Turhakkeita/hyödyllisiä tarvikkeita ensimmäiselle koiralle?

Saan noin viikon päästä elämäni ensimmäisen oman koiran. Nyt kovasti pohdin, mitä tarvikkeita minun tarvitsee hankkia koiraa varten.

Koiran mukana kasvattajalta olisi tulossa kantoboksi, valjaat, talutin, sekä oma peti ja tuttua ruokaa. Ruoka- ja vesikupit aion hankkia heti. Koiran kynsisakset ja jonkinlaiset turkinhoitotarvikkeet varmaan pitäisi myös jossain vaiheessa ostaa.

Sitten kysymyksiini: Mitä muuta koiralle/koirakotiin kannattaisi hankkia? Mitä tärkeäksi kokemaanne teiltä muilta koiranomistajilta löytyy? Minkälaisia leluja koiralla pitäisi olla ja kuinka paljon? Onko kakkapussiteline ihan turhake vai oletteko kokeneet sellaisen hyödylliseksi/käteväksi?

14

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutamia

      Kakkapussiteline - mikä se on ? Ikinä kuullutkaan tollasesta - koiria ollu 30 vuotta.
      Kynsisakset. Ja kysyppäs kasvattajalta, millaisia turkinhoitovälineitä se rotu tarvitsee ja kirjoita ylös, että muistat kun menet kauppaan. Noin saat oikeanlaiset hankittua.
      Kysy myös kasvattajalta, millaisia ensiaputarvikkeita mahdollisesti olisi hyvä hankkia.
      Todennäköisesti pennun mukana saat jonkunlaisen ohjekirjasen, niin siellä varmaankin on lueteltu tarvikkeet. Ja kaikkiin kysymyksiin kasvattaja on paras opastaja, koska tuntee rodun tarpeet.

    • 7+6

      "Onko kakkapussiteline ihan turhake vai oletteko kokeneet sellaisen hyödylliseksi/käteväksi?"

      - Jos joku on turhake, niin tuo. Tarpeellisia ovat fleksi, koulutuskaulain, heijastin/liivi, pari vinkuvaa sekä riepottelulelua ja tuhottomasti suolistettavia pehmoleluja(tosin lehdet voi ajaa saman asian), puruluut, oikeat luut.

      - Tärkein asia mikä uudella koiranomistajalla tulisi olla, on selvä kuva siitä millainen hän haluaa koiransa olevan aikuisena. Tehdä tietoinen päätös hyvistä ja sallituista käytösmalleista ja sen jälkeen toteuttaa koulutus(koskee koko perhettä) niihin johdonmukaisesti. Päätä siis jo nyt mikä käsky sammuttaa kaiken toiminnan, mikä merkitsee että uutta käskyä tulossa, haluatko ohjata koiraasi äänellä vai eleillä tai kummallakin(valitse sanat ja eleet). Tee hyvissa ajoin päätös kielletyistä asioista esim liikenteessä kulkiessa, esim. suojatien edessä pysähdytään tai aina kuljetaan metsän/rakennuksen puolella tietä tai katua ja opeta ne.
      Näillä asioilla on loppupeleissä nimittäin paljon enemmän merkitystä koirallesi kuin mistään materiasta.

    • 6yhyh

      Minkälainen turkki ja minkä ikäinen, onko pikkupentu? Pakkaskelit vaikeuttavat ulkoilua, kun pikkuinen helposti palelee. Jonkinlainen helposti puettava mantteli tai villapaita auttaisi siihen tilanteeseen.

    • ....
    • Kiitoksia vastauksista! Tämä minulle tuleva koira ei ole itse asiassa pentu lainkaan, vaan aikuinen koira - ollut sijoitusnarttu, mutta sijoitusperhe oli luopunut ja koira oli palannut kasvattajalle, joka taas sitten etsi uutta kotia tälle koiralle. Kasvattajalta olen jotain asioita jo kysellyt puhelimitse ja varmasti sitten kyselenkin lisää vaikka mitä kaikenlaista samalla reissulla kun koiraa haen kotiin, mutta ajattelin, että olisi kätevää jos jo ennen koiran tuloa olisi mahdollisimman paljon tarvittavia asioita valmiina että olisin sitten hyvin varautunut!

      Pari lelua ja heijastinliivin kävin juuri ostamassa. Noista vaateasioista en sitten tiedä, kun tuo on oikea karvapallo pohjavilloineen kaikkineen mutta ihan kääpiökokoinen kuitenkin. Sen varmaan saa sitten nähdä, paleleeko se vai viihtyykö ulkona ihan omissa karvoissaan.

    • koirallinen....

      Hanki ehdottomasti heti lääkehiilitabletit, mahdollisesti parafiiniöljykin.

      Flexiä ei tarvitse, mutta kunnollinen talutin ja panta/valjaat, siis sellaiset, jotka luotettavasti pysyvät kiinni. Leluja ei periaatteessa tarvitse, mutta itse olen aloittanut jo ihan alussa luiden ojentamisen. Eli siis alkanut opettamaan, mitä saa jyrsiä. Itse olen pitänyt myöskin kantoboksia ehdottoman hyvänä tarvikkeena. Niitä saa käytettynä halvalla, ja kovasti kasvavalle pennulle jää nopeasti pieneksi kaikki. Sama pätee mantteliin, itse pidän sitä aivan ehdottomana talvipennulle. Mutta kannattaa katsoa malli, josta saa koon muuttuessa muokkaamalla kasvunvaraa lisää. Taikka etsiä käytettyinä. Itse tein siten, että ostin liian suuren, ja käänsin hiukan paristakin paikasta. Ja kun pentu kasvoi, otin ne kasvunvarat käyttöön, sillä sain lisäkäyttöaikaa.

    • 3+9

      Tottakai pentu leluja tarvitsee. Ei se luilla voi leikkiä, luita syödään. Lelut voi tehdä itse jos haluaa.

      • ???????

        "minulle tuleva koira ei ole itse asiassa pentu lainkaan, vaan aikuinen koira - ollut sijoitusnarttu" ajattelit kommentoida lukematta ?


    • ,llööå娨ääää

      Tarvikkeita voi hankkia pikkuhiljaa tarpeen mukaan. Peti, kupit, ruuat, herkut, harjat, kynsisakset, eläinlääkärien yhteystiedot. Katso alkuun ettei koira pääse irti, aikuinen kun jo on. Tee kodista turvallinen.

    • koirallinen.........

      Hanki alkuunsa jo lääkehiilitabletit, parafiiniöljyä sekä tankoparsaa. Ei mene vanhaksi, ei maksa paljonn, mutta saatat olla joskus kipeästi sen tarpeessa. Pennut (ja aikuisetkin valitettavasti) saattavat valitettavasti syödä pahimmillaan melkein mitä vain. Riippuu koirasta, mutta kannattaa siis mieluummin varautua pahimpaan. Nämä ovat ehdottoman ei turhakkeita. Kuuluu jokaisen koiran kotiapteekkiin. Huomasin itse, että ei vain ole monillakaan, kun tarve tuli. Ei ollut itsellänikään tankoparsaa, onneksi juuri ja juuri ehdin kauppaan, josta sain hankittua, Hanki myös kyypakkaus. Kortosinia kun voi tarvita muuhunkin kuin kyynpuremaan.

      KOira sinällään ei isoja juttuja tarvitse. Heijastinvaljaat on ehdottomat. Samoin kunnollinen hihna ja talutin. Ja kunnollisia luita. Tarvitse korvienputsaamiseen pumpulia. Tarvitset koiran pesuun shamppoon. Tarvitset tassujen putsaamiseen pyyhkeitä. Turkinhoidon välineet riippuen turkinlaadusta. Itselläni ei ole varsinaisesti petejä, mutta molemilla koirilla omat boksit kyllä. Ne ovat niiden omaa aluetta. Ja tarvitset itsellesi kunnolliset ulkoilukamppeet, jos koira on yhtään aktiivisempaa laatua. Ja jos sinulla on auto, niin koiralle asian(ja lain)mukaiset siihen liittyvät jutut. Oli se sitten verkko, veräjä, häkki taikka turvavyovaljaat.

      Tässä jotain listaa. Leluista viis, niitä ei koira tarvitse oikeasti juurikaan. Ja jos tarvitsee, niin äkkiä niitä saa itsekkin tehtyä. Esimerkiksi vanhoista farku nlahkeista saa mitä mainioimpia riepuja repimiseen. Ja pelkästä puunklapistakin on iloa monessa mielessä. Usein ne, joita omistaja hankkii, eivät ole ne joita koira itse valitsee käyttöön.

      Suurimman osan pystyy hankkimaan sitä mukaa kun tarvetta ilmaantuu. Käytettynäkin saa. Esimerkiksi facebookissa on varmaan jokakaupungin koiraharrastajat jossain ryhmässä, ja siellä liikkuu kaikkea tarpeetonta muille ihan jatkuvasti.

      • tämäpä jännää

        Tuota tankoparsaa en ole koskaan kuullutkaan! Googlailemalla löytyi vielä käyttötarkoituskin. Jännä juttu, täytyy pistää mieleen.


    • emmerdaali

      kannattaa hankkia tarvikkeita vasta sitä mukaa kun tarvetta tulee. siis perustarvikkeiden lisäksi (hihna, panta, ruokaa, kupit, kakkapussit). ja ruokaa ei kannata ostaa vierasta merkkiä isoa pussia heti alkuun, jos ei sovikaan koiralle, sama koskee herkkuja. ja jos koira on kodinvaihtaja, sillä varmasti on jo perustarvikkeet, ne ovat sille tuttuja ja turvallisia mikä helpottaa sen asettumista uuteen kotiin. uusi hihnakin kannattaa ostaa vasta sitten kun tiedät millainen koira on lenkillä, esim. kaikille koirille ei flexi sovi

      kannattaa mennä sitten vasta tarvikeostoksille kun koira on ollut sinulla jo hetken niin ei tule hankittua turhia heräteostoksia. lääkkeet ja ensiaputarvikkeet kannattaa hommata jo etukäteen kuitenkin.

      moneen lemmikkikauppaan voi mennä yhdessä koiran kanssa. henkilökunta osaa opastaa sopivan pannan, takin, turkinhoitotarvikkeiden ym. kanssa. ja tulee ainakin ostettua oikean kokoinen panta ja takki.

    • Ei turhakkeille

      Ehdottomasti suurin osa myytävistä koiratarvikkeista on silkkaa huuhaata. Oma koirani on tarvinnut taluttimen ja ruuan. Ei muuta. Leluja on saatu , ja niistä se ei piittaa tuon taivaallista. Lasten vanha frisbii on kivajuttu. Vanha täkki petinä, ohut pakastepussi rulla kakan keruuvälineenä.Kääpiökoiralla se boksi kuulostaa fiksulta, muun unohtaisin kevyesti.

    • Anonyymi

      Hei!:) Joo tää tulee vuosia myöhässä, minä synnyin 2012 vuonna😂 Mutta joo, meillä on labradorinnoutaja ja meille tulee toinen koira joka on tiibetinspanieli niin tänä talvena/keväänä. <- Siitä tulee minun oma kulta mussukka<3333! Tässä on kaikille tietoa mitä tarvikkeita pennulle/aikuiselle kodinvaihtaja koiralle voi ostaa, (tai ainakin mitkä ovat tarpeellisia):
      -puruluita (huomioi ikäraja, eli minkä ikäinen pentu niitä voi syödä) ja muuta herkkua
      -Ruoka-ja juomakupit
      -kynsisakset
      -ensiapupakkaus
      -peti, pennulle kannattaa tehdä peti isosta pahvilaatikosta ja jostain turhasta viltistä tai paidasta, esim lemmikkikaupasta voi ostaa myös viltin ja vaate aluseksi vaikka vanha villapaita, (kunhan koiran ei tarvitse nukkua kovalla ja lämmöttämällä alusella. Onhan ne juuri olleet emonsa ja sisarustensa kanssa yhdessä karvasena möykkynä nukkumassa.) Peti voi olla myös patja.
      -entisen kodin ruokaa
      -hihna, flexi tai tavan. (Itse suosittelen tavan talutinta, vaikka nylonista tehtyä.)
      -valjaat tai panta, (itse suosittelen paljon enemmän valjaita)
      -Korvien-ja silmienpuhdistusaine tai lappuja.
      -kakkapusseja
      -Jonkinlainen harja. Esim pitkä karvaisille ja pohjavillaisille (niinkuin tipsut) kannattaa ostaa hyvä ja siihen turkin laatuun sopiva harja. Samoin hyvä harja myös lyhytturkkisille, kaikilla koirilla pitäisi olla harja. (Paitsi karvattomilla), koska harjaaminen saa veren kiertämään ja se ehkäisee takkuja ja hilseilyä. Ja tipsuilla on korvien takana semmoista villakarvaa, (joka helposti takkuuntuu eikä se lähde enää kuin saksilla tai koneella ajamalla pois, tiedän kokemuksesta koska perheessämme on ollut kerran muutamia vuosia sitten tipsu). Niin suosittelen just tuollaisia korvakarvoja omaavan koiran korvien harjausta pari kertaa viikossa, jos haluaa välttyä niiltä takuilta.
      -muutamia leluja,(mieluiten vähän erilaisia esim pari erilaista palloa, vinkulelu, pureskeltava lelu ja pehmolelu.)
      - Jos koira on lyhyt karvainen tai muuten kylmissään talvella, osta koirien talvitakki
      -Jos haluat voit ostaa koirien sadetakin, minusta se on hyödyllinen, eipähän tarvitse pestä vatsa karvoja ruskeasta liejusta taikka lumesta (varsinkaan pitkäkarvaisen koiran)!
      Siinäpä niitä oli, noilla pärjää ihan täydellisesti, TOSIN SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI KOIRIEN HAMPAIDEN HARJAUSTA, NÄIN VOIT EHKÄISTÄ MM. PAHAA HAJUA. Ja tiesitkö?, KOIRAN HAMPAIDEN PESU VOI EHKÄISTÄ ONGELMIA VANHANA KOIRANA, ESIM HUONON HAMPAAN LEIKKAUSTA EI KAIKKI OMISTAJAT USKALLA TEHDÄ, KOSKA KUN KOIRA ON VANHA, SYDÄNKIN ON. Sitten tuosta kakkapussitelineestä... Ei meidän perhe ole ikinä käyttänyt tuollaista vekotinta, aina on solmittu pussi hihnaan kiinni ja siitä sen sitten nopeasti saa pois kun koira tekee tarpeensa. PS meidän perheessä on aina ollut koiria, mummollani ja ukillani oli koiria jo lapsuudessa (en tiedä rotuja), sitten he olivat yhdessä silloin oli koira (beagle). Sen jälkeen oli lapsia äitini, tätini ja enoni, silloin oli 2 koiraa (tiibetinspanieli ja chihuahua). Sitten tulin vielä minä, se chihuahua eli vielä 2-vuotta sitten. Ja joskus 5-vuotta sitten tätini otti aikuisen sekarotuisen, koiranroduissa oli cockerspanielia ja jotain muuta spanielia. Ja tällä hetkellä on se labradori minun lähiperheellä. Ja kohta tulee se toinen joka on tiibetinspanieli. Ajattelin että kun joskus 8-vuoden päästä muutan omilleni, se tipsu tulisi minun kanssa (koska se on minun), ja ottaisin toisen tipsun joko sen elinaikana, tai sen jälkeen. Ja niin eteenpäin se "meidän koirasuku"😂 Varmaan äitinikin ottaa tämän labradorin jälkeen toisen koiran... Mutta niin se kakkapussipidike homma, ei ole meidän yhdelläkään koiralla ollut. Ei kyllä ole tarvittukaan, että ehkä aika turha homma... Koska saahan sen hihnaan sidotun kakkapussin nopeammin pois, kun siitä pidikkeestä? Minäkin haluaisin muuten vastauksen minun viestiini, onko kakkapussin pidike hyödyllinen??? Vastatkaa jos on kokemuksia, itsekin miettinyt pitäisikö ostaa koirillemme...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      70
      3225
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2822
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2638
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2608
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1773
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1727
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1590
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1436
    Aihe