Viisumi ja muukin paperin pyöritys

Coronel Del Monte

Wikitravelin mukaan 180 vuorokautta lyhyempään oleskeluun ei tarvita viisumia. Tällä palstalla tuo pisin oleskelu 60-90 vrk. yms.

Oli mitä tahansa, mistä viisumi anotaan jo Kolumbiassa oltaessa? Vai onko kyseessä kenties joku toinen dokumentti jos tuossa vaiheessa tulijalla on jo arbeettia ja tietenkin se sopimus?

Onko pidempää oleskelua (asumista) varten laitettava reilaan muuta paperinpuolta? Keltakuumerokotustodistus on.

8

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanario

      Hola !!
      Itse olen 2 kk Calin kaup. etelä-Colombiassa ja tuo 180 vrk lienee totuus ( Soitto esim. Aurinkomatkojen toimistoon Suomessa ja saat varmuuden).
      Työpaikka paperiesta en tiedä,mutta konsulaatit/lähetystöt(Suomi-Ruotsi-Norja) ovat Bogotassa. viissatasten vaihdossa ongelmia ja kortilla 8-9% parempi kurssi.
      Veturi

    • Coronel Del Monte

      Konsulaatit tuskin vaivautuvat (olen yrittänyt yhteyttä muussa asiassa) eikä tämä varmaan niille kuulukaan...

      Samalla Kolumbian hanskaava Suomen suurlähetystö on Limassa eli turhan kaukana oikein minkään asian hoitoon.

      Eli selvittelenpä asiaa Suomessa jostain.

    • jei3

      Nykyisin kolumbiassa lienee juuri bogotassa, Liman toimistolta tullut virkailija joka hoitaa suomenlähtystön asioita myös kolumbiassa.

    • 180 päivää on pisin aika jonka voit oleskella Kolumbiassa ilman viisumia. Normaalisti, saat joko 60 tai 90 päivää leimatuksi passiisi kun tulet maahan vierailijana, siis ilman viisumia, Pohjoismaista. Aika on täysin virkailijan harkinnan alainen, hyvin harvoin voit edes vaikuttaa siihen, mutta tuo 60-90 on ollut normi viime vuosina.
      Jos aiot jäädä pidemmäksi aikaa sinun on haettava pidennystä (extención) lähimmästä MRE'n toimistosta (aikaisemmin DAS). Niitä on kaikissa suuremmissa kaupungeissa, esim. Calissa, Medellinissä jne. Kannattaa soittaa ja ottaa selvää mitä papereita tarvitsee jatkoaikaan (yleensä ensin maksu viranomaisten määräämässä pankissa, passifotoja, paluulippu, jne, jatkoaika myönnetään kuukaudeksi kerrallaan ja sinulta otetaan sormenjäljet. Maksimimäärä jatkoaikaa on juuri nuo 180 päivään saakka, jonka jälkeen oudut poistumaan maasta.
      Paras vaihtoehto jos haluat jäädä pitempään on hakea opiskelijaviisumi jonka saat esim. kirjautumalla espanjankielenkursseille.

      • Coronel Del Monte

        Kiitos vastauksista. Kävin Migración Colombiassa ja sieltä tuli se kolme kuukautta lisää.

        Opiskelijaviisumi minun täytyy painaa mieleen, hyvä vinkki. Minun tarpeeni on heinäkuusta vuoden loppuun (koska kalenterivuoden lopussahan tuo 180 nollautuu). Myönnetäänkö viisumi juuri kielikurssin pituiselle ajalle vai vähän ylikin? Onko suosituksia huokeista kielikursseista Medellínissä tai Cartagenassa?


    • http://www.eafit.edu.co/escueladeverano/cursos/Paginas/espanyol-extranjeros-escuela-verano.aspx

      Universidad Eafit tarjoaa käsittääkseni erimittaisia espanjankielenkursseja ulkomaalaisille. Opiskelijaviisumi tulee normaalisti opiskeluajalle. Mutta hei, täähän on Kolumbia, joten mikään ei ole kiveen kirjoitettua.

      Hyvä tietää että jatkoaikaa saa kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan (jos onnistaa). Mulle ne anto vaan kuukaudeksi kerrallaan. (Koska jokaisesta jatkoajasta menee maksu, niin on luonnollisestikin parempi bisnes antaa ne tipoittain)

    • Coronel Del Monte

      Lisää vänkäämistä. Tuo on totta, että päivän päälle tuskin on, mutta kurssin pituus on kuitenkin selkeän rajoittava tekijä, loppu tulee vastaan ja se on mm. asunnon ja asumisen kannalta rasittavaa. Vaikka kyseessä olisi kolmen kuukauden kurssi, niin kovin pian ollaan taas liipasimella, lisäksi hinnat vaikuttavat olevan luokkaa 700 000 pesoa ja ylöspäin.

      Juuri tällä hetkellä everstillä ei ole mitään vaihtoehtoa kirkkaana mielessä, mutta ellei muuta keksi, niin sitten naapurimaiden kokemista elokuusta vuoden loppuun.

      Venezuela (Karibia yleensä) kiinnostaisi, mutta lupa-asioissa taitaa joutua ojasta allikkoon, ulkomaalaisen työllistyminen edes pätkähommiin ei ole maan viranomaisten intressissä jne...

    • Sorry, minulla ei ole päiviyettyä tietoa noista viisumiasioista; Kolumbian ajoistani on kulunut vuosia ja nyt käyn vain turistina.

      Vigencia del tramite cada:
      Comentarios: La vigencia de esta Visa será hasta por el término de un (1) año y podrá ser expedida nueva visa, por periodos iguales hasta la finalización de los estudios y la obtención del título respectivo. Se pierde por ausencia de territorio colombiano superior a ciento ochenta días (180) días.

      https://www.gobiernoenlinea.gov.co/web/guest/home/-/government-services/22470/maximized

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe