3-vuotias kiukkupylly

MaMah

Tekee vain mieli kirjoittaa ja ehkäpä saad tietää onko muiden perheissä samanlaista,
minulla (olen käytännössä yh, lapset näkee isäänsä harvemmin) on 3,5 vuotias tyttö joka on aina uhmannut ja kiukunnut ..siis jokaisesta asiasta..
Esimerkkejä tilanteista jotka ovat meille arkipäivää, poikkeuksia lukuunottamatta tilanteet menevät näin:
Lapsi "ei osaa" pukea päälle, heittäytyy vauvaksi eikä osaa pukea pukua päälle, ei laittaa kenkiä jalkaan, ellen auta.. tiedän että osaa, koska joskus, harvemmin, tyttö pukee todella reippaasti ja osaa laittaa vetoketjut kiinni ja puntit kenkien päälle..vaölehtelematta voin sanoa että kuukauden aikana pukeminen on sujunut ehkä kolme kertaa..
Ruokaillessa "ei osaa" syödä..tai ei tykkää..tai ei ole nälkä..ruokapöytään joudun useimmiten komentamaan toden teolla ennenkuin tulee..jäisi leikkimään.. syö jos syö mutta ei todellakaan paljoa...sylkee pois kaiken mistä ei pidä eikä todellakaan suostu maistamaan uusia makuja vaikka olisi hyviäkin.. tuntuu ettei tämä ole nirsoilua makujen suhteen vaan ihan vaan vänkäämisen iloa.. 3,5 vuotiaan aamupalakin on puolikas paahtoleipä/reissumies, jossa päällä juusto ja leikkele koska esim salaattia ei syö, tomaattia ei syö, kurkku leivän päällä menee joskus..
Siivoamaan lasta ei saa ellei häntä komenna oikein kunnolla, joka tarkoittaa lähinnä minun huutamista.. leikkisi vain ja alkaa komentamaan minua tai isoveljeään ja alkaa mököttämään..
Jos sanon että käypä vessassa, on ensin ettei muka kuulisi ja sitten suuttuu kun pitää mennä...tämä siksi ettei sitten käy vahinkoa kuten joskus saattaa käydä..
Tai hampaiden pesu ja nukkumaanmeno ja yleensä kaikki siirtymiset, meillä on tietty rutiini illalla ja ennen suihkuja sun muita, varoittelen aina että 5 minuuttia ja sitten loppuu ja näyträn kädellä tämän 5 eli ymmärtävät käsimerkistä että hetki enää..niin silti menee ¨riitelyksi..aina..
Jos ei tule lapsella kiukku niin sitten ollaan ihan rauhattomia ja hölmöjä, niin että minulla menee hermo...
Olen ollut aika tarkka siitä ettei lapsi, vaikeasta temperamentistaan huolimatta saisi kaikkea haluamaansa läpi.mutta silti lapsesta on kasvanut lapsi, joka vetää hillittömät itkupotkuraivarit jos ei saa asioita läpi.
Tiedostan toki että lapsi on vasta pieni ja vasta kasvamisen ja kehittymisen alussa mutta silti olen todella helisemässä lapsen kanssa enkä välillä jaksa...jokainen arjen asia menee vänkäämiseksi ja tappelemiseksi koska joiakseen asiaan hänellä' on jtn vastaan sanomista..siis oikeasti _jokaiseen_ .... onhan tyttö toki iloinen ja ihana ja tykkää hassutella ja tanssia jne mutta silti hän vie minulta niin kamalasti voimia...
huoh..
kohtalotovereita ja kasvatusvinkkejä?

4

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outoa ellei tehoa

      Miksi sitten jankkaat ja komennat, ellei sillä vaikutusta ole? Tyttö selvästi kerjää huomiota ja sitähän hän myös saa. Nyt se jäähy käyttöön, 3,5-v on jo sen ikäinen, että voi omaa käytöstään miettiä jäähypenkillä. Ensin tietysti varoitus huonosta käytöksestä, ellei toimi, jäähylle 3 minuutiksi ja selitetään, miksi sinne joutui. Mikäli poistuu, aina takaisin ja aika alkaa uudestaan. Ja ilman kontaktia lapseen, muuten huono käytös vain palkitaan. Kun 3 minuuttia on istuttu, vaaditaan anteeksipyyntö. Eiköhän nopeasti tuota tulosta.

      • MaMah

        Joskus meillä jäähypenkkiäkin on käytetty mutta kun tyttö saisi istua siellä vähän väliä ja aina sillekkään ei ole aikaa..esim kun päiväkotiin pitäisi ehtiä, ei ole aikaa istuttaa tyttöä vartin verran jäähypenkillä muutaman minuutin välein..Joskus tyttöön tehoaa laskeminen "lasken viiteen ja jos et sitten tee niin suutun" mutta joskus tämäkään ei tehoa vaan tyttö "pahoittaa" mielensä ja alkaa itkemään ja kun tämä tyttö alkaa itkeä, siihen ei tehoa mikään...ja jos tyttöä pyytää pyytämään anteeksi kun kokee että on itse joutunut vääryden kohteeksi kun jäähylle joutui...kieltäytyy pyytämästä anteeksi,(esim jos on satuttanut veljeään) ja eikun takaisin jäähylle...siinä saa helposti menemään 20 minuuttia ennen kuin suostu anteeksipyytelyyn.. ja ei ole ainakaan meillä nopeasti tuottanut tulosta..kiitos vaan kuitenkin neuvosta...voisihan sitä taas tietysti kokeillakkin...
        Mietin että alan kirjoittamaan ylös joka päivä, mistä tyttö kinastelee ja mitkä asiat ei ole sujuneet päivän aikana toivotulla tavalla.. olen kokeillut myös kehumalla kuinka reipas ja iso tyttö jo on, olen yrittänyt kehua veljeä hänen kuullensa että kuinka reipas Pekka on kun söi noin reippaasti...ei auta.. olen yrittänyt kääntää huomiota toisaalle, prinsessoihin, eläimiin sun muuhun, yrittänyt hauskuuttelemalla ja ties vaikka millä..joskus tehoaa jokin yllä olevista, joskus ei...useimmiten ei...
        Tänään jouduin moneen kertaan sanomaan iltapesuista..ensin iltapalpöydässä, että kun ruoka on syöty niin hammaspesut ja pisut...sitten tyttö painelee leikkimään kun vien astiat pois pöydästä...pyydän nätisti tyttöä noin kolme, neljä kertaa, kunnes joudun komentamaan kovaa ja uhkailemaan etten lue satua jos ei tule..tulisi lelujen kanssa...siis parin auton, parin barbien ja joku muu möllykkä..sanon että jättää lelut ovensuuhun, niitä ei tarvita pissalla (ottaisi sinne aina tavaraa ja jäisi leikkimään istuessaan pöntöllä) josta sitten ottaa raivarit...otan tytöltä tavarat ja vien vessaan, huutaa kuin syötävä ettei halua pissalle..noh, istuu kuitenkin mutta panttaa niin kauan että kerkeen isomman lapsen hampaat pestä ja auttaa yöpuvussa..tässä ajassa tänttärä menee ja sulkee wc:n oven ja laittaa sen lukkoon..pyydän ensin muutaman kerran nätisti että avaa ovi...en avaa...komennan kovasti että avaa ovi...sitten vasta kun sanon että lasken viiteen ja sitten äiti suuttuu, niin avaa oven..ja parkuu kuin syötävä...kerron ettei saa ovea laittaa lukkóon enkä ole vihainen niin silti huuto jatkuu ja jatkuu.. kunnes pääsemme sänkyyn niin siellä aletan hyppimään ja pomppimaan ja höpöttämään.. ja taaaas menee hermo...
        noh, voipi olla että tyttö ei sitten saa tarpeeksi minulta oikeaa huomiota..uusi päivä huomenna ja kokeillaan sitten uudestaan...
        Minussahan se vika toki on mutta osansa uskon että tekee myös tytön luonne... huoh..


    • Bad shance

      Samassa tilanteessa ollaan aloittajan kanssa. Uusperheessä. Isän mielestä tuota pikkuprinsessan käytöstä pitää vain sietää. Musta ei ole siihen. Siis kaikkea tuota aloittajan kuvaamaa käytöstä on, ja ihan samanlaisena. Hermot menee, enkä suostu lasta päivähoitamaan juuri tästä syystä, alan kuitenkin huutaa. En viitsisi elämästäni pilata minuuttiakaan tuollaisen kakaran kanssa.

      Esän mielestä tätä lasta ei siis saa rankaista. Ja tuo on normaalia ja se pitää hyväksyä.

      Onko näin? Mitä on tehtävissä?

    • pinni6

      Minulla on 3 vuotias poika jolla paljon samaa käytöstä. Kax ja puoli vuotta meni kuin unelmaa, nukkui aina yöt kokonaan,minkään asian kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia,ei vierastanut,EI MITÄÄN! Mutta NYT!!!! 3 vuotta tuli täyteen ja käytös on aika huimaa välillä. Saa hirveitä kärty kohtauksia,ei syö, huutaa, ei nukahda, itkeskelee äitiä, ei tottele ym ym ymymym. Huoh..... Mutta olen tullut tulokseen että kaikki tämä on luonteen lisäksi sen syytä että en ole viimisen puolen vuoden aikana jaksanut antaa pojalle niin paljoa huomiota kuin ennen olen antanut.. . . . Suosittelen sinullekkin nyt vain keskittymään tyttöön ja laittamaan kaikki voimasi siihen että annat hänelle huomiota, niin minä ainaki aijon tehdä ja toivon että se auttaa :)) plus sen tiedän että ainakin pojilla tulee 3 vuotiaana ensimmäinen irtautuminen äidistä, toinen tais olla 5 wee ja sit yx vielä murkkuna :P käy googlaan jostain et miten oli tyttöjen kans.... voimia sulle ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe