Vaikein kurssi?

äaösldkfjgh

Mikä on lukion vaikein kurssi? Kysymys kattaa minkä tahansa aineen minkä tahansa kurssin. Mikä on teidän mielipiteenne?

57

8400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äaösldkfjgh

Lisättänenkö, että meidän lukiossa väitetään joko biologian 2. tai yhteiskuntaopin 2. olevan koko lukion vaikein kurssi. En usko, koska

Kävin biologian 2. kurssin täysin passiivisesti ja kokeeseen menin lukematta --> sain arvosanaksi 7. Saattoi olla helppo koe tai armollinen opettaja, ota siitä nyt selvää

Kävin yhteiskuntaopin 2. kurssin ja kieltämättä se oli haastava. Lukemisesta huolimatta arvosana jäi kahdeksikkoon.

YH2 saattaisi olla vaikein kurssi, kun puhutaan pakollisista ja puollan tätä väitettä. Vapaaehtoisista kursseista olen kuullut, että fysiikan 7. kurssi olisi vaikein fysiikan kurssi. Itse putosin fysiikassa totaalisesti kärryiltä 4. kurssissa ja jouduin lopettamaan pitkän fysiikan lukemisen, enkä niin ollen tiedä. Lienisikö koko lukion vaikein kurssi?

• kjkök

yh2 on helppo, ehkä maa9 vaikein, siis pakollisist

• abi nyt

jos ei pitkän matikan, kemian, fyssan kursseja lasketa eli pakollisista kai se tuo bilsa 2 on.
      meillä opet pitänyt aivan hämäriä kokeita siitä. toki arvosana voisi olla siitä parempi mutta en oikeasti jaksanu koskaa lukea sitä, koska on aivan heIvetin turha kurssi. siinä ei opi mitään yleissivistävää tai muutenki lähes kaikki solut asiat unohtuu jakson päätteeksi. pitäisi oikeasti olla syventävä tuo. 6 siitä kuitenkin tuli.

yht2:sta 7, tosin se on paljon hyödyllisempi.

• Olen abiturientti.

Omasta mielestäni jossain määrin liikunnan kurssit ovat olleet ne "vaikeimmat". Toisella tavalla vaikein taas on ollut ehkä psykologian 1. kurssi. Kokeen tehtävät olivat melko ikäviä. Muistaakseni yhdessä kohdassa kysyttiin, miksi psykologiaa kannattaa opiskella. Kyllähän tuosta siis varmasti kuka tahansa saa tekstiä aikaiseksi, mutta siitä on vaikea saada huippupisteitä. Filosofia olikin sitten onneksi (ainakin minulle) helpompaa.

• sdsdas

Hmm... paljon on tullut kursseja käytyä jo, ja helvetisti vaikeita siellä joukossa kyllä kun matemaattiset ja luonnontieteelliset aineet on olleet itelle aika helvetin vaikeita lukiossa. BI 2 oli kieltämättä hyvin vaikea kurssi, joten sen kannalle taidan päätyä itsekin. (Fysiikka ja matematiikka tuottavat silti jäätäviä vaikeuksia myös)

Ihmettelen suuresti, miksi BI 2 on pakollinen, mutta esim. paljon tärkeämpää tietoa sisältävä BI 4 ei.

• Kysyn vaan

Ja miksi YH2 on pakollinen mutta käytännönläheinen ja paljon hyödyllisempi YH3 ei?

• kmkm2

pillu-5

• mies 86

Psykologia 2 oli aika paha. Jouduin muistaakseni lukemaan koko kirjan alusta loppuun kolme kertaa saadakseni siitä hyvän arvosanan.

• voi integraaleja

MAA13

• argsdgergsdfgerg

Niistä, mitä minä olen käynyt niin FY5, FY7 ja tosiaankin tuo MAA13. Lisäksi ruotsin kurssit 2-5. Kaikkein vaikeimmaksi laittaisin MAA13

• dhhhf

Ehdottomasti kemian kurssit. eka ainakin, kun en päässyt lopulta edes läpi. Oli kait liikaa opeteltavaa ja en päässyt syventymään aiheeseen koskaan, kun piti aina vain opetella asioita ulkoa. Tämä harmi, sillä rakastin kemiaa yläasteella.

• 111111dddd

YH 2

• matikkaamatikkaa

MAA13 on kyllä ihan mitä vittua kurssi.

• abi-12

Minulle vaikeimpia oppiaineita ovat olleet matematiikka ja luonnontieteet. Vaikeimmaksi kursseiksi pakollisista sanoisin MAB2 (geometria) sekä BI2..

• lllukio

Pitkä matikka ja fysiikka ovat vaikeimmat aineet. Mulle sanottiin joskus et BI2 olis lukion vaikein kurssi ja odotin koetta kauhulla. Koe olikin tosi helppo ja sain 10. Yh2:ssa oli paljon lukemista, mutta en sitä vaikeaksi sanoisi. sain ite 9.

• AnZaai

Fy7 - Sähkömagnetismi
      Fy8 - Aine ja säteily

Itselleni ainakin nuo olleet ylivoimaisia muihin verrattuina. Mainittakoon vielä että historia ja yhteiskuntaoppi meni hieman penkin alle :)

• Anonyymi

Keskinkertaiselle ja siitä alle pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia, psykologia

• werwerwer

Joo Biologia 2 taisi olla aika haastava, muista kursseista on tullut ruotsia lukuunottamatta pääasiassa kasia ja ysiä (muutama 7 lyhyestä matematiikasta), tuosta tuli kuitenkin seiska todistukseen.

• abi13

Se riippuu niiin paljon ihmisestä, että mikä on hankalaa, mut ite oon ainakin( kuten moni muukin..) todennut bilsan tokan kurssin olevan hyvinkin haastava. Myös pitkän matikan kurssit vaatii aika paljon panostusta.

Toi yhteiskuntaopin toinen kurssi voi joillekkin olla myös hankala, mut jos on yhtään kiinnostusta aihetta kohtaan, niin siitä on helppo saada hyvä numero. Tosin se varmasti pätee kaikkiin aineisiin, mut oon ite sitä mieltä, että jos on tarpeeks fiksu päästäkseen lukioon, niin on tarpeeks fiksu päästäkseen myös kurssit läpi! :)

• jepajee8

Kaikki pitkät matikat miinus maa 11, melko helppoja.
      Bilsa 2 todella helppo ja kiinnostava kurssi, kävin tunneilla kuuntelemassa ja kokeesta 9, kiva kuunnella burgerointia ku jengi saa nelosen.
      Ruotsin kaikki kurssit vaiketa, UE 2 tuskaa, Yh 2 tuskaa, Psykologia 1 tuskaa, Historia 2 tuskaa

• asdfagfgh

Pitkää matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa en ole käynyt, joten ne on pois laskuista. Joten sanon BI2 tai FI1. Molemmista kutonen. YH2:han oli ihan helppo :D Itsellä ainakin siitä tuli 10.. :D Myös uskonnon 1 ja 2 -kurssit olivat melko hepreaa, onneksi opettaja antaa helposti pisteitä.

• Abiturientti

Biologian 5. kurssi.
      Luin hyvin ja olin aktiivinen, olen lisäksi muuten ihan hyvä biologiassa. Tästä kurssista napsahti sitten kuitenkin vain 7.

Mielestäni lukion englanti on myös vaikeaa, varsinkin kun ei ollut mikään kovin hyvä englannissa peruskoulussakaan. Etenemistahti on aika nopea...

• yo12

Jep BI5 oli pirun vaikee, itsekkin biologian kirjottanut. Sain kyllä 8 siitä kurssista vaikka olin täysin pihalla. Sitten sanoisin myös Ge4 tais olla se aluetutkielma, voi viude se oli kamalin kurssi ikinä ja 5 sieltä napsahti... Mutta muuten aika helppoa koko lukio oli. Bi2sen kokeesta 9,5 että ei se kovin vaikea ole.

• lindaeveliina

mustakin bi2 oli helppo! 9 taisi tulla siitä. käyn lukiota toista vuotta, että en osaa vielä sanoa mikä on se vaikein, tähän mennessä varmaankin maa5 tai fy7
      ja kaikki englannit...!

• Richard.

Minusta fysiikan kurssi 7. on lukion vaikein kurssi. Sähkömagnetismi on vaikea ymmärtää ja sähkömagnetismi on vaikea ymmärtää ja sinun on pakko ymmärtää jos halut tekemään laskelmia. Mutta Suomen kielen kursseja ovat vaikea myös, kuten näette. Olen myös sitä mieltä, että biologia kurssit ovat melko helppo.

• cummeli

MAA13, ihan karmea, jätin kesken, vaikka yleensä saan matikasta arvosanoja välillä 7-9. Ei vaan pystynyt enää :D FY7 oli kans paha, kait se läpi meni, koetuloksia odotellessa.

BI2 vaati vähän matikkapäätä, sen takia sitä varmaan pidetään niin hankalana. Minusta kuitenkin vaikka pakollisista kinkkisin oli PS1, koska siinä oli paloja niin monesta aiheesta ja meillä oli vaativa ope.

• hämmästynyt

Mikä tekee MAA13 kurssista niin vaikean? Monet sitä valittelevat.
        Sehän on aivan samaa kun 7,8,9 ja 10 kurssit, mutta pientä sovellusta. Onko kaikki niin mekaanisia, ettei tosiasiassa ymmärä asioita, eikä osaa soveltaa?

• kdieof
        hämmästynyt kirjoitti:

Mikä tekee MAA13 kurssista niin vaikean? Monet sitä valittelevat.
        Sehän on aivan samaa kun 7,8,9 ja 10 kurssit, mutta pientä sovellusta. Onko kaikki niin mekaanisia, ettei tosiasiassa ymmärä asioita, eikä osaa soveltaa?

Meidän ryhmän keskiarvo MAA10:ssä oli 8,9 ja MAA13:ssa alle 7. (yli 30 opiskelijaa molemmissa ryhmissä)

• minari1

maa1

• kbijjiji

Siis ehottomasti ruotsin kurssit kaikki ne ja åland peope ei sitten dissaa vai mitä häh?

• yliopistoon -->

BI2 on vaikein pakollinen... sain BI1-kurssista 10 ja BI2-kurssista 8, tosin siinä tais käydä niin, että puolet luokasta sai nelosen.

Ruotsin pakolliset kurssit ovat tuskaa, ja muutenkin ovat hyödyttömiä. Jos ei se aine kiinnosta, niin sillon on vähän vaikeeta saada 6 tai 7 parempia...

Se, onko joku kurssi vaikea, johtuu vain omasta mielenkiinnosta. Jollekkin voi olla jotkut reaaliaineet vaikeita, mutta matemaattiset helppoja, joillekkin se on toisin päin.

Yksittäisten kurssien arvosanoilla ei ole mitään merkitystä muutenkaan. Jos haet yliopistoon, niin lukion keskiarvoilla ei ole mitään merkitystä. Ainoa mikä merkkaa on yo-kokeet ja pääsykokeet. Joten ihan sama, minkä arvosanan saa jostain bilsan yksittäisestä kurssista. Tietenkin, jos hakee ammattikorkeeseen, niin siellä taas lukion keskiarvo on aika suuressa asemassa, mutta me, jotka emme hae korkeakouluihin, niin samapa tuo.

• Abiturientti

BI 2, jos ope on sellainen, että tekee vaikean kokeen. Risteytystehtävät täytyy osata, eikä ne kyllä ole hirmu vaikeita, kun älyää. Ilman opiskelua ei voi päästä läpi. Ellet sitten lunttaa vieruskaverilta tai ole ollut korvat höröllä yläasteella

• hyghg

Itselleni vaikein kurssi oli mab5. Todennäköisyyslaskenta oli ihan mahdotonta. Onneksi sain tilastotehtävästä riittävästi pisteitä niin pääsin kurssin läpi, vaikken todennäköisyyslaskennan koetta läpäissytkään. Myös kemian ja fysiikan pakolliset kurssit olivat tuskaa. Muut aineet ovat olleet helppoja.

• missy

Samaa mieltä, itsekin olin ihan pihalla MAB5:ssa. Hyi että, en tajunnut yhtään mitään :D mut sinnikkäällä opiskelulla ja pänttäämisellä sain kurssista kasin! Muita vaikeita on FY1 ja KE1, inhoon niitä aineita.

Sen sijaan historia, psykologia ja ruotsi on mun mielestä ihan helppoja aineita :D kirjotin viime viikolla hissan ja maanantaina a-ruotsin eikä tuottanut sen kummempia ongelmia.

• En ossaa sannoo

Bilsa 2, mutta seki oli helppo. Varmaan joku pitkän matikan/fysiikan/kemian kurssi.

• Ullepas

Hankalaa sanoa mikä kurssi lukion kurssi on vaikein/hankalin. Hyvin suhteellista miettiä moista. Itselleni tuo YH2 oli hyvinkin helppo, melkein yleissivistyksellä sen pääsee läpi. Toisaalta taas BI2 ja Kemia 1 oli hyvinkin vaikeita itselleni.

Onko kukaan muuten käynyt kaikkia filosofian kursseja? Itse olin lukion ainoa.

• filosofinenmörkö

Mä kävin, ja kirjotinkin. E tulla tupsahti

• Ullepas
        filosofinenmörkö kirjoitti:

Mä kävin, ja kirjotinkin. E tulla tupsahti

GZ!

• elizee

BI2:n kannalle kallistun minäkin... yök-.-

• riuttala76

Mun aikana mun mielestä Ruotsi ja Historia olivat vaikeita mutta selitys on yksinkertainen. En kertakaikkiaan ollut kiinnostunut kummastakaan enkä nähnyt kummallekaan pienintäkään hyötytarkoitusta. Se miksi en historian sijasta valinnut vaikka psykologiaa joka ois voinut mielenkiintoista ollakin on minulle arvoitus.

• jepp

Mulle hankalin on ollut ehdottomasti KE1... Konsentraatiolaskut... en halua edes muistella :D Vaikka oon ihan ok hissassa niin vaikein kurssi tähän mennessä on ollut HI5... Runsaasti vuosilukuja ja tapahtumia joita täytyy muistaa. Lisäksi kun melkein kaikilla hallitsi joilla oli samanlainen nimi paitsi että numero eri, niin teki opinnot haastavammaksi.

• jepp
        jepp kirjoitti:

Mulle hankalin on ollut ehdottomasti KE1... Konsentraatiolaskut... en halua edes muistella :D Vaikka oon ihan ok hissassa niin vaikein kurssi tähän mennessä on ollut HI5... Runsaasti vuosilukuja ja tapahtumia joita täytyy muistaa. Lisäksi kun melkein kaikilla hallitsi joilla oli samanlainen nimi paitsi että numero eri, niin teki opinnot haastavammaksi.

Esim Kustaa Vaasa jne..

• trolrol

liikunta ja ena1 ehdottomasti :)

• ulp7

Fysiikka 1 (en käynyt enempää joten varmaan vaan vaikeutuu) ja yh:n taloustietokurssi (en muista kurssinumeroa) olivat vaikeimpia. Molemmat niin täynnä sekavia, epämielenkiintoisia ja epäloogisia asioita...

• ulp7

Lisäisin listaan myös lähes kaikki äikän kurssit, jos olisin käynyt jonkun hikipinkolukion. Tuntemattoman sotilaan lukeminen oli YHTÄ HELVETTIÄ enkä pystynyt lukemaan kuin 20 sivua, eikä muutkaan pakkopullakirjat tulleet luettua ajallaan (kerrankin minulle nakitettiin Danten Jumalainen näytelmä kun muut saivat lukea jotain Kafkaa ja Liisaa ihmemaassa). Meillä TS:n lukemista ei onneksi testattu muuten kuin ryhmäkeskusteluilla. :D

• ulp7
        ulp7 kirjoitti:

Lisäisin listaan myös lähes kaikki äikän kurssit, jos olisin käynyt jonkun hikipinkolukion. Tuntemattoman sotilaan lukeminen oli YHTÄ HELVETTIÄ enkä pystynyt lukemaan kuin 20 sivua, eikä muutkaan pakkopullakirjat tulleet luettua ajallaan (kerrankin minulle nakitettiin Danten Jumalainen näytelmä kun muut saivat lukea jotain Kafkaa ja Liisaa ihmemaassa). Meillä TS:n lukemista ei onneksi testattu muuten kuin ryhmäkeskusteluilla. :D

Mitenköhän tuollaisia lähes 500-sivuisia kirjoja kuivakasta ja monen mielestä epäkiinnostavasta aiheesta on ajateltu edes olevan mahdollista lukea samalla kun käy lukiota normaalisti 3 vuoteen ja jos vielä lukee pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa joista tulee taatusti monen tunnin edestä kotitehtäviä joka viikko. 3-4 tuntia pitäisi sijoittaa 2 viikon ajan joka päivä tuollaisen kirjan lukemiseen. Siinä ei todellakaan jää aikaa millekään muulle kuin koululle, etenkin jos osuu matikan ja fysiikan kursseja samaan aikaan - pahimmassa tapauksessa ei välttämättä edes niille ja joku kursseista menee väistämättä penkin alle!

• 19+15
        ulp7 kirjoitti:

Mitenköhän tuollaisia lähes 500-sivuisia kirjoja kuivakasta ja monen mielestä epäkiinnostavasta aiheesta on ajateltu edes olevan mahdollista lukea samalla kun käy lukiota normaalisti 3 vuoteen ja jos vielä lukee pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa joista tulee taatusti monen tunnin edestä kotitehtäviä joka viikko. 3-4 tuntia pitäisi sijoittaa 2 viikon ajan joka päivä tuollaisen kirjan lukemiseen. Siinä ei todellakaan jää aikaa millekään muulle kuin koululle, etenkin jos osuu matikan ja fysiikan kursseja samaan aikaan - pahimmassa tapauksessa ei välttämättä edes niille ja joku kursseista menee väistämättä penkin alle!

"Mitenköhän tuollaisia lähes 500-sivuisia kirjoja kuivakasta ja monen mielestä epäkiinnostavasta aiheesta on ajateltu edes olevan mahdollista lukea samalla kun käy lukiota normaalisti 3 vuoteen"

Kurssien varsinaisten oppikirjojen lukemisen ohella tuollaisten järkäleiden ahmiminen tuntuu varmasti monesta todella turhalta, vaikka kyseinen teos olisikin hyvä.

• przyjaciele

Terveystieto1, aivan kamala. Miksi ** minun täytyisi tietää mitään tupakan terveysvaikutuksista, kun en ole ajatellut ruveta tupakoimaan ja koko ajatuskin ällöttää? -.- Silti siitä piti kirjoittaa essee, ja kokeessa kyseltiin ties mitä ehkäisymenetelmien vertailuja... ei stna. Vitonen rapsahti, ainoa alle 6 arvosana yli 80 kurssin joukosta.

• daa

Yleissivistystä

• eqwaddqwqww

"Terveystieto1, aivan kamala. Miksi ** minun täytyisi tietää mitään tupakan terveysvaikutuksista, kun en ole ajatellut ruveta tupakoimaan ja koko ajatuskin ällöttää? -.- Silti siitä piti kirjoittaa essee, ja kokeessa kyseltiin ties mitä ehkäisymenetelmien vertailuja... ei stna. Vitonen rapsahti, ainoa alle 6 arvosana yli 80 kurssin joukosta."

Tuollaisethan pitäisi suunnilleen osata jo yleistiedoilla :D :D Yksi lukion helpoimmista kursseista tuo.

• asdasdasdasd

Sanoisin että melkein kaikki äidinkielen kurssit. Ainakin täällä Äidinkielestä on tullut ylivoimaisesti eniten kaikenlaisia pidemmän aikavälin tehtäviä kuten kirjojen lukemista ja esseiden kirjoittamista niistä yms. Lisäksi tuntuu että ainakin tämän lukion äidinkielen opettajan kokeet voivat olla vähän mitä sattuu, en oikein aina edes lopulta hahmota mitä milläkin kurssilla olisi pitänyt oppia.

Itse yleensä vain hutaisen nämä työt jotenkuten lävitse kun en ole kovin hyvä analysoimaan syvällisesti kaunokirjallista tekstiä vaikka kuinka yrittäisin.

Biologia 2 oli myös hankala. Ruotsista sentään vedin 7 neljästä ensimmäisestä ja 6 viimeisestä pakollisesta kurssista vaikken kieltä osaa käytännössä ollenkaan käyttää.

• dwsjfk

Se tietää kenen elämää ne koskettavat. Se että tupakka ja ehkäisyvälineet näyttelevät kovin merkityksellistä osaa elämässä taas ei erityisemmin ole mikään kunnia-asia...

• dwsjfk
        dwsjfk kirjoitti:

Se tietää kenen elämää ne koskettavat. Se että tupakka ja ehkäisyvälineet näyttelevät kovin merkityksellistä osaa elämässä taas ei erityisemmin ole mikään kunnia-asia...

Paljon tärkeämpää tuolla kurssilla olisi kertoa esim. abortista. Koska on tutkittu että aborttiin myönteisimmin suhtautuvat myös tietävät siitä vähiten. Henkilö joka ymmärtää miten sikiö kehittyy ymmärtää että se on melko nopeasti jo melko valmis vauva, ja abortti sitä myöten rinnastuu vauvansurmaan.

• yksilöllistä

itselleni vaikempia olivat ma7 ja fy7. mielenkiintoista seiskaa...
      ma7 koska oli niin erilaista kuin edelliset kurssit (18v synttärit sattu myös noihin aikoihin joka saattaa selittää huonon kurssiarvosanan, joka selin oli ironisesti 7)
      fy7 koska sähköhommia en oo ikinä hiffannu ja toi oli vielä vaikempi kuin kutoskurssi

toisaalta tämä on varmasti vääristynyt kuva, koska kyseisten aineiden kohdalla oikeasti koin kurssin vaikeaksi jos en meinannut tajuta jotain asiaa, koska yritin aina tosissani. esim äikässä liihottelin tyytyväisenä kaikki kurssit tajuamatta suurta osaa asioista (en edes yrittänyt ymmärtää mitään mikä ei heti auennut), joten en kokenut niitä niin vaikeksi kuin ehkä olivatkin

• sori :(

ittehä mennää bilsa 2 jo kolmatta kertaa, ihan oikeesti. ei jumalauta

• heleppoo

bilsan kakonenha oli ehkä lukion mielenkiintosin kurssi
        -> ainakin tuntui helpolta koska ei tarvinnut pakkopäntätä ollenkaan

• 4456456

Bilsa 2 oli aikanaan erittäin mukava kurssi, mutta silti juuri lukion aloittanut poikanen ei siitä onnistunut 8:a parempaa saamaan. Onneksi myöhemmin paikkasin sen kirjoittamalla bilsasta L:n. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe