syömisen opettelu

äippä 03

Muksu on kohta 1 v ikäinen. Ikäeroa edellisiin lapsiini on tosi paljon, enkä muista enää miten homma toimi silloin aikoinaan. Mutta valokuvista olen nähnyt, että 1 v synttäreiden aikaan lapset ovat itse syöneet lusikalla synttärikakkua.

Tämä muksu ei kuitenkaan suostu syömään itse ollenkaan. Lusikkaa pitää kädessä syöttämisen aikana tosi onnellisena ja vies tyhjää lusikkaa suuhunkin. Olen sitten ottanut lusikkakäden omaan käteeni ja yhdessä on otettu ruokaa ja viety suuhun. Lapsi ei tykkää tästä ja protestoi koko ajan.

Muutaman kerran on ihan itse onnistunut, esim. pikkuhaarukalla vei ruuan suuhunsa ja oli äärettömän onnellinen ja ylpeä että teki itse ja osasi! Ja minä kehuin.
Mutta siihen se jäi.

Millä tavalla lapsi oppii tai opetetaan syömään itse? Minkä ikäisenä lapsi syö itse?

1

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3:n äiti

Kummityttöni ei suostunut 9 kk ikäisenä syömään lusikasta, joka oli jonkun muun kuin hänen itsensä kädessä. Söi kyllä sitten sujuvasti itse oman 1v kakkunsa. En muista että kukaan omista lapsistani olisi syönyt itse 1v kakkuaan, mutta keskimmäinen joi 1 vuotiaana tavallisesta juomalasista ihan itse.

Joskus käy niin, että perheessä on monta lasta, joista yhtä lukuun ottamatta kaikki oppivat jonkun asian juuri saman ikäisenä. Tämä on ihan normaalia sisarusten välistä eroavaisuutta. Et voi pakottaa kuolustasi oppimaan lusikan käyttöä yhtään aikaisemmin kuin hänen motoriikkansa siihen riittää. Ei ole ollenkaan harvinaista, ettei 1v syö vielä itse, vaikka sitä olisikin kovasti harjoiteltu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      353
      6475
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3836
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      7
      1350
    4. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      3
      1112
    5. Olisitko tältä

seisomalta valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan?
      Ikävä
      97
      1035
    6. Yllätä mut ja laita viestiä

Whatsapissa. Uskallatko vielä?
      Ikävä
      52
      910
    7. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      142
      867
    8. Huomasin kyllä

Mitä tästä pitäisi ajatella?
      Ikävä
      56
      866
    9. Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista

Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v
      Ruoanlaitto
      9
      837
    10. Miellyttääkö eniten

Kaivattusi persoona vai ulkonäkö?
      Ikävä
      41
      830
    Aihe