Näkyykö missään Nikonissa

aljsaaa

...siltä nestekidenäytöltä(?) kuvaa siitä, mihin on kohdistamassa.
Siis näissä D5*** D3***-kameroissa?
Vai olenko ymmärtänyt oikein, että pitää siitä pienestä etsimestä tihrustaa mistä on kuvaa ottamassa, eikä ole mahdollista asetuksista valita, että näkyisi reaaliajassa siinä näytöllä kuvauskohde?

20

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä, mihin on

      Auttaako jos lukitset peilin yläasentoon?
      Entä videolla?

    • Kunnon järkkärissä kuten Nikonin PRO ja semiPRO sarjoissa etsin eli se pieni on todella paras mahdollinen etsin kuvauksessa. Nykyään saa peilin nostettua lähinnä videointia varten ja voihan niillä ottaa kuviakin katsellen rajauksia takanäytöltä mutta varsinainen etsin on paljon parempi vaihtoehto.

      Kun osaat katsoa niin näet siitä etsimestä jopa suuremman kuvan kuin mitä se takakuva esittää. Etsimen kuva on lisäksi tarkka koska se on suoraan analoginen eikä välillä digitoitu.

      Parhaissa järkkäreissä etsimen kuva on 100% siitä mikä kuvataan, joissain halvemmissa malleissa se saattaa olla hieman pienempi kuten 90%.

    • Näin päin

      Kuvauskohdetta tihrustellaan takakannen näytöltä pokkareissa ja vastaavissa kameroissa, joista etsin puuttuu.

      Nikonin D3***- ja 5***-kameroissa on optinen etsin, kuten järkkäreissä kuuluukin olla. Normaali käytäntö on, että kuvaus tapahtuu etsintä käyttäen. Kuvausote on silloin sellainen kuin sen kuuluukin olla.

      Takanäyttöä (”reaaliaikanäyttöä”) käyttävä järkkärikuvaaja on... sanoisinko... hieman huvittava näky.

      Halvan pään järkkäreiden (à la Nikon D3*** ja D5***) etsin on toteutettu pentapeileillä, kalliimmissa (valoisammalla) pentaprismalla – mutta optinen etsin kuuluu kunnon kamerassa joka tapauksessa olla!

    • hei sun heiluville

      Kuten huomaat, heilutinsedät ja eräät keskenkasvuiset takertuvatt antiikkietsimeen kun hukkuva oljenkorteen.

      Kysyit mitä tahansa niin vastaus on aina optinen etsin vaikka se ei mitenkään liity kysymykseen. Nuo antiikkiset peilinheiluttimet on nyt niin heikoilla, että niitä pitää tyrkyttää joka rakoon.
      Noilla peilinheilutin-etsimillä ei oo mitään tekoa videokuvauksessa ja muutenkaan niissä ei näy koskaan kortille tallentuva kuva. Kuvista tulee yleensä ”tärähtäneitä” kun peili heiluttaa kameraa. Tarkennuskenno ei toimi kun peili on ylhäällä, ja sarjaukuvauksessa peiliä vatkataan ankaralla tärinällä edestakaisin.
      Hyvissä nykyaikaisissa kameroissa on hybridietsin joka lienee ensisijainen syys siihen että heiluttajilla on löysät pöksyissä..

      • No voi hyvä ihme

        mitä jöötiä taas tulee keskenkasvuisen vaippaan.
        No, peilittömäthän on 'taviksille p.a.s.k.a.a'.

        Se, että on niin köyhä ettei ole varaa ostaa oikeaa peilinheilutinta, sen vielä voi jotenkin ymmärtää.
        Mutta se että on mieleltään niin köyhä että ostaa peilittömän vaikka ei ole pakko, se on vain silkkaa tyhmyyttä.


      • Niin se on tämä "hei sun heiluvilles" vielä nöösipoika näissä hommissa. Kun hommaat kunnon rungon niin aika vähiin jäävät ne kuvat jotka peili on pilannut. Kuvaaja ne kuvat on ainakin omalla kohdallani pilannut monestakin syystä.

        Olen tänä vuonnakin ottanut tuhansia kuvia eikä yhtään ole heiluva peili päässyt pilaamaan, kumma juttu vai mitä? Olenko minä jotenkin poikkeavan stabiili yksilö? Mies täyttä rautaa?

        Ainakin Nikon runkojen parempi tarkennus vaihetarkennus toimii kun peili on käytössä, peilin ollessa ylhäällä toimitaan kontrastitarkennuksella joka ei ole niin luotettava. Hyvä still kuva hakkaa mennen tullen videot jotka yleensä pystyvät vain täys-HD tarkkuuteen eli reiluun kahteen megapikseliin kun oikea kuva nykyään on 12 - 36Mpix. Joissain harvoissa tilanteissa videosta saattaa olla hyötyä kuten muistilappuna missä on kuvattu mitkäkin kuvat.


      • hei sun heiluville
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Niin se on tämä "hei sun heiluvilles" vielä nöösipoika näissä hommissa. Kun hommaat kunnon rungon niin aika vähiin jäävät ne kuvat jotka peili on pilannut. Kuvaaja ne kuvat on ainakin omalla kohdallani pilannut monestakin syystä.

        Olen tänä vuonnakin ottanut tuhansia kuvia eikä yhtään ole heiluva peili päässyt pilaamaan, kumma juttu vai mitä? Olenko minä jotenkin poikkeavan stabiili yksilö? Mies täyttä rautaa?

        Ainakin Nikon runkojen parempi tarkennus vaihetarkennus toimii kun peili on käytössä, peilin ollessa ylhäällä toimitaan kontrastitarkennuksella joka ei ole niin luotettava. Hyvä still kuva hakkaa mennen tullen videot jotka yleensä pystyvät vain täys-HD tarkkuuteen eli reiluun kahteen megapikseliin kun oikea kuva nykyään on 12 - 36Mpix. Joissain harvoissa tilanteissa videosta saattaa olla hyötyä kuten muistilappuna missä on kuvattu mitkäkin kuvat.

        Kuten huomaat peilinheilutinpapat ei piittää vähääkään aloittajan kysymyksestä.

        Mihin tahansa kysymykseen vastaus on aina ”pitää olla peilinheilutin ja optinen etsin”.


      • hei sun heiluville kirjoitti:

        Kuten huomaat peilinheilutinpapat ei piittää vähääkään aloittajan kysymyksestä.

        Mihin tahansa kysymykseen vastaus on aina ”pitää olla peilinheilutin ja optinen etsin”.

        Et sitten ole edes lukutaitoinen. Esimerkiksi nikon_d90 kertoo vastauksen ihan selvästi:

        "Kunnon järkkärissä kuten Nikonin PRO ja semiPRO sarjoissa etsin eli se pieni on todella paras mahdollinen etsin kuvauksessa. Nykyään saa peilin nostettua lähinnä videointia varten ja voihan niillä ottaa kuviakin katsellen rajauksia takanäytöltä mutta varsinainen etsin on paljon parempi vaihtoehto."

        Noissa 3000 ja 5000 sarjojen koneissa taitaa etsin näyttää noin 90% lopullisesta kuvasta jos katsoo etsimestä mutta takanäytön prosentteja en tiedä, saattaa olla 100:kin.

        Suorakatselusta kuvaaminen ei kuitenkaan ole paras tapa kuin joissain harvoissa tapauksissa. D5000 sarjan kääntyvä näyttö avustaa varsinkin kuvatessa hyvin alhaalla maanpinnassa jolloin ei tarvitse aina mennä maaten kameroineen sekä kun kuvataan väkijoukon yli. Joissain makrokuvauksissa kun kamera on jalustalla niin tarkennusalueen tarkastus onnistuu mainiosta kuvaa suurentamalla, ainakin D5100 rungolla.

        Käyttämällä ilmaisua "peilinheilutin" annat julki sen, ettet tiedä asiasta mitään vaan olet vain lukenut jonkun pakinan aiheesta. Jos se peili heiluu niin kamera on vietävä äkkiä JAS huoltoon tai muualle korjattavaksi. Normaalisti se ei heilu vaan liikkuu varsin hallitusti ja vikkelään.


      • hei sun heiluville
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Et sitten ole edes lukutaitoinen. Esimerkiksi nikon_d90 kertoo vastauksen ihan selvästi:

        "Kunnon järkkärissä kuten Nikonin PRO ja semiPRO sarjoissa etsin eli se pieni on todella paras mahdollinen etsin kuvauksessa. Nykyään saa peilin nostettua lähinnä videointia varten ja voihan niillä ottaa kuviakin katsellen rajauksia takanäytöltä mutta varsinainen etsin on paljon parempi vaihtoehto."

        Noissa 3000 ja 5000 sarjojen koneissa taitaa etsin näyttää noin 90% lopullisesta kuvasta jos katsoo etsimestä mutta takanäytön prosentteja en tiedä, saattaa olla 100:kin.

        Suorakatselusta kuvaaminen ei kuitenkaan ole paras tapa kuin joissain harvoissa tapauksissa. D5000 sarjan kääntyvä näyttö avustaa varsinkin kuvatessa hyvin alhaalla maanpinnassa jolloin ei tarvitse aina mennä maaten kameroineen sekä kun kuvataan väkijoukon yli. Joissain makrokuvauksissa kun kamera on jalustalla niin tarkennusalueen tarkastus onnistuu mainiosta kuvaa suurentamalla, ainakin D5100 rungolla.

        Käyttämällä ilmaisua "peilinheilutin" annat julki sen, ettet tiedä asiasta mitään vaan olet vain lukenut jonkun pakinan aiheesta. Jos se peili heiluu niin kamera on vietävä äkkiä JAS huoltoon tai muualle korjattavaksi. Normaalisti se ei heilu vaan liikkuu varsin hallitusti ja vikkelään.

        Etkö tosiaan ymmärrä mitä aloittaja kysyi?


      • Penta PRO prisma

        Muuten järkkykamera on jo ergonomialtaan ja monilta ominaisuuksilta lähtökohtaisesti huono videokamerana, huonoa niissä on myös rajallinen kuvausaika..
        joten jos videoit tosissasi hanki oikea kunnon videokamera kummiskin kaiken kivan ja
        muun mukavan lisäksi.
        Parhaat jas kalleimmat niistäkin ovat vaihdettava objektiivisia.
        Mistä muuten johtuu että, ammattilaiset kuvaavat yhä nykyään useinmiten optisella etsimellä? Mietippäs sitä? Jokin järkevä syy/selitys siihen täytyy kyllä olla?
        Johtuisikohan se siitä että, siten saa parhaita kuvia kunnollisilla kameroilla.
        Eikä vain siten..


      • hei sun heiluville kirjoitti:

        Etkö tosiaan ymmärrä mitä aloittaja kysyi?

        Kyllä minä ymmärrän ja siihen on vastaus tuossa lainaamassani nikon_d90 lausumassa.

        Kaikissa nykyrungoissa joissa on "läpikatselu" voidaan katsella myös takanäytöltä kuvaa ja kuvata sitä käyttäen. Niinhän siinä lukee jos ymmärtää lukemansa.

        Siinä vain korostetaan oikean etsimen etua valokuvauksessa joskin video on ihan eri juttu ja sitä varten lienee ihan eri palstakin. Sen etsimen käytöstä olen aivan samaa mieltä ja suosittelen sitä aloittajalle kuten myös sinulle sen lisäksi jotta opettele lukemaan ja vielä ymmärtämään lukemasi.

        On myös huomattava, ettei oikeissa järkkäreissä läpikatselussa ole käytettävissä koko sitä tarkennusvalikoimaa joista normaalissa etsimen kautta kuvauksessa pääsee käyttämään, siksikin suosittelen oikean etsimen käyttöä.

        varsinaisen etsimen käyttö saattaa tuntua oudolta pokkarikauden jälkeen mutta pienellä harjoittelulla pääsee alkuun ja huomaa sen edut kuvauksissa. Videointihan ei ole kuvausta!

        Lukisin myös tuon "Penta PRO prisman" kommentin!


      • nmsafnba
        Penta PRO prisma kirjoitti:

        Muuten järkkykamera on jo ergonomialtaan ja monilta ominaisuuksilta lähtökohtaisesti huono videokamerana, huonoa niissä on myös rajallinen kuvausaika..
        joten jos videoit tosissasi hanki oikea kunnon videokamera kummiskin kaiken kivan ja
        muun mukavan lisäksi.
        Parhaat jas kalleimmat niistäkin ovat vaihdettava objektiivisia.
        Mistä muuten johtuu että, ammattilaiset kuvaavat yhä nykyään useinmiten optisella etsimellä? Mietippäs sitä? Jokin järkevä syy/selitys siihen täytyy kyllä olla?
        Johtuisikohan se siitä että, siten saa parhaita kuvia kunnollisilla kameroilla.
        Eikä vain siten..

        Televisiossa oli tarinaa videokameroista ja "asiantuntijat" oli sitä mieltä, että enää ei kannata hankkia erillistä videokameraa, kun järjestelmillä saa parempaa videota, kuin video ammattivehkeillä. Monet uutistoimittajat on heidän mukaansa siirtyneet järjestelmiin siitä tulevan monipuolisuusedun vuoksi, eikä tarvitse kanniskella kauheita ammattilaismöykkyjä erikseen.
        Samalla kameralla kun saa myös stilkuvia, joissa videot ei ollenkaan pysty kilpailemaan, vaikka niilläkin yksittäisruutuja saa.


      • hei sun heiluville
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän ja siihen on vastaus tuossa lainaamassani nikon_d90 lausumassa.

        Kaikissa nykyrungoissa joissa on "läpikatselu" voidaan katsella myös takanäytöltä kuvaa ja kuvata sitä käyttäen. Niinhän siinä lukee jos ymmärtää lukemansa.

        Siinä vain korostetaan oikean etsimen etua valokuvauksessa joskin video on ihan eri juttu ja sitä varten lienee ihan eri palstakin. Sen etsimen käytöstä olen aivan samaa mieltä ja suosittelen sitä aloittajalle kuten myös sinulle sen lisäksi jotta opettele lukemaan ja vielä ymmärtämään lukemasi.

        On myös huomattava, ettei oikeissa järkkäreissä läpikatselussa ole käytettävissä koko sitä tarkennusvalikoimaa joista normaalissa etsimen kautta kuvauksessa pääsee käyttämään, siksikin suosittelen oikean etsimen käyttöä.

        varsinaisen etsimen käyttö saattaa tuntua oudolta pokkarikauden jälkeen mutta pienellä harjoittelulla pääsee alkuun ja huomaa sen edut kuvauksissa. Videointihan ei ole kuvausta!

        Lukisin myös tuon "Penta PRO prisman" kommentin!

        ”… normaalissa etsimen kautta kuvauksessa pääsee käyttämään, siksikin suosittelen oikean etsimen käyttöä”

        Onko Leican mittetsinkamerassa ja Fujin Pro:ssa oikea etsin?


      • lähtökohtaisesti?
        Penta PRO prisma kirjoitti:

        Muuten järkkykamera on jo ergonomialtaan ja monilta ominaisuuksilta lähtökohtaisesti huono videokamerana, huonoa niissä on myös rajallinen kuvausaika..
        joten jos videoit tosissasi hanki oikea kunnon videokamera kummiskin kaiken kivan ja
        muun mukavan lisäksi.
        Parhaat jas kalleimmat niistäkin ovat vaihdettava objektiivisia.
        Mistä muuten johtuu että, ammattilaiset kuvaavat yhä nykyään useinmiten optisella etsimellä? Mietippäs sitä? Jokin järkevä syy/selitys siihen täytyy kyllä olla?
        Johtuisikohan se siitä että, siten saa parhaita kuvia kunnollisilla kameroilla.
        Eikä vain siten..

        ”… huonoa niissä on myös rajallinen kuvausaika.”

        Minkälainen kuvausaika (kuvan pituus) ei ole huonoa?
        Miksi ”järkkykameroilla” tehdään elokuvia kun ne on huonoja?


      • hei sun heiluville kirjoitti:

        ”… normaalissa etsimen kautta kuvauksessa pääsee käyttämään, siksikin suosittelen oikean etsimen käyttöä”

        Onko Leican mittetsinkamerassa ja Fujin Pro:ssa oikea etsin?

        Mittaetsinkameroissahan etsin ja kuvanmuodostus eivät ole samalla akselilla joten varsin pientä parallaksia on odotettavissa joskaan sillä ei ehkä ole suurta vaikutusta. Niissä tuskin kuvan rajaus joka etäisyydeltä on 100% vaan jotain muuta ainakin lähikuvauksessa. kauempaa "ampuessa muutaman sentin erossa optisissa akseleissa on tuskin huomattavaa eroa.

        Fujin kameroista minulla ei ole käsitystä joten sen saat päättää itse.

        Tässä ketjussa on keskusteltu Nikonin entry level järkkäreiden etsimistä ja vissiin siitä näkeekö sitä kuvaa sieltä takapuolesta, tuo sinun viime vetosi ei oikein kuulunut asiaan. Etkö enää keksinyt varsinaisesta asiasta mitään sanottavaa joten piti alkaa "loistamaan" muulla tiedolla.

        Kun kerran muusta puhutaan niin onko Arabiassa (siellä niemimaalla ei porsliinitehtaalla) liikennekameroita ja voiko kamelilla ratsastettaessa saada ylinopeussakkoja? Eihän tämäkään ihan aiheesta ole vaan tuskin kauempaa kuin sinunkaan sivustavetosi.


      • voeha rähmä
        lähtökohtaisesti? kirjoitti:

        ”… huonoa niissä on myös rajallinen kuvausaika.”

        Minkälainen kuvausaika (kuvan pituus) ei ole huonoa?
        Miksi ”järkkykameroilla” tehdään elokuvia kun ne on huonoja?

        "Minkälainen kuvausaika (kuvan pituus) ei ole huonoa?
        Miksi ”järkkykameroilla” tehdään elokuvia kun ne on huonoja? "

        voeha rähmä
        täällä on taas vilpertti joka ei edes tajua luettua tekstiä oikein.

        osta kanalan kanuuna ja syö munat, koko tiu


      • voeha rähmä kirjoitti:

        "Minkälainen kuvausaika (kuvan pituus) ei ole huonoa?
        Miksi ”järkkykameroilla” tehdään elokuvia kun ne on huonoja? "

        voeha rähmä
        täällä on taas vilpertti joka ei edes tajua luettua tekstiä oikein.

        osta kanalan kanuuna ja syö munat, koko tiu

        Joillain on tuo ymmärrys hakusassa ja kun muuta sanottavaa ei keksi niin pitää alkaa näyttämään tyhmyyttään saivartelun avulla.

        Se rajallinen kuvausaika joka uusilla järkkäreillä taitaa vaihdella jossain 30 minuutin kieppeillä ei ole rajoite. Videotahan kuvataan kohtauksittain jolloin kuvaus pysähtyy ihan itsekseen aika ajoin. Alkuunhan tuo aika taisi olla lähempänä 5 minuuttia jolloin se saattoi häiritä.

        Aikarajoitus johtuu kennon lämpenemisestä pitkään päällä ollessa ja sen on annettava välillä toipua jotta kohinan määrä ei lisäänny liiaksi. (oma näkemykseni)


      • Yksinkertainen asia
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Joillain on tuo ymmärrys hakusassa ja kun muuta sanottavaa ei keksi niin pitää alkaa näyttämään tyhmyyttään saivartelun avulla.

        Se rajallinen kuvausaika joka uusilla järkkäreillä taitaa vaihdella jossain 30 minuutin kieppeillä ei ole rajoite. Videotahan kuvataan kohtauksittain jolloin kuvaus pysähtyy ihan itsekseen aika ajoin. Alkuunhan tuo aika taisi olla lähempänä 5 minuuttia jolloin se saattoi häiritä.

        Aikarajoitus johtuu kennon lämpenemisestä pitkään päällä ollessa ja sen on annettava välillä toipua jotta kohinan määrä ei lisäänny liiaksi. (oma näkemykseni)

        Se kamerahan hajoaa jos se kuumenee liiaksi..siksi siinä on automaattinen "lämpörele" ja lämpeneminen johtunee "ylikuormituksesta" jollainen ei tee
        millekkään herkälle sähkölaitteelle hyvää.


      • Yksinkertainen asia kirjoitti:

        Se kamerahan hajoaa jos se kuumenee liiaksi..siksi siinä on automaattinen "lämpörele" ja lämpeneminen johtunee "ylikuormituksesta" jollainen ei tee
        millekkään herkälle sähkölaitteelle hyvää.

        Kamera ei kuumene vaan kenno kun siinä on jatkuvasti virrat päällä. Nyky kennoissa (CMOS) on vahvistimet integroitu kiekolle joten se lämpiää ajanmittaan ja sen suojelemiseksi otoksen aikaa on rajoitettu. Kamera ei hajoa mutta kuvat alkavat kohisemaan ja onhan se mahdollista, että se kenno ottaa nokkiinsa jos kuumenee liikaa.


    • hjqqqvd

      Ominaisuus on nykyään kaikissa uusissa kameroissa.
      Mutta käsivaralta kuvatessa kannattaa tihrustaa siitä pienestä reijästä, muuten kuvista tulee susia ja suomalaisilla on kova susipelko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      90
      1811
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1456
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1250
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1039
    5. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      936
    7. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      65
      931
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      48
      903
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      874
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      817
    Aihe