Veljelläni on kaksi neitokakadua, uros ja naaras n. 3 vuotiaita. Kolme viikkoa sitten kuoriutui kolme poikasta. Viikko sitten yksi niistä kuoli, soitettiin eläinlääkärille, joka käski seurailla kahta muuta, sanoi että jos näyttää siltä ettei emo ruoki poikasia, täytyy ihmisen ruokkia niitä. Tänään kuoli toinen. Jostain syystä naaras lintu yrittää lentää pöntössä, jossa poikaset ovat, onko tämä voinut vahingoittaa poikasia? Osaisiko joku antaa neuvoja mitä tuon elossa olevan poikasen kanssa tehdä, emme osaa sanoa ruokkiiko emo sitä, ainakin pöntössä poikasen luona linnut käyvät suht usein. Tosiaan, linnut ovat veljeni ja itse en niistä tiedä yhtään mitään.. Huoli hänellä kuitenkin on kova. Undulaattejakin meillä on ollut useamman vuoden ajan, mutta veli niistäkin huolehtinut. Kaikki neuvo poikasien suhteen on tervetullutta !!
neitokakadun poikasia kolme, kaksi jo kuollut !?
2
502
Vastaukset
- Voi surku
Olisiko niin, että yleensä ensimmäinen poikue on vaikea, koska lintu ei kokemattomuuttaan välttämäti osaa kaikkia asioita. Ehkä seuraavassa poikueessa jo kaikki käy paremmin, kun kokemus on kasvanut.
- suosittelen lukemaan
Itse en suosittele käsinruokkimista kuin ääritapauksissa. Emon ruokkimasta poikasesta kasvaa usein kaikista tasapainoisin lintu. Ongelmia voi olla monia, esim. eiväthän emot ole vain sukua keskenään? Onko lintuja häiritty pesinnän aikana? (pönttöön kurkkimista, ym ym.) Onko puutteita ruokavaliossa? Linnut tarvitsevat PALJON monenlaista ravintoa, koska niillä on pesue ruokittavana. Vaikka ne eivät kaikkea söisikään olisi ympäristöstä hyvä luoda pesinnän ajaksi mahdollisimman runsasravinteisen oloinen. Se luo linnuille vähän kuin illuusion hyvistä pesintämahdollisuuksista. Tai ehkä poikasilla on jokin geneettinen sairaus, mahdollisuuksia on monia. Kaikki linnut eivät käy keskenään pesimäkumppaneiksi, esim. kahta lutinoa ei saisi pesittää keskenään.
SUOSITTELEN LUKEMAAN:
neitokakadut.com ja täältä kohdasta -> PESINTÄ. Löytyy äärimmäisen hyvää tietoa neitojen pesityksestä. Suosittele veljellesikin!
Olen pahoillani poikasten puolesta :( Kehota veljeäsi keräämään kaikki mahdollinen tieto ennen seuraavaa pesitystä. Usein ensipesitys voi epäonnistua joidenkin pikkuvirheiden takia, joiden ei edes ajattelisi haittaavan (esim pönttöön kurkkiminen, etenkin emojen ollessa paikalla). Onnea jatkoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1182302- 1321856
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631226Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K971172En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k721070Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311050Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.441024Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉78981HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio23965Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56932