Dupuytrenin kontraktuura ei ole nimenä kovin monelle tuttu

viikinkitauti

Dupuytrenin kontraktuura ei ole nimenä kovin monelle tuttu, sen sijaan sen aiheuttama näkyvä vaiva voi olla sitäkin tutumpi: sairaus koukistaa sormet niin, ettei niitä saa suoraksi.

Joskus sairaudesta kuulee puhuttavan viikinkitautina, koska tauti johtuu meidän pohjoismaalaisten viikinkiperimästämme. Dupuytrenin kontraktuura on voimakkaasti periytyvä sairaus...

Lue GOOGLESTA lisää. t, Satu*

Minulla hiukan alkaa olla pikkusormi koukussa kuten äidilläni.

28

5485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andy Warhol sanoi aikanaan, että jokainen ihminen on kerran eläessään 15 minuuttia kuuluisa.
      Älä kudo Lapasia.
      H.

      • demeter

        Sulle ei taida se 15 minuuttia riittää hunksi..)) Ainkaan täällä palstalla.

        Aika outo on tuo sairaus minulle, enkä ainakaan äkkiseltään tiedä, kenellä sellainen olisi. Onkohan siitä kovasti haittaa, jos vaikka reumaan vertaa, tai nivelrikkoon ?


      • Satu*
        demeter kirjoitti:

        Sulle ei taida se 15 minuuttia riittää hunksi..)) Ainkaan täällä palstalla.

        Aika outo on tuo sairaus minulle, enkä ainakaan äkkiseltään tiedä, kenellä sellainen olisi. Onkohan siitä kovasti haittaa, jos vaikka reumaan vertaa, tai nivelrikkoon ?

        Luin siitä 15 min. sitten ekan kerran.

        Tein heti diagnoosin.

        :D


      • demeter kirjoitti:

        Sulle ei taida se 15 minuuttia riittää hunksi..)) Ainkaan täällä palstalla.

        Aika outo on tuo sairaus minulle, enkä ainakaan äkkiseltään tiedä, kenellä sellainen olisi. Onkohan siitä kovasti haittaa, jos vaikka reumaan vertaa, tai nivelrikkoon ?

        "demeter"

        Miten lie se on runo-tyttöni.
        Oliskos jäykkä-kouristuksen vastakohta?

        "Suuni kuivana sormeni suorana kulkee, ihon pinnalla laoten karvaa,
        Sormi vapisten minä vavahdellen, olen jäykkänä jokaisen karvani myötä.

        Silmäripseni kaipaavat kyyneleitä, mutta silmätkin seisovat päässä,
        Ootan kauhulla koittaako aika koskaan, jolloin kouristus tuskasta päästää"

        H.


      • sitroen.
        demeter kirjoitti:

        Sulle ei taida se 15 minuuttia riittää hunksi..)) Ainkaan täällä palstalla.

        Aika outo on tuo sairaus minulle, enkä ainakaan äkkiseltään tiedä, kenellä sellainen olisi. Onkohan siitä kovasti haittaa, jos vaikka reumaan vertaa, tai nivelrikkoon ?

        Työkaverilla tai parillakin oli tuo tauti. Ainakin toiselta leikattiin kaksi kertaa. Taudin nimeä en tiedä/tiennyt, mutta oireet tunnistin. Ei ole mitenkään hauska tuokaan tauti...


    • Edellinen*

      Tää oli osoite, jossa luin siitä. Muistin äidin pikkurillin,
      kun hän leipoi,
      ja kun katselen omaani, on sekin hiukan koukussa selvästi,
      - ei se tunnu missään. - Komee nimi ainaskin! - .... :)

      http://www.porinlaakaritalo.fi/fi/artikkelit-/157

      • No niin, ei saisi

        laittaa kirjoittajaksi edellinen.


    • Minulla on molempiin pikkusormiin tullut yhtä aikaa viime vuosina muutosta.
      Ihmetyttää kun niitä sormia tulee käytettyä vähiten ja vaiva tuli molempiin sormiin samanaikaisesti.
      Ovat ylimmän nilen kohdalta koukussa. Onkohan esi-vanhemmissani viikinkejä?

      • Minulla on ainakin äidin puolelta, sukunsa tutkimukset paljastavat Englannista Tukholmaan ja sitten Suomeen,
        monta vuosisataa siihen on kulunut. Isän puolelta suomalaisia ollaan kai alunperinkin. Sitä sukua tutkittaessa ei päästy niin pitkälle kuin äidin puolelta.


      • Pirre*
        liisa.sal kirjoitti:

        Minulla on ainakin äidin puolelta, sukunsa tutkimukset paljastavat Englannista Tukholmaan ja sitten Suomeen,
        monta vuosisataa siihen on kulunut. Isän puolelta suomalaisia ollaan kai alunperinkin. Sitä sukua tutkittaessa ei päästy niin pitkälle kuin äidin puolelta.

        Tuli mieleen että montakohan ihan alkuperäistä suomalaista Suomessa on, ehkä ihan vain lappalaiset.., kaikki muut olemme tulleet joko idästä tai lännestä..


      • kaikki muualta
        Pirre* kirjoitti:

        Tuli mieleen että montakohan ihan alkuperäistä suomalaista Suomessa on, ehkä ihan vain lappalaiset.., kaikki muut olemme tulleet joko idästä tai lännestä..

        Tänne on tullut asutusta vasta jääkauden jälkeen. Ihan kaikki väestöaines on tullut muualta sitä mukaa, kun alueet ovat vapautuneet jäästä ja muuttuneet kulkukelpoisiksi. Lappalaisetkin ovat tulleet muualta, ehkä kuitenkin etujoukoissa.


      • sitroen.
        kaikki muualta kirjoitti:

        Tänne on tullut asutusta vasta jääkauden jälkeen. Ihan kaikki väestöaines on tullut muualta sitä mukaa, kun alueet ovat vapautuneet jäästä ja muuttuneet kulkukelpoisiksi. Lappalaisetkin ovat tulleet muualta, ehkä kuitenkin etujoukoissa.

        Mistäs tiedät, että asutus on tullut vasta jääkauden jälkeen? Onhan Grönlannissakin (Vihreämaassa) asutusta, vaikka siellä jyllää jääkausi koko ajan.

        Se vanha sana juminkeko kuulemma tarkoittaa nimenomaan mannerjäätä.


    • -- .. --
    • Niin, suomalaiset ov

      ovat asuneet Suomenniemellä jo yli 10 000 vuotta ennen

      kuin Ruotsi v.1155 hyökkäsi "uskonsodilla" Suomeen.

      Siihen aikaan oli muotia hankkia ''siirtomaita'' alusmaikseen.

      • kaiva tietoa netistä

        Suomenniemellä ei ole tuhattakaan asukasta !!!


      • joopajoo taas
        kaiva tietoa netistä kirjoitti:

        Suomenniemellä ei ole tuhattakaan asukasta !!!

        Viisastelija!


    • Turhia huolehtimaton

      tästä useita linkkejä ja kuviakin: https://www.google.fi/search?q=Dupuytrenin kontraktuura&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

      Faktaa ja fiktiota näkyy olevan. Itse on sukumme ensimmäinen ko taudin uhri, viikinkiperimästä en ole ennen kuullut.

      Ihan hyvä tauti. Ei tarvitse miettiä mitä tekee tai miten hoidetaan. Ei kuulemma ole mitään lääkkeitä tai hoitoja tarjolla. Ennen niin kauniit käteni ovat vähitellen muuttumassa vähemmän kauniiksi. Mutta haitanneko tuo.

      • Satu*

        Millä tavalla?

        Jos jotain kaameeta, peruutan omalta osaltani diagnoosin!

        Hihii!

        :)


      • Huh, ei mitään tuol-
        Satu* kirjoitti:

        Millä tavalla?

        Jos jotain kaameeta, peruutan omalta osaltani diagnoosin!

        Hihii!

        :)

        laista onneksi!


      • Ei kiva, muttei...
        Satu* kirjoitti:

        Millä tavalla?

        Jos jotain kaameeta, peruutan omalta osaltani diagnoosin!

        Hihii!

        :)

        Vaivaan perehtynyt erikoillääkäri sanoi, että ainoa hoito on käpertyneitten ja toimimattomien sormien amputoiminen sitten joskus, jos vanhaksi elän. Muuta ei ole tehtävissä. Onneksi kaikki sormet toimivat vielä melko hyvin. - Kukaties keksivät uusia hoitokeinojakin vielä.


      • sitroen.
        Ei kiva, muttei... kirjoitti:

        Vaivaan perehtynyt erikoillääkäri sanoi, että ainoa hoito on käpertyneitten ja toimimattomien sormien amputoiminen sitten joskus, jos vanhaksi elän. Muuta ei ole tehtävissä. Onneksi kaikki sormet toimivat vielä melko hyvin. - Kukaties keksivät uusia hoitokeinojakin vielä.

        On niitä leikelty suoriksi. Työkaverilta kahdestikin. Väliaikainen helpotushan se on kuitenkin.


    • Satu*

      Huh, ei saa leikilläänkään toivotella kenellekään mitään tuollaista, nuo kuvat järkyttivät minua, peruutan koko ketjun, pitäisikö pyytää poistoa, en nyt viitsi, kiire takaisin töihini.

      Mutta kaikessa kiireessä kuitenkin:

      :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

      Lämmin joulutervehdys kaikille, iloista ja kivaa joulunaikaa!

      "Kun taivas on tumma ja pohjoisesta tuulee, silloin enkelin laulavan tuulessa kuulee. Se lämpöä ja rakkautta sydämiin laulaa ja toivottaa meille joulurauhaa."



      :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

      • Sitä saa mitä...

        Olisi ihan oikea rangaistus moista tekstiä kirjoittavalle. Muistaisipas, millaisia hoitoja toisille tarjoili! Ihminen ansaitsee sen mitä muille tarjoaa.


    • järki ja sairaat

      Suomi apinalla on taas aivoilla jännite-- ei muilla-- jännite on hyvä ajalla ei kaikille, mutta apinoille Suomessa on hyvä.

      • Anonyymi

        Paskamainen tauti, tautia ei voi parantaa mikä on kumma kun lääketiede on mennyt niin huippuunsa, leikkaus ja pistokset ainoita, sillä vain siirretään pidemmälle asiaa. Mikä vetää sormia koukkuun, sitä ei tiedetä. Itse makaan säännöllisesti oikean käden päällä ja pakotan sitä oikeneen mutta eihän se paranna asiaa kuin hetken. Vasen käsi on jo sellainen, että sormikasta ei tahdo saada käteen. Harmittaa kun ei kohta kehtaa kätellä ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskamainen tauti, tautia ei voi parantaa mikä on kumma kun lääketiede on mennyt niin huippuunsa, leikkaus ja pistokset ainoita, sillä vain siirretään pidemmälle asiaa. Mikä vetää sormia koukkuun, sitä ei tiedetä. Itse makaan säännöllisesti oikean käden päällä ja pakotan sitä oikeneen mutta eihän se paranna asiaa kuin hetken. Vasen käsi on jo sellainen, että sormikasta ei tahdo saada käteen. Harmittaa kun ei kohta kehtaa kätellä ihmisiä.

        Oletko tehnyt minkälaista työtä/teetkö tällä hetkellä ? Lähinnä mietin kun kämmenpohjan mekaaninen ärsytys kuulema saattaa altistaa sairaudelle.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe