Opiskelen parturi-kampaajaksi ja on alkanut kovasti tehdä mieli lähteä ulkomaille työharjoitteluun. Turkissa olen lomaillut ja olisi kiva päästä johonkin jo hieman tuttuun maahan.
Millaisia parturi-kampaamot ovat Turkissa? Käykö naiset ja miehet eripaikoissa? Onko joku ollut Turkissa työharjoittelussa? Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista :)
Parturi-kampaamot Turkissa?
7
1928
Vastaukset
- Sac (hiukset)
Olen ollut naisasiakkaana usen. Eivät puhu englantia juuri lainkaa, mutta osaan itse turkkia. Joten kieliongelmia voi olla edessä. Miehet käyvät parturissa (berber), naiset kampaamossa (kuaför). Työntekijät lähet 100 % miehiä. Alanyassa on tietääkseni myös suomalaisia kampaamoja, sellainen voisi olla sinun mahdollisuutesi.
- Kammattu
Yritän olla asiallinen, vaikka kysymyksesi ei olekaan kovin mietitty. Mitä ajattelit oppia tuossa työharjoittelussa? Onko koululta annettu aihe/tehtäviä opittavaksi? Tulevaisuuden työllistymisen kannalta tuosta harjoittelusta ei liene mitään hyötyä. Aurinkolomakin voi jäädä haaveeksi, kun työpäivät ovat pitkiä.
- Mahamutti
Hyvä ajatus, suomalaisten kampaajien ja parturien ammattitaito on lähinnä vitsi verrattuna turkkilaisten vastaavaan. Jos menet sinne oppisopimukseen, niin olet huippuammattilainen täällä Suomessa. Riippuu omasta pitkäjännitteisyydestäsi jos jaksat ensin pari kolme vuotta katsella vierestä ja kun sitten seuraavassa vaiheessa pääset pariksi vuodeksi pesemään tukkia.
- opiskelija
Kiitos vastauksista :)
Taitaa tuo Turkki olla vähän huono vaihtoehto työharjoittelulleni, jos naiset ja miehet käyvät eripaikoissa. Pitäisi kuitenkin päästä tekemään monia erilaisia töitä. Olisin kaivannut vähän erilaista kokemusta kuin nämä Suomen kampaamot ja kielitaitoni kehittysi samalla myös.
Monet opiskelijat ovat olleet Espanjassa työharjoittelussa, ehkä pitäisi itsekin sitä miettiä. Turkki vaan on ollut mukava paikka ja haluaisin myös vähän sen kulttuurista ja muusta oppia..- Neşe
Alanyan seudulta löytyy monia paikkoja, joissa asiakkaat ovat sekä naisia että miehiä. Työntekijät ovat pääasiassa miehiä, naisia on lähinnä manikyristeinä/meikkaajina. Kielitaitoisia leikkaajia siellä kyllä tarvitaan, mutta pitäisi myös osata edes vähän turkkia.
Työharjoittelija joutuu helposti apulaiseksi, joten et ainakaan alkuun pääsisi leikkaamaan kuin harvoissa tapauksissa eli muiden ollessa varattuina. Turkissa kampaajat oppivat käytännössä, eivät koulussa, ja eteneminen arvoasteikolla on hidasta.
Päivät ovat pitkiä (ystäväni on kampaaja ja pääsee sesongin aikaan vasta puolen yön jälkeen töistä, aloittaa aamulla 10-12). Vapaapäiviä on tuurilla yksi kahdessa viikossa, harjoittelijoilla harvemmin sitäkään. Ahkera kampaaja voi saada palkkaa noin 1000 € kuussa, harjoittelijat saavat vain taskurahaa.
Työharjoittelu Turkissa on erittäin antoisaa (tiedän kokemuksesta), mutta myös rankkaa. Töitä on tehtävä huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Myös kulttuurin vanhahtavat hierarkiat ja hännystelytavat tuovat omat haasteensa Suomen tapoihin tottuneelle.
Itse opin omassa harjoittelussani ottamaan asiakkaat ihan eri tavalla huomioon, ja nykyisessä työpaikassani saan toistuvasti positiivista palautetta huomaavaisuudestani. Valitettavasti monet suomalaiset asiakaspalvelualalla työskentelevät ovat unohtaneet kuinka asiakkaita pitäisi kohdella....
- Varmista selustasi
Ja harjoittelua varten tarvitset taas työluvan!
Turkkilaisessa parturissa olen käynyt asiakkaana, vähän erilainen kuin suomessa. Turkkilainen käsittely on melko monipuolinen, ja parturit taitavia ja ammattiaan arvostavaa väkeä. Turkkilaiset käyvät paljon parturissa, niitä on paljon. Turkkilaisen, kuten pohjos-afrikkaisen ja arabialaisen parturin yleensä havaitsee, siinä kun on kuivaustelineessa usein pestyjä pyyhkeitä kuivamassa liikkeen edustalla. Varmasti heiltä saatu oppi olisi hyvää, jos homma muuten onnistuisi. Käsirtyöläisammatit ovat muutenkin Suomea arvostetumpia tuolla päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983