EF-kielimatkat

Miettivä

moi! ensinäkään tämä ei varmaankaa ole oikea paikka tälle kyselylle, mutta ei muutkaan paikat tuntuneet sen sopivammilta!:) eli..olen ajatellut lähteä vuonna 2006 kesällä ef-kielimatkalle. olisin silloin 16..hyvä ikä? ja onko kellään kokemuksia maltalta? ja että onko opiskelu rankkaa vai mukavaa? kaikki inffo tervetullutta! Kiitos jo etukäteen!

30

6084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KPy

      Kielimatkalle kannattaa mennä niin aikaisin kuin mahdollista. Ensi kesä olisi parempi vaihtoehto. Itse kävin neljätoista vuotiaana ensimmäisen kerran ja lukiossa toisen. Ilman noita kahta kuukauden reissua minusta ei olisi koskaan tullut ylioppilasta.

      Kurseja on monen laisia ja EF on yksi järjestäjä. EF on pysynyt pitkään markkinoilla, joten se ei voi olla huono tuote. Omat kokemukseni ovat Brittein saarilta ja väitän, että suuri osa valituksista johtuu siitä, että luullaan suomalaisen elämäntavan olevan ainoa oikea normi. Brittien talot ovat hatarampia, kotikuri erilainen ja ruoka ensikertalaiselle kummallista. Kaikkeen tottuu, mutta ihan turha luulla kaikissa brittikodeissa olevan vielä esimerkiksi suihkua! Kylpy kerran viikossa, onneksi vieraskoreina antoivat minun mennä ensimmäisenä ja muut vasta sitten - samaan veteen ;-)

      Suuri osa näyttää olevan nykyään kolmeviikkoisia, mutta suosittelen pidempää. Itse olin molemmat reissut kuukauden ja pidän sitä miniminä ainakin ensimmäisellä kerralla. Viimeinen viikko oli jo kohtuullisen helppoa.

      Kursseissa on myös tasoeroja. Oleellisempaa kuin tavallinen/intensiivi on se, että _ei saa lähteä matkaan parhaan kaverinsa kanssa_! Parasta olisi valita ryhmä, jossa on oppilaita eri maista. Mikäli majoituksesta ainoana suomalaisena pyydetään vähän ekstraa, se kannattaa maksaa. On tyhmää maksaa kallissta kurssista ja sitten puhua päivät pitkät iltaa myöten kavereiden kanssa suomea.

    • Dragonella

      Itse olin melkein 16 mennessäni kielikurssille Englantiin, ja ajoitus oli hyvä. Sai ennen lukioon menoa hyvää käytännön harjoitusta, etenkin kun lukion alussa lähinnä kerrataan.

      Ikä oli hyvä itsenäistymistäkin ajatellen. Serkkuni tyttö kävi tänä kesänä, ja oli mielestäni liian nuori. (13) Kielikurssilla saa ja joutuu olemaan melko itsenäinen ja aloitteellinen, ja kaikki 14-vuotiaat eivät ole tarpeeksi kypsiä siihen.

      Opiskelu ei ollut kovinkaan rankkaa, painottui enemmän keskusteluun kuin kielioppiin. (jota on tietenkin myös)

      Rahaa kannattaa varata aika paljon. Retkien lisäksi saatat tarvita välipalaa, tuliaisia, kortteja kotiin, filmirullaa ja myös itsellesi muistoja. Suunniteltujen retkien lisäksi paikkakunnalla voi käydä elokuvissa, paikallisissa harrasteissa ja nähtävyyksissä. (esim. vesi- tai huvipuisto, minigolf, keilailu jne.)

      Suosittelen myös yksin menemistä. Kokemus olisi tietysti ihana parhaan kaverin kanssa, mutta silloin se tärkein, oikeat kontaktit paikallisten kanssa ja kielen käytännössä harrastaminen, jäävät vähemmälle. Suomestakin löytyy kesäkursseja, jos haluaa suomea puhua.

      Varovaisuus on ina paikallaan. Monissa paikoissa kielikursseilla kävijöitä katsotaan pahalla silmällä. (etenkin nuoret) Meidän kurssilla eräs poika sai jopa turpaansa. Monilla nuorilla on sellainen käsitys, että kielikurssilaiset ovat todella rikkaita jne. Muutama tyttö joutui myös hyväksikäytetyksi, kun kulkivat kaupungilla ihan änkyrä kännissä. Eli, puhu mahdollisimman vähän suomea äläkä käytä EF:n logolla varustettua paitaa tai laukkua jollei ole ihan pakko.

      Minun perheeni oli ihana. Ei todellakaan tarvinnut käyttää samaa kylpyvettä ja kylvyssä sai käydä niin usein kuin tarvitsi. (eikä muillakaan kurssilaisilla ollut ongelmia) Jos perhe ei syystä tai toisesta sovi, voi pyytää vaihtoa.

      Perheen lisäksi kannattaa tutustua paikallisiin. Itse koin himan kyseenalaisen lomaromanssin, mutta tutustuin moniin ihaniin ihmisiin siinä sivussa.

      Maltasta en osaa mitään neuvoa, olin Bournemouthissa. Englannissa oli melko kylmää, sillä siellä kesä alkaa varsinaisesti elokuussa. Paikallisety nuoret olivat koulussa kun itse lomailin. Ruoka ei ollut minusta pahaa, ainoa outo asia oli lounas, joka oli liian kevyt. (kolmioleipä ja pieni pussi sipsejä. Hyvää, muttei kovin täyttävää. En suosittele Vinegar sipsejä :p )

      Ota selvää kelistä ja paikallisista tavoista. esim. Englanti on vielä aika konservatiivinen maa, vanhemmat ihmiset katsoivat pahasti jos pureskelit purkkaa bussissa tai et antanut heille istuinta ruuhkabussissa.

    • Katso

      Katso "matkakertomukset" ja sieltä "kokemuksia maltalta".

    • malta rules

      oli maltalla n. vuos sitten ja kyl oli siistiä. Olin kyl sts:n kautta. Mut suosittelen sinne menoa jos vaan rakastaa hellettä. Eli aurinkorasvaa kannattaa ottaa mukaan. Iltasin käytiin jossain klubilla, me oltiin Numero unossa, mut muistaakseni ef:n oppilaat kävi myös eräässä toisessa jonka nimeä en nyt juuri muista. Ja yks hyvä puoli vielä siellä maltalla oli et siellä jo 16-vuotiaat saa ostaa viinaa ja käydä baareissa (tietenki se oli kiellettyä, mut... ;))

      • Mietivä

        juu..eli kiitos kaikesta tietdosta! ja mä todella rakastan aurinkoa,joten malta siltä puolin sopis hyvin! ja tää keskustelu rohkasi muo ku aattelin, et menisin sillaseen jos vain suomalaisii, mut tämämän jälkeen se ei enään tunnukkaan kovin hyvält!...ensi kesä ei onnistu, sillä vanhempani ei maksa kahta matkaa kesässä ja ensi vuonna lomamatka kyprokselle, eli vasta 2006 kesä mahdollinen!


      • KPy
        Mietivä kirjoitti:

        juu..eli kiitos kaikesta tietdosta! ja mä todella rakastan aurinkoa,joten malta siltä puolin sopis hyvin! ja tää keskustelu rohkasi muo ku aattelin, et menisin sillaseen jos vain suomalaisii, mut tämämän jälkeen se ei enään tunnukkaan kovin hyvält!...ensi kesä ei onnistu, sillä vanhempani ei maksa kahta matkaa kesässä ja ensi vuonna lomamatka kyprokselle, eli vasta 2006 kesä mahdollinen!

        Vilkaise myös yliopistojen tarjonta netistä. Jotkin yliopistot ottavat kesäkursseille jo 16-vuotiaita. Majoitus on silloin yleensä campuksella.


      • ninni
        Mietivä kirjoitti:

        juu..eli kiitos kaikesta tietdosta! ja mä todella rakastan aurinkoa,joten malta siltä puolin sopis hyvin! ja tää keskustelu rohkasi muo ku aattelin, et menisin sillaseen jos vain suomalaisii, mut tämämän jälkeen se ei enään tunnukkaan kovin hyvält!...ensi kesä ei onnistu, sillä vanhempani ei maksa kahta matkaa kesässä ja ensi vuonna lomamatka kyprokselle, eli vasta 2006 kesä mahdollinen!

        Olin itse sts:n järjestämällä kielikurssilla Englannissa Brightonissa, kun olin 15:sta. Isäntä perhe oli kauhea, isä poltti maria tai jotain muuta sen tapaista ja oli vielä homo, joka asui tyttärensä kanssa ja hänkin oli raskaana tuntemattomalle miehelle. Tyttären poika juoksi ympäriinsä alasti ja he vain välittivät rahasta, jonka saivat meistä kielikurssilaisista.

        Samassa perheessä asusti samaa aikaa kolme muuta tyttöä ja ruoka jota saimme oli hyvin vähäistä ja usein omilla rahoilla hankittua, vaikka perheen pitäisi meidät elättää.

        Hyviä kokemuksia jäi se, että sain ikuisen ystävän reissusta ja se kasvatti paljon.


      • Kirsten
        ninni kirjoitti:

        Olin itse sts:n järjestämällä kielikurssilla Englannissa Brightonissa, kun olin 15:sta. Isäntä perhe oli kauhea, isä poltti maria tai jotain muuta sen tapaista ja oli vielä homo, joka asui tyttärensä kanssa ja hänkin oli raskaana tuntemattomalle miehelle. Tyttären poika juoksi ympäriinsä alasti ja he vain välittivät rahasta, jonka saivat meistä kielikurssilaisista.

        Samassa perheessä asusti samaa aikaa kolme muuta tyttöä ja ruoka jota saimme oli hyvin vähäistä ja usein omilla rahoilla hankittua, vaikka perheen pitäisi meidät elättää.

        Hyviä kokemuksia jäi se, että sain ikuisen ystävän reissusta ja se kasvatti paljon.

        Et vaihtanut perhett`ä? Kyllähän siellä on aina joku joka autaa! Eikös olekkin? :D


    • Täti

      Tuttavani lapsi oli Brightonissa EF:N kielimatkalla. Ei siellä kielitaito karttunut ja hauskanpito oli pääasia. Isäntäperhe oli surkea. Perheessä asui 4 kielimatkalaista eikä heille tarjottu kunnon ruokaa, ei seurusteltu, isäntä oli alkoholisti. Isäntäperheelle oli tärkeintä saada rahaa kielimatkalaisista, ei pitää heistä hyvää huolta.

      Mene ennemmin vaihtariksi. Siellä kielitaito karttuu mukavasti.

      • vaeltaja

        Olin itse EF:n matkalla ja minulle siitä oli hyötyä! Paljon meni kyllä rahaa mutta kyllä se oli sen arvoista. Nyt uskallan puhua englantia paljon varmemmin, ei siellä kielioppia opiskella!!Isäntäperheeni oli loistava vaikka meitä oli siellä kolme tyttöä. Aina se on säkästä kiinni noiden perheiden kanssa, mutta aina niitä voi vaihtaa! Kannattaa mennä kansainväliselle kurssille, sillä siinä jos jossain pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja saa uusia ystäviä ympäri maailmaa... ja hauskaa pidettiin iltaisin, niin kuin nuorena pitääkin pitää=). Voin kyllä suositella, mutta rahaa menee...


      • Kirsten
        vaeltaja kirjoitti:

        Olin itse EF:n matkalla ja minulle siitä oli hyötyä! Paljon meni kyllä rahaa mutta kyllä se oli sen arvoista. Nyt uskallan puhua englantia paljon varmemmin, ei siellä kielioppia opiskella!!Isäntäperheeni oli loistava vaikka meitä oli siellä kolme tyttöä. Aina se on säkästä kiinni noiden perheiden kanssa, mutta aina niitä voi vaihtaa! Kannattaa mennä kansainväliselle kurssille, sillä siinä jos jossain pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja saa uusia ystäviä ympäri maailmaa... ja hauskaa pidettiin iltaisin, niin kuin nuorena pitääkin pitää=). Voin kyllä suositella, mutta rahaa menee...

        Minkä ikäinen olit kun lähdit sinne?
        Itse olen 13 ja kun lähtisin niin 14v.
        Missä maassa olit?
        oliko perheessäsi suihku?


      • minni

        Moikka!

        Olin STS:n kielikurssilla Lontoossa muutama vuosi sitten. Silloin olin 18-vuotias, elikkä matkan vanhin. Lähdin yksin ja olin perheessä ainut suomalainen. Perhe oli todella mukava. Saatiin syödä niin paljon kuin haluttiin, pyykit pestiin ja suihkussa sai käydä vaikka joka päivä.

        Kieltä ei ehkä kuitenkaan kolmessa viikosa opi, että sinänsä vaihto-oppilaaksi lähtö olisi kielen kannalta parempi. Kielikurssi oli kuitenkin hyvää kertausta ja ikimuistoinen kokemus. Itselleni sopiva, koska en pystyisi lähtemään vuodeksi pois, eikä meillä ollut silloin mahdollisuutta lähteä vaihto-oppilaaksi.


      • vaeltaja
        Kirsten kirjoitti:

        Minkä ikäinen olit kun lähdit sinne?
        Itse olen 13 ja kun lähtisin niin 14v.
        Missä maassa olit?
        oliko perheessäsi suihku?

        Siis olin itse ysiltä päässyt eli olinko 16 täyttämässä sinä kesänä?! Oli sinäänsä hyvä ikä! Perheessä oli suihku, tottakai! Ja Olin Torquayssa...paljon jäi hyviä ystäviä tuolta matkalta! Niin suomalaisia mutta myös ulkomaalaisia!


    • Ron

      Moi!Joo todellakin kannattaa lähteä!kuustoista on ihan hyvä ikä ite olin 15 vuotta kun olin kolme viikkoa Englannissa..olin ehkä sillon vähän liian nuori..mutta toisaalta opettihan se paljon.Englanti on kyllä varmaan aika erilainen kun malta mutta joka tapauksessa EF:n matka sekin.Täytyy kuitenkin kertoo että ei nuo EF:n matkat ihan hyvin aina suju..Oma matkani meni melko hyvin ja isäntäperhe oli mukava..mutta opetus oli surkeaa, johtui tosin meidän liideristämme joka ei osannut hommaansa.Suosittelisin että lähdet kansainväliselle kurssille, sillä siellä oppii enemmän ja paikalliset opettajat ovat paljon parempia kun suomalaiset!monella isäntä perheessä majoittuminen tuotti ongelmia kun isäntä perhe ei hoitanutkaan velvollisuuksiaan niin kuin oli luvattu mm.ruokailu tai pyykin pesu mahdollisuus puuttui tai majoitus oli todella heikko.myös esitteen lupaamia vierailu retkiä ei kaikkia järjestetty, joten älä usko kaikkea mitä upea esite lupaa!mutta matka onnistuu hyvin jos ottaa mukaan avoimen mielen eikä lähde itkien kotiin heti ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen! Hyvää matkaa ja jos haluat jutella lisää niin mailaa: [email protected] ;)

    • Jade

      Olin iste kesällä 2004 Maltalla "Global villagessa" eli 4tähden hotellissa, mutta kuulin kainka muista globaleista valitettiin ja isäntäperheitä kehuttiin hirveästi. Opetus ei ole parasta mahdolista mutta muuten kieltä oppii hyvin. Kannattaa lähteä kansainväliselle kurssille eikä todellakkaan ottaa ef:n järjestämiä matkoje muualle kuin naapuri saarille koska ne on ihan ylihintaisia ja tylsiä. Urheilukurssit kannnattaa koska sieltä saa ikimuistoisia elämyksiä ja paljon kavereita... Suosittelen St. Julianssia ehdottomasti ja siellä ei ole pienintäkään pelkoa että olisi kylmä...

    • Bettiina

      Moi! Onko kukaan ollut abikurssilla tai menossa? Millaista on ollut? Harkitsen itse menemistä.. Entä jos englannin numero on vain 7? Ymmärtääkö tunneilla silloin yhtään mitään?? Kaikki tiedot(muustakin kuin aiheesta) enemmän kuin tervetulleita!:)

    • annu

      Olin ite k-kurssilla ja oli kyllä kunnon elämys.. :)
      pistä vaikka postia tulemaan jos haluut kuulla k-kursseist lisää!
      [email protected]

      • Miettivä

        nii...sitä vielä, että enkun numero 7!! :D pärjääkö siellä, ku mul on sillee et puhuminen iha onnistuu hyvin , mut kieliopilliset asiat on vaikeit!


      • Dragonella
        Miettivä kirjoitti:

        nii...sitä vielä, että enkun numero 7!! :D pärjääkö siellä, ku mul on sillee et puhuminen iha onnistuu hyvin , mut kieliopilliset asiat on vaikeit!

        Pärjää pärjää, puhuminenhan se pää asia siellä on!


    • mie

      Laita viestii! oon menos St.Julianin EF-kielimatkalle... Vastaa pikaisesti... Oon ite sit kans 16.v...

      • Miettivä

        MOI! kiva kuulla..jos sul on sähköpostii ni voitais vähä jutella ja sillee... mun sähköposti on [email protected] siis nyt 14? ootko tyttö vai poika ja mistä päi?


      • Lavenna
        Miettivä kirjoitti:

        MOI! kiva kuulla..jos sul on sähköpostii ni voitais vähä jutella ja sillee... mun sähköposti on [email protected] siis nyt 14? ootko tyttö vai poika ja mistä päi?

        Mä oon kans lähdössä Maltalle ens kesänä. Global Villagessa asutaan ja St. Julianssiin mennään, serkun kanssa oon lähössä. (Lähtö 20.6)
        Mailailkaa ihmeessä jos joku on lähdössä samalle kurssille. Ja tottahan sitä saa muutenkin mailata. :)


      • Miettivä
        Lavenna kirjoitti:

        Mä oon kans lähdössä Maltalle ens kesänä. Global Villagessa asutaan ja St. Julianssiin mennään, serkun kanssa oon lähössä. (Lähtö 20.6)
        Mailailkaa ihmeessä jos joku on lähdössä samalle kurssille. Ja tottahan sitä saa muutenkin mailata. :)

        jaa, että ootte lähössä..ois kiva kuulla tein valinnoist ja tällee, eli kaunko ootte?ottitteko johonki painottuvan juttuun matkan? minkä ikäsii ootte?


      • Lavenna
        Miettivä kirjoitti:

        jaa, että ootte lähössä..ois kiva kuulla tein valinnoist ja tällee, eli kaunko ootte?ottitteko johonki painottuvan juttuun matkan? minkä ikäsii ootte?

        Me ollaan silloin molemmat viistoista, mä oon vm 89, serkku 90. Minkä ikänen sä? Me ollaan siellä kolme viikkoa. Ihan täyttä opiskelua koko matka, tarkotus oli ottaa kaks viikkoo opiskelua ja yks viikko lomailua, mutta ilmottauduttiin netissä, ja tuli sitten vähän väärin valittua. ;) (Jos ilmottaudut, ellet oo vielä ilmottautunut, niin oo tarkkana. :D)
        Kauan sä aattelit olla?


      • miettivä
        Lavenna kirjoitti:

        Me ollaan silloin molemmat viistoista, mä oon vm 89, serkku 90. Minkä ikänen sä? Me ollaan siellä kolme viikkoa. Ihan täyttä opiskelua koko matka, tarkotus oli ottaa kaks viikkoo opiskelua ja yks viikko lomailua, mutta ilmottauduttiin netissä, ja tuli sitten vähän väärin valittua. ;) (Jos ilmottaudut, ellet oo vielä ilmottautunut, niin oo tarkkana. :D)
        Kauan sä aattelit olla?

        Mä en tosiaan mee viel ens kesänä...vast 2006 kesänä. Mut aattelin olla 3 viikkoo ja yks viikko lomailuu. jos viitit ja muistat ni voisit kirjottaa vähä sit ens kesänä sun matkan kokemuksist.


      • Lavenna
        miettivä kirjoitti:

        Mä en tosiaan mee viel ens kesänä...vast 2006 kesänä. Mut aattelin olla 3 viikkoo ja yks viikko lomailuu. jos viitit ja muistat ni voisit kirjottaa vähä sit ens kesänä sun matkan kokemuksist.

        Joo, kyllä mä varmaan ainakin jonnekkin saiteille kirjottelen sitten. En ehkä tänne, mutta ainakin sit jonnekkin muualle foorumiin tms. :)


    • -linda-

      olin itse maltalla kesällä 2003 ja kokemus oli aivan mahtava!!!
      oon ollu ennenkin kielileireillä ja matkusrellu muutenkin aika paljon ympäri maailmaa, ja omasta kokemuksesta voin sanoa että matka maltalle on tähän mennessä ollut ehdottomasti paras!lähdin matkalle yksin ilman kaveria, mutta sen parempi! uusia kavereita tuli todella paljon.
      kurssi oli kansainvälinen enkä oikeastaan välittänyt ef:n järjestämistä retkistä, kalliita ja huonosti organisoituja. itse olin matkalla 16, ja se on mielestäni paras ikä. ikäraja maltalla kun on 16(tupakkaan ja alkoholiin sekä useimpiin baareihin)
      eli biletystä tuli harrastettua 20:nä päivänä siellä vietetyistä 21pvä:stä. yks iltabiletys jäi välistä koska nukahdin vahingossa ruoan jälkeen:) baareissa notkuttiin 4-5 aamulla, vaikka kotiintuloajat vknloppuisin olikin 2lta ja arkisin suunnilleen 12-01 aikaan.perheen äiti kun kuitenkin piti meitä täyikäisinä maltan "lakien" mukaan, ei kotiintuloajoista välitetty..melusta yöllä kuitenkin saatiin pari valitusta.:) koulu ei kyl oikeen maistunu, enkä kauheasti pidä ef:n järjestämistä matkoista. nuoremmille ne kyllä sopivat, mut ei tän ikäsille. pari kaveria oli samana kesänä kans maltalla ja ne piti kans matkasta, mut ef ei oikeen innostanu. oonkin menossa niitten kans ens kesänä, ku oon 18, maltalle uudestaan, mut tällä kertaa vaan lomamatkalle. jos kuitenki haluut mennä kielikurssille, mikä on kans mahtava kokemus, niin ehdottomasti maltalle.. en tiä sit kannattaisko kokeilla sts:ää.. dunno.
      oma englanti oli englannissa kielikussin 11-vuotiaana vietettyä aika hyvä, mut nyt on vielä parempi. mut kannattee mennä perheeseen jos ei oo muita suomalaisii,tai muuten ei paljoo tuu englantii puhuttuu. itellä oli 7 muuta kielikurssilaista samassa perheessä mutta eri puolilta eurooppaa.. joten siinä tuli myös opittua samalla lisää ranskaa, ruotsia ja espanjaa.. jopa vähän portugalia ja unkaria.
      sillon ku olin siellä oli heinäkuu, ja kaikilla maltalaisilla oli s8illon loma, eli jätkiä ja biletystä on heinäkuussa enemmän, ku kesäkuussa niillä on lomaa.
      mut jos meinaat mennä heinäkuussa niin lämpötila on sit päivällä 45astet varjos ja yöllä semmonen 27-31. et aamulla heräs tyyny märkänä,.. oli ehkä vähän liian kuuma. hiki valus kokoajan.
      kesäkuussa on sit sentään vähän viileempää.
      olin st. julians:ssa ja sinne kannattaa mennä. se on paras:) global villagessa en oo kokeillu asuu, mut ehkä sekin ois ihan hauskaa. kuitenkin perheissä oppii enemmän maltan kulttuurista ja ruokatavoista(rasvaa, suolaa, ja makua:)ja ruokaa niin paljon ettei jaksa syödä.)
      jos tästä mun tunnin pituisesta kirjotuksesta nyt innostuit, niin kannattaa todellakin mennä. hyvää matkaa!(jos meet>:))
      ehkä nähdään siellä ku tuun lomalle!

      • miettivä

        Kiitti kauheesti ku viittisit kertoo noi paljo kaikest...sain taas paljo lisää tietoo ja viel enemmän innostust lähtee maltal!!Tietkö että oliko useimmat perheistä mukavii?Oliko siel tyyppei joil ei ollu nii hyvä kielitaito ku itelläni tosiaan se 7 ja pelkään sen laskevan 6!!!! :(


      • -linda-
        miettivä kirjoitti:

        Kiitti kauheesti ku viittisit kertoo noi paljo kaikest...sain taas paljo lisää tietoo ja viel enemmän innostust lähtee maltal!!Tietkö että oliko useimmat perheistä mukavii?Oliko siel tyyppei joil ei ollu nii hyvä kielitaito ku itelläni tosiaan se 7 ja pelkään sen laskevan 6!!!! :(

        ei siit kielitaidosta kannata huolehtia. ensinnäkin koulussa teette ekaks tasokokeen joka ei oo mitään mitä kannattais pelätä, teidät vaan jaetaan omien taitojen perusteella ryhmään ettei opiskelusta tulis liian vaikeeta. ite olin niissä parhaissa, mut siel oli paljon sellasia joiden enkku saattoi olla 5 luokkaa. meijän perheessäkin ku oli 2 ranksalaista, niin toinen osas silleen et pärjäs, mut se vanhempi 18-vuotias hyvä ku ymmärsi et whats the time? se ei osannu YHTÄÄN mitään. silti sil oli aivan mahtava loma/kokemus. ei sinne kuole vaiks ei oiskaan kympin oppilas, ne perheet on aina mulla ollu aivan ihania, ja kuulin et muillakin. jos se perhe kuitenkin sattuu olemaan semmonen mistä et pidä niin sen sa AINA vaihtaa. eli no panic!
        vaikka ite oonkin hyvä englannis nii enhän mäkään kaikkee osaa. sillon ne perheet koittaa auttaa sua mahd paljon. mun huonekaverikaan ei osannu paljoa, mut meistä tuli melkeen parhaat kaverit!(vaikka se on sveitsistä ja GOOTTI, eli aivan mun vastakohta:vaalee, cheedleder-tyyppinen:/ kiltti(?), bitch)
        mul on ihan sairas ikävä maltaa, ja oon todellakin menos sinne uudestaan vaikkakin vaan lomal(taisin kyl jo kertoo:))
        sain ihan hirveesti uusia kavereita, eikä vaan suomesta vaan joka puolelta maailmaa. yhteyttä oon pitäny mm. sveitsiin, ruotsiin, maltalle, englantiin, USA:n, ranskaan ja espanjaan.
        jos jotkut kertoo sulle huonoja kokemuksia, niin älä välitä. kaikki jotka mä tiedän ja on käyny maltalla, on kehunu sen ihan taivaisiin. jos oot menos 3vkon leirille, ni se on ihan ok, mut mua ainakin kaduttaa etten viettäny siel vähintään kuukautta.. ellei enempääkin. niin paljon tekemistä, näkemistä ja kokemista, et kaikkee ei millää kerkee 3vko:ssa.
        oon sulle ihan kateellinen jos meet:)
        have fun


      • -linda-
        miettivä kirjoitti:

        Kiitti kauheesti ku viittisit kertoo noi paljo kaikest...sain taas paljo lisää tietoo ja viel enemmän innostust lähtee maltal!!Tietkö että oliko useimmat perheistä mukavii?Oliko siel tyyppei joil ei ollu nii hyvä kielitaito ku itelläni tosiaan se 7 ja pelkään sen laskevan 6!!!! :(

        vielä niistä isäntäperheistä ku luin sulle kerrotuista huonoista kokemuksista kuinka jotkut perheet on ihan kauheita ja haluu vaan rahaa, niin on se aika harvinaista.
        ne perheet ei todellakaan saa paljoa rahaa kielikurssilaisista. jotain ruokakorvauksia ja ehkä vähän päälle! et todella harvat tekee sitä rahan vuoksi. ja one more time, perhettä saa vaihtaa vaikka useemmankin kerran!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe