Venäläisiä tulee inkeriläisinä

Finne

Suurin osa muuttajista on jotain muuta kuin inkeriläisiä. Nykyäänhän riittää kun yksi isovanhemmista on inkeriläinen. Hänen mukanaan sitten muuttaa 10 - 20 sukuun tullutta venäläistä. Suomen sosiaaliturva houkuttaa. Samoin rikolliset soluttaa sitä kautta omiaan. Vain sen inkeriläisen pitäisi päästä. Ei ole mitään syytä miksi mukana pitäisi tulla aina osa venäjää.

18

2386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuttunut

      Nykyään tulijat joutuvat suomen kielen testiin.

      • Finne

        Ei suomen kielen opiskeluun vaadita mitään inkeriläisyyttä. Satutko tietämään, että Pietarissa on kouluja ja kursseja joissa opetetaan suomea. Samoin yliopistossa. Myös jopa Viipurissa on aika paljon niitä jotka opiskelee suomea vaikka ei ole mitään sukujuurta Suomeen. Tilanne vain pahenee. Nyt järjestäytynyt rikollisuuskin lähettää väkeään Suomeen inkeriläisinä. Tämä on pliisinkin mielipide kokemuksiensa perusteella.


      • asiasta tietävä
        Finne kirjoitti:

        Ei suomen kielen opiskeluun vaadita mitään inkeriläisyyttä. Satutko tietämään, että Pietarissa on kouluja ja kursseja joissa opetetaan suomea. Samoin yliopistossa. Myös jopa Viipurissa on aika paljon niitä jotka opiskelee suomea vaikka ei ole mitään sukujuurta Suomeen. Tilanne vain pahenee. Nyt järjestäytynyt rikollisuuskin lähettää väkeään Suomeen inkeriläisinä. Tämä on pliisinkin mielipide kokemuksiensa perusteella.

        Aika kiintoisaa, että olet jostain saanut sen käsityksen että venäläiset rikolliset "lähettävät" inkeriläisinä suomeen rikoskumppaneitaan... Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, mikä on inkeriläisten (ja muiden entisten Suomen kansalaisten) ja heidän perheenjäsentensä oleskeluluvan hakumenettely? Vähän vaikea sitä on niin nähdä, että joku vain "lähettäisi" jonkun Suomeen asumaan, jos yhtään on asiaan perehtynyt. Jos seulan läpi rikollisia pääsee, on UVI hoitanut hommansa huonosti.


      • Finne
        asiasta tietävä kirjoitti:

        Aika kiintoisaa, että olet jostain saanut sen käsityksen että venäläiset rikolliset "lähettävät" inkeriläisinä suomeen rikoskumppaneitaan... Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, mikä on inkeriläisten (ja muiden entisten Suomen kansalaisten) ja heidän perheenjäsentensä oleskeluluvan hakumenettely? Vähän vaikea sitä on niin nähdä, että joku vain "lähettäisi" jonkun Suomeen asumaan, jos yhtään on asiaan perehtynyt. Jos seulan läpi rikollisia pääsee, on UVI hoitanut hommansa huonosti.

        Yleisenä vastauksena. Helsingin alueen huumekaupassa on vahvana nuorten "inkeriläismiesten" joukko. Tämä pitäisi tietää jo yleisiä uutisvälineitä seuraamalla. Olen ollut niin monta vuotta käytännön tasolla mukana ongelmia hoitamassa ja ehkäisemässä joten tietoni ei perustu mihinkään kuulopuheisiin. Olen tavannut Venäjällä korkeita Gai- ja Miliisiupseereita. Istunut heidän huoneissaan palavereissa. Ongelma on todellinen. En kuitenkaan tämän enempää selitä. Ei sillä ole merkitystä uskooko joku vai ei. Halusin vain kirjoituksellani havahduttaa ja aiheuttaa heräämistä ongelmaan. Huomasin näillä sivuilla olevan paljon kävijöitä ja uskon heidän olevan henkilöitä joita kiinostaa kyseisenlaatuiset asiat. En lähde käymään mitään väittelyiden sarjaa aiheesta. Olen sanottavani sanonut. Jokainen saa suhtautua asiaan haluamallaan tavalla. Venäjänkielen taitoni on ollut merkittävä tekijä.


      • Finnelle
        Finne kirjoitti:

        Yleisenä vastauksena. Helsingin alueen huumekaupassa on vahvana nuorten "inkeriläismiesten" joukko. Tämä pitäisi tietää jo yleisiä uutisvälineitä seuraamalla. Olen ollut niin monta vuotta käytännön tasolla mukana ongelmia hoitamassa ja ehkäisemässä joten tietoni ei perustu mihinkään kuulopuheisiin. Olen tavannut Venäjällä korkeita Gai- ja Miliisiupseereita. Istunut heidän huoneissaan palavereissa. Ongelma on todellinen. En kuitenkaan tämän enempää selitä. Ei sillä ole merkitystä uskooko joku vai ei. Halusin vain kirjoituksellani havahduttaa ja aiheuttaa heräämistä ongelmaan. Huomasin näillä sivuilla olevan paljon kävijöitä ja uskon heidän olevan henkilöitä joita kiinostaa kyseisenlaatuiset asiat. En lähde käymään mitään väittelyiden sarjaa aiheesta. Olen sanottavani sanonut. Jokainen saa suhtautua asiaan haluamallaan tavalla. Venäjänkielen taitoni on ollut merkittävä tekijä.

        On varmaankin yhtä sun toista - itse muistan kuitenkin v 92 ja sen etten ole tiukempaa ja kärttysämpää porukkaa nähnyt kuin suomen viranomaiset silloin. Oli pahin lamajakso ja suurimalle osalle suomalaisista vaikkakin kaikki tulijoista puhuisivat suomea ja olisivat jopa syntyneetkin täällä sodan aikana/ennen sota - ovat pelkäksi riesäksi.Jotkut jopa häpeävät puhua menetetyistä alueista. HUOM ! Nyt vasta puhutaan reilummin siitä mitä silloin oikein tapahtui - ei olisi onnisttunut vielä ennen v. 2000
        Toisaalta ken tulee saisi luvan oppia nopeasti kielen - sitäkin on havaittavissa ettei se ihan kohtuuajoissa onnistu (siis niiltä ken ei aidosti halua) Itse tulin osaen mutta toki suhtautumisessa ehkä 1% on sitä että welcome ja kerro mitä ja miksi ja olet sydämmellisesti tervetullut.Muuten kyllä katsotaan kieroon - toki hienosti se osataan ilmaista mutta vaikkapa koulutusta vastavan työn saamisessa tulee esin. Hieno kun osaat venäjää - muttei ehklä tarvitse rehvastella sillä ja suhteilla !


      • Malinki ozero
        asiasta tietävä kirjoitti:

        Aika kiintoisaa, että olet jostain saanut sen käsityksen että venäläiset rikolliset "lähettävät" inkeriläisinä suomeen rikoskumppaneitaan... Onkohan sinulla mitään käsitystä siitä, mikä on inkeriläisten (ja muiden entisten Suomen kansalaisten) ja heidän perheenjäsentensä oleskeluluvan hakumenettely? Vähän vaikea sitä on niin nähdä, että joku vain "lähettäisi" jonkun Suomeen asumaan, jos yhtään on asiaan perehtynyt. Jos seulan läpi rikollisia pääsee, on UVI hoitanut hommansa huonosti.

        Tunnen Venäjältä tulleita ja eräs hyvä tuttavani sieltä kertoo mm. seuraavaa lyhyesti:

        -suomalaiset eivät ymmärrä sitä,että Venäjällä voi ostaa minkä tahansa kansallisuuden passiinsa

        -sama koskee henkilöllisyyttä

        -viranomaisia voi lahjoa pikkusummilla

        -suomalaiset luulevat,että Venäjällä viranomaiset toimivat samoin kuin Suomessa.

        -Suomalaiset eivät ymmärrä,että venäläinen voi hankkkia itselleen "suomalaisen mummon" paperit tarvittaessa jos sellaista vaaditaan

        -Suurin osa inkeriläisinä tulleista eivät ole inkeriläisiä. Eivät ole koskaan olleet.

        -inkeriläiset ovat luterilaisia,silti tulijat ovat pääosin ortodokseja

        -suomalaiset ovat lapsenomaisia tietämättömyydessään,joka johtuu suomalaisten huonosta kielitaidosta ja venäjäläisen kulttuurin tuntemisesta

        -Itärajan kunnissakin kaikki suomalaiset opiskelevat kouluissa pakollisena kielenä ruotsia ja luulevat,että se on suuri maailmankieli jota puhutaan Venäjälläkin

        Suomi on iso hölmölä lyhyesti sanottuna.


      • Finne
        Finnelle kirjoitti:

        On varmaankin yhtä sun toista - itse muistan kuitenkin v 92 ja sen etten ole tiukempaa ja kärttysämpää porukkaa nähnyt kuin suomen viranomaiset silloin. Oli pahin lamajakso ja suurimalle osalle suomalaisista vaikkakin kaikki tulijoista puhuisivat suomea ja olisivat jopa syntyneetkin täällä sodan aikana/ennen sota - ovat pelkäksi riesäksi.Jotkut jopa häpeävät puhua menetetyistä alueista. HUOM ! Nyt vasta puhutaan reilummin siitä mitä silloin oikein tapahtui - ei olisi onnisttunut vielä ennen v. 2000
        Toisaalta ken tulee saisi luvan oppia nopeasti kielen - sitäkin on havaittavissa ettei se ihan kohtuuajoissa onnistu (siis niiltä ken ei aidosti halua) Itse tulin osaen mutta toki suhtautumisessa ehkä 1% on sitä että welcome ja kerro mitä ja miksi ja olet sydämmellisesti tervetullut.Muuten kyllä katsotaan kieroon - toki hienosti se osataan ilmaista mutta vaikkapa koulutusta vastavan työn saamisessa tulee esin. Hieno kun osaat venäjää - muttei ehklä tarvitse rehvastella sillä ja suhteilla !

        Siinä oli asia että saisi opetella tätä kieltä. Myönnän senkin ettei täällä moni suhtaudu tasavertaisesti inkeriläisiin. Sinä myönnät että muuttajissakin on ollut yhtä sun toista. Kuitenkin huomaan ettet vielä oikein ymmärrä suomalaista ajatusmaailmaa. En vastusta inkeriläisten muuttoa. Sitten tuo heittosi että rehvastelen kielitaidolla ja suhteilla. Etkö ymmärtänyt minun tarkoittavan sitä etten puhu jotain keksittyä propagandaa vaan tosiasioita. Tapaamiset miliisin ja gain kanssa ei ole säistä puhumisia. He myös tietävät mainitsemani ongelman olemassaolon. Kielitaitoni varmistaa sen ettei tule väärinkäsityksiä eikä tulkit muuntele asioita. Suomalaisessa kulttuurissa noiden maininta ei ole rehvastelua. Kielitaito ei ole täällä mikään harvinaisuus. Suhteet on taas määrätyissä tehtävissä pakollisia, että voi hoitaa työnsä. Hyvää Joulua Sinulle.


    • ernesti

      Esim. Varkauden seudulla on yksi opiskelija asuntola täynnä venäläisiä. Eivät osaa kuin vähän suomea ja eivät ollenkaan englantia. Sitten lukevat muka ammatti- ja aikuisopistolla datanomiksi tai merkonomiksi! Heitä opetetaan suomeksi ja he ovat suomalaisten seassa tunneilla, jos edes viitsivät tulla paikalle. Nimittäin he ovat aina poissa.

      Joudun asumaan kolmen hengen solussa venäläisen kanssa. Onneksi on edes yksi suomalainen minun lisäksi siellä. Venäläiset käyttäytyvät kuin moukat, tupakoivat sisällä ja tumpaavat lavuaariin. Eivät pese astioitaan saatikka edes itseään.

      En ymmärrä mikä logiikka tässä nyt oikein on ottaa venäläisiä hyysättäväksi. Yhtenä lauantai iltana oli ulko-oven kautta yritetty murtautua. Eipä enää ovi auennut. Sieltä on tiirikoitu muittenkin asuntojen ovia. Voi vain arvailla ketkä olleet asialla. Venäläiset?

      Ketkähän maksaa heidän ylöspidon? Me! Kannattaa sijoittaa venäläisiin! Idioottimaiset päättäjät olleet taas asialla.

      • inkeriläinen tyttö

        Minä opiskelen yliopistossa ja meillä on todella paljon venäläisiä. Ei vältämättä inkeriläisiä vaan ihan tavallisia venäläisiä, jotka tulivat opiskelemaan Suomeen. Jotkut tekevät väitöskirjaa, jotkut tulivat vaihto-opiskelijana. En kaikista tiedä, mutta monet heistä ovat todella mukavat ja fiksut.

        Minäkin olen joskus asunut solussa. Nyt olen kohta valmistunut. Monta suomalaista tuttua valittaa vieläkin, että heidän solussa asuvat todella epäsiistit, epäkohteliaat ja tyhmät (110%) suomalaiset naapurit. Tarkoittaako se, että jokainen suomalainen on dorka ja idiootti? ...
        Ei ainakaan minun mielestäni.

        Jos joku yrittää murtautua sun kotiisi, niin se on takuulla venäläinen vaikka et tiedä kuka se on?.. Joopa joo.

        Ja newsflash sulle: *Opistoista* ei aina löydy tämän maan fiksuinta porukkaa alkuperästä riippumatta... ja se näkyy sun kirjoituksessasi.

        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti nimenomaan inkeriläisistä, tunnetko eron?...

        Tällä hetkellä olen koulun lisäksi töissä ja luultavasti maksan sinun ylläpidön. Jättäisin sen väliin jos vain voisin.


      • ernesti
        inkeriläinen tyttö kirjoitti:

        Minä opiskelen yliopistossa ja meillä on todella paljon venäläisiä. Ei vältämättä inkeriläisiä vaan ihan tavallisia venäläisiä, jotka tulivat opiskelemaan Suomeen. Jotkut tekevät väitöskirjaa, jotkut tulivat vaihto-opiskelijana. En kaikista tiedä, mutta monet heistä ovat todella mukavat ja fiksut.

        Minäkin olen joskus asunut solussa. Nyt olen kohta valmistunut. Monta suomalaista tuttua valittaa vieläkin, että heidän solussa asuvat todella epäsiistit, epäkohteliaat ja tyhmät (110%) suomalaiset naapurit. Tarkoittaako se, että jokainen suomalainen on dorka ja idiootti? ...
        Ei ainakaan minun mielestäni.

        Jos joku yrittää murtautua sun kotiisi, niin se on takuulla venäläinen vaikka et tiedä kuka se on?.. Joopa joo.

        Ja newsflash sulle: *Opistoista* ei aina löydy tämän maan fiksuinta porukkaa alkuperästä riippumatta... ja se näkyy sun kirjoituksessasi.

        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti nimenomaan inkeriläisistä, tunnetko eron?...

        Tällä hetkellä olen koulun lisäksi töissä ja luultavasti maksan sinun ylläpidön. Jättäisin sen väliin jos vain voisin.

        Sitä kannattaa sitten alkaa haukkua läpittämään, kun et muuta osaa? Elämässä ei kyllä menesty jos alkaa haukkua muita niiden mielipiteen takia. Jokaisella on siihen oikeus, mielipiteeseen.

        Ja tämä ei ole vain mielipide, jos olen venäläisen kanssa asunut pari kuukautta, tiedän mistä kirjoitan.

        Inkeriläisethän ovat enemmän venäläisiä kuin suomalaisia. Heillä on venäjänpassi jne.

        Uskon, että venäläisissä on fiksujakin seassa, jos kerta ovat yliopistoon/ AMK:hon menneet. Ei sinne ihan noin vain päästä, ja hyvä niin. Heidän kanssaan jakaisin soluhuoneiston ilomielin, mutta kun yleensä yhteen asuntoon laitetaan samasta koulusta opiskelijat.

        En ala kirjoittamaan tässä surkeita asioita mitä täällä on tapahtunut. Silminnäkijöitten mukaan ne oli ollu venäläiset mitkä räpelti sitä ulko-ovea. noh, nyt vuokraisäntä potkii ne pihalle ennen joulua. :P Siitäpähän saivat kun tulivat perse edellä tänne. Vuokraakin on karhuttu niiltä siitä lähtien kun muuttivat. :)

        Ja mikähän oli motiivisi tulla hampaita kiristelemään. Ainakaan et kovin viisaalta vaikuta. ;P Opettele mieluummin keskustelemaan asioista, ja jos sinua jokin asia ärsyttää, sen voi ilmaista nätimmin, tai jättää kokonaan sanomatta. Rakas.


      • inkeriläinen tyttö
        ernesti kirjoitti:

        Sitä kannattaa sitten alkaa haukkua läpittämään, kun et muuta osaa? Elämässä ei kyllä menesty jos alkaa haukkua muita niiden mielipiteen takia. Jokaisella on siihen oikeus, mielipiteeseen.

        Ja tämä ei ole vain mielipide, jos olen venäläisen kanssa asunut pari kuukautta, tiedän mistä kirjoitan.

        Inkeriläisethän ovat enemmän venäläisiä kuin suomalaisia. Heillä on venäjänpassi jne.

        Uskon, että venäläisissä on fiksujakin seassa, jos kerta ovat yliopistoon/ AMK:hon menneet. Ei sinne ihan noin vain päästä, ja hyvä niin. Heidän kanssaan jakaisin soluhuoneiston ilomielin, mutta kun yleensä yhteen asuntoon laitetaan samasta koulusta opiskelijat.

        En ala kirjoittamaan tässä surkeita asioita mitä täällä on tapahtunut. Silminnäkijöitten mukaan ne oli ollu venäläiset mitkä räpelti sitä ulko-ovea. noh, nyt vuokraisäntä potkii ne pihalle ennen joulua. :P Siitäpähän saivat kun tulivat perse edellä tänne. Vuokraakin on karhuttu niiltä siitä lähtien kun muuttivat. :)

        Ja mikähän oli motiivisi tulla hampaita kiristelemään. Ainakaan et kovin viisaalta vaikuta. ;P Opettele mieluummin keskustelemaan asioista, ja jos sinua jokin asia ärsyttää, sen voi ilmaista nätimmin, tai jättää kokonaan sanomatta. Rakas.

        Vastasin vaan sinun kirjoitukseen.

        Jos sinun kirjoitus oli pelkkä viisas mielipide niin kyllä minunkin kirjoitus on... Elämässä tosiaan ei menesty sillä että syyttää venäläsiä kaikista. ;)

        >jos sinua jokin asia ärsyttää, sen voi ilmaista >nätimmin, tai jättää kokonaan sanomatta.

        tämä olisi hyvä ohje sinullekin :) Ei kannata yleistä, hyvää että ymmärrät sen.

        >Inkeriläisethän ovat enemmän venäläisiä kuin >suomalaisia. Heillä on venäjänpassi jne.

        - Eroja on aika paljon ja kannattaa ensin tutustua asiaan. Venäjän passi ei ole se tärkein juttu vaan asema Suomessa. Esim. yksi niistä eroista on se, ettei venäläiset (ja ylipäätä ulkomaalaiset opiskelijat) saa yleensä opintotukea/sosiaalitukea jne. Toinen on se että inkeriläisillä on mahdollisuus 6v. päästä vaihtaa passinsa suomalaiseen jos vain haluavat.


    • inkeriläinen tyttö

      Kuules, jos minun isoäitini ei olisi lähtenyt Siperiaan pikajunalla, en tekisi kirjoitusvirheitä ja puhuisin suomea yhtä hyvin kuin sinä. Jos isöäitini olisi jäänyt Suomeen ja menisi naimisiin venäläisen miehen kanssa, he varmaan vieläkin asuisivat täällä ja et ikinä saisi tietää olenko inkeriläinen vai ei.

      Olisin yhtä "suomalainen" kuin sinä. Luuletko, että olen huumekauppias tai näytän jotenkin erilaiselta? Kyllä mäkin olen töissä ja maksan veroni...

      Sanotaan näin, jos joku väärentää kaikki paperinsa ja tulee "inkeriläisenä" (ja kyllä se ei tule olemaan helppoa, ja jono on muutenkin pitkä) niin se on mielestäni väärin!

      Olen iloinen, että perheeni muutti takaisin Suomeen. Voi olla, että ajattelet että olen joku "osa Venäjää" kun kuulet aksenttini ...

      Olisi kivaa jos tilanne olisi erilainen: että sun isoäiti olisi lähtenyt pikajunalla Siperiaan. Ehkä sinä haluaisit jäädä sinne asumaan (oletko jo innoissas?), ja toivoisit, että isöäitisi yksin lähtisi Suomeen jos niin haluaa ilman miestä, lapsia ja ale 18v lapsenlasta? Ja tämä olisi hyvä ratkaisu sun kannalta koska kuka nyt haluaa muuttaa yksin ilman perhetta.

      Olisi kivaa jos sinä inkeriläisenä nyt ihmettelisit jonkun tyhmän tyypin viestia tässä suomi24:ssa.

      • Finne

        Miksi raivoat minulle. En näe pienintäkään syytä. Tuomitsinko jotenkin inkeriläisten tulon. Etkö ymmärrä mitä tarkoittaa "Venäläisiä tulee Inkeriläisinä"? Selitän sen Sinulle. Osa tulijoista ei ole millään tavalla inkeriläisiä, vaan he ovat aivan täysiä venäläisiä joilla on ehkä kaukainen sukulainen inkeriläinen tai ei ole sitäkään. Venäjällä voi tosiaan ostaa minkä hyvänsä kansallisuuden paperit. Sattuuko Sinulla olemaan aavistustakaan kuinka moni jää huijausyrityksestä vuosittain kiinni. Silti konsulaattikin tietää ettei läheskään kaikki paljastu. Jos Sinulla ei ole näistä tietoa niin älä raivoa asiasta josta et tiedä. Toisekseen olenko jossain väittänyt kaikkien inkeriläisten olevan joitain huumekauppiaita. Väitätkö puolestasi ettei monet inkeriläiset ole sekaantuneet huumekauppaan. Kuitenkin on tosiasia että Suomen huumekaupan tukkuporras on lähes täysin virolaisten ja venäläisten käsissä.
        Älä edes kuvittele ettei joukossa ole monia inkeriläisiäkin. Jos ei ole niin sitten Suomen Oikeuslaitos on pannut vankilaan monta syytöntä.
        Vielä mielipiteeni todellisten inkeriläisten muutosta. On oikein että vuosisatainen vääryys korjataan ja he pääsevat takaisin sinne minne heillä on oikeus. Ei se kuitenkaan tuo "puolelle venäjää" sitä oikeutta. Sinulla on vielä oppimista suomalaisesta keskustelukulttuurista. Ei laiteta toisen sanomaksi ja esittämäksi mielipiteitä joita toinenei ole sanonut eikä esittänyt. Tuokin iva minun suomenkielestäni oli asiatonta ja se on jäänteitä sieltä venäläisestä keskustelukulttuurista jossa toinenyritetään saada mahdollisimman huonoon valoon väittämällä hänen sanoneen jotain mitä ei ole sanonut. Kuitenkin Hyvää Joulua ja iloista mieltä Sinulle inkeriläinen tyttö.


      • Finne

        Ihmettele sinä vain inkeriläisenä "tyhmän tyypin" viestiä. Pitääkö inkeriläiset sitä tyhmänä joka ei venäläisiä pidä inkeriläisinä eikä sallisi heille samoja oikeuksia kuin inkeriläisille. Onko inkeriläiset täällä Suomessa nykyään venäläisten asianajajina. Miksi sinä niin kiivaasti puolustat venäläisten pääsyä Suomeen inkeriläisinä. Olette osa teistä näköjään mieleltänne kovinkin venäläistyneet.


    • Finne

      Inkeriläinen on inkeriläinen ja samalla myös suomalainen kuuluen paluumuuton piiriin. Venäläinen on venäläinen eikä ole suomalainen ja ei ole paluumuuttaja vaan maahanmuuttaja.

    • Tatti

      En ole vielä ennen käynytkään täällä inkeriläispalstalla. Eivät taida olla kovin vilkkaat. Tämä oli näköjään suosituin aloitus joten laitan kysymykseni tähän. Sivuaa tuota aloitusta. Mistä tietää kuka on inkeriläinen Venäjällä? Eikös kaikilla ole samat passit vai lukeeko jokaisella mihin kansanryhmään kuuluu?

      • Finne

        Siellä on tosiaan lukee passeissa onko juutalainen, suomalainen vai mikä. Venäjällä on onnistunut aina ostamaan myös muunkin nimikkeen mikä kuuluisi. Olen haastatellut monia jotka ovat itse kertoneet ostaneensa jonkun muun kansallisuuden. Ja tunnen tälläkin hetkellä heitä joilla on juuri tälläinen kansallisuuden vaihtohomma vireillä.
        Suomi on Suomi ja Venäjä on Venäjä.


    • Lainaaja ;-)

      Täytyy muistaa, että inkeriläiset ovat valtaosin luterilaisia.

      Lainaus ortodoksi palstalta

      Uusia linjauksia kirkkomme idänsuhteissa
      Kirjoittanut: Bacon & eggs 22.12.2004 klo 12.03

      Niille, joita kiinnostaa Moskovan valloitusinto Suomea ja sen kirkollista järjestystä vastaan, suosittelen luettavaksi Analogin pääkirjoitusta asian tiimoilta. Analogi on Tampereen, Hämeenlinnan ja Turun ort. srkuntien lehti. Kari M. Räntilä kirjoittaa seuraavasti.
      'Moskovan patriarkaatti on aktivoitunut Suomessa. Nikolaoksen seurakunta rakentaa nyt omaa kirkkoaan ja seurakuntakeskustaan Helsingin Itäkeskukseen. Lisäksi Turussa ja Porissa on venäläinen kappeli, kirkkoa rakennetaan Itäkeskuksen lisäksi Vammalaan. Tällaisesta patriarkaatin levittäytymisestä Suomen kirkon alueelle meidän tulee tiedostaa, että kyse on Moskovan taholta kirkon kanonien vastaisesta toiminnasta. Siksi meidän on syytä nyt odottaa, että piispainkokouksemme ottaa tähän ongelman selvän kannan'.
      Lopuksi Räntilä toteaa:'Sen sijaan on haluttava vaikuttaa siihen että Moskovan patriarkaatin piispat ja papit rohkaisisivat Suomessa asuvia venäläisiä käyttämään ennakkoluulottomasti ja sankoin joukoin Tampereen ja minkä muun tahansa paikallisen ortodoksisen seurakunnan tarjoamaa hengellistä hoitoa.'
      Näin siis Analogin pääkirjoituksessa. Nyt on viitteitä, että myös muut ryhmät kuin venäläiset ovat suunnitelemassa omien ort. seurakuntien perustamista ja rekrytoimassa omaa kansallista papistoa ulkomailta.
      Olemmeko nyt astuneet banaaninkuoreen, joka vie ja vie eteenpäin halusimmeko vai emme? Odottaako meitä 'Ruotsinmalli'; sieltähän me muutenkin saamme kaikki vaikutteemme? Onko jo liian myöhäistä vai huitaistaan tämä kaikki pois 'ohimenevänä ilmiönä' tms? Vai sanotaanko höpö, höpö, vainoharha ja ahdasmielisyys vaivaa taas Baconia?
      Kaikesta huolimatta: Kristus syntyy - kiittäkää!
      Hristos rosdaetsja - Slavite!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe