Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Harrastuskoiraa etsimässä

paimenenn

Elikkäs olen vaikean valinnan edessä. Etsin uutta perheenjäsentä sekä harrastuskoiraa ja rodun valinta on niiiin vaikeaa. Tuntuu, että jos joku rotu tuntuu juuri minulle sopivalta, löytyy joku huono piirre ja vetäydyn sitten unelmoimasta. Kaipaisinkin ehdotuksia :) Taloudessa on yksi koira ja yksi alle kouluikäinen lapsi.

Eli lenkkeilyä olisi normipissitykset ja 1-2h metsässä vapaana jolkottelua. Viikonloppuisin enemmän ja reenipäivinä ehkä vähemmän. Haluaisin harrastaa tokoa ja agilitya. Pk-jälki kiinnostaa myös. Mutta toko olisi varmaankin se päälaji ja agility noin kerta viikkoon.
Olen sulkenut collien pois, koska en tunne rotua omakseni ja ei vaan riitä potkua oikein harrastuksiin. Haluaisin aktiivisen koiran, mutta sellaisen jolta ei pää hajoa heti jos on rauhallisempi tauko treeneistä. Ja tietysti sellainen rotu jollle tuo liikuntamäärä päivittäin riittää.

Koska minulla on lapsi, haluaisin rodun jolla ei paimennusvietti menisi yli eli ei kohdistuisi lapseen esim näykkimällä tms. Jos on vahtiviettiä, sen täytyisi olla hallittavissa. Luonnetta ja jääräpäisyyttäkin saa olla, en hae mitään ajatuksenlukijaa. Tykkäisi tehdä ja harrastaa, mutta osaisi ottaa myös lunkisti kun tekemistä ei ole tarjolla. Reenejä olisi varmaankin 1-2 ohjattua viikossa ja kotona sitten tokoa yms useasti viikossa, ellei päivittäin.

Elikkäs, onko ehdotuksia? Paimenkoiraa olen nimenomaan hakemassa.

13

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joobax

      Se olis sitten ehkä bordercollie tai kelpie :) Superaktiivisia ne on pentuina ja nuorina mutta sehän tasottuu. Kaikki paimenkoirat näykkivät ja purevat pentuina. Ainakin sen luontoiset, jota luultavasti olet hakemassa? Yksilövalinnalla pääsee pitkälle, mutta harrastamiseen tarvitset työkoiran ja niillä on virtaa ja ruutia ihan eri tavalla kuin näyttiksillä. Näykkimisen ja paimennuksen saat pois koulutuksella, mutta mustelmiin saa lapsonenkin varautua. Näykkiminen jää myös aika vähälle, jos pystyt tarjoamaan sille riittävästi muuta tekemistä, mikä tarkoittaa superihmisen elämää sen ekan vuoden ajan ;) (jaksaako toinen koira pentua?)

      Puntaroi tarkkaan, mitä haluat. Pentuina ne on rasittavia, mutta se helpottaa pian hampaiden vaihtumisen jälkeen. Rauhallisemmalla linjalla ja yksilöllä pääset alkuvaiheessa helpommalla, mutta myöhemmin voi moottori loppua kesken.

    • paimenenn

      pelottaa että olisivat kuitenkin liian aktiivisia :/ reenejäkään ei varmaan joka päivälle pystyisi tarjoamaan jne. Mutta kelpiestä olen kyllä aina haaveillut. Pennut tottakai purevat, tarkoitin lähinnä aikuisikää, ettei ala näykkimällä paimentamaan lapsia yms.

      Ja vanha koira kyllä jaksaa pentua, on itsekin kuin pieni pentu :D

    • joobax

      Ei koiraa kannata treenata joka päivä ;) tarvii sekin palautumispäiviä! Muutenkin lepopäivinä ja KUUKAUSINA koira oppii parhaiten. Eli treeneistä kannattaa välillä pitää kokonainen kuukausi taukoa. En tarkoita, että kaiken tekemisen jättää vaan vaihtaa harrastuksia.

      Aikuisena yksikään rotu ei ole näykkimishullu. Jos vielä näykkii aikuisena niin koulutuksessa on menty metsään. Paimenen vietti on kyllä sellainen asia, että se pitää ymmärryksellä ja jämptisti kouluttaa, mitä saa paimentaa ja mitä ei. Kelpparit on kyllä symppiksiä :)

      Kannattaa mennä tutustumaan eri rotuihin pk-kentille ja kasvattajien luo. Kyllä sen aika äkkiä näkee, osuuko rotu oikeaan vai ei. Näyttelyt ja erityisesti rotujärjestöjen järkkäämät riehapäivät ovat mainioita rotuuntutustumispaikkoja!

    • kaunis kaunis...

      ehdottoomasti valkkari :) itselläni aivan mahtava virontuonti narttu.. leppoisa kotikoira,paimentaa lapsia ja muita elukoita tarvittaessa,poistuu paikalta pyydettäessä. toimii kuin unelma.kaunis ja terve.

    • paimenenn

      Osaisiko joku sitten kertoa riittääkö tuo liikunta ja aktivointi kelpielle mitä meillä nytkin on? Eli arkisin lenkit on maks 2h per päivä viikonloppuisin enemmän. Ohjattuja reenejä 1-3 plus kotona reenataan tietysti. Kelpie on unelmarotu, mutta pelkään sitä aktiivisuutta.

      • joobax

        Riittää :)


      • lapsi apuna :-)

        Eikö lapsesi ala olemaan siinä iässä, että innostuu pian harrastamaan koiran kanssa kaiken laista? Hänestä on varmasti apua sinulle koiran liikunnan suhteen, vai?

        Eikö sinulla ole miestä, josta myös olisi valtava apu? Minusta nainen tarvitsee miehen talouteen tuollaisten rankkojen elämänvaiheiden vuoksi.


    • Cindy4

      Meillä on länsigöötanmaanpystykorva. Alkuun peloteltiin että se ei osaa rauhottua, mutta nytkin se köllii kyljellään ties monetta tuntia. On sillä kyllä ne omat duracel akkunsa, aina valmiina lähdössä mukaan, kokonsa puolesta kätevä, kun on matala. Menee kovaa ja rakastaa kaikkia.

      Ja kerrottiin myös, että haukkuu hirveästi, mutta iha hyvin ollaan kerrostalossa pärjätty :) Haukkumiskerrat vuoden sisään voi laskea yhden käden sormilla.

      Tähän mennessä on ollu ties minkärotusta koiraa, mut gööttiä en vaihda!

    • mörkö ei mörkö, buuu

      Valkkari eli valkoinenpaimenkoira, todella paljon heikkopäisiä yksilöitä. Toki hermostuneisuus ja peikkojen näkeminen ei ole toivottavaa mutta minkäs teet.

      Kannattaa perehtyä kasvattajan koiriin maltillisesti.

      • eri mieltäå

        Valkkari on minun ksitykseni mukaan todella mahtava rotu. Muihin paimenkoirarotuihin verrattuna ne ovat todella sosiaalisia. Olen pari yksilöä luonnossa tavannut :-)


    • vanhusenkku

      Ei koirien aimennusvietti lapsiin kohdistu ainakaan näykkimällä, jos koira on lapsiin tottunut ja oppinut holehtimaan niistä.

      Lapsesi on ilmeisesti siinä iässä, että siitä on suuri apu koiran ulkoiluttamisessa ja sen kanssa harrastamisessa.

      Narttukoirta ovat paimenkoirien kohdalla yleensä helpommin lapsiin totutettavissa ja muita koiria suvaitsevampia kuin urokset, eli eivät yhtä dominoivia.

      Vanhaenglanninlammaskoira on minun suositukseni :-)

    • aussie1

      australianpaimenkoira olisi hyvä se on aktiivinen mutta sisällä rauhallinen ja erittäin lapsiystävällinen aussie on hyvä harraste koira joka EI SOVI KUITENKAAN SOHVA KOIRAKSI

      • skjhhjjs

        Minun tapaamani australianpaimenkoirauros uhkaili lapsia murinalla, mutta yksilökysymys luonne todellakin on. Eikä sillä ollut omistajan mukaan lapsista huonoja kokemuksia, vaan se oli pennusta asti kuulemma ollut ärhäkkä vieraille koirillekin. Eli en väitä rotua vihaiseksi yhden uroksen perusteella, vaan tällaisia yksilöitä löytyy kaikista roduista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe