KELLÄÄÄN tietoo??

susi18

Moi. Oon 13-vuotias tyttö ja minulla on narttu seropi.Kun olin 1-vuotias se haettiin meille nurmeksen turvakodista silloin se maksoi n. 80e se oli ollut, jo 3 kodissa se oli annettu aina pois koskaa kukaan ei pärjännyt sille,mutta nyt se on ollut meillä eikä ole pistetty kiertoon. Vähän sen jälkeen, kun koira tuli meille isäni soitteli sinnepäin, että mitä rotuja tässä on ja yritti kysellä sen taustoista,mutta ei saanut kysellä ei saatu mitään muuta tietää kuin, että tämän äiti on sekarotuinen pystykorvan näköinen ja valkoinen. Eli tämä koira on ollut meillä 12-vuotta emmekä tiedä vieläkään mitä rotuja tässä on se on hyvin saksanpaimen koiran oloinen muttei kuitenkaan olemme epäilleet monia rotuja mutta mikään niistä ei viittaa tähän meidän koiruliimme, joten nyt on melkei yksi vaihtoehto, että tämä on siis koirasusi. Mutta tästäkään emme ole varmoja sillä on isommat korvat kuin sakemannilla isommat silmätkin, suuremmat tassut kaikki on lähes suurempaa. Monet ovat sudeksi luulleet, joku on tullut varoittamaankin meitä, että "älkää missään nimessä päästäkö koirianne ulos tai menkö itsekkään nimittäin täällä on nähty susi" sitten sanoimme, että se on koiramme. Niin oisko kellään mitään tietoo mitä rotuja tässä vois olla tai onko koirasusi ja minkälainen on tavallaan koirasusi.

toivottavasti, joku ymmärsi kertomukseni ja osaisi vastata kiitos jo etukääteen haluamme saadan vähän edes tietoo mitä tässä vois olla !(:

13

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realismia...

      Kuva koirasta olisi ihan ok, pelkkien isojen korvien ja käpälien perusteella ei aleta rotuarvauksia heitellä.

      Teidän kannattaa kysellä jotain koirasusikasvattajalta, että näyttääkö teidän koirassanne olevan susiperimää. Nykyaikana sotketaan malamuutteja ja huskyjakin susiksi (jota ne eivät siis lainkaan muistuta, mutta viihdeteollisuus luonut mielikuvan malamuutin näköisistä susista, onhan ne helpompi kouluttaa kuin oikeat sudet ja kaikki elokuvissa nähtyhän on todenmukaista...) joten ulkopuolisten susi- ja susikoirakommentteihin ei kannata uskoa.

      Sekarotuisissa voi olla mitä tahansa rotuja ihan millä tahansa tavalla miksattuna. Joku esivanhempi on voinut olla corgi, josta seurauksena suuret korvat, huskya, japaninpystykorvaa tai valkoistapaimenkoiraa miksaamalla siihen on voitu saada valkoinen väri, eri yhdistelmät ovat tuottaneet tietynlaisen karvanlaadun jne. jne. Onhan puhdasrotuisissa corgeissakin fluffy-karvanlaatua, vaikkei sellaisia "aidoiksi" corgeiksi mielletäkään.

      Onhan se kiva kuvitella, että koirassa olisi prosentti tai pari sutta, mutta ei se hirveän todennäköistä ole. Ennemmin on käynyt niin, että kaukkarisekoitus on käynyt moikkaamassa valkoista japsi-husky-narttua ja tuloksena on ollut mielenkiintoinen pentue.

      • 211212

        Jos koira on jo yli 12 vuotias, siinä tuskin on taustalla valkoistapaimenkoiraa.

        1990-luvulla valkkarit olivat suomassa aika harvalukuisia, itse tiedän tasan yhden pentueen joka on syntynyt 90- luvun puolivälissä, sekin rekisteröimätön, koska rotu ei silloin ollut vielä virallinen.


    • Oma arvaukseni

      Keksikö aloittaja koirasusijutun perusteella että omakin kullannuppu olisi sellainen. Epäilen ettei ole, miten joku sekarotuinen narttu olisi tullut tiineeksi suden kanssa. Jos olisi tapahtunut kohtaaminen tapahtunut luonnossa ei olisimtullut jälkeläisiä vaan sudelle massu täyteen. Ja kukaan ei olisi astuttanut sekarotuista narttua sudella. Arvelen että jämtlannin pystykorva on isukki.

    • susi18

      yrtän väsätä tänne kuvaa niin näkisitte mitä siinä vois olla (:

    • vilin muisto

      Omalle arvaukselle. Todennäkäistä, että ateriaksi päätynyt, miksi sitten paljon veitetään että METSISSÄ JUOKSEE KOIRASUSIA. Eikö se narttususkin mieluusti pistä uroskoiran masuunsa.
      Jos metsisssä on koirasusia, voi niitä olla tuvannurkassakin
      itsellänikin on melkoiset epäilyt edesmenneen Vilin isästä. Syntyi seudulle mistä metsästäjät kaatoivat koirasuden tai pari, oli lehdessä. Vilin emä oli beaglen ja pytykorvan sekoitus, mutta vili muistutti väriltään sakemannia mutta muodoltaan pystykorvaa ja oli luonteeltaan viekas, aranvihainen, ja erittöin tottelematon

    • Joo kattokaaps, mun profiilii ni näätte meijän nekun kuvan (:

    • Luulisin näin

      Veikkaan joku laika, ehkä jossain kauempana joku sakusekoitus, selän manttelista päätellen. Mutta pääosin joku hirvikoira sekoitus. Liian kapeapäinen ja ohut kinttuinen ollakseen suoraan sakun jälkeläinen.Joku ajokoira selittäisi valkoisen värin.

    • sillä on muute surkastunu nuo takajalat..ku on nivelrikko ja se on muutenkin nyt vähä laihass kunnoss

    • tiikerililja1

      Hei!

      Kasvatan koirasusia ja olen muutaman yksilön nähnyt.

      Kuvan koira ei näytä manttelikuvioiselta vaan sudenväriseltä, agoutilta. Sudenväriä esiintyy monissa roduissa.

      Olisiko koirasta parempia kuvia missään? Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että jonkun hassun sattuman kautta koirassa voisi mahdollisesti olla ceskoslovensky vlcakia. Googlettamalla löydt rodusta lisää tietoa. Saarloos wolfhond on toinen samantyyppinen rotu. Molemmissa roduissa ON sutta.

    • Juuksista

      Kuvan koira ei näytä todellakaan koirasudelta.
      Piirteidensä puolesta siinä voi olla saksanpaimenkoiraa, siperianhuskyä, alaskanmalamuuttia, jämtlanninpystykorvaa, samojedinkoiraa tai jotain vastaavia.
      Isot korvat eivät ole suden ominaisuus. Ne periytyvät sellaisenaan usein saksanpaimenkoiralta. Koiran korkea otsapenger ja leveähkö pää sekä silmien muoto viittaavat malamuuttiin, jämtlanninpystykorvaan ja saksanpaimenkoiraan.
      Löysät suupielet ja kuonon malli viittaavat malamuuttiin ja jämtlanninpystykorvaan.
      Siperianhuskyt periyttävät hyvin usein riistanväriä, jollainen koirasi on. Samaa väriä tulee jämtlanninpystykorvasta kun sen yhdistää saksanpaimenkoiraan.

      Toivottavasti tästä oli apua.

    • tiikerililja1

      Erityisesti matalaprosenttiset koirasudet luonnollisesti omaavat huomattavan paljon koiralta perittyjä piirteitä :) Ei koiran tarvitse olla identtinen suden kanssa ollakseen koirasusi. Jos koirassa on sutta laskennallisesti esimerkiksi 10 % niin on aika kohtuutonta olettaa että sen tulisi muistuttaa enemmän sutta kuin koiraa kun 90 % perimästä tulee kuitenkin koiralta!

      Monilla saarlooseilla on melko isot korvat ja muutenkin paljon koiramaisia piirteitä:

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d4/Saarlooswolfhond.jpg/250px-Saarlooswolfhond.jpg

      http://wolfsirius.1g.fi/kuvat/Saarloos Wolfhond /IMG_9138 %282%29.jpg

      http://wolfsirius.1g.fi/kuvat/Saarloos Wolfhond /sejaje2.JPG

      En usko että aloittajan koira olisi esim. puhdas saarloos mutta kuvaa katsoessani ko. rotu tuli väistämättä mieleen.

    • Turo3

      Omistan itse alaskanmalamuutin ja jämtlanninpystykorvan sekoituksen ja yhdennäköisyyttä on kyllä kuvaasi verrattuna.

    • aloittajalle

      Minusta on hienoa että koira on saanut luonanne pysyvän kodin! Mitä väliä rodulla on, pääasia että se on teille rakas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe