LP-soittimen (Clas Ohlson) humina

Hummmmmmm....

Moi! Sain lahjaksi edullisen Clas Ohlsonin lp-soittimen ( www.clasohlson.com/fi/Levysoitin/Pr384323000 ). Ja nyt mietityttääkin, että onko laitteen älyttömän voimakas taustahumina/surina normaalia, vai tulisiko laite vaihtaa? Musiikki kuuluu kyllä ihan hyvin kun laitteen yhdistää rca-piuhalla stereoihin, mutta taustalla oleva sähköinen humina on niin voimakas, että esim. musiikin kuuntelu vähän hiljaisemmalla volyymilla on mahdotonta, koska humina vie voimakkuudellaan voiton ja jylisee musiikin yli. Levysoittimessa pitäisi ohlsonin sivujen infon mukaan olla sisäinen RIAA-vahvistin, ja eikös se ole juuri se jonka pitäisin älppärin huminaa vähentää? Humina ei voimistu volyymia nostaessa, vaan on tasainen taustalla aina, kun soittimessa on virta päällä, soi levy tai ei. Kannattaako mun palauttaa laite ja pyytää uus tilalle, vai onko toi noin voimakas huminasurina ihan normaalia, vaikka laitteessa jo itsessään olisi RIAA-systeemi?

22

2658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kypsy siihen.

      eipä tuon hintaselta laitteelta voi paljoa odottaa.

      • Hummmmmm

        Kiitos asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta ;) Olisiko vielä kuitenkin joku, jolla olis aikaa ja halua vastata ihan siihen alkuperäiseen kysymykseeni? Eli mistä voimakas taustaääni voisi johtua? Voisi nyt kuvitella, että halpaakin soitinta voi kuitenkin soittaa ilman että sähköinen jylinä ulvoo musiikin yli..? Havaitsin sellaisen seikan, että humina häipyy, kun levariin tyrkkää kuulokkeet, kun on siis muuten yhdistettynä stereoihin/kajareihin. Eli olisko noissa integroiduissa kaijuttimissa vikaa sitten..?


    • 50 hertsiä

      Hurinalla ei varmankaan ole tekemistä mitään RIAA-korjaimen kanssa. RIAA-korjain oikaisee vain LP-levyn äänityksessä tehdyt äänitasojen korostukset.

      Hurina tulee varmaan verkkojännitteestä, huonot maadoitukset johtimissa, tai onko televisio siinä liian lähellä? Onko piuhat vahvistimeen kytketty oikeisiin liittimiin? Vahvarissahan ei enää sa olla RIAA-korjainta jos se on levarissa.

      • 50 hertsiä

        Tsekkailin nyt vasta tuota Ollsonin laitetta ja hokasin että siinähän on siis omat sisäärakennetut kaiuttimet. Tuleeko se hurina siis levarin omista kaiuttimista vai stereoiden kaiuttimista? Ja väheneekö se hurina kun levarin oma äänenvoimakkuus käännetään minimiin? Voimakkuushan säädetään siitä stereoiden vahvistimesta.


      • hummmmmmm
        50 hertsiä kirjoitti:

        Tsekkailin nyt vasta tuota Ollsonin laitetta ja hokasin että siinähän on siis omat sisäärakennetut kaiuttimet. Tuleeko se hurina siis levarin omista kaiuttimista vai stereoiden kaiuttimista? Ja väheneekö se hurina kun levarin oma äänenvoimakkuus käännetään minimiin? Voimakkuushan säädetään siitä stereoiden vahvistimesta.

        Juurikin siis itse levysoittimen sisäiset kajarit humisee semmoista tosi äänekästä sähköhuminaa, eli esim. niistä kajareista ei pysty musiikkia hiljaisella kuuntelemaan lainkaan, koska humina hiihtää kevyesti musiikin yli. Melun saa ainoastaan pois, kun laittaa soittimen kuulokepaikkaan kuulokkeet, ja kuuntelee rca-piuhoilla stereoiden kaijuttimien läpi ainoastaan. Tällöin melu kuuluu sitten itekseen kuulokkeista, joka ei häiritse tietenkään sitten niin paljoa. Mutta heti jos kuulokkeet ottaa pois, tulee humina kehiin. Eli siis pelkästään itse levysoittimen kajareissa tuntuis tuo meluhaitta olevan.


      • Hurr hurr 50Hz
        hummmmmmm kirjoitti:

        Juurikin siis itse levysoittimen sisäiset kajarit humisee semmoista tosi äänekästä sähköhuminaa, eli esim. niistä kajareista ei pysty musiikkia hiljaisella kuuntelemaan lainkaan, koska humina hiihtää kevyesti musiikin yli. Melun saa ainoastaan pois, kun laittaa soittimen kuulokepaikkaan kuulokkeet, ja kuuntelee rca-piuhoilla stereoiden kaijuttimien läpi ainoastaan. Tällöin melu kuuluu sitten itekseen kuulokkeista, joka ei häiritse tietenkään sitten niin paljoa. Mutta heti jos kuulokkeet ottaa pois, tulee humina kehiin. Eli siis pelkästään itse levysoittimen kajareissa tuntuis tuo meluhaitta olevan.

        Johtunee siitä ettei tohon hintaan ole ollut varaa tehdä kunnon poweria ja tuo halpisratkaisu laskee verkkohurinan sitten aika ikävästi läpi.

        Tähän sitten sopii tuo iänikuinen ja loppuun kulunut slogan ettei halvalla hyvää saa ;D


      • Dual CS617Q
        Hurr hurr 50Hz kirjoitti:

        Johtunee siitä ettei tohon hintaan ole ollut varaa tehdä kunnon poweria ja tuo halpisratkaisu laskee verkkohurinan sitten aika ikävästi läpi.

        Tähän sitten sopii tuo iänikuinen ja loppuun kulunut slogan ettei halvalla hyvää saa ;D

        Toinen mieleen tuleva syy on, että kaiutinten ääni kiertää takaisin neulaan joko akustisesti tai mekaanisesti.


      • Dual CS617Q
        Dual CS617Q kirjoitti:

        Toinen mieleen tuleva syy on, että kaiutinten ääni kiertää takaisin neulaan joko akustisesti tai mekaanisesti.

        Jaa, luettuani tarkemmin aloittajan kertomuksen, kallistun minäkin tuohon verkkohurinaan.

        Jos levylautanen ei ole metallinen ja siinä on irrotettava kumi/muovimatto, maton alle voisi kokeilla alumiinifoliota eli sitä keittiössäkin käytettävää. Voisi auttaa, jos ongelma johtuu muuntajan hajakentän aiheuttamasta häiriöstä äänirasiassa.


      • Dual CS617Q
        Dual CS617Q kirjoitti:

        Jaa, luettuani tarkemmin aloittajan kertomuksen, kallistun minäkin tuohon verkkohurinaan.

        Jos levylautanen ei ole metallinen ja siinä on irrotettava kumi/muovimatto, maton alle voisi kokeilla alumiinifoliota eli sitä keittiössäkin käytettävää. Voisi auttaa, jos ongelma johtuu muuntajan hajakentän aiheuttamasta häiriöstä äänirasiassa.

        Ja toinen teoria, jolla itse sain hurinoita vähennettyä. Eli muuntaja värisee, jolloin koko rakenne värisee, jolloin se värinä sirtyy värisevästä levystä värisevään rasiaan.

        Virittelin sen muuntajan erilliseen koteloon mekaanisesti irralleen soittimesta.


      • 80-lukulainen

        Levari pitää yleensä maadoittaa vaikka vahvarin runkoon (ennen oli nekin rautaa). Muuten tulee verkkotaajuinen hurina läpi. RCA-liitännän piuhoissa oli ainakin Duxissa kolmas piuha maadoitukseen. Jos ei muuta löydy, niin vaikka lämpöpatteriin pihdillä.


    • halvempi = huonompi

      Joo tuon hintaisesta Clas Ohlson levarista en ihmettele.
      Itselläni on reilun 100e Clas Ohlsonista ostettu vinyylilevy- CD-yhdistelmä, ja tähän saakka ei mitään huomattavaa ongelmaa ollut minulla sen käytössä.

    • kantapään kautta

      mulla on tuo sama levari.
      ostin 20€ lahden keskustan ohlsonin avajaisista.

      humisee tajuttomasti kun yhdistin sen pc kaiuttimiin mutta muuten kuuluu hyvin.
      leluhan tuo on.
      omat kajarit ihan onnettomat pienet tuhnut.
      mutta jos kelpaa niin kyllä tuolla joskus jotain poppia taustalla kuuntelee. kuulokkeilla en kuuntele mitään koskaan.

      tyhmää tuossa on tuo ettei palauta neulavartta kun levy loppuu !!!

      siis jos rehellisen mielipiteen haluatte.... täys romu ! DONT BUY THIS !

    • muovi on kevyttä....

      Kai te ymmärrätte että jos levarin valmistaminen on maksanut 5 euroa niin älkää nyt ainakaan tosissaan kuvittele saavanne laadukasta tuotetta ja verkkolaite 50 senttiä. Laadukas levari maksaa reilusti yli 100 euroa ja mitä painavampi se on, sen laadukkaampi se on. Koskee kaikkea hifi kalustoa, yli 5 kg painoiset tuotteet ovat ok ja yli 10 kg jo todella rahan arvoista hifiä. Laittakaa painoindeksit kuntoon.

      • Paino ei kuitenkaan aina kerro kaikkea. Tietyissä asioissa ja paikoissa se on ratkaisevaa, toisissa ei. Jos levari on "kelluva" eli ripusteltu niin se voi olla kohtuu kevytkin ja toimia ihan okei. Jäykkärunkoisen tulee olla painava ja tukeva toimiakseen hyvin. Hifissä pätee enemmänkin sääntö, vähemmän on enemmän. Yleensä kaikista yksinkertaisimmat ratkaisut ovat parhaita ja laadukkaita. Noissa marketti ja kiinakoneissa on aina kaikkea turhaa paskaa enemmän kuin itse asiaa.


    • tuosta soittimesta

      Minullakin oli (huom. oli) tuo soitin. Ei siinä varsinaista huminaa mielestäni ollut mutta äänenlaatu oli aika kammottava liitettynä rca-kaapeleilla. Sisäisillä kaiuttimilla vielä huonompi.

    • hiitin tiltu

      voi sillä esa pakarista kuunnella humalassa ja oksennutaudissa. ei tee oloa juurikaan pahemmaksi.

    • 8-9

      En huolisi mokomaa laitetta käyttööni, vaikka minulle maksettaisiin siitä. Pilaa vuorenvarmasti levyt. Laitteen hinnalla saa hyvän neulan, ei muuta.

    • Wharfedale

      Olen todella pahoillani puolestasi ja myös lahjan antajan puolesta.
      Sait tuollaisen halvan soittimen joululahjaksi ja varmasti lahjoittaja osti lahjansa vilpittömin mielin, sekä toivoi sen tuovan sinulle iloa ja riemua. Joulun jälkeen olit varmasti pettynyt soittimen laatuun ja pettymyksesi aiheutti taatusti myös lahjoittajalle pahan mielen.

      Mitäpä kaikki tapauksestasi oppivat?
      Ainakin sen, että levysoittimen kaltaisia laitteita ei koskaan pitäisi ostaa lahjaksi kenellekään tutustumatta asioihin ensiksi.
      Oma soittimeni on Thorensin TD 2001 Goldringin G 1042 rasialla ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen jo lähes neljännesvuosisadan ajan. Sanomattakin on selvää, että kukaan ei tule käyttämään Clas Ohlsonin levysoitinta niin kauaa, eikä halpasoittimia ole sellaiseen edes tarkoitettu.

    • Exelhelmacaxoi

      olen surullinen aloitaajan puolesta.

      jos ei muuhun ole varaa niin satasella saa ihan siedettäviä
      Sonyn levareita, ne ei humise ja
      muuten on ihan hyviä normaaliin kuunteluun, ei huippu hifisteille.

    • vinyyli-vimpulat

      Se on vaan sitä vinyylilevyjen kuuntelemisen ihanuutta :-D
      Samanlaista kaikilla muilakin vinyyli-vimpuloilla :-D

      • analoginendigitaali

        Höpöhöpö. Et taida tietää edes mistä puhut. :)

        Huonoilla vehkeillä ei saa edes CD-levystä/muista digitaalisista hyvää ääntä ulos. Saatikaan jollain rupusella integroidulla tietokoneen äänikortilla ja muutaman kympin maitopurkkikaiuttimilla.

        C-Kasettikin kuulostaa erittäin hyvältä, kun on kunnon toistimet. Turhaan parjattu tallenne. Voittaa suurimmallakin bitratella tallennetut mp3 kuraset ihan täysin.


    • Scifisti1977

      Mulla on tuo sama soitin..tosin kaapissa nyt, kun päivitin vähän parempaan Pioneer pl990 -soittimeen. Mä yhdistin ton halpislevarin siitä kuulokeliitännästä mun ministereoiden 3,5 mm audio in -paikkaan. Ihan hyvältä kuulosti. Minua häiritsi tuossa soittimessa eniten se, että sn levylautanen pyörii hitusen nopeammin kuin 33 ja 1/3 rpm. Eli se nopeuttaa hieman biisejä. Huomasin sen heti. Eikä nopeutta voi säätää.

      Ostin tuon paremman Pioneerin soittimen, missä on nopeudensäätö tarkasti mahdollistettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      174
      6975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      39
      4107
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2075
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2009
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1601
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      37
      1415
    Aihe