kuinkahan monella suomalaisella tänäkin vuonna on ensimmäinen ajokortiton joulu? Syystä, ja siitä toisesta syystä? (Alkoholi päihteet ja ylinopeudet kaahailu).
Kortittomasta joulusta loihi mieleen,
17
76
Vastaukset
Miksi noin ihmeellisiä syitä?
Itse luovuin kortista, kun ei enää ajattanut. - sitroen.
Reilun vuoden päästä menee kortti pois.
Ensin oli voimassa 5 vuotta kerrallaan.
Sitten antoivat ikuisen ajokortin.
Sitten huomasivat, että rahvashan tästä hyötyy ja heti stoppi moiselle. Panivat määräajan, milloin kortti vanhenee, ja viiden vuoden välein piti lääkärintodistus Virkamiehelle toimittaa.
Saas nähdä kuinka paljon taas joutuu Virkamiehen metkujen takia aikaa ja rahaa tuhlaamaan, että saisi toteuttaa perustuslaillista oikeuttaan matkustaa ihan omalla pikkuisella autolla. Ainakin auton vero nousee kaksin- ellei kolminkertaiseksi ensi vuonna. Eläke ei nouse. Syntymästä saakka on ollut ajokortittomia jouluja. Eikä ole ollut mitään vaikeeta.
Enkä luule että noilla muillakaan ensimmäinen on.Ajokortiton ollut aina. Ei mitään ongelmia, edes alkoholista.
- Tase pappa
Liian paljon on liikenteessä niitä, jotka ovat menettäneet korttinsa jo vuosia sitten.
heillä on mottona - ei kortilla ajeta vaan autolla.
Tarpeeksi monta käryä takaa sen, että korttia ei koskaan saakaan takaisin.
Sakkorangaistukset eivät ole enää aikoihin olleet muuntokelpoisia.
Pers-aukisilta ei mitään saatavissa. Heillä ei ole enää mitään menetettävää, koska oma hengelläkään ei ole niin väliä, jos sen menaa. Miden henki ja terveys ei ole koskaan edes kiinnostanut näitä paskiaisia.
sitroen/ Lääkärimaksun se kortin uudistus maksaa.
Jos kuulet lääkärilaskun summan, olet tarpeeksi kuuleva. Jos osaat piirtää ympyrän sisälle kellon viisarit osoittamaan vartin yli kaksi ja muistat pari sanaa, jotka lekurisi sinulle vähän aikaisemmin sanoo, et sairasta dementiaa. Olet ajokykyinen.
Silmälääkäri toteaa näkökykysi.
Sanoisin, jotta satasella homma hoituu.- sitroen.
Noinhan se on tähän asti mennyt, mutta miten lienee kun ikä alkaa seiskalla. Jospa ainakin niitä tarpeettomia kirjaimia jättäisin kortista pois. Melkein 52 v tulee silloin ABCE tai vastaava olleeksi taskussa, turhan takia nuo loppupään kirjaimet. Vaan kun sitä ei silloin nuorena älynnyt vaan teki niinkuin muutkin... Se erivapauskin tuplasi kortin hinnan...
- Linnaan vaan.
Väärin, tasepappa.
Poliisien antamat liikennesakkorangaistukset ovat muuntokelpoisia oikeudessa.
Lähinnä kai laki tehtiin noille laitapuolen elämäntapa näpistelijöille ja ritsareille kun on kallista pitää heitä vankiloissa.
Mutta eipä nuo elämäntapakortitttomat ole sen kummempia paskiaisia jos saa sanoa noinkin kauniisti.
Ja toistuvista moisista niille saa ja voi antaa jopa ehdotonta vankeutta. - Tase pappa
sitroen. kirjoitti:
Noinhan se on tähän asti mennyt, mutta miten lienee kun ikä alkaa seiskalla. Jospa ainakin niitä tarpeettomia kirjaimia jättäisin kortista pois. Melkein 52 v tulee silloin ABCE tai vastaava olleeksi taskussa, turhan takia nuo loppupään kirjaimet. Vaan kun sitä ei silloin nuorena älynnyt vaan teki niinkuin muutkin... Se erivapauskin tuplasi kortin hinnan...
Minullakin tulee vuoden kuluttua tuo asia eteen. Juuri viime kuussa TYKS.in Lääkäkärin kanssa tästä asiasta keskusteltiin. Ollen siellä erääseen eurooppalaiseen pitkäaikaistutkimukseen kuuluva verrokki, jonka verta säilytetään kaksikymmentä vuotta pakastettuna. Tähän liittyen minua kupataan vuosittain, samalla kun tehdään laaja lääkärintarkastus.
Minulla on ABCDE ajokortti, joka vanhan lain mukaan D ja E oikeus olisi pitänyt lakata olemasta voimassa täytettyäni 70 vuotta.
Koska EU ei salli ikärasismia, niin nykyään Lääkäri määrittelee ajo-oikeuden kaikissa ajoneuvoluokissa.
Ei ole kuulemma, näillä näkymin mitään sellaista näköpiirissä, mikä estäisi lisää vuosia ajokortille.
Näkeepä tuon, jos elää. - Tase pappa
Linnaan vaan. kirjoitti:
Väärin, tasepappa.
Poliisien antamat liikennesakkorangaistukset ovat muuntokelpoisia oikeudessa.
Lähinnä kai laki tehtiin noille laitapuolen elämäntapa näpistelijöille ja ritsareille kun on kallista pitää heitä vankiloissa.
Mutta eipä nuo elämäntapakortitttomat ole sen kummempia paskiaisia jos saa sanoa noinkin kauniisti.
Ja toistuvista moisista niille saa ja voi antaa jopa ehdotonta vankeutta.Muuntokelpoisiapa taitavat olla. Tosiaankin. Yksi vankilapäivä vastaa kahta päiväsakkoa.
Parikymmentä vanhentumatta olevaa sakkoa muutetaan ehkä vankilapäiviksi, jotka sitten muutetaan noin 20 tunnin yhdyskuntapalveluksi.
Nämä tunnit suoritetaan sitten jonkun hyväntekeväisyysjärjestön pihoja siivoten.
Se on tuo laki niin kun se tuomitaan, koska vankilat on jo entuudestaan täynnä noita pahempia konnia.
Noihin kortittomiin, huumehörhöihin ei pure mikään muu kun niskalaukaus.
- vielä kortti
Pitäsi olla kuin Ranskassa alkomittari pitää olla autossa ja toimiva.
Itse kyllä käytän.
Kortti on ollut vuodesta 67 ja mitään ei ole sattunut vaikka hyvin monessa maassa ajanut.
Yksi ylinopeus, eikä oikeastaan minun syy vaan työkaveri sanoin pomo ajaa edellä, ei ollut ... Ainakin yhdeksänkymppiseksi on tarkoitus autoa ajaa. Pitää yrittää kovasti että fysiikka ja hoksottimet toimisivat ainakin sinne asti, kortti on ollut vuodesta -67.
Aloittaja puhuu ihan oikeaa asiaa. Kortittomia ja siitä vähät välittäviä taitaa olla maantiet puolillaan, eivätkä itse välitä asiasta tuon taivaallista. Usein vielä ajavat katsastamattomilla ja usein siis myös epäluotettavakuntoisilla autoilla. Alkoholia nauttineet kuskit ovat kaikkein vaarallisimpia. Mikään lainsäädäntö ei taida näihin ryhmiin kunnolla purra. Huh!
No, alun uhoamisestani huolimatta lopetan toki ajamisen silloin kun hoksaan että ajaminen ei enää turvallisesti luonnistu kuin suunnilleen kävelyvauhdilla. Toivottavasti hoksaan... ;-D- -ap-
Kyllä ne sitten pysäyttävät tien varteen, kun muisti menee, ja kohteliaasti tuovat tilalle rullaattorin vai mikä rollaattori se on. Siihenhän ei tarvitse korttia kun vaan ei mene kaahailemaan moottoritielle :)
Mutta aloituksellani ajoin takaa juuri päihtyneenä tai ylinopeudella ajamista, jonka vuoksi kortti on voinut lähteä. "saimaantaka"
Oletan että sinäkin olet aikanasi ollut vilja-pellossa kellivä, sini-silmäinen Blondi nuori?
Minäkin olin, vaan en Blondina kellinyt, sini-silmin makasin vain. Vilja-peltojen antamassa huumassakin.
Nuorta neitoa on kaatunut autossa, nuoret miehetkin ovat kaataneet autojaan.
Koska me olemme elossa vielä, olemme jostain jotakin oppineet, vaan kaikille ei oppi uppoa päähän.
Joten en usko että meillä on mitään sanottavaa nuorisollemme, eikä juopoillemmekaan.
Poliisillemme kyllä voisimme sanoa, älkää alkako kilpailemaan autoilla, liian monta nuorta joutuu kärsimään.
H.
- joulu-kortti.
No millähän syylällä itselläsi?
MInulla on monta korttia, joulukorttia. ap ja hunksz
Tuosta hunkszin kirjoituksesta muistinkin. Todellinen suuri vaara oli silloin kun 60-luvulla painettiin kaasua isän suht tehokkaalla menijällä, 160km/h vähintään parhaimmillaan. Paikallinen VT oli jo rakennettu ja öljysoralla kulki. Muusta liikenteestä ei ollut silloin vielä suurta haittaa. Turvavöistä kukaan ei ollut vielä kuullutkaan, ei myöskään nopeusrajoituksista taajamien ulkopuolella. Mutta: ei kaatunut auto (nythän asiaa voi vain muistella ja siunailla) eikä kaatuneet mimmitkään ;-D
Aiheen jatkumona tosiaan tuli mieleen että ei meitä nyt kuuskymppisiäkään kovin kauaa rattiin päästetä. Ihan aiheellisesti tsekkaavat vanhojen ihmisten ajotaidon, kun aina ei itsellä kontrolli pelaa. Mutta onkohan se testi oikeasti ihan noin iisi kuin Tase pappa antaa ymmärtää...?
Olin muuten myös unohtanut oman näkemisongelmani, joka todettiin pari kuukautta sitten. Äsken asioilla ajellessani se muistui mieleen. Lääkitys (täysin korvattava) on saatu, mutta estääkö se näkökyvyn heikkenemisen ja jos niin kuinka tehokkaasti? Pelkään että ei.
Siispä vähennän nyt heti kättelyssä 10 vuotta alkuperäisestä "suunnitelmasta" eli jospa edes kahdeksankymppiseksi voisin itse ajella laillisen kortin kanssa?- Tase pappa
saimaantaka/ Todellakin - se - 65 vuotiaana kortin uusinta meni juuri tuota rataa, lukuunottamatta mainitsemaasi näkötarkastusta.
-60 vuotiaana uusintatarkastuksessa lääkäri oli pannut jonkun klausuulin papereihinsa, joiden perusteella uusimismääräyksessä vaadittiin Silmälääkärin todistus näkökyvystäni.
No - nythän menin sitten Silmälääkäriin syynättäväksi.
Siellä sitten lääkäri koneestaan katseli ja totesi "eipä tarvita laseja. On ikäisekseen hyvä näkö. Mainitsipa tuo senkin, jotta EU on lieventänyt ammattiautoilijoiden näkökyky-vaatimuksia entisiin vaatimuksiin nähden".
Totuus on vain se, että itse en enää uskalla mennä rekan enkä bussin rattiin ilman kaukolaseja, vaikka niitä en Lääkärin mielestä tarvitse.
Kyllä sen eron näkökyvystään huomaa laseilla tai ilman laseja ajettaessa.
- 1943
Eipä tullut otsikosta ajokortti mieleen, vaan joulukortti. Ei ole mulla kortitonta joulua, on ajokortti ja viitisenkymmentä joulukorttiakin tuli. Vuonna 1968 sain ajokortin ja siitä asti on ollut voimassa keskeytyksettä. Sakkojakaan ei ole tullut liikenteessä, pysäköinnissä muutama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5911525Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174931Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r334387Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4652315Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142220Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2861754FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01451Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu921293- 391196
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101185