Ideariihi käy kierroksilla

ultramariinitaivas

Yrittäessäni keksiä motivaation lähteitä erään novellin jatkamiselle, mieleeni juolahti eräs idea. Toivon hartaasti, että tämä innostaa ihmisiä, koska omasta mielestäni tässä on jopa järkeä. :)

Mitä jos joka kuun päätteeksi ilmestyisi Kuukauden parhaat -lista? Tässä ei ole kuin hyviä puolia: ''kokeneempi kaarti'' saattaa saada jonkinlaista motivaatiota saattamaan tarinoitaan eteenpäin (esimerkiksi minä, heh) ja aloittelijat sekä muut vähemmän tunnetut kirjoittajat saisivat nimeään julki ja mahdollisesti uusia seuraajia. Koska miksi me julkaisisimme tarinoitamme netissä, jos niille ei haluttaisi seuraajia?

Konsepti on hyvin yksinkertainen, vaikkakin pikkuhienouksia on melkoinen määrä. (Ei niitä tarvitse ulkoa opetella; tähän julkaisuun voi aina palata.) Listantekijä kokoaa omasta mielestään parhaista *uusista* tuotoksista kuukauden päätteeksi top-listan. Jos kuukauden anti on ollut todella köyhää (kuten se usein tapaa olla, valitettavasti), listan laatijan ei tarvitse valita kuin kuukauden paras ilmestys ja mielellään pari kunniamainintaa päälle. Jos tarinanpätkiä ilmestyy enemmänkin, listasta voi tehdä laajemman: top 3, top 5 tai vaikka top 10, näin esimerkkeinä.

Jokainen uuden tarinanpätkän julkaissut voi sijoittua listalle vain yhdelle sijalle, joten sarjatulitus ei auta saamaan enempää kuin yhden listasijan. Listalle voi toki hyväksyä varsin erimittaisia novelleja/novellinpätkiä, mutta minimi voisi olla vaikkapa 2000 merkkiä. Sitä lyhyemmät pätkät ovat jo niin lyhyitä, ettei niitä ole enää mielekästä sijoittaa parhaiden tekstien listalle.

Mikäli vähimmäismerkkimäärä täyttyy, ei tarinanpätkien listakelpoisuudella ole paljon muita kriteerejä. Aiheen täytyy olla homoeroottinen ja itse tarina täytyy olla luokiteltavissa novelliksi tai sen osaksi, mutta siinäpä ovatkin ainoat rajoitukset. Mielikuvitukselle on hyvä antaa mahdollisimman paljon sijaa.

Listantekijä ei luonnollisesti voi itse sijoittua listalle. Sen salliminen sotisi pahasti koko ajatusta vastaan, kun tarkoitus on tuoda muita kirjoittajia esille - ei listantekijää itseään.

Listan voittanut kirjoittaja tekee seuraavan kuukauden listan. Mikäli voittaja estyy tekemästä listaa, vastuu siirtyy toiseksi sijoittuneelle ja niin edelleen. Mikäli kukaan listalle sijoittuneista ei kykene tekemään listaa, edellisen listan tekijä tekee myös seuraavan. Mikäli katastrofi iskee (eli kukaan edellä mainituista ei kykene listaa laatimaan), voin vaikka itse tarjoutua listantekijäksi. ;)

Kyllä, nykyisessä tilanteessa, kun kirjoittajia on erittäin vähän ja monet ovat hyvin inaktiivisia (myönnän syyllisyyteni), listanteko saattaa kärsiä tekstipulasta. Olen kuitenkin melko varma, että joka kuukausi löytyy ainakin yksi kuun parhaaksi kelpaava uusi tarina/tarinan osa. Sekin on myönnettävä, että listalle pääsijät tulevat mitä todennäköisimmin olemaan samoja henkilöitä käytännössä joka kuukausi, mutta eikö terve kilpailu ole vain hyväksi? :)

Ja sitä paitsi, mistä me tiedämme; ehkä saamme tämän konseptin avulla jonkin uuden (tai jopa useamman!) mestaritarinoijan joukkoomme päiviämme ilahduttamaan...

Voin itse laatia joulukuun listan. Tämähän tarkoittaa automaattisesti sitä, että tässä kuussa ilmestyvä novellipätkäni ei ole listakelpoinen. :D Ensimmäinen lista toimikoon mallina sille, miten listan *voi* laatia ja esittää. Toki omaa mielikuvitusta saa käyttää!

Toivottavasti en unohtanut mitään tärkeätä, koska haluaisin saada sanotuksi kaiken tärkeän heti yhdellä kertaa. Kysykää ehdottomasti, jos teillä on jotain kysyttävää; vastaan enemmän kuin mielelläni. ^^

11

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoittanutkin oon

      Lista on ihan OK ja ehkä se innostaisi lukijoita kommentoimaan lukemaansa. Mutta veikkaan, että pienten vähemmistöjen tarinat eivät tule pärjäämään kovin hyvin. Tarkoitan, että jos kirjoittajalla on kovin erikoinen fetissi, niin hänen tarinansa ei voita, vaikka se olisi tyyliltään kuinka hyvä.

      Mutta kaikki, mikä innostaisi kirjoittajia ahertamaan, on hyvästä.

    • Lista!

      Jos tää tosiaan lisää tänne ilmestyviä kirjoituksia niin kannatan!
      Nykyään tosiaan kun tarinoita on aivan liian vähän...

    • ultramariinitaivas

      Itse ainakin arvostelen novelleja niiden omaperäisyyden, luovuuden ja totta kai myös kiinnostavuuden perusteella. Mikä tahansa tarina, joka on ennalta-arvattava, tylsä ja/tai väritön ei todennäköisesti saa ketään innostumaan. Kyllähän fetissejä saa olla vaikka minkälaisia (kunhan ne pysyvät jonkinlaisessa siveyden ja moraalin rajoissa), enkä tuomitse ihmisiä niiden perusteella - enkä heidän tarinoitakaan.

      Tämä palsta on kyllä täynnä kaiken maailman piiskausfantasiakertomuksia, ja niissä on omaperäisyys kaukana. Sama konsepti kuukaudesta toiseen; en jaksa lukea. Piiskauksella voi antaa maustetta tarinalle, mutta kyllä parhaiten vetoavat eroottiset novellit sisältävät oikean tarinan. Kiinnostavat henkilöhahmot, polveileva juoni, yllättävät käänteet... Hups, en kai mä nyt anna ilmaisia vinkkejä kirjoittamiseen? ;DD

      Mikäli joku hyötyy tästä kommentista, olkaa hyvät! Saan itsekin mielihyvää siitä, kun ihmiset innostuvat kirjoittamisesta ja julkaisevat tarinoitaan täällä ja muualla netissä. Koskaan ei ole liikaa kirjoittajia.

      • tarinaan vinkkejä

        No koskas eka lista tulee?
        PS. Mikä on polveileva juoni? :D


      • vanhassa vara.......

        Otappa huomioon sellainen asia, että joillekin piiskaus tarinassa on pääasia, ja ne muut jutut on lisämauste. Itse en ainakaan viitsi lukea jostain kiehnäämisestä kovin pitkiä tarinoita, vaan pitää päästä itse asiaan, kun sen takia näitä juttuja tulee silloin tällöin lukemaan.

        Luulenpa useimman hakevan tarinoista jotain virikettä tästä aiheesta, eikä arvostelemaan kuinka teksti on kirjoitettu. Toki jos teksti on vaikeaselkoista, niin sen kertoma viestikin jää vaillinaiseksi. Mutta kun käyttää mielihuvitusta, niin kaikki muuttuu kiinnostavaksi, eikä tekstin virheet tule päällimäiseksi tarinasta.

        Pahoin pelkään, että jos aletaan arvostelemaan tarinoiden ulkoasua, niin moni ei uskalla sitten enää laittaa ajatuksiaan tänne lainkaan.


    • Vitsi, vitsi...

      Minä vaadin kunnon piiskaustarinoita. Utramariinitaivaankin jos joku joskus kunnolla piiskasi, niin johan hän alkaisi ymmärtää yskän. Vitsi, vitsi...

      • ultramariinitaivas

        Hahhah! Täytyy kyllä sanoa, että päivän naurukiintiöni on nyt täynnä. :D

        Vastailenpa nyt sitten näihin kommentteihin; olette tuoneet hyviä ajatuksia esille!

        Ensimmäinen lista ilmestyy uudenvuodenpäivänä, luonnollisesti. Polveileva juoni tarkoittaa vähän samaa asiaa kuin juoni, joka sisältää yllättäviä käänteitä. Tarina ei siis ole suora linja paikasta A paikkaan B vaan välillä saatetaan ottaa kiintopiste C ja koukata D:n kautta E:hen, kunnes saavutaan päätökseen eli B:hen. Selvensikö tämä? ;D

        Niin, siis nämä pisteet C, D ja E ovat joitain tarinan käännekohtia, jotka eivät käy ilmi tarinan aloituksessa. Usein tarinan lopun (piste B) voi arvata melko aikaisessa vaiheessa, mutta tällaiset C:t, D:t ja E:t ovat hyviä lisiä, ekstramausteita, jotka antavat tarinalle lisäpisteitä. Itse arvostan siis polveilevan juonen sisältäviä tarinoita, koska ne vaativat suuresti mielikuvitusta.

        Ja ei, tämän listasysteemin idea ei ole todellakaan arvostella tekstin virheitä eikä ulkoasua! Se on toki eräänlainen plussa, jos tarina on huoliteltu (tyylillisesti) eikä se sisällä hirveästi kielioppivirheitä, mutta parhaissa tarinoissa on parhaat juonet. Kuten aiemmin mainitsin, itse arvostelen tarinoita niiden sisältämän omaperäisyyden, luovuuden ja kiinnostavuuden kannalta. Kun perustelen valintojani listalle, otan esiin lähinnä positiivisia puolia. Jos jokin tarina on huonompi kuin toinen, voin mainita, mikä teki toisesta 'huonomman'.

        Totta kai jokaisella on omat mielipiteensä, ja tässä tuleekin tämän listakonseptin idea: joka kuussa on eri listantekijä ja eri mielipiteet. Sehän olisi puuduttavaa lukea joka kuukausi saman henkilön mielipiteitä, joten siksi listantekijän virka kiertää. Esittelen vuodenvaihteessa omia havaintojani tämän kuun teksteistä, ja ensi kuussa on sitten uuden arvostelijan vuoro ja erilaisia havaintoja. Tämän aspektin kehittymistä seuraan mitä suurimmalla mielenkiinnolla. :)

        Viimeinen asia, mitä haluaisin, olisi nolata tekstien kirjoittajia! Jos minun on pakko kirjoittaa jotain negatiivista jostain tekstistä, pyrin ilmaisemaan sen niin, että tekstin kirjoittaja voi ottaa sen rakentavana kritiikkinä. Nyt haetaan novellien parhaimmistoa ja sitä, mikä tekee niistä parhaita - ei toisinpäin. ;)

        Vielä lopuksi: en tiedä, kuka se on, joka pistää jokaiselle julkaisulleni ja kommentilleni peukkua alaspäin, mutta voitte kyllä sanoa ihan suoraan, jos on jotain valittamista. Kyllä mä kestän kritiikkiä, kunhan se pysyy asiallisena. :)

        Teiltä tuli hyviä kommentteja, kiitoksia niistä! Rohkaisen kaikkia muitakin avaamaan suunsa, jos jotain sanottavaa on. En minä tätä palstaa omista, vaikka saatankin joskus käyttäytyä niin... ;D


    • ¤Laakerinlehti¤

      Just joo, ultris! Käynnistit sun aivoriihen heti, kun mä jäin tauolle!

      Mä en anna sulle tätä koskaan anteeksi. :DDDD

      • ultramariinitaivas

        Ai heti vai... ;) Nythän mä tän idean vasta kehittelin. :)

        Kyllä sä itse asiassa olet yksi kandidaatti joulukuun listalle, koska sähän kirjoitit alkupätkän Unelmoijien 8. osaan! Mun täytyy kyllä sanoa, että ykkössijasta tullaan käymään tulinen taistelu - etenkin jos Kolgrim toteuttaa 'uhkauksensa' eli päivittää jatkoa jouluviikolla.


    • ultramariinitaivas

      Pari tiedotusasiaa...

      Olen koonnut lyhyen listan novellisivustoista, joiden päivitykset tulen ottamaan huomioon Joulukuun parhaat -listalla täällä suomi24:ssä ilmestyneiden päivitysten lisäksi. Kaikki eivät varmasti tiedä jokaista näistä osoitteista, joten katsokaa kaikin mokomin kaikki läpi ja laittakaa jonnekin ylös:

      ultramariinitaivas.wordpress.com = ultris ja Laakerinlehti
      www.my-secret-shore.net = Kolgrim (ent. kiira05)
      sebastianonrock.wordpress.com = Sebastian (emil.laine)
      alwaysinyourshadow.blogit.fi = moldie/Vandarine/killbambi
      sangoplace.wordpress.com = Sango (Sukkien vangit)
      harakansatupuu.blogspot.fi = Harakka (Camera Obscura)

      Toinen tiedotusasia koskee luomaani Facebook-sivua, jonka olen perustanut voidakseni lopettaa uutisoimisen omassa blogissani. (Selitys löytyy blogistani.) Sivulla ilmestyy julkaisuja mm. Joulukuun parhaat -listaa koskien. Käytän sitä aina jatkossa pääasiallisena ilmoituskanavana, joten elämää on listan jälkeenkin. ;) FB-sivuni löytyy osoitteesta .

      Ja ei, ennen kuin joku ehtii kommentoimaan: tämä ei ole mitään huomiohuorausta vaan ihan vilpitöntä informointia olemassa olevista tarinasivuista ja omista uutisoimisjärjestelyistäni. En esimerkiksi vaadi teitä tykkäämään FB-sivustani enkä edes vaadi teitä seuraamaan sitä; se on täysin teidän valintanne. Haluan vain tiedottaa asioista entistä kätevämmin, ja Facebook-sivu on siihen luontevin vaihtoehto.

      Loppujen lopuksi mähän kommentoin täällä teidän vuoksenne, en suinkaan itseni. Tieto ei ole koskaan pahitteeksi. :)

      • ultramariinitaivas

        Ja niinpä tietysti - FB-sivuni osoite estettiin. Yritetäänpä uudestaan! FB-sivuni löytyy siis osoitteesta

        www.facebook.com/ultramariinitaivas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe