Moi!
Luin taannoin uutisen: http://yle.fi/uutiset/kerrostalokyttaaminen_kohdistuu_usein_nuoriin_ja_nuoriin_lapsiperheisiin/6417081
Koskettaako tämä siivoojana muita kuin minua? Tuurasin erästä rouvaa 6 viikkoa useassa eri taloyhtiössä.
Huomasin vähitellen kuinka hyvin ihmiset tuntuvat seuraavan sitä milloin kukakin siivoaa. En voinut työmääräni vuoksi siivota kaikkina päivinä joten ainakin kerran eräs rouva tuli juttelemaan ja kertoi kuinka joku "vaaleatukkainen" siivooja oli jättänyt laittamatta saunan kuntoon perjantaina.
Jäi mieleen että oikeasti: Kyttäävätkö nämä asukkaat kovinkin tarkkaan minua ovisilmistään.
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Porrassiivous ja kerrostalokyttääjät?
29
3892
Vastaukset
- vkosiivous
En ole itse siivonnut portaita, mutta kuullut muilta juttuja; kyttäävät. Joissain paikoissa ovat laittaneet vihkoon ylös miten kauan siivooja on paikalla. Laitetaan kivi maton alle, ja kytätään onko se hävinnyt.
- putsfrau
Jouduin joskus siirtämään erääseen kohteeseen menoa käydessäni lääkärissä.
Palaute en ole mukamas käynyt joka päivä vaikka menin vain eri aikataulussa.
Teippasin palautelapun talon eteisaulan seinälle ja pyysin puhumaan totta seuraavalla kerralla, loukkaannuin niin.
Parin päivän päästä oli ilmaantunut useita kommentteja kun muut asukkaat antoivat kiittävää palautetta.
Oli tiedossa kuka tämä rouva oli.
Jokaisessa paikassa löytyi joku hankala ihminen, kyllä silti on mielestäni hyvä kun palaute annetaan suoraan kuten hänkin usein teki, sillä kertaa oli vain epäasiallinen kun en voinut välttää lääkärireissua.
Myös kolikoiden pudottelijoita oli, sanoin ettei minulle ainakaan saa sellaista tehdä koska vien asian eteenpäin. Loppui sillä kertaa.
En koskaan jättänyt saunan lauteita harjaamatta joku teki sellaistakin tiemmä.
Kymmeniä ihmisiä käy kahtena päivänä viikossa. Mikä basillien määrä jollei harjata. - lastutasku
putsfrau kirjoitti:
Jouduin joskus siirtämään erääseen kohteeseen menoa käydessäni lääkärissä.
Palaute en ole mukamas käynyt joka päivä vaikka menin vain eri aikataulussa.
Teippasin palautelapun talon eteisaulan seinälle ja pyysin puhumaan totta seuraavalla kerralla, loukkaannuin niin.
Parin päivän päästä oli ilmaantunut useita kommentteja kun muut asukkaat antoivat kiittävää palautetta.
Oli tiedossa kuka tämä rouva oli.
Jokaisessa paikassa löytyi joku hankala ihminen, kyllä silti on mielestäni hyvä kun palaute annetaan suoraan kuten hänkin usein teki, sillä kertaa oli vain epäasiallinen kun en voinut välttää lääkärireissua.
Myös kolikoiden pudottelijoita oli, sanoin ettei minulle ainakaan saa sellaista tehdä koska vien asian eteenpäin. Loppui sillä kertaa.
En koskaan jättänyt saunan lauteita harjaamatta joku teki sellaistakin tiemmä.
Kymmeniä ihmisiä käy kahtena päivänä viikossa. Mikä basillien määrä jollei harjata.Saunan lauteiden bakteerit kuolee kuumuudessa. Alin laude on bakteerisin kun kuumuus ei ylety. Mutta tietenkin hiki ja muu jää jos ei pese oikeilla aineilla. Työ pitää tehdä niin, ettei kyttääjillä ole mitään valittamista.
- luottari1
Voi kuule kyllä todella vaanivat kuin haukat, itselleni kävi aikoinaan niin että oli laitettu puolukka ihan rapun nurkkaan. näin itse kun akka kävi katsomassa onko se poissa. Ei ollut mitään valittamista muuten, syy piti löytää jostakin.
- kohtatöihin
Minä sain jo aikaa sitten palautetta, kun en ollut vaihtanut saunatilan roskapusseja, tarpeeksi usein. Ja en ollut pessyt saunatilojen räsymattoja!
Anteeksi kuinka, jos roskapusseja ei ole, ja kuuluuko taloyhtiön oman väen räsymatot siivoojalle pestä, jos siiv. sopparissa ei ole-
Selitin valittajalle, että omistani olin jonkin aikaa tuonut roskapussit.
Ja kun as.oy asioita on enempi, kuluja tulee (huonolla palkalla) näistäkin roskapusseista! Eri asia jos ta antaa ne pussit, että voi iloisena jaella niitä monta vuotta ympäri cityä- "lisukkeena".
Yhdessä kohteessa työkamun seurassa sit selvisi miksi olettavat... Hän kantaa kaikkia ties mistä haalimiaan pusseja kohteisiin. Tuskin niissä edes ajatellaan mitään roskapusseja.
Yksi vakikohde minulla on, jossa on säkit ja pussit! Ja kaikkee muutakin tilataan, kun vien listan mitä tarvii! Varjelenkin tätä kys. kohteen siivouskomeroa kuin aarretta, siel on kaik järjestyksessä. - rappusiivooja
Millä tavoin pesette ne lauteet?
Ei kai ne kovin paskasia ole, kun ihmiset käyttää perspyyhkeitä.
Eniten saan valituksia hissien rostereista mutta milläs ne pidät puhtaana?- ----
Lauteet ensin kastellaan, sitten harjataan pesuaineella, huuhdotaan. Jos voi nostaa pystyyn, harjataan alapuolikin ja jätetään valumaan.
Täälläpäin on säännöt että lapsiperheen on otettava oma roskapussi mukaan ja siihen käytetyt lastenvaipat. Jotka viedään omaan roskikseen.
Usein roskista ei käytetä lainkaan ja pussi on pölyinen.
Omia räsymattoja ei saa tuoda, mahdotonta niitä on puhtaana pitää. Eihän rappukäytävässäkään saa niitä pitää. Yhtiön on tuotava muoviset ritilämatot jotka pestään samalla kun lattiakin. - näillä palkoilla
---- kirjoitti:
Lauteet ensin kastellaan, sitten harjataan pesuaineella, huuhdotaan. Jos voi nostaa pystyyn, harjataan alapuolikin ja jätetään valumaan.
Täälläpäin on säännöt että lapsiperheen on otettava oma roskapussi mukaan ja siihen käytetyt lastenvaipat. Jotka viedään omaan roskikseen.
Omia räsymattoja ei saa tuoda, mahdotonta niitä on puhtaana pitää. Eihän rappukäytävässäkään saa niitä pitää. Yhtiön on tuotava muoviset ritilämatot jotka pestään samalla kun lattiakin.Riittää kun vesiletkulla ruiskuttaa saunan ovelta
- Kuivaaja vaan
---- kirjoitti:
Omia räsymattoja ei saa tuoda, mahdotonta niitä on puhtaana pitää. Eihän rappukäytävässäkään saa niitä pitää. Yhtiön on tuotava muoviset ritilämatot jotka pestään samalla kun lattiakin.Kuinka tarkkaan teillä on ohjeistettu se että hanat, lauteet tai lattiat pitäis kuivata pesemisen jälkeen?
Meillä ainakin on opastettu että lauteet pitää kuivata ikkunakuivaimella, seinät pitää kuivata mopilla ja sitten vielä lattiat pitää kuivata lastalla että loppu kosteus kuivata kuivalla mopilla. - Ei vaan,
Kuivaaja vaan kirjoitti:
Kuinka tarkkaan teillä on ohjeistettu se että hanat, lauteet tai lattiat pitäis kuivata pesemisen jälkeen?
Meillä ainakin on opastettu että lauteet pitää kuivata ikkunakuivaimella, seinät pitää kuivata mopilla ja sitten vielä lattiat pitää kuivata lastalla että loppu kosteus kuivata kuivalla mopilla.lauteet ja seinät kuivataan jatkojohdollisella hiustenkuivaimella
- ----
Kuivaaja vaan kirjoitti:
Kuinka tarkkaan teillä on ohjeistettu se että hanat, lauteet tai lattiat pitäis kuivata pesemisen jälkeen?
Meillä ainakin on opastettu että lauteet pitää kuivata ikkunakuivaimella, seinät pitää kuivata mopilla ja sitten vielä lattiat pitää kuivata lastalla että loppu kosteus kuivata kuivalla mopilla.Ei missään nimessä, vaan sauna on pestävä ajoissa että ehtii kuivua ennen ensimmäistä saunojaa.
Saunassa kävijätkään eivät saisi kastella lauteita, ohjeet eivät mene perille. Kosteudessa basillit leviävät kuten ovenkahvoissakin.
Pesuhuoneen lattialta isommat vedet pois lastalla.
Ennen muinoin oli kauan lauteet olleet harjaamatta liasta muodostui tampa lauteitten alle.
Meidän työalueella kun aloitin, siivosin hämähäkin seittejä pukuhuoneen pattereista. - tyhmät ohjeesi
---- kirjoitti:
Ei missään nimessä, vaan sauna on pestävä ajoissa että ehtii kuivua ennen ensimmäistä saunojaa.
Saunassa kävijätkään eivät saisi kastella lauteita, ohjeet eivät mene perille. Kosteudessa basillit leviävät kuten ovenkahvoissakin.
Ennen muinoin oli kauan lauteet olleet harjaamatta liasta muodostui tampa lauteitten alle.
Meidän työalueella kun aloitin, siivosin hämähäkin seittejä pukuhuoneen pattereista.Minä en allergisena ihmisenä kuivassa saunassa käy. Tulen aina kastelemaan lauteet ennen saunomista.
- -----
tyhmät ohjeesi kirjoitti:
Minä en allergisena ihmisenä kuivassa saunassa käy. Tulen aina kastelemaan lauteet ennen saunomista.
Ajatteletko seuraavaa kävijää, ilman kosteuttahan saat suihkulla pesuhuoneen kautta tai heität löylyä?
- Kuivaaja vaan
---- kirjoitti:
Ei missään nimessä, vaan sauna on pestävä ajoissa että ehtii kuivua ennen ensimmäistä saunojaa.
Meidän työalueella kun aloitin, siivosin hämähäkin seittejä pukuhuoneen pattereista.Tuurasin erästä vanhempaa siivoojaa porrassiivouksessa. Hän ainakin oli valittanut saunoista vaikka olin pessyt lauteet kuten laitoshuoltajan oppaassa on sanottu. Eli ensin kuumaa vettä, jotta ne puusolut aukevat, sitten pesu pesuaineella ja tämän jälkeen sitten huuhdellaan ja lopuksi vielä huuhtelu kylmällä vedellä.
Tämä siis tehtäisi tyyliin tiistaina tai keskiviikkona ja sitten torstaina tai perjantaina eli seuraavana porrassiivouspäivänä laitettaisiin sauna kuntoon eli ovet kiinni, matot paikalleen sekä lattiakaivojen ritilät paikalleen.
Mutta silti oli valittanut työstäni ainakin yhdelle kolleegalleen ija ilmeisesti myös ainakin palveluohjaajalle.
Mietin vaan että olisiko minun oikeasti pitänyt kuivata kaikki kuten edellisessä viestissä sanoin? - ----
Kuivaaja vaan kirjoitti:
Tuurasin erästä vanhempaa siivoojaa porrassiivouksessa. Hän ainakin oli valittanut saunoista vaikka olin pessyt lauteet kuten laitoshuoltajan oppaassa on sanottu. Eli ensin kuumaa vettä, jotta ne puusolut aukevat, sitten pesu pesuaineella ja tämän jälkeen sitten huuhdellaan ja lopuksi vielä huuhtelu kylmällä vedellä.
Tämä siis tehtäisi tyyliin tiistaina tai keskiviikkona ja sitten torstaina tai perjantaina eli seuraavana porrassiivouspäivänä laitettaisiin sauna kuntoon eli ovet kiinni, matot paikalleen sekä lattiakaivojen ritilät paikalleen.
Mutta silti oli valittanut työstäni ainakin yhdelle kolleegalleen ija ilmeisesti myös ainakin palveluohjaajalle.
Mietin vaan että olisiko minun oikeasti pitänyt kuivata kaikki kuten edellisessä viestissä sanoin?Pesu on tärkein ja olet tehnyt työsi hyvin. Kuivaus ei kannata koska täysin kuivaksi ei saa, ja jos on monta saunaa viikossa pestävä ei millään ehdi.
Jos aikaa on tee hänen mielikseen ohjeiden mukaan.
Kun olet omalla alueellasi voit järkeistää saunan pesua.
Palautteissa on ikävintä se, kun niitä ei voida antaa suoraan työn tekijälle. - Kuivaaja vaan
---- kirjoitti:
Pesu on tärkein ja olet tehnyt työsi hyvin. Kuivaus ei kannata koska täysin kuivaksi ei saa, ja jos on monta saunaa viikossa pestävä ei millään ehdi.
Jos aikaa on tee hänen mielikseen ohjeiden mukaan.
Kun olet omalla alueellasi voit järkeistää saunan pesua.
Palautteissa on ikävintä se, kun niitä ei voida antaa suoraan työn tekijälle.Samaa mieltä noissa palautteen antamisissa. Yhtenä kertana esimies sanoi että oli soitetttu KOLME VIIKKOA SITTEN ja valitettu jostain jota en ollut edes tiennyt että se kuuluu minulle. Kiitos sen ettei koskaan perehdytetty.
Tai entäpä sitten eräs autokorjaamo: Esimies puhui että jokin väli pitäisi puhdistaa, kun kyselin että mikä väli niin ei esimies tiennyt, toinen esimies oli pyytänyt sanomaan.
Sittenpä yritin kaikkia välejä puhdistaa paremmin kunnes eräänä kertana parin vuoden päästä kiersin esimiehen ja korjaamopäällikön kanssa ja vasta silloin selvisi että mitä välejä se tarkoitti. En ollut koskaan tajunut tätä.
Toisin sanoen jos olisin esimies tai siivousfirman johtaja niin painottaisin sitä että kierroilla olisi kohteen vakituinen siivooja esimiehen että firman yhteyshenkiön kanssa katsomassa mistä tulee moitteita, mistä kehuja ja mistä jotain muuta.
Silloin se tieto tulisi suoraan siivoojalle ja siivoja voisi tehdä asialle jotain. Voin kuvitella tilanteen: Asiakas soittaa esimiehelle ja moittii, esimies panttaa tai antaa virheellistä tietoa. Sitten asiakas kokee että SIIVOJA ei tee työtään hyvin tai kuuntele palautetta ja vika on taas SIIVOOJAN. - tyhmät ohjeesi
----- kirjoitti:
Ajatteletko seuraavaa kävijää, ilman kosteuttahan saat suihkulla pesuhuoneen kautta tai heität löylyä?
Pesuhuoneen vesiletkulla mä ne lauteet juuri kastelen. On kärsimystä olla kuivassa ja kuumassa saunassa. Kun vettä heität kiukaalle, niin sauna vain kuuumenee
- -----
tyhmät ohjeesi kirjoitti:
Pesuhuoneen vesiletkulla mä ne lauteet juuri kastelen. On kärsimystä olla kuivassa ja kuumassa saunassa. Kun vettä heität kiukaalle, niin sauna vain kuuumenee
Tee näin että heität löylyä pari kertaa ja vasta sitten menet lauteille istumaan.
Jos olet ensimmäinen saunavuorossa, ilma onkin kuiva.
On todella epämiellyttävää mennä saunaan kun lauteet on kasteltu.
Kertakäyttöisiä laudeliinoja harvalla on.
- ndmndjdj
Hissien rosterit pidät puhtaana: http://www.tarvikeshop.fi/rsthoito-400ml-p-826.html
Hong kongit ja tarjoustalot ym. myy samaa. Jos työnantajalla ei ole varaa tai itselläsi niin tee jotain muuta- taapet77
Rosteriaineilla pintaan tulee kiiltävää ainetta, jossa sormenjäljet näkyy pahemmin kuin muuten. aineita ei saa tavallisilla pesuaineilla pois, joten mitä kauemman rosteriainetta käytät, sitä pahemmaksi menee. Ainoa järkevä menetelmä on mikroliina ilman pesuainetta, mahdollissti myös kuivaus.
- siivoojan tytär
Äitini on siivonnut portaita ja kyllä jotku kyttäävät mutta jotkut taas ovat ihan asiallisia
- tajuatko99
Kyllä kyttäävät, osa tulee jopa huutaan. Monet ei käsitä että siivoojalle ei kuulu kaikki mahdollinen siivous jota tilassa voisi tehdä. Ei myöskään sitä. että siivoojan palkka ei ole se summa, minkä taloyhtiö siivousfirmalle maksaa.
- -----
Huutaminen kerrostalossa
Asukas rikkoo taloyhtiön sääntöjä häiritessään työläistä.
Siivoojan on keskusteltava työsuojeluvaltuutetun kanssa asiasta, näinkin päin voidaan puhua jos asiattomaksi menee.
Sain loppumaan kolikoiden pudottelun tällä keinolla, ja nykyäänhän on laki työpaikkakiusaamisesta.
Tekivätpä siivoojat näinkin kun joku kyyläsi kello kädessä menevätkö he varmasti töihin kahvitauon loputtua, he pyysivät uutta paikkaa jossa kokoontuivat aamuisin ja tauoille. Olin tuuraamassa heitä ja todella hyvin hoidettuja kohteita nämä.
Useimmat olivat asiallisia.
- Porrassiivooja
Minulla oli metka tuuraus syksyllä: Vakituisen siivoojan siivousmeneltemät: Froteepyyhe jota kastellaan sangossa jossa likavettä, siivoaa takaperin kuten Seppo Taalasmaa tai rapu.
Aulan ovien ikkunat hän pesi milläs muulla kuin ikkunan pesimellä ja kuivaimella. Olinkin aiemmin ihmetellyt miksi hänen ja parin kollegan ikkunoihin jää aina kohtia ihan kuin kuivuneesta vedestä.
Aina hän laittoi kaikkeen pesuveteen valtavasti pesuainetta.
Mitä teinkään: Käytin uudempia menetelmiä: Moppia, välillä kosteana ilman pesuainetta, pesuaineella ja välillä ihan kuivana.
Tulos oli se että aulan ikkunat alkoivat olemaan oikeasti puhtaita. Pyyhinhän ne nihkeällä mikrokuituliinalla. Imuroin aina matot ja mattojen reunojen aluset.
Pyyhin valtavat pölykasat listojen päältä, sähköpistokkeiden päältä, portaiden alta, ylhäällä olevien säiltystilojen portaat olivat niin likaiset ettei niitä oltu pesty varmasti iäisyyksiin..
Siivouksen tulos: Aula alkoi kiiltämään. Ilmeisesti märkä vesimoppi pesi vähitellen pesuainesaostumat lattiasta pois. Osa asiakkaista oli tyytyväisiä ettei pesuaine enää haissut niin voimakkaasti. Erään tuttavan sukulaiset olivat harmitelleet vakituisen palattua sitä että hississä haisee taas niin voimakkaasti pesuaine.
Mikä oli tulos: Kun vakituinen siivooja oli palannut niin oli soitellut kolleegoillensa ja ilmeisesti palveluohjaajalle niin yllättäen minulta väheni työ ja varsinkin porraskohteet katosivat yllättäen vaikka koko syksyn olin aina tuurannut silloin tällöin portaita eri ihmisille. Oli hyvin ärsyttävää.- ainajokuvalittaa
Yleensä on päinvastoin: asiakkaat valittaa jos ei haise pesuaine. Siksi siiv.firmoilla on tosi rajun hajuisia aineita
- Tuoksutontako
Kyllä kyttäävät, osa tulee huutamaan päin naamaa. Eräässä kohteessa valitetaan, kun pesuaine ei tuoksu. Ovat pyytäneet pesemään mäntysuovalla, siitä kun jää kuulemma raikas tuoksu.
- ohjaaja vaan
Hei Jari-75!
Kyllä he kyttäävät tarkkaan mitä ja miten teet.
Siivoojan työ valitettavasti on silmätikkuna olemista. Useat asukkaat kuvittelevat osaavansa siivota paremmin, kuin heidän siivoojansa ja he ovat mielestään työnantajasi.
Eli, sinun pitää tottua siihen, että olet taloyhtiöiden julkkis.
Käyttäydy kohteliaan asiallisesti, tervehdi kaikkia rappukäytävissä kulkevia.
Rytmitä työsi (esimiehesi ei luultavasti osaa niin hyvää rytmistystä tehdä, kuin sinä itse) järkevästi ja kerro siitä kysyjille ja palautteen antajille. Jos jotain tärkeää jää tekemättä ja saat palautteen, korjaa virhe heti äläkä tee sitä uudelleen. Samaten, jos saat työtovereistasi palautetta, kerro se heille itselleen ja asiakkaalle esität aidot pahoittelut. Niin, sinun pitäisi tuntea työkavereittesi työrytmit, jotta voit vastata asiantuntijana palautteeseen. Muista, että et saa olla kahtena päivänä peräkkäin samassa paikassa tekemässä samaa työtä, sillä asukkaat soittelevat heti, jos ovat tottuneet täsmälliseen aikatauluusi. Pidä huoli että sinut nähdään asiallissa työvaatteissasi joka ikinen työpäivä. Heille tuskin oikeasti on merkitystä mihin aikaan olet missäkin paikassa.
Usein asukkailta tulevat palautteet johtuvat henkilökemioista tai aikataulu asioista - edellisillä vinkeillä saat tehtyä työpäivästäsi mukavamman ja palautteet vähenemään - jopa ennaltaehkäistyä. - Tyttönen
Edellinen on asiaa. Yksi, mitä itse ihmettelin hiljattain, että miksi siitä valitetaan, kun 1 krt vko on jo ns. "iso siivous" kostea/saunan ehta tolupesu ym. Ja toisen kun on ta tarkistussiivouksena informoinut, niin sekin pitäisi (talvella kun likaa ei juuri tule) tehdä märällä- olen kuivalla menetelmällä säästänyt taloyhtiölle viikon toisessa siiv. ihan selvää rahaa- siisteyden kärsimättä- tietenkin, kun sotkua on ihan oikeasti niin ettei kuivalla saa, otan nihkeällä, mutten kahta krt vko kanna vesiä ja "jyrsi" kuin jokin kivikausisiivooja... Vanhat käytävälattiat ei sitä peliä kestä.
Kerroin tästä ystävällisesti valittajalle että säästän heille, ja pintojakin.
en tiedä seuraako rekla, mutta perustelen paremmin jos näin käy.
Ta ei ole vaatinut, että tarkistussiivouksen pitäisi viedä per rappu yli puoli tuntia. jos pe alan pestä pesemällä, joka tilaa, menee takuulla yli- ja aivan turhaan. - siistipieni
ei nykyajan ihmiset osaa saunoa, sotketaan minkä keretään mistään ei välitetä, pitäisi kerrostalo asukkaiden tajuta että talossa asuu muitakin .siivojana teen työni niin hyvin kuin osaan .vastikkeet on noussut monessa taloyhtiössä ,asukkaat haluaa nipistää siivous ja huoltotöissä ensimmäisenä.ilmaiseksi ei kenenkään tarvitse siivota kenenkään pa....ja.jos haluavat säästää siivotkoot asukkaat itse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606714- 1003452
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262780- 212448
- 271983
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3581842- 251700
- 321558
- 111512
- 491502