Hei, onko teillä kokemuksia toimimisesta sivutoimisena tuntiopettajana ammattikorkeakoulussa? Oletteko tyytyväisiä palkkaan ja työehtoihin?
Oma kokemukseni on, että luentopohjaisten opetustuntien valmistelutunneista ei makseta palkkaa (edes uudesta opintokokonaisuudesta) eikä opettaja ole oikeutettu myöskään lomakorvauksiin. Tuntikorvaus sinänsä on ok, mutta kun huomioi tuntien valmisteluun, tenttien ja tehtävien laadintaan ja tarkastamiseen sekä yhteydenpitoon ja muuhun byrokratiaan kuluvan ajan jakautuu tuntikorvaus yhdeltä opetustunnilta jaettua aika pieniksi hiluiksi. Ja työnhän teen luonnollisesti omalla koneella, omilla ohjemilla ja omassa kodissani. Eikä sairaslomaoikeus koske tietysti tuntien valmistelupäiviä. Mietinpä vain onko minulla noussut neste päähän, vai onko julkinen työnantaja todella näin härski ulkoistaessaan työn ja sen vastuun yksilölle, jolla ei ole vastaavaa vahvaa organisaatiota takanaan. Minulta ainakin katkesi kamelin selkä, enkä aio tähän suostua.
tuntiopettajana amk:ssa?
6
5320
Vastaukset
- entinen AMK-ope
Kokemukseni mukaan asia on juuri noin. Sivutoimiset eivät tosiaan saa lomia eivätkä palkkaa suunnitteluista - näin ainakin siinä AMK:ssa, jossa itse oli töissä. Kannattaa kuitenkin varmistaa työnantajalta asiat. Itse olen ollut päätoimisena tuntiopettajana pätkittäin muutaman vuoden, enkä kyllä enää haluaisi AMK:oon töihin, jos voi valita....
- ihan ok minusta
Kokemusta on, ja minusta se on niin että palkka tulee taulukoitten mukaan mutta valmistelukorvaus riippuu siitä mitä muuta teet kuin heität luennot ja miten osaat itse vaatia. Itse en suostu tekemään opetusta muuten kuin normaaleilla valmistelukertoimilla, mikä maksetaan muillekin samasta työstä. Yleensä valmistelukerroin on 0,5. Eli 10 opetustuntia ja 5 valmistelutuntia. Se sisältää tuntisunnittelun lisäksi harjoitustehtävien ohjauksen, powerpointtien ym materiaalien teon ja materiaalien viemisen Moodleen, harjoitustehtävien arvioinnit, tenttien suunnittelun ja tarkastamisen ja arvioinnit, kurssisuorituksen kokonaisarvioinnin ja suorituksen kirjaamisen järjestelmiin, hylättyjen palautekeskustelut, roikkuvien harjoitustöiden karhuamisen ja lisäohjauksen, rästitenttien pitämisen ja kirjaamiset. Jos et k.o. hommia tee niin korvaus kuuluukin olla pienempi. Mutta jos opiskelijapalautteet on hyvät ja teet kaikki hommat niin ei kannata suostua vähempään kuin päätoimiset.
Oman koneen ja työhuoneen voit vähentää verotuksessa.
Sairaslomapäiviä et tietenkään voi vähentää sellaisesta työstä, jonka tekemiselle ei ole määritelty tarkkaa ajankohtaa tai suorituspaikkaa, ja tämä samahan koskee myös päätoimisia opettajia. - Amk-ope
Kuinka monesta tunnista sinulle maksetaan esimerkiksi 3 op:n kurssista?
- kyykkyhyppelyn MM
Joo, työsuhde-asiat varmasti vaihtelevat jonkin verran aloittain ja kouluittain. Missään nimessä ei kannata ottaa tätä omaa kokemustani koko totuutena, vaan tosiaan varmistaa aina asia työnantajalta. Jotenkin vain olen useamman kerran törmännyt julkisen puolen tapaan käyttää tätä järjestäytymätöntä työvoimareserviä paineventtiilinään. Eniten ihmetyttää henkilöstöjohtaminen: eikö todella nähdä kyykytyksen yhteyttä työntekijän motivaatioon, lojaaliuteen ja viime kädessä opetuksen laatuun? Voisin tietysti mennä teettämään porukalle pelkkiä ryhmätöitä ja esitelmiä tai muuten hoitaa hommaa löysin rantein, mutta työmoraalini ei ole kaupan.
Kannatan ilman muuta kohtuullisia palkkoja enkä mitään omien oikeuksiensa jatkuvaa penäämistä. Mutta oikeudenmukaisuutta janoan. Esimerkiksi sivutoimisia ei saa syrjiä pelkän sivutoimisuuden vuoksi, koska on ihmisiä joiden toimeentulo on murusina maailmalla - toisin sanoen on sivutoiminen joka suuntaan. Olet aina se, joka ei pääse työterveyshuollon piiriin, koulutuksiin, tykypäiviin tai saa edes työvälineitä korvattua. Työstä tulee maksaa tosiallisen työn, ei aseman mukaan tai sen perusteella mihin ammatijärjestöön satut kuulumaan. Olen itse toiminut myös työnantajana yrittäjänä eikä minulla ikinä olisi varaa kohdella omia työntekijöitäni noin. Joutuisin itse maksumieheksi.
4:n op:n kurssista sain palkan 40 tunnilta, jotka tenttiä ja muutaman tunnin ryhmätyötä lukuun ottamatta olivat luentoja. Eli noin 35 tuntia luentoja. Sama kurssi piti järjestää aikuisopiskelijoille, joten runko olikin rakennettava uudestaan kun lähiopetustunteja (luentoja) oli vain 24 ja muu piti teettää etä- ja muina töinä. Palkkaa samasta kurssista uusine töineen 24 tuntia. Arvostelut, powerpointit, harjoitustöiden tarkistukset jne. kuuluivat tietysti mukaan. Kokemusta on kohtuullisesti, mutta varmasti jään tehokkuudessa kokeneemman vakkarin jalkoihin. Mutta näyttäkää mulle se tyyppi, joka tekee 35 uutta luentoa valmistelukertoimella 0,5. Määräaikaisena kun ei voi kumminkaan laskea varaan, että työ on ja pysyy tulevanakin syksynä eli että niitä löysiäkin jaksoja joskus tulisi.
Sain yllätävänkin hyvää palautetta. Ehkä se oli se innostus joka välittyi, mutta nyt vaihtuu ope. Ehkäs saavat vielä paremman, uuden ja innokkaan :) - austerism2
Olen toiminut sivutoimisena useamman vuoden, nyt tämän vuoden toimin päätoimisena tuntiopettajana niin, että tulee kk-palkka, ja olen kokonaistyöajan piirissä.
Sivutoimisena toimiessani minulle maksettiin muistaakseni liiketalouden alan (? en jaksa tarkistaa oikeaa termiä) tessin mukaan. Esim. 3 op:n kurssiin sisältyi 40 t lähiopetusta ja 10 t maksettiin valmistelusta ja tentin tekemisestä ja tarkstuksesta. Tuntikorvaus siinä 35 euron hujakoilla, vähän alle.
Ylläytys oli melkoinen, kun opetin muutaman kurssin tekniikan laitoksella. Siellä palkka tulikin tekniikan (? mikä lie onkaan oikea termi) tessin mukaan. Tuntien valmistelusta ei erikseen maksettu, vaan se sisältyi tuntikorvaukseen. Jos en väärin muista, niin korvaus oli 50 euroa.
Eli nähtävästi eri laitoksilla on eri tes ja eri tesseissä on sitten eri perusteet. - austerism2
Yhteydenpidosta.
Tulipa mieleeni, että sähköposti aiheuttaa helpopsti sen, että yhteydenpito on vähän liiankin helppoa. Se ei ole ongelma, jos yksi tai kaksi opiskelijaa kysyy kerran tai parikin jotain pientä s-postitse, mutta kun kysyjiä on vaikkapa 30, tilanne on ihan eri. Huomasin itse aikanaan, että tämä alkoi olla ongelma. Ei sitä kuitenkaan kovin herkästi kehtaa jättää vastaamattakaan. Toisaalta tiedän erään tuntiopettajan, joka ei vastaa käytännössä ikinä saamiinsa sähköposteihin - opiskelijat ovat tästä hieman kärmeissään olleet.
No, olen siis asiaa miettinyt. Nyt kun olen päätoiminen, tuo ei niin hirveästi vaivaa ja koen, että opiskelijoille vastailu kuuluu ilman muuta hommaan - sitä paitsi siihen on itse asiassa varattu tunteja työaikasuunnitelmassa. Jos jatkan osa-aikaisena, eikä yhteydenpitoon erikseen varata tunteja eikä siitä saa korvausta, niin silloin otan sen kannan, että asiat kysytään ja hoidetaan tuntien aikana. Silloin olen opiskelijoiden käytettävissä kuten kuuluu, muulloin en.
Oikeastaan ongelmana on se, että opiskelijat eivät tietenkään tiedä tai ymmärrä eroa päätoimisen ja osa-aikaisen opettajan välillä. Eivät he tiedä, millä perusteella opettaja palkkansa saa. Siksi on hyvä kurssin alussa selvittää peruskuvio. Eli yhteydenpito tapahtuu tuntien aikana tai yksisuuntaisesti (opettaja tiedottaa tarvittaessa opiskelijoille yhteisesti).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124570MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912356Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5641785Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491- 91453
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3948