Mitä bensiiniä katalysaattorikoneet käyttävät 95vai98.Jos vaihtaa 98.ta 95.teen tuleeko ajoon nykimistä
oktaavi
5
472
Vastaukset
- ZiiSus
Käsittääkseni katalysaattori vehkeisiin saa tankata ainoastaan 95:sta niiden toiminnan takia.Hienoista tehon häviötä ja venttilien nakutusta kylmänä olen itse ainakin huomannut laatua vaihdellessani.Muutaman kerran kun on ollut pakko tankata 95:sta.Ainaki mulle joskus sanoivat,ku pyörän ostin et aina vaan 98,jos ei oo katalysaattoria.
- Oikea tieto
Katalysaattorilla ja oktaaneilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Oktaaniluku ilmaisee ainoastaan bensan puristuskestävyyttä.
Myöskään venttiilien nakutukseen sillä ei ole mitään yhteyttä.
Jos siellä koneessa joku nakuttaa ja kilisee 95:sta käytettäessä, niin polttoaine siellä vaan palaa omia aikojaan, aiheuttaen todennäköisesti pitemmän päälle moottorivaurion. - ZiiSus
Oikea tieto kirjoitti:
Katalysaattorilla ja oktaaneilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Oktaaniluku ilmaisee ainoastaan bensan puristuskestävyyttä.
Myöskään venttiilien nakutukseen sillä ei ole mitään yhteyttä.
Jos siellä koneessa joku nakuttaa ja kilisee 95:sta käytettäessä, niin polttoaine siellä vaan palaa omia aikojaan, aiheuttaen todennäköisesti pitemmän päälle moottorivaurion.No jos oot oikeessa,ni mulle on jääny kai sit käsitys ajoista jolloin myytiin 99 oktaanista bensaa jossa oli lyijyä.Mutta nyt,kun sitä lyijyä ei ole edes 98:ssa ni kai sitä voi sitten tankata katalysaattori vehkeisiinki.Sen puristuskestävyyden takiako 98:a sitten suositellaan lähes aina pyöriin..?ainaki vähän vanhempiin?
- Masa
ZiiSus kirjoitti:
No jos oot oikeessa,ni mulle on jääny kai sit käsitys ajoista jolloin myytiin 99 oktaanista bensaa jossa oli lyijyä.Mutta nyt,kun sitä lyijyä ei ole edes 98:ssa ni kai sitä voi sitten tankata katalysaattori vehkeisiinki.Sen puristuskestävyyden takiako 98:a sitten suositellaan lähes aina pyöriin..?ainaki vähän vanhempiin?
Lyijy on jo korvattu muilla lisäaineilla. Jokaisen pyörän kohdalla pitää erikseen selvittää valmistajan suositus ei kauppiaan suositus! Siis ohjekirja kunniaan. Jos suosituksen mukaista bensaa ei saa, sittenkin noudatetaan valmistajan, tai tämän edustajan suositusta korvaavaksi bensaksi. Jos ohjeessa sanotaan, että 95-oktaaninen riittää, niin on ihan turhaa käyttää 98-oktaanista, koska se on kalliimpaa (sitä paitsi 95 palaa puhtaammin ja antaa paremman tehon, ainakin teoriassa silloin kun se "riittää" oktaaniarvon puolesta).
- Teppo
Moottoripyörän ohjekirjassahan se lukee mitä bensaa laitetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3136116Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483606Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1462790"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2252167Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol1001728- 671182
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua811045Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni144958Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan10928Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui11884