Hajataitto?

no names

Miten hajataitto ilmenee? Laseillahan sitä korjataan mutta mistä tietää, onko silmässä/silmissä miinusta vai hajataittoa, ts. millä tavalla näkö on huono?

17

62813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Kiinnostava kysymys...
      Selostan tässä vähän yleistä ennenkuin menen erityisiin asioihin.
      Likinäössä on kyse siitä, että sarveiskalvo ja silmän mykiö eli linssi ovat taittovoimaltaan liian suuret tai toisinsanoen silmämuna on suhteessa niiden taittovoimaan liian lyhyt. Tämä ilmenee siten, että kauas katsoessa näkee epätarkasti ja lähialueella näkee tarkasti. Esim. -2,0 dioptrin likinäköisyydellä arvoilla näkee tarkkaan 0,5 m päähän ja sitä pienemmille etäisyyksille.
      Kaukonäköisyydessä on kyse siitä, että sarveiskalvon ja mykiön taittovoima on liian heikko tai silmämuna on suhteessa niiden vahvuuteen liian lyhyt. Tämän voi kompensoida akkomodoimalla (= mykiön taittovoima suurenee) mutta mitä suurempi taittovika on ja mitä vanhempi henkiö on (iän mukana mykiön elastisuus pienenee eli sen muotoa ei voi muuttaa enää niin paljoa) rupeaa näkö heikkenemään, ensin lähelle katsoessa ja vähitellen myös kauas katsoessa.
      Tämän vuoksi monet kaukonäköiset nuoret eivät aina käytä lasejaan tai käyttävät niitä vain esim. lukiessa tai tarkkuutta vaativissa töissä, jossa silmät (tarvittavan akkomodaation vuoksi) nopeammin väsyvät. Likinäköiset eivät voi kompensoida likinäköisyyttään omin avuin, vaan ovat laseista riippuvaisia kauas katsoessa (tai näkevät utuisesti).
      Hajataitteisuudessa kyse on siitä, että sarveiskalvon ja/tai mykiön taittovoima ei ole joka suunnassa sama. Esim. pystysuunnassa sarveiskalvon taittovoima voi olla 1,0 dptr vahvempi kuin vaakasuunnassa. Tämä johtaa siihen, että silmänpohjaan kuvautuva kuva ei ole aivan tarkka. Tarkin kuva syntyy silloin kun akkomodoi 0,5 dptr verran jolloin kuva on sekä vaaka- että pystysuunnassa hieman epätarkka. Jos akkomodaatiota vähentää, on kuva tarkka pystysuunnassa mutta epätarkempi vaakasuunnassa. Jos akkomodaatiota vähentää vastaavasti, on taas vaakasuunnassa oleva kuva tarkempi.
      Käytännössä potilaat eivät tätä itse huomaa, koska silmä automaattisesti pyrkii hakemaan mahdollisimman tarkan kuvan. Mutta katsoessa esim ohuita viivoja kellotaululla tms. saattaa havaita, että ne ovat jossakin suunnassa tarkemmat kuin 90 astetta tätä vasten olevat viivat. Tosin akkomodaation mukautuminen voi tässäkin vaikeuttaa tämän havaitsemista.

      Kysyt millä tavalla näkö on huono - periaatteessa siis näkee epätarkasti ja tämä ei paljoakaan poikkea kauko- tai likinäköisyydestä.
      Kun hajataitto korjataan silmälaseilla, aiheuttavat nämä lasit vääristymiä, jotka ovat sitä voimakkaampia mitä voimakkaampi hajataitto on. Laseihin tottumattomalle ne saattavat olla hyvinkin häiritseviä, mutta yleensä niihin tottuu. Piilolinsseillä vääristymät eivät ole niin suuria koska taittovirhe korjataan lähempänä sarveiskalvoa (joka yleensä suurimmaksi osaksi hajataiton aiheuttaa).

      Yleensä hajataitto kuitenkin todetaan vasta silmälääkärillä tai optikolla eli kun käyt siellä (jos epäilet sinulla näkövikaa olevan) niin saat tietää onko hajataittoa.

      Itse en ole tähän mennessä vielä yhteenkään potilaaseen törmännyt jolla ei olisi ennestään ollut silmälaseja ja tämän kautta hajataitto tiedossa ja joka olisi vastaanotolle tullessaan tiennyt, että ongelmana on hajataitto.

    • huononäköinen

      Tuo toinen vastaus oli niin pitkä etten jaksanut lukea, siinä saattoi olla tästä jo.

      Niin siis, mulla on aika huono näkö ja hajataittoakin -1,5 molemmissa silmissä. Mulla on tavalliset piilolinssit, siis semmoset, jotka ei korjaa hajataittoa. Tästä päättelen, että hajataitto on ikäänkuin haamukuva, ts. näen esineiden ääriviivojen vieressä toisen ääriviivan kun mulla on piilolinssit päässä.

      Silmälasit, jotka siis myös korjaavat hajataiton, päässä näitä haamuääriviivoja en näe. Tämän takia mun on hankala esimerkiksi lukea piilolinssit päässä, ja telkkaa katsoessa käännöstekstin seuraaminen on välistä tosi hankalaa. Etenkin suorien ja terävien ääriviivojen vierellä sen huomaa selvästi.

      Toivottavasti tästä oli apua. Jos joku huomasi, että tämähän oli ihan puuta heinää, tai puhun ihan eri asiasta, niin korjatkaa ihmeessä.

      • silmälääkäri

        Pehmeät piilolinssit mukautuvat sarveiskalvon pinnan mukana eli ne eivät korjaa hajataittoa elleivät ole ns. toorisia, joilla myös hajataiton voi korjata.
        Kovat piilolinssit eivät ole niin taipuisia ja kun ne istuvat sarveiskalvolla, voivat ne korjata osan hajataitosta, vaikka eivät olisikaan toorisia (tässä tapauksessa sarveiskalvon ja linssin väliin jää kyynelnestettä, jolla on lähes sama taittokerroin kuin sarveiskalvolla eli näin sarveiskalvon epätasainen kaarevuus "korjaantuu"). Jos hajataitto on suuri, eivät kovat piilolinssit (ei-tooriset) istu niin hyvin silmässä.

        Joissakin tapauksissa, esim. silloin kun sarveiskalvon pinta on epätasainen, saattaa piilolasikorjaus mahdollistaa paremman näöntarkkuuden kuin silmälasit.


      • no names
        silmälääkäri kirjoitti:

        Pehmeät piilolinssit mukautuvat sarveiskalvon pinnan mukana eli ne eivät korjaa hajataittoa elleivät ole ns. toorisia, joilla myös hajataiton voi korjata.
        Kovat piilolinssit eivät ole niin taipuisia ja kun ne istuvat sarveiskalvolla, voivat ne korjata osan hajataitosta, vaikka eivät olisikaan toorisia (tässä tapauksessa sarveiskalvon ja linssin väliin jää kyynelnestettä, jolla on lähes sama taittokerroin kuin sarveiskalvolla eli näin sarveiskalvon epätasainen kaarevuus "korjaantuu"). Jos hajataitto on suuri, eivät kovat piilolinssit (ei-tooriset) istu niin hyvin silmässä.

        Joissakin tapauksissa, esim. silloin kun sarveiskalvon pinta on epätasainen, saattaa piilolasikorjaus mahdollistaa paremman näöntarkkuuden kuin silmälasit.

        Miten hajataittoa ja likinäköä sitten korjataan, siis eri lailla vai ei? Onko näöntarkastuksessa väärintulkinnan riskiä --> likinäkö tulkitaan hajataitoksi ja hajataitto likinäöksi...siis kun molemmissa tapauksissa ihminen näkee huonosti?


      • silmälääkäri
        no names kirjoitti:

        Miten hajataittoa ja likinäköä sitten korjataan, siis eri lailla vai ei? Onko näöntarkastuksessa väärintulkinnan riskiä --> likinäkö tulkitaan hajataitoksi ja hajataitto likinäöksi...siis kun molemmissa tapauksissa ihminen näkee huonosti?

        Taittovirheet voi korjata silmälaseilla, piilolinsseillä tai leikkauksilla (esim. PRK, LASIK eli laserleikkaukset, joissakin tapauksissa kaihileikkauksella tai silmänsisäisillä linsseillä sekä muilla, harvemmin tehdyillä toimenpiteillä).
        Silmän taittoarvot voidaan mitata objektiivisesti tai subjektiivisesti.
        Objektiivinen mittaus tarkoittaa sitä, että potilas ei "osallistu" mittaukseen itse, tällöin taittoarvot mitataan esim. autorefraktometrillä (automaattinen laite, johon potilas vain katsoo) tai skiaskopialla (silmälääkäri/optikko mittaa taittovoiman asettamalla silmän eteen linssejä ja valollaan katsoo, kuinka silmä taittaa valoa). Autorefraktometri on käytännössä hieman nopeampi kuin skiaskopia, mutta tekee joissakin tapauksissa (jopa huomattavia) virheitä ja on lisäksi erittäin kallis laite. Skiaskopia taas vaatii melko paljon harjoitusta mutta on kokeneen käsissä erittäin luotettava mittausmenetelmä.
        Subjektiivinen mittaus tarkoittaa sitä, että potilas saa silmien eteen linssejä, joiden vahvuutta vaihdellaan ja potilas sitten itse vastaa, millä linssillä näkee paremmin. Näin sitten haetaan se linssi joka parhaiten sopii.
        Yleensä objektiivisen mittauksen jälkeen suoritetaan vielä subjektiivinen mittaus ja lähtöarvoina käytetään juuri mitattuja arvoja. Tämä on tarpeen siksi, että saadaan silmien yhteispeli toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla - usein hieman eri arvo tuntuu molemmalla silmällä yhtäaikaa katsoessa paremmalta kuin silmät erikseen mittaamalla saadut arvot.
        Näin päädytään siis niihin arvoihin, jotka silmälaseihin määrätään.
        Subjektiivisen mittauksen tarkkuus on aina myös riippuvainen potilaasta. Sitä joskus ihmettelee, miten jotkut potilaat osaavat sanoa vuoren varmasti miten 0,25 diopterin muutos selvästi vaikuttaa näköön ja toisaalta toisilla saa veivata laseja ristiin rastiin eikä sittenkään tunnu mitään eroa olevan... Tähän voi vaikuttaa esim. mykiön samentumat (kaihi), sarveiskalvon epätasaisuudet jne.

        Hajataiton ja liki/kaukonäköisyyden sekoittaminen toisiinsa on siis kyllä harvinaista. Toki lasireseptiä kirjoittaessa tai optikon laseja tilatessa voi sattua virhe jolloin tulee väärät lasit. Virheitä voi sattua myös silloin kun käytetään vain subjektiivista tutkimusmenetelmää ja potilas ei osaa kunnolla vastata kysymyksiin (esim. harmaakaihin tai dementian vaivatessa). Virheitä voi myös sattua jos autorefraktori antaa aivan vääränlaisia lukemia ja niihin luotetaan liikaa (esim. harmaakaihi voi lukemia vääristää).


      • *utelias*
        silmälääkäri kirjoitti:

        Pehmeät piilolinssit mukautuvat sarveiskalvon pinnan mukana eli ne eivät korjaa hajataittoa elleivät ole ns. toorisia, joilla myös hajataiton voi korjata.
        Kovat piilolinssit eivät ole niin taipuisia ja kun ne istuvat sarveiskalvolla, voivat ne korjata osan hajataitosta, vaikka eivät olisikaan toorisia (tässä tapauksessa sarveiskalvon ja linssin väliin jää kyynelnestettä, jolla on lähes sama taittokerroin kuin sarveiskalvolla eli näin sarveiskalvon epätasainen kaarevuus "korjaantuu"). Jos hajataitto on suuri, eivät kovat piilolinssit (ei-tooriset) istu niin hyvin silmässä.

        Joissakin tapauksissa, esim. silloin kun sarveiskalvon pinta on epätasainen, saattaa piilolasikorjaus mahdollistaa paremman näöntarkkuuden kuin silmälasit.

        kävin silmäklinikalla näkötarkastuksessa.. lääkäri kehoitti hakemaan silmälasit koska toisessa silmässä hajataittoa..
        ihmettelen vain että kun näössä ei sinänsä haittaa ole niin miksi silmälasit hommata, voiko pahentua jos lasit jää hommaamatta? lukiessa tosin päänsärky pahenee, voisiko johtua tästä hajataitosta?


      • qwerasdf
        silmälääkäri kirjoitti:

        Pehmeät piilolinssit mukautuvat sarveiskalvon pinnan mukana eli ne eivät korjaa hajataittoa elleivät ole ns. toorisia, joilla myös hajataiton voi korjata.
        Kovat piilolinssit eivät ole niin taipuisia ja kun ne istuvat sarveiskalvolla, voivat ne korjata osan hajataitosta, vaikka eivät olisikaan toorisia (tässä tapauksessa sarveiskalvon ja linssin väliin jää kyynelnestettä, jolla on lähes sama taittokerroin kuin sarveiskalvolla eli näin sarveiskalvon epätasainen kaarevuus "korjaantuu"). Jos hajataitto on suuri, eivät kovat piilolinssit (ei-tooriset) istu niin hyvin silmässä.

        Joissakin tapauksissa, esim. silloin kun sarveiskalvon pinta on epätasainen, saattaa piilolasikorjaus mahdollistaa paremman näöntarkkuuden kuin silmälasit.

        ...Sama vika.. Näkö on tosi hyvä, mutta varsinkin oikeassa silmässä on hajataittoa. Voiko hajataiton korjata ilman laseja tai piilolinssejä. Kukaan ei puhu siitä. Mitä Jos pidän esim. silmälappua 4-6 kk vasemman silmän päällä. Voisiko oikean silmän hajataitto poistua. Vai onko ainoa mahdollisuus alkaa käyttää piilolinssejä tai laseja. Meinaas tarvitsen oikean silmäni tarkkuutta harrastuksessani.


      • jieirjskdfj
        *utelias* kirjoitti:

        kävin silmäklinikalla näkötarkastuksessa.. lääkäri kehoitti hakemaan silmälasit koska toisessa silmässä hajataittoa..
        ihmettelen vain että kun näössä ei sinänsä haittaa ole niin miksi silmälasit hommata, voiko pahentua jos lasit jää hommaamatta? lukiessa tosin päänsärky pahenee, voisiko johtua tästä hajataitosta?

        mulla todettiin muutama päivä sitten hajataittoa, ja lääkäri sanoi, ettei tarvitse hommata laseja jos ei ilmene mitään päänsärkyä tai muita vaivoja, mutta suositteli että jos päätä alkaa särkemään, ym. vaivoja ilmenemään, kannattaa teettää lasit.


      • aaaabbbccd
        *utelias* kirjoitti:

        kävin silmäklinikalla näkötarkastuksessa.. lääkäri kehoitti hakemaan silmälasit koska toisessa silmässä hajataittoa..
        ihmettelen vain että kun näössä ei sinänsä haittaa ole niin miksi silmälasit hommata, voiko pahentua jos lasit jää hommaamatta? lukiessa tosin päänsärky pahenee, voisiko johtua tästä hajataitosta?

        jos päätäsi särkee kun luet, se johtuu todennäköisesti juuri hajataitosta. voit tietysti hommata lasit, joita käytät vain silloin kun se on tarpeen, eli siis juuri lukiessasi.


      • bjkjg
        qwerasdf kirjoitti:

        ...Sama vika.. Näkö on tosi hyvä, mutta varsinkin oikeassa silmässä on hajataittoa. Voiko hajataiton korjata ilman laseja tai piilolinssejä. Kukaan ei puhu siitä. Mitä Jos pidän esim. silmälappua 4-6 kk vasemman silmän päällä. Voisiko oikean silmän hajataitto poistua. Vai onko ainoa mahdollisuus alkaa käyttää piilolinssejä tai laseja. Meinaas tarvitsen oikean silmäni tarkkuutta harrastuksessani.

        Batesin menetelmä voi auttaa, itse olen saanut huomattavasti parannettua näköä.


      • Hahhahhaahahah
        bjkjg kirjoitti:

        Batesin menetelmä voi auttaa, itse olen saanut huomattavasti parannettua näköä.

        Millä kuvittelet tasoittavasi sarveiskalvosi, jonka möykyistä ja kuopista hajataitto johtuu?

        Norman Batesin menetelmällä paranevat kaikki vaivat (154 puukoniskua suihkussa ja hautaaminen suohon).


    • löytyy ainakin
      • en tiedä mitään

        minulla on ilmetty hajataitto o-silmässä voiko se pahentua jos on vaikka koneella? ja entäs tämä batesein menetelmä? pliis vastatkaa pelottaa jos olen sokea jo nuorena


    • tyytymätön!!!

      Viimeksi tänne on kirjoitettu aika kauan sitten, mutta laitan tämän silti. Mut on yhden kerran uhattu laittaa silmäleikkausjonoon, näkö on ekalla kerralla ollut -1.75 ja 2-vuotta sitten kävin silmälääkärissä, niin ILMAN vanhempien lupaa (Olin silloin reilusti alle 18v.) laitto silmäleikkausjonoon!! Ei edes ehdottanut laseja. Sanoin etten halua ym. leikkaukseen. Olin silloin yksin vastaanotolla. Mitään papereita en silloin saanut kotiin. Parin kk jälkeen siitä kun kävin toisella optikolla näkö oli -1.0 eli ei mikään huono. Kysyisinkin, tietääkö joku miksi voidaan laittaa/ ehdottaa silmäleikkaukseen, vaikka näkö ei ole tämän huonompi. Mulla on ollut/ tai on hajataittoa ja kuullemma katon aina joskus kieroon vähäsen.

    • kentietää.

      No tästähän ei selviä mitä on sanottu tai tehty.

      "Kävin toisella optikolla---" Olitko siis ensimmäiselläkin kertaa optikolla? Ohjasiko optikko silmälääkärille puhuen jotain josko tilasi tarvitsisi leikkaushoitoa nyt tai myöhemmin?

      Onko ollut kyse taittovirhekirurgiasta vai karsastuskirurgiasta?

      Jos sinut on yritetty saada alle 18-v taittovirhekirurgiseen korjaukseen niin eikun ilmoitus jonnekin, kysy vaikka ensin Lääkäriliitosta miten toimia. Mutta noilla tiedoin ei edes saa selville mistä on kyse.

    • Hahhahhaahahah

      Karsastus eli kieroon katsominen on helppo leikkauksella korjata. Silmää ei operoida vaan sitä liikuttavia lihaksia. Silmämunan asentovirhe paitsi voi olla paha kosmeettinen ja sosiaalinen haitta, vaikuttaa heikentävästi myös näkökentän laajuuteen ja voi aiheuttaa silmäsärkyä, päänsärkyä ym.

      Ketään ei kuitenkaan pakoteta moiseen, ja olisi hyvä ottaa äiti mukaan lääkäriin, ettei jää noin paljon ymmärtämättä. Lääkäriin voi ottaa yhteyttä uudestaan ja kysyä tarkemmin. Miksi saatanassa suomalainen ei kehtaa moista tehdä??? Lisäksi potilastietonsa saa paperilla, ottaa silmän käteen ja katsoo, optikkotäti selittää termit juntiksi...

      Tosin ihmettelen, ettei ongelmaa ole aiemmin huomattu. Eikö vanhemmat ole vieneet kersaa neuvolaan???

      • Katso_päiväystä

        Etkö katsonut lainkaan milloin tämä ketju on aloitettu ja milloin viimeisimmät viestit on kirjoitettu? Et varmaan vastannut aloitusviestiin vaikka se sijoittuikin ketjussa siten, vaan tuolle henkilölle joka oli kirjoittanut viestinsä NOIN KUUSI JA PUOLI VUOTTA SITTEN.

        Ei ne äiditkään tiedä sen paremmin silmäongelmista ellei ole itse optikko tai silmälääkäri. Eikä tuo nimimerkki tyytymätön!!! edes selvittänyt minkä takia oli ehdotettu leikkausta (olikohan edes kysynyt). Epäilenpä että kyseessä olisi ollut karsastuksen korjaus, eikä noin pienen näöntarkkuuden korjaus (silmälasejahan siihen tarjottaisiin).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe