Ovatko yritykset valmiita sijoittamaan Toriparkkiin maan alle?

Järki käteen

Heinolan Kaupunkisydän ry on esittänyt 23.11.2012, että keskitetty pysäköinti järjestetään toriparkki oy:na maan alle Mikkelin tapaan. Kaupunkisydän ry: "Jotta asia saisi virallisen hyväksynnän ja voimme tehdä selvittelyä eteenpäin, pyydämme kaupungin hallitusta käsittelemään yhtiön perustamisasian periaatetasolla ja ottamaan kantaa osakeomistukseen. Lähtökohtana pidämme sitä, että kaupungin osuus kokonaiskustannuksista olisi 15-20 % Osakepääomaksi on ajateltu 3.000 euroa ja osakkeen nimellisarvo on 150 €/kpl. Yhtiöjärjestys Mikkelin mallin mukaan."

Kaupunkisydän ry esittää kaupungin osallistumista vähintään 40.000 €/autopaikka maanalaisen parkkihallin rakentamiseen.
Jos rakennetaan 200 pysäköintipaikkaa yhteen kerrokseen se maksaa 8 miljoonaa... jos pohjavesi ei nouse halliin ja jos kustannukset eivät karkaa...

Onko Kaupunkisydän ry kysynyt jäsenyrityksiltään, paljonko he ovat valmiita sijoittamaan parkkihalliin, jos se maksaa esim. 10 miljoonaa euroa?
76 x 131.578,95 = 10.000.000,20 €. Jokainen Kaupunkisydän ry:n jäsen joutuisi maksamaan noin 131.578 € ilman veronmaksajien euroja.
Saako parkkiyhtiö kerättyä parkkimaksuina 10.000.000 €?
Minkä suuruinen laina kaupungin pitää taata tai paljonko kaupungin pitää ostaa osakkeita, jotta parkkihallin saadaan maan alle kaivettua ja rakennettua?

Parkkihallin rakentamisen jälkeen jokainen pysäköintipaikka, myös maan päällä tulee maksulliseksi, koska muutoin kukaan ei aja autoaan maksulliseen maanalaiseen halliin.

Kun pysäköinti tulee keskustassa maksulliseksi, ostajat lähtevät ostoksille Lahden isoille markkinoille, jossa tavarat ovat halvempia ja pysäköinti ilmaista.
Joten maanalainen toriparkki ei lisää vaan vähentää asiakasmääriä.

Heinolan Kaupunkisydän ry:n jäseniä ovat seuraavat yritykset. Oletteko valmiita sijoittamaan maanalaiseen toriparkki osakeyhtiöön ja jos niin miten paljon?

Suomen Luomupekka Oy
Itä-Hämeen Matkailuyhdistys ry
Heinola-Seura ry
Ramis Oy
Esan Kirjapaino Oy/Itä-Häme
Lehtola Invest Oy
Tmi Tommi Kotamäki, K-market
Hotelli Kumpeli Spa Oy
Kaijansinkon Puutarha,Heinolan tori
MTK Heinola
Asianajotoimisto Kainulainen
Tilintarkastus Harjula ky
Ok Hämeenmaa Heinola, Torin S-market ja Iloinen Kulkija
Louh. Urak. Juha Tähkänen Oy
Heinolan Yrittäjät ry
Luontaishoitola Illusia ky
Mirja Schindler erik. kosmetologi
Sis. arkk. toimisto Piritta Peltola
Drink Bar Bulmer
Suomalainen kirjakauppa
Suomen Tekninen Murskaus oy
Rauta-Juurikkala Oy
Kari Kovalev, Heinolan tori
Her-Man Tuoremyynti Tmi, Heinolan tori
Abia Oy, Heinolan tori
Heinolan Keskusapteekki
Villiorvokki Oy, Heinolan tori
Nordea Pankki Suomi Oy
Heinolan Lääkärikeskus Oy
Valveen Puutarha, Heinolan tori
Leijona-Keskus Oy, Heinolan tori
Isännöitsijä ja Tilipalvelu I Mällönen
Arjen Apuvälineet
Tori-Eki, Heinolan tori
Cronin´s Cafe&Guesthouse & RantaCasino
Mäkisen mansikkatila,Maija Linnakko-Kari Mäkinen
Torin Perinnekahvila, Pentti Repola
Ravintola White Lady Oy
HR Light Oy
Heinolan Pizzeria
Tähtinainen Ky
Valokuvaamo Irma
Parturi-Kampaamo Muotitukka
Cafe Marvillous ky, Torin PekanLeipä
Maken Kalastus Ky
Ainomaria Finland Oy
Tähti-Invest Oy, Kahvila Torni
Memorosa Oy, Kukkakauppa
Tekniset Pekkala
Asuntoheinola Oy LKV Kiinteistömaailma
Cafe Paviljong Oy/ Cafe Kailas
SP-Koti Asuntokeskus HeinolaLKV
Joke Ravintolat Oy
Heinolan Vanha Apteekki
Helmi Säästöpankki Oy
Urheilu Kontti
Susa Kuvat Ky
Kiinteistötoimisto Junttila&Kymenvirta Oy
ArtShop Finland Oy
Heinolan Väri ja Tapetti
Toros Ravintola
Parturi kampaamo Kati
Ravintola Mardin
Heinolan Silmäasema
Tolvanen Oy
Finnpatin oy
Eräarska oy
Specsavers Heinola
Kenkäexpertti, Kenkä-Jenny ky
Kemikalio Miku Oy
Kenkähalli Virtanen Oy
TMB Cinema Oy (Elokuvateatteri ELO)
Maisterin Ravaintolat Oy
Baihe Lily Oy, ravintola
Heinäsaari, Suomi Camping Oy
Heinolan Heili Oy, ravintola

Haluatteko todella Heinolaan maksulliset pysäköintipaikat, maksuautomaatit ja parkki-pirkot? Asiakkaanne eivät tule hyväksymään maksullista pysäköintiä.

56

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juusi1

      voi jumankauta. eikö se mene jo heinolalaisille kaaliin, ett'ä se on käpykylä. ei sinne mitään toriparkkia tarvita...

      • fghdhgfhg

        Heinolalaiset sen kyllä ymmärtävät. Virkamiehille sillä ei ole merkitystä, kunhan savat lypsettyä tutuilleen ja sukulaisilleen mahdollisimman paljon kontrahteja ja työtä, ennen kuin Heinolasta tulee loppu.

        Tietenkään Heinolan kaunista toria ei tarvitse pilata ja tietenkään parkkipaikkoja ei tarvita kaupunkilaisille. Tästä nyt kuitenkaan ei ole kysymys, vai mitä?


    • Järki käteen

      Heinolalaisten veronmaksajien kustannuksella rakennetaan maanalainen toriparkki, jotka heinolalaiset eivät halua. Ei siihen energiarahaston rahoja käytetä, vaan

      1) veroprosenttia nostetaan ja sitä tullaan perutelemaan lamalla ym. eikä maanalaisen toriparkin rakentamisella
      2) pysäköintimaksuja ryhdytään kerämään, kaikki pysäköinti tulee maksulliseksi
      3) kauppiaat joutuvat nostamaan tuotteiden hintoja, jos rahoittavat tai takaavat toriparkki osakeyhtiötä

      K-marketilla on oma kattopysäköinti, jossa on tilaa ja S-marketilla on parkkihalli, joten tuskinpa ryhtyvät rahoittamaan maanalaista toriparkkia.
      Tuleeko paikoitus maksulliseksi myös em. paikoitustiloissa?

      Kun parkkimittari raksuttaa, niin tuskinpa kaupoissa ja torilla kovin kauan viihdytään? Heinolaiset tulevat keskittämään ostoksensa Lahden kauppakeskuksiin, kun paikoitusmaksuja ei siellä ole.
      Oletko halukas maksamaan kunnallisveroa 100 eurosta - 1000 euron enemmän (tuloista riippuen), jotta maan alle saadaan parkkipaikkoja?

      Oetko halukas maksamaan kauppareissullasi 5 eurosta - 10 euroon enemmän, kun maksat maksullisen pysäköinnin maan alla tai maan päällä?

      Oletko halukas maksamaan Kaupunisydän ryn kauppiaiden tuotteista enemmän, jos nämä sijoittavat toriparkki osakeyhtiöön?

      Maan alle rakennettava parkkihallin maksavat heinolalalaiset tavalla ta toisella, EU-rahoja toriparkki osakeyhtiöön ei tule, koska Heinola ei maanalaista toriparkkia tarvitse eikä se elvytä paikkakunnan liiketoimintaa, päinvastoin.
      Autokanta, asukastiheys, väestörakenne ja nykyiset parkkipaikat ym. huomioiden EU-rahaa ei hankkeeseen tulla saamaan. Eikä sitä ole valmisteleva virkamies tai Kaupunkisydän ry ehdottanutkaan.

      Päättäjiltä pitää pyytää realistiset laskelmat siitä, mitä maanalainen parkkihalli tulee maksamaan, miten rahoitus hoidetaan ja kuka hoitaa. Kaupunkisydän ry ei ehkä tee ihan realistisia laskelmia, koska haluaa niin kiihkeästi saada maanalaisen toriparkin. Kaupunkisydän ry:n laskemiin ei voida luottaa. Kaupunki ei saa tehdä yhteistyötä ainoastaan Kaupunkisydän ry:n kanssa laskelmien teossa ja osakeyhtiön perustamisessa. Kyllä kuntalaisia eli toriparkin maksajia pitää kuulla.

      On arvioitu, että yksi pysäköintipaikka maanalla maksaisi 40.000 euroa, ellei pohjavesi nouse halliin, viime kesän sateiden jälkeen pohjavesi on korkealla.
      Yhden parkkipaikan hinta maan alla on kaksi kertaa kalliimpi kuin Mikkeliin rakennetut, koska Heinolaan voidaan rakentaa vain yhteen kerrokseen, Mikkelissä on rakennettu kahteen kerrokseen.

      Suomeen on tulossa lama. Heinolaan on tulossa vielä syvempi lama, kun suurtyöttömyys syvenee. Kun valtion verot nousevat (alv .ym), kun velkojen korot nousevat, niin ihmisten ostovoima heikkenee entisestään, myös Heinolassa.

      Heinolassa on maan korkeimpiin kuuluva työttömyysprosentti ja veroprosentti.
      Heinolaisten ostovoima heikkenee valtion toimien johdosta. Pitääkö vielä lisäksi kunnan päättäjien ryhtyä laman aikana veroäyriä nostamaan ja rahoittamaan tarpeetonta maanalaista toriparkkia?

      Nyt pitäisi ottaa yhteyttä kaupunginvaltuuston jäseniin. Maanalaista toriparkkia ei saa ryhtyä rakentamaan, siinä ei ole mitään järkeä.

      Kaupunkisydän ry:n pikkuyritysten on siis hyvä tietää, että ei siellä torilla kierrellä eikä kahvia hörpätä, kun parkkimittarit raksuttavat euroja, euroja, euroa. Tulen henkilökohtaisesti boikotoimaan Kaupunkisydän ry:n jäsenyrityksiä, jos toriparkki maan alle rakennetaan. Kuka tulee mukaan?

      • fgdsgfsgh

        En käy noista liikkeistä missään nytkään. S-marketista ostan ruoat, mutta jos ei voi enää pysäköidä normaalisti, ilmaiseksi, ostan ruot kerralla, kun käyn Lahdessa.

        Tori pilataan parkilla. Tori on nyt Heinolan viehättävimpiä paikkoja ja kerää ihmiset yhteen. Se on kaupungin sydän. Parkkihallin kanssa sydämestä tulisi tyhjä ja ontto.


      • Älyhoi!
        fgdsgfsgh kirjoitti:

        En käy noista liikkeistä missään nytkään. S-marketista ostan ruoat, mutta jos ei voi enää pysäköidä normaalisti, ilmaiseksi, ostan ruot kerralla, kun käyn Lahdessa.

        Tori pilataan parkilla. Tori on nyt Heinolan viehättävimpiä paikkoja ja kerää ihmiset yhteen. Se on kaupungin sydän. Parkkihallin kanssa sydämestä tulisi tyhjä ja ontto.

        "En käy noista liikkeistä missään" "ostan ruuat Lahdesta".
        Tälläkö asenteella ja suhtautumisella Heinolaa kehitetään?


      • TOTUUS.
        fgdsgfsgh kirjoitti:

        En käy noista liikkeistä missään nytkään. S-marketista ostan ruoat, mutta jos ei voi enää pysäköidä normaalisti, ilmaiseksi, ostan ruot kerralla, kun käyn Lahdessa.

        Tori pilataan parkilla. Tori on nyt Heinolan viehättävimpiä paikkoja ja kerää ihmiset yhteen. Se on kaupungin sydän. Parkkihallin kanssa sydämestä tulisi tyhjä ja ontto.

        Mihin se tori siitä pilaantuu? Sillehän jäisi enemmän tilaa.


    • Vain Peukaloinen

      City-marketin yhteydessä on maksuttomia ulkoisia paikkoja, siis ruokaostoksille City-markettiin.
      Karisman yhteydessä on maksuttomia paikkoja, siis ostoksille Karismaan.
      Kesällä auto voi jättää kauemmas torilta.
      Sen lisäksi, todistettavasti S-marketillakin on omia maksuttomia paikkoja.

      Siis asian ytimenä ei ole parkkihallin tarpeellisuus, vaan sen RAKENTAMINEN.
      Jos päätöstä tehdään nyt, sitten valituksia ei auttaa.
      Toisaalta, mieleeni tuli Puistolan hotellin kohtalo.
      Kun vanhan hotellin tilalle yrittäjä suunnitteli toisen kohteen rakentamista, asiasta oli tehty valitus ja projekti epäonnistui.
      Siis kunnon valituksella toriparkkiprojekti voi keskeyttää.

      • Älyhoi!

        Vastusta! Valitan! Torppaan kaiken kehittämisen! Vain Peukaloisen sallimista asioista saa keskustella! Valitan! Valitan! Valitan!


    • Iloinen veronmaksaja

      Kylläpä on synkkiä ajatuksia edellä kirjoittavilla. Noilla eväillä ei kyllä koskaan kehitetä mitään vaan syvennetään kurjuuden kierrettä. Me muualta Heinolaan muuttaneet nuoremmat ihmiset jota olemme käyneet Lahteakin pitemmällä arvostamme kaupunkia ja sen kauneutta ja tahdomme kehittää sitä sekä asioida täällä. Ja tahdomme myös ajaa automme suojaan lumelta ja sateelta kun teemme ostoksia. Ja siinä ei kyllä jokin parkkimaksu ole mikään este
      . Hyvä että on olemassa kaupunkisydän ja muita tahoja jotka näkevät nenäänsä pitemmälle ja tahtovat viedä kaupunkiamme kohti uutta nousua ja valoisampia aikoja.
      Tervetuloa toriparkki.

      • fdg dgfgsfg sdf

        http://areena.yle.fi/tv/1742349

        Samanlaista yhteisten varojen haaskausta kuin tässä ohjelmassa kuvaillaan. Projekteja tuttaville. Tarpeettomia lentokenttiä, rakennuksia, raitiovaunulinjoja, moottoriteitä... Toriparkki on Heinolan mittakaavassa yhtä suuri möhläys - tai oikeammin väärinkäytös, jopa rikos. Virkamiehiä, jotka eivät katso nenäänsä pitemmälle, ja joiden periaatteena ei ole "Onko tästä kaupunkilaisille hyötyä ja hyväksyvätkö he tämän?" vaan "Miten voin hyötyä tästä uppoavasta laivasta mahdollisimman paljon ja hyödyttää ystäviänikin?".


      • Ei makseta, ei

        Oletko valmis maksamaan 40.000 euroa/per maanalainen parkkipaikka?
        Jokainen joutuisi masamaan korotetun veroäyrin ja sen lisäksi Heinolan keskustan liikkeiden kalliimmat hinnat ja tietenkin parkkimaksun

        Jokaiselle ostoksellesi kertyy lisähintaa niin kauan, kunnes miljoonia euroja maksava maanalainen halli on maksettu

        Heinolan keskusta pysyy kauniimpana ilman maanalaista toriparkkia, kun nykyiset parkkipaikat riittävät erittäin hyvin.

        Kaikki eivät ole halukkaita maksamaan kalliimpien tuotteiden hintojen lisäksi ylimääräisiä parkkimaksuja ja parkkisakkoja (jos ajat ylittyvät), joten torin lähiliikkeissä tulee olemaan asiakaspulaa ja halli rakennetaan tyhjän pantiksi.

        Heinolan kehittäminen tapahtuu kokonaan toisin kuin maanalaisen parkkihallin rakentamisella. Parkkihalliin sijoittaminen tulee niin kalliiksi, että Heinolan kehittäminen eli rakennemuutoksen hallinta jäävät tekemättä

        Montako minuuttia vuodessa autosi joutuu olemaan lumessa? Mikset aja autoasi S-marketin parkkihalliin, siellä on aina tyhjää tilaa?


      • Konkurssiparkki

        Vie autosi S-marketin parkkihalliin. Siellä on aina tyhjää tilaa.
        Heinolan työttömyysaste on n. 14 %. Isot teollisuusyritykset ovat lopettaneet eikä rakennemuutosta ole Heinolassa saatu hoidettua.

        Keskustan kehittäminen on jäänyt tekemättä verotulojen vähennettyä, eikä veroprosenttia voida enempää nostaa tai ottaa lisää velkaa kaupungille. Savupiipputeollisuuden kulta-aikoina työntekijät ajoivat autoillaan Heinolan keskustaan ostoksille. Savupiipputeollisuutta ei enää ole, eivätkä työntekijät aja keskustaan vaain isoille liikepaikoille Lahteen tai Heinolan Citymarketiin, missä on ilmainen paikoitus ja huokeat hinnat. Lidl on kilpailukykyinen yritys Heinolassa, jonne on siirtynyt keskustaliikkeiden asiakkaita.

        On nurinkurista ajatella, että maanalainen parkkiluolasto toisi lisää työpaikkoja tai elinkeinoja autioituvaan Heinolaan. Jos miljoonien eurojen turha investointi toteutetaan se merkitsee heinolalaisten ostovoiman heikentymistä ja pienet keskustan liikkeet, jotka eivät ole kilpailukykyisiä tekevät konkurssin tai muuttavat muualle - ehkä sinne Sysmään, Hartolaan tai Hollolaan, jos ne ryhtyvät tukemaan pienyrittäjyyttä.

        Heinolassa on liikaa virkamiehiä (noin 200) entisten kuntayhdistymisten takia. Kun uudet kuntaliitokset tapahtuvat, julkista hallintoa karsitaan. Suomeen suunnitellaan 70 suurkuntaa (työssäkäyntikeskusta) nykyisten yli 300 kunnan sijaan. Heinola kriisikuntana, jos se ei pysty huolehtimaan lakisääteisistä palveluistaan, on tuleva Lahden liitoskunta. Maanalaisen toriparkin rakentaminen ei ole kuntalaisten lakisääteinen palvelu, joka pitäisi ensisijaisesti toteuttaa.

        Lahteen rakennetaan maanalaista toriparkkia 23 miljoonalla eurolla. Lahden tekninen toimi arvioi virheellisesti 15 miljoonan euron riittävän, kuka maksaa erotuksen 8 mijoonaa? Jos Heinola Lahteen liitetään, heinolaiset kyllä saavat maanalaista toriparkkia maksaa - ei kuitenkaan Heinolassa - vaan Lahden keskustassa.

        Kohti uusia ja valoisampia aikoja Heinola käy, jos se säilytetään itsenäisenä kuntana eikä Heinolasta tehdä Lahden lähiötä. Mutta se edellyttää lakisääteisten palvelujen turvaamista ja tarkan euron investointeja kestävään kehitykseen, ei kaupungin sijoitusta miljoonia nielevään tarpeettomaan ja turhaan maanalaiseen toriparkkiin.


    • Suomen ensimmäinen

      Pilvenpiirtäjä ois parempi vaihtoehto.

    • Tervetuloa toriparkk

      Kyllä ois eilenkin ollut mukava ajaa toriparkkiin autonsa kun oli paljon ostoksia keskustan alueella. Kun tekee ostoksia esim. 4-5 satasen edestä on ihan yks hailee maksaako pysäköinti katon alla euron vai ei.
      Aina riittää vastustajia hyvillä, eteenpäin katsovilla hankkeilla, mutta kun sitten ovat valmiina niin valittajat ovatkin sitte lähestulkoon suurin käyttäjäryhmä. Niinhän tässä käy nytkin.
      Ihmettelen vaan sitä intoa ja voimaa millä jaksetaan vastustaa hyviä asioita. Milloinkahan nuo valittajat ovat yhtä tarmokkaasti olleet viemässä jotain hyvää asiaa eteenpäin.

      • häkämiehet köh köh

        Laiskat lihavat ei näköjään jaksa kävellä.Keskusta pitää tehdä autottomaksi,ettei ilmassa pakokaasuja.


      • Järki käteen

        Kuinka moni Heinolassa tekee ostoksia päivässä 400 - 500 euron edestä?
        Kuukaudessa se tekisi työpäivinä noin 20 x 400 = 8000 euroa. Taidat olla adressivirkamiehiä?

        Pysäköinti ei todellakaan tule maksamaan alle euron.

        Yksi maanalainen parkkipaikka maksaa vähintään 40.000 euroa/kpl.
        200 kpl x 40000 = 8 miljoonaa euroa. Jos parkkihalli valmiina maksaisi
        esim 10 miljoonaa korkoineen (laskelmat aina ylittyvät), niin laske siitä, paljonko sinun osuudeksi tulee? Parkkimaksut tulevat sen jälkeen jokaiselle parkkipaikalle, samoin parkkimittarit ja parkkisakot, jos aika ylittyy.

        Hyviä asioita, miten Heinolaa pitäisi kehittyy, löytyy esim. valtuuston jäsenten aloitteista: kylätalo, kulttuuripuisto, vanhusten hoito, huostaanotettujen lasten hoito, syrjäytymisen estäminen, pitkäaikaistyöttömyyden ja nuorisotyöttömyyden poisto, uusien yritysten innovointituki jne.

        Heinolassa on paljon hyviä ja tärkeitä kehittämisen arvoisia hankkeita, siihen ryhmään ei kuulu maanalainen parkkihalli.


    • Vain Peukaloinen

      Ilmainen toriparkki on S-marketin alla.
      ”Hyvä asia” toriparkki maksaa liikaa.
      Tässä pohdittu, että toriparkin pitäisi tuottaa rakennusvelkojen ja ylläpidon maksuun, mutta se ei voi tuottaa niin paljon, tai ei tuota ollenkaan.
      Oli esitetty laskelmat ja hyvät perusteen, joihin esimerkiksi minä yhdyn.
      Kriisikunta-Heinolalla ei ole varaa ylellisyyksiin, koska loppujen lopuksi kaupunki olisi toriparkin maksaja.
      Suurtapahtumia, kun jouluostokset, ovat kaksi-kolme kertaa vuodessa.
      ”Hyvän asian” perikuva on asuntomessujen alueella oleva Sateenkaaritalo.
      Jos joku on halukas rakentaa toriparkin, rakentakoon omilla rahoilla ilman kaupungin tukea ja takuuta.
      Heinolan Kaupunkisydän ry:n jäseniä on noin 50, siis jokainen osallistuu Toriparkki- projektiin miljoonalla euroa. Onnistuuko?

      • dfdfgdfsgdsfgd

        Jos he luulisivat parkin olevan niin hieno bisnesidea, tottahan he säilyttäisivät itsellään omistusoikeuden ja ne hurjat voitot. Voittoja ei kuitenkaan edes odoteta. Kaupunki maksaa tutunkauppana väkivalloin läpirysätyt rakennusprojektit, siitähän tässä on kysynys. Viis siitä, että Heinola hukkuu, kunhan viimeisetkin pennit saadaan "hyvään" käyttöön, eli virkamiesten ja heidän tuttujensa elättämiseen.


    • Katse tulevaisuuteen

      Kyllä nykyään tavallinen alta 5 kymppinen mukavuudenhaluinen kansalainen haluaa ajaa autonsa katoksen alle ja lähelle putiikkeja kun menee ostoksille. Vanhat jäärät joilla on aikaa koko päivä hakea maitopurkkiansa ja makkarapakettia vastustavat kaikkia uudistuksia ihan noin periaatteesta vaikkeivät olis eläessään käyneet missään nykyaikaisessa parkkihallissa. Katse eteenpäin hyvät herrat ja antakaa niiden tehdä toriparkkinsa jotka sitä haluavat ja käyttävät. Toriparkkiin löytyy aivan järkiperustelut jos vain suvaitsee avata korvansa niitä kuuntelemaan.
      Eihän Heinolasta nyt ihan Verlan veroista tehdasmuseokylää tarvitse tehdä.

    • urakka kaverille

      "antakaa niiden tehdä toriparkkinsa jotka sitä haluavat ja käyttävät"

      Huomaamattasi neuvot aivan oikein. Maksakoon projektin ne, jotka aikovat sitä käyttääkin. Sijainniksi on kuitenkin valittava joku muu paikka kuin Heinolan kaunis sydän. Toria ei saa raiskata muutaman rikkaan, ja muutaman virkamiehen rakennusurakoitsijatuttavan lyhyen tähtäinen voiton takia.

      Maanalaiset pysäköintitilat eivät edes sovi Suomen ilmastoon, ja Heinolassa tuollainen on aivan tarpeeton.

      Kukaan torin aukirepimistä läpirunnova poliitikko tai virkamies ei ole tietääkseni esittänyt missään, miksi pitkäaikaistyöttömyyden korjaaminen, vanhustenhoito ja pienyrittäjyyden kannustaminen ovat heille vähemmän tärkeitä kuin rakennusprojekti tutulle firmalle meidän varoillamme. Minun tuloni ovat alle 10000 euroa vuodessa. Siitäkö makselisin jonkin virkamiehen tuttavan rakennusliikkeelle 40 000 euroa "palvelusta", jota en käytä, samalla hävittäen kaikki ilmaiset kadunvieripaikat, joita käytän, ja tuhoten Heinolan torin viehättävän miljöön.

    • Autot piiloon torilt

      Eiköhän tuollaiset rakennusprojektit mene avoimen tarjouskilpailun kautta, eikä minkään virkamiehen tuttavan rakennusliikkeen piikkiin ilman kilpailua. Käyhän "urakka kaverille" katsastamassa mikkelin tori ja paikoitustila sen alla. Oletkohan vielä sen jälkeen sitä mieltä, että torimiljöö on tuhottu ja raiskattu, niinkuin arvelet Heinolassa käyvän.
      Meinaatko että sinun pitäisi maksaa se 40 tuhatta autopaikasta. Ei todellakaan. Sen kyllä maksaa joku toinen.
      Kannattaa tutkia itseään onko nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin.

      • fgfhfhfdj

        Jos yksi työtön ei maksa kuin sen 20% tuloistaan, muille jää sitä enemmän maksettavaa. Tuo 40 tonnia on laskennallinen keskivertosumma. Pääasia on, että se kiskottaisiin kaupunkilaisilta. Piste.


      • Verorahoista menee

        "Sen kyllä maksaa joku toinen.."

        Kuka on se joku toinen? Kaupunkisydän ry edellyttää Heinolan kaupungin osallistumista eli kaupungin veronmaksajien osallistumista.

        Perustettavan maanalaisen Toriparkki Oy:n osakepääoma tulisi Kaupunkisydän ry:n mukaan olemaan 3000 euroa. No 3000 eurolla ei maanalaista toriparkkia rakenneta. Jos sinne rakennetaan 200 autopaikkaa á 40.000 euroa, se on 800.000 euroa suunnittelukulut pohjavesien hoito sitä sun tätä

        Joten veronmaksajat maksavat 10.000.000 euroa miinus osakeyhtiön 3000 euroa. Toriparkki Oy:n osakkaat osallistuvat osakepääomalla konkurssin tullessa, ja veronmaksajat osallistuvat 10 miljoonaa miinus kolme tuhatta?

        Sitähän sä kysyit?


    • fghfdghdgh

      Tulisivatkohan S-marketin ilmainen parkkipaikkakin maksulliseksi, jos tuo möhläys kaivettaisiin kauniin torimme alle? On sentään K-marketti, jonne kai yhä voisi mennä ilmaiseksi? Ja tietysti Lahti.

    • Sir Käähkä

      Kaikki keskustan kehitysideat enemmän kuin tervetulleita. Keneltä se on pois jos tämän toriparkkihässäkän kustantaa pääasiassa aivan muut tahot kuin kaupunki? Miksi yhtenä kelpo vaihtoehtona voisi olla S-Marketin parkkihallin tilojen laajentaminen?

      Tällä hetkellä parkkitilaa on tietysti kuin Sysmäläisellä perunapellolla, mutta jos keskustaan suunnitellut tönöt toteutuvat, muuttuu tilanne päinvastaiseksi. Ja mitään tönöjähän ei pykätä ennen kuin parkkisuunnitelmat on selvät. Pääasia koko hommassa olisi tietysti, että ratkaisu suuntaan tai toiseen tässä parkkiluolapähkäilyssä aikaiseksi saadaan, jotta päästään asioissa eteenpäin.

    • Vain Peukaloinen

      Epäonnistuneiden projektien esimerkkinä käytin vanhaa, mutta hyvin värikästä projektia vanhan sillan muuttumisesta kaksikaistaiseksi ja autopaikkojen rakentamisesta kolmannella kaistalla.

      Joku ystävällisesti yhdisti projektin insinööri Sepän. Etsin tietoja arkistosta ja löysin vanhoja ja erittäin mielenkiintoisia asiakirjoja, joista kävi ilmi, että koko Siltakadun muutossuunnitelman tilaajana oli tielaitos, ympäristöministeriö ja Heinolan kaupunki.
      Tavoitteena oli muuttaa entinen läpiajokatu kaupunkirakenteeseen paremmin sopivaksi kokoojakaduksi ja asuntokaduksi moottoritien valmistuttua.

      Kaupunginarkkitehti Hartti Hämäläinen oli muuttanut Kaivokadun alkuun ja hänellä oli omana tavoitteena siirtää sillan jälkeen Kaivokadulle suuntautuva liikenne Kauppakadun risteykseen. Suunnitelma palveli siten Hämäläisen Hartin omia tavoitteita.

      Suunnitelma toteuttamiseen ryhdyttiin 1995-1996 teknisen lautakunnan päätöksellä.
      Suunnitelman laatimista valvoi kaupungin puolelta mm. Hartti Hämäläinen. Toki Seppä kaupungininsinöörinä oli tietoinen hankkeesta, mutta asian valmisteluvastuu oli Hartti Hämäläisellä.

      Siltakatua ryhdyttiin muuttamaan suunnitelman mukaiseksi joskus kesällä 1996 ja työ lopetettiin varsin pian.

      Tavoitteena oli mm.
      - muuttaa liialliset kaista-alueet hyödyllisempään käyttöön.
      - silta kavennetään kaksikaistaiseksi.
      - Siltasaaren kohdalla rakennetaan suojatie, jonka yheyteen tulee hidastinraitoja
      - sillalle suunniteltujen pysäköintipaikkojen käyttöä pitäisi rajoittaa siten, että ison sillan kohdalla sallittaisiin 2 tunnin pysäköinti. Tämä siksi, koska voisi kuvitella esim. kaupunkiin pistaytyneen turistin mielellään katselevan kaupunkia sillan jalkakäytävältä, läheisestä puistosta tai jopa harjulta.

      Muilla merkityillä paikoilla pysäköinti olisi lyhytkestoista esim 30 minuuttia.
      jne.

      • Vain Peukaloinen

        Kerroin vanhasta tarinasta sen takia, että aina löytyy joku valmisteluvastuullinen, joka saa hyötyä vaikka kuinka hullusta projektista.


    • Heinolankaupunkimies

      Seppä vaatii koko ajan, että teknisen toimen johtaja vastaa kaikesta ja on tehnyt asiasta monta kysymystä ja valitusta.
      Kaupungininsinööri Seppä oli Heinolan teknisen johtaja silloin, kun siltatöitä tehtiin. Hän vastasi niistä töistä ja ne olivat kadunrakennusta.
      On kummallista vetää Hartti Hämäläinen tähän asiaan, kun hän hoiti kaavoitusta ja talosuunnittelua ja oli Sepän alainen. Kaikki vuosina 1994-96 kaupungilla olleet kyllä tietävät kenen projekti siltahomma oli ja työt keskeytettiin, kun jopa ohikulkijat alkoivat huudella työmiehille.
      Sokea ihailu on sokaissut Vain Peukaloinen -nimimerkin silmät, ne loistavat vain Sepälle ja . . . Rinnevaaralle.
      Eikä Oiva Hilden ole mitään urakoita jakanut tai saanut, hän valvoi ja hoiti Suomen Asuntomessujen puolesta messutapahtuman järjestämistä, kaupunki itse kilpailutti urakat. Joku tolkku pitää asioiden vääristelyssä olla

    • Vain Peukaloinen

      Sitten olen väärässä ja Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Oiva Hilden ihan sattumalta valvoi Heinolan asuntomessut ja ei saanut mitään hyötyä, kun vaatimattoman Raili Rotkon kättää.

    • STOP toriparkille

      Olen aloittanut Kaupunkisydän ry:n jäsenliikkeiden boikotoinnin. En parkkeeraa Heinolan keskustaan enkä käy torin ympärillä olevissa liikkeissä. Minun autoa varten ei tarvita Heinolan keskustassa toriparkkia maan päällä eikä torin alla.

      Lahdesta Heinolaan päin on rakennettu uusi liikekeskus Karisma, vain 25 km Heinolasta. Palvelut ovat monipuolisia ja hinnat edullisempia kuin Heinolassa.

      Heinolassa on City-market, ja parkkipaikkoja löytyy. Jospa vielä apteekki saataisiin Heinolan "Cittariin", niin ei tarvitsisi asioida keskustan apteekeissa.

    • Vain Peukaloinen

      Muutama päivää sitten Sana ajallaan palstalla oli Matti Sepän mielipide.
      Syyttäköön minua sokeasta uskosta, mutta luotan Sepän arviointiin, koska Sepän mielipiteet, joista olen tietoinen, mielestäni ovat järkeviä, perusteltuja ja loogisia.

      Sepän yhteystiedot on julkinen tieto ja kysyin häneltä jutusta lisää.
      Sepän mielestä, keskustan ”pysäköintiongelma” on aika mutkikas juttu ja sekin on yksin poliitikkojen aikaansaama.
      Juttuni lehdessä sisältää sen ajatuksen, että kaupungin PAKOSTA ON OLTAVA jollakin tavalla mukana keskustan pysäköintiasiassa, sillä kaupunki on ongelman aiheuttanutkin (Juhani Ahonen lautakuntineen v. 2004 ja puolueet sitä ennen).

      Sepän näkemys on seuraava: VEROVAROJA EI PYSÄKÖINTIIN TULE KUITENKAAN UHRATA.
      Jos sattuisi niin, että yksityiset haluavat rakentaa maanalaisen pysäköintitilan esimerkiksi TORIN VIERELLE paikallisliikenteen aseman alle, niin sellainen ratkaisu voisi olla sopivaa.
      RAKENTAJIEN TULEE TIETENKIN MAKSAA OIKEUDESTAAN. Korvaus voisi olla 10 % eli noin 3000 euroa maanalaista autopaikkaa kohden. Paikallisliikenteen bussien pitäisi tämän jälkeen palata alkuperäiselle paikalleen ja kaukoliikenteenkin pitäisi kiertää keskustan kautta.

      En halua sen enempää kiusata Seppää kysymyksilläni, vaan oma yhteenveto on seuraava:
      - kaupunki ON VELVOLLINEN järjestää keskustaa lähellä oleville asukkaille autopaikat, koska aiemmin kaupunki oli ”hölmöillyt”
      - julkisuuteen annettu virallinen sydäntäisärkevä toriparkin peruste on vain peitetarina
      - todellinen syy, miksi kaupunki nyt ajaa toriparkkia väkisin kaikkien järjen vastaan, on toinen, rumempi ja yksinkertaisempi. Kaupunginhallitus ja valtuutetut jossain vaiheessa teki väärän ratkaisun ja nyt on maksuaikaa
      - mutta kaupungin ei tarvitse osallistua projektiin taloudellisesti eikä autoparkkia ei tarvitse sijoittaa torin alle.
      - jos kaupunkia kuitenkin PAKOTETAAN maanalaiseen autohalli-projektiin, niin rakentaja OSTAA KAUPUNGILTA OIKEUKSIA (3000 x 200) ja siihen loppuu kaupungin osuus.

      Siis kaupunki ei osallistuisi itse kustannuksiin mitenkään eikä saisi olla lainojen ja velkojen takaajana.

      Tässä kuitenkin on joku, joka yrittää saada kaupunki mukaan taloudellisesti ja sijoittaa autoparkin nimenomaan mahtipontisesti torin alle.

    • EI EI EI toriparkkia

      Heinola valmis neuvottelemaan toriparkkiyhtiöstä

      ESS 17. joulukuuta 2012:

      "Heinolan kaupunki suhtautuu myönteisesti Heinolan Kaupunkisydän ry:n esittämään keskitetyn pysäköinnin selvittämiseen ja ryhtyy neuvottelemaan sen ja muiden yhteistyötahojen kanssa parkkiyhtiön perustamisesta. Kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina.

      Hannu Kokki (sd.) esitti, ettei hankkeeseen lähdetä, mutta sai äänestyksessä tuekseen vain Katja Heimlanderin (sd.) ja Juhani Ahosen (kok.). Kokki jätti päätökseen eriävän mielipiteensä.

      Kaupungin edustajaksi neuvotteluihin nimettiin vs. kaupunginjohtaja Sinikka Malin. Muut neuvottelijat valitsee ensi vuonna uusi kaupunginhallitus.
      Keskitetyn pysäköinnin vaihtoehdoista on esillä ollut lähinnä maanalainen toriparkki, jonka osakkaaksi ja rahoittajaksi Kaupunkisydän toivoo myös kaupungin lähtevän".

      Edellä oleva on lainaus ESS: n artikkelista.

      Lahti rakentaa maanalaista toriparkkia ja rakennuskustannukset ovat heti rakentamispäätöksen jälkeen nousseet 8 miljonaa euroa eli 23 miljoonaan euroon.

      Lahden päättäjille on siis esitelty 8 miljoonaa pienemmät rakentamiskustannukset.

      Heinolassa on vain 20.000 asukasta. Heinola on kriisikunta.

      Heinolan maanalainen toriparkki tulee aivan varmasti kaupunkilaisten maksettavaksi. Noin 10 miljoonan euron hankkeen rahoittaa Heinolan kaupunki - eivät siis Kaupunkisydän ry:n jäsenyritykset. Kaupunkisydän ry edellyttää Heinolan kaupungin osallistumista ja sen vuoksi asiaa kaupungin osalta valmistelee va. kaupunginjohtaja S. Malin.

      Kun Heinolan toriparkki oy ei tule saamaan ikinä parkkimaksuina Heinolassa 10 miljoonan velkaa maksetuksi, niin velan maksaa lainan takaaja eli Heinolan kaupunki eli heinolaiset veronmaksajat.

      Heinolaa pitäisi rakentaa ja suunnitella junanradan varteen, minne asuntorakentaminen alkaa heti, kun paikallisjuna Lahteen saadaan. Junaratahan on jo valmiina tavaraliikennettä varten. Henkilöliikenne pitää myös aloittaa.

      Nykyiset paikoitustilat pitää rakentaa 2-kerroksisiksi, jos parkkipaikoista on pulaa. Ensin pitää kartoittaa tarve eli asukastiheys ja autokanta.
      Maanalaiset parkkipaikat pitää rakentaa uusien rakennettavien talojen alle rakennusyhtiöiden toimesta, jos keskustaan rakennetaan uusia kerrostaloja.
      Tietty määrä parkkipaikkoja per kerrostalo. Näin asuntojen ostajat maksavat ja omistavat parkkipaikat, mikä lisää uusien rakennettavien asuntojen kysyntää.

      Ei ole olemassa "rakentajaa", joka ottaisi 10 miljoonan euron lainan ja kuvittelisi, että parkkipaikkamaksuilla velat ja velkojen korot tulee hoidettua.

      "Korvaus voisi olla 10 % eli noin 3000 euroa maanalaista autopaikkaa kohden"
      Kun yksi autopaikka maksaa vähintään 40.000 euroa maanalaisessa luolastossa, ja rakentaja maksaisi 3.000 e/autopaikka, kuka maksaisi 37.000 per autopaikka?

      Oikeudet 200 x 3000 euroa maksaisivat 600 000 euroa. Maanalainen parkkiluolasto maksaa vähintään 10 miljoonaa euroa, joten kaupunki takaisi 9,4 miljoonan lainan "rakentajalle" tai ostaisi toriparkin osakkeita vastaavalla summalla. Toriparkin konkurssin jälkeen takaaja, eli kaupunki, eli veronmaksajat maksaisivat lainan 9,4 miljoona.

      Noin 10 miljoonaa euroa käytettäisiin siis veronmaksajien rahoja toriparkkiin,

      ei siis työlllistämiseen ja suurtyöttömyyden torjuntaan
      ei siis köyhien lapsiperheiden tukemiseen
      ei siis sote-palveujen parantamiseen
      ei siis homekoulujen korjaamiseen
      ei siis paikallisiin kulttuuripalveuihin

      Ei siis toriparkkia maan alle 20.000 asukkaan Heinolassa!

      Ei kukaan parkkeeraa autoaan sinne luolastoon, kun se maksaa maltaita ja muualta on saatavissa parempi tuotevalikoima edullisempaan hintaan ilman parkkipaikkamaksua ja/tai parkkisakkoa.

    • Vain Peukaloinen

      Kaupunki on jo sitoutunut jollain tavalla osallistumaan toriparkin rakentamiseen. Meille esitetään valetarinaa, muka se on vielä harkinnan alla.

      Olen Sepän kannalla, että parkkihalli saa rakenntaa keskustaan, mutta ei torin alla, kaupungilta ostakoon oikeuskia ja rakentaminen tapahtuu ilman kaupungin taloudellista osuutta eikä kaupunki sitoudu velkojen takaajaksi.

      Siis projektin takana olevia esikoon omia investoijia ja rakntakoon omaa bisnestä itse, ilman kaupungin rahoitusta ja osuutta, ja ei torin alle.

      • Parkkipirkot tulevat

        Pysäköinti puhuttaa Lahdessa (Wikipediasta lainattua)

        "Lahdessa on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti keskustan parkkipaikkatilanteesta. Kaupungin tekninen toimi on selvittänyt 15 miljoonaa euroa maksavan pysäköintilaitoksen rakentamista kauppatorin alle. Jos 500 maanalaista autopaikkaa toteutuisivat, kadunvarsipysäköintiä voitaisiin vähentää ja keskustan katuja muuttaa kävelypainotteisiksi.

        Talvikaudella pysäköinti on ollut sallittua kauppatorin länsipäähän aidatulla parkkialueella. Kadunvarsiparkkipaikkojen määrää ovat vähentäneet mm. Mariankadun Aleksanterinkadun puoleisen osan sulkeminen kävelykaduksi ja Vapaudenkadun sekä Aleksanterinkadun välisen osan Rautatienkatua muuttaminen kävelykaduksi, Lanunaukioksi.

        Lahden keskustassa oli pitkään Vapaudenkadulla pysäköintitalo, joka jäi vähäiselle käytölle. Se purettiin ja tilalle rakennettiin Finnkinon kolmikerroksinen elokuvateatteri, jossa on alakerrassa lipunmyynnin yhteydessä kaksi kahvilaa, avoin langaton lähiverkko ja toisessa sekä kolmannessa kerroksessa useita elokuvateatterisaleja."

        Näin Lahdessa keskustan pysäköinti puhuttaa ja tulee kalliiksi lahtelaisille.
        Lahden tekninen toimi erehtyi vaatimattomasti 8 miljoonalla kun se halusi, että maanalainen parkkihalli rakennetaan.

        Vapaudenkadun pysäköintitaloon ei pysäköity, joten pysäköintitalo purettiin.
        Mitä maksoi pysäköintitalon rakentaminen ja purkaminen.

        Nyt pysäköintitiloja taas Lahdessa tarvitaan ja tällä kertaa maan alla, joten on päätetty rakentaa maanalainen pysäköintihalli, jonka arveltiin maksavan 15 miljoonaa euroa. Pian Lahdessa huomattiin, että 15 miljoonaa ei mihinkään riitä, joten viimeisin arvio kustannuksista on 23 miljonaa euroa. Kustannukset kohosivat siis 8 miljoonaa euroa eli enemmän kuin 30 %. Lahden valtuusto päätti 15 miljoonan euron rakennusurakasta teknisen toimen laskelmien mukaisesti, mutta rakennuttaja totesi, että ehei ehei ehei se riitä, tarvitaan 8 miljoonaa enemmän.

        Lahdessa on yli 100.000 asukasta ja tiivisti rakennettu keskusta kävelykatuineen. Lahden väkiluku kasvaa noin 800 asukkaalla vuosittain. Jos pikkukuntia, kuten Heinola, liitetään Lahteen, Lahden väkiluku kasvaa nopeasti.

        Heinolassa on vain 20.000 asukasta ja väljästi rakennettu keskusta tyhjine liikehuoneistoineen ja kirpputoreineen. Heinolan väestö ei kasva, vaan supistuu ja väestö eläköityy. Eläkeläiset eivät aja autojaan maanalaiseen parkkitaloon.

        Jos uusia kerrostaloja Heinolan keskustaan rakennetaan, rakennuttajan tulee rakentaa parkkipaikat (lämpimät) kerrostalojen alle ja hinnoitella asuntojen neiöt sen mukaisiksi. Lämpimät autopaikat uuden kerrostalon kellarissa lisäävät huoneistojen myyntiarvoa tuntuvasti.

        Heinolan väestörakenne ja autokanta sekä keskustan kehittäminen eivät tarvitse maanalaista parkkihallia (pohjavesiä pilaamaan). Keskustaa pitää kehittää tuleva kehitys huomioiden. Jos kaupunki on luvannut jotain savupiipputeollisuuden kukoistuskautena rakentaa, se ei päde tänä päivänä.

        Heinola on taantuva kriisikunta, jonne on jäänyt eläköityvä vanhusväestö kera ylisuuren virkamieskunnan savupiipputeollisuuden loputtua. Nuoret muuttavat opiskelukaupunkeihin ja työn perässä pois Heinoasta.

        Nykyisten väestöennusteiden perusteella Heinolan kehittämiseen ei kuulu maanalainen toriparkki, mikä on täysin typerä investointi ja hullun hommaa.

        Heinolan keskustaan voidaan sen sijaan suunnitella kulttuuripuisto kävelykatuineen. Eivätkö torin ympärillä olevat liikkeet halua, että ihmiset kävelevät ja katselevat näyteikkunoita, tekevät näyteikkunaostoksia?
        Haluavatko Kaupunkisydän ry:n jäsenliikkeet, että asiakkaat ajavat autonsa maan alle parkkihalliin ja nousevat sieltä hissillä lähimään kauppaan ja maksavat kalliit parkkimaksut ja kiiruhtavat autoihinsa, jotta maksettu parkkiaika riittää eikä parkkisakkoa tule.

        Tottakai S-marketin parkkipaikka sekä K-marketin parkkipaikka tulevat myös maksullisiksi mittareineen kuten kaikki muukin paikoitus Heinolassa, jos maanalainen parkkiluolasto rakennetaan.


      • fdgfdgfgfhd
        Parkkipirkot tulevat kirjoitti:

        Pysäköinti puhuttaa Lahdessa (Wikipediasta lainattua)

        "Lahdessa on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti keskustan parkkipaikkatilanteesta. Kaupungin tekninen toimi on selvittänyt 15 miljoonaa euroa maksavan pysäköintilaitoksen rakentamista kauppatorin alle. Jos 500 maanalaista autopaikkaa toteutuisivat, kadunvarsipysäköintiä voitaisiin vähentää ja keskustan katuja muuttaa kävelypainotteisiksi.

        Talvikaudella pysäköinti on ollut sallittua kauppatorin länsipäähän aidatulla parkkialueella. Kadunvarsiparkkipaikkojen määrää ovat vähentäneet mm. Mariankadun Aleksanterinkadun puoleisen osan sulkeminen kävelykaduksi ja Vapaudenkadun sekä Aleksanterinkadun välisen osan Rautatienkatua muuttaminen kävelykaduksi, Lanunaukioksi.

        Lahden keskustassa oli pitkään Vapaudenkadulla pysäköintitalo, joka jäi vähäiselle käytölle. Se purettiin ja tilalle rakennettiin Finnkinon kolmikerroksinen elokuvateatteri, jossa on alakerrassa lipunmyynnin yhteydessä kaksi kahvilaa, avoin langaton lähiverkko ja toisessa sekä kolmannessa kerroksessa useita elokuvateatterisaleja."

        Näin Lahdessa keskustan pysäköinti puhuttaa ja tulee kalliiksi lahtelaisille.
        Lahden tekninen toimi erehtyi vaatimattomasti 8 miljoonalla kun se halusi, että maanalainen parkkihalli rakennetaan.

        Vapaudenkadun pysäköintitaloon ei pysäköity, joten pysäköintitalo purettiin.
        Mitä maksoi pysäköintitalon rakentaminen ja purkaminen.

        Nyt pysäköintitiloja taas Lahdessa tarvitaan ja tällä kertaa maan alla, joten on päätetty rakentaa maanalainen pysäköintihalli, jonka arveltiin maksavan 15 miljoonaa euroa. Pian Lahdessa huomattiin, että 15 miljoonaa ei mihinkään riitä, joten viimeisin arvio kustannuksista on 23 miljonaa euroa. Kustannukset kohosivat siis 8 miljoonaa euroa eli enemmän kuin 30 %. Lahden valtuusto päätti 15 miljoonan euron rakennusurakasta teknisen toimen laskelmien mukaisesti, mutta rakennuttaja totesi, että ehei ehei ehei se riitä, tarvitaan 8 miljoonaa enemmän.

        Lahdessa on yli 100.000 asukasta ja tiivisti rakennettu keskusta kävelykatuineen. Lahden väkiluku kasvaa noin 800 asukkaalla vuosittain. Jos pikkukuntia, kuten Heinola, liitetään Lahteen, Lahden väkiluku kasvaa nopeasti.

        Heinolassa on vain 20.000 asukasta ja väljästi rakennettu keskusta tyhjine liikehuoneistoineen ja kirpputoreineen. Heinolan väestö ei kasva, vaan supistuu ja väestö eläköityy. Eläkeläiset eivät aja autojaan maanalaiseen parkkitaloon.

        Jos uusia kerrostaloja Heinolan keskustaan rakennetaan, rakennuttajan tulee rakentaa parkkipaikat (lämpimät) kerrostalojen alle ja hinnoitella asuntojen neiöt sen mukaisiksi. Lämpimät autopaikat uuden kerrostalon kellarissa lisäävät huoneistojen myyntiarvoa tuntuvasti.

        Heinolan väestörakenne ja autokanta sekä keskustan kehittäminen eivät tarvitse maanalaista parkkihallia (pohjavesiä pilaamaan). Keskustaa pitää kehittää tuleva kehitys huomioiden. Jos kaupunki on luvannut jotain savupiipputeollisuuden kukoistuskautena rakentaa, se ei päde tänä päivänä.

        Heinola on taantuva kriisikunta, jonne on jäänyt eläköityvä vanhusväestö kera ylisuuren virkamieskunnan savupiipputeollisuuden loputtua. Nuoret muuttavat opiskelukaupunkeihin ja työn perässä pois Heinoasta.

        Nykyisten väestöennusteiden perusteella Heinolan kehittämiseen ei kuulu maanalainen toriparkki, mikä on täysin typerä investointi ja hullun hommaa.

        Heinolan keskustaan voidaan sen sijaan suunnitella kulttuuripuisto kävelykatuineen. Eivätkö torin ympärillä olevat liikkeet halua, että ihmiset kävelevät ja katselevat näyteikkunoita, tekevät näyteikkunaostoksia?
        Haluavatko Kaupunkisydän ry:n jäsenliikkeet, että asiakkaat ajavat autonsa maan alle parkkihalliin ja nousevat sieltä hissillä lähimään kauppaan ja maksavat kalliit parkkimaksut ja kiiruhtavat autoihinsa, jotta maksettu parkkiaika riittää eikä parkkisakkoa tule.

        Tottakai S-marketin parkkipaikka sekä K-marketin parkkipaikka tulevat myös maksullisiksi mittareineen kuten kaikki muukin paikoitus Heinolassa, jos maanalainen parkkiluolasto rakennetaan.

        Hyviä huomioita nuo.
        Jos joutuisi pysäköimään maksullisessa paikassa, ei todellakaan alkaisi kierrellä kauppoja kaikessa rauhassa vaan pyyhältäisi listan kanssa ne välttämättömät ja tekisi loput ostokset käydessään Lahdessa.

        Minä en kyllä pysäköisi maksullisella paikalla kuin hätätilassa. Jättäisin auton kotiin ja kävelisin, ja mielenosoituksena karttaisin torin vierustan kauppoja. Lidlin pysäköinti varmaan säilyisi ilmaisena. Lidliltä pitäisi kysyä, mitä heidän johtonsa suunnittelee asiassa, jos kaupunkimme nykyiset (huonot) virkamiehet runnoisivat läpi pysäköintimaksun kadunvarsille ja kauppojen pysäköintipaikoille. Muuttaisiko Lidl yritysideaansa ja suostuisi parkkimaksuihin? Minä käyn siellä nyt usein sen vuoksi, että siellä on helppo (ja ilmaista) pysäköidä ja siksi, ettei siellä ole taustamusaa. Pilattaisiinko sekin nyt?

        Voidaanko muuten yritykset, kirkot ja muut pakottaa asentamaan parkkimittarit? Millaiseen diktatuuriin olemme oikein menossa? Onko kukaan kysellyt nykyisten keskustan parkkipaikkojen omistajien suunnitelmista tässä asiassa? Kiinnostaisi kovasti. Siinä olisi vaikkapa sanomalehtiartikkelin paikka. Jos nyt korruptoituneet paikallislehdet sellaista julkaisisivat. No, voihan sen julkaista blogissa.


    • Töitä ihmisille

      Ei helvata millaiseksi sontatunkioksi minulle rakas (hyvässä ja pahassa) ex-kaupunkini on muuttunut. Onkohan tämän uuden aivopierun arkkitehdeiksi palkattu myös paikalliset rakennusliikkeet kuten Porvari? Maanalainen toriparkki voi toimia vain täällä Helsingissä ja kenties espoossa, turussa ja tampereella! Tosin täällä yksityisautoilu on kuin kirosana ja uudet ratikat saivat minutkin luopumaan turhasta autosta.

      Virkamiehet heinolassa on tyhjillään olevia tehtaita missä ovat uudet innovaatiot, jotka toisivat työtä ihmisille ja veroeuroja heinolalle? Maakaasu johdannaisineen on tulevaisuutta kuten myös aurinkoenergia, biomekaniikka ja robotiikka.

      http://bleex.me.berkeley.edu/research/exoskeleton/bleex/

      http://news.discovery.com/tech/exoskeleton-robots-top-5.html

      Siinä muutama innovaatio joiden huoltoon/kehitystyöhön voitaisiin uhrata mielenkiintoa myös täällä meillä Suomessa. Reumaa ja Ms tautia sairastavat, tuki ja liikuntaelin vammautuneiden lisäksi ovat asiakkaita joita myös tulevaisuudessa riittää, sote yhtymien lisäksi. Nyt tsemppiä ja tutkimaan huolto, jälleenmyynti ja tuotekehitys aluetta, tämä mm. voisi pelastaa uppoavan laivan nimeltään Heinola!

    • fgdgfgdsgdfg

      Hyviä ideoita tässäkin ketjussa.
      Meidän olisi saatava parempaa verta niin valtuustoon kuin virkamiehistöönkin, muuten hukka meidät perii. Minä äänestin yhden järkevän oloisen Parempi Heinola -ryhmän jäsenen, mutta tarvitaan muitakin.

    • Vain Peukaloinen

      Tällä palstalla on erittäin asiallinen aineisto, harmi, jos se menee hukkaan.
      Miten palstalla olevien mielipiteet voi virallisesti viedä eteenpäin asianomaisten korville?

      Kyllä, NE tietävät tästä ja varmasti lukevat palstan kirjoitukset. Mutta asenteella, että meille ei mahda mitään.

      Itä-Häme valitettavasti ei enää palvele heinolalaisia, vaan ESS:n virallista linjaa.
      Joko kiinnostuneiden pitäisi osallistua valtuuston kokoukseen?
      Mutta vaikka me tulisimme kokoukseen, miten me saisimme suunvuoroa?
      Ja mitä oikeastaan toriparkin vastaan olevia vaativat?

      Onko vaihtoehtoja, kuten rakentakoon parkkihalli, mutta ei torin alle, ja oikein kaavoittuvalle alueelle? Ja ehtona, että ilman kaupungin sitoutumista taloudellisesti (osuus, lainojen ja velkojen takaus)?

      Pitäisikö kääntyä omien valtuutettujen apuun?
      Entä jos oma ehdokas ei ollut valittu?
      Siis miten tästä voi jatkaa eteenpäin?

      Pitäisi varmasti odottaa ensin uusien päätöselimien muodollistamista.
      Mutta tuhlaako kanslia sitä välin rahoja tarpeettomiin konsultointiin tilaamalla omille ”hyvävelille” toistaiseksi tarpeettomia lausuntoja?

      Kyllä, nyt tarvitsemme todellista kaupunginjohtajaa, ja vielä valtaa omavaa. Ja kaupunkilaisten luottamusta nauttivaa (en tarkoita valtuustoa, vaan nimenomaan suoraan heinolalaisia).

    • Paritorkki

      Toriparkin rakentaminen kestää noin, 1,5-2v Hiekkaa ja pölyä on jokapaikka täynnä.

    • rollaattorimummo

      Jos toriparkki olisi hyvä liikeidea, se rakennettaisiin yksityisillä varoilla, yksityisenä yrityksenä. Mutta sehän ei ole tuottava idea muille kuin lyhyellä tähtäimellä rakennuttajille - siis jos he saavat siihen kaupungilta suuria rahasummia ja vielä velkansakin taattua.

      Maksullinen kellariparkki ei vetäisi sitäkään vertaa autoilijoita kuin S-marketin tyhjänhulppea parkki; useimmat kun saapuvat sinne rollaattorilla tai jalan.

      Ajatelkaa, miten Heinola muuttuisi, jos ei enää saisi pysäköidä kadunvarteen ilman, että on parkkipirkko niskassa.

      Lidliltä, Citymarketilta ja muilta kaupoilta pitäisi kysyä, antaisivatko hekin manipuloida itsensä laittamaan parkkimaksut pihoilleen, jos kellariparkki pykättäisiin torille.

      Olikos se niin, että Rinnevaara näki torin kellariparkin typeryyden?

    • Tervetuloa toriparkk

      Toriparkkia tarvitsevat rollaattorin kulkumatkaa pitemmältä ostoksille tulevat autoilevat kansalaiset ja kiinteistöt joilta puuttuu autopaikat..
      Kyllä toriparkille on ihan järkevät perustelut, jos ne haluaa vain vääristelemättä lukea.
      Kustannuksista kaupungille lankeaa vain murto-osa, eli tuo arvioitu 10-20 prosenttia. loput maksaa kiinteistöt ja liike-elämä. Harvoinhan noin hyvää tarjousta kaupunki saa.
      Onko unohtunut jo minkälaiset investoinnit toriparkin myötä käynnistyy keskustaan.
      Vastustajille ja valittajille suosittelen muuttoa sysmään taii pertunmaan kirkonkylälle. Siellä kehitys pysyy paikoillaan vuosikymmenestä toiseen. Mikään ei muutu ihmisen iässä.

      • ei maksajaksi

        Ei todellakaan olisi meidän kaupunkilaisten etu menettää normaalit ilmaiset kadunvierusparkkipaikat, joita Heinolassa on runsaasti. Pakkoko on tunkea asumaan autopaikattomiin keskustan kerrostaloihin. Keskustan tehtävä on olla kauppapaikka ja kokoontumispaikka, ilmaisin pysäköimispaikoin.

        Kaupunki ei saa ryhtyä takaajaksi moisiin typeriin hankkeisiin. Me kaupunkilaiset emme halua maksaa sitä loppuikäämme parkkimaksuina. Muutto Lahteen olisi edessä.


      • Vain Peukaloinen

        #Kustannuksista kaupungille lankeaa vain murto-osa, eli tuo arvioitu 10-20 prosenttia. loput maksaa kiinteistöt ja liike-elämä. Harvoinhan noin hyvää tarjousta kaupunki saa.#

        Lopeta jo lapselliset kehityspuheet.
        Kaupunkia kiristetään hankkeeseen mukaan, koska muutama vuotta sitten hallitus teki kohtalokkaan päätöksen.

        Kaupungin osallistumisen pitää rajoittaa sille, että kaupunki MYY OIKEUKASIA keskustan parkkihalliin esimerkiksi 3.000,00 per autopaikka ja sekin riippuen hallin sijainnista.

        Taloudellisesti kaupunki ei saisi tuhlata verorahoja mitenkään, ei konsultteihin, ei myötämällä avustuksia, ei lainaamalla, ja ei takaamalla velkoja.

        Liikemiehet laskekoot konsulttien avulla itse, onko investointi hyvää ja tuottavaa ja etsiköön avustuksia ja rahoituksia itse muualla, kun kaupungin kukkarosta.
        Tiedetään hyvin, ketkä olisivat urakoitsijoita: virolaiset ja puolalaiset.
        Niin kuin nyt oli yritetty lypsätä lainaa valtiota laivaurakkaan, joka veisi kaikki rahat ulkomaalle ja vielä konkurssiin kypsälle yritykselle.


    • EI maan alle autoja

      Lahden maanalainen toriparkkihalli tulee maksamaan 8 miljoonaa euroa enemmän (eli siis 23 miljoonaa euroa) kuin mitä tekninen toimi Lahdessa arvioi.

      Onko Heinolan "liike-elämällä" eli Kaupunkisydän ry:n jäsenyrityksillä euroja (miljoonia euroja) turhaan maanalaiseen toriparkkiin.

      Suomessa on lama ja Heinolassa suurtyöttömyys. Keskustan pikkuliikkeiden hinnat eivät ole kilpailukykyisiä verrattuna suurten liikekeskusten kauppojen hintoihin. Maksulliset parkkipaikat eivät tilannetta paranna. Päinvastoin.
      Konkurssiaalto uhkaa sekä torin ympäristön pikkuliikkeitä että sitä maanalle mahdollisesti tulevaa Toriparkki Oy:ta. Ja kuka maksaa virkamiesten virheet?

      Toriparkkia maan alle on suunniteltu savupiipputeollisuuden aikoihin, jolloin Heinola ei ollut suurtyöttömyyskunta eikä kriisikunta. Tuolloin heinolalaisilla oli työtä ja ostovoimaa - nyt ei ole työtä eikä ostovoimaa.

      Kun Heinola yhdistetään Lahteen, niin parisataa autoilevaa virkamiestä vähenee Heinolasta heti.... ja myöhemmin poistetaan lisää virkoja, joten kuka niitä parkkipaikkoja sitten tarvitsee siellä maan alle?

    • dfgfhdhfd

      Lahdenkin toriparkkia on vastustettu kiivaasti. Kaunis torialue sielläkin on, ja vaarassa pilaantua. En ole ottanut asiasta kovin tarkkaan selvää, mutta eikös siellä ollut hiukan sellainen henki, että asia runnottiin läpi kaupunkilaisia kuulematta? Ollaan me täällä Heinolassa fiksumpia. Yhteiselle rahalle on hyviäkin - ja välttämättömiä - kohteita.

    • Ei autoja maan alle

      LLahti on noin viisi kertaa Heinolaa suurempi asukasluvultaan kasvava kaupunki. Heinolan asukasluku on laskusuunnassa suurtyöttömyyden vuoksi.

      Heinolaan pitää ensin saada uusia työpaikkoja, lisää asukkaita ja rakennemuutos hallitusti hoidettua. Heinolan väheneviä resursseja ei pidä hukata maan alle turhaan toripaikitukseen, joka ei Heinolan kokoisessa pienessä kaupungissa tule kannattamaan.

      Heinolasta lähtee kuntaliitoksen vuoksi satoja virkamiehiä, joten keskusta autioituu ei kasva - entisestään. Keskustan kehittäminen viivästyy maanalaisen toriparkin viedessä vähäiset resurssit. Uudet yritykset eivät lähde rahoittamaan turhia käyttäjille kalliiksi tulevia parkkipaikkja maan alle.

    • Vain Peukaloinen

      Rinnevaara tuli Heinolaan säästämään kaupunkilaisten rahoja, Malin tuli Heinolaan tuhlaamaan kaupungin rahat jo suunnuhteluvaiheessa konkurssikypsään Oy:ön.

      Huomio! Vuonna 2011 oli lopetettu kaupungin omistama Heinolan Palvelut Oy kenties kuinka isolla tappiolla.
      Nyt Malinin toimesta syntyy uusi Rahasyöppö Oy.

      Kaupunginhallitus
      Heinolan kaupunki Pöytäkirja 30/2012
      17.12.2012 klo 16:00 - 19:20

      Heinolan Kaupunkisydän ry:n tiedustelu kaupungin kannasta
      pysäköinti yhtiön perustamiseen ja pysäköintiyhtiön osakkeiden
      hankinnasta.
      Rakennemuutoshankkeena on maankäyttöosastolla ollut 9.11.2012
      lähtien käynnissä EAKR-rahoitteinen hanke "Maan käytön tehostaminen
      yritysten ja asukkaiden näkökulmasta". Hankkeessa on ollut kolme
      eri osahanketta:
      1) Rakennemuutoksesta maankäytön tehostamiseen,
      2) Asukkaita, asiakkaita ja työpaikkoja Vierumäelle ja
      3) Keskustan toimintaedellytysten parantaminen.

      http://www.heinola.fi/NR/rdonlyres/3CF8142E-EA84-47CC-A1B9-06
      82C1DA744B/0/110622_H3_Keskustan_toimintaedellytysten_parant
      aminenraportti.pdf

      http://www.heinola.fi/NR/rdonlyres/FD344014-9919-48CF-807A-
      9A06FB560D56/0/110126_Heinola_H3_KauppaOpastusYmparisto.
      pdf

      Heinolan Kaupunkisydän ry on aktiivisesti neuvotellut eri keskustan
      toimijoiden kanssa ja nyt on yhteistä halukkuutta asian eteenpäin
      viemiseksi. Yhtiön perustaminen on tarkoitus toteuttaa lähiaikoina.
      Heinolan Kaupunkisydän ry:n kirje 23.11.2012

      Heinolan Kaupunkisydän ry pyytää kirjeessään: "…pyydämme nyt kaupungin hallitusta käsittelemään yhtiön perustamisasian
      periaatetasolla ja ottamaan kantaa osakeomistukseen. Lähtökohtana pidämme sitä , että kaupungin osuus kokonaiskustannuksista olisi 15-20%. Osakepääomaksi on tässä vaiheessa ajateltu 3.000 € ja osakkeen nimellisarvo 150 € /kpl. Yhtiöjärjestys laaditaan
      Mikkelin mallin mukaan."

      Keskitettyyn pysäköintiin sisältyy kaupungin kannalta monia selvitettäviä asioita: kadunvarsipysäköinnin maksullisuus, kaupungin kiinteistöjen uudisrakentaminen (ns. toripalvelurakennus ja Paikkarin tontti), kunnallistekniset ratkaisut ja niiden toteuttaminen jne., jotka selkiytyvät hankkeen edetessä. Tärkeintä olisi saada yksityiset kiinteistöjen omistajat ehittämään ja laajentamaan toimintojaan Heinolassa. Keskitetyn pysäköinnin kustannukset maksavat ne tahot, jotka pysäköintiä tarvitsevat, kuten esimerkiksi mahdolliset kaupan laajennukset ja uusien asuntojen vaatimat velvoiteautopaikat.

      Vs. kaupunginjohtaja (SM): Kaupunginhallitus päättää
      1) suhtautua myönteisesti Heinolan Kaupunkisydän ry:n esittämään selvityshankkeeseen,
      2) neuvotella Heinolan Kaupunkisydän ry:n kanssa yhtiön perustamisesta ja
      3) nimetä kaupungin edustajat neuvotteluun.

      Kaupunginhallitus nimesi kaupunginjohtajan kaupungin edustajaksi neuvotteluihin ja päätti, että muut neuvottelijat nimeää uusi kaupungin hallitus.

    • Vain Peukaloinen

      Toriparkki voi olla tarpeellinen muutamille yrityksille ja yhtiöille. Rakentakoot sitten Toriparkin tarpeessa olevia tulosta tekevän Toriparkin omalla rahoilla ja sen lisäksi maksamalla kaupungille rakentamisoikeudesta.
      Kaupungin tehtävänä ei ole konkurssikypsän hankeen (Toriparkki Oy) taloudellinen tuki.

      Nyt Suomessa on joku Toriparkkien epidemia: Jyväskylä, Mikkeli, Lahti, Heinola….
      Mikä urakoitsija toteuttaa ne hankkeet? Painostaako joku taho politiikkoja osallistua toriparkkihankkeisiin? Mitä peliä nyt pelataan Toriparkkien varjossa?
      Se, että toriparkki on kivaa ja moderninäköinen, ei vielä tarkoittaa, että Toriparkki Oy voi hyvin. Miten taloudellisesti jaksaa nyt Mikkelin Toriparkki? Mikä on sen tuloslaskelma ja tulos?

      Mieleen tuli Vision Hunters Oy - konsulttiyhtiö, joka samanaikaisesti konsultoi useita kuntia, mm. Heinolaa, laihana tuloksena (palkkio noin 200.000,-; tulos = 0).
      Kuka Heinolasta olisi sen Hunters Oy:n kanssa yhteistyössä? Kuka tilasi sen Vision Hunters Oy:n palvelut? Millä perusteella?

    • Järki käteen

      Yksikään Heinolan kokoinen kaupunki ei rakenne maanalaista pysäköintiluolastoa. Heinola on noin 20.000 asukkaan "iltaruskon" kaupunki, jossa työttömyysaste on noin 14 % , Heinolassa ovat lopettaneet ainakin Mattisen Teollisuus, Rettig, Mallasjuoma, BonBella, vaneritehdas, UPM-Kymmene, Reuma ja isäksi monet ovat vähentäneet henkilöstöä (ei kuitenkaan kaupunki virkamiehiään).

      Heinola eläköityy. Viime aikoina on rakennettu Siltakotia ja muita vanhusten palvelutaloja. Heinolan eläkeläiset eivät aja autojaan maanalaiseen parkkiluolastoon.

      Ennenkuin parkkiluolastoa ryhdytään suunnittelemaan, on huomioitava väestörakenteen muutos, autokanta, autopaikkojen tarve, mahdollinen Heinolan yhdistäminen Lahteen ja radanvarsirakentaminen, jos junayhteys Lahteen saadaan.

      Ei veronmaksajien rahoja eikä lisää velkaa heinolalaisille tarpeettomaan miljoonahankkeeseen maan alle.

    • raitapaita

      Valtuusto on meidän edustajamme ja sen on kuunneltava meitä. Miten teemme tahtomme tiettäväksi? Tänne kirjoittaminen on yksi tapa, ja ehkä joku voisi tulostaa näitä ketjuja ja lähettää ne edustajille, jotta he eivät voi teeskennellä, etteivät olleet lukeneet näitä. Joku teistä nasevasti asiansa ilmaisevista voisi tehdä myös aloitteen adressi.fi -sivulle?

      Veikkaan, että jos kaikista järkeilyistämme ja vastustuksestamme huolimatta vanha hallitus runnoo toriparkin läpi, niin sitten, kun sen tappiollisuus ja muut huonot puolet tulevat niin päivänselviksi, ettei kukaan voi niitä kieltää (velkaantuminen, ilmaisten pysäköintipaikkojen menetys väljillä kaduillamme jne), Ahonen hörisee, että eihän hänen johtamansa hallitus mitään muuta päättänyt kuin että asiasta neuvotellaan ja että uusi hallitus on syyllinen siihen, että hanke todella aloitettiin. Ja uusi hallitus syyttää Ahosen hallitusta, koska se teki päätöksen - molemmat hallitukset pesevät kätensä projektista. Ja kaupunkilaiset maksavat.

    • Vain Peukaloinen

      Muutama päivä sitten ESS kirjoitti, että Lahden valtuutetun maine on puhdistettu.
      Valtuutetusta oli tehty valitus sen takia, että sen omistama yritys on Lahden torin tuntumassa ja valtuutettu oli sen takia jäävi äänestämään kaupungin taloudellisen osallistumisen hankkeeseen puolesta.

      Oli todettu, että valtuutettu ei olisi kiinnostunut taloudellisesti Toriparkista, koska itse ei osallistu hankkeeseen.
      Niin todella, ei ole kiinnostunut taloudellisesti, kun saa Toriparkin ilmaiseksi.

      Niin varmasti Heinolan yrittäjät, jotka puolustavat hanke yrittäjinä ja politiikkoina, eivät ole kiinnostuneet osallistumaan hankkeeseen taloudellisesti, koska kaupungin kustannuksella saavat etuuksia ilmaiseksi.

    • Aligas Vääk

      Tervetuloa toriparkki! Jos ei siihen kaupungin hilloja merkittävästi uppoa. Tuli tai ei, toivottavasti asiasta osataan pian päättää. Loputon jahkailu vesittää kaikki keskustan kehittämisaikeet.

      S-Marketillahan on oma suunnitelmansa omien parkkitilojensa laajentamiseen, mutta suunnitelmat on laitettu jäihin toriparkkikädenväännön tuloksen odottamisen vuoksi. Samalla S-marketin kiinteistöä suunniteltu laajennettavaksi ja muutettava ilmeisesti jonkinsortin kauppakeskuksen tapaiseksi...

      • Täyttä asiaa

        Tämämpäiväisessä Itä-hämeen pääkirjoituksessa oli täyttä asiaa toriparkista.
        On vaan päässyt hieman aihe suurennuslasin alle makaroonin läpi.


    • Tervetuloa toriparkk

      Nostetaas tätä vähän, ettei pääse unohtumaan.
      Tervetuloa toriparkki.

      • Kopiokone?

        Oikeastaan, ketju on niin pitkä, että kannata aloittaa saman nimisen jatkokeskustelun.
        Samalla otsikolla, kopioimalla lyhennyttynä avaustekstin ja antamalla linkki tähän keskusteluun.


    • Hip ja hop

      Lahden toriparkkihirveys meni läpi huolimatta kansan protesteista.
      Veikkaan, että Heinolan toriparkkikin menee läpi.
      Veikkaan, että kaupunki vahvasti on mukaan taloudellisesti.
      Niin vain on. Kesäteatteri tarvitsee oman pysäköintipaikan tulevaa varten, ja ei mahda mitään.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe