Haluaisin kuulla kokemuksia Itä-Euroopassa reilanneilta. Miten hyvin junat kulkee? Millaisia ihmiset ovat? Tarvitseeko jotain pelätä? Millaisia asioita tulee ottaa huomioon erilailla kuin Keski-Euroopassa liikkuessa? Paikkoja, joita erityisesti suosittelet/et suosittele. Jne :)
Nyt siis tarkoitus liikkua etenkin Balkanilla Bulgaria, Romania ja Turkki.
Olen aiemmin ollut reilaamassa Hollannissa, Saksassa, Italiassa, Itävallassa, Sloveniassa, Kroatiassa jne ja Itäisimpänä paikkana kävin Sarajevossa. Tuolloin yövyttiin pääasiassa paikallisten luona ja oli hurrrrjan kivaa.
Tuli kauheasti tykästyttyä itään jo hintojenkin takia :D ja jotenkin "jännempää" tuolla päin kun ei oo kauheesti kuullu juttuja toisin ku Keski- ja Länsi-Euroopasta :) Kiitos vastauksista !
Itä-Eurooppa reilistä
5
1144
Vastaukset
- Matkaaja 1969
Mulla ois samoja suunnitelmia lasteni kanssa ensi kesällä. Ensin lennämme Budapestiin ja siitä Romanian puolelle Timisoaraan, josta Belgradiin ja Sofiaan. Sofiasta yöbussilla Ateenaan josta viimeiseksi lautalla Kreetalle. Viikko Kreetalla ja kotiin:)
Kaikenkaikkiaan olemme matkalla 3 viikkoa.
Keski-Eurooppa reileja 6 takana ja nyt ensimmäinen noihin em. maihin. Hei,
Itä-Eurooppaan vain! Suosittelen! :) Itse reilasin siellä viime kesänä ja upeaa oli. Ja mikä parasta - edullista! Toissakesänä reilasin Keski-Euroopassa, joka toimi vertailukohteenani. Idässä reittimme oli Krakova-Budapest-Ljubljana-Zagreb-Belgrade-Sofia-Istanbul.
Lensimme ensin Puolan Krakovaan. Krakovasta on vain 40km matka Oswiesimin kaupunkiin, jossa Auschwitsz, mutta matka kesti junalla lähes 3 tuntia! Matkasta ja visiitin ahdistavuudesta huolimatta käymisen arvoinen paikka! Pääsääntöisesti junat kulkivat aikataulussaan, mutta hitaasti, joten varaa liikkumiseen aikaa! Verrattuna Keski-Euroopan juniin, hygieniataso ei ole samaa luokkaa. WC-pöntön tilalla usein lattiassa vain pelkkä reikä.
Matkustimme usein yöjunilla ja ilman makuuvaunuja. Junissa erillisiä 6-hengen "koppeja", joissa mahduimme nukkumaan makuupusseissamme. Meitä oltiin varoiteltu etukäteen Serbian ja Bulgarian välisestä junayhteydestä ja siellä vallitsevasta rikollisuudesta. Kannattaa todella pitää huolta tavaroistaan, sillä junassa todella liikkuu öisin hämärää porukkaa, jotka ovat kiinnostuneita turistien rahoista, passeista ja kameroista!
Istanbul oli suosikkikohteeni sen ihanan omalaatuisen kulttuurinsa vuoksi! Eksyimme vahingossa pois pääkaduilta paikallisten asutusalueille ja ilmapiiri oli upea!
Sinulle tulee varmasti upea reissu! :)- WARS Company
Nuo "kuuden hengen kopit" ovat lepovaunupaikkoja, puolaksi: Kusezka.
Monet ovat kertoilleet, että ne ovat hieman huonossa "hapessa" ainakin Puolassa. Hinta on toki makuuvaunupaikkoja alhaisempi. ;-)
- annmarliz1
Onko kellään kokemuksia junamatkasta Kreikan Thessalonikiin. Aikeissa lähteä elokuun lopulla. Katsoin VR-sivuilta, ettei lippu maltaita maksa. Mutta mietin mistä aloittaa matka. Kuulin, että Tallinnasta olisi yhteys Budapestin kautta, mutta Viro ei kuulu maihinm, joihin ko. lippu käy. Majoitus on, joten se ei ole ongelma, mutta jos jollain on tietoja / kokemuksia, otan mielelläni vastaan. Olen ennen vain lentäen mennyt Kreikkaan, joten kokemusta maasta on, mutta ei junamatkailusta. Mikähän mahtaisi olla lyhin reitti ja matkan kesto.
- Anonyymi
Nopeeta on Laival Viroon Latvia
Valko Venäjä Ukraina Romania Bulgaria
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882