3 akselia ja 29 tonnia?

Nolo Sika

Autossa BZX-763 (Scania) on kolme akselia, mutta rekisteröintitietoihin on merkattu kokonaispainoksi 29 tonnia ja omapainoksi 15 tonnia, auto on vuosimallia 96

Mites tällainen voi olla mahdollista, onkos noissa vanhoissa romuissa jotain vaputuksia/eri sääntöjä, koska olen aina käsittänyt että kolme akselisten maksimipaino olisi 26 tonnia.

Itselläni ei paljoakaan kokemusta "noin isoista" autoista, saati noin vanhoista.....

65

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 164 v8 <3

      Joo siinä ei ole tehostettua laatikkoa niin se on sitten romu vai?

      • Nolo Sika

        Se on romu koska se on IKIVANHA TYÖAUTOKSI, meillä firmassa on 6 vuotta ehdoton yläikäraja työautoille, 3 vuotta normaali vaihtoväli, katteles vähän montako kuorma.autoa näet jossa ei ole EU-kilpiä (2001 vanhempi) ei niitä juurikaan näy

        Ja uskon että tuossa on paineilma/paineilmatehostetut vaihteet, kenties 4 C ja alue ja jakajavaihteisto


    • vanhat toimii

      Kuule tiedän yhden paikallisen firman missä vedetään puolikkaita ihan huoletta kanttilamppu volvoilla ilman ongelmia. Ei nää nykyään tajua että ei ne kilometrit ja vuodet niinkään vaan huollot ja ajotavat meinaa millane se auto kunnoltaan on. Paskat se mikään "ikivanha" ole kun viimeks tnä näin 143kanian tehtaalla kalikka kuorma selässä ja sehän on vielä vanhempi ja sua rivien välistä lainaten "romumpi" ja näkee niitä kanttilamppu volvojaki vielä pölkkyjen ajossa ja ei ne mtn uusia ole. Enemmin lähtisin ajamaan 1milj. ja rapiat ajetulla 143 kanialla ajamaan kuin noilla uusilla sähköhimmeli muovileluilla. (ja en ole mikään vanha jyyrä vaan ihan näitä lippispää teinirahtareita) joku vanha scania vabis 76 alkaa oleen jo liian vanha töihin ja joutaa eläkkeelle.

    • Vilkku katolla

      Itse asiassa se on 25/26 riippuen telin rakenteesta!!
      Siihen on varmaan aikanaan haettu "painojen korotus"
      Tosin en tiedä,niitä saaneen,ku rekan vetäjiin....?!
      -Onko siinä kontti/taso/vaihtolava laitteet? tai kauheesti kiilatappi kiinnikkeitä rungon vierustas? silloin tuo oma massa tulee Rek. otteeseen sen painavimman päällirakenteen mukaan.

      • ewfrfr eg

        https://kuljettajaopetus.fi/dokumentit/asiakkaat/kaarinanak/kuvat/ajoneuvot/1292951799.jpg

        Siis tämän näköinen vehe, ja rekisteröintitedot antaa ton 29 tonnin kokonaispainon


      • fvxödnkbdff

        on niitä saanut koneenkuljetus kalustoonkin.


    • juukelispuukelis

      Onkohan tos menny jotenki sekasin tehtaanhyväksymä suurin massa 29t ja suomenlain 26t. Vai oliko se suurinrakeenteellinen kokonaismassa 29 t 3 aks scaniassa? Saahan sitä toki ylipainolupia esim lavetteihin tietyille tie osuuksille kun niitä hakee.

      • frewre rf

        No jos rekisteröintitodistuksessa seisoo 29 tonnia, niin eikös se silloin senverran saa painaa


      • rahti32
        frewre rf kirjoitti:

        No jos rekisteröintitodistuksessa seisoo 29 tonnia, niin eikös se silloin senverran saa painaa

        Otteessa kohdassa F.1 on tekninen suurin sallittu kok.paino.
        KohtaF.2 tieliikenteessä suurin sallittu kok.paino. !!!!!!!!!!!


      • N S
        rahti32 kirjoitti:

        Otteessa kohdassa F.1 on tekninen suurin sallittu kok.paino.
        KohtaF.2 tieliikenteessä suurin sallittu kok.paino. !!!!!!!!!!!

        Siis kun laittaa rekkarin BZX-763 tietokantahakuun, niin tulee tuo 29.000 kiloa

        Kun taasen esim autolle KIK-1 tulee kokonaispainoksi 1255 kiloa joten eiköhäs tuo meinaa sitä tieliikennepainoo


    • Kaarinan AK

      En tiedä, mutta aika todella törkeää että opetusta annetaan tuollaisella wanhalla paskalla.

      Opetus tulisi antaa uudenkarhealla kuorma-autolla, esim Iveco Eurocargolla , koska uudet kuorma-autot ovat aivan yhtä helppoja ajaa kuin uudet pakut/henkilöautot, ainut ero on siis isompi koko.

      Samalla logiikalla voisi B-kortin opettaa jollain 82 vuoden Corollalla

    • Hieno Scania

      Isolla Scanialla ajvat kortin , yleensä ne autokoulun autot on paljon kevyempiä, tuo on hyvä peli ja saa tuntumaa raskaaseen kalustoon.

      • N S

        No oliko se että jos kouluauto on otettu käyttöön ennen 96 vuotta, niin auto saa olla vaikka kuinka pieni esim joku 5 vaihteinen 6 tonninen pikkukuormuri.

        Nykyjään tulee kouluauton olla vähintään 12 tonninen, ja vähintään 8 vaihdetta, ja pitää olla pituutta, leveyttä jne

        Mutta kun tuo iiso kuorma-auto on lisäksi ikivanha paska.

        Mutta aika huvittavaa, että itse olen ajanut C-kortin 6 tonnisella, joka nykysäännöksillä oikeuttaisi vain C1 luokkaa, mutta silti saan ajaa vaikkapa 38 tonnista 12 metirstä 18 vaihteista kuormuria, joka on "hieman" eri kuin joku pikkuvolvo


      • niin tätä
        N S kirjoitti:

        No oliko se että jos kouluauto on otettu käyttöön ennen 96 vuotta, niin auto saa olla vaikka kuinka pieni esim joku 5 vaihteinen 6 tonninen pikkukuormuri.

        Nykyjään tulee kouluauton olla vähintään 12 tonninen, ja vähintään 8 vaihdetta, ja pitää olla pituutta, leveyttä jne

        Mutta kun tuo iiso kuorma-auto on lisäksi ikivanha paska.

        Mutta aika huvittavaa, että itse olen ajanut C-kortin 6 tonnisella, joka nykysäännöksillä oikeuttaisi vain C1 luokkaa, mutta silti saan ajaa vaikkapa 38 tonnista 12 metirstä 18 vaihteista kuormuria, joka on "hieman" eri kuin joku pikkuvolvo

        Paljon mieluummin kyllä ajaisin tolla "ikivanhalla paskalla" kuin sellasella Axorilla mikä sulla on. Tollane vanha 124 kanikka on aika luotettava peli ja ei ole mtn tietokonetta minkä tiltin takia olis kaikki seis. Ja ookko muuten miettinyt että se tehostin voi olla sen takia että ois helpompi välittää se kepin liike laatikkoon? Kun onhan isossa kuorma-autossa vaihteistoon paljon pidempi matka kuin jossaki jakoautossa.


      • Nolo Sika
        niin tätä kirjoitti:

        Paljon mieluummin kyllä ajaisin tolla "ikivanhalla paskalla" kuin sellasella Axorilla mikä sulla on. Tollane vanha 124 kanikka on aika luotettava peli ja ei ole mtn tietokonetta minkä tiltin takia olis kaikki seis. Ja ookko muuten miettinyt että se tehostin voi olla sen takia että ois helpompi välittää se kepin liike laatikkoon? Kun onhan isossa kuorma-autossa vaihteistoon paljon pidempi matka kuin jossaki jakoautossa.

        Mutta nyt on puhe siitä millä OPETELLAAN ajamaan, eikös ajamaan kannattaisi opetella HELPOIMMAN KAUTTA, voi sitten opetella ajamaan niitä isompia/vanhempia/vaikeampia autoja omalla ajalla, ilman pelko inssin hyäkysestä ja satojen eurojen kuluista

        Itse olen ajanut montaa "oikeaa kuorma-autoa" (myös montaa "johtotähteä"= silti sanon että Iveco Eurocargo on KAIKISTA HELPOIN ajaa, se on niin "pakumainen" kaikilta puolin, sillä olisi hyvä OPETELLA AJAMAAN.

        Ja oikeastaan isoimmassa Ategossa (vanhaa mallia sai 18 tonnisessa) ja Axorissa (18 tonnia) on aika samanlainen kone yms, silti Ategossa täysin mekaaninen vaihteisto, ja Axorissa painilmatehostettu, ja AUTOMAATTINEN aluevaihteisto

        Tosin nykyjään on C-kortissa vaatimuksena tuo 8 vaihteen minimi, joten opetuautoksi ottaisin Eurocargon 6 vaihteisena ja puolittajalla tai 9 vaihteisen Axorin, tosin Axor on PALJON enemmän kuorma-automainen kuin Iveco, ja uskompa että Iveco saattaapi olla jopa hieman merusa halvempi


      • ja taas alkaa
        Nolo Sika kirjoitti:

        Mutta nyt on puhe siitä millä OPETELLAAN ajamaan, eikös ajamaan kannattaisi opetella HELPOIMMAN KAUTTA, voi sitten opetella ajamaan niitä isompia/vanhempia/vaikeampia autoja omalla ajalla, ilman pelko inssin hyäkysestä ja satojen eurojen kuluista

        Itse olen ajanut montaa "oikeaa kuorma-autoa" (myös montaa "johtotähteä"= silti sanon että Iveco Eurocargo on KAIKISTA HELPOIN ajaa, se on niin "pakumainen" kaikilta puolin, sillä olisi hyvä OPETELLA AJAMAAN.

        Ja oikeastaan isoimmassa Ategossa (vanhaa mallia sai 18 tonnisessa) ja Axorissa (18 tonnia) on aika samanlainen kone yms, silti Ategossa täysin mekaaninen vaihteisto, ja Axorissa painilmatehostettu, ja AUTOMAATTINEN aluevaihteisto

        Tosin nykyjään on C-kortissa vaatimuksena tuo 8 vaihteen minimi, joten opetuautoksi ottaisin Eurocargon 6 vaihteisena ja puolittajalla tai 9 vaihteisen Axorin, tosin Axor on PALJON enemmän kuorma-automainen kuin Iveco, ja uskompa että Iveco saattaapi olla jopa hieman merusa halvempi

        Automaattilaatikolla sitten jos pitää helppo olla niillä ajaa meidän mustiki pihaa ympäri. Kyllä paikallisella amiksella on ihan noita OIKEITA ja ISOJA kuorma-autoja opetus käytössä eikä mitään ongelmaa. Ja mikä vittu muka on vaikeata jossakin 4-sarjan kaniassa? Ikä? Kyllä kuorma-auton pitää olla kuorma-automainen eikä pakumainen.


      • N S
        ja taas alkaa kirjoitti:

        Automaattilaatikolla sitten jos pitää helppo olla niillä ajaa meidän mustiki pihaa ympäri. Kyllä paikallisella amiksella on ihan noita OIKEITA ja ISOJA kuorma-autoja opetus käytössä eikä mitään ongelmaa. Ja mikä vittu muka on vaikeata jossakin 4-sarjan kaniassa? Ikä? Kyllä kuorma-auton pitää olla kuorma-automainen eikä pakumainen.

        Mutta kun OPETELLAAN ajamaan, niin auton tulisi olla kaikista helpoin, eikä vaikea vanha paska

        Sun logiikalla varmaan B-korttikin pitäisi opettaa tällaisella autolla http://www.megaform-eu.de/bilder/mb-sprinter-neu/vorne-links.jpg koska sitähän saa ajaa B-kortilla

        Eli mielestäni asian tulee olla niin, että opetellaan helpolla, ja sitten sen jälkeen omalla ajalla opetellaan ajamaan niitä vahoja tai isoja romuja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä tai kalliista lisätunneista

        Ja mikään laki ei estä C-kortin opetusta automaatilla, kunhan autossa on kytkinpoljin


      • dfmbklnfg
        N S kirjoitti:

        Mutta kun OPETELLAAN ajamaan, niin auton tulisi olla kaikista helpoin, eikä vaikea vanha paska

        Sun logiikalla varmaan B-korttikin pitäisi opettaa tällaisella autolla http://www.megaform-eu.de/bilder/mb-sprinter-neu/vorne-links.jpg koska sitähän saa ajaa B-kortilla

        Eli mielestäni asian tulee olla niin, että opetellaan helpolla, ja sitten sen jälkeen omalla ajalla opetellaan ajamaan niitä vahoja tai isoja romuja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä tai kalliista lisätunneista

        Ja mikään laki ei estä C-kortin opetusta automaatilla, kunhan autossa on kytkinpoljin

        eikä tarvii olla edes kytkinpoljinta kunhan vaihteita pysyy vaihtaan kuski itse.


      • Nolo Sika
        dfmbklnfg kirjoitti:

        eikä tarvii olla edes kytkinpoljinta kunhan vaihteita pysyy vaihtaan kuski itse.

        Enää ei ole erityisehtoa "automaattivaihteet" vaan erityisehto kuuluu:

        "78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua"

        Eli jos autossa on kytkinpoljin, niin se kelpaa ajokokeeseen, eikä tule lisärajoituksia

        Mutta eikös joku kuorma-automerkki tee automaattia/robottia jossa on kytkinpoljin, tällainen olisi siis OK kouluautoksi, jos siinä on väh 8 vaihdetta


      • xclmvödmbnöklfg
        Nolo Sika kirjoitti:

        Enää ei ole erityisehtoa "automaattivaihteet" vaan erityisehto kuuluu:

        "78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua"

        Eli jos autossa on kytkinpoljin, niin se kelpaa ajokokeeseen, eikä tule lisärajoituksia

        Mutta eikös joku kuorma-automerkki tee automaattia/robottia jossa on kytkinpoljin, tällainen olisi siis OK kouluautoksi, jos siinä on väh 8 vaihdetta

        älä sika selitä. volvon i- sihtilootakin kelpaa tutkintoon kunhan vain itse napista vaihteet vaihtaa. sillä kytkimellä ei ole siihen asiaan mitään merkitystä. tolla "manuaalipakolla" haetaan vain sitä että kuski pystyy sujuvasti liikenteen seassa reagoimaan tilanteisiin ja samalla vaihtaan vaihteet sujuvasti.

        ainakin scanian vanhempi versiossa opticruisesta on kytkin, mutta sitä käytetään vain lähtiessä.


      • N S
        xclmvödmbnöklfg kirjoitti:

        älä sika selitä. volvon i- sihtilootakin kelpaa tutkintoon kunhan vain itse napista vaihteet vaihtaa. sillä kytkimellä ei ole siihen asiaan mitään merkitystä. tolla "manuaalipakolla" haetaan vain sitä että kuski pystyy sujuvasti liikenteen seassa reagoimaan tilanteisiin ja samalla vaihtaan vaihteet sujuvasti.

        ainakin scanian vanhempi versiossa opticruisesta on kytkin, mutta sitä käytetään vain lähtiessä.

        Laissa sanotaan ""78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua""

        Eli tottakai voi kokeen tehdä autolla jossa ei ole kytkintä, mutta silloin tulee tuo erityisehto

        Eli esim A-mersu missä vaihdetana itse vaihteet, mutta ei ole kytkinpoljinta, ei kelpaa ajokokeeseen, tai tulee tuo erityisehto

        Samaten mun omassa autossa on automaattivaihteet, niitäkin voi vaihtaa käsin, mutta ei ole kytkintä

        Eli jos autossa ei ole kytkinpoljinta=tulee tuo erityisehto

        No tyhmä laki menneiltä ajoilta, voisi poistaa lakikirjasta tuon

        Eli kytkinpolkimettomalla autolla saa mennä ajokeeseen, mutta silloin ei saa ajaa muita kuin kytkinpolkimettomia


      • vaikeako?
        N S kirjoitti:

        Mutta kun OPETELLAAN ajamaan, niin auton tulisi olla kaikista helpoin, eikä vaikea vanha paska

        Sun logiikalla varmaan B-korttikin pitäisi opettaa tällaisella autolla http://www.megaform-eu.de/bilder/mb-sprinter-neu/vorne-links.jpg koska sitähän saa ajaa B-kortilla

        Eli mielestäni asian tulee olla niin, että opetellaan helpolla, ja sitten sen jälkeen omalla ajalla opetellaan ajamaan niitä vahoja tai isoja romuja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä tai kalliista lisätunneista

        Ja mikään laki ei estä C-kortin opetusta automaatilla, kunhan autossa on kytkinpoljin

        Mun mielestä ajo opetus pitäsi tehdä ajoneuvolla mikän luokassaan yleinen. Eli kyllä toi yleisintä kokoluokkaa edustaa toi scania aika hyvin etenki kun opetusajohan ajetaan tyhjänä. Sinun sanoin "se 10tonnin atego on ihan yhtä leveä kuin 26tonnin oikea kuorma-auto millä vedetään yhdistelmää ällistyttävää eikös?" ei ehkä sanalleeen mutta tarkotus on sama. Eli mikä tollaisesta kaniasta tekee vaikean ajettavan? Ja isovanharomu ei ole syy vaan sun paska asenne. Sulla on joku asenne että kun on vanha niin se on vaikea paska? En menis vannomaa tota asiaa.


      • hintaa tulee
        Nolo Sika kirjoitti:

        Mutta nyt on puhe siitä millä OPETELLAAN ajamaan, eikös ajamaan kannattaisi opetella HELPOIMMAN KAUTTA, voi sitten opetella ajamaan niitä isompia/vanhempia/vaikeampia autoja omalla ajalla, ilman pelko inssin hyäkysestä ja satojen eurojen kuluista

        Itse olen ajanut montaa "oikeaa kuorma-autoa" (myös montaa "johtotähteä"= silti sanon että Iveco Eurocargo on KAIKISTA HELPOIN ajaa, se on niin "pakumainen" kaikilta puolin, sillä olisi hyvä OPETELLA AJAMAAN.

        Ja oikeastaan isoimmassa Ategossa (vanhaa mallia sai 18 tonnisessa) ja Axorissa (18 tonnia) on aika samanlainen kone yms, silti Ategossa täysin mekaaninen vaihteisto, ja Axorissa painilmatehostettu, ja AUTOMAATTINEN aluevaihteisto

        Tosin nykyjään on C-kortissa vaatimuksena tuo 8 vaihteen minimi, joten opetuautoksi ottaisin Eurocargon 6 vaihteisena ja puolittajalla tai 9 vaihteisen Axorin, tosin Axor on PALJON enemmän kuorma-automainen kuin Iveco, ja uskompa että Iveco saattaapi olla jopa hieman merusa halvempi

        Onneksi kohta loppuu noi autokoulun kautta työajoihin tulevat kun se kortti maksaa likemmäks 10 000€ nykyään. Ja miksi saisi hylätyn helpommin vanhalla autolla kuin uudella? Ei se ikä sitä hankalemmaks tee ei kun vielä kuitenki suht kot tuore toi kania.


      • lksdbkfv
        N S kirjoitti:

        Laissa sanotaan ""78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua""

        Eli tottakai voi kokeen tehdä autolla jossa ei ole kytkintä, mutta silloin tulee tuo erityisehto

        Eli esim A-mersu missä vaihdetana itse vaihteet, mutta ei ole kytkinpoljinta, ei kelpaa ajokokeeseen, tai tulee tuo erityisehto

        Samaten mun omassa autossa on automaattivaihteet, niitäkin voi vaihtaa käsin, mutta ei ole kytkintä

        Eli jos autossa ei ole kytkinpoljinta=tulee tuo erityisehto

        No tyhmä laki menneiltä ajoilta, voisi poistaa lakikirjasta tuon

        Eli kytkinpolkimettomalla autolla saa mennä ajokeeseen, mutta silloin ei saa ajaa muita kuin kytkinpolkimettomia

        kiki sika taas selittää omiaan. usko jo nyt että sillä kytkinpolkimella EI OLE ASIAAN MITÄÄN MERKITYSTÄ. riittää että on käsivalintainen vaihteisto. vai meinaatko että ajovarma valehtelee sivuillaan??? ilmeisesti kun sinähän tiedät kaikki asiat ja viranomaiset ja muut viralliset tahot jauhaa sontaa.

        http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/Sivut/automaattivaihteinen-tutkinto.aspx

        ja edelleen sillä volvon i- shiftillä on käyty tutkinnoissa joista EI OLE TULLUT MITÄÄN ERITYISEHTOJA!!! selitäppä sika se.


      • N S
        hintaa tulee kirjoitti:

        Onneksi kohta loppuu noi autokoulun kautta työajoihin tulevat kun se kortti maksaa likemmäks 10 000€ nykyään. Ja miksi saisi hylätyn helpommin vanhalla autolla kuin uudella? Ei se ikä sitä hankalemmaks tee ei kun vielä kuitenki suht kot tuore toi kania.

        Siksi koska isoa/halankaa autoa on vaikeampi ajaa kuin pientä/uutta/helppoa

        Eikhös ne autokoulujen henkilöautotkin ole pieniä ja uusia, eikä mitään kymmeniä vuosia vanhoja koppapakuja

        Eli pointit on siinä, että harjoitellaan ajamaan niitä "oikeita" kuorma.autoja sitten kun on kortti taskussa, ilman pelkoa hylkyäksestä

        Ja mikä toi Scania nyt oli 96....


      • N S
        vaikeako? kirjoitti:

        Mun mielestä ajo opetus pitäsi tehdä ajoneuvolla mikän luokassaan yleinen. Eli kyllä toi yleisintä kokoluokkaa edustaa toi scania aika hyvin etenki kun opetusajohan ajetaan tyhjänä. Sinun sanoin "se 10tonnin atego on ihan yhtä leveä kuin 26tonnin oikea kuorma-auto millä vedetään yhdistelmää ällistyttävää eikös?" ei ehkä sanalleeen mutta tarkotus on sama. Eli mikä tollaisesta kaniasta tekee vaikean ajettavan? Ja isovanharomu ei ole syy vaan sun paska asenne. Sulla on joku asenne että kun on vanha niin se on vaikea paska? En menis vannomaa tota asiaa.

        Se että AJAMAAN OPETTELU tulisi tehdä mahdollisiman helpolla kalustolla, voi sitten omalla ajalla harjoitella ajamaan isompai/vanhempia/vaikeampia autoja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä ja satojen eurojen kuluista

        Lisäksi vaatimukset C-luokan autolle on:

        kokonaispiano väh 12 tonnia, massaa vähintään 10 tonnia, eli isommat autot voi toki olla tyhjiä

        Pituutta ainakin 8 metriä

        Leveyttä 2,4

        Nopeus vähintään 80km/h (kaikki wanhat romut ei tota kulje)

        Ajopiirturi

        Ohjaamon kokoinen tavaratila

        Ainakin 8 vaihdetta eteenpäin

        Pitäisi siis varmaan antaa sun logiikalla B-kortin opetuskin 80 luvun isolla koppapakulla, tällaista kun saa ajaa B-kortilla

        Eli mikä tollaisesta kaniasta tekee vaikean ajettavan? leveämpi kuin laki vaatii, pidempi kuin laki vaatii, yli 8 vaihdetta, ja lisäki auto on ikivanha romu

        Totta, samalla romulla annetaan myös BECE-opetus, no oishan se liian kallista ostaa erikseen auto BC-opetusta varten, ne kun on niin kalliita


      • N S
        lksdbkfv kirjoitti:

        kiki sika taas selittää omiaan. usko jo nyt että sillä kytkinpolkimella EI OLE ASIAAN MITÄÄN MERKITYSTÄ. riittää että on käsivalintainen vaihteisto. vai meinaatko että ajovarma valehtelee sivuillaan??? ilmeisesti kun sinähän tiedät kaikki asiat ja viranomaiset ja muut viralliset tahot jauhaa sontaa.

        http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/Sivut/automaattivaihteinen-tutkinto.aspx

        ja edelleen sillä volvon i- shiftillä on käyty tutkinnoissa joista EI OLE TULLUT MITÄÄN ERITYISEHTOJA!!! selitäppä sika se.

        Erityisheto muuttui joku vuosi sitten kuulumaan näin

        78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua""

        Mitä tuossa on siis epäselvää, OK=automaatti jossa on kytkinpoljin EI OK=normaali manuaali missä ei ole kytkinpoljinta (A-mersu)

        Ja minä en ikinä heitä asioita "perstuntumalla" vaan kopioion suoraan lakitekstiä :)

        Tosiaan, jokunen vuosi sitten oli vielä erityisehto "automaattivaihteet" ja se oli hankala, joten se täsmenettiin kytkinpolkimettomiin autoihin

        Ja mitä olen puhunut automaattivaihteistoista, minulla ei ole I Shiftiä, vaan minulla on A Variaattori B Öljynlämmitin C Kaksoiskytkkentä D Vaihderobotti, no et sä rassukka varmaan edes tiedä mihin ryhmään sun volos laatikko kuuluu :(


      • N S
        N S kirjoitti:

        Erityisheto muuttui joku vuosi sitten kuulumaan näin

        78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua""

        Mitä tuossa on siis epäselvää, OK=automaatti jossa on kytkinpoljin EI OK=normaali manuaali missä ei ole kytkinpoljinta (A-mersu)

        Ja minä en ikinä heitä asioita "perstuntumalla" vaan kopioion suoraan lakitekstiä :)

        Tosiaan, jokunen vuosi sitten oli vielä erityisehto "automaattivaihteet" ja se oli hankala, joten se täsmenettiin kytkinpolkimettomiin autoihin

        Ja mitä olen puhunut automaattivaihteistoista, minulla ei ole I Shiftiä, vaan minulla on A Variaattori B Öljynlämmitin C Kaksoiskytkkentä D Vaihderobotti, no et sä rassukka varmaan edes tiedä mihin ryhmään sun volos laatikko kuuluu :(

        Tulipa vielä oikein lakikirjasta katsottua...

        1 kohta tulee voimaan 1.6.2011.

        "3 §

        Automaattivaihteinen ajoneuvo

        Ajokorttilain 7 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettu automaattivaihteinen ajoneuvo on ajoneuvo, jossa ei ole ‹kytkinpoljinta› tai, jos kysymyksessä on moottoripyörä, käsin käytettävää kytkinvipua."


        Eli kaipa ennen kesäkuuta 2011 on ollut mahdollsita saada ajokortti esim automaattikytkimellä varustetulla A-mersulla tai vaikkapa Citroen Picassolla jossa vaihdetaan itse vaihteita plus/miinus menetelmällä halutessa :)


      • kilometrit
        N S kirjoitti:

        Siksi koska isoa/halankaa autoa on vaikeampi ajaa kuin pientä/uutta/helppoa

        Eikhös ne autokoulujen henkilöautotkin ole pieniä ja uusia, eikä mitään kymmeniä vuosia vanhoja koppapakuja

        Eli pointit on siinä, että harjoitellaan ajamaan niitä "oikeita" kuorma.autoja sitten kun on kortti taskussa, ilman pelkoa hylkyäksestä

        Ja mikä toi Scania nyt oli 96....

        Ne henkilö autot on sen takia uusia koska niissä 16 vuotta vanha olisi jo loppuun ajettu kun sitä tulee joku 18v kuski raiskaa kytkintä ynm.


      • ai ei kulje?
        N S kirjoitti:

        Se että AJAMAAN OPETTELU tulisi tehdä mahdollisiman helpolla kalustolla, voi sitten omalla ajalla harjoitella ajamaan isompai/vanhempia/vaikeampia autoja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä ja satojen eurojen kuluista

        Lisäksi vaatimukset C-luokan autolle on:

        kokonaispiano väh 12 tonnia, massaa vähintään 10 tonnia, eli isommat autot voi toki olla tyhjiä

        Pituutta ainakin 8 metriä

        Leveyttä 2,4

        Nopeus vähintään 80km/h (kaikki wanhat romut ei tota kulje)

        Ajopiirturi

        Ohjaamon kokoinen tavaratila

        Ainakin 8 vaihdetta eteenpäin

        Pitäisi siis varmaan antaa sun logiikalla B-kortin opetuskin 80 luvun isolla koppapakulla, tällaista kun saa ajaa B-kortilla

        Eli mikä tollaisesta kaniasta tekee vaikean ajettavan? leveämpi kuin laki vaatii, pidempi kuin laki vaatii, yli 8 vaihdetta, ja lisäki auto on ikivanha romu

        Totta, samalla romulla annetaan myös BECE-opetus, no oishan se liian kallista ostaa erikseen auto BC-opetusta varten, ne kun on niin kalliita

        Ai ei vanhat muka kulje :D kuule niissä ei ole rajotinta niin niillä pääsee vaikka 120km/h ku rupee vaan ajamaan. Tosin osa on aika pieni tehosia niin kiihtyminen vie kauan mutta kyllä noi 80luvun pelit kulkee. Kyllä joku 60luvun nelikko kontio-sisu lyhyellä perällä on hidas mutta ei vähn tuoreemmat missä on harva perä ole hitaita. Ja eikös sen kuorma-auto kortin saa vasta 20-21 vuotiaana jos ei suorita sitä joko ammattikoulussa tai armeijassa?


      • N S
        kilometrit kirjoitti:

        Ne henkilö autot on sen takia uusia koska niissä 16 vuotta vanha olisi jo loppuun ajettu kun sitä tulee joku 18v kuski raiskaa kytkintä ynm.

        Ei oikeastaan, kyllähän voi löytää hyvän 15 vuotiaan auton helpolla

        Mutta tuo on niin törkeää ajattaa oppilaita vanhoilla paskoilla, joita ei ole juuri enää lainkaan työkäytössä

        Tai montako kuljetusliikkeen autoa tiedät jossa ei ole EU-kilpiä (2001 vanhempi)


      • n a
        ai ei kulje? kirjoitti:

        Ai ei vanhat muka kulje :D kuule niissä ei ole rajotinta niin niillä pääsee vaikka 120km/h ku rupee vaan ajamaan. Tosin osa on aika pieni tehosia niin kiihtyminen vie kauan mutta kyllä noi 80luvun pelit kulkee. Kyllä joku 60luvun nelikko kontio-sisu lyhyellä perällä on hidas mutta ei vähn tuoreemmat missä on harva perä ole hitaita. Ja eikös sen kuorma-auto kortin saa vasta 20-21 vuotiaana jos ei suorita sitä joko ammattikoulussa tai armeijassa?

        Ei kaikki kulje, samaten B-kortin inssissä tulee auton kulkea vähintään 100km/h, ei siihenkään kaikki henkilöautot pysty

        Samaten kevarikortin inssissä tulee prätkän kulkea 100km/h, oma prätkä oli juuri ja juuri niin että meni 100km/h mutta eipä sillä kyllä ajettukaan inssissä kuin kaupungissa


      • klndvhdgucfdjd
        N S kirjoitti:

        Erityisheto muuttui joku vuosi sitten kuulumaan näin

        78
        Rajoitettu ajoneuvoihin, joissa ei ole kytkinpoljinta tai kun kysymyksessä on moottoripyörä, manuaalisesti käytettävää kytkinvipua""

        Mitä tuossa on siis epäselvää, OK=automaatti jossa on kytkinpoljin EI OK=normaali manuaali missä ei ole kytkinpoljinta (A-mersu)

        Ja minä en ikinä heitä asioita "perstuntumalla" vaan kopioion suoraan lakitekstiä :)

        Tosiaan, jokunen vuosi sitten oli vielä erityisehto "automaattivaihteet" ja se oli hankala, joten se täsmenettiin kytkinpolkimettomiin autoihin

        Ja mitä olen puhunut automaattivaihteistoista, minulla ei ole I Shiftiä, vaan minulla on A Variaattori B Öljynlämmitin C Kaksoiskytkkentä D Vaihderobotti, no et sä rassukka varmaan edes tiedä mihin ryhmään sun volos laatikko kuuluu :(

        vai et heitä IKINÄ asioita perstuntumalta???????? älä viiti valehdella kun kaikki sen täällä tietää mitä sontaa sinä jauhat. suurin osa niistä on ihan omia kuvitelmiasi ja kun näihin asioihin sitä lakitekstiä kaivattaisiin niin eipä sitä löytykkään.


      • N S
        klndvhdgucfdjd kirjoitti:

        vai et heitä IKINÄ asioita perstuntumalta???????? älä viiti valehdella kun kaikki sen täällä tietää mitä sontaa sinä jauhat. suurin osa niistä on ihan omia kuvitelmiasi ja kun näihin asioihin sitä lakitekstiä kaivattaisiin niin eipä sitä löytykkään.

        NO laitapa linkkiä vaikkapa 10 viestiin jossa olen antut virheellistä/valheellist tietoa

        Ja aina tarvittaessa linkitän LAKIKIRJAAN, en esim. iltalehteen


      • äjdbjldhvjf
        N S kirjoitti:

        NO laitapa linkkiä vaikkapa 10 viestiin jossa olen antut virheellistä/valheellist tietoa

        Ja aina tarvittaessa linkitän LAKIKIRJAAN, en esim. iltalehteen

        näytäppä nyt ensin se lakipykälä joka kieltää pitämästä kuorma-autoa kotona. tähän sinä et ole vielä pystynyt, mutta jos vaikka nyt. sen jälkeen voidaan jatkaa muista aiheista.


      • N S
        äjdbjldhvjf kirjoitti:

        näytäppä nyt ensin se lakipykälä joka kieltää pitämästä kuorma-autoa kotona. tähän sinä et ole vielä pystynyt, mutta jos vaikka nyt. sen jälkeen voidaan jatkaa muista aiheista.

        Ei mikään laki kiellä, useinhan työSUHDEautoja pidetään kotona.


      • ödkvdfcdfcvf
        N S kirjoitti:

        Ei mikään laki kiellä, useinhan työSUHDEautoja pidetään kotona.

        taas sinä alat kiertelemään. ne on työautoja ei työsuhdeautoja, joten sitä lakipykälää esiin mikä kieltää pitämästä TYÖ KUORMA-AUTOA KOTONA. sinä aivan itse olet väittänyt että se on laissa kiellettyä joten jos nyt viimein saataisiin tämä asia selväksi.


      • N S
        ödkvdfcdfcvf kirjoitti:

        taas sinä alat kiertelemään. ne on työautoja ei työsuhdeautoja, joten sitä lakipykälää esiin mikä kieltää pitämästä TYÖ KUORMA-AUTOA KOTONA. sinä aivan itse olet väittänyt että se on laissa kiellettyä joten jos nyt viimein saataisiin tämä asia selväksi.

        No anna tulla ne 10 linkkiä, tai ootko semmonen tyhjän huutelija......

        Ja mikään laki ei kiellä pitämästä työSUHDEautoa kotona, ei mikään laki, niitähän on kymmeniä tuhansia suomessa

        No tuleeko niitä linkkejä tai ei


      • mxdkbfffff
        N S kirjoitti:

        No anna tulla ne 10 linkkiä, tai ootko semmonen tyhjän huutelija......

        Ja mikään laki ei kiellä pitämästä työSUHDEautoa kotona, ei mikään laki, niitähän on kymmeniä tuhansia suomessa

        No tuleeko niitä linkkejä tai ei

        ja kiertely vaan jatkuu. miten saat KUORMA-AUTOSTA SYNTYMÄÄN AUTOEDUN/ TYÖSUHDEAUTON KUN SE VOI SYNTYÄ VAIN HENKILÖ- TAI PAKETTIAUTOSTA????

        VASTAA NYT 5AATANA TÄHÄN KYSYMYKSEEN JOTA SINULLE ON ESITETTY JO USEASTI.

        ja linkkejä ei tule ennenkuin vastaat tuohon kysymykseen kuten jo sinulle totesin aiemmin.


      • N S
        mxdkbfffff kirjoitti:

        ja kiertely vaan jatkuu. miten saat KUORMA-AUTOSTA SYNTYMÄÄN AUTOEDUN/ TYÖSUHDEAUTON KUN SE VOI SYNTYÄ VAIN HENKILÖ- TAI PAKETTIAUTOSTA????

        VASTAA NYT 5AATANA TÄHÄN KYSYMYKSEEN JOTA SINULLE ON ESITETTY JO USEASTI.

        ja linkkejä ei tule ennenkuin vastaat tuohon kysymykseen kuten jo sinulle totesin aiemmin.

        Älä nyt sössötöä, kerroin jo että työsuhdeautolla on ok ajaa omia ajoja (työmatkat ovat seallaista)

        Olen kirjoittanut noin 10.000 viestiä vuosiens aatossa, ei pitäisi olla mahdoton tehtävä antaa nitiä 10 linkkiä, (1% viesteistäni) koska kerroit että puhun PELKKÄÄ paskaa

        Kykenetkö siihen, tai oletko sellainen tyhjän huutelija


      • söämbökndfhkl
        N S kirjoitti:

        Älä nyt sössötöä, kerroin jo että työsuhdeautolla on ok ajaa omia ajoja (työmatkat ovat seallaista)

        Olen kirjoittanut noin 10.000 viestiä vuosiens aatossa, ei pitäisi olla mahdoton tehtävä antaa nitiä 10 linkkiä, (1% viesteistäni) koska kerroit että puhun PELKKÄÄ paskaa

        Kykenetkö siihen, tai oletko sellainen tyhjän huutelija

        ei sinulla näytä olevan halua perustella väitettäsi ollenkaan. kyllä minä sen tiedän että TYÖSUHDEAUTOLLA voi ajella omia ajoja, mutta kun KUORMA-AUTO EI OLE TYÖSUHDEAUTO. YMMÄRRÄTKÖ APINA????????????

        ja edelleen kuten sanoin niin niitä linkkejä tulee kunhan vastaat kysymykseeni.


      • N S
        söämbökndfhkl kirjoitti:

        ei sinulla näytä olevan halua perustella väitettäsi ollenkaan. kyllä minä sen tiedän että TYÖSUHDEAUTOLLA voi ajella omia ajoja, mutta kun KUORMA-AUTO EI OLE TYÖSUHDEAUTO. YMMÄRRÄTKÖ APINA????????????

        ja edelleen kuten sanoin niin niitä linkkejä tulee kunhan vastaat kysymykseeni.

        Taisi tulla puhuttua yli suun, sanoit että puhun 'pelkkä' sontaa, silti et voi edes osoittaa 0,1% viesteistäni jossa annan virheellistä tietoa, tuo syhdeautojuttu on ksäitelty, antaa tulla nyt kun uhosit, tai ootko sie semmonen tyhjän huutelija


      • söfnmbkldfnkln
        N S kirjoitti:

        Taisi tulla puhuttua yli suun, sanoit että puhun 'pelkkä' sontaa, silti et voi edes osoittaa 0,1% viesteistäni jossa annan virheellistä tietoa, tuo syhdeautojuttu on ksäitelty, antaa tulla nyt kun uhosit, tai ootko sie semmonen tyhjän huutelija


      • dö blsdfbjlsdh
        N S kirjoitti:

        Taisi tulla puhuttua yli suun, sanoit että puhun 'pelkkä' sontaa, silti et voi edes osoittaa 0,1% viesteistäni jossa annan virheellistä tietoa, tuo syhdeautojuttu on ksäitelty, antaa tulla nyt kun uhosit, tai ootko sie semmonen tyhjän huutelija

        syhdeautojuttu on ksäitelty

        siis MITÄ???!!!


      • .   <  
        dö blsdfbjlsdh kirjoitti:

        syhdeautojuttu on ksäitelty

        siis MITÄ???!!!

        On laillista pitää työsuhdeautoa kotona, ja kulkea sillä työmatkat(kin)


      • ASDFBMKLGNHJL
        .   <   kirjoitti:

        On laillista pitää työsuhdeautoa kotona, ja kulkea sillä työmatkat(kin)

        niin on, mutta kun KUORMA-AUTO EI VOI OLLA TYÖSUHDEAUTO.


      • nii mitä :D
        N S kirjoitti:

        Ei oikeastaan, kyllähän voi löytää hyvän 15 vuotiaan auton helpolla

        Mutta tuo on niin törkeää ajattaa oppilaita vanhoilla paskoilla, joita ei ole juuri enää lainkaan työkäytössä

        Tai montako kuljetusliikkeen autoa tiedät jossa ei ole EU-kilpiä (2001 vanhempi)

        kuule nyt tuli mieleen heti 4kpla yhestä firmasta ilma eu-kilpiä olevista autoista ja yhessä firmassa kaikki on ilman eu-kilpiä eikä ole mtn parin auton firmoja joissa ajetaan aina eri autolla vaan soranajossa on täys päiväsesti ja puuautonki on ilma eu-kilpiä nähny. jtn 80-luvun pelejä vanhimmat ja iha joka päiväsessä käytössä. Ja ne autot on vanhempia kuin 2001 (osan valmistus loppunu jo 1990luvulla) Ja muka ei ole nelos sarjan kanioita käytössä :D silmät auki nyt hei
        Ja aika paljo olis tullu kilsoja henkilöautoon opetuskäytössä 16vuoden aikana. Ei kuorma-autoihi tule niin paljoo toi on paremmassa kunnossa kuin työkäytössä olevat autot varmaanki


      • öksdnvjksdfbjk
        nii mitä :D kirjoitti:

        kuule nyt tuli mieleen heti 4kpla yhestä firmasta ilma eu-kilpiä olevista autoista ja yhessä firmassa kaikki on ilman eu-kilpiä eikä ole mtn parin auton firmoja joissa ajetaan aina eri autolla vaan soranajossa on täys päiväsesti ja puuautonki on ilma eu-kilpiä nähny. jtn 80-luvun pelejä vanhimmat ja iha joka päiväsessä käytössä. Ja ne autot on vanhempia kuin 2001 (osan valmistus loppunu jo 1990luvulla) Ja muka ei ole nelos sarjan kanioita käytössä :D silmät auki nyt hei
        Ja aika paljo olis tullu kilsoja henkilöautoon opetuskäytössä 16vuoden aikana. Ei kuorma-autoihi tule niin paljoo toi on paremmassa kunnossa kuin työkäytössä olevat autot varmaanki

        on niitä vanhoja autoja ihan eu-kilpisenäkin.


      • juu juu
        öksdnvjksdfbjk kirjoitti:

        on niitä vanhoja autoja ihan eu-kilpisenäkin.

        Juu mutta nyt puhuttiinki ilman eu-kilpiä olevista ja ennen vuotta 2001 tehdyistä. Saahan uusiakin ilman eu-kilpiä ja vanhoihin on saanut eu-kilpiä. mutta siitä ei ollu kyse vaan siitä että montako ennen vuotta 2001 tehtyä kuoma-autoa tiedän olevan työkäytössä vieläkin ja niitä on aika monta.


      • öddvgfb
        juu juu kirjoitti:

        Juu mutta nyt puhuttiinki ilman eu-kilpiä olevista ja ennen vuotta 2001 tehdyistä. Saahan uusiakin ilman eu-kilpiä ja vanhoihin on saanut eu-kilpiä. mutta siitä ei ollu kyse vaan siitä että montako ennen vuotta 2001 tehtyä kuoma-autoa tiedän olevan työkäytössä vieläkin ja niitä on aika monta.

        kyllä kyllä, mutta monelle se ei vaan mene jakeluun että kaikki eu-kilpiset ei ole 2000 lukuisia tai päinvastoin. etenkin autoja tuntematon jos katsoo vain tiellä vastaantulijoita onko niissä minkälaiset kilvet niin se ainakin saattaa antaa väärän kuvan tilanteesta. samoin kun kuorma-auton mallit ovat tuotannossa pitkään niin siinä äkkiä ammattilainenkin erehtyy luulemaan hyvin pidettyä autoa uudemmaksi kuin se todellisuudessa on jos tuijottaa vain kilpiä. tätä lähinnä tarkoitin.


      • N S
        öksdnvjksdfbjk kirjoitti:

        on niitä vanhoja autoja ihan eu-kilpisenäkin.

        Toki vanhaankin autoon saa EU-kilvet, mutta se jos on "normikilvet" niin 99% tapauksista auto on vanhempi kuin 2001

        Itse olen melko paljon nähnyt muita autoja ja kuskeja, mutta äkkiseltään tulee mieleen vain yksi Wanhempi auto, en tiedä onko se edes kuorma-auto tai paku, mutta semmonen Fazerin leipää jakava Japanilainen ihana poika ajaa Turun suunnalla pullaa jollain wanhalla koppasprinterillä, siinä ei ole EU-kilpiä, ei tuu millään mieleen firman nimee ny


      • aika paljo
        N S kirjoitti:

        Toki vanhaankin autoon saa EU-kilvet, mutta se jos on "normikilvet" niin 99% tapauksista auto on vanhempi kuin 2001

        Itse olen melko paljon nähnyt muita autoja ja kuskeja, mutta äkkiseltään tulee mieleen vain yksi Wanhempi auto, en tiedä onko se edes kuorma-auto tai paku, mutta semmonen Fazerin leipää jakava Japanilainen ihana poika ajaa Turun suunnalla pullaa jollain wanhalla koppasprinterillä, siinä ei ole EU-kilpiä, ei tuu millään mieleen firman nimee ny

        Täällä päin näkee yleensä ainakin 2kuorma-autoa missä ei ole eu-kilpiä. Siis vähintään 2. Kyllä niitä enemmänki varmaan näkee mutta ei tuu kiinnitettyä ihan kauheesti huomiota. Näin keski-suomessa.


      • Pappi Heljas
        ASDFBMKLGNHJL kirjoitti:

        niin on, mutta kun KUORMA-AUTO EI VOI OLLA TYÖSUHDEAUTO.

        Oliko tässä kyse siitä ettei väittämän mukaan yrityksen kuorma-autolla saisi palkollinen lähteä himasta duuniin?
        Minäkin mieluusti näkisin faktaa aiheesta.


      • vklnf
        Pappi Heljas kirjoitti:

        Oliko tässä kyse siitä ettei väittämän mukaan yrityksen kuorma-autolla saisi palkollinen lähteä himasta duuniin?
        Minäkin mieluusti näkisin faktaa aiheesta.

        osittain siitäkin. tämä nolo sika/87k/erkkola/margit tpls/ turun kovin pullakuski on väittänyt useampaan otteeseen että kuski ei voisi pitää kuorma-autoa kotona ja lähteä sieltä duuniin. hänen mukaansa se on autoetu kun työmatkat on omaa ajoa. minä en vaan ymmärrä miten se saa kuorma-autosta syntymään autoedun kun se voi syntyä vain henkilö- tai pakettiautosta. tätä asiaa olen yrittänyt siltä kysyä vaikka kuinka monta kertaa siinä onnistumatta. omien sanojensa mukaan se kirjoittaa täällä vain ja ainoastaan puhdasta faktaa ja aina tulee se lainkohta esille mihin viittaa tarinoissaan. vaan eipä ole vielä tässä asiassa sitä nähty eikä ole ensimmäinen kerta.

        tuossa kuorma-auton kotona pitämisessähän ei ole mitään laitonta kunhan vain ei laita samalta ajalta verottajalle kilometrivähennyksiä työmatkoista. eri asia on jos sama kuski jättää sen malmikasan tallille/ auton asemapaikalle ja ajaa sieltä kotiin firman pakulla tai henkilöautolla. lisäksi kun sillä kuorma-autolla lähdetään pääasiassa kuitenkin suoraan töihin niin eihän sitä varsinaista työmatkaa edes tule muutakuin kävely sen auton luo.


      • hjkgjkgjklhil
        N S kirjoitti:

        Se että AJAMAAN OPETTELU tulisi tehdä mahdollisiman helpolla kalustolla, voi sitten omalla ajalla harjoitella ajamaan isompai/vanhempia/vaikeampia autoja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä ja satojen eurojen kuluista

        Lisäksi vaatimukset C-luokan autolle on:

        kokonaispiano väh 12 tonnia, massaa vähintään 10 tonnia, eli isommat autot voi toki olla tyhjiä

        Pituutta ainakin 8 metriä

        Leveyttä 2,4

        Nopeus vähintään 80km/h (kaikki wanhat romut ei tota kulje)

        Ajopiirturi

        Ohjaamon kokoinen tavaratila

        Ainakin 8 vaihdetta eteenpäin

        Pitäisi siis varmaan antaa sun logiikalla B-kortin opetuskin 80 luvun isolla koppapakulla, tällaista kun saa ajaa B-kortilla

        Eli mikä tollaisesta kaniasta tekee vaikean ajettavan? leveämpi kuin laki vaatii, pidempi kuin laki vaatii, yli 8 vaihdetta, ja lisäki auto on ikivanha romu

        Totta, samalla romulla annetaan myös BECE-opetus, no oishan se liian kallista ostaa erikseen auto BC-opetusta varten, ne kun on niin kalliita

        opettelu pitåis ehdottomasti tehdä vanhemmalla autolla, silloin tietää mitä se ajaminen todellisuudessa on.


      • gjklgjggjklgjkl
        juu juu kirjoitti:

        Juu mutta nyt puhuttiinki ilman eu-kilpiä olevista ja ennen vuotta 2001 tehdyistä. Saahan uusiakin ilman eu-kilpiä ja vanhoihin on saanut eu-kilpiä. mutta siitä ei ollu kyse vaan siitä että montako ennen vuotta 2001 tehtyä kuoma-autoa tiedän olevan työkäytössä vieläkin ja niitä on aika monta.

        Mul on kaks 143 scania ja fm12 volvo.


      • kkk113
        N S kirjoitti:

        Se että AJAMAAN OPETTELU tulisi tehdä mahdollisiman helpolla kalustolla, voi sitten omalla ajalla harjoitella ajamaan isompai/vanhempia/vaikeampia autoja, ilman pelkoa inssin hylkäyksestä ja satojen eurojen kuluista

        Lisäksi vaatimukset C-luokan autolle on:

        kokonaispiano väh 12 tonnia, massaa vähintään 10 tonnia, eli isommat autot voi toki olla tyhjiä

        Pituutta ainakin 8 metriä

        Leveyttä 2,4

        Nopeus vähintään 80km/h (kaikki wanhat romut ei tota kulje)

        Ajopiirturi

        Ohjaamon kokoinen tavaratila

        Ainakin 8 vaihdetta eteenpäin

        Pitäisi siis varmaan antaa sun logiikalla B-kortin opetuskin 80 luvun isolla koppapakulla, tällaista kun saa ajaa B-kortilla

        Eli mikä tollaisesta kaniasta tekee vaikean ajettavan? leveämpi kuin laki vaatii, pidempi kuin laki vaatii, yli 8 vaihdetta, ja lisäki auto on ikivanha romu

        Totta, samalla romulla annetaan myös BECE-opetus, no oishan se liian kallista ostaa erikseen auto BC-opetusta varten, ne kun on niin kalliita

        Siis oottekos 14v tyttoja? Helpoin mukavin kestavin auto Skania 113 cooleri ja nokkamalli. Ja tallanen kulkee 140km aksila peralla....mutta ajaahan saa vain 80km h. Eika tuu matkalla vikaa jota et lahteissa tietais. Ja ajaan kanattais opetela keskella metsaa Kontio Sisulla ....no vois sitten oppia ajaan nailla uusilla paskoill kin. Ja toi Skaania on yks helpoin auto halittavaksi ajotaidottomallekkin!


    • Kummaa....

      Entäpäs sitten tämä GHL-138 kaksi akselia ja 19 tonnia????

      • Polliissimies

        Siis LAKI määrää että kolme akselisella saa olla painoa tiellä 26 tonnia ja 2 akselisella 18 tonnia

        Eli ei siis mitään kummaa tuossa, autot on hyväksy noille painoille, mutta suomen tielle ei ole asiaa noilla painoilla, ainakaan vielä


    • rahtari23122012

      Meillä autot ja kärryt yhteensä tyhjänä painavat n.26-28t .. Riippuu varustelusta.

    • ajatolla

      Autokoulu pitäisi muuttaa kaksivuotiseksi, noita tiellä harjoittelijoita on ihan liikaa, vähintään kaksi rekkaa selällään per aamu.

      • N S

        Nykyjään C-kortti vaatii 20 ajokertaa, ja 12 teoriaa

        Tosin silloin saa ajaa vain omaa ajoa tai ajaa työissä kuorma-autoa

        Kuskin hommmiin ei ole enää asiaa pelkällä ajokortilla, mutta so?


    • Normipäevä

      Kuorma-autosta voi tehdä vaikka 2 akselisena sellaisen että se kestäisi 23 tonnia tai 3 akselisena 32 tonnisen

      Mutta LAKI antaa tietyt rajoitteet, mutta auto voi KESTÄÄ mitkä painot vain, ei tuo mikään "superharvinainen" tilanne siis ole

      Vähä sama kuin ihmettelisi miten joku auto voi kulkea 200 vaikka suomessa saa ajaa maksimissaan 120km/h

      • Nuuskakairan mies

        Ainakin Länsi-Pohjan alueella on soraautot pääosin yli 10v vanhoja ja niin näkyy olevan tuossa kuningaskunnan puolellakin 3-sarjaa vielä ajossa. Herajärvelläkin on vanhoja autoja ja Lindgrens Åkerilla. Juntti Matarengista ajaa puuta, niin niillä on uudempaa. Nämä nyt oli meän alueen isoimmat kuljetuliikkeet. Naapurissa kasetti-F12 1990 mallia, 8x2. Tämmösten ajua varten ko tarvihtee kortin, niin tuo -96 kanjahan on ihan sopeva. Uusimmassa Mobilistissa oli takasivulla CRCn mainos: " Puoli vuosisataa tuotekehitystä, sekä rakkautemme moottoritekniikkaan takaavat että Suomessa on ja pysyy Euroopan vanhin autokanta! " :) :)


    • Raa'alla vaihteisto

      Melkoista paskaa auto kestä 29 tonnia laki sallii 26 tonnia, ei kummempi juttu

      noita autoja ei meinaan tehdä suomen markkinoita varten lainkaan, joten jossain maassa saisi ajaa jopa 29 tonnin kokonaispainolla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe