VAROITUS!

En suosittele!

Lapsemme oli steiner-koulussa 4vuotta, nyt ysillä, steinerin ensimmäisellä ja viimesellä yläluokalla tuli ongelmia.
Saimme selville että koulussa opetetaan yhdeksännellä peruskoulun kasin ja seiskan matikkaa, ysin matkikka kuulemma käydään sitten lukiossa kun aiheesta mieheni kanssa kysyimme.
Mieheni on hyvin kiireinen ihminen ja itse olen kotiäiti joten aloin asiaa selvittää, selvisi että steiner-koulu on täynnä, jos nyt ei laittomuuksia niin ainakin epäkohtia, joihin pitäisi puuttua.
Soitin muutavan tuttavani läpi joiden lasten tiesin olleen steiner-koulussa, selvisi että eräskin kun oli vaihtanut kesken yhdeksännen peruskouluun, oli lapsi ollut tietoinen juuri ja juuri peruskoulun seitsemännen luokan matematiikan asioista, ja tämä ei johtunut siitä että hän olisi ollut huono matematiikassa, hänen keskiarvonsa oli kahdeksannella ollut 9,6 ja matematiikan numero kymmenen, siis ajatelkaa kymmenen ja silti ysin lopussa peruskoulun seiskan tasolla.
Aloin asiaa selvittää koulun kanssa ja sieltä tuli lähinnä suoraan sanottuna paskaa suoraan naamaan ja valehtelua että kyllä tämä menee ihan niinkuin menee... No mieheni jäi lomalle ja tyttömmme kertoi että nykyyän opettajat, jotka ennen olivat pitäneet hänestä ja kohdelleet hyvin, olivat yhtäkkiä muuttuneet häntä kohtaan hyvi syrjiviksi ja joskus jopa haukkuivat tytärtämme erittäinkin törkeillä nimillä, selvitimme mieheni kanssa asiaa perinpohjaisesti ja selvisi että esimerkiksi tappeluissa oli "tuomiot" jaettu täysin tutkimatta ja lähinnä perusteluilla "tuo on isompi" ja useinkin oli käynyt niin että koko luokka oli nähnyt tapahtuman ja kertonut kaikkien osapuolien mielestä oikean tarinan mutta silti tuomion sai henkilö josta ei pidetty opettajien keskuudessa vaikka olikin syytön!
Kävin tätäkin asiaa selvittämässä ja sain haukut jossa minut haukuttiin muunmuassa "minulle kuulumattomiin asioihin nokkani työntäväks lutkaksi" ja muuta yhtä törkeää, lastani syrjittiin entistä enemmän opettajien keskuudessa ja hänet erotettiin kaikesta toiminnasta missä oli koulussa mukana, tästä suivaantuneena mieheni marssi suoraan toimistoon työaikana (hän on ammatiltaa poliisi päällystöä) ja piti puhuttelun koko koulun opettajille jossa varoitti että jos asiat eivät ala mennä niinkuin niiden pitäisi, hän ottaa koko koulun toiminnan tutkintaansa ja tekee tutkintapyynnön.
Tämän jälkeen asioihin tuli nopea muutos ja alkoi hyssyttely, suoraan sanottuna perseen nuoleminen, tyttäreni oli ruotsin kokeeseenkin laittanut tahallaan vääriä vastauksia ja jättänyt vastaamatta, ennen opettaja oli antanut hänellä hyvästäkin kokeesta kutosen tai tätä alhaisemman numeron, nyt koe oli minun ja mieheni arvion mukaan maksimissaan 5-6 arvoinen ja siitä tuli 10 .... Ilmeisesti vasta kun esivalta puuttuu peliin steinerkin nöyrtyy.

Loppusanat: En suosittele ketään laittamaan lapsiaan tuohon kouluun, siitä ei seuraa mitään hyvää, toki voi olla koulukohtaisia eroja ja opettajistakin johtuvia eroja mutta silti en suosittele!

83

6043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vallankäyttöä?

      Voitko kertoa, missä steinerkoulussa kohdeltiin kertomallasi tavalla.

      • 18+20=38

        Minuakin kiinnostaisi. Toivon myös, että kirjoittaja veisi asian eteenpäin, koska kyseinen toiminta on kertakaikkiaan pöyristyttävää! Itse kannatan steinerkouluja ja tuntuu ikävältä, jos jossain steinerkoulussa toimitaan noin ala-arvoisesti ja samalla pilataan muidenkin koulujen maine.


      • pois home
        18+20=38 kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi. Toivon myös, että kirjoittaja veisi asian eteenpäin, koska kyseinen toiminta on kertakaikkiaan pöyristyttävää! Itse kannatan steinerkouluja ja tuntuu ikävältä, jos jossain steinerkoulussa toimitaan noin ala-arvoisesti ja samalla pilataan muidenkin koulujen maine.

        Stenerkouluissa luultavasti asiat henkilöityvät peruskouluiisa tapahtuvaa enmmän. Mistä lienee johtuu? Steinerkouluissa hiipparoi samoja tyyppejä vuosikymmenistä toiseen kantaen harteillaan muka jonkun arvovaltaisen tyypin viittaa. Kehotan kuitenkin steinerkouluja tarkkailemaan näiden tyyppien toimintaa.

        Toivon, että toiminta pysyy raikkaana eikä UMMEHDU!


      • eriarvoisuus
        pois home kirjoitti:

        Stenerkouluissa luultavasti asiat henkilöityvät peruskouluiisa tapahtuvaa enmmän. Mistä lienee johtuu? Steinerkouluissa hiipparoi samoja tyyppejä vuosikymmenistä toiseen kantaen harteillaan muka jonkun arvovaltaisen tyypin viittaa. Kehotan kuitenkin steinerkouluja tarkkailemaan näiden tyyppien toimintaa.

        Toivon, että toiminta pysyy raikkaana eikä UMMEHDU!

        Mutta ei aiutlaatuista, valitettavasti. Outoa toimintaa ovat muutkin tavanneet. Joillakin on ko. kouluissa ememmän valtaa kuin muilla - ihan vanhempienkin keskuudessa.


    • tyytyväinen

      Ikävää että noin.
      Meidän perheessä eri kokemukset eikä yhtään haittaa vaikka matikkaa opetettaisiin vain perusteet. Älykäs ja matikasta kiinnostunut oppii itsekseenkin.

      Steinerkoulua ei pitäisikään valita lapselleen jos arvostaa peruskoulun opetussuunnitelmaa ja arvosanoja.
      Tyhmempikin tajuaa, että arvomaailma on täysin eri näissä opinahjoissa.
      Kannattaa ottaa selvää etukäteen :)

      • kiusaaja-arvot?

        Ehdotan että steinerkoulut tiedottavat JULKISESTI ja siinä vaiheessa kun perheet hakeutuvat koulun piiriin NÄISTÄ ERILAISISTA ARVOISTA. Silloin vältyttäisiin monenlaisilta traumatisoivilta kokemuksilta, joillaista yhtä aloittajan vieti kuvaa.

        Vastuu on steinerkoululla, ei yksittäisellä perheellä.


      • minä minä minä

        Outoa mielestäni, etteivät edes toiset perheet tunne myötätuntoa huonosti kohdeltua perhettä kohtaan, vaan polkevat "tyytyväinen" nimimerkin lailla.

        Todella KOVAT ovat arvot steinerkoulussa. "Heikot sortuvat elon tiellä" - tyyliin.

        "Kunhan minä ja meidän perhe pätjäämme":


      • 18+20=38
        minä minä minä kirjoitti:

        Outoa mielestäni, etteivät edes toiset perheet tunne myötätuntoa huonosti kohdeltua perhettä kohtaan, vaan polkevat "tyytyväinen" nimimerkin lailla.

        Todella KOVAT ovat arvot steinerkoulussa. "Heikot sortuvat elon tiellä" - tyyliin.

        "Kunhan minä ja meidän perhe pätjäämme":

        "Outoa mielestäni, etteivät edes toiset perheet tunne myötätuntoa huonosti kohdeltua perhettä kohtaan, vaan polkevat "tyytyväinen" nimimerkin lailla."

        Minä ainakin koen myötätuntoa ja siksi ylempänä olen kehottanut viemään asiaa eteenpäin. Omat kokemukset kahdesta eri steinerkoulusta ovat olleet todella positiivisia.


      • 18+20=38
        kiusaaja-arvot? kirjoitti:

        Ehdotan että steinerkoulut tiedottavat JULKISESTI ja siinä vaiheessa kun perheet hakeutuvat koulun piiriin NÄISTÄ ERILAISISTA ARVOISTA. Silloin vältyttäisiin monenlaisilta traumatisoivilta kokemuksilta, joillaista yhtä aloittajan vieti kuvaa.

        Vastuu on steinerkoululla, ei yksittäisellä perheellä.

        Steinerkoulu.fi -sivuillahan näistä tiedotellaan... Esim: http://steinerkoulu.fi/index.php?page=mitaeroa


      • Posofi Antro
        kiusaaja-arvot? kirjoitti:

        Ehdotan että steinerkoulut tiedottavat JULKISESTI ja siinä vaiheessa kun perheet hakeutuvat koulun piiriin NÄISTÄ ERILAISISTA ARVOISTA. Silloin vältyttäisiin monenlaisilta traumatisoivilta kokemuksilta, joillaista yhtä aloittajan vieti kuvaa.

        Vastuu on steinerkoululla, ei yksittäisellä perheellä.

        No voi herttilenkeri. Jos viet kakaraasi todella erilaiseen kouluun, jonka pohjalla on Rudolf Steinerin antroposofia niin otat silloin itse selvää, minne mukulaasi olet viemässä.

        Antroposifinen ajattelu on osa teosofista liikettä, johon Suomessa voisi lukea Ruusu-Ristin ja Teosofisen seuran, miksipä ei Kristosofejakin. Ruusu-Ristilläkin oli aikoinaan oma koulu Kulmakadulla Kruunuhaassa. Siellä on ollut oppilaina erityisesti taiteilijaperheiden oppilaita, muistaakseni esimerkiksi näyttelijä Esko Salminen.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Antroposofia

        Antroposofia on MAAILMANKATSOMUS, joka on pohjana tälle pedagogiikallekin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Steinerkoulu

        Rudolf Steiner oli teosofinen filosofi, jonka opetus on elämänkatsomuksellista, joidenkin mielestä uskonnollistakin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner

        Steiner toimi osana teosofista liikettä mutta erkani omille teilleen Krisnamurtin rooliin liittyvien näkemyserojen takia. Steiner oli saksalaisen teosofisen liikkeen näkyvin hahmo, voi kai häntä johtajaksikin kutsua. Kaippa antroposofiaa voisi kutsua saksalaiseksi versioksi teosofiasta, joka kehittyi omanlaiseksi maailmankatsomuksekseen.

        Tiukemmin kristilliset eivät takuulla pidä steinerkouluja sopivina kristityille, koska nehän opettavat steinerilaisuutta, joka ei nyt ole kristillisyyttä nähnytkään suoraan sanottuna mutta onko siinä sitten jotain pahaa, on jokaisesta itsestään kiinni. Erilainen maailmankatsomushan siellä on taustalla, nykyään tällaista ajattelua kutsutaan new age -ajatteluksi.

        http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html


      • Eu-rytmia
        Posofi Antro kirjoitti:

        No voi herttilenkeri. Jos viet kakaraasi todella erilaiseen kouluun, jonka pohjalla on Rudolf Steinerin antroposofia niin otat silloin itse selvää, minne mukulaasi olet viemässä.

        Antroposifinen ajattelu on osa teosofista liikettä, johon Suomessa voisi lukea Ruusu-Ristin ja Teosofisen seuran, miksipä ei Kristosofejakin. Ruusu-Ristilläkin oli aikoinaan oma koulu Kulmakadulla Kruunuhaassa. Siellä on ollut oppilaina erityisesti taiteilijaperheiden oppilaita, muistaakseni esimerkiksi näyttelijä Esko Salminen.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Antroposofia

        Antroposofia on MAAILMANKATSOMUS, joka on pohjana tälle pedagogiikallekin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Steinerkoulu

        Rudolf Steiner oli teosofinen filosofi, jonka opetus on elämänkatsomuksellista, joidenkin mielestä uskonnollistakin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner

        Steiner toimi osana teosofista liikettä mutta erkani omille teilleen Krisnamurtin rooliin liittyvien näkemyserojen takia. Steiner oli saksalaisen teosofisen liikkeen näkyvin hahmo, voi kai häntä johtajaksikin kutsua. Kaippa antroposofiaa voisi kutsua saksalaiseksi versioksi teosofiasta, joka kehittyi omanlaiseksi maailmankatsomuksekseen.

        Tiukemmin kristilliset eivät takuulla pidä steinerkouluja sopivina kristityille, koska nehän opettavat steinerilaisuutta, joka ei nyt ole kristillisyyttä nähnytkään suoraan sanottuna mutta onko siinä sitten jotain pahaa, on jokaisesta itsestään kiinni. Erilainen maailmankatsomushan siellä on taustalla, nykyään tällaista ajattelua kutsutaan new age -ajatteluksi.

        http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html

        Että kyseessä on vaihtoehtoinen tapa opettaa ja miksipä ei ajatellakin. Jos ei ole mitään erityistä syytä pistää lastaan steinerkouluun niin silloin sitä ei mielestäni kannata tehdäkään.

        Olen itse kuvitellut, että steinerkouluihin hakeutuisivat erityisesti antroposofiperheiden lapset sekä erilaisten hiukan eksentristen perheiden vesat, joiden halutaan kasvavan jotenkin sillai hienostuneemmassa ja "vähemmän materialistisessa" ja "maailmallisessa" ilmapiirissä ilman tiukkoja tulostavoitteita vaan niinku sillai "sielullisesti viisastuen". Ei siis ihan jokaisen perussuomalaisen perheen lapsosen valinta.


      • Posotti Antro
        Eu-rytmia kirjoitti:

        Että kyseessä on vaihtoehtoinen tapa opettaa ja miksipä ei ajatellakin. Jos ei ole mitään erityistä syytä pistää lastaan steinerkouluun niin silloin sitä ei mielestäni kannata tehdäkään.

        Olen itse kuvitellut, että steinerkouluihin hakeutuisivat erityisesti antroposofiperheiden lapset sekä erilaisten hiukan eksentristen perheiden vesat, joiden halutaan kasvavan jotenkin sillai hienostuneemmassa ja "vähemmän materialistisessa" ja "maailmallisessa" ilmapiirissä ilman tiukkoja tulostavoitteita vaan niinku sillai "sielullisesti viisastuen". Ei siis ihan jokaisen perussuomalaisen perheen lapsosen valinta.

        Mitä Steiner sitten sai hengentieteellisillä ”tutkimuksillaan” selville? Hän sepitteli omituisia tarinoitaan niin maailmankaikkeuden synnystä ja kehityksestä, kansansieluista, juuriroduista, Lemuriasta ja Atlantiksesta, luonnonhengistä. Hän korjaili Raamatussa esitettyjä kertomuksia. Hän kertoi näkemyksiään niin lääkinnästä, kasvatuksesta kuin maanviljelystä. Koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin. Steinerin tekstit eivät ole älyllisesti vaativia tai vaikeasti ymmärrettäviä. Sen sijaan sekavuutta ja suorastaan maanisuuteen viittaavaa toistoa teksteissä on kautta linjan (7).

        Esimerkiksi maailmankaikkeuden historian osalta Steiner väittää, että Maa-planeetta on jo käynyt läpi kolme aikaisempaa planetaarista tilaa. Aikaisemmat ruumiillistumat ovat olleet Saturnus, Aurinko ja Kuu. Sielunvaellusopille analogisesti ruumiillistumien välillä on ollut henkinen tila. Maan kehitys ei pääty nykyiseen vaiheeseen, vaan edessä on vielä kolme uutta ruumiillistumaa, jotka ovat Jupiter, Venus ja Vulkanus. (Ks. Steiner 1981, 90–93.) Steiner (1988) jopa väitti, että planeetoilla on tunteita. Kuun hän selitti vielä suhteellisesti lyhyt aika sitten olleen osa maata (Steiner 1981).

        Tämä ei ole ihan ns. joka pojan tahi tytön opetusta. Selvänäköisyyden tieteellisyydestä puhuminen menee ns. höpsismin puolelle mutta sehän on ns. v'tun taiteellista ja sellaistahan tämän ajatusmaailman on tarkoitus ollakin. Joku voisi puhua melkoisesta harhaopista, joukkopsykoosista puhuminen on toki liioittelua koska aika vaatimatonta kakanpuhumistahan steiner lopulta harrasti.


      • Antro se taas
        Posotti Antro kirjoitti:

        Mitä Steiner sitten sai hengentieteellisillä ”tutkimuksillaan” selville? Hän sepitteli omituisia tarinoitaan niin maailmankaikkeuden synnystä ja kehityksestä, kansansieluista, juuriroduista, Lemuriasta ja Atlantiksesta, luonnonhengistä. Hän korjaili Raamatussa esitettyjä kertomuksia. Hän kertoi näkemyksiään niin lääkinnästä, kasvatuksesta kuin maanviljelystä. Koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin. Steinerin tekstit eivät ole älyllisesti vaativia tai vaikeasti ymmärrettäviä. Sen sijaan sekavuutta ja suorastaan maanisuuteen viittaavaa toistoa teksteissä on kautta linjan (7).

        Esimerkiksi maailmankaikkeuden historian osalta Steiner väittää, että Maa-planeetta on jo käynyt läpi kolme aikaisempaa planetaarista tilaa. Aikaisemmat ruumiillistumat ovat olleet Saturnus, Aurinko ja Kuu. Sielunvaellusopille analogisesti ruumiillistumien välillä on ollut henkinen tila. Maan kehitys ei pääty nykyiseen vaiheeseen, vaan edessä on vielä kolme uutta ruumiillistumaa, jotka ovat Jupiter, Venus ja Vulkanus. (Ks. Steiner 1981, 90–93.) Steiner (1988) jopa väitti, että planeetoilla on tunteita. Kuun hän selitti vielä suhteellisesti lyhyt aika sitten olleen osa maata (Steiner 1981).

        Tämä ei ole ihan ns. joka pojan tahi tytön opetusta. Selvänäköisyyden tieteellisyydestä puhuminen menee ns. höpsismin puolelle mutta sehän on ns. v'tun taiteellista ja sellaistahan tämän ajatusmaailman on tarkoitus ollakin. Joku voisi puhua melkoisesta harhaopista, joukkopsykoosista puhuminen on toki liioittelua koska aika vaatimatonta kakanpuhumistahan steiner lopulta harrasti.

        Luulenpa, että suurin ongelma steinerkouluissa on rahan puute, koska eiväthän nämä nykyään erityisen suosittuja voine olla (?). Kun on olemassa hyvätasoisia kielilukioita ja muita erikoiskouluja niin ei tällaisen pedagogiikan suosimiseen ole mitään erityisiä syitä verovaroista ja koulutoiminta on pirun kallista.


      • Harkitkaa 2 *
        minä minä minä kirjoitti:

        Outoa mielestäni, etteivät edes toiset perheet tunne myötätuntoa huonosti kohdeltua perhettä kohtaan, vaan polkevat "tyytyväinen" nimimerkin lailla.

        Todella KOVAT ovat arvot steinerkoulussa. "Heikot sortuvat elon tiellä" - tyyliin.

        "Kunhan minä ja meidän perhe pätjäämme":

        Myötätunnon sijaan korostaisin vastuuta omista valinnoista kuten lapsen koulutusvalinnoista. Tavallinen peruskoulu on aivan OK, kunhan vanhempia kiinnostaa lapsen opiskeleminen ja lapselle on opetettu myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin ja vanhemmat ovat kannustavia. Toki kannattaa yrittää löytää jokin vähän pienempi yhteisöllisempi koulu, jos mahdollista ja varmaan juuri tässä on steinerkoulujenkin markkinarako.

        Vanhempien vaan tulisi tietää, että taustalla on tosiaan tietyssä mielessä erilainen uskonnollinen katsomus. Monikohan vanhempi pistäisi lapsensa Jehovien ylläpitämään kouluun?!?


      • missä silloin olit?
        Harkitkaa 2 * kirjoitti:

        Myötätunnon sijaan korostaisin vastuuta omista valinnoista kuten lapsen koulutusvalinnoista. Tavallinen peruskoulu on aivan OK, kunhan vanhempia kiinnostaa lapsen opiskeleminen ja lapselle on opetettu myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin ja vanhemmat ovat kannustavia. Toki kannattaa yrittää löytää jokin vähän pienempi yhteisöllisempi koulu, jos mahdollista ja varmaan juuri tässä on steinerkoulujenkin markkinarako.

        Vanhempien vaan tulisi tietää, että taustalla on tosiaan tietyssä mielessä erilainen uskonnollinen katsomus. Monikohan vanhempi pistäisi lapsensa Jehovien ylläpitämään kouluun?!?

        Mutta missä on steinerkoulun yhteisöllisyys, kun jotakuta kiusataan tai kun jollain ei mene hyvin (vrt. aloittaja).


      • Steinerfaija.
        Harkitkaa 2 * kirjoitti:

        Myötätunnon sijaan korostaisin vastuuta omista valinnoista kuten lapsen koulutusvalinnoista. Tavallinen peruskoulu on aivan OK, kunhan vanhempia kiinnostaa lapsen opiskeleminen ja lapselle on opetettu myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin ja vanhemmat ovat kannustavia. Toki kannattaa yrittää löytää jokin vähän pienempi yhteisöllisempi koulu, jos mahdollista ja varmaan juuri tässä on steinerkoulujenkin markkinarako.

        Vanhempien vaan tulisi tietää, että taustalla on tosiaan tietyssä mielessä erilainen uskonnollinen katsomus. Monikohan vanhempi pistäisi lapsensa Jehovien ylläpitämään kouluun?!?

        Miten tämä uskonnollisuus sinun mielestäsi näkyy steinerkouluissa nykyään?


      • 2+19=21
        missä silloin olit? kirjoitti:

        Mutta missä on steinerkoulun yhteisöllisyys, kun jotakuta kiusataan tai kun jollain ei mene hyvin (vrt. aloittaja).

        Kannustan sinua kysymään tätä koululta, jonka kanssa olet tekemisissä. Kaikki steinerkoulut ovat niin erilaisia, että vaikka olenkin yhden kanssa tekemisissä, niin en osaa netissä arvailla mitä toisessa tapahtuu. Meidän koulussamme on ainakin kiusaamiseen puututtu kiitettävästi.


      • kiusaava aikuinen
        2+19=21 kirjoitti:

        Kannustan sinua kysymään tätä koululta, jonka kanssa olet tekemisissä. Kaikki steinerkoulut ovat niin erilaisia, että vaikka olenkin yhden kanssa tekemisissä, niin en osaa netissä arvailla mitä toisessa tapahtuu. Meidän koulussamme on ainakin kiusaamiseen puututtu kiitettävästi.

        Onko myös aikuisen harjoittamaan kiusaamiseen puututtu?


      • 2+19=21
        kiusaava aikuinen kirjoitti:

        Onko myös aikuisen harjoittamaan kiusaamiseen puututtu?

        Olen havainnut ainoastaan lasten välisiä kiusaamistilanteita, joihin on puututtu. Toivottavasti asiat hoidetaan yhtä järkevästi myös jos esiintyy aikuisten harjoittamaa kiusaamista.


      • kutensanoit
        Posotti Antro kirjoitti:

        Mitä Steiner sitten sai hengentieteellisillä ”tutkimuksillaan” selville? Hän sepitteli omituisia tarinoitaan niin maailmankaikkeuden synnystä ja kehityksestä, kansansieluista, juuriroduista, Lemuriasta ja Atlantiksesta, luonnonhengistä. Hän korjaili Raamatussa esitettyjä kertomuksia. Hän kertoi näkemyksiään niin lääkinnästä, kasvatuksesta kuin maanviljelystä. Koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin. Steinerin tekstit eivät ole älyllisesti vaativia tai vaikeasti ymmärrettäviä. Sen sijaan sekavuutta ja suorastaan maanisuuteen viittaavaa toistoa teksteissä on kautta linjan (7).

        Esimerkiksi maailmankaikkeuden historian osalta Steiner väittää, että Maa-planeetta on jo käynyt läpi kolme aikaisempaa planetaarista tilaa. Aikaisemmat ruumiillistumat ovat olleet Saturnus, Aurinko ja Kuu. Sielunvaellusopille analogisesti ruumiillistumien välillä on ollut henkinen tila. Maan kehitys ei pääty nykyiseen vaiheeseen, vaan edessä on vielä kolme uutta ruumiillistumaa, jotka ovat Jupiter, Venus ja Vulkanus. (Ks. Steiner 1981, 90–93.) Steiner (1988) jopa väitti, että planeetoilla on tunteita. Kuun hän selitti vielä suhteellisesti lyhyt aika sitten olleen osa maata (Steiner 1981).

        Tämä ei ole ihan ns. joka pojan tahi tytön opetusta. Selvänäköisyyden tieteellisyydestä puhuminen menee ns. höpsismin puolelle mutta sehän on ns. v'tun taiteellista ja sellaistahan tämän ajatusmaailman on tarkoitus ollakin. Joku voisi puhua melkoisesta harhaopista, joukkopsykoosista puhuminen on toki liioittelua koska aika vaatimatonta kakanpuhumistahan steiner lopulta harrasti.

        Asia on kuten sanoit. Steinerin uskomukset, näkemykset ja selvännäkeminen eivät ole tiedettä. Mm. biodynaamisella viljelyllä ei ole tieteellistä statusta Helsingin yliopistossa.


      • okkultisNewAge
        Posofi Antro kirjoitti:

        No voi herttilenkeri. Jos viet kakaraasi todella erilaiseen kouluun, jonka pohjalla on Rudolf Steinerin antroposofia niin otat silloin itse selvää, minne mukulaasi olet viemässä.

        Antroposifinen ajattelu on osa teosofista liikettä, johon Suomessa voisi lukea Ruusu-Ristin ja Teosofisen seuran, miksipä ei Kristosofejakin. Ruusu-Ristilläkin oli aikoinaan oma koulu Kulmakadulla Kruunuhaassa. Siellä on ollut oppilaina erityisesti taiteilijaperheiden oppilaita, muistaakseni esimerkiksi näyttelijä Esko Salminen.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Antroposofia

        Antroposofia on MAAILMANKATSOMUS, joka on pohjana tälle pedagogiikallekin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Steinerkoulu

        Rudolf Steiner oli teosofinen filosofi, jonka opetus on elämänkatsomuksellista, joidenkin mielestä uskonnollistakin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner

        Steiner toimi osana teosofista liikettä mutta erkani omille teilleen Krisnamurtin rooliin liittyvien näkemyserojen takia. Steiner oli saksalaisen teosofisen liikkeen näkyvin hahmo, voi kai häntä johtajaksikin kutsua. Kaippa antroposofiaa voisi kutsua saksalaiseksi versioksi teosofiasta, joka kehittyi omanlaiseksi maailmankatsomuksekseen.

        Tiukemmin kristilliset eivät takuulla pidä steinerkouluja sopivina kristityille, koska nehän opettavat steinerilaisuutta, joka ei nyt ole kristillisyyttä nähnytkään suoraan sanottuna mutta onko siinä sitten jotain pahaa, on jokaisesta itsestään kiinni. Erilainen maailmankatsomushan siellä on taustalla, nykyään tällaista ajattelua kutsutaan new age -ajatteluksi.

        http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html

        New Age-menetelmät ovat okkultistisia, eivät tosiaan kristinuskoa, kuten sivusitkin vastauksessasi ("ei ole kristinuskoa nähnytkään").
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/New_Age


    • Valo

      Tylysti olette kokeneet. Tylyltä voi tuntua myös peruskoulun maailma, meillä vaihdettiin sieltä steineriin ja päätös oli oikea. En pidä elämän ykkösprioriteettina pärjäämistä numeroilla mitattuna, uskon että tärkeämpää on pärjätä itsensä kanssa ja ihmisenä. Tätä näkökulmaa huomioidaan enemmän ainakin meidän steinerissa kuin entisessä peruskoulussa. Steinerissa ei ole tarvittu meillä päin virkavaltaa oppilaitten käytöshäiriöihin puuttumaan, peruskoulussa poliisi piti vanhempainillan jo viitosluokalla kun opettajilla ei ollut enää keinoja puuttua väkivaltaisuuksiin.

    • hienojen koulu

      Kumma kun noinkin hienossa koulussa aloittajan kertomat kokemukset ovat mahdollisia. Taitaa puhua peruskoulusta. Steinerkoulu on tarkoitettu vain hienoille ja hyville ihmisille. Tavikset pysyköön poissa.

    • kaikki kelpaa

      Jotenkin erilaisuuttaa hyväksyvämpää peruskoulussa, näemmä.

    • kantakaa vastuuta

      Aloittajan kuvauksen jälkeen haluan kysyä, EDISTÄÄKÖ STEINERKOULU nuorten syrjäytymistä.

      • missä kaikki ovat?

        Kun on vaikeaa, kukaan ei näe eikä kuule mitään. Saati että tulisi puolustamaan heikompaa. Arvovallan viitta JYLLÄÄ. Vain arvovaltaisuus ja hyvin pärjääminen sallitaan steinerkoulussa.


    • jokk1

      Oliko tämä eteläpohjanmaan steinerkoulusta?

      • hyvä peruskoulu

        Minullakin kokemuksia sekä peruskoulusta, että steinerkoulusta. Peruskoulussa otetiin ihan ihmisenä vastaan, eikä minua kohdeltu muista poikkeavasti, kuten steinerkoulussa.

        Todella ihana kokemus peruskoulusta!


    • angel20

      Olen niin surullinen ja pettynyt poikani ekaan (eskarivuoteen) meitä syrjitään,meille vihjaillaan että kotona on omituista(meillä ryypätään ja käytetään huumeita ja lyödään -olen raitis äiti enkä kajoaisi lapsiini.,Poikani on aina syypää kaikkeen jos jotain tapahtuu ryhmässä. Luulin aina että steinerissa olisi ihmisyys,toisen kunnioittaminen,lempeät arvot läsnä. Näin ei ollut. Jouduin poikani kanssa keskelle järkyttävää painajaista jota en halua enää käydä tyttäreni (nuorempi ja steiner jonossa)kanssa läpi. Tein valituksen johtoon,sain anteeksipyynnön mutta tilanne on se että poikani ei saa aloittaa steinerin ekaa luokkaa.

      • tiilu

        Siis oliko eskari steinereskari? Mikä on syynä, ettei pääse steineriin ekalle? Missä kaupungissa näin on? Kuulostaa aika hurjalle.


      • angel20
        tiilu kirjoitti:

        Siis oliko eskari steinereskari? Mikä on syynä, ettei pääse steineriin ekalle? Missä kaupungissa näin on? Kuulostaa aika hurjalle.

        Kyllä, Tampereella. Syynä on ettei poikani ole oikeaa ainesta. Ja perheemme on ollut alusta asti silmätikkuna,syytä en tiedä ja tuskin koskaan saan tietää.


    • tiilu

      Millainen on tuo oikea aines? Siis onko koulu perustellut päätöksensä noin? Kiinnostaa, koska mietitään mihin lapsemme laitetaan, jos siis on tuota `oikeaa ainesta`.

    • kyselen vaan

      Onko valtionapua nauttivan yksityisen koulun mahdollista kieltäytyä ottamasta tiettyä lasta kouluun?

    • lapsi veke

      Niin, onko?

    • tuo on parempi

      Niin, onko lain mukaista, että valtionapua nauttiva STEINERKOULU kieltäytyy ottamasta tiettyä lasta (esim. jonkin luonteenpiirteen vuoksi) eppuluokalle?

      Voiko näin todellakin käydä?

    • nosta kissa pöydälle

      Laittakaa koulujen nimet kun kirjoitatte...

    • tietoa haluava

      Niin, onko lain mukaista, että valtionapua nauttiva STEINERKOULU kieltäytyy ottamasta tiettyä lasta (esim. jonkin luonteenpiirteen vuoksi) eppuluokalle?

      Voiko näin todellakin käydä?

    • vastausta vailla

      Voisiko joku steinerkoulun henkilöstöön kuuluva vastata:

      Niin, onko lain mukaista, että valtionapua nauttiva STEINERKOULU kieltäytyy ottamasta tiettyä lasta (esim. jonkin luonteenpiirteen vuoksi) eppuluokalle?

      Voiko näin todellakin käydä?

      Vastaa vaikka Piitsuli....

      • Piiitsuli

        Hei! En kuuku steinerkoulun henkilöstöön, mutta minuakin kiinnostaisi vastaus tähän kysymykseen. Mielestäni ei kuulosta lailliselta, että kieltäydytään ottamaan lasta 1. luokalle, koska lasta ei vielä edes tunneta. Toisaaltahan mistä tahansa koulusta voidaan oppilas erottaa esimerkiksi koulukiusaamistapauksissa, joten ainakin täytyy olla painavat syyt.


    • ai että erotettu?

      Aika rajua erottaa ennekuin koulu on edes alkanut. Ennenkuulumatonta!
      Eikös steinerkoulu halua erottua peruskoulua "pehmeämmällä" linjalla?

    • angel-12

      Voisiko joku steinerkoulun henkilöstöön kuuluva vastata:

      Niin, onko lain mukaista, että valtionapua nauttiva STEINERKOULU kieltäytyy ottamasta tiettyä lasta (esim. jonkin luonteenpiirteen vuoksi) eppuluokalle?

      Voiko näin todellakin käydä?

      • 3+7=10

        Jos täällä vierailee joku steinerkoulun henkilöstöön kuuluva (tai muutoin koululainsäädännöstä perillä oleva) niin uskon kyllä, että hän vastaa kysymykseesi, vaikket lähettäisikään sitä joka päivä uudestaan eri nimimerkillä.


      • 50+0 = 50
        3+7=10 kirjoitti:

        Jos täällä vierailee joku steinerkoulun henkilöstöön kuuluva (tai muutoin koululainsäädännöstä perillä oleva) niin uskon kyllä, että hän vastaa kysymykseesi, vaikket lähettäisikään sitä joka päivä uudestaan eri nimimerkillä.

        Sinäkin voisit käyttää samoja numeroita. Pliis!


      • tietoa on

        Tutntematta tilannetta, lyhyt vastaus: ei voi.


      • 11+10=21
        tietoa on kirjoitti:

        Tutntematta tilannetta, lyhyt vastaus: ei voi.

        Toivottavasti tämän tapauksen uhri tekisi asiasta kantelun, jotta asia tutkittaisiin. Kyseisen steinerkoulun toimintamalli kuulostaa ainakin eettisesti väärältä vaikkei laitonta olisikaan.


    • gtyipo

      Aina pitää olla syy jos lasta ei oteta oppilaaksi, mutta itse en ainakaan väkisin yrittäisi lastani saada kouluun, jos häntä ei sinne haluta.

    • Ottakaahan selvää...

      Steinerkoulu todellakin valitsee itse oppilaansa. Täällä Joensuussa ei kelpuuteta erityisongelmaisia lapsia ihan sen takia, ettei ole varaa palkata erityisopettajaa. Steinerkoulu on YKSITYISKOULU!

      • Piiitsuli

        "Täällä Joensuussa ei kelpuuteta erityisongelmaisia lapsia ihan sen takia, ettei ole varaa palkata erityisopettajaa."

        Mielestäni on järkevää jos kyseinen steinerkoulu myöntää rehellisesti, että rahat on lama-aikana tiukilla. Olisi lapsen edun kannalta huono ratkaisu ottaa hänet kouluun, vaikka jo etukäteen tiedettäisiin, ettei ole resursseja järjestää hänen tarpeilleen sopivaa opetusta. Normaalissa peruskoulussa rahaa on käytössä enemmän.


    • mihin hölvätään

      Sehän riippuu´ihan arvomaailmasta ja siitä, mihin rahat halutaan käyttää.

      • Piiitsuli

        Valitettavasti ihmisen palkkaaminen ei ole halvimmasta päästä. On tietysti sääli, jos joku ei pääse steinerkouluun siksi, ettei heillä ole varaa palkata erityisopettajaa, mutta peruskoulukin on Suomessa tasokas paikka. Steinerpedagogiikan menetelmissä on kuitenkin vanhemmillekin paljon ammennettavaa :)


    • Steinerlapsi

      Vähän kuulostaa kyllä oudolta... Itse 14 vuotta steineria käyneenä (eskarista asti) ja nyt ylioppilaana sanoisin että ihan samat asiat opetetaan ku peruskoulussaki... Siitä missä järjestyksessä opetetaan en tiiä... Sehän staikussa onki että ku pitäs käydä alusta loppuun ni kyllä on iha kaikki tarvittavat asiat opittu:) Ja jos on jossai tietyssä steinerissa ollu kamalia ihmisiä ei tarkota et koko steinerkoulu järjestelmä ois huono. Ikävää tietty jos omalle kohalle tollanen sattunu.
      Sitte ku kaikki puhuu jostai tosi oudoista antroposofisista filosofioista jne. ni ei sellasia kyllä siellä opeteta. On hauskaa ku en ikinä oo tollasia juttuja sillai tarkemmin kuullukkaa ja ihan 100% steinerlapsi olen :D Mulle ainaki Steiner oli paras päätös minkä mun vanhemmat ois koskaavoinu tehä:)

    • ken diagnosoi

      Vähän ihmetyttää. että steinerissa, jossda ei ole edes erityisopettajaa diagnosoidaan eskarilaisia erityisopetuksen tarpeessa oleviksi, eikä sitten huolita kouluun. Todella oudot arvot!

      (vrt. angel20 kirjoitukset)

    • Johan pomppas!

      Voi raukkaa, joko olet tyhmä tai muuten vaan haastelet asian vierestä :)

      Koulu ei diagnosoi ketään, vaan selvitykset tehdään eskareissa ja neuvoloissa yms. Jos on diagnoosi valmiina, niin turha edes tarjota lasta kouluun, jossa ei saa erityistukea.

      Taas näitä "jankutijankutijankuti"-ihmisiä liikkeellä.

    • ken diagnosoi?

      Lapsihan oli ollut steinereskarissa, jossa ilmeisesti diagnoosikin oli tehty. Ei katsottu sopivaksi hienoon steinerkouluun.

      • tiedoksi ministereil

        Tässä on taas ketju, joka saisi mennä OPM:n.


      • Piiitsuli
        tiedoksi ministereil kirjoitti:

        Tässä on taas ketju, joka saisi mennä OPM:n.

        Olisi tosiaan hyvä jos asiasta tehtäisiin kantelu, niin asia selviäisi. Vaikkakin viestien perusteella steinerkoulussa on toimittu (moraalisesti) oikein, kun ei ole otettu lasta, jolle erityisopetusta ei ole mahdollista järjestää. Miksi lapsi täytyy välttämättä laittaa steinerkouluun? Ei steinerkoulu ole sen "hienompi", mutta koska se ei saa samalla tavalla valtionavustusta, niin pelisäännöt ovat hieman toisenlaiset.


    • miten toimitte?

      Entäpä, jos erityituen tarve ilmenee vasta esim. toisella luokalla. Laitetaanko lapsi ulos steinerkoulusta? Eikö olisi eettisesti oikein hankkia erityisopetusta?

      • outoa touhua

        Niin ja tuossa angel20 tapauksees ihmetyttää se, että lasta ei huolittu kouluun - hänet siis ilmeisesti diagnosoitiin - vaikkei ymmärtääkseni steinereskarissa ole eltoja eikä muitakaan erityisopettajia. Eivätkä hekään tee diagnooseja.

        Miten lapsi on todettu soveltumattomaksi steinerkouluun jo ennen ekaluokkaa?

        Itse valitsisikin peruskoulun ilman muuta, mutta se on mielestäni toinen kysymys. Jos kyseinen steinerkoulu on vaikka ko. perheen lähin koulu ja he sillä perusteella haluavat lapsen sinne.

        Mielestäni on aika törkeää vedota lapsen ominaisuuksiin ja kieltää tällä perusteella lapsen tulo ko. kouluun.


      • Piiitsuli

        "Eikö olisi eettisesti oikein hankkia erityisopetusta?"

        En voisi olla enempää samaa mieltä. Toivottavasti näin toimitaankin.


    • erittäin hyvä ellei

      Muutenkin steinerissa tuntuu olevan kovin normatiivinen kuva ihmisestä. Vaikeudet ja kehitysongelmat kun yleensä nähdään jo toisaalla ohimeneviä kehitykseen tai elämäntilanteeseen liittyvinä jaksoina.

      Steinerissako ihminen luokitellaan hetimmiten? Outoa, outoa....

    • "somelainen juntti"

      Yleensä kunnassa on monia jopa kymmeniä peruskouluja ja vaan se yksi steinerkoulu (harvalta paikkakunnalta ylipäätään löytyy Steiner-koulu), niin ilman muuta ne lapset sinne valikoidaan.

      Joku tolkkuhan täytyy olla luokan koossakin ja oppilasmäärissä. Tää on niin suomalista tyypillistä ajttelutapaa, ulkomailla on paljon noita yksityiskouluja ja siellä taitaa se raha olla ratkaisevassa asemassa. Eli siellä on niitä rikkaiden perheiden kouluja jos missä!

    • läheltä seurannut

      Steiner-koulujen pitää noudattaa laissa määrättyjä oppilaaksi ottamisen perusteita. Päätös oppilaaksi ottamattomuudesta pitää antaa kirjallisena ja sille pitää olla perustelut. Tampereella noudatetaan vuosi toisensa jälkeen oppilaiden valikointia eskariaikana, ilman päteviä syitä jätetään lapsia ottamatta kouluun eikä päätöksiä anneta kirjallisena.

    • mitkä perusteet?

      Mitä ihmeen touhua? Kuka valinnan tekee? Joku antroposofiayhdistyskö?

      Painaako tässä valinnassa vanhempien maksukyky?

    • minäkö steineruhrien

      Wau..kuin lukisin omaa lasteni "2kpl juttua..

    • lolt1

      mitä vittua te sönkötätte?!?!?!? :D

    • saatana3

      voi vittu saatan vitun aasit persee steiner on paras( koklatkaa eurytmiaa) s

      • et silleen

        Ei päästy edes kokeileen tuota stainer-herkkuu, kun edellisen koulun ope laittoi haukku-juorut etukäteen hakemaamme kouluun.


    • Ent. steinerlainen

      steinerkouluissa opetellaan kaikki pakolliset asiat mutta eri tahdissa, esim viidennellä luokalla ollan äidin kielessä puolitoista vuotta edellä mutta matikassa sitten taas jäljessä JOISSAIN asioissa...
      Joten ennenkuin annat toisille väärää kuvaa steinereistä niin selvitäppäs ensin steinereitten pedakokiikka!!!!!!!!

    • 2+2

      selvitäppäs, pedakokiikka, äidin kielessä; selvitäpä itse itsellesi ensin oikeinkirjoituksen alkeet.
      Taisi tulla oikea kuva julki.

    • kokemusta on

      steiner¨¨kusi¨koulusta sikiäää vain kusipäitä, nimimerkillä kokemusta on. täysiä kusipäämulkkuja kaikki jotka sieltä paskalitoksesta potkittu maailmalle, eivät pärjänneet elämässä valmistuttuaan vaan olivat uusavuttomia nilviäisiä, loisia jotka olivat täysin kykenemättömiä mihinkään työhön. Terveisin ylioppilas-Majuri.

    • arviointiperustteet

      Kun kerran steiner-koulun ysiluokkalainen osaa vaan peruskoulun seiskaluokan matematiikan, niin hänen opetuksensa on mukautettu ja sen pitäisi myös näkyä todistuksessa. Ja koska mukautettu 10 on sama kuin normaaliopetuksen 4, selittyy sillä stainerkoulun hyvät matematiikan arvosanat. Eli ysiluokan todistuksessa oleva 10 kertoo siitä, että normaaliopetuksessa lapsi saisi 4n matikassa. Jos lapsellasi on siis vain9 hän saisi normaalisti 3..et silleen ..Tosin stainerkoulussa unohtavat merkitä todistukseen mukautuksen, mutta sehän on pieni virhe.

    • bhgsiaoskj

      Lapseni Tampereen steinerissa, mutta eri luokka-asteella, kuin ketjun aloittaja.

      Toiset lapset kiusaa, asioihin ei puututa, jopa opettaja haukkuu tiettyjä lapsia ja on aina tiettyjen lasten puolella. Haukkuu itseasiassa myös lasten vanhempia koko luokan edessä.
      Jos tunnilla joku vastaa väärin, kaikki rämähtävät nauruun ja opettaja ei puutu asiaan.
      Lapsetko eivät Steinerissa materialisteja? Meidän perhe ei pysy edes perässä, mitä kaikkea pitäisi omistaa. Ja mitä kaikkea pitäisi pystyä tekemään ja paljonko pitäisi olla käteistä rahaa lapsella kokoajan käytössä.

      • Petteri

        Sairasta. Toisaalta kuten nyt mediassa on keskusteltu kouluissako kivaa? Suomessa on päästetty kaikki hyppimään kaikkien menolle. Kokemuksia Lahden steinerkoulusta?


    • Tarvainen5

      "En suosittele!
      18.12.2012 22:06"
      "Lapsemme oli steiner-koulussa 4vuotta, nyt ysillä, steinerin ensimmäisellä ja viimesellä yläluokalla tuli ongelmia."


      Sama peli ihan tavallisissakin kouluissa, kaupungin ja muissa yksityisissä kouluissa.
      Voisit pistää miehes tutkimaan ja ojentamaan edellisiäkin (koulun syrjintää oppilaita kohtaanym.).

      • mustamaalaajat

        Idiootit ihmiset Steiner-kolouluja on joka puolella Suomea ja yhtenäisestä ideologiasta huolimatta ero koulujen välillä on suurta. Älkää puhuku Steiner-kouluista yhtenäistävällä termillä, se on valheellista ja tarkoitusperiltään pelkkää mustamaalaamista! Eihän valtion omia koulujakaan voi yleistää ja erot niiden välillä ovat myös suuria, ja ihan samalla lailla " taviskoulutkin" noudattavat yhteistä ideologiaa ja opetuslinjaa. Ovatko nekin sitten kaikki paskoja välivallan pesäkkeitä ilman työrauhaa, viimeaikaisiin otsikoihin nojaten Häh? Kysympä vaan


      • jeakko
        mustamaalaajat kirjoitti:

        Idiootit ihmiset Steiner-kolouluja on joka puolella Suomea ja yhtenäisestä ideologiasta huolimatta ero koulujen välillä on suurta. Älkää puhuku Steiner-kouluista yhtenäistävällä termillä, se on valheellista ja tarkoitusperiltään pelkkää mustamaalaamista! Eihän valtion omia koulujakaan voi yleistää ja erot niiden välillä ovat myös suuria, ja ihan samalla lailla " taviskoulutkin" noudattavat yhteistä ideologiaa ja opetuslinjaa. Ovatko nekin sitten kaikki paskoja välivallan pesäkkeitä ilman työrauhaa, viimeaikaisiin otsikoihin nojaten Häh? Kysympä vaan

        *väkivallan*, opettele kirjoittamaan taidat olla steinerista lukihäriö näyttää ainakin olevan stainer-mussukoilla hyvinkin yhtenäinen tekijä


    • Muru222333

      Muistakaa kuitenkin kaiken keskellä käydä allekirjoittamassa kansalaisaloite:

      Ruotsi vapaaehtoiseksi!

    • EPX

      En suosittele Etelä-Pohjanmaan Steiner-koulua. Kaikki keskusteluissa ilmenneet ongelmat.

      • 1463

        Itse olen käynyt kyseisen koulun ja minun aikoinani siellä ei tämmöisiä ongelmia ollut. Minulla on koulusta vain hyvää sanottavaa. Oman lapseni ajattelin myös laittaa steinerkouluun.


    • Feilannu_steinerlapsi

      Olen steinerissä ja paskaahan tää on

    • Pettynyt_

      Onhan tuo tuuripeliä millaisen opettajan saa... Opettaja voi haukkua lapsia karskisti, ja ottaa jonkun silmätikukseen. Opetussuunnitelmassa ei pysytä, eikä oppirauhaa ole.

      Hyvän opettajan sattuessa kohdalle tilanne on toki aivan toinen. Itselläni on luotto mennyt Steinerkouluun.

      • Anonyymi

        Näin on,itselläkin sama kokemus.Luokanopettajalla on steinerissa liian iso valta-asema lapseen ja vanhempiin.Lisäksi rahasyistä ja koska "kaikkien kukkien annetaan kukkia",kouluun otetaan oppilaita jotka eivät selviä normi luokassa erityisen tuen tarpeiden vuoksi mutta joiden vanhemmat eivät kykene myöntämään ,että oma piltti tarvitsee erityisopettajaa=tuodaan lapsi steineriin jossa ei sitä vaaraa että puututtaisiin erityisen tuen tarpeisiin.Ja tästä johtuen työrauhan puuttumisesta laskun maksavat tavalliset ja hyvin pärjäävät lapset.


    • Steineroppilas

      Voi vitun idiootti ei kannata uskoa kaikkia juoruja mitä kultainen 9.7 keskiarvoinen lapsenne kertoo teille mitä on koulussa muilta oppilailta kuullu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe