Vero hankintameno-olettamasta

yli 10 vuotta

Meneekö se siten että myyntivoittovero maksetaan myyntihinnasta vähennetystä 40 prosentin hankintameno-olettamasta jos käyttää hankitameno-olettamaa.

esim. 10 000 euron todellinen myyntihinta on 40% hankintameno-olettamamyyntihintana 4000 euron myyntihinta ja josta menee 30% myyntivoittoveroa 1200 euroa.

10

475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

Hankintahinnaksi lasketaan 40 % myyntihinnasta ja tämä summa vähennetään myyntihinnasta. Kymppitonnin myynnistä vähennetään siis 4000 ja verotettavaksi voitoksi jää 6000. Veroa menee 1800 euroa.

Hankintameno-olettamaa käytettäessä kaupankäyntikuluja tai vastaavia ei saa vähentää.

• Anonyymi

Minulla on roikkunut jotain vuosituhannen vaihteessa ostettuja osakkeita arvo-osuustilillä. Välittäjän netipalveluistakaan ei enää löydy niiden hankinta-aikaa tai hintaa, kun on niin vanhasta tapahtumasta kyse. Riittääkö todisteeksi yli 10v omistusajasta vaikkapa se, että tämä määrä osakkeita on näkynyt jo yli 10v takaisessa veroilmoituksessani?

• Anonyymi

Tietääkseni hakintameno-olettamia on kaksi.

Asian voisi kertoa selkosuomeksikin: "Jos xx vuodessa on arvo noussut yy-kertaiseksi, maksat voitosta ehkä vähemmän xx-prosentin hankintameno-olettamalla"

Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden voitoksi jää 60 %. Alle 10 vuotta omistetun omaisuuden verotettavaksi voitoksi jää näin ollen 80 % myyntihinnasta

• Anonyymi

Eli jos joudut myymään osakkeet hankintameno-olettamaa käyttäen ja olet omistanut osakkeet yli 10 vuotta joudut maksamaan veroa yhteensä 70% normaalin 30% sijaan. Kannattaako rehellisyys? No ei todellakaan kannata. Varsinkin kun on iso määrä perittyjä osakkeita.

• Anonyymi

Mistä muuten tuo 10 vuoden omistusaika lasketaan jos on kyse perinnöksi saaduista osakkeista? Siitäkö koska perinnön jättäjä on nuo osakkeet ostanut vai siitä hetkestä kun osakkeet on jaettu perilliselle/perillisille?

• Anonyymi

Entä jos ei tiedä koska edesmennyt sukulainen on ne osakkeet ostanut eikä siitä ole olemassa enää mitään dokumenttia. Voiko väittää ilman mitään dokumentteja että omistusaika on alle 10 vuotta. Syyllistynkö veropetokseen jos teen näin?

• Anonyymi

Jokatapauksessa mun mielestä tällaiset verot on silkkaa ihmisten ryöstämistä kun on olemassa jo perintöverokin joka on älyttömän suuri summa jos perintöä on paljon.

• Anonyymi

Hankintameno-olettama on sekava ja turha käsite. Pitäisi olla kaksi eri pidätysprosenttia sen mukaan kauanko osakkeet on omistettu.

• Anonyymi

Niin, helpommalla pääset kun vähennät todellisen hankintamenon eikä mitään olettamia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      181
      8387
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4558
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4118
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3562
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3136
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2870
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2586
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      35
      2288
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2046
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2043
    Aihe