EU:N VALODIREKTIIVI AIVAN SYVÄLTÄ

Vaaran paikka

Suomen viranomaisten tulisi puuttuu typerään päivänvalodirektiiviin ja vaatia siihen muutosta.

Uusissa autoissa eivät takavalot pala, jos valot ovat ns. päivänvaloasennossa. Tästä seuraa, että kun ihmiset eivät tajua hämärän tultua vääntää valoja normaaliin asentoon, maanteillämme liikkuu pommeja, joissa edessä palaa jotkut tuikut ja takana EI MITÄÄN. Eilenkin joku hyssykärry veti moottoritietä noin klo 19 aikaan jolloin on täysin pimeää, ja takana ei ollut päällä niin ei sitten minkäänlaista kiilua. Heijastimet tietty kuran peitossa joten ei niistäkään mitään iloa.

Sitten on autoja, joissa valotunnistimen avulla valojen pitäisi vaihtua automaattisesti hämärän tullessa. Mutta valokennon herkkyys on monesti aivan pielessä, josta aiheutuu, että taas mennään hämärän tultua pelkillä "huomiovaloilla" ja takana ei kissansilmät pala.

Tieliikennelaki sanoo edelleenkin, että ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Siis nimenomaan AJOVALOJA, ei mitään huomiovaloja eikä päiväajovaloja eikä sumuvaloja.

Kenelle viranomaisella asia kuuluukin, ottakoon viivyttelemättä asian hoitoonsa.
Valot tulisi koodata niin, että myös takana palaa aina takavalot. Energiansäästö ei voi eikä saa mennä liikenneturvallisuuden edelle, eikä takavalot todellakaan syö virtaa kovin paljoa.

48

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NGY

      Totta on. Turvallisuus liikenteessä on heikentynyt päiväajovalojen yleistymisen myötä. Kun pimeys tulee, kuski ei muista että valokytkin on päivävaloasennossa ja perä on kokonaan valoton.

      • Sakkkoja!

        Tyhmyyttä ei voi kieltää lailla.

        Suomen on otettava käyttöön EU:n määräämät systeemit. Tämä päiväajovalo on yksi niistä, joita ei voi kieltää. Mutta väärä valojen käyttö on poliisin valvottava asia. Olisi aika yksinkertaista ottaa nuo pellet sivuun ja rapsuttaa. Sopivasti.


      • NGY
        Sakkkoja! kirjoitti:

        Tyhmyyttä ei voi kieltää lailla.

        Suomen on otettava käyttöön EU:n määräämät systeemit. Tämä päiväajovalo on yksi niistä, joita ei voi kieltää. Mutta väärä valojen käyttö on poliisin valvottava asia. Olisi aika yksinkertaista ottaa nuo pellet sivuun ja rapsuttaa. Sopivasti.

        Tässä ei kannata EU:ta syyttää.
        Päiväajovalojen pimeä perä on kai hyväksytty EU:ssa.
        EU ei kuitenkaan kiellä sitä että takavalotkin palaa.


      • EU sucks
        NGY kirjoitti:

        Tässä ei kannata EU:ta syyttää.
        Päiväajovalojen pimeä perä on kai hyväksytty EU:ssa.
        EU ei kuitenkaan kiellä sitä että takavalotkin palaa.

        Suomessa on lupa käyttää takavaloja. MUTTA kun uudet autot tehdään direktiivin mukaiseksi, niin NIIHIN EI SAA PÄIVAJOVALOASENNOSSA TAKAVALOJA PÄÄLLE MILLÄÄN ILVEELLÄ.


      • taidat ite olla
        Sakkkoja! kirjoitti:

        Tyhmyyttä ei voi kieltää lailla.

        Suomen on otettava käyttöön EU:n määräämät systeemit. Tämä päiväajovalo on yksi niistä, joita ei voi kieltää. Mutta väärä valojen käyttö on poliisin valvottava asia. Olisi aika yksinkertaista ottaa nuo pellet sivuun ja rapsuttaa. Sopivasti.

        Vai tyhmyyttä. Useimmissa autoissa ties kuinka pitkään ollut valoautomatiikka, kaikki valot syttyy aina kun auton käynnistää. Kyllä taitaa aika vaikea yhtä äkkiä oppia siihen, ettei valot enää sytykkään. Helppo huudella autosta, jossa kyseistä ongelmaa ei ole.


      • NGY
        EU sucks kirjoitti:

        Suomessa on lupa käyttää takavaloja. MUTTA kun uudet autot tehdään direktiivin mukaiseksi, niin NIIHIN EI SAA PÄIVAJOVALOASENNOSSA TAKAVALOJA PÄÄLLE MILLÄÄN ILVEELLÄ.

        EU ei määrää autovalmistajia minkälaisilla valoilla autoja pitää valmistaa, mutta määrää ehkä mitä EU:ssa on sallittu ja mitä on kielletty.

        En tiedä, mutta voi olla, että koko EU:ssa päiväajovalot ilman takavaloja on sallittu. Kuitenkin, EU:n ulkopuolellakin ajetaan autoilla.

        Tiedän myös että aina on eri maihin viety autoja erilaisilla sähkökytkennöillä, kuten juuri Suomeenkin.
        On edelleenkin sallittu tuoda autoja joiden perävalot aina palaa. EU:ssa sellaisten autojen käyttö on edelleen sallittu.


      • kdjhfvksdfbsf
        EU sucks kirjoitti:

        Suomessa on lupa käyttää takavaloja. MUTTA kun uudet autot tehdään direktiivin mukaiseksi, niin NIIHIN EI SAA PÄIVAJOVALOASENNOSSA TAKAVALOJA PÄÄLLE MILLÄÄN ILVEELLÄ.

        "NIIHIN EI SAA PÄIVAJOVALOASENNOSSA TAKAVALOJA PÄÄLLE MILLÄÄN ILVEELLÄ."

        No ihan varmasti saa.


    • poliisin valvottava

      Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta Laki on kunnossa tuon suhteen. Huomiovalot eivät riitä pimeällä, ja lähivalot puolestaan on liioitteltua hätävarjelua päivällä kun useimmissa autoissa on kyllä sumuvalot (joita ei saa käytännössä käytttää), mutta ei huomiovaloja.

      Finlex:
      "36 § Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja." => Huomiovalot on sama kuin päivävalot

      "Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut." => Ajovalot on sama kuin lähivalot, ja silloin palaa myös takavalot.

      • Vaaran paikka

        Lakiteksti jättää tulkinnan varaa, koska hämärä ja huono näkyvyys eivät ole yksiselitteisiä. Toisen mielestä on hämärää ja toisen mielestä on vielä valoisaa. Mutta ennen kaikkea valojen käyttöä ei saa jättää ajajan muistin varaan, koska ihmiset ovat tottuneet valoautomatiikkaan joka sytyttää päiväajovalot aina automaattisesti, eivätkä hämärän tultua muista kääntää valoja ajovaloasentoon.

        Sumuvalojahan saa käyttää vain huono näkyvyyden vallitessa, eli lähinnä sumussa ja lumipyryssä. Silloinkin etuvaloina paremman näkyvyyden saa aikaan ajovaloilla, joten etusumarit ovat edelleenkin turhake.

        Poliisi ei ikipäivänä ehdi tien päälle valvomaan minkälaisilla valoilla ihmiset ajelevat. Vahinko on siinä vaiheessa jo tapahtunut.

        Direktiivin ei saisi sallia sellaisia kytkentöjä, että takavalot ovat pimeänä joissain valokytkimen asennoissa. Joihinkin autoihin ne voidaan jälkikäteen ohjelmoida päälle, mutta kaikkiin ei. Muutaman watin energiansäästö on tässä mennyt pahasti turvallisuuden edelle.


      • poliisin valvottava
        Vaaran paikka kirjoitti:

        Lakiteksti jättää tulkinnan varaa, koska hämärä ja huono näkyvyys eivät ole yksiselitteisiä. Toisen mielestä on hämärää ja toisen mielestä on vielä valoisaa. Mutta ennen kaikkea valojen käyttöä ei saa jättää ajajan muistin varaan, koska ihmiset ovat tottuneet valoautomatiikkaan joka sytyttää päiväajovalot aina automaattisesti, eivätkä hämärän tultua muista kääntää valoja ajovaloasentoon.

        Sumuvalojahan saa käyttää vain huono näkyvyyden vallitessa, eli lähinnä sumussa ja lumipyryssä. Silloinkin etuvaloina paremman näkyvyyden saa aikaan ajovaloilla, joten etusumarit ovat edelleenkin turhake.

        Poliisi ei ikipäivänä ehdi tien päälle valvomaan minkälaisilla valoilla ihmiset ajelevat. Vahinko on siinä vaiheessa jo tapahtunut.

        Direktiivin ei saisi sallia sellaisia kytkentöjä, että takavalot ovat pimeänä joissain valokytkimen asennoissa. Joihinkin autoihin ne voidaan jälkikäteen ohjelmoida päälle, mutta kaikkiin ei. Muutaman watin energiansäästö on tässä mennyt pahasti turvallisuuden edelle.

        =>Poliisi ei ikipäivänä ehdi tien päälle valvomaan minkälaisilla valoilla ihmiset ajelevat.

        Tällaisten ihmisten kohdalla jotka pimeällä ajavat ilman valoja olisi syytä pysäyttää ja antaa se rikesakko, ja samalla puhalluttaa. Voisin kuvitella että muutkin liikenneasiat ovat vieraita.

        Tuskin mittarivalotkaan palavat jos kyse on päiväkäyttöön suunnitelluista valoista?


      • Vaaran paikka
        poliisin valvottava kirjoitti:

        =>Poliisi ei ikipäivänä ehdi tien päälle valvomaan minkälaisilla valoilla ihmiset ajelevat.

        Tällaisten ihmisten kohdalla jotka pimeällä ajavat ilman valoja olisi syytä pysäyttää ja antaa se rikesakko, ja samalla puhalluttaa. Voisin kuvitella että muutkin liikenneasiat ovat vieraita.

        Tuskin mittarivalotkaan palavat jos kyse on päiväkäyttöön suunnitelluista valoista?

        Kun autoissa on valoautomatiikka, niin päiväajovalot syttyvät heti kun auto käynnistetään. Havaintojeni mukaan useimmat lähtevät ajamaan niillä asetuksilla, kun kaupungissa on kirkkaat katuvalot. Sitten kun hämärtyy ja kadulla on edelleen valaistusta, niin ei huomata vääntää niitä valoja ajovaloasentoon. Takanatuleva saa sitten arpoa, meneekö edellä auto vai ei. Voi olla etteivät edes tiedä uusien autojen takavalojen olevan pimeät. Direktiivi on viallinen.


      • vintti pimeänä
        Vaaran paikka kirjoitti:

        Lakiteksti jättää tulkinnan varaa, koska hämärä ja huono näkyvyys eivät ole yksiselitteisiä. Toisen mielestä on hämärää ja toisen mielestä on vielä valoisaa. Mutta ennen kaikkea valojen käyttöä ei saa jättää ajajan muistin varaan, koska ihmiset ovat tottuneet valoautomatiikkaan joka sytyttää päiväajovalot aina automaattisesti, eivätkä hämärän tultua muista kääntää valoja ajovaloasentoon.

        Sumuvalojahan saa käyttää vain huono näkyvyyden vallitessa, eli lähinnä sumussa ja lumipyryssä. Silloinkin etuvaloina paremman näkyvyyden saa aikaan ajovaloilla, joten etusumarit ovat edelleenkin turhake.

        Poliisi ei ikipäivänä ehdi tien päälle valvomaan minkälaisilla valoilla ihmiset ajelevat. Vahinko on siinä vaiheessa jo tapahtunut.

        Direktiivin ei saisi sallia sellaisia kytkentöjä, että takavalot ovat pimeänä joissain valokytkimen asennoissa. Joihinkin autoihin ne voidaan jälkikäteen ohjelmoida päälle, mutta kaikkiin ei. Muutaman watin energiansäästö on tässä mennyt pahasti turvallisuuden edelle.

        > Direktiivin ei saisi sallia sellaisia kytkentöjä, että takavalot ovat pimeänä joissain valokytkimen asennoissa. Joihinkin autoihin ne voidaan jälkikäteen ohjelmoida päälle, mutta kaikkiin ei. Muutaman watin energiansäästö on tässä mennyt pahasti turvallisuuden edelle.

        Miksi ei? Päiväajovalot on tarkoitettu käytettäviksi ainoastaan hyvän näkyvyyden vallitessa. Takavalojen sammuttamisen idea on, että vilkut ja jarruvalot erottuvat tällöin paremmin!

        Toki ongelmia tulee, kun idiootit eivät hämärässä tai vesisateessa tai pöllyävän lumen heikentäessä näkyvyyttä tms. kytke ajovaloja päälle eikä autossa ole automatiikkaakaan, joka tilanteen paikkaisi.

        Vaan eipä mitään uutta auringon alla. Ajellaan sitä vanhemmillakin autoilla kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä persuuksista on usein lamppuja pimeänä. Ei ole lainkaan harvinaista, että enää yksi jarruvalo toimii, vaikka lisäjarruvalokin on ollut pakollinen varuste ties kuin kauan. Ja takavaloista on kanssa vähintään toinen rikki eikä parhailla sankareilla pala kuin toinen rekisterikilven valo.

        Ja sitten ne, millä valoja sattuu toimimaan, niitä on päällä liikaa / väärät valot. Siis homovalot aina & kaikkialla (jotkut reppanat yrittävät jäljitellä päiväajovaloja ajamalla parkit sumuvalot -yhdistelmällä), takasumuvalon osaa todella harva kytkeä päälle moottoritiellä, kun pöllyävä lumi heikentää näkyvyyttä, mutta sitten on toinen ryhmä (yleensä akkoja), joilla takasumuvalo kuumottaa aina, kun tulee muutama tippa / hiutale taivaalta. Vaikka köröteltäisiin kävelyvauhtia ruuhkassa, jolloin autojen välit 5 m luokkaa.


      • vintissä sähköhäiriö
        vintti pimeänä kirjoitti:

        > Direktiivin ei saisi sallia sellaisia kytkentöjä, että takavalot ovat pimeänä joissain valokytkimen asennoissa. Joihinkin autoihin ne voidaan jälkikäteen ohjelmoida päälle, mutta kaikkiin ei. Muutaman watin energiansäästö on tässä mennyt pahasti turvallisuuden edelle.

        Miksi ei? Päiväajovalot on tarkoitettu käytettäviksi ainoastaan hyvän näkyvyyden vallitessa. Takavalojen sammuttamisen idea on, että vilkut ja jarruvalot erottuvat tällöin paremmin!

        Toki ongelmia tulee, kun idiootit eivät hämärässä tai vesisateessa tai pöllyävän lumen heikentäessä näkyvyyttä tms. kytke ajovaloja päälle eikä autossa ole automatiikkaakaan, joka tilanteen paikkaisi.

        Vaan eipä mitään uutta auringon alla. Ajellaan sitä vanhemmillakin autoilla kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä persuuksista on usein lamppuja pimeänä. Ei ole lainkaan harvinaista, että enää yksi jarruvalo toimii, vaikka lisäjarruvalokin on ollut pakollinen varuste ties kuin kauan. Ja takavaloista on kanssa vähintään toinen rikki eikä parhailla sankareilla pala kuin toinen rekisterikilven valo.

        Ja sitten ne, millä valoja sattuu toimimaan, niitä on päällä liikaa / väärät valot. Siis homovalot aina & kaikkialla (jotkut reppanat yrittävät jäljitellä päiväajovaloja ajamalla parkit sumuvalot -yhdistelmällä), takasumuvalon osaa todella harva kytkeä päälle moottoritiellä, kun pöllyävä lumi heikentää näkyvyyttä, mutta sitten on toinen ryhmä (yleensä akkoja), joilla takasumuvalo kuumottaa aina, kun tulee muutama tippa / hiutale taivaalta. Vaikka köröteltäisiin kävelyvauhtia ruuhkassa, jolloin autojen välit 5 m luokkaa.

        "Takavalojen sammuttamisen idea on, että vilkut ja jarruvalot erottuvat tällöin paremmin"

        VÄÄRIN. Direktiivin ainoana tarkoituksena on säästää muutama watti sähkönkulutuksessa. Turvallisuuden kustannuksella.


      • puolipäätäpimeänä
        vintissä sähköhäiriö kirjoitti:

        "Takavalojen sammuttamisen idea on, että vilkut ja jarruvalot erottuvat tällöin paremmin"

        VÄÄRIN. Direktiivin ainoana tarkoituksena on säästää muutama watti sähkönkulutuksessa. Turvallisuuden kustannuksella.

        Tuokin on väärin, ei siinä sähköä säästetä vaan päästöjä yritetään pienentää aivan naurettavan epätoivoisella vimmalla kaikesta muusta piittaamatta, esim. turvallisuudesta.


      • ei kaiken kattava
        vintti pimeänä kirjoitti:

        > Direktiivin ei saisi sallia sellaisia kytkentöjä, että takavalot ovat pimeänä joissain valokytkimen asennoissa. Joihinkin autoihin ne voidaan jälkikäteen ohjelmoida päälle, mutta kaikkiin ei. Muutaman watin energiansäästö on tässä mennyt pahasti turvallisuuden edelle.

        Miksi ei? Päiväajovalot on tarkoitettu käytettäviksi ainoastaan hyvän näkyvyyden vallitessa. Takavalojen sammuttamisen idea on, että vilkut ja jarruvalot erottuvat tällöin paremmin!

        Toki ongelmia tulee, kun idiootit eivät hämärässä tai vesisateessa tai pöllyävän lumen heikentäessä näkyvyyttä tms. kytke ajovaloja päälle eikä autossa ole automatiikkaakaan, joka tilanteen paikkaisi.

        Vaan eipä mitään uutta auringon alla. Ajellaan sitä vanhemmillakin autoilla kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä persuuksista on usein lamppuja pimeänä. Ei ole lainkaan harvinaista, että enää yksi jarruvalo toimii, vaikka lisäjarruvalokin on ollut pakollinen varuste ties kuin kauan. Ja takavaloista on kanssa vähintään toinen rikki eikä parhailla sankareilla pala kuin toinen rekisterikilven valo.

        Ja sitten ne, millä valoja sattuu toimimaan, niitä on päällä liikaa / väärät valot. Siis homovalot aina & kaikkialla (jotkut reppanat yrittävät jäljitellä päiväajovaloja ajamalla parkit sumuvalot -yhdistelmällä), takasumuvalon osaa todella harva kytkeä päälle moottoritiellä, kun pöllyävä lumi heikentää näkyvyyttä, mutta sitten on toinen ryhmä (yleensä akkoja), joilla takasumuvalo kuumottaa aina, kun tulee muutama tippa / hiutale taivaalta. Vaikka köröteltäisiin kävelyvauhtia ruuhkassa, jolloin autojen välit 5 m luokkaa.

        "Toki ongelmia tulee, kun idiootit eivät hämärässä tai vesisateessa tai pöllyävän lumen heikentäessä näkyvyyttä tms. kytke ajovaloja päälle eikä autossa ole automatiikkaakaan, joka tilanteen paikkaisi."

        Tuo on totta EU-direktiivissä eivät ole huomioineet sinua!


      • NGY
        puolipäätäpimeänä kirjoitti:

        Tuokin on väärin, ei siinä sähköä säästetä vaan päästöjä yritetään pienentää aivan naurettavan epätoivoisella vimmalla kaikesta muusta piittaamatta, esim. turvallisuudesta.

        Isompi sähkönkulutus tarkoittaa aina isompi polttoaineen kulutus. Muuten olisi kysymys ”perpeetuum mobile:sta”, eli ikiliikkujasta ja koko maailman energiaongelma olisi ratkaistu.

        Polttoaineen kulutus ja päästöt kulkee käsi kädessä.


      • aku77
        poliisin valvottava kirjoitti:

        =>Poliisi ei ikipäivänä ehdi tien päälle valvomaan minkälaisilla valoilla ihmiset ajelevat.

        Tällaisten ihmisten kohdalla jotka pimeällä ajavat ilman valoja olisi syytä pysäyttää ja antaa se rikesakko, ja samalla puhalluttaa. Voisin kuvitella että muutkin liikenneasiat ovat vieraita.

        Tuskin mittarivalotkaan palavat jos kyse on päiväkäyttöön suunnitelluista valoista?

        Kyllä vaan mittarivalot palavat autossani päivävalojen kanssa. Takavalot pimeinä siis päivävalojen kanssa. Idioottimainen kytkentä Suomen sääoloihin. Ja kytkentää ei kuulemma voi muuttaa helposti sellaiseksi, että takavalotkin palaisivat, sanottiin merkkikorjaamolta.


      • merkkivaloa vailla
        aku77 kirjoitti:

        Kyllä vaan mittarivalot palavat autossani päivävalojen kanssa. Takavalot pimeinä siis päivävalojen kanssa. Idioottimainen kytkentä Suomen sääoloihin. Ja kytkentää ei kuulemma voi muuttaa helposti sellaiseksi, että takavalotkin palaisivat, sanottiin merkkikorjaamolta.

        No todellakin idioottimainen ja mahdollisesti jopa laiton kytkentä. Mittaristosta pitäisi nähdä, palaako takavalot. Jos takavaloille ei ole erillistä merkkilamppua, mittarivalaistuksen palamisen pitäisi silloin indikoida, että on "parkit päällä" eli jotain valoja sekä edessä että takana.


    • led-tuikut

      Direktiivin muutos kestää EU:n byrokratian rattaissa yleensä vähintään kaksi vuotta. Sen jälkeen tulee parin vuoden ylimenokausi, jolloin valtioiden lainsäädäntö ja teollisuus saadaan ajantasalle uuden vaatimuksen kanssa.

      Eli katsellaan sitten joskus 2020-30 asiaa uudelleen. Kansallinen lainsäädäntö ei voi ajaa EU direktiivin yli. Ei voida siis Suomessa vaatia mitään lisävaatimuksia.

      Tietty voidaan aina erota EU:sta ja alkaa käyttämään järkeä.

      Enemmänkin tämä on yksilön oman ja kanssaihmisten turvallisuuden kannalta huomioitava asia. Jos hämärässä ei käytetä ajovaloja niin saattaa lähteä henki ja silloin on se ja sama mitä laissa on säädetty, vaikka olisi miten seksikkäät ledhuomiovalot. Järkeä saa käyttää!

      • Saa olla

        poikkeavia lakeja. Englantilaisetkin ajavat yhä väärää puolta ja ratti eri puolella.


      • NGY
        Saa olla kirjoitti:

        poikkeavia lakeja. Englantilaisetkin ajavat yhä väärää puolta ja ratti eri puolella.

        Olet väärässä.
        Englantilaiset kuskit eivät aja ollenkaan, koska heillä ei ole edes rattia. Sen sijaan matkustaja joutuu siellä ajamaan.


    • ysivitonen

      Suomelle on myönnetty erivapaus takavalojen osalta, eli Suomessa SAAVAT takavalot olla päällä päivävalojen kanssa, toisin kuin muualla. Mutta se ei ole pakollista, joten se riippuu ihan siitä kytkeekö maahantuoja ne vai ei.

      • turbohumma

        Monet autonvalmistajat ovat tehneet sen niin, että jälkikäteen takavaloja ei edes voi ohjelmoida päälle. Direktiivin laatijat ovat tässä(kin) tapauksessa tehneet typerän säädöksen.


    • KuumaaIlmaaPäässä

      Voisiko joku kertoa miksi EU on edes harkinnut tällaistä lakia? Mitä haittaa niistä perävaloista on? Vaikka kuinka eteläinen ja aurinkoinen maa, tai ihan miten pimeä ja pohjoinen maa: Valoista ei ole koskaan haittaa, varsinkaan takavaloista, kun eivät häikäise ketään. Mikä tähän on syynä? MIKSI IHMEESSÄ tätä lakia on edes tehty? Ovatko ne kaikki humalassa siellä parlamentissa? Vai onko joku hävinnyt vedon ja joutui siksi säätämään mahdollisimman hölmön lain?

      Sama koskee parkkivaloja yms. Edessä ei saa palaa keltainen valo, jos se näkyy eteenpäin. Mitä järkeä tässäkin on? Mielestäni vilkut voisivat olla päällä koko ajan (paitsi takana) jotta auton ulottuvuus erottuu paremmin. Ja vilkkuvat sitten vain jos kytkee päälle. Samalla parkkivalot voisivat olla sallitut ne keltaiset. Voi huoh tätä EU:ta....

      • maailmanloppu ...

        Katsos autojen kaikki valot, jokainen watti syntyy polttoainetta polttamalla. Aikaisemmin "huomiovaloja" ei käytetty missään muualla kuin pohjoismaissa. Kun sitten päiväajovalojen turvallisuustekijät tunnustettiin hyväksyttiin ne EU:ssa, mutta samalla energiankulutuksen minimoinnin ehdoilla.
        Tosiasia on kyllä, että silloin kun direktiivi sallii päiväajovalot ei takavaloilla ole mitään merkitystä.
        Ihmisten tyhmyyttä varten tarvitaan sitten ihan oma direktiivinsä, vaikka en ole kyllä ikinä kuullut päiväajovalojen käytöstä johtuneesta peräänajosta missään olosuhteissa.

        Taitaa pohjimmiltaan olla kysymys samanlaisesta pelkästä ärsytyskysymyksestä kuin sumuvalojen käytössä. Eihän alas suunnatut sumuvalotkaan ketään oikeasti häikäise, mutta kun niiden käyttö on kielletty ja kaikki eivät siitä piittaa niin ai, ai kun ne häikäisevät.
        Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä, vaikaa auto olisi kuinka hyvin näkyvissä.


      • Direktiivi kakkainen
        maailmanloppu ... kirjoitti:

        Katsos autojen kaikki valot, jokainen watti syntyy polttoainetta polttamalla. Aikaisemmin "huomiovaloja" ei käytetty missään muualla kuin pohjoismaissa. Kun sitten päiväajovalojen turvallisuustekijät tunnustettiin hyväksyttiin ne EU:ssa, mutta samalla energiankulutuksen minimoinnin ehdoilla.
        Tosiasia on kyllä, että silloin kun direktiivi sallii päiväajovalot ei takavaloilla ole mitään merkitystä.
        Ihmisten tyhmyyttä varten tarvitaan sitten ihan oma direktiivinsä, vaikka en ole kyllä ikinä kuullut päiväajovalojen käytöstä johtuneesta peräänajosta missään olosuhteissa.

        Taitaa pohjimmiltaan olla kysymys samanlaisesta pelkästä ärsytyskysymyksestä kuin sumuvalojen käytössä. Eihän alas suunnatut sumuvalotkaan ketään oikeasti häikäise, mutta kun niiden käyttö on kielletty ja kaikki eivät siitä piittaa niin ai, ai kun ne häikäisevät.
        Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä, vaikaa auto olisi kuinka hyvin näkyvissä.

        "Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä"

        Pysytään nyt kuitenkin asiassa. Meni monta vuotta ennenkuin saatiin kaikki ihmiset noudattamaan Suomessa voimassa olevaa ajovalopakkoa ja ymmärtämään asian tärkeys. Vaaratilanteita sattui, kun jotkut käyttivät valoja, jotkut eivät.

        Nyt on sama tilanne takavalojen suhteen, vanhemmissa autoissa perävalot palavat, uudemmissa autoissa eivät. Vaaratilanteet esim. ohituksissa ovat ilmeisiä kun edellä saattaa körötellä auto, jossa takana ei mitään tuikkuja ole sytytettynä. Takavalojen päälläolo _ei_ saisi olla siitä kiinni, muistaako ihminen kääntää valokytkintä vai ei. Takavalojen pitäisi syttyä automaattisesti aina kun auto käynnistetään. Direktiiviä on muutettava, se ei voi olla muutaman watin sähkönkulutuksesta kiinni. Moka on tapahtunut, kun eteläeurooppalaiset ovat taas kerran päässeet säätämään pimeän Pohjolan asioita.


      • sokeateiliikenteesee
        Direktiivi kakkainen kirjoitti:

        "Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä"

        Pysytään nyt kuitenkin asiassa. Meni monta vuotta ennenkuin saatiin kaikki ihmiset noudattamaan Suomessa voimassa olevaa ajovalopakkoa ja ymmärtämään asian tärkeys. Vaaratilanteita sattui, kun jotkut käyttivät valoja, jotkut eivät.

        Nyt on sama tilanne takavalojen suhteen, vanhemmissa autoissa perävalot palavat, uudemmissa autoissa eivät. Vaaratilanteet esim. ohituksissa ovat ilmeisiä kun edellä saattaa körötellä auto, jossa takana ei mitään tuikkuja ole sytytettynä. Takavalojen päälläolo _ei_ saisi olla siitä kiinni, muistaako ihminen kääntää valokytkintä vai ei. Takavalojen pitäisi syttyä automaattisesti aina kun auto käynnistetään. Direktiiviä on muutettava, se ei voi olla muutaman watin sähkönkulutuksesta kiinni. Moka on tapahtunut, kun eteläeurooppalaiset ovat taas kerran päässeet säätämään pimeän Pohjolan asioita.

        "Nyt on sama tilanne takavalojen suhteen, ..."

        On siinä nyt kuitenkin pikkuisen eri kokoluokan asia jos puhutaan kohtaavan ajoneuvon havaitsemisesta ja samaan suuntaan ajavan auton takavaloista.
        Kyllä pitää olla takana aikamoinen vauhti päällä jos ei edellä ajavaa auton ehdi havaita vaan ajaa perään! Olkoon mikä ohitustilanne tahansa, kumpikin liikkuu kuitenkin samaan suuntaan.
        Pimeässä voi sitten ajaa ilman valoja ihan siitä riippumatta käyttääkö päiväajovaloja vai ei. Jotain pitää sentään voida vaatia kuljettajaltakin.

        Niin, että pysytään asiassa!


      • asian ytimessä
        maailmanloppu ... kirjoitti:

        Katsos autojen kaikki valot, jokainen watti syntyy polttoainetta polttamalla. Aikaisemmin "huomiovaloja" ei käytetty missään muualla kuin pohjoismaissa. Kun sitten päiväajovalojen turvallisuustekijät tunnustettiin hyväksyttiin ne EU:ssa, mutta samalla energiankulutuksen minimoinnin ehdoilla.
        Tosiasia on kyllä, että silloin kun direktiivi sallii päiväajovalot ei takavaloilla ole mitään merkitystä.
        Ihmisten tyhmyyttä varten tarvitaan sitten ihan oma direktiivinsä, vaikka en ole kyllä ikinä kuullut päiväajovalojen käytöstä johtuneesta peräänajosta missään olosuhteissa.

        Taitaa pohjimmiltaan olla kysymys samanlaisesta pelkästä ärsytyskysymyksestä kuin sumuvalojen käytössä. Eihän alas suunnatut sumuvalotkaan ketään oikeasti häikäise, mutta kun niiden käyttö on kielletty ja kaikki eivät siitä piittaa niin ai, ai kun ne häikäisevät.
        Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä, vaikaa auto olisi kuinka hyvin näkyvissä.

        > Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä, vaikaa auto olisi kuinka hyvin näkyvissä.

        Tottakai se häiritsee. Siitä erottaa mikä auto on oikeasti uusi ja mikä iäkkäämpi, vaikka kuski yrittääkin epäitoivoisesti jäljitellä päiväajovaloja ajamalla parkit sumuvalot -yhdistelmällä. Pimeälläkin.

        Ihan vastaavan raivopurkaukset lippispäiden leirissä aiheutti aiemmin kulmavalot. YHYY, NYYH, miksen mä saa ajaa homovalot päällä, kun uusissakin autoissa palaa valoja etuhelmassa. Harmittaahan se, kun kulmavaloja on vain uusissa autoissa = jos molemmissa alanurkissa palaa valo, kyseessä on vanha ritsa, jonka kuski kuvittelee muiden kahdehtivan hänen cooleja homovalojaan. Vaikka homovalot ovat viimeiset 10 vuotta olleet vakiona lähes kaikissa perheautoissakin.


      • elä häikäisty
        maailmanloppu ... kirjoitti:

        Katsos autojen kaikki valot, jokainen watti syntyy polttoainetta polttamalla. Aikaisemmin "huomiovaloja" ei käytetty missään muualla kuin pohjoismaissa. Kun sitten päiväajovalojen turvallisuustekijät tunnustettiin hyväksyttiin ne EU:ssa, mutta samalla energiankulutuksen minimoinnin ehdoilla.
        Tosiasia on kyllä, että silloin kun direktiivi sallii päiväajovalot ei takavaloilla ole mitään merkitystä.
        Ihmisten tyhmyyttä varten tarvitaan sitten ihan oma direktiivinsä, vaikka en ole kyllä ikinä kuullut päiväajovalojen käytöstä johtuneesta peräänajosta missään olosuhteissa.

        Taitaa pohjimmiltaan olla kysymys samanlaisesta pelkästä ärsytyskysymyksestä kuin sumuvalojen käytössä. Eihän alas suunnatut sumuvalotkaan ketään oikeasti häikäise, mutta kun niiden käyttö on kielletty ja kaikki eivät siitä piittaa niin ai, ai kun ne häikäisevät.
        Pimeä peräpää taitaa vain joitakin häiritä, vaikaa auto olisi kuinka hyvin näkyvissä.

        Ei häikäise sumuvalot, ei edes heijastuessaan märästä tai jäisestä tienpinnasta.

        Ihan sama juttu on myös kaukovalojen kanssa. Ei nekään häikäise, kunhat et tuijota niitä, kun laitan ne päälle aina sumaripellen tullessa vastaan.


      • kauteus jyllää

        > Edessä ei saa palaa keltainen valo, jos se näkyy eteenpäin. Mitä järkeä tässäkin on?

        Ahhahhaa. Taas se nähtiin. Todellinen syy tähän valitukseen on kateus.

        Pitäisi olla luvallista ajaa koko ajan homovalot päällä, jos siltä tuntuu, ja pitäisi olla muutenkin sallittua käyttää keltaisia tai vihreitä tai vaika sinipunaisia lamppuja, jos ne lippispäästä tekevät bemarin raadosta menevän näköisen.

        Lisäksi pitää kieltää kaikki päiväajovalot ja kulmavalot yms. joita ei 20 vuotiaissa autonraadoissa ole. Tällöin ei pimeällä enää niin helposti erottaisi, mikä auto on alle rippikouluikäinen ja mikä ei.


    • 2.4 STW

      Valmistajasta se on kiinni. Joissakin merkeissä takavalot palaa päivävalojen kanssa ja joissakin voidaan huollossa ohjelmoida takavalojen käytös. Osassa takavalot ikävä kyllä eivät pala.

      Ehkä tämä lain kohta on kompromissi kun keskieuroopan maissa on ollut tapana ajella ilman valoja.

    • valovalo

      "Suomessa on lupa käyttää takavaloja. MUTTA kun uudet autot tehdään direktiivin mukaiseksi, niin NIIHIN EI SAA PÄIVAJOVALOASENNOSSA TAKAVALOJA PÄÄLLE MILLÄÄN ILVEELLÄ."

      Saahan taakse valot kun laittaa lähivalot päälle. Kuljettajista takavalottomuus johtuu ei EU:n direktiivistä.

      Sama juttu jos autossa on automaattiset valot sillä automaation voi ohittaa manuaalikytkimellä.

      Takavalottomuus onkin uusavuttomuutta ja sitä ettei toisia autoilijoita huomioida ollenkaan. Ajetaan kuin unessa ja luotetaan autojen hienohin varusteisiin. Vastuu on kuitenkin loppupelissä aina kuljettajalla.

      • valoisa auto

        Kun sain uuden skodan siihen ohjelmoitiin takavalot toimimaan yhdessä päiväajovaiojen kanssa.


      • valot vai tuikut
        valoisa auto kirjoitti:

        Kun sain uuden skodan siihen ohjelmoitiin takavalot toimimaan yhdessä päiväajovaiojen kanssa.

        Ajatko lumisateessa lähi-vai päiväajovaloilla?


    • Ymmärrys puuttuu

      Kukaan ei ole vielä selkeästi vastannut:

      1) Miksi tämmönen direktiivi? Mitä hyötyä tästä on? (Turha selittää, että energiaa säästyy, ei ne parin watin valot siellä takana maailmaa muuta.)

      2) Onko valoilla ajaminen päivällä kielletty muissa EU maissa? En ymmärrä miksi ne takavalot ei muka pala päivälläkin.

      • ei sokea

        Nimimerkin osasit valita oikein! On se moneen kertaan täälläkin jo kerrottu, jos et ymmärrä, niin voi, voi ...

        Minkä takia ne takavalot sitten pitäisi päivällä palaa?


      • lgpgpgpg
        ei sokea kirjoitti:

        Nimimerkin osasit valita oikein! On se moneen kertaan täälläkin jo kerrottu, jos et ymmärrä, niin voi, voi ...

        Minkä takia ne takavalot sitten pitäisi päivällä palaa?

        Ei ole olemassa mitään eu- direktiiviä, joka määrittelee, ettei takavalot saisi palaa päivällä blaablaa. Se on juuri samanlainen legenda kuin kuuluisa kurkkudirektiivi. Urbaani legenda.

        Eu:sta on tullut milloin minkäkin asian syyllinen. Varsinkin oma avuttomuus selitellään usein eu:lla. Jos auton perävalot ei pala niin syy on eu:ssa. Vittu mitä paskaa. Senkun kääntää valokatkaisijan sellaiseen asentoon, että valot palaa. Insinöörien keksintöjä ei aina ymmärrä, mutta autossa silti on se katkaisija, josta valot saa päälle.


      • ei siitä kysymys
        lgpgpgpg kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään eu- direktiiviä, joka määrittelee, ettei takavalot saisi palaa päivällä blaablaa. Se on juuri samanlainen legenda kuin kuuluisa kurkkudirektiivi. Urbaani legenda.

        Eu:sta on tullut milloin minkäkin asian syyllinen. Varsinkin oma avuttomuus selitellään usein eu:lla. Jos auton perävalot ei pala niin syy on eu:ssa. Vittu mitä paskaa. Senkun kääntää valokatkaisijan sellaiseen asentoon, että valot palaa. Insinöörien keksintöjä ei aina ymmärrä, mutta autossa silti on se katkaisija, josta valot saa päälle.

        Eihä tuosta täällä keskustella, kaikki tietävät kyllä, että takavalot saavat palaa kaikissa tilanteissa. Eu kuitenkin määrittelee autojen valot ja sallitut yhdistelmät. Eu sallii hyvän näkyvyyden vallitessa ns. päiväajovalojen käytön ilman, että takavalot samalla palavat.

        Joitakin tämä näyttää nyppivän - en kyllä ymmärrä miksi. Paha se on kuitenkin mennä kääntämään edellä ajavan auton valokatkaisijaa jos tämän kuski ei sitä itse tarpeelliseksi koe.


      • ghdfhd
        ei siitä kysymys kirjoitti:

        Eihä tuosta täällä keskustella, kaikki tietävät kyllä, että takavalot saavat palaa kaikissa tilanteissa. Eu kuitenkin määrittelee autojen valot ja sallitut yhdistelmät. Eu sallii hyvän näkyvyyden vallitessa ns. päiväajovalojen käytön ilman, että takavalot samalla palavat.

        Joitakin tämä näyttää nyppivän - en kyllä ymmärrä miksi. Paha se on kuitenkin mennä kääntämään edellä ajavan auton valokatkaisijaa jos tämän kuski ei sitä itse tarpeelliseksi koe.

        Väärin. Eu ei määrittele mitenkään mitkä valot saavat palaa tai eivät saa. Se on kunkin valtion oma lainsäädännöllinen asia. Suomi on aina ollut omituisten valokikkailujen maa. Muistan kun jo joskus 80- luvulla tapeltiin lisäjarruvaloista. Lainsäätäjä katsastusmiehineen (katsastus ei silloin vielä ollut yksityinen bisnes) vänkäsi vastaan asiasta ja vaikka osoitettiin monin eri tutkimuksin lisäjarruvalon parantavan näkyvyyttä oli aina vastaus tiukka ei.

        Jos vertaa asiaa Ruotsiin, jossa valoasiat ovat aivan toista maata kuin Suomessa. Periaatteessa auton keulalle saat lastata niin paljon lisävaloa kuin huvittaa. Se 3 kpl:tta on varmaan kaikkien tuntema "ruotsin malli", mutta lisäksi siellä näkee moneststi neljää ja jopa viittä tai kuutta lisäpitkää Volvon keulalla. Samoin on monenlaisia päivälisävaloja, joita palaa puskurin alla ja yllä. Nuoriso laittaa puskuriin monesti sellaisia ledinauhoja, joka kattaa koko auton leveyden. Takavaloissa on monesti sinisiä, mustia milloin minkäkin värisiä valoja, mutta yhtenä havaintona olen huomannut, että autoissa on aina valot. On äärimmäisen harvinaista, että vastaan tulee tai edessä menee valoton auto.


      • Direktiivin vika
        ei siitä kysymys kirjoitti:

        Eihä tuosta täällä keskustella, kaikki tietävät kyllä, että takavalot saavat palaa kaikissa tilanteissa. Eu kuitenkin määrittelee autojen valot ja sallitut yhdistelmät. Eu sallii hyvän näkyvyyden vallitessa ns. päiväajovalojen käytön ilman, että takavalot samalla palavat.

        Joitakin tämä näyttää nyppivän - en kyllä ymmärrä miksi. Paha se on kuitenkin mennä kääntämään edellä ajavan auton valokatkaisijaa jos tämän kuski ei sitä itse tarpeelliseksi koe.

        Edellisen kirjoituksen viimeiseesä lauseessa oli se asian ydin. "Jos kuski ei tarpeelliseksi koe." Valomääräykset eivät ole enää ihmisten hallinnassa, eivätkä kaikki kuljettajat edes tajua, että "oikeat" valot pitäisi laittaa päälle. Tästä johtuen tien päällä on niitä autoja, joissa takavalot palaa ja on autoja jossa takavalot eivät pala. Eikö tässä muka ole turvallisuusriski?

        Aikaisemmin valokatkaisimessa oli kaksi asentoa: valot pois / valot päällä. Kun tien päälle lähdettiin, laitettiin valot päälle ja ne paloivat sekä edessä että takana. Joissain autoissa valomuisti hoiti tämän asian, aina kun auton moottori kävi niin valot paloivat.

        Nyt valokytkimessä voi olla neljäkin eri asentoa: parkit / päivänvalot / ajovalot / automaattiasento (valoisuusanturilla) . Siinä on tavisautoilijalle jo ihmettelemistä ja muistamista. Seurauksena on, että kun lähtee liikenteseen, niin valot on lähinnä arpomalla laitettu päälle.


      • jfksjdfsdf

        "Turha selittää, että energiaa säästyy, ei ne parin watin valot siellä takana maailmaa muuta."

        Ai... maailmassa on vuonna 2050, 2 miljardia autoa.
        Niiden takavalojen polttamiseen menee 25 Loviisan voimalaitoksen sähköteho.


      • juuri päinvastoin
        Direktiivin vika kirjoitti:

        Edellisen kirjoituksen viimeiseesä lauseessa oli se asian ydin. "Jos kuski ei tarpeelliseksi koe." Valomääräykset eivät ole enää ihmisten hallinnassa, eivätkä kaikki kuljettajat edes tajua, että "oikeat" valot pitäisi laittaa päälle. Tästä johtuen tien päällä on niitä autoja, joissa takavalot palaa ja on autoja jossa takavalot eivät pala. Eikö tässä muka ole turvallisuusriski?

        Aikaisemmin valokatkaisimessa oli kaksi asentoa: valot pois / valot päällä. Kun tien päälle lähdettiin, laitettiin valot päälle ja ne paloivat sekä edessä että takana. Joissain autoissa valomuisti hoiti tämän asian, aina kun auton moottori kävi niin valot paloivat.

        Nyt valokytkimessä voi olla neljäkin eri asentoa: parkit / päivänvalot / ajovalot / automaattiasento (valoisuusanturilla) . Siinä on tavisautoilijalle jo ihmettelemistä ja muistamista. Seurauksena on, että kun lähtee liikenteseen, niin valot on lähinnä arpomalla laitettu päälle.

        " "Jos kuski ei tarpeelliseksi koe." Valomääräykset eivät ole enää ihmisten hallinnassa,..."

        Päinvastoin, jos kuski ei koe takavaloja tarpeelliseksi päiväajovalojen kanssa keskellä kirkasta päivää, niin valomääräykset ovat oikein hyvin hallinnassa.
        Jos joku taas vaatii, että autossa on tuossakin tilanteessa ja aina oltava takavalot päällä, niin voidaan sanoa, etteivät valomääräykset ole hänellä hallinnassa.


      • Ylösalaisin?
        juuri päinvastoin kirjoitti:

        " "Jos kuski ei tarpeelliseksi koe." Valomääräykset eivät ole enää ihmisten hallinnassa,..."

        Päinvastoin, jos kuski ei koe takavaloja tarpeelliseksi päiväajovalojen kanssa keskellä kirkasta päivää, niin valomääräykset ovat oikein hyvin hallinnassa.
        Jos joku taas vaatii, että autossa on tuossakin tilanteessa ja aina oltava takavalot päällä, niin voidaan sanoa, etteivät valomääräykset ole hänellä hallinnassa.

        Älä sinä keto-kyösti venkoile. Yrität kääntää asioita päälaelleen. Kun ilman valoja lähdetään liikenteeseen, niin on aivan selvää, että sitten kun alkaa hämärtää, niin ei niitä valoja huomata laittaa päälle. On nämä nykyautoilijat sen verran tahvoja. Toisekseen, laissa ei ole määritelty mikä on huono näkyvyys, siitä on ihmisillä liian erilaisia mielipiteitä.

        Suomen laissa ei ole takavaloista erikseen määräykaiä, sanotaan vain että ajettaessa valot on oltava päällä.


      • aklaklaklaklaaa
        jfksjdfsdf kirjoitti:

        "Turha selittää, että energiaa säästyy, ei ne parin watin valot siellä takana maailmaa muuta."

        Ai... maailmassa on vuonna 2050, 2 miljardia autoa.
        Niiden takavalojen polttamiseen menee 25 Loviisan voimalaitoksen sähköteho.

        Lainaus:
        Niiden takavalojen polttamiseen menee 25 Loviisan voimalaitoksen sähköteho
        Lainaus loppu.

        Ei muuten mene. Autojen takavalot eivät kuormita Loviisan voimalaa yhdenkään watin verran.


    • Valoa kansalle

      Mielenkiintoista pohdintaa. Paljon hyviä ajatuksia. Myös ihmettelyä onko Brysselissäkin kaikki Kyllösen aatetovereita. Eli päätöksiä tehdään virkapaikalla ja Taksin takapenkillä sen enempää ajattelematta tai kysymättä yhtään mitään. Sitten kun menee pieleen niin työnnetään pää hiekkaan ja ollaan "piilossa". Jälkeenpäin kukaan ei myönnä mokanneensa.
      Perinteisessä autossa. Mekaaninen valokytkin ja releet. On suhteellisen helppo ja halpa saada valot toimimaan "järjellisesti". Eli päivävaloilla palaa myös seisontavalot edessä ja takana. Kun kytketään ajovalot niin päivävalot sammuu. Ettei se keula ole kun joku köyhän miehen joulukuusi.
      Sumuvalot niin että ensin syttyy takavalo ja sen jälkeen etusumarit. Eikä niin kun nykyään monessa on että ensi syttyy etusumarit ja sitten taka. Eihän siinä ole mitään järkeä kun etusumareita ei juurikaan tarvi.
      CAN-väylä tuokin sitten omat vaikeutensa asiaan. Muutoksiin tarvitaan suhteellisen kalliita osia ja muutakin tietoa kun että oikosulku polttaa sulakkeen. Valojen ohjaus moottorin käynnin mukaan, hämäräkytkin ja ties mitä. Ei ole ihan kansakoulun lyhyellä oppimäärällä hallittavissa.
      Itsellä Nissan X-trail, -07, ver T30. On viimeinen sitä mallia ilman mitään erikoisuuksia. Sen takia ostinkin aikanaan sen. T31 on jo vaikeampi tapaus.
      Suunnittelin valojen muutoksen ja kävin konttorilla kyselemässä heidän mielipidettä. Näyttivät vihreää valoa. Olivat jokseenkin kyllästyneen oloisia koko valo asiaan. Heille on tärkeintä kunhan ne nyt yleensäkin toimivat.
      Nimittäin soppaan kun lisätään peräkärry/asuntovaunu. Mitä valoja siinä pitää olla ja palaa milloin ? Vai onko se ihan sama vaikka olisi pimeä jos vaan vetoautossa joku kynttilä hehkuu ?
      Tiedän kyllä vastauksen mutta hyvää mietittävää kinkkua sulatellessa.

      • jenkkipeli

        Siis eikös ole muuta tekemistä yöllä kuinn täällä sepustuksia vääntää, olisit ostanut kunnon auton eikä mitään riisikuppua.


      • oijoijoijoijojojoi
        jenkkipeli kirjoitti:

        Siis eikös ole muuta tekemistä yöllä kuinn täällä sepustuksia vääntää, olisit ostanut kunnon auton eikä mitään riisikuppua.

        Apuvaa

        Testosteronia roiskui mun ruudulle.


      • Valoa kansalle
        jenkkipeli kirjoitti:

        Siis eikös ole muuta tekemistä yöllä kuinn täällä sepustuksia vääntää, olisit ostanut kunnon auton eikä mitään riisikuppua.

        Samapa tuo mitä sepustan, sinä se munkin palkan maksat. Sattuu välillä vaan näitä päivystyksiä.
        Miten "jenkkipeli" liittyy tähän aiheeseen. Auto mistä kukaan ei kasaamisen alussa tiennyt mikä siintä tulee. Eli koko homma meni sudeksi.
        20 vuotta ajoin Cevy Vanilla. Tiedän hyvin mistä "amerikanrauta" on tehty. Sama muuten koskee usa moottoripyöriä. Harrikan moottorikin oli alunperin tarkoitettu maatalouskoneiden käyttöön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe