Onko jollain tai tunteeko kukaan ketään kuka sairastaa narkolepsiaa? Oireista ajattelin että ns. kataplektiset kohtaukset, ovatko yleisiä? Entä muut oireet;kuinka usein esiintyy nukahtelua ja missä tilanteissa?Entäs unihalvauksia joihin liittyy hypnagogisia hallusinaatioita? Olisi tärkeää tietää,kiitos!
Narkolepsia
10
1365
Vastaukset
- malla
täällä yksi narkoleptikko.voimakkaissa tunnetiloissa,kuten nauraessa,saattaa esiintyä katapleksioita eli lihasveltostumia.sit pitää ottaa vaan kaverista kiinni ettei jalat petä alta.unihalvaukset esiintyy nukahtamis- ja heräämis vaiheissa,yleensä tilanteissa jos on yli väsyny.on tärkeää pitää säännöllinen elämänrytmi ja nukkua päiväunet joka päivä.narkoleptikko pystyy vähän hallitsemaan nukahtelua ,mutta yleensä rauhalliset hetket vie höyhensaarille.
- Laura
Kiitos vastauksesta! Joo..Oon alkanu epäilemään et mul ois itelläni narkolepsia kun tajusin et noi oireet täsmäis mutten paitsi et mul ei tuu noita kataplektisia kohtauksia. Nukahtelua esiintyy usein tilanteissa joissa on yksitoikkoista tekemistä,esim.kirjoittamista tai istumista(tv:n katselua,autossa istumista..). Nukahtelu on aika äkillistä ja sille ei voi tehdä mitään,tuntee että tulee yht'äkkiä valtava väsymys ja nukahdan enkä edes tajua sitä. Lukiossa nukahtelin aina kynä kädessä kesken kirjoittamisen ja vieruskaveri sai olla aina tönimässä hereille..Päiväunet kyllä auttavat tuohon nukahteluun jonkin verran.Yöllä nukahtaminen käy hyvin,mutta usein,n.kerran viikossa tulee niita unihalvauksia ja niihin on aina liitynyt tunto-,näkö- ja kuuloharhoja. Mitä mieltä oot,viittaako narkolepsiaan? Miten sulla toi on vaikuttanut elämään,saako pitää esim. ajokorttia? Miten sulla todettiin tuo?
- MALLA
Laura kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Joo..Oon alkanu epäilemään et mul ois itelläni narkolepsia kun tajusin et noi oireet täsmäis mutten paitsi et mul ei tuu noita kataplektisia kohtauksia. Nukahtelua esiintyy usein tilanteissa joissa on yksitoikkoista tekemistä,esim.kirjoittamista tai istumista(tv:n katselua,autossa istumista..). Nukahtelu on aika äkillistä ja sille ei voi tehdä mitään,tuntee että tulee yht'äkkiä valtava väsymys ja nukahdan enkä edes tajua sitä. Lukiossa nukahtelin aina kynä kädessä kesken kirjoittamisen ja vieruskaveri sai olla aina tönimässä hereille..Päiväunet kyllä auttavat tuohon nukahteluun jonkin verran.Yöllä nukahtaminen käy hyvin,mutta usein,n.kerran viikossa tulee niita unihalvauksia ja niihin on aina liitynyt tunto-,näkö- ja kuuloharhoja. Mitä mieltä oot,viittaako narkolepsiaan? Miten sulla toi on vaikuttanut elämään,saako pitää esim. ajokorttia? Miten sulla todettiin tuo?
MUST SUN KANNATTAA VARATA OMALÄÄKÄRILLE AIKA JA KERTOO OIREISTA.TOD.NÄK. HÄN LAITTAA LÄHETTEEN ETEENPÄIN TUTKIMUKSIIN.SUL ON IHAN SAMOJA OIREITA KU MULLA .NE KATAPLEKSIAT VOI ILMAANTUA MYÖHEMMIN, JOS OLLENKAAN.NARKOLEPSIA PUHKEE USEIN N. 20V.MULLA TODETTIIN -92 JA ELÄN IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ,MUT NUKKUMISESTA PIDÄN HUOLEN.AJAN AUTOA,MUTTA EN VÄSYNEENÄ,VÄLTÄN PITKIEN MATKOJEN AJAMISTA YKSIN,KOSKA MATKA SAATTAA KESTÄÄ LIIAN MONTA PÄIVÄÄ KUN PITÄÄ OTTAA UNET NIIN USEIN.LÄÄKITYS VOI AUTTAA PARANTAVASTI OIREISIIN.MÄ LOPETIN LÄÄKITYKSEN 8V.SITTEN JA OLEN PÄRJÄNNYT HYVIN.
- Laura
MALLA kirjoitti:
MUST SUN KANNATTAA VARATA OMALÄÄKÄRILLE AIKA JA KERTOO OIREISTA.TOD.NÄK. HÄN LAITTAA LÄHETTEEN ETEENPÄIN TUTKIMUKSIIN.SUL ON IHAN SAMOJA OIREITA KU MULLA .NE KATAPLEKSIAT VOI ILMAANTUA MYÖHEMMIN, JOS OLLENKAAN.NARKOLEPSIA PUHKEE USEIN N. 20V.MULLA TODETTIIN -92 JA ELÄN IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ,MUT NUKKUMISESTA PIDÄN HUOLEN.AJAN AUTOA,MUTTA EN VÄSYNEENÄ,VÄLTÄN PITKIEN MATKOJEN AJAMISTA YKSIN,KOSKA MATKA SAATTAA KESTÄÄ LIIAN MONTA PÄIVÄÄ KUN PITÄÄ OTTAA UNET NIIN USEIN.LÄÄKITYS VOI AUTTAA PARANTAVASTI OIREISIIN.MÄ LOPETIN LÄÄKITYKSEN 8V.SITTEN JA OLEN PÄRJÄNNYT HYVIN.
Oon sanonu omalle lääkärille mut sen mielestä nuo ei oo narkolepsian oireita..! Missähän sekään on koulunsa käyny.Mulla alkoi noi tossa 16/17 vuotiaana ja sekin täsmäis,katoin jostain kirjasta et yleensä se puhkeaa alle 20 vuotiaana. Pitää varmaa jutella sen lääkärin kanssa uudestaan,ois kiva saada jonkinlainen diagnoosi,helpottais elämää kun tietäis varmuudella mistä on kyse. Kiitos sulle,tosta oli jo vähän apua!
- äiti
Laura kirjoitti:
Oon sanonu omalle lääkärille mut sen mielestä nuo ei oo narkolepsian oireita..! Missähän sekään on koulunsa käyny.Mulla alkoi noi tossa 16/17 vuotiaana ja sekin täsmäis,katoin jostain kirjasta et yleensä se puhkeaa alle 20 vuotiaana. Pitää varmaa jutella sen lääkärin kanssa uudestaan,ois kiva saada jonkinlainen diagnoosi,helpottais elämää kun tietäis varmuudella mistä on kyse. Kiitos sulle,tosta oli jo vähän apua!
Tyttäreni sairastaa sen verran pahaa narkolepsiaa, että häneltä on autolla ajo kielletty. Hän nukahtaa aika pian, kun autolla lähdetään liikkeelle. Kataleptisia kohtauksia on nauraessa ja nukahtaessa voi nähdä jotain harhoja.
Hän on lopettanut pari koulua. Ei pysty lukemaan kokeisiin, eikä keskittymään koulussa opiskeluun. Ammatinvalinta onkin nyt ihan auki. Jokin sellainen ala varmaan sopisi, jossa ei tarvitse olla kauheasti paikallaan.
Vaikeata oli saada diagnoosi sairauteen, koska terveyskeskuksesta ei saatu kuin tappelun kanssa lähete neurologille. Tehtiin sitten nukahtamistaipumuskoe, aivosähkökäyrää, verikokeita. Päiväaikainen nukahtamistaipumus oli hänellä selvästi poikkeava, joten diagnoosi oli selvä. - Laura
äiti kirjoitti:
Tyttäreni sairastaa sen verran pahaa narkolepsiaa, että häneltä on autolla ajo kielletty. Hän nukahtaa aika pian, kun autolla lähdetään liikkeelle. Kataleptisia kohtauksia on nauraessa ja nukahtaessa voi nähdä jotain harhoja.
Hän on lopettanut pari koulua. Ei pysty lukemaan kokeisiin, eikä keskittymään koulussa opiskeluun. Ammatinvalinta onkin nyt ihan auki. Jokin sellainen ala varmaan sopisi, jossa ei tarvitse olla kauheasti paikallaan.
Vaikeata oli saada diagnoosi sairauteen, koska terveyskeskuksesta ei saatu kuin tappelun kanssa lähete neurologille. Tehtiin sitten nukahtamistaipumuskoe, aivosähkökäyrää, verikokeita. Päiväaikainen nukahtamistaipumus oli hänellä selvästi poikkeava, joten diagnoosi oli selvä.oon huomannut että mielummin oma lääkäri on laittamassa psykiatrin juttusille/terapiaan kun esim.unitutkimuksiin. Eikös narkolepsiaa voi diagnosoida kudostestilläkin? Haluaisin kyllä unitutkimukseen tai johonkin että jotain selviäis..
- äiti
Laura kirjoitti:
oon huomannut että mielummin oma lääkäri on laittamassa psykiatrin juttusille/terapiaan kun esim.unitutkimuksiin. Eikös narkolepsiaa voi diagnosoida kudostestilläkin? Haluaisin kyllä unitutkimukseen tai johonkin että jotain selviäis..
Meilläkin tyttöä oltiin ensimmäisenä laittamassa psykiatrille ja määrättiin jopa unilääkkeitä, vaikka piristeitähän narkoleptikko nimenomaan tarvitsee. Tytöllä on lääkitys, mutta aivan vahvimpia (olikos se nyt modafaniili tai joku sellainen) ei ole vielä lähdetty kokeilemaan.
Onhan se mielenrauhan kannalta tärkeää tietää onko jokin sairaus vai ei. Vaadi vaan lähetettä neurologille, niin asia selviää. Kudostesteistä en ole kyllä kuullut. Pää magneettikuvattiin myös varmuudeksi. - gko
äiti kirjoitti:
Meilläkin tyttöä oltiin ensimmäisenä laittamassa psykiatrille ja määrättiin jopa unilääkkeitä, vaikka piristeitähän narkoleptikko nimenomaan tarvitsee. Tytöllä on lääkitys, mutta aivan vahvimpia (olikos se nyt modafaniili tai joku sellainen) ei ole vielä lähdetty kokeilemaan.
Onhan se mielenrauhan kannalta tärkeää tietää onko jokin sairaus vai ei. Vaadi vaan lähetettä neurologille, niin asia selviää. Kudostesteistä en ole kyllä kuullut. Pää magneettikuvattiin myös varmuudeksi.Mulla on myös narkolepsia. Se ei ole hirveän paha, tiedän aina yleensä että kohta nukahdan, jos en nouse ylös ja juo vaikka vettä (mutta vaikeaa se nouseminen on). Mä kävin kolme vuotta sitten lääkärillä, joka ei uskonut että nukahtelen ihan epänormaalin helposti. Ajattelin että se on mun vika, olen vaan niin laiska tai jotain. Vuosi sitten kävin lääkärillä muista syistä ja samalla kysyin siltä että onko mun nukkuminen normaalia ja se onneksi ymmärsi että en sano turhasta. Mulle tehtiin kaikki noi tutkimukset, joista muut on aikasemmissa viesteissä kertonut. Mä en saa niitä katapleksia kohtauksia, mutta hallusinaatiot on yleisiä (joskin ne yleensä vaan naurattaa mua, kun ovat niin tuulesta temmattuja juttuja, mitä kuulen illalla) ja unihalvauksista en ole ihan varma. En syö juuri nyt mitään lääkkeitä, kun mikään ei ole vielä sopinut, mutta tarvisin kyllä, varsinkin pitkille automatkoille tms.
Voisiko joku kertoa mulle niistä unihalvauksista? Onko ne niin että tuntuu kuin mikään lihas ei toimisi, mutta tietää myös sen että jos kuitenkin oikein haluaisi liikahtaa pystyisi siihen?
Taidanpa lähteä tästä päiväunille.... =) - myös
gko kirjoitti:
Mulla on myös narkolepsia. Se ei ole hirveän paha, tiedän aina yleensä että kohta nukahdan, jos en nouse ylös ja juo vaikka vettä (mutta vaikeaa se nouseminen on). Mä kävin kolme vuotta sitten lääkärillä, joka ei uskonut että nukahtelen ihan epänormaalin helposti. Ajattelin että se on mun vika, olen vaan niin laiska tai jotain. Vuosi sitten kävin lääkärillä muista syistä ja samalla kysyin siltä että onko mun nukkuminen normaalia ja se onneksi ymmärsi että en sano turhasta. Mulle tehtiin kaikki noi tutkimukset, joista muut on aikasemmissa viesteissä kertonut. Mä en saa niitä katapleksia kohtauksia, mutta hallusinaatiot on yleisiä (joskin ne yleensä vaan naurattaa mua, kun ovat niin tuulesta temmattuja juttuja, mitä kuulen illalla) ja unihalvauksista en ole ihan varma. En syö juuri nyt mitään lääkkeitä, kun mikään ei ole vielä sopinut, mutta tarvisin kyllä, varsinkin pitkille automatkoille tms.
Voisiko joku kertoa mulle niistä unihalvauksista? Onko ne niin että tuntuu kuin mikään lihas ei toimisi, mutta tietää myös sen että jos kuitenkin oikein haluaisi liikahtaa pystyisi siihen?
Taidanpa lähteä tästä päiväunille.... =)narkolepsia on mullaki. unihalvauksia,väsymystä/nukahtelua,katapleksiaa nauraessa ja suuttuessa.
(alkoi unihalvauksilla ja katap. tuli kuvioihin myöhemmin)
- Anonyymi
En tiedä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1016941- 474626
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542606Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän51978Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101028Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1481007Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell911001Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai241837Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30826Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?176736