Veneiden ALV-todistus

ällistynytäimänkäki

Huomasin aivan sattumalta Verohallinnon sivuilla tiedotteen, että he luopuvat ALV-todistusten myöntämisestä, koska muut EU-maat eivät tunnusta sitä todisteeksi maksetusta verosta. Tiedotteessa sanottiin, että muissa EU-maissa veneellä liikkuvalla pitäisi jatkossa olla katkeamaton ketju papereita veneen omistajanvaihdoksista. Aika paha rasti: asiahan koskee muistaakseni vuoden 1987 jälkeen valmistettuja veneitä. Miten monella 25-vuotiaan veneen omistajalla on paperit kauemmas historiaan kuin edellisestä omistajasta (jos niitäkään enää tallella)? Senikäisellä veneellä voi hyvin olla menossa jo viides tai kuudes omistaja.

27

2665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turha paniikki

      Vastakysymys ällistyneelle äimänkäelle:
      kuka niitä vanhan veneen ALV- (tai VAT-) papereita kysyy?

      Kun olen seilannut maailmalla ja sieltä EU:n alueelle palatessani on tarkastettu venepaperit, koskaan ei ole kysytty verodokumentteja. Veneeni on valmistettu 90-luvun alkupuolella. Ei maistraattikaan kysellyt, kun tuli tämä nykyinen rekisteröintibyrokratia.

      Kertokaa tapauksista, joissa EU-maissa liikkuessanne teiltä on kysytty omistajanvaihdospapereita tavanomaisten venepapereiden lisäksi.

      Oman kokemukseni mukaan riittää, kun passin lisäksi on virallinen todistus osoittamaan veneen tiedot, omistajan , lippumaan ja kotisataman. Radiolupaakin on toisinaan kysytty.

      • ällistynytäimänkäki

        Minkähän maiden kautta olet kulkenut? Jo aiemmin on kuultu pari stooria, että Välimeren suunnalla olisi näistä ollut vaikeuksia ja oikeastaan tuo Verohallinnon tiedote viittaa siihen myös, koska mistäpä he muuten tietäisivät, ettei ko. paperia hyväksytä.
        En minä osaa sanoa, miten merkittävä riski sisältyy asiaan. Olen kuitenkin taipuvainen aina lähtemään siitä, että viranomaisten kanssa pärjää parhaiten, kun pitää tarkasti huolen, että kaikki pumaskat ovat pilkulleen virallisessa kunnossa. (Siksi minua ei koskaan häirinnyt purjeveneiden siirtyminen viralliseen rekisteriin, koen sen viranomaisten antaman paperin vahvemmaksi kuin minkään järjestörekisterin. Liittojen antama paperihan ei ikinä ole virallinen.)


      • Jurristikko
        ällistynytäimänkäki kirjoitti:

        Minkähän maiden kautta olet kulkenut? Jo aiemmin on kuultu pari stooria, että Välimeren suunnalla olisi näistä ollut vaikeuksia ja oikeastaan tuo Verohallinnon tiedote viittaa siihen myös, koska mistäpä he muuten tietäisivät, ettei ko. paperia hyväksytä.
        En minä osaa sanoa, miten merkittävä riski sisältyy asiaan. Olen kuitenkin taipuvainen aina lähtemään siitä, että viranomaisten kanssa pärjää parhaiten, kun pitää tarkasti huolen, että kaikki pumaskat ovat pilkulleen virallisessa kunnossa. (Siksi minua ei koskaan häirinnyt purjeveneiden siirtyminen viralliseen rekisteriin, koen sen viranomaisten antaman paperin vahvemmaksi kuin minkään järjestörekisterin. Liittojen antama paperihan ei ikinä ole virallinen.)

        Ulkomailla seilatessa tuo virallinen rekisteripaperi kelpaa ainoastaa persien pyyhintään ja siihenkin huonosti (kovahko vessapaperiksi, lepru viralliseksi asiakirjaksi).

        Tietysti jos vinkuintian tullimies osaa suomea, se on oikein pätevä pumaga.

        Seuran venetodistus, jossa kannessa lukee "Boat Certificate" on tässä suhteessa huomattavasti pätevämpi paperi, ja paksumpaa pahvia!!!


      • ainoa parempi
        Jurristikko kirjoitti:

        Ulkomailla seilatessa tuo virallinen rekisteripaperi kelpaa ainoastaa persien pyyhintään ja siihenkin huonosti (kovahko vessapaperiksi, lepru viralliseksi asiakirjaksi).

        Tietysti jos vinkuintian tullimies osaa suomea, se on oikein pätevä pumaga.

        Seuran venetodistus, jossa kannessa lukee "Boat Certificate" on tässä suhteessa huomattavasti pätevämpi paperi, ja paksumpaa pahvia!!!

        Näin tämä on käytännössä. Nykyistä läpyskää parempi on vain SPL:n vanha, kunnolla virallisen näköinen alustodistus, se pätee vinkuintiassakin.


      • eipä kyselty...
        ällistynytäimänkäki kirjoitti:

        Minkähän maiden kautta olet kulkenut? Jo aiemmin on kuultu pari stooria, että Välimeren suunnalla olisi näistä ollut vaikeuksia ja oikeastaan tuo Verohallinnon tiedote viittaa siihen myös, koska mistäpä he muuten tietäisivät, ettei ko. paperia hyväksytä.
        En minä osaa sanoa, miten merkittävä riski sisältyy asiaan. Olen kuitenkin taipuvainen aina lähtemään siitä, että viranomaisten kanssa pärjää parhaiten, kun pitää tarkasti huolen, että kaikki pumaskat ovat pilkulleen virallisessa kunnossa. (Siksi minua ei koskaan häirinnyt purjeveneiden siirtyminen viralliseen rekisteriin, koen sen viranomaisten antaman paperin vahvemmaksi kuin minkään järjestörekisterin. Liittojen antama paperihan ei ikinä ole virallinen.)

        Joitakin vuosia sitten tulin pallonkierrolta (=aika monta eri maata ja pikkutarkoja byrokratioita). Merenkulkuhallituksen kv. huvivenetodistus leimoineen kelpasi kaikkialla. Verotodistusta ei kukaan viranomainen missään maassa kysynyt.

        Tärkeintä lienee, että pumaska on kansainvälisesti ymmärrettävällä kielellä ja että siinä on virallisen näköisiä leimoja ja allekirjoituksia.

        Maistraatin rekisteriotteet tulivat pakollisiksi vasta myöhemmin. Niitä ei liene tarkoitettukaan kaukopurjehtijoille.


      • Ensi vuonna lähdössä
        eipä kyselty... kirjoitti:

        Joitakin vuosia sitten tulin pallonkierrolta (=aika monta eri maata ja pikkutarkoja byrokratioita). Merenkulkuhallituksen kv. huvivenetodistus leimoineen kelpasi kaikkialla. Verotodistusta ei kukaan viranomainen missään maassa kysynyt.

        Tärkeintä lienee, että pumaska on kansainvälisesti ymmärrettävällä kielellä ja että siinä on virallisen näköisiä leimoja ja allekirjoituksia.

        Maistraatin rekisteriotteet tulivat pakollisiksi vasta myöhemmin. Niitä ei liene tarkoitettukaan kaukopurjehtijoille.

        Nykyään ei vaan enää saa tuota huvivenetodistusta, on vaan se maistraatin rekisteriote ja sillä täytynee pärjätä myös maailmalla.


      • 4+2
        Ensi vuonna lähdössä kirjoitti:

        Nykyään ei vaan enää saa tuota huvivenetodistusta, on vaan se maistraatin rekisteriote ja sillä täytynee pärjätä myös maailmalla.

        Maistraatista saa tarvittaessa myös erikseen englanninkielisen otteen.


    • Käkipäkäki

      Omistusoikeus noissa yleensä on muita kiinnostanut, Suomen viranomaisia vaan on tuollaiset verotodistukset kiinnostaneet vanhoissa veneissä, eikä tosiaan ole muualla niitä kyselty.

      • yleensä/aina

        Lähestymistavassa on se erittäin paha vika, että yhden maan viranomaisia ei vähääkään hetkauta se, miten kymmenen muun maan viranomaiset käyttäytyvät. Se ei estä edes missään maassa viranomaista käyttäytymään toisin kuin kymmenen kolleegaansa. Ja olet alv:n kokoisessa lirissä lyhyen tikun osuessa käteen.


      • PaljonVeneillyt
        yleensä/aina kirjoitti:

        Lähestymistavassa on se erittäin paha vika, että yhden maan viranomaisia ei vähääkään hetkauta se, miten kymmenen muun maan viranomaiset käyttäytyvät. Se ei estä edes missään maassa viranomaista käyttäytymään toisin kuin kymmenen kolleegaansa. Ja olet alv:n kokoisessa lirissä lyhyen tikun osuessa käteen.

        Ei ole juuri papereita kyselty missään EU-maissa, paitsi Hollanti jossa aina halutaan nähdä kaikki mahdolliset paperit ja tarkistaa jopa kaikki veneen tilat ja lattialevytkin on joskus ruuvattu irti ja siellä tulevat jopa merellä tarkistamaan veneen ja paperit elleivät satamassa ehdi.

        Missään muissa EU-rannikkovaltioissa ei ole kyselty mitään lisää vaan esittämäni paperit on riittäneet ja olen kulkenut kaikissa muissa rannikkovaltioissa viimeisen viidentoista vuoden aikana paitsi Albaniassa.
        Esim. Porugalissa ei kaikki virkamiehet edes osaa kirjoittaa eikä erota etu-ja sukunimiäkään suomalaisissa passeissa.

        Aikoinaan entinen Merenkulkulaitoksen virkailija kertoi että missään EU-maassa ei ole viranomaisilla oikeutta vaatia mitään muita papereita
        kuin mitä veneen kotimaassa vaaditaan, elikä ei käytännössä suomalaisilta rekisteröinti paperi.


      • eretrgre
        PaljonVeneillyt kirjoitti:

        Ei ole juuri papereita kyselty missään EU-maissa, paitsi Hollanti jossa aina halutaan nähdä kaikki mahdolliset paperit ja tarkistaa jopa kaikki veneen tilat ja lattialevytkin on joskus ruuvattu irti ja siellä tulevat jopa merellä tarkistamaan veneen ja paperit elleivät satamassa ehdi.

        Missään muissa EU-rannikkovaltioissa ei ole kyselty mitään lisää vaan esittämäni paperit on riittäneet ja olen kulkenut kaikissa muissa rannikkovaltioissa viimeisen viidentoista vuoden aikana paitsi Albaniassa.
        Esim. Porugalissa ei kaikki virkamiehet edes osaa kirjoittaa eikä erota etu-ja sukunimiäkään suomalaisissa passeissa.

        Aikoinaan entinen Merenkulkulaitoksen virkailija kertoi että missään EU-maassa ei ole viranomaisilla oikeutta vaatia mitään muita papereita
        kuin mitä veneen kotimaassa vaaditaan, elikä ei käytännössä suomalaisilta rekisteröinti paperi.

        Noinhan sen kai pitäisi mennä. Mutta ongelmana on se, että siellä "kentällä" ne viranomaisyksilöt eivät aina ole itse kunnolla säädöksistä selvillä (vrt. nyt vaikka aiemman lainsäädännön aikana perusteettomat sammutinsakot Suomessa) ja tilanne on vähän hankala, jos asian setviminen vaatii prosessoinnin EU-tuomioistuinta myöten...
        Kun Portugalin satuit mainitsemaan, niin muistaakseni juuri siellä kohistiin takavuosina sakotetun EU-lipuista ilman, että kukaan olisi esittänyt pykälää, jonka nojalla niin tehtiin.


      • ainako/yleensäkö
        yleensä/aina kirjoitti:

        Lähestymistavassa on se erittäin paha vika, että yhden maan viranomaisia ei vähääkään hetkauta se, miten kymmenen muun maan viranomaiset käyttäytyvät. Se ei estä edes missään maassa viranomaista käyttäytymään toisin kuin kymmenen kolleegaansa. Ja olet alv:n kokoisessa lirissä lyhyen tikun osuessa käteen.

        Mitähän haluatkaan oikein kertoa? Menikö vähän hienoksi?


      • ????
        ainako/yleensäkö kirjoitti:

        Mitähän haluatkaan oikein kertoa? Menikö vähän hienoksi?

        Miten yksinkertaisesti asia pitäisi kertoa, että tuota olisi tarvinnut kysyä?


      • ainako/yleensäkö
        ???? kirjoitti:

        Miten yksinkertaisesti asia pitäisi kertoa, että tuota olisi tarvinnut kysyä?

        Mistähän asiasta onkaan kyse ? Nikin yleensä/aina lähestymistapa kommenttia en ymmärrä edelleenkään tässä asiassa. Yksinkertaistetaan siis, vai mitä - tai koetetaan saada ajatuksenjuoksu jonkinlaiseen ruotuun, asiaa edes hipoen. Ei sitten tarvitse kenenkään kirjoitella näitä "kettuiluviestejä" - eikös ?


      • aina/yleensä
        ainako/yleensäkö kirjoitti:

        Mistähän asiasta onkaan kyse ? Nikin yleensä/aina lähestymistapa kommenttia en ymmärrä edelleenkään tässä asiassa. Yksinkertaistetaan siis, vai mitä - tai koetetaan saada ajatuksenjuoksu jonkinlaiseen ruotuun, asiaa edes hipoen. Ei sitten tarvitse kenenkään kirjoitella näitä "kettuiluviestejä" - eikös ?

        Parikin nikkiä, olivatko sitten kuitenkin samalta näppikseltä, esitti ikäänkuin varmana tietona, että verotodistusta ei missään tarvita. Aivan ilman kettuilua, en itse luottaisi siihen, ettei joku viranomainen voisi siitä huolimatta sellaista kysyä. Vaikka vain sen takia, ettei naama miellytä. Siitä oli kyse.


      • hyvin liikkuu
        aina/yleensä kirjoitti:

        Parikin nikkiä, olivatko sitten kuitenkin samalta näppikseltä, esitti ikäänkuin varmana tietona, että verotodistusta ei missään tarvita. Aivan ilman kettuilua, en itse luottaisi siihen, ettei joku viranomainen voisi siitä huolimatta sellaista kysyä. Vaikka vain sen takia, ettei naama miellytä. Siitä oli kyse.

        jos on rekisteröintitodistus, jossa kerrotaan, että vene on rekisteröity Suomeen, eikö se samalla ole todistus maksetusta ALV:stä? Ymmärtääkseni vene ei voi olla Suomeen rekisteröity, jos siitä ei ole ALV:tä EU:n alueella maksettu.

        Oma kokemukseni tältä vuodelta kymmenestä EU-maasta on, että ALV-todistusta ei kysy kukaan, vaikka meilläkin sellainen toki mukana on.

        Itse asiassa Pohjois-Euroopassa kukaan ei kysy mitään veneen papereita missään, vaan byrokratia alkaa vasta Espanjassa. Matkustajienkaan papereita ei kysytä missään, ei edes Englantiin Schengenin ulkopuolelle saavuttaessa. Veneemme on Suomen lipulla purjehtiva huvipurjevene.


      • 3+8
        hyvin liikkuu kirjoitti:

        jos on rekisteröintitodistus, jossa kerrotaan, että vene on rekisteröity Suomeen, eikö se samalla ole todistus maksetusta ALV:stä? Ymmärtääkseni vene ei voi olla Suomeen rekisteröity, jos siitä ei ole ALV:tä EU:n alueella maksettu.

        Oma kokemukseni tältä vuodelta kymmenestä EU-maasta on, että ALV-todistusta ei kysy kukaan, vaikka meilläkin sellainen toki mukana on.

        Itse asiassa Pohjois-Euroopassa kukaan ei kysy mitään veneen papereita missään, vaan byrokratia alkaa vasta Espanjassa. Matkustajienkaan papereita ei kysytä missään, ei edes Englantiin Schengenin ulkopuolelle saavuttaessa. Veneemme on Suomen lipulla purjehtiva huvipurjevene.

        Maistraatti ei kysele ALV:n maksamisesta mitään.


      • noinko menee?
        3+8 kirjoitti:

        Maistraatti ei kysele ALV:n maksamisesta mitään.

        Voinko siis tuoda Suomeen veneen, josta ei ole ALV:tä maksettu ja rekisteröidä sen?

        Sitten vain purjehtisin sillä Suomessa, eikä taatusti kukaan viranomainen ikinä kysyisi mitään ALV-todistuksia.

        Toimisiko noin?

        On nimittäin Euroopassa aika paljon kaupan veneitä, joissa on "VAT not paid" ja hinta sen verran edullisempi,


      • totta!
        3+8 kirjoitti:

        Maistraatti ei kysele ALV:n maksamisesta mitään.

        Todellakin!

        Veneen voi rekisteröidä pelkällä "luotettavalla selvityksellä omistajuudesta".

        Missä kohtaa sitten tarkistetaan, että ALV on maksettu, jos tuo veneen Suomeen toisesta EU-maasta? Koskaan ei ole Suomeen EU:sta veneellä tullessa kukaan viranomainen kysynyt minulta mitään.


      • 3+2
        noinko menee? kirjoitti:

        Voinko siis tuoda Suomeen veneen, josta ei ole ALV:tä maksettu ja rekisteröidä sen?

        Sitten vain purjehtisin sillä Suomessa, eikä taatusti kukaan viranomainen ikinä kysyisi mitään ALV-todistuksia.

        Toimisiko noin?

        On nimittäin Euroopassa aika paljon kaupan veneitä, joissa on "VAT not paid" ja hinta sen verran edullisempi,

        Maistraattia sinänsä kiinnostaa vain se, että sinulla omistusoikeus. ALV:n valvonta on Tullin asia. Sitä en tiedä, seuraako Tulli jollain tapaa uusrekisteröintejä, saattaa seuratakin. Mutta se todennäköisin kärytilanne on tuodessasi veneen rajan yli.


      • 12+6
        totta! kirjoitti:

        Todellakin!

        Veneen voi rekisteröidä pelkällä "luotettavalla selvityksellä omistajuudesta".

        Missä kohtaa sitten tarkistetaan, että ALV on maksettu, jos tuo veneen Suomeen toisesta EU-maasta? Koskaan ei ole Suomeen EU:sta veneellä tullessa kukaan viranomainen kysynyt minulta mitään.

        No, lainkuuliainen kansalauinen tietysti ilmoittaa itse Tullille tuodessaan veneen Suomeen.

        Mutta käsitykseni on, että todellisuudessa merialueiden valvonta on sen verran tarkkaa, että Tulli ja MV ovat erittäin suurella todennäköisyydellä tietoisia, kun jostain Saksasta tai Hollannista tms. tulee vene Suomeen.

        En rupea heittelemään mitään arvauksia kärytodennäköisyydestä. Itse en viitsisi elää sen mahdollisuuden kanssa, että kallis käry voi käydä.


      • totta!
        12+6 kirjoitti:

        No, lainkuuliainen kansalauinen tietysti ilmoittaa itse Tullille tuodessaan veneen Suomeen.

        Mutta käsitykseni on, että todellisuudessa merialueiden valvonta on sen verran tarkkaa, että Tulli ja MV ovat erittäin suurella todennäköisyydellä tietoisia, kun jostain Saksasta tai Hollannista tms. tulee vene Suomeen.

        En rupea heittelemään mitään arvauksia kärytodennäköisyydestä. Itse en viitsisi elää sen mahdollisuuden kanssa, että kallis käry voi käydä.

        tottakai tulli ja merivartiosto seuraavat vesiliikennettä ja tietävät, mistäpäin veneitä on Suomeen tulossa.

        Pointtini oli se, että kun tulet Suomeen toisesta EU-maasta, kukaan viranomainen ei pysäytä eikä kysy mitään. Sama tilanne kuin että tulisit Suomeen lentokoneella.

        EU on myös tullivapaa vapaakauppa-alue. Se tarkoittaa sitä, että autoja lukuun ottamatta minkään tavaran tuonnista toisesta EU-maasta Suomeen ei peritä tullia eikä veroja eikä mitään muitakaan maksuja. Yksityisellä Maahantuojalla ei myöskään ole mitään ilmoitusvelvollisuutta tuonnista millekään viranomaiselle.

        ALV:n osalta riittää, että se on kertaalleen maksettu jossakin EU-maassa. Uuden sekä EU:n ulkopuolelta tuotavan tavaran ALV pitää maksaa tavaran ensisijaiseen käyttömaahan.

        ALV:llä ei ole mitään tekemistä maahantuonnin kanssa, jos tavara tuodaan Suomeen toisesta EU-maasta.

        Eli edelleen mietin, missä kohdassa ja kenen toimesta ALV:n maksaminen tarkistetaan. Arvelen, että kun ulkomailta ostettu vene ensimmäisen kerran rekisteröidään Suomessa, viranomainen pyytää selvityksen ALV:n maksamisesta. Rekisteröinnin jälkeen niitä "tarkistuspisteitä" kun ei oikein enää ole.


    • näin tein

      ostin veneen naapurimaasta. Rekisteröin sen talvella tänne kauppakirjalla, hommasin tarrat. Liimasin tunnukset ruotsissa paikalleen kun hain veneen kesällä suomeen. Oletko varma että tulli ja mv tietävät että toin ulkomailta ostetun veneen tänne. Ja eihän tuossa kyllä mitään laitonta taphtunutkaan.

      • Matkapurjehtija

        Oliko kauppakirjassa maininta siitä, että veneen alv on maksettu? Oliko vene valmistettu ennen 1987, jolloin alv:n maksua ei tarvi todistella.
        Pahimmillaan veneen tuonti voidaan katsoa salakuljetukseksi ja vene jää tullin haltuun.


      • höpsistä
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Oliko kauppakirjassa maininta siitä, että veneen alv on maksettu? Oliko vene valmistettu ennen 1987, jolloin alv:n maksua ei tarvi todistella.
        Pahimmillaan veneen tuonti voidaan katsoa salakuljetukseksi ja vene jää tullin haltuun.

        Veneen tuonti Ruotsista Helsinkiin on täsmälleen sama asia kuin veneen tuonti Espoosta Helsinkiin. Veneiden tai minkään muunkaan laillisen tavaran salakuljetusta ei EU:n alueella määritelmällisesti ole olemassakaan. ALV:n maksamatta jättäminen lienee veropetos tms.


      • sen kun tuot
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Oliko kauppakirjassa maininta siitä, että veneen alv on maksettu? Oliko vene valmistettu ennen 1987, jolloin alv:n maksua ei tarvi todistella.
        Pahimmillaan veneen tuonti voidaan katsoa salakuljetukseksi ja vene jää tullin haltuun.

        Kyllä Suomeen saa EU:sta ihan vapaasti tuoda myös tavaraa, josta on ALV maksamatta. Sitten se olisi kyllä hyvä pikimmiten maksaa, ja varmasti tätä maksamista kalliimman tavaran, kuten veneiden, osalta jotenkin seurataankin.


      • 1990 malli
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Oliko kauppakirjassa maininta siitä, että veneen alv on maksettu? Oliko vene valmistettu ennen 1987, jolloin alv:n maksua ei tarvi todistella.
        Pahimmillaan veneen tuonti voidaan katsoa salakuljetukseksi ja vene jää tullin haltuun.

        kauppakirjassa oli myyjän ja ostajan nimet, paatin valmistenumero ja merkki, kauppasumma. Eikä muuta. Yksityinen myyjä jos ne nyt mitään vaikuttaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe