KOrvauksista sopiminen?

kysytäännytkuitenkin

Saatiin parn muun kaverin kanssa pahoinpitelystä maksettavaksi korvauksia noin 1000€ yhteisvastuullisesti. Korvauksista menee hakemus valtionkonttorilla ja sieltä tietty aikaan sitten lasku meille. Ja nyt kun tuo on tuomittu yhteisvastuulisesti maksettavasti niin siinähän käy niin että jos yhdellä on rahaa ja muilla ei niin rahamies maksaa kaiken, eikö vaan?

Ajattelin kuitenkin ottaa yhteyttä korvausten saajaan ja tarjota heti käteen oma osuus 300€ ja pyytää suorituksesta kirjallisen todistuksen että asia on osaltani loppuunkäsitelty.

Kysymys kuuluu, onko tuo kirjallinen soppari sitten ihan laillinen, olenko todallakin sen jälkeen sujut eikä kukaan minulta enää voi korvauksia periä ?

20

1539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+18

      Periaatteessa on, mutta tuskinpa Suomesta niin hölmöä löytyy, joka moiseen suostuu, saaja kun arvaa heti, ettei toisilta saa mitään.
      Ehkä kannattaisi vielä pirauttaa Valtiokonttorille ja kysyä heiltäkin.

      Totuus on myös se, että koska valtiokonttori ei korvaa kuin murto-osan vaaditusta, niin korvauksen saajan ei kannata kääntyä valtiokonttorin, vaan ulosottomiehen puoleen, kun on olemassa oikeuden päätös, ja kun maksajissa on yksikin rahamies, jota ulosottomies voi rokottaa.

    • Ei onnistu...

      Et voi enää jälkikäteen yksin asianomistajan kanssa tehdä sopimusta. Sopimukseen pitää saada kaikki osapuolet, siis myös se toinen korvauksiin tuomittu, suostumaan. Tai vaikka voisitkin, niin kukaan asianomainen ei tietenkään siihen suostu, koska tuo korvaus on ulosottokelpoinen, ja pienempään korvaukseen suostuminen on kaiken järjen vastaista.

      Ja sovittelua ei voi tehdä "kahden kesken, vaan sovittelutoimiston kautta.

      http://www.sovittelutoiminta.fi/index.phtml?s=38

      Sopimus olisi pitänyt tehdä ennen tuomiota.

      • Jyiohfj

        No ei kai se noinkaan voi mennä. Jos korvausten saaja haluaa saada juuri tuon 300e sillä ajatuksella ettei muuten saa, ulosoton kauttakaan senttiäkään koko jutsta niin kai sillä on oikeus tehdä sopimus??


      • velkoja päättää
        Jyiohfj kirjoitti:

        No ei kai se noinkaan voi mennä. Jos korvausten saaja haluaa saada juuri tuon 300e sillä ajatuksella ettei muuten saa, ulosoton kauttakaan senttiäkään koko jutsta niin kai sillä on oikeus tehdä sopimus??

        Korvausten saajalla (velkojalla) on ihan vapaa valta luopua perimästä korvauksia osittain tai kokonaankin. Velan anteeksianto on sallittua eikä velkojan tarvitse siihen kanssavelallisten lupia kysellä.


      • jurkkila
        velkoja päättää kirjoitti:

        Korvausten saajalla (velkojalla) on ihan vapaa valta luopua perimästä korvauksia osittain tai kokonaankin. Velan anteeksianto on sallittua eikä velkojan tarvitse siihen kanssavelallisten lupia kysellä.

        Mutta voiko alkuperäinen päästä korvauksista (siis sen koko summan 1000€, maksaa vain oman osansa) tuolla sopparilla mitä kyselee, tämä kiinnostaisai minuakin?


      • Ei voi...
        jurkkila kirjoitti:

        Mutta voiko alkuperäinen päästä korvauksista (siis sen koko summan 1000€, maksaa vain oman osansa) tuolla sopparilla mitä kyselee, tämä kiinnostaisai minuakin?

        Ei voi, jos tuomio on lainvoimainen.

        Sopimuksessa pitää olla KAIKKIEN osapuolten hyväksyntä, koska kyseessä yhteisvastuullinen korvaus.


      • alkup.
        Ei voi... kirjoitti:

        Ei voi, jos tuomio on lainvoimainen.

        Sopimuksessa pitää olla KAIKKIEN osapuolten hyväksyntä, koska kyseessä yhteisvastuullinen korvaus.

        Eli tehdään paperi jossa korvausten saaja luopuu osaltani kaikista vaateista kun olen maksanut tuon 300€, paperiin kaikkien osallisten allekirjoituksen ja pari todistajaa siihen. Kopsut lappusista kaikille osapuolille ja homma selvä.

        Eiköhän tämä tästä :)


      • mutta mutta
        alkup. kirjoitti:

        Eli tehdään paperi jossa korvausten saaja luopuu osaltani kaikista vaateista kun olen maksanut tuon 300€, paperiin kaikkien osallisten allekirjoituksen ja pari todistajaa siihen. Kopsut lappusista kaikille osapuolille ja homma selvä.

        Eiköhän tämä tästä :)

        Mutta ota huomioon, että "korvausten saaja" voi jo nyt olla valtiokonttori, jos valtiokonttori on jo korvauspäätöksen tehnyt. Saamioikeus on nimittäin siinä yhteydessä siirtynyt uhrilta valtiokonttorille.


      • Ei noin....
        alkup. kirjoitti:

        Eli tehdään paperi jossa korvausten saaja luopuu osaltani kaikista vaateista kun olen maksanut tuon 300€, paperiin kaikkien osallisten allekirjoituksen ja pari todistajaa siihen. Kopsut lappusista kaikille osapuolille ja homma selvä.

        Eiköhän tämä tästä :)

        Ei noin.

        Korvausten saajan pitää luopua kaikista vaateista myös siltä yhteisvastuulliselta kaverilta, ei pelkästään sinulta.

        Kukahon hullu tuollaiseen paperiin nimensä laittaisi, koska nuo korvaukset ovat ulosottokelpoisia, ja ne saadaan jossain vaiheessa kuitenkin perittyä jommalta kummalta teiltä, korkoineen.


      • jkghkj
        Ei noin.... kirjoitti:

        Ei noin.

        Korvausten saajan pitää luopua kaikista vaateista myös siltä yhteisvastuulliselta kaverilta, ei pelkästään sinulta.

        Kukahon hullu tuollaiseen paperiin nimensä laittaisi, koska nuo korvaukset ovat ulosottokelpoisia, ja ne saadaan jossain vaiheessa kuitenkin perittyä jommalta kummalta teiltä, korkoineen.

        " ja ne saadaan jossain vaiheessa kuitenkin perittyä jommalta kummalta teiltä, korkoineen"

        Oletko aivan varma ?


      • Aivan varma...
        jkghkj kirjoitti:

        " ja ne saadaan jossain vaiheessa kuitenkin perittyä jommalta kummalta teiltä, korkoineen"

        Oletko aivan varma ?

        Olen varma

        Tuo on niin pieni korvaus, ja vanhenee 20:ssä vuodessa, että varmasti saadaan sinä aikana jommalta kummalta perittyä. Korkojen kanssa.


      • jkghkj
        Aivan varma... kirjoitti:

        Olen varma

        Tuo on niin pieni korvaus, ja vanhenee 20:ssä vuodessa, että varmasti saadaan sinä aikana jommalta kummalta perittyä. Korkojen kanssa.

        Jaa...itseltäni juuri vanheni opintolaina 15 vuoden tultua täyteen...3000 silloista markkaa. Toki 5 vuotta pitempi aika periä mutta silti. Ja vuosi sitten vanheni yksi vuokravelka 1400mk (nykyään olisi ollut 3000€)

        Noh..omassa tapauksessa olen maksanut koko tuon ajan elatusmaksuvelkoja, muihin velkoihin ei sitten jäänytkään lyhennettävää.


        Eli se siitä sun "varmasta"


      • Lusmuja riittää..
        jkghkj kirjoitti:

        Jaa...itseltäni juuri vanheni opintolaina 15 vuoden tultua täyteen...3000 silloista markkaa. Toki 5 vuotta pitempi aika periä mutta silti. Ja vuosi sitten vanheni yksi vuokravelka 1400mk (nykyään olisi ollut 3000€)

        Noh..omassa tapauksessa olen maksanut koko tuon ajan elatusmaksuvelkoja, muihin velkoihin ei sitten jäänytkään lyhennettävää.


        Eli se siitä sun "varmasta"

        No, lusmuja tässä maassa riittä.

        Normaalit ihmiset edes yrittävät maksaa velkansa.


    • Raksajuakko

      Itselläni vähän samanlainen tapaus mutta maksoin koko kovaussumman uhrille. Mites nyt hoidan tuon muiden osuuden perinnän, tästä oli vaan tähän mennessä suullista sopimusta "joo maksetaan maksetaan" ?? Eli että hjomma menisi virallisesti niin lähetänkö ensin kummallekin laskut pari kertaa ja sitten ulosottoon jos ei rahoja kavereilta näy?

      Ja nyt kun mun osuus olisi ollut kolmasosa eli tässä tapauksessa 1000€ niin laitanko kummallekin kaverille menevään laskuun 2000€ jos jompikumpi sattuisi sen jopa maksamaan?? Vai pitääkö tuota periä 1000€ /per nenä laskuilla jne...

      perkele..

      • Oppirahat...

        "sitten ulosottoon jos ei rahoja kavereilta näy?"

        Ei onnistu. Jos teillä ei ole keskinäistä paperilla olevaa velkakirjaa, niin et voi oikein tehdä mitään muuta kuin toivoa, että muut maksavat sinulle.

        Jos velkakirja on olemassa, niin sitten voit hakea ensin käräjäoikeuden päätöksen, ja sen jälkeen laittaa ulosottoon.


        Eli koska korvaus on ollut yhteisvastuullinen, ja uhrille maksettu, niin sen jälkeen tuo on keskinäinen velkanne. Ja ilman virallista velkakirjaa voit vain toivoa, että muut maksaisivat sinulle.


      • Raksajuakko
        Oppirahat... kirjoitti:

        "sitten ulosottoon jos ei rahoja kavereilta näy?"

        Ei onnistu. Jos teillä ei ole keskinäistä paperilla olevaa velkakirjaa, niin et voi oikein tehdä mitään muuta kuin toivoa, että muut maksavat sinulle.

        Jos velkakirja on olemassa, niin sitten voit hakea ensin käräjäoikeuden päätöksen, ja sen jälkeen laittaa ulosottoon.


        Eli koska korvaus on ollut yhteisvastuullinen, ja uhrille maksettu, niin sen jälkeen tuo on keskinäinen velkanne. Ja ilman virallista velkakirjaa voit vain toivoa, että muut maksaisivat sinulle.

        Siis onhan ne oikeden tuomiot ja korvauksista tulleet laskut olemassa ja lisäksi näkyy verkkopankissa suoritus uhrille jonka minä olen kokonaisuudessa suorittanut. Onko nyt niin että minun olisi pitänyt tehdä kaiken lisäksi paperit muille että maksavat oman osuuden minulle ENNEN kuin maksoin uhrille yhtään mitään??


      • Uusi tuomio...
        Raksajuakko kirjoitti:

        Siis onhan ne oikeden tuomiot ja korvauksista tulleet laskut olemassa ja lisäksi näkyy verkkopankissa suoritus uhrille jonka minä olen kokonaisuudessa suorittanut. Onko nyt niin että minun olisi pitänyt tehdä kaiken lisäksi paperit muille että maksavat oman osuuden minulle ENNEN kuin maksoin uhrille yhtään mitään??

        Ne tuomiot ja korvaukset on jutusta uhria vastaan.
        Ja uhrillehan on nyt maksettu, ja niillä tuomioilla ja papereilla ei ole enää mitään tekemistä teidän keskinäisen velkanne kanssa.

        Eli jos haluat, että muut tuomitut maksavat sinulle, sinulla pitää olla velkakirja sinun ja muiden tuomituiden välisestä velasta. Jos on, niin sitten oikeudesta velkomistuomio, ja vasta sen jälkeen voit viedä asian ulosoton hoidettavaksi.


      • höpsistä
        Uusi tuomio... kirjoitti:

        Ne tuomiot ja korvaukset on jutusta uhria vastaan.
        Ja uhrillehan on nyt maksettu, ja niillä tuomioilla ja papereilla ei ole enää mitään tekemistä teidän keskinäisen velkanne kanssa.

        Eli jos haluat, että muut tuomitut maksavat sinulle, sinulla pitää olla velkakirja sinun ja muiden tuomituiden välisestä velasta. Jos on, niin sitten oikeudesta velkomistuomio, ja vasta sen jälkeen voit viedä asian ulosoton hoidettavaksi.

        Ei siinä mitään uutta velkakirjaa tarvita. Yhteisvastuullisella velallisella on suoraan lain nojalla oikeus saada kanssavelallisiltaan itselleen se korvausmäärä, jonka hän on yli oman pääluvun mukaisen osuutensa maksanut. Kanssavelalliset eivät kuitenkaan ole ylimääräistä maksaneelle yhteisvastuussa, vaan kultakin voi periä vain pääluvun mukaisen osuuden. Eikä tarvita uutta maksutuomiotakaan. Alkuperäinen kelpaa uo:lle. Siinähän se korvausvastuu on jo määrältään vahvistettu ja uo:kin osaa jakaa takautumisvastuun määrän korvausvelvollisten pääluvun mukaan.


      • Raksajuakko
        höpsistä kirjoitti:

        Ei siinä mitään uutta velkakirjaa tarvita. Yhteisvastuullisella velallisella on suoraan lain nojalla oikeus saada kanssavelallisiltaan itselleen se korvausmäärä, jonka hän on yli oman pääluvun mukaisen osuutensa maksanut. Kanssavelalliset eivät kuitenkaan ole ylimääräistä maksaneelle yhteisvastuussa, vaan kultakin voi periä vain pääluvun mukaisen osuuden. Eikä tarvita uutta maksutuomiotakaan. Alkuperäinen kelpaa uo:lle. Siinähän se korvausvastuu on jo määrältään vahvistettu ja uo:kin osaa jakaa takautumisvastuun määrän korvausvelvollisten pääluvun mukaan.

        No niin.

        Tuossa jo kyselinkin että lähetänkö kummallekin kaverille 1000€ laskun per nuppi ja jos ei rahoja ala kuulua niin sama homma toistamiseen ja sen jälkeen hakemaan rahoja ulosoton kautta?

        Mitenkähän pitkään tuossa oikein sitten menee kun uo on päässyt tositoimiin?


    • Olisiko Ruotsista tulossa virtaus jengimurhiin tällaisen lakikäytännön mukaan? Tässä oikeuslaitos pesee kätensä syyllisyyden näyttövelvollisuudesta ja saa aikaan tyytymättömyyttä ja vihaa. Olisiko aika tutkia Ruotsin tilannetta tällaisesta perspektiivistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe