Tänään tuli TV:stä Vaahteramäen Eemeli uusintana. Eemelikin laitettiin aina ´jäähypenkille´ istumaan.
Jäähypenkkinä Eemelillä toimi puuverstas, jossa poika veisteli puu-ukkoja. Oven laittoi säppiin ulkopuolelta äiti, jotta Eemeli ei pääsisi ulos ja sisäpuolelta oven laittoi säppiin Eemeli itse, jotta isä ei pääsisi sisälle. Iltapäivällä pikkusisko kävi päästämässä Eemelin ulos.
On muuten hyvä ja perinteikäs kasvatusmenetelmä tämä jäähypenkki. Ollut jo vuosisatoja käytössä.
Muutenkin Vaahteramäen Eemeli on mitä parhain elokuva. Lapset varttuivat lämpimässä ja kiireettömässä pihapiirissä. Aikuisia oli aina ympärillä ja varmasti perusturvallinen kasvuympäristö lapsilla. Ei revitty lapsia sängystä aamuvarhaisella päiväkotiin ´saamaan virikkeitä´. Virikkeet ja turvallinen kasvuympäristö löytyivät pihapiiristä ja luonnosta. Ei ollut saasteita aiheuttamassa ADHD:ta. Kaikki työvaiheet pellolla tehtiin käsin. Ei autojen pakokaasuja.
Jäähypenkki perinteinen kasvatusmenetelmä, ollut vuosisatoja käy
vanhat konstit parha
0
261
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i641148Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä152932- 57797
Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine67747Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol269736Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas6711- 62672
Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment180659Älä epäile itseäsi
äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡31635- 29618