Onko joku aloittamassa kengitystä kevään aikana? Olisi kiva päästä opettelemaan tai katsomaan miten moinen tapahtuu?
Onko kengittäjiä? Oppilas kyselee..
3
137
Vastaukset
- Minkä alan opiskelij
Ensimmäisenä ennen kengitystöitä pitäisi ensin opetella hirrenveiston aakkoset. Kengitystyöt on kokeneille veistäjille. Vaikeampaa kuin uuden tekeminen. Jos ei löydy kengityskohdetta, alkajaisiksi ihan uuden kehikon veistotyömaa voisi olla hyvä vaihtoehto?
- tupajäärä
Jos ei ole aiempaa veistokokemusta, niin kannattaa käydä lyhyt kurssi. Ainakin Kurun metsäoppilaitoksessa järjestettiin kahden viikon kursseja. Työnantajalta tuohon voi kysyä opintovapaata.
- muuten vaan jäärä
Joo, jokin hirrenveiston peruskurssi pohjalle jos ei löydy mestaa minne pääsee vastuksille seisomaan? Nimenomaan käytäntöön pohjautuva esim. iltakurssi tms. Eikä sekään ole pahasta jos opettelee ihan perustyökalujen käyttöä muutenkin ettei käy kuten itselle yhdellä kurssilla, osa jengistä ei tiennyt miten moottorisaha käynnistetään yms. "pientä".
Kursseissa voi olla suuria eroja. Toisissa ei ole päteviä vetäjiä kuten itselle on käynyt ja työstötavatkin voi poiketa suuresti toisistaan. Siinä missä yhdessä paikassa ei välttämättä muita työkaluja kuin moottorisaha edes ole, toisessa voi olla jopa telsot, piilut jne. Edelleen, siinä missä toisen kurssin vetäjä ei hallitse kuin liiteriin soveltuvan nurkkasalvoksen, toinen voi hallita lyhyetkin nurkkasalvokset.
Itse kengitystyö on jo astetta vaativampi työ ja edellyttää muutakin rakenneoppia kuin hirrenveisto. Siellä kun mennään usein "perse edellä puuhun" noin rakennusteknisesti. Uusi hirsi on helppo laittaa toisen selkään mutta kun hirren laittaa toisen alle, työ on jo hiukan vaikeampi suoritus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606414- 1003312
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252656- 212258
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3561806- 271801
- 251560
- 491442
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423- 321408