20 vuotias liian nuori äidiksi?

Vauvahaaveilija92

Jo yläasteella sanoin äidilleni haluavani perustaa perheen nuorena. Nyt minulla on ihana poikaystävä (jonka kanssa ollaan oltu muutaman vuoden) ja valmistun ammattiin ensi keväänä. Poikaystäväni kavereilla on jo omat perheensä ja vauvakuume on alkanut kohota melkoista vauhtia täälläkin päässä.

Poikaystäväni haluaisi vauvan kanssani, itselläni vielä kuitenkin järki haraa vastaan. Olen vasta 20, olenko siis valmis äidiksi? Tiedän että on minuakin nuorempia äitejä, jotka hoitavat hommansa mallikkaasti, miksi en siis minäkin?

103

3617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinniiiiiiiin

      Se riippuu niin ihmisestä. Äidiksi ei ole koskaan valmis, sehän on selvää, mutta mieti tarkkaan. Itse päätin perustaa perheen nuorena. Hetkeäkään en ole katunut! Vauva on nyt 8kk ja toinen suunnitelmissa. Itse olen nyt 20-vuotias. Miehen kanssa pidetty yhtä jo 5 vuotta ja naimisiin mentiin kesällä. Mutta sinä sen tiedät, haluatko äidiksi nyt vai myöhemmin. Vauvan haluaminen kun ei aina riitä. Tarvitsee muistaa, että silloin haluaa myös sen kiukuttelevan uhmaikäisen, mahdollisesti vaikean lapsen, teini-ikäisen ja ottaa vastuun moneksi vuodeksi.
      Tsemppiä päätökseen!

      • Onhan teitä nähty

        Älä sinä 20v tytön hupakko tule tuolla elämänkokemuksella puhumaan. Varma ero teillä!


    • sinuna odottaisin

      Jos sulla on yhtään epäröintiä asian suhteen, odota vielä. Ehdit saada lapsia vielä monta monta vuotta, mutta nuori ja vapaa olet vain kerran.

      Minullakin oli jatkuva vauvakuume 19-25 vuotiaana mutta onneksi silloinen poikaystävä ei ollut samoilla linjoilla, ja päätin sitten itsekin että vauvakuumetta tai ei niin opiskelu ja työpaikan hankinta on parempi hoitaa ensin alta pois. Olen jälkikäteen tyytyväinen tuohon päätökseni. Nyt olen 34-vuotias ja meille on toinen lapsi tulossa, tuntuu että tämä on juuri oikea aika saada perhettä. Minulla on hyvä työpaikka ja pankkitilillä säästöjä, joten elämä ei ole mitään kituuttamista. Eikä menojalkaa enää vipata, bilettämisen aika on jo kaukana takanapäin. Mistään ei ole tarvinnut "luopua" lasten takia.

      En siis saanut näitä lapsia nuoruuden poikaystäväni kanssa, se suhde kaatui 4 vuoden jälkeen ja välissä oli pari muutakin suhdetta. Ihan hyvä vaan ettei tarvinnut siihen suhteeseen ainakaan lasten takia jäädä.

    • Älä tee sitä vielä

      Kyllä 30v on hyvä ikä lapsenhankintaan.

    • pikkirii

      Mielestäni on tärkeää, että molemmat haluavat lapsia ja sitoutuvat suhteeseen täysillä. Itse odottaisin tilanteessasi, mutta se tietysti riippuu ajatusmaailmastasi. Minä halusin varmuuden siitä, että en ole miehelleni hetken mielijohde, vaan että hän olisi valmis elämään kanssani loppuiän.

      Jos itse olet valmis lapsen saamiseen, niin siitä vaan! Mutta jos epäilyttää, kannattaa odottaa. Mä tuskailen hieman samanlaisen pulman kanssa, mutta ollaan jo miehen kanssa naimisissa. Ikää on vasta 22, mutta molemmilla on kova kuume päällä. On kiva et ollaan jo naimisissa ja tiedetään että halutaan tätä, mut toisaalta meillä pulmana se, että molemmat opiskelemme vielä vuosia. Kamalaa tämä vauvakuume!

      Tsemppiä, mihin ikinä päädyttekin! :)

    • Odota vielä pitkään..

      20v on laosi. Ei tiedä mitä oikeasti haluaa. Siihen kun lapset tekee ekassa vauvakuumeessa tai kun joku painostaa, se on sitten morjens ..

    • Vauvahaaveilija92

      Kiitos asiallisista viesteistä (:

      Kyllä järki vielä sen verran -onneksi- ohjaa elämää, että ootetaan kihlat ja häät ennen lapsen hankintaa. Sitä odotellessa hypistellään lasten vaatteita kaupoissa(:

      • Järki käteen...nuoret

        Ei ne kihlat ja häät mitään muuta. Lapset tulee tehdä kun on vähintään 30v ikää. Parisuhdettakin se 10 vuotta takana - hyvää parisuhdetta. Lapsiahan ei hankita siksi, koska muutkin hankkii. Ei myöskään kun parisuhde on sisällötön tai kun eka lapsi ei antanutkaan toivottua tulosta, niin "kokeillaan vielä yksi ta useampi, se on sama onko avioerolapsia yksi vai viisi lun ero tulee".

        Pälle Kolmikymppisenä ihminen on saanut elämältä niin paljon, että voi luopua asioista lapsensa edun nimissä. Jokainen voi nussia lapsia maailmaan, ja niin moni tekee, kun ei muuta osaa
        :)


      • no huh huh
        Järki käteen...nuoret kirjoitti:

        Ei ne kihlat ja häät mitään muuta. Lapset tulee tehdä kun on vähintään 30v ikää. Parisuhdettakin se 10 vuotta takana - hyvää parisuhdetta. Lapsiahan ei hankita siksi, koska muutkin hankkii. Ei myöskään kun parisuhde on sisällötön tai kun eka lapsi ei antanutkaan toivottua tulosta, niin "kokeillaan vielä yksi ta useampi, se on sama onko avioerolapsia yksi vai viisi lun ero tulee".

        Pälle Kolmikymppisenä ihminen on saanut elämältä niin paljon, että voi luopua asioista lapsensa edun nimissä. Jokainen voi nussia lapsia maailmaan, ja niin moni tekee, kun ei muuta osaa
        :)

        Kyllä tuon 30v pitäisi olla takaraja, siinävaihessa sterilisaatio jos ei vielä ole itäny.

        Liian vahnoista vanhemmista ei kasva kuin kusipääpenikoita, sellaisa kermaperseitä, joita ei jaksa kukaan.


      • äti
        no huh huh kirjoitti:

        Kyllä tuon 30v pitäisi olla takaraja, siinävaihessa sterilisaatio jos ei vielä ole itäny.

        Liian vahnoista vanhemmista ei kasva kuin kusipääpenikoita, sellaisa kermaperseitä, joita ei jaksa kukaan.

        Puhutko siis itsestäsi? Kylläpä osaat antaa hyvän kuvan itsestäsi!


    • tuleva 17v äiti

      Ei sitä keneltäkään kannate mennä kysymään että onko liian nuori äidiksi vai ei. Jokainen itse tietää milloin on valmis vanhemmuuteen, ja mun henkilökohtainen mielipide on se, ettei siihen ole mitään tiettyä ikää. Ihan yhtä hyvä voi äiti olla, oli sitten 20 vai 45, jos on vain tarpeeksi kypsä siihen. Eiväthän kaikki nuoret ole sellaisia, jotka bilettävät, polttavat tupakkaa tai hengailevat ostareilla päivät pitkät. Monet 20 vuotiaatkin voivat olla rauhallisia nuoria ja olla valmiita sitoutumaan johonkin. Tuntuu että nykyään on vain sääntöjä, mitä kaikkea ihmisen pitää saavuttaa ennen kuin on valmis hankkimaan lapsen. Jos tosiaan olet valmis luopumaan myös joistakin asioista, ottamaan toisen elämästä täyden vastuun ja asettamaan lapsen elämässäsi sijalle yksi, niin mikä kukaan on sulle sanomaan ettei susta olisi äidiksi? :)

      • 12v tuleva isä

        Just joo. 17v pentuhan tietää kaikesta kaiken?


    • Vastaus sinulle

      On!

    • paras ikä 20fv

      olet parhaassa iässä oleva äidiksi monet 20v naiset niillä on jo lapset olen nähnyt

      • Kasvakaahan....

        Minä sain 18 vuotiaana ajokortin, 20 vuotiaana pentuna löysin naiseni, elämä 35-vuotiaaksi meni hujauksessa -hyviä kokemuksia sain. Sitten teimme pari lasta. Kyllä 20 vuotias on lapsi nyky-yhteiskunnassa. Kykenee se synnyttämään, mutta eri asia kasvatus, kun itsekin on lapsi. Kannattaa täyttää 30v ennen lapsia! Mikä kiire pitää olla? Elämän oarasta ja antoisinta aikaa elää ilman lapsia 20 - 30v. Paljosta jää paitsioon jos hätäilee, ja se näkyy epäonnena perheleikeissä.


      • laskuri käynnistyy
        Kasvakaahan.... kirjoitti:

        Minä sain 18 vuotiaana ajokortin, 20 vuotiaana pentuna löysin naiseni, elämä 35-vuotiaaksi meni hujauksessa -hyviä kokemuksia sain. Sitten teimme pari lasta. Kyllä 20 vuotias on lapsi nyky-yhteiskunnassa. Kykenee se synnyttämään, mutta eri asia kasvatus, kun itsekin on lapsi. Kannattaa täyttää 30v ennen lapsia! Mikä kiire pitää olla? Elämän oarasta ja antoisinta aikaa elää ilman lapsia 20 - 30v. Paljosta jää paitsioon jos hätäilee, ja se näkyy epäonnena perheleikeissä.

        Ihminen on lapsi siihen asti kunnes kasvattaa lapsen. Vasta lasta kasvattassa ihmien kasvaa aikuiseksi.


      • Höpön pöpön
        laskuri käynnistyy kirjoitti:

        Ihminen on lapsi siihen asti kunnes kasvattaa lapsen. Vasta lasta kasvattassa ihmien kasvaa aikuiseksi.

        Olipas lapsellinen ja hölmö kommentti. Äiti Teresakin kuoli sitten varmaan vastuuttomana lapsukaisena.

        Eipä ne hyvätkään vanhemmat kaikki ole ihmisinä mitään niin kypsiä ja harkitsevia, vaikka voivathan he olla lähtötasoonsa nähden kohentuneet paljonkin. Ei lapsen kasvattaminen ole ainoa elämänkokemus mitä ihmisille kertyy iän myötä, tai ei ainakaan pitäisi olla. Opiskelut, työssäkäynti, kaikki vastuu, myös vastuu lapsesta, ilot sekä surut muuttavat ihmistä. Liian nuorena tullut vastuu voi myös aiheuttaa takapakkia myöhemmin, ihminen voi tavallaan taantua sellaiseen elämänvaiheeseen, joka on jäänyt kokematta aikanaan.


    • ei ikä kerro...

      Eiköhän tämä ole taas niitä mielipide asioita johon ei ole oikeaa eikä väärää vastausta.

      Olen saman miehen kanssa ollut 16 vuotiaasta yhdessä, nyt olen 23 ja synnytin esikoisen 5 viikkoa sitten. Sanoin vielä kolme vuotta takaperin kuinka lähemmäs 30 vuoden ikä ois hyvä aika alkaa perustaa perhettä, sillä olin aikamoinen viihdehirmu vielä tuolloin.

      Mutta kaikki jotenkin muuttui. Opiskelut on opiskeltu, löytyy vakkarityö ja säästöjä tilillä, eikä juhliminen kiinnostanut enää kuin max 2 kertaa vuodessa ja mikä tärkeintä, se ihana mies jota jo 7 vuoden ajan olen rakastanut on kanssani samaa mieltä. 2011 lokakuussa jätin pois pillerit, sillä olin varma haluavani äidiksi. Huomasin aina ihailevani äitejä ja vatsapystyssä vastaan käveleviä.

      Maaliskuussa -12 teinkin jo positiivisen testin ja siitä lähtien olen ollut vain onneni kukkuloilla. Nyt se pieni tyttö tuhisee vieressäni ja tiedän että minun oli aika juuri nyt tulla äidiksi.

      Tsemppiä aloittajalle, kyllä tiedät kun olet valmis, jos epäröit et välttämättä vielä ole.

      • Käyttäkää ehkäsyy

        Aika pska tilanne sulla. Oot lapsi, et voi tietää. Toivottavasti muille ei köy yhtä huonosti..


      • oma ongelmasi
        Käyttäkää ehkäsyy kirjoitti:

        Aika pska tilanne sulla. Oot lapsi, et voi tietää. Toivottavasti muille ei köy yhtä huonosti..

        Sinä et kasva koskaan aikuiseksi.


    • kolmastulossa

      se riippuu niin ihmisestä ja elämäntilanteesta. Menimme mieheni kanssa naimisiin kun oli 18. Sain ensimmäisen lapseni kun olin 19, toinen lapsi tuli kun olin 21 ja nyt odotan kolmatta ja ikä kerkiää kivuta ennen sitä 24 :)
      Isäntä on töissä, minä olen töissä (taloudellinen tilanne hyvä), lapset päiväkodissa, Ja rakastan arkeamme ja odotan innoissani uutta tulokasta

      • Paljosta veikkaa?

        Joo vaan eroatte tekin..sitten menee monen elämä pilalle..
        Älä kommentoi: olet nuori ja tietämätön.


      • kolmastulossa
        Paljosta veikkaa? kirjoitti:

        Joo vaan eroatte tekin..sitten menee monen elämä pilalle..
        Älä kommentoi: olet nuori ja tietämätön.

        sieltä taas kommenttia katkeralta yksinäiseltä vanhaltapiialta?


      • kolmastulossa
        kolmastulossa kirjoitti:

        sieltä taas kommenttia katkeralta yksinäiseltä vanhaltapiialta?

        ja sitä paitsi, isäntä on yli 30, riittääkö jos toinen täyttää "kriteerit" :D


      • tyytyväinen mies
        Paljosta veikkaa? kirjoitti:

        Joo vaan eroatte tekin..sitten menee monen elämä pilalle..
        Älä kommentoi: olet nuori ja tietämätön.

        Kun ei yritä mitään, niin ei saa mitään.

        Itse olen 42 ja vanhin lapsi juuri muuttamassa pois kotoa. Ei todellakaan käy kateeksi ikäiseni työkaverit, joilla on vaippaikäisiä lapsia, nehän ovat kuin eläviä ruumiita. Tässä iässä kuuluu jo odotella lapsenlapisia, eikä herätä hyssyttymään koliikivatsaista vauvaa.


      • Puhutko itsestäsi?
        tyytyväinen mies kirjoitti:

        Kun ei yritä mitään, niin ei saa mitään.

        Itse olen 42 ja vanhin lapsi juuri muuttamassa pois kotoa. Ei todellakaan käy kateeksi ikäiseni työkaverit, joilla on vaippaikäisiä lapsia, nehän ovat kuin eläviä ruumiita. Tässä iässä kuuluu jo odotella lapsenlapisia, eikä herätä hyssyttymään koliikivatsaista vauvaa.

        Sinä tässä elävä ruumis olet, kun lapset teit liian aikaisin ja vanhenit.


    • jhsjsh

      20-25-vuotta on naisen hedelmällisyyden kannalta paras ikä tulla äidiksi. Jos muuten on asiat kohdallaan niin mikä ettei. Itse olisin halunnut lapset jo paljon aiemmin mutta sopivaa isä-ehdokasta ei osunut kohdalle ja sainkin lapseni 32 ja 35-vuotiaina. Tuo 35-vuotta oli mielestäni fyysisesti jo huomattavasti rankempi raskaus vaikka olenkin aina ollut ikäisekseni suhteellisen hyväkuntoinen. Lisäksi nuorilla äideillä on usein vielä omat vanhemmat tukiverkkona lapsen hoitoavuksi. Itse tulen omia lapsiani kannustamaan perheen perustamiseen nuorena. Tosiasia on että nuorena jaksaa paremmin(vaikka en mikään ikäloppu ole vieläkään). Lisäksi äidiksi kasvetaan pikkuhiljaa. Parikymppisenä on jo ehtinyt rellestääkin ihan mukavasti joten siitäkään ei jää paitsi. Tiedän usean pariskunnan jotka ovat yrittäneet vuosia saada lasta ja joutuneet turvautumaan lapsettomuushoitoihin. Kaikilla näillä on yhteistä yli 30-vuoden ikä. Osa on pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen onnistuneet saamaan lapsen. Itse sain usein nuorena kuulla että ensin opinnot, sitten työ ja asunto ja vasta sitten lapset. Sanotaan aina että myöhemmin elämä on vakiintuneempaa. Mielestäni parikymppisenä olisi ollut lapselle antaa enemmän myös sitä aikaa.

      • monta vaihtoehtoa

        "Parikymppisenä on jo ehtinyt rellestääkin ihan mukavasti joten siitäkään ei jää paitsi."

        On ehtinyt rellestää, ken on ehtinyt rellestää. Osalla tai oikeastaan suurella osalla se "rellestäminen" parikymppisenä vasta alkaa ja sitä jatkuu siitä vuosia eteenpäin lähemmäs 30 ikävuotta.

        "Mielestäni parikymppisenä olisi ollut lapselle antaa enemmän myös sitä aikaa."

        On kenellä on. Jos on ympärivuotisesti opintoja ja töitä, niin ei siinä ainakaan itselleni juuri ylimääräistä aikaa jäisi.

        Toki on hyviä parikymppisiä vanhempia ja osa on valmis vanhemmaksi silloin. Eikä ole yhtä oikeaa ikää tulla vanhemmaksi. Mutta fakta on se, että suurin osa ihmisistä 20 ikävuoden kieppeillä vasta aloittelee omaa itsenäistä elämäänsä. Monella heistä kuuluu kyllä tulevaisuuden suunnitelmiin perheenperustaminen, mutta yleensä vasta monen vuoden päähän. Kaikki eivät ole siihen mennessä vielä löytäneet sopivaa elämänkumppaniakaan itsellensä, monet heistä löytävän sen kuitenkin myöhemmin. Monella ovat esimerkiksi korkeakouluopinnot tai yliopisto-opinnot tuossa vaiheessa alkutekijöissään eikä vakiotyöstä tai riittävän hyvästä taloudellisesta tilanteesta ole tietoakaan vielä moneen, moneen vuoteen. Täyspäiväinen opiskelu vie aikaa ja moni joutuu käyttämään opiskeluajan ulkopuolella olevaa aikaa työntekoon siksi, että pärjäisivät taloudellisesti.


    • näkemys123

      Onhan tutkittu fakta, että alle 30v ei kykene tekemään järkeviä tulevaisuuteensa vaikuttavia päätöksiä. Erotilastot puhuu karua sanomaa. Em. tutkimus koskee perhettä, avioliittoa eli elämänkumppania, ammattia sun muuta ja voi soveltaa kaikkeen. Liittyi johonkin persoonan kehittymättömyytteen ja siksi sosiaalisiin paineisiin joka aiheuttaa virheliikkuja.

      Toki 20v voi olla hyvä vanhempi, mutta siinä kyllä oma elämä kärsii tällä vanhemmalla. Riskejä on. Monestihan näille nuorena perheen perustaneille tulee ero kun kaveripiiriin sellainen erobuumi iskee. Toimitaan niin muiden esimerkin mukaan.
      Elämänkokemus puuttuu, ongelmanratkaisutaidot, niinpä mennään muiden vanavedessä.

      Siihen aikaan kun nainen oli miehen kotiorja ei naisilla ollut vaihtoehtoja. Nykyisin onneksi on. Ihmisiäkin on liikaa eli voi hyvin ja kannattaa odottaa.

      • siinäpä järkeilet

        Jos asiaa ajateltaisiin vain järkevästi, niin kukaan ei tekisi yhtään lasta. Ihmiskunnan pelastus on se että päätöksiä tehdään mutenkin kuin pelkällä järjellä.


      • Maailma täynnä jo
        siinäpä järkeilet kirjoitti:

        Jos asiaa ajateltaisiin vain järkevästi, niin kukaan ei tekisi yhtään lasta. Ihmiskunnan pelastus on se että päätöksiä tehdään mutenkin kuin pelkällä järjellä.

        Ei se kyllä pelastus ole vaan tuho.


    • annanas

      Ei pidä liikaa katsoa tilastoja. Ei pidä liian tarkkaan katsoa ohjeita "kuka on valmis äidiksi", "lapsen voi tehdä vasta sitten kun -----".

      Varmaan kukaan ei voisi ikinä tehdä / saada lapsia jos nussitaan pilkkua kokoajan. Ihmiset kuolee sukupuuttoon.

      Minun mielestä voi lapsia tehdä, kun tuntee siihen olevansa valmis. Ja tietää mitä lapsen kasvatus oikeasti on.

      • oman lapsen asialla

        Voi herraisä tätä nykunuorison tietämättömyyden määrää. Haetteko te nyt tytöt niin kuin nämä selityksenne niin, että haette ne joista hyödytte -jotka ei ole vastaan, mutta ette suostu kyseenalaistamaan itseänne ja suunnitelmianne ja sitten vielä tulette tänne niin kuin mielestänne tietoviisaina kertomaan asiasta josta ette tiedä paskaakaan ja ette voi edes tietää, koska ette ole eläneet niin kauaa että voisitte tietää.

        Ihminenkö kuolee sukupuuttoon? - Ei vittu mitä tietämättömyyttä! Eikö ne apukoulussa opeta ja kerro, että maailma on kuule tupaten täysi ja tänne ei tarvita ihmisiä? Otahan asioista selvää. Ne teidän jälkeläisenne on kuin roskia maailmaan ja samalla roskanheitto-ajatusmaailmalla niitä suollatte tänne vastuuttomat penikat! Ihan oman egonne takia. Sitten täällä lahopäiden palstalla yritätte muita kaltaisianne hulluja houkutella mukaan jos milläkin selityksillä, jotta saatte jotain kavereita?
        Katsokaa nyt oikeesti vitttu peiliin apinat! Teidän jälkeläiisiänne ei tarvita ainakaan ennen kuin osaatte elää parisuhteessa ilman lapsia ja annatte itsenne kasvaa - tehelvetin mulle mulle kaikki nyt mulle - ukupolven kärsimättömät. Jos siis teette lapsia, tehkää ne sitten kun teillä on edellytykset tarjota niille se mitä tervepäiseksi kasvava lapsi tarvii, tai tämä maailma menee entistä hullummaksi. Tulkaa pois sieltä Facebookista ja muista teeskentelypaikoista ja tajutkaa, että tämä maailma ja elämä ei ole se mitä ne peukuttajat (sokeat) siellä naamakirjassa yrittää tietämättömyyttään peukuttaa ja johtaa harhaan.
        Onhan tämä hyvä paikka vielä, mutta jos tänne lykätään lapsia kuin roskia maailmaan vaan kun muillakin on tai kun kiva kokeilla leikkiä kotista kun nukkeleikit jäi kesken lapsena, niin tämä ei kohta ole kuulkaa kenenkään lapsille hyvä paikka elää tulevaisuudessa.

        Sivistymättömiä penikoita olette, ei voi muuta sanoa! Katsokaa peiliin ja ottakaa asioista selvää.


      • päin vastoin

        "Ihmiset kuolee sukupuuttoon."

        No tuosta asiasta ei ole pienintäkään pelkoa. Ihmiskunta on päinvastoin ylikansoittamassa tätä planeettaa kovalla vauhdilla.


      • World is too full!!
        päin vastoin kirjoitti:

        "Ihmiset kuolee sukupuuttoon."

        No tuosta asiasta ei ole pienintäkään pelkoa. Ihmiskunta on päinvastoin ylikansoittamassa tätä planeettaa kovalla vauhdilla.

        Joo näin "tietävää" porukkaa meillä täällä ja lapsia meinaavat tehdä ...


      • Nakkisämpylää
        oman lapsen asialla kirjoitti:

        Voi herraisä tätä nykunuorison tietämättömyyden määrää. Haetteko te nyt tytöt niin kuin nämä selityksenne niin, että haette ne joista hyödytte -jotka ei ole vastaan, mutta ette suostu kyseenalaistamaan itseänne ja suunnitelmianne ja sitten vielä tulette tänne niin kuin mielestänne tietoviisaina kertomaan asiasta josta ette tiedä paskaakaan ja ette voi edes tietää, koska ette ole eläneet niin kauaa että voisitte tietää.

        Ihminenkö kuolee sukupuuttoon? - Ei vittu mitä tietämättömyyttä! Eikö ne apukoulussa opeta ja kerro, että maailma on kuule tupaten täysi ja tänne ei tarvita ihmisiä? Otahan asioista selvää. Ne teidän jälkeläisenne on kuin roskia maailmaan ja samalla roskanheitto-ajatusmaailmalla niitä suollatte tänne vastuuttomat penikat! Ihan oman egonne takia. Sitten täällä lahopäiden palstalla yritätte muita kaltaisianne hulluja houkutella mukaan jos milläkin selityksillä, jotta saatte jotain kavereita?
        Katsokaa nyt oikeesti vitttu peiliin apinat! Teidän jälkeläiisiänne ei tarvita ainakaan ennen kuin osaatte elää parisuhteessa ilman lapsia ja annatte itsenne kasvaa - tehelvetin mulle mulle kaikki nyt mulle - ukupolven kärsimättömät. Jos siis teette lapsia, tehkää ne sitten kun teillä on edellytykset tarjota niille se mitä tervepäiseksi kasvava lapsi tarvii, tai tämä maailma menee entistä hullummaksi. Tulkaa pois sieltä Facebookista ja muista teeskentelypaikoista ja tajutkaa, että tämä maailma ja elämä ei ole se mitä ne peukuttajat (sokeat) siellä naamakirjassa yrittää tietämättömyyttään peukuttaa ja johtaa harhaan.
        Onhan tämä hyvä paikka vielä, mutta jos tänne lykätään lapsia kuin roskia maailmaan vaan kun muillakin on tai kun kiva kokeilla leikkiä kotista kun nukkeleikit jäi kesken lapsena, niin tämä ei kohta ole kuulkaa kenenkään lapsille hyvä paikka elää tulevaisuudessa.

        Sivistymättömiä penikoita olette, ei voi muuta sanoa! Katsokaa peiliin ja ottakaa asioista selvää.

        Pointtihan tuossa "ihmiset kuolee sukupuuttoon" taisi olla se, että jos liian tarkkaan mietitään joka asia ja mennään tehtyjen kriteerien mukaan - ei kukaan voisi ikinä enää lapsia tehdä. Aikaahan siihen hetki menisi. Eikä tainnut olla tarkoitus tuohon kommenttiin juuttua, se mahtoi olla vain heitto jota ei tarvitse noin tosissaan ottaa. Ylikansoittumisesta voi syyttää afrikkalaisia.

        PS. Te olette tyhmiä, kaikki on tyhmiä. Tyhmää tapella ja avautua, seota Suomi24 palstalla. Hankitaan elämä.


      • 10/30
        Nakkisämpylää kirjoitti:

        Pointtihan tuossa "ihmiset kuolee sukupuuttoon" taisi olla se, että jos liian tarkkaan mietitään joka asia ja mennään tehtyjen kriteerien mukaan - ei kukaan voisi ikinä enää lapsia tehdä. Aikaahan siihen hetki menisi. Eikä tainnut olla tarkoitus tuohon kommenttiin juuttua, se mahtoi olla vain heitto jota ei tarvitse noin tosissaan ottaa. Ylikansoittumisesta voi syyttää afrikkalaisia.

        PS. Te olette tyhmiä, kaikki on tyhmiä. Tyhmää tapella ja avautua, seota Suomi24 palstalla. Hankitaan elämä.

        Arfikkalaiset ylikansoittaa, se totta. Mutta esimerkki tulee näyttää saastuttavista länsimaista. Suomessakin lahjattomat sikiää, kun eivät muuta osaa. Jo tällä ihmis määrällä ei voida Suomessa taata kaikille nuorille töitä. Veronmaksajia tarvitaan, mutta misstä ne työpaikat revitään?
        Maailmaa uhkaa "robottitulevaisuus": vuosisadan loppuun mennessä vain 25% maailman ihmiststä käy töissä ja maksaa veroja.http://www.talouselama.fi/uutiset/synkka ennuste robottitulevaisuudesta tyottomyys 75/a2165972?mobileRedirect=false

        Kyllä ihmisten laatuun pitää satsata. Hätäily pois lastenhankinnasta ja 10/30 -sääntö kunniaan !!


      • äkkiä laatu geenejä
        10/30 kirjoitti:

        Arfikkalaiset ylikansoittaa, se totta. Mutta esimerkki tulee näyttää saastuttavista länsimaista. Suomessakin lahjattomat sikiää, kun eivät muuta osaa. Jo tällä ihmis määrällä ei voida Suomessa taata kaikille nuorille töitä. Veronmaksajia tarvitaan, mutta misstä ne työpaikat revitään?
        Maailmaa uhkaa "robottitulevaisuus": vuosisadan loppuun mennessä vain 25% maailman ihmiststä käy töissä ja maksaa veroja.http://www.talouselama.fi/uutiset/synkka ennuste robottitulevaisuudesta tyottomyys 75/a2165972?mobileRedirect=false

        Kyllä ihmisten laatuun pitää satsata. Hätäily pois lastenhankinnasta ja 10/30 -sääntö kunniaan !!

        Minäpän olenkin tehnyt toisin. Olen älykäs ja hankin lapsiia.

        Sinähän tässä olet tyhmä kun et päästä ylivertaisia geenejäsi suvunjatkoon.


      • jahas, mature
        oman lapsen asialla kirjoitti:

        Voi herraisä tätä nykunuorison tietämättömyyden määrää. Haetteko te nyt tytöt niin kuin nämä selityksenne niin, että haette ne joista hyödytte -jotka ei ole vastaan, mutta ette suostu kyseenalaistamaan itseänne ja suunnitelmianne ja sitten vielä tulette tänne niin kuin mielestänne tietoviisaina kertomaan asiasta josta ette tiedä paskaakaan ja ette voi edes tietää, koska ette ole eläneet niin kauaa että voisitte tietää.

        Ihminenkö kuolee sukupuuttoon? - Ei vittu mitä tietämättömyyttä! Eikö ne apukoulussa opeta ja kerro, että maailma on kuule tupaten täysi ja tänne ei tarvita ihmisiä? Otahan asioista selvää. Ne teidän jälkeläisenne on kuin roskia maailmaan ja samalla roskanheitto-ajatusmaailmalla niitä suollatte tänne vastuuttomat penikat! Ihan oman egonne takia. Sitten täällä lahopäiden palstalla yritätte muita kaltaisianne hulluja houkutella mukaan jos milläkin selityksillä, jotta saatte jotain kavereita?
        Katsokaa nyt oikeesti vitttu peiliin apinat! Teidän jälkeläiisiänne ei tarvita ainakaan ennen kuin osaatte elää parisuhteessa ilman lapsia ja annatte itsenne kasvaa - tehelvetin mulle mulle kaikki nyt mulle - ukupolven kärsimättömät. Jos siis teette lapsia, tehkää ne sitten kun teillä on edellytykset tarjota niille se mitä tervepäiseksi kasvava lapsi tarvii, tai tämä maailma menee entistä hullummaksi. Tulkaa pois sieltä Facebookista ja muista teeskentelypaikoista ja tajutkaa, että tämä maailma ja elämä ei ole se mitä ne peukuttajat (sokeat) siellä naamakirjassa yrittää tietämättömyyttään peukuttaa ja johtaa harhaan.
        Onhan tämä hyvä paikka vielä, mutta jos tänne lykätään lapsia kuin roskia maailmaan vaan kun muillakin on tai kun kiva kokeilla leikkiä kotista kun nukkeleikit jäi kesken lapsena, niin tämä ei kohta ole kuulkaa kenenkään lapsille hyvä paikka elää tulevaisuudessa.

        Sivistymättömiä penikoita olette, ei voi muuta sanoa! Katsokaa peiliin ja ottakaa asioista selvää.

        Jaa, taisit ymmärtää tuon yhden kommentin väärältä kantilta. Minusta vaikuttaa koko kommentti tosin epäasialliselta provolta, vaikka voihan joku olla oikeasti tuota mieltä. Itselle särähtää joka kerta korviin nämä "lapset ovat roskaa" "vihaan lapsia" -kommentit. Ihminen ikäänkuin inhoaa itseään lapsena ja pitää sekä itseään että muita roskana. Minusta näin ei ole eikä ketään ihmistä ikinä saa verrata roskiin, varsinkaan lapsia!! Aloittaja itse kyllä on varma päätöksestään kun lapsen lopulta haluaa. Lasta voi peruuttaa, kukaan muu ei välttämättä lasta hoida ja lapsi saattaa olla vakavasti sairas jo syntyessään. Harva kuitenkaan on lastansa katunut, sai sen sitten iässä missä hyvänsä.


      • No voi vitja nyt
        oman lapsen asialla kirjoitti:

        Voi herraisä tätä nykunuorison tietämättömyyden määrää. Haetteko te nyt tytöt niin kuin nämä selityksenne niin, että haette ne joista hyödytte -jotka ei ole vastaan, mutta ette suostu kyseenalaistamaan itseänne ja suunnitelmianne ja sitten vielä tulette tänne niin kuin mielestänne tietoviisaina kertomaan asiasta josta ette tiedä paskaakaan ja ette voi edes tietää, koska ette ole eläneet niin kauaa että voisitte tietää.

        Ihminenkö kuolee sukupuuttoon? - Ei vittu mitä tietämättömyyttä! Eikö ne apukoulussa opeta ja kerro, että maailma on kuule tupaten täysi ja tänne ei tarvita ihmisiä? Otahan asioista selvää. Ne teidän jälkeläisenne on kuin roskia maailmaan ja samalla roskanheitto-ajatusmaailmalla niitä suollatte tänne vastuuttomat penikat! Ihan oman egonne takia. Sitten täällä lahopäiden palstalla yritätte muita kaltaisianne hulluja houkutella mukaan jos milläkin selityksillä, jotta saatte jotain kavereita?
        Katsokaa nyt oikeesti vitttu peiliin apinat! Teidän jälkeläiisiänne ei tarvita ainakaan ennen kuin osaatte elää parisuhteessa ilman lapsia ja annatte itsenne kasvaa - tehelvetin mulle mulle kaikki nyt mulle - ukupolven kärsimättömät. Jos siis teette lapsia, tehkää ne sitten kun teillä on edellytykset tarjota niille se mitä tervepäiseksi kasvava lapsi tarvii, tai tämä maailma menee entistä hullummaksi. Tulkaa pois sieltä Facebookista ja muista teeskentelypaikoista ja tajutkaa, että tämä maailma ja elämä ei ole se mitä ne peukuttajat (sokeat) siellä naamakirjassa yrittää tietämättömyyttään peukuttaa ja johtaa harhaan.
        Onhan tämä hyvä paikka vielä, mutta jos tänne lykätään lapsia kuin roskia maailmaan vaan kun muillakin on tai kun kiva kokeilla leikkiä kotista kun nukkeleikit jäi kesken lapsena, niin tämä ei kohta ole kuulkaa kenenkään lapsille hyvä paikka elää tulevaisuudessa.

        Sivistymättömiä penikoita olette, ei voi muuta sanoa! Katsokaa peiliin ja ottakaa asioista selvää.

        Ja näin nätisti kertoo totuuttta elämäänsä kyllästynyt, epätoivoinen, muutokseen kykenemätön ja paikalleen jämähtänyt itsensä "aikuisena" näkevä vanhapiika?

        Kyllä negatiivisetkin kommentit voi ottaa huomioon jos perusteluna olisi jokin muukin kuin " minä olen sinua vanhempi, minä tiedän eniten!" tai "minun elämä on perseestä, joten niin on sinunkin!"

        OIkeasti kaikki negatiivi-Maijat on lapsettomia elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä jotka eivät kykene muuttumaan. Asian voi sanoa kohteliaasti, useasti sellainen menee helpommin perille!


      • Sanon kohteliaasti
        No voi vitja nyt kirjoitti:

        Ja näin nätisti kertoo totuuttta elämäänsä kyllästynyt, epätoivoinen, muutokseen kykenemätön ja paikalleen jämähtänyt itsensä "aikuisena" näkevä vanhapiika?

        Kyllä negatiivisetkin kommentit voi ottaa huomioon jos perusteluna olisi jokin muukin kuin " minä olen sinua vanhempi, minä tiedän eniten!" tai "minun elämä on perseestä, joten niin on sinunkin!"

        OIkeasti kaikki negatiivi-Maijat on lapsettomia elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä jotka eivät kykene muuttumaan. Asian voi sanoa kohteliaasti, useasti sellainen menee helpommin perille!

        Entä jos kommentti on "olen itse epäonnistunut, koska tein lapset liian varhain, kun halusin paikata huonoa menetettyä lapsuuttani tjtn. kotisleikillä"? Jotkut vain näkee ja on nähnyt näitä epäonnistujia ja siksi haluavat ettei niitä epäonnistua tule lisää.


    • Toteutetut haaveet

      Itse pitäisin lapsenteolle vähimmäisikärajana 23-vuoden ikää. Ja ne perustelut:

      1. Olemme pohjoismaista fyysisesti etelämaalaisia hitaammin kehittyvää rotua. Alle 18-vuotias synnyttäjä on riskisynnyttäjä!
      2. 23-vuotiaana alkaa opiskelut olla monella jo hyvällä mallilla.
      3. 23-vuotias nainen on useimmiten jo henkisestikin aikuinen. Miehellä aikuistuminen vie vähän kauemmin.

      No mitä tätä jatkamaan, koska esim. tuo taloudellinen puoli ei kaikilla ole vielä 5-kymppisenäkään kunnossa, joten sitä en laita perusteluihin.

      Samoin työllisyystilanne on niin vaikea, että jotkut voivat olla koko ikänsä ehkä vailla vakituista työpaikkaa.

      Niin ja itse synnytin esikoiseni siinä keskimääräisessä ensisynnyttäjäiässä 28-vuotiaana, jolloin koulut oli käyty ja minulla oli vakituinen työpaikka ja oma asunto, mutta ei kaikkien tarvitse tehdä asioita samalla lailla kun minä tein. En kuitenkaan ole katunut "myöhäistä" lapsentekoani. 34-vuotiaana minulla oli 3 tervettä lasta eli ihan sopivan kokoinen perhe.

      • Hgfghhh

        Entäs se parisuhde? Kyllä se kannattaisi toinen opetella tuntemaan eka kunnolla. Moni könöttää sihteessa kun on vain yhteiset lapset.


      • näin se vaan on

        Kyllä se on niin päin, että kun lähdetään 20 ylöspäin, niin riski kasvaa koko ajan.

        Ihmisestä tulee aikuinen kun saa lapsen. Lapseton on ikänsä kakara.


    • äidiksisyntynytnuori

      Itse olen myös 20-vuotias nuori nainen. Meidän suhteessa minä olen (yllätys) se, joka vauvasta haaveilee. Olemme olleet poikaystäväni kanssa yhdessä lähes 2 vuotta, ja olen kyllä hänelle useampaan otteeseen kertonut tästä ''halusta'' saada lapsi/lapsia nuorena (mikä on aika suhteellinen käsite, olisinhan vielä 25 - 30 vuotiaana suht nuori äiti, mutta aina olen tiennyt haluavani lapsen tätä nuorempana).

      Olen yrittänyt järkeillä asiaa monelta kantilta. Ei kai olisi järkeä ''odottaa'' että on opiskellut (tod. näk. 4-5 v) ja päästä vakitöihin ja sitten heti alkaa lasta yrittämään. Itse kuitenkin uskon siihen, että jokaiselle on elämässä omat polut ja ratkaisut, vaikka mielestäni on järkevää että olisi valmistunut & mahdollisesti töissä, niin ei se kuitenkaan ole ainoa oikea tapa.
      Aivan hyvin voisi tähän väliin ensimmäisen lapsen 'tehdä' ja lapsen ollessa hieman vanhempi, voisi rauhassa jatkaa opiskelua ja mennä töihin. Lapsen isähän olisi jo töissä sillä välin, ja taloudellinen tilanteemme olisi molempien osalta ihan hyvä.

      En itse ole millään lailla kiinnostunut bilettämisestä ym menemisestä, kun monet tuntuvat luulevan, että tämän ikäiset eivät muuta halua tehdä. Koen olevani valmis, mutta ainoa ongelma onkin se, että poikaystäväni ei halua vielä moneen vuoteen lapsia. Ymmärrän sen, ja pakkohan tätä toivetta on kunnioittaa. Tuntisin itseni hirviöksi, jos salaa jättäisin pillerit pois ja tulisin raskaaksi. En voisi tehdä niin. Mutta missähän menee se raja, kuinka kauan minun pitää odottaa? En voi pakottaa toista mihinkään, mutta voiko hän sitten pakottaa minut lykkäämään tämän haaveen jonnekin tulevaisuuteen? Mielipiteitä kaivataan! :) Ja asiallisia, kiitos.

      • Katukuva oksettaa

        Älä pentu tule leikkivään tietävää, kun ei sulla ole kokemus- ha näkemyspohjaa. Looserit tekee lapsia nuorena ja kaikenmaailman heikkoitsetuntoiset rumanaamat.


      • ennakkoluulot
        Katukuva oksettaa kirjoitti:

        Älä pentu tule leikkivään tietävää, kun ei sulla ole kokemus- ha näkemyspohjaa. Looserit tekee lapsia nuorena ja kaikenmaailman heikkoitsetuntoiset rumanaamat.

        LOL ''Katukuva oksettaa''
        taidat itse olla joku vitun pummi ja täydellinen luuseri! Onnea sulle ja kaikkee hyvää.


      • Oot vitun ruma!!
        ennakkoluulot kirjoitti:

        LOL ''Katukuva oksettaa''
        taidat itse olla joku vitun pummi ja täydellinen luuseri! Onnea sulle ja kaikkee hyvää.

        Pummit ja looserit tekee lapsia ja leikkii kotista.


      • äö1000
        Oot vitun ruma!! kirjoitti:

        Pummit ja looserit tekee lapsia ja leikkii kotista.

        ok sovitaan sitten niin.. rahaa kyl on, sori vaan, ei kaikki mtn pummeja oo.


    • äiti 26

      Mä oon 26-vuotias äiti. Sain vauvan vasta viikko sitten. Kouluni olen käynyt ja nyt on vakkari työ. Miehelläni myös. Ostimme tuossa kesällä yhteisen talomme. Olemme olleet "yhdessä" jo eskarista lähtien. Silloin kävelimme jo käsi kädessä ja nyt 3 vuotta sitten menimme naimisiin. Saimme loistavan suloisen ja terveen tyttö lapsen. Meillä oli kyllä lapsi ollut suunnitelmissa jo 4 vuotta sitten kun mieheni kosi minua. Ja olen samaa mieltä heidän kanssa joiden mielestä raskauteen ei ole mitään tiettyä määrättyä ikää. Jos olisin samassa tilanteessa kanssasi niin suorittaisin myös opinnot ensin loppuun. :) Onnea teille.

      • Kyllä se siitä

        Kyllä siihen on yksi ja oikea ikäkriteeri ja se on >30v!
        Sinä ja esikoulurakkautesi kyllä saatte synninpäästön minulta:)


      • ymmyrkäinen
        Kyllä se siitä kirjoitti:

        Kyllä siihen on yksi ja oikea ikäkriteeri ja se on >30v!
        Sinä ja esikoulurakkautesi kyllä saatte synninpäästön minulta:)

        kukaan ei sitä sinulta ole pyytänyt


    • Pensasrääsky

      Ilahduttavaa, että järkesi haraa vastaan. Kyllä ammatti pitää olla ja mielellään sellainen jota varten aamuisin on kiva herätä (pääosin, kaikilla on helvetin huonoja aamuja).

      Totuus on että harvat ensisuhteet kestävät kolmeakaan vuotta.
      En sano että sinun poikaystäväsi on tälläinen mutta nuoren naisen kannattaa pitää selustansa kunnossa. Ettei tule sitä odottamatonta päivää kun jätkä kerää kamppeensa ja jättää kouluttautumattoman tytön yksin lapsen kanssa.

    • oma valinta

      Liian nuori? Fyysiseti oleet parhaimmillaan äidiksi. Nyky-yhtieskunta vaan on sellainen että ihmiset on taloudellistesi valmiita vanhemmuuteen vasta 30 vuotiaana, jos sittenkään.

      Meillä esikoinen syntyi kun olin juuri täyttänyt 23 vuotta, eikä se ainkaan ollut yhtään liian aikaisin.

      Jos luulet että on mahdollista päästä töihin ammattiin valmistumisen jälkeen, niin voisi olla fiksua olla töissä jonkin aikaa, niin perhe-etuudet olisivat selvästi parempia kun niitä laskettaisiin tulotason mukaan, eikä minimeillä.

      Ja toisaalta jos työhän pääsy ei näytä todennäköiseltä, niin vauvalomalla aika mene hukkaan. Opiskellessa sitä on tottunut niukkaan elämään, joten samalla vauhdilla se jatkokin siitä menee. 40 vuotiaana sitten jo helpottaa kun aloittaa ajoissa.

      • Ei rahasta kiinni

        Lapsia ei rahalla kasvateta vaan ajalla!
        Elämää js parisuhdetta saisi olla takana kovasti.
        Alle 30-v liian vähän.


    • emilia^^92

      mielestäni riippuu ihmisestä, itse olin 19v kun aloin odottamaan ja 20v täytin vähän ennen kuin poika syntyi, enkä koe todellakaan olevani mikään nuori äiti, nyt parin kuukauden päästä täytän 21v ja toinen lapsi on tulossa kesällä.

    • minä90

      enpäs paremmaksi ja rikkaammaksi omaa elämääni voisi kuvitellakkaan,olen 22v ja pian synnytän kolmannen lapseni,esikoisen sain ollessani 16v =) hah ja olen näistä erittäin ylpeä ja annan heille kaiken aikani..ikävä ei ole päästä enää pullon äärelle,usean vuoden jo raitis olen ollut..talous tiukilla mut pärjätään ku tarkasti käytetään ;D

      • Elämän kokemus/näkemys

        Tule puhumaan kun olet 40v, sitten tiedät vöhän enempi kannattiko pilata elämä hätäilemällä. Minusta 30v alkaa olla sopiva ikä äitiksi. Isäksi 35v!


      • kiva asenne sulla
        Elämän kokemus/näkemys kirjoitti:

        Tule puhumaan kun olet 40v, sitten tiedät vöhän enempi kannattiko pilata elämä hätäilemällä. Minusta 30v alkaa olla sopiva ikä äitiksi. Isäksi 35v!

        Lapsiko elämän pilaa???
        Minun lapset eivät ainakaan.


      • Juujuuuujuuu
        kiva asenne sulla kirjoitti:

        Lapsiko elämän pilaa???
        Minun lapset eivät ainakaan.

        Et ainakaan myönnä.


      • kiva asenne sulla
        Juujuuuujuuu kirjoitti:

        Et ainakaan myönnä.

        En tietenkään myönnä, koska se olis valehtelua.
        Säälittää sun elämän pilaajat.


      • Mieti nyt
        kiva asenne sulla kirjoitti:

        En tietenkään myönnä, koska se olis valehtelua.
        Säälittää sun elämän pilaajat.

        Minun lapset on hankittu harkiten ja rakkaudesta.
        Jos sinun geeneillä tehdyt päätät pilaa monen muun elämää, niin kai omaasikin?


      • kiva asenne sulla
        Mieti nyt kirjoitti:

        Minun lapset on hankittu harkiten ja rakkaudesta.
        Jos sinun geeneillä tehdyt päätät pilaa monen muun elämää, niin kai omaasikin?

        Mainitsin jo ettei mun lapset pilaa mun elämää. Sinä olit ainoa joka sanoi lasten pilaavan elämän. Äläpäs vääristele.


    • minä90

      enpäs usko et ikä painaa tässä paljookaan,ei ainakaan minulle.mahtaa kaikilla olla siihen ihan henkilökohtainen näkemys,josta turha kinata =) en halua olla vanha silloinkaan kun omat lapseni saavat lapsia,jaksan olla heidän elämässään paremmin mukana koska en ole väsynyt vanhus..nuori olen sittenkin kun lapset tästä kasvaa ja tahdoimpa kouluun tai muuhun lähtä =) en itse näe tässä mitään negatiivista,annan parhaat ja energisimmät vuoteni lapsilleni,ja se on minun mielestäni hyvä asia =)mut kaikki tekee miten tykkää niinku sanoin jokaisella on siihen henk.koht. mielipide.

      • Olet jäävi

        Tyttö puhuu niin kuin enempikin tietäisi elämästä.

        Palataan juttuun vaikka vuonna 2030. Sitten olet eri kannalla :)
        Olethan sitten rehellinen Itsellesi ja muille?


      • sinä olet jäävi
        Olet jäävi kirjoitti:

        Tyttö puhuu niin kuin enempikin tietäisi elämästä.

        Palataan juttuun vaikka vuonna 2030. Sitten olet eri kannalla :)
        Olethan sitten rehellinen Itsellesi ja muille?

        Mitähän sinun lapsesi muistelevat.
        "isä haukkui netissä muita"


      • minä90
        Olet jäävi kirjoitti:

        Tyttö puhuu niin kuin enempikin tietäisi elämästä.

        Palataan juttuun vaikka vuonna 2030. Sitten olet eri kannalla :)
        Olethan sitten rehellinen Itsellesi ja muille?

        juu kuka tulevaisuutta voikaan ennustaa,tuskin sinäkään ;) vai saitko sinä lapsesi ihanne iässäsi ja elämäsi meni sen jälkeen huonosti,omaa kokemusta siitä siis..tiedän elämästä tällä hetkellä juuri sen minkä haluankin,ja se riittää mulle..juu ja lapsethan sen sisällön elämään tuo,ei ne sitä vie,multa ainakaan =)


      • Huoh....
        minä90 kirjoitti:

        juu kuka tulevaisuutta voikaan ennustaa,tuskin sinäkään ;) vai saitko sinä lapsesi ihanne iässäsi ja elämäsi meni sen jälkeen huonosti,omaa kokemusta siitä siis..tiedän elämästä tällä hetkellä juuri sen minkä haluankin,ja se riittää mulle..juu ja lapsethan sen sisällön elämään tuo,ei ne sitä vie,multa ainakaan =)

        Vittu te olette sekaisin. Kyllä olisi kannattanut odottaa, uskokaa vain. Myönnätte sen vielä.

        Mikä on uskonnollinen suuntaumuksenne?


      • hoh hoh
        Huoh.... kirjoitti:

        Vittu te olette sekaisin. Kyllä olisi kannattanut odottaa, uskokaa vain. Myönnätte sen vielä.

        Mikä on uskonnollinen suuntaumuksenne?

        Ka numeropelle. Et varmaan koskaan sano mitään kohteliasta kenelekään.


      • arghairugaiurgaigaiu

        "en halua olla vanha silloinkaan kun omat lapseni saavat lapsia,jaksan olla heidän elämässään paremmin mukana koska en ole väsynyt vanhus"

        En kyllä vielä tuossa vaiheessa menisi tuon asian osalta asioiden edelle.

        Entäs jos omat lapsesi hankkivat lapsia vasta siinä nelikymppisinä? Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat saaneet lapsensa nuorena, lapset ovat sitten omat lapsensa saaneet vasta siinä nelikymppisinä. Vanhemmat olivat sitten isovanhemmiksi tultuaan siinä 60 ikävuoden tienoilla siitä huolimatta, että itse tulivat vanhemmiksi nuorina. Tiedän toki myös tapauksia, joissa vanhemmat ovat olleet lapsia saadessaan nelikymppisiä, mutta lapset ovat saaneet omat lapsensa nuorina.

        Eikä kaikista ole tullut isovanhempia senkään vuoksi, kun omat lapset eivät ole halunneet lapsia lainkaan. Sellaisiakin tapauksia tiedän.

        Mutta toki olet nuori omille lapsillesi.


      • uyg
        arghairugaiurgaigaiu kirjoitti:

        "en halua olla vanha silloinkaan kun omat lapseni saavat lapsia,jaksan olla heidän elämässään paremmin mukana koska en ole väsynyt vanhus"

        En kyllä vielä tuossa vaiheessa menisi tuon asian osalta asioiden edelle.

        Entäs jos omat lapsesi hankkivat lapsia vasta siinä nelikymppisinä? Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat saaneet lapsensa nuorena, lapset ovat sitten omat lapsensa saaneet vasta siinä nelikymppisinä. Vanhemmat olivat sitten isovanhemmiksi tultuaan siinä 60 ikävuoden tienoilla siitä huolimatta, että itse tulivat vanhemmiksi nuorina. Tiedän toki myös tapauksia, joissa vanhemmat ovat olleet lapsia saadessaan nelikymppisiä, mutta lapset ovat saaneet omat lapsensa nuorina.

        Eikä kaikista ole tullut isovanhempia senkään vuoksi, kun omat lapset eivät ole halunneet lapsia lainkaan. Sellaisiakin tapauksia tiedän.

        Mutta toki olet nuori omille lapsillesi.

        Ei kuuskymppinen nykyään ole vanha. Monet ovat elämänsä kunnossa.
        Sille ei tietenkään mitään voi, jos lapset ei halua omia lapsia.


      • arghairugaiurgaigaiu
        uyg kirjoitti:

        Ei kuuskymppinen nykyään ole vanha. Monet ovat elämänsä kunnossa.
        Sille ei tietenkään mitään voi, jos lapset ei halua omia lapsia.

        Ei kuusikymppinen olekaan vanha. Mutta tarkoitinkin lähinnä sitä, että moni tulee isovanhemmaksi nuorempanakin.


    • minä90

      oletkos sinä odottanut sitten???oletkos kenties tyytymätön siihen??onko kokemusta saada lapset nuorempana??vai onko lapsia sulla lainkaan??tosi tyhmää tuollainen puhe,jos ei ole kyseisestä asiasta mitään kokemusta..kaikki saa lapsensa milloin se heille hyvä on ja se siitä ei siihen muut voi vaikuttaa,joten eikös tuo ole aika turhaa? :)

      • Arki-realisti

        Näkee vain aika paljon näitä eroperheitä ja syynä on nimenomaan se, kun on liian kokemattomana alettu suhteeseen ja perustettu heti perhe. Sanoisin, että 50% todennäköisyydellä tekin eroatte, tai sinnikkäästi kituutatte vain. Väitän, että 25 - 32 vuotiaana eroatte hyvin hyvin todennäköisesti. Sen tietää sitten, mutta vetoa löisin eron puolesta. Tilanne muuttuu jos olette jossakin lahkossa jossa ei saa erota.

        Usko nyt vain kokeneempia!


    • minä90

      eroohan ne vanhemmatkin pariskunnat siinä missä nuoremmatkin :) ei sitä voi tietää..meidän liitto on kumminkin lasten myötä paljonkin parempi kuin ennen heitä,joten ei kaikilla lapset vaikuta negatiivisesti siihen..yli 8vuotta ollaan toisiamme katottu ja hienosti pyyhkii kaikin puolin ;)

      • Arki-realisti

        Palataan asiaan vaikka 10v päästä. Sitten sen tietää. Ei voi kuin toivottaa onnea valitsemallesi kivitiellä.
        Riskit on suuret ja ymmärrän, että et voi toisin ajatella tilanteessasi.
        Vanhemmatkin eroaa, kyllä, mutta ne eroaa juuri siksi kun lapset tehty kuten teillä, vaikka ne olisi ehtinyt oikeassakin iässä;)


      • niiiiin
        Arki-realisti kirjoitti:

        Palataan asiaan vaikka 10v päästä. Sitten sen tietää. Ei voi kuin toivottaa onnea valitsemallesi kivitiellä.
        Riskit on suuret ja ymmärrän, että et voi toisin ajatella tilanteessasi.
        Vanhemmatkin eroaa, kyllä, mutta ne eroaa juuri siksi kun lapset tehty kuten teillä, vaikka ne olisi ehtinyt oikeassakin iässä;)

        Mistäpä eroja tietää. Kenen tahansa puoliso voi häippästä.


    • minä90

      hassua et susta tieni on kivinen,ku musta tuntuu niin päinvastaiselta =) ei sulla mahda olla tästä elämästä kokemusta ni älä viitsi höpöttää :DD taidat olla hieman katkera ihminen ;D

    • omannäköistä elämää

      Ihme kauhukuvien maalailua erosta ja kestämättömästä parisuhteesta. Mistä ihmeestä tiedätte?? Mitäs sanotte mun tapauksesta: Yhdessäoloa 11 vuotta ennen lapsen syntymää (ja tässä välissä selvitty monista vaikeista elmän tapahtumista/ kriiseistä) mm. minun vaikeasta vuosien masennuksesta). Ja Ikää minulla suhteen alussa 23, miehellä 28. Eli sain lapsen ollessani 34v. Lapsentekoa lykättiin pitkään juuri erityisesti minun terveyden ja kesken olevien opintojen vuokis.Kuulostaa hyvältä ja kestävältä ja kypsältä? Muahahaha. Erosimme kun vauva 11kk. Ja nyt elelen yh:na 3-vuotiaan kanssa ja mies "kantaa vastuunsa" eli laittaa tililleni 150e/kk ja tapaa lasta joka toinen vkl. Että näin.

      • Hoidattakaa päänne

        Hyvän tarinan joku pikkutyttö keksinyt. Ihan omasta päästäänkö lie? Kukaan ei oikeasti hei myöntäisi tuota epäonnistumista edes itselleen:)

        Kyllähän pitkät suhteet kestää lapsetkin -yleensä, mutta nämä teidän "viritelmät" tuskin, mutta onhan se selvä, että jos suhde perustuu jollekkin perheunelmalle jostakin syystä.

        Sitä en ymmärrä, että miksi yritätte provota muitakin tekemään saman virheen eli lapset keskenkasvuisena aikuisena? Vertaistukeako vai? Onhan se ymmärrettävää, että porukassa kivempi tehdä kokeiluja, kun on itsestään epävarma.


      • minä ainakin
        Hoidattakaa päänne kirjoitti:

        Hyvän tarinan joku pikkutyttö keksinyt. Ihan omasta päästäänkö lie? Kukaan ei oikeasti hei myöntäisi tuota epäonnistumista edes itselleen:)

        Kyllähän pitkät suhteet kestää lapsetkin -yleensä, mutta nämä teidän "viritelmät" tuskin, mutta onhan se selvä, että jos suhde perustuu jollekkin perheunelmalle jostakin syystä.

        Sitä en ymmärrä, että miksi yritätte provota muitakin tekemään saman virheen eli lapset keskenkasvuisena aikuisena? Vertaistukeako vai? Onhan se ymmärrettävää, että porukassa kivempi tehdä kokeiluja, kun on itsestään epävarma.

        Netissä nimettömänä voi myöntää asioita. Tosielämässä ei niinkään.


    • minä90

      juu nää tuntuu olevan näitä tyyppejä joilla oma elämä menny päin mäntyä jolloin pitää yrittää muita lyödä alas...koskaanhan ei voi tietää tuleeko eroa kellekkin..

      • Niinhän te olette

        Niinhän te olette elämänne pilanneet ja nyt munitte mukulaa josko se turruttaisi hetkeksi todellisuuden:)Oma epävarmuus omasta "onnesta" laittaa houkuttelemaan muita teennäisiä ylipositiivejä samaan vajoavaan veneeseen ja munimaan kersat väärässä iässä. Yksinäisyys taitaa painaa, kun ei varmaan kauheasti kaverit käy, kun teit valintasi liian varhain? Nyt kun muutkin tekisi saman virheen, niin saattaisi löytyä kohtalotovereita:)

        Vaikea varmaan myöntää tekemiään virheitään, kun itsetunto on mikä on?


      • vaihtelet nikkiäkin
        Niinhän te olette kirjoitti:

        Niinhän te olette elämänne pilanneet ja nyt munitte mukulaa josko se turruttaisi hetkeksi todellisuuden:)Oma epävarmuus omasta "onnesta" laittaa houkuttelemaan muita teennäisiä ylipositiivejä samaan vajoavaan veneeseen ja munimaan kersat väärässä iässä. Yksinäisyys taitaa painaa, kun ei varmaan kauheasti kaverit käy, kun teit valintasi liian varhain? Nyt kun muutkin tekisi saman virheen, niin saattaisi löytyä kohtalotovereita:)

        Vaikea varmaan myöntää tekemiään virheitään, kun itsetunto on mikä on?

        Maailma ei pyöri sun ympärillä, eikä sun tartte vastata joka viestiin. Ei ole mitään pahaa siinä, että joku on eri mieltä sun kans.


    • minä90

      mulla on oikein hyvä itseunto,ja ystäviäkin löytyy =) onpas hauskoja reaktioita täällä ihmisillä :D olkaa te munimatta niitä kersoja jos se niin pelottavalta kuulostaa,mulle kyllä kelpaa ;) lapsettomien puheita noi aika selkeesti,laitetaas sen piikkiin :)

      • Katoppa peiliin

        Opettele edes kirjoittamaan. Tyhmäthän lapsia tekee, kun eivät muuhun kykene.


      • ex 10/30:lle
        Katoppa peiliin kirjoitti:

        Opettele edes kirjoittamaan. Tyhmäthän lapsia tekee, kun eivät muuhun kykene.

        Ja edelleen täysin turha kommentti. Jos keskityisit niihin lapsiis...


      • Hahhaaaa:)
        ex 10/30:lle kirjoitti:

        Ja edelleen täysin turha kommentti. Jos keskityisit niihin lapsiis...

        Syö sinä oululainen yh tai lesta pilleris ja soita auttavaan puhelimeen harhoissasi.


      • vaimokin häippäsee
        Hahhaaaa:) kirjoitti:

        Syö sinä oululainen yh tai lesta pilleris ja soita auttavaan puhelimeen harhoissasi.

        Väärin väärin ja väärin...
        Lapsiparat jäi taas ilman isiä, kun aika meni toisten mollaukseen.


    • minä90

      heh hauskaa porukkaa =DDD

    • inä vain

      hei,
      älä lannistu näistä kiukuttelijoista!!
      itse tiedät mitä haluat ja miten parhaaksi näet, ikä on vaan numeroista!

      ihan yhtälailla 35 vuotiaat tekevät "pakosta" niitä lapsia kun alkaa jo ikää olla, eka etitään mies ja sit heti tehdään lapsi kaikki on niin ihanaa ja ollaan aikuisia! ja sit hupskeikkaa tulee se ero kun ei ollakkaan kauaa tunnettu.

      miksi ne nuoremmat muka on niin huonoja vanhempia ja eroavat kuin ne yli 30v?

      nuorena jaksaa,vanhana ei!

      meille eka syntyi parinvuoden seurustelun jälkeen kun olin reilu 20, toinen 26v ja kolmas 34 vuotiaana..nyt tuntui tän viimesen jälkeen että nuorena ne olis kannattanu tehdä :) mutta mikäs tässä..

      pari kymppisenä oli oma talo (siis laina oli pankista), vakkari työ eli vakaat tulot kummallakin.. ja samaa rataa mennään edelleen =)

      ystävällä tuli ero ja jäi yksinhuoltajaksi, hankkivat lapsen heti kun miehen kanssa muutti yhteen (ikää 35v) että osaa sitä vanhemmatkin naiset olla niitä " vastuuttomia" äitejä!! eikä varmasti ole ainoa kuka lapsen hankkii vain koska ikää alkaa olemaan jo niin paljon että kohta myöhästä..

      • Lastenvalvoja

        Hah:) Arvaas muksi et meinannut jaksaa 34:na? No sijsi, kun lapsen saanti nuorena vanhentaa. Jos olisit esikoisen 34:na saanut, niin se jopa nuorentaa. Joo, onhan se selvää, että jos 34:na löytää kumppanin ja tekee kiireellä lapset vain, koska veti niin kalkkiviivoille, niin suuri mahdollisuus epäinnustua, mutta se on ääripäätä taas. Parempi sekin huono vaihtoehto kuitenkin kuin luuan nuorena sama kuvio. Nuorena ei vain tiedä mitä haluaa, on enemmän kriisejä kokematta jne.

        Kyllä lapset pitää tehdä 30 - 40 vuotiaana, jos ja kun parisuhdetta takana n. 10 vuotta -vähintään.

        Elämässä ku on ikä- ja parisuhdekriisejä, ja siksi 30 - 40 vuotiaana lapset, jos suhdetta alla vähintään 10v josnäin ollen kriisit käyty läpi.


      • oot numeropelle
        Lastenvalvoja kirjoitti:

        Hah:) Arvaas muksi et meinannut jaksaa 34:na? No sijsi, kun lapsen saanti nuorena vanhentaa. Jos olisit esikoisen 34:na saanut, niin se jopa nuorentaa. Joo, onhan se selvää, että jos 34:na löytää kumppanin ja tekee kiireellä lapset vain, koska veti niin kalkkiviivoille, niin suuri mahdollisuus epäinnustua, mutta se on ääripäätä taas. Parempi sekin huono vaihtoehto kuitenkin kuin luuan nuorena sama kuvio. Nuorena ei vain tiedä mitä haluaa, on enemmän kriisejä kokematta jne.

        Kyllä lapset pitää tehdä 30 - 40 vuotiaana, jos ja kun parisuhdetta takana n. 10 vuotta -vähintään.

        Elämässä ku on ikä- ja parisuhdekriisejä, ja siksi 30 - 40 vuotiaana lapset, jos suhdetta alla vähintään 10v josnäin ollen kriisit käyty läpi.

        Et edelleenkään ole lastenvalvoja. Turha yrittää vaikuttaa jotenkin pätevältä.


    • sivusta seuraaja

      hahhhaaa, opettele sä kirjottaan oikein ennenkuin alat pauhaamaan =)

      eli jos 25v ei ole miestä löytäny niin kannattaa jättää lapsi haaveetkin sitten?
      eikös se paras hedelmällisyys ikä ole just 25? ja alkaa jo heiketä aikalailla 35-40v? =) oot hauska!!

    • eläkää unelmaa

      jos haluaa olla sossuäiti, jolla on 3 pentua eri isille, niin mikäs siinä.
      onhan niitä kaikenlaisia unelmia.... toiset haluaa matkustella ja bilettää, toiset vaihtaa vaippaa lähiöluukussa.

      • niiiin

        Niin eihän se muille kuulu.


      • Näin se on

        Niin ja ne jotka vaihtaa vaippaa lähiöluukussa bilettää sitten yh:na joskus ja jakaa pimppalooraa niille joille kelpaa.


    • watels

      Hei näin sivustalukijana samanikäisenä haluan mainita, että oikeasti selvitä ensin omat ajatuksesi ja mieti sitten oletko itse valmis astumaan plussanneiden ryhmään. Ei kukaan voi olla valmis äitiyteen, sehän itsessään kasvattaa, mutta avoimin mielin täytyy olla valmis suuntaamaan uusiin haasteisiin ja voimavaroja yllinkyllin, jos meinaat suunnitellun lapsen pyöräyttää..

      http://elsanblogitus.blogspot.fi/

    • Haluanlapsia

      Olen itse nyt 20-vuotias. Asumme kihlattuni kanssa omassa omakotitalossa ja hän on minua 5vuotta vanhempi. Olemme seurustelleet nyt 2vuotta ja kihloissa olleet vuoden. Olisimme todellakin valmiita lapseen ja näin tuleekin tapahtumaan lähivuosina. Itseäni ei kiinnosta alkoholinkäyttö enään pätkääkään sillä ne hommat tuli aloitettua jo yläasteella ja olen mielestäni elänyt "nuoruuteni". Miehelläni on vakiduuni ollut jo monta vuotta ja itselläni on ammatti ja työpaikka ollut jo 4vuotta. Olen aina ollut sitä mieltä että hankin lapseni nuorena kunhan aika on vaan sopiva (asunto, mies, työpaikka yms). Tämä voi johtua siitä että oma äitinikin sai lapsensa parikymppisenä ja on edelleen onnellisessa suhteessa isäni kanssa. Minusta on ihan kamalaa ajatella että pitäisi tehdä lapsia 30vuotiaana jos tuntee nyt jo olevan valmis siihen. Miksi ihmeessä odottaa 10vuotta ? En ole ikinä ajatellut eläväni uranaisena joka elää vaan työlleen ja siellä kehittyäkseen ja opiskellakseen vaan olen aina halunnut olla ihan tavallinen perheen äiti niinkuin minun äitini on. Joten vastaukseni on että jos elämäntilanteesi näyttää ja sinusta tuntuu siltä niin anna mennä vaan ! Jokainenhan tekee elämässään omat päätökset ja valintansa, joten turha niitä on kenenkään "tehkää vasta 30vuotiaana" tulla sanomaan mitä kenenkin pitäisi tehdä.

    • Jokuajaus

      Mulla olis ollut taloudellisesti paremmat olot saada lapsia alle 30v, mut n:o kävipä et sain myöhemmin vasta kun talous kuralla..

      Mut voihan se tilanne muuttua. Huonommaksi ei enää kovin, et tie ylös. Ja ainahan nää kaikkitietävät molopäät voi sossun kautta rahoittaa tämän :)=
      Lapsen äidin elämäntavat parani lapsen saamisen jälkeen. Näin omanikin. Dokailu jäi :)

      Oli tilanne mikä hyvänsä,niin lapset parempi tehdä nuorena, jos haluaa varmistaa geeniensä pysymisen täällä..noutajasta ei tiä ikinä. Ja todennäkösemmin nuorena saa terveitä, mikä sekin vähentää kasvatustaakkaa. asioiden siirtäminen aina ja odottelu parempia aikoja voi olla viimenen virhe.

      Mitä tulee parisuhteiden kestävyyteen,niin kestää minkä kestää. Se oikea kumppani henkisessä mielessä ei ole välttämättä sama henkilö kuin geneettisesti sopivin oikea lisääntymiskymppani..
      Lisääntyessä kannattaa valita tunteella paritteluseura ;) saa terveitä lapsia, biologia ohjaa kyllä..

    • Biletystäharrastanu

      Tää nuorena ittensä bilettäminen pilalle on kaikkea muuta kuin kypsää ja viisasta. Yliarvostettua. Monella se mennyt yli ja peruuttamattomasti kun talousongelmat iskee..Peukut nuorille äideille. Oman lapsenikin äiti on parikymppinen, ikinä ei ole humalassa ollut eikä polta. On kaunis ja fiksu. Ite juossut yössä, mikä kaduttaa nyt. Typerää rahan hassausta baareilla.. lapsesta saa samalla rahalla parempaa elämystä ja muistat ne hetket :)
      Eipä se paskasien vaippojen vaihto paljoo eroo siitä bilettämisen aiheuttsmasta oksennusten siivoamisesta ym..paskoopa moni kännissä omiin housuihinsskin :D

    • Kommentoija69

      Oletteko molemmat valmistuneet ammattiin? Jos olette, niin hankkikaa ensin vaikka työpaikat. Sitten, kun elämänne on siltä osin kunnossa eli todennäköisesti 1-2 vuoden sisällä, niin miksipä ei, jos kerran ihan oikeasti haluatte molemmat perustaa perheen ettekä tehdä jotain muuta. Missä iässä teidän suvuissanne on tehty lapset? Ovatko varhain solmitut avioliitot olleet suvuissanne kestäviä?

    • Pauliina.Niska

      Lapset nimenomaan _pitää_ tehdä nuorina. Niin on luontokin tarkoittanut. 30-vuotiaan naisen munasarjat ja miehen kivekset alkavat jo menettää toimintakykyään. Vanhana ei myöskään jaksa valvoa öitä, leikkiä ja aktivoida vilkkaita lapsia ja on hankalampi sopeutua siihen oman tilan ja ajan puutteeseen mitä vanhemmuus tuo mukanaan. Lapsestakaan ei ole kiva jos vanhemmat on kovin vanhoja, ystäväni häpesi mummoäitiään teininä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe