Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ressun lukio?

Ressusta kiinnostunut

Elikkä oon kiinnostunu menemään Ressuun, joten haluaisin tietää hieman ressusta. Paljonko keskiarvo pitää olla jotta sinne pääsisi??? Onko paljon kilpailua? Muuta ressusta, mielipiteitä???
Kiitos todella paljon vastaajille!

72

19084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äääää

      Muaki kiinnostais tietää!!! pliis vastauksii!!!

    • Ressusta kiinnostunu

      keskiarvo tulee olemaan jossain 9.1-9.8 välillä

      • jatkoa2

        siis päättötodistuksessa :D


    • 3awa333

      Keskiarvo on yli ysin eli ihmiset on sen verran fiksuja ettei siel kilpailla muita vastaan saadakseen parempia arvosanoja... Jos haluut draamaa niin pohdiskele vaikka seiskan keskiarvon lukioita.

    • Maijariina-opo

      Hei Ressusta kiinnostunut!

      En suosittele sinne hakemista. Siellä lienee paljon kilpailua oppilaiden välillä, ja opettajat odottaa oppilailtaan huippuarvosanoja. Jos jostain aineesta ei saakaan 10 tai L:ää, niin tässä lukiossa sitä pidetään huonona... Opetus siellä on ihan yhtä tasokasta, kuin matalamman k.a.:n lukioissa, mutta vaatimukset ja odotukset ovat kovempia. Opiskelu voi kääntyä paljon stressaavammaksi kuin muussa lukiossa. Muista siis pitää kaikki tiet avoimina. :)

      Hyvää jatkoa sinulle!

      Terveisin Maijariina-opo

      • ressulainen

        Ja onkohan Maijariina-opo koskaan käynyt Ressussa, vai perustuuko tämä omiin oletuksiin?

        Tilanne ei näin ole. Kukaan opettaja tai oppilas ei katso alaspäin vaikka saisikin kasin tai jopa kutosen (minkä sain ruotsista), vaan numerot ovat kaikkien oma juttu. Itse keskityn oman itseni kanssa kilpailemiseen, eikä se kuulu kenellekään muulle.

        Opetus on mahtavaa ja kiinnostavaa, kiinnostuneet oppilaat tekee oppitunneista paljon miellyttävämpiä kuin keskimääräisessä lukiossa. Vaatimukset saattaa olli hiukan keskimääräistä korkeammat, tai niin ainakin luullaan, mutta itse en ole huomannut mitään. Tosin eihän mulla ole vertauskohtaa, niin en mene vakuuttamaan. Ja no, eräät opettajat päästää helpolla... (vinkki: ota JASI:n hissa)


      • Anonyymi

        No johan oli höpöä. Itse ressun käyneenä en tunnista tuota lainkaan. Meillä oli kiva luokkahenki jossa yhdessä tehtiin projekteja ja tsempattiin toisiamme. Opettajilta sai aina tukea ja myös kertaus opetusta. Totta että keskiarvo on Suomen korkeimpia.


      • Anonyymi

        Tää Maija-Riina opon juttu on siis ihan höpöä. Ressu sopii ihan kaikille - ja vielä ihan erityisesti niille, jotka koki yläasteella ulkopuolisuutta (kiusaamista). Ressun tulee vain fiksut tyypit ja siksi Ressussa ei arvostella eikä kiusata toisia. Jos keskiarvo riittää, sinne meneminen kannattaa. Voin sanoa kokemuksesta. Nimimerkki ”Ressu pelasti elämäni”.


    • www

      Ilman muuta kannattaa hakea! Tasokas opetus, ei kilpailua, hyvä ilmapiiri, loistava sijainti keskustassa.
      Ei kukaan oikea opo kirjoittele "lienee kilpailua" ja heittele kuvitteellisia argumentteja.
      Kovan keskiarvon lukioissa henki on parempi, koska fiksummat opiskelijat hyväksyvät erilaisuutta paremmin eli jokainen saa olla oma itsensä.
      Ei kaikessa tarvitse olla hyvä, eikä ketään haittaa, jos jossakin aineessa on jopa huono.
      Bileet on mahtavia! Toinen hyvä vaihtoehto on SYK!!

      • Maijariina-opo

        Hei.

        Tarkoituksenani ei ollut vähätellä Ressun lukiota, vaikka viestini siltä saattoi sinusta kuulostaakin. Ressun lukio on varmasti myös oiva ja tasokas vaihtoehto, mutta oppilailta kuulemieni kokemuksien mukaan kyseisessä lukiossa on kilpailua jne.
        Minkä tahansa valinnan kysymyksen esittäjä päättääkin tehdä, on se varmasti hyvä vaihtoehto - oli se sitten Ressun lukio tai ammattikoulun lähihoitajalinja.

        Terveisin Maijariina-opo


    • Ressulainen

      Ei ole paljoa kilpailua, vaan hyvä ja mukava koulu! Hyvä yhteishenki ja opetus. Kukaan ei odota sinun saavan vain kymppejä. Suosittelen ehdottomasti.

      • nenialusseR

        "Ei ole paljoa kilpailua"
        joo ei...

        "hyvä ja mukava koulu"
        Tänään ei valitettavasti ole huhtikuun 1. päivä.

        "Kukaan ei odota sinun saavan vain kymppejä"
        No ei todellakaan odota, koska kyllähän jostain kuviksesta riittää 9.


    • tuleivasuudenressu?

      Oon harkinnu ressua jo koko syksyn, mutta mietin minkälainen ilmapiiri siellä oikein on. Haluan lukioaikanani myös juhlia, en kuitenkaan rellestää kännissä ympäri lähiöitä. Olen hyvä koulussä, mutta en mielestäni omaa mitään lahjakkuuksia oppimisen suhteen, eli en ole se, joka aina osaa kaiken heti. Motivaatiota lukemiseen löytyy, samoin tulevaisuuteen. Tällä hetkellä näen itseni opiskelemassa lukion jälkeen 3. asteella. Joten lukemani '' jatko-opiskeluun valmistava opetus'' olisi tietenkin siis plussaa.
      En ole hissukka, enkä viihdy pelkästään porukassa, jossa puhutaan jostain ylivaikeista matikan kaavoista ja muutenkin pelkästä koulusta. Sillä mua tyttönä kiinnostaa myös kauneus, terveys ja muoti. Toki tulevaisuuskin kiinnostaa ja siitä puhuminen ja pyrkimisestä korkealle voi tokia puhua. Joten mietinkin, että löytyykö ressusta ollenkaan tämmöstä porukkaa?
      Eliittilukio tuo mukanaan hyötyjä, kai? Mutta miten porukka ottaa vastaan työttömän yksinhuoltajan lapsen, joka ei luis vuittoneita olalla kantele? Toki mä niistä ehkä vähän haaveilen, ja siksi aattelen ressun olevan hyvä paikka mun tuleivaisuuden kannalta. Joten miten on, ressuun vai ei? :)
      ps. kokemukset tän hetken ressulaisilta kiinnostais!

      • Jebidah

        On maailman typerin stereotypia, että fiksut ja hyvin koulussa pärjäävät eivät puhuisi mistään muusta kuin matikan kaavoista...


    • 8a9ws56

      Kannattaa hakea itseä lähimpänä olevaan lukioon.

      • xbxb

        Mun lapsella se lukio ois ollut aika häntäpään lukio ja ei edes halunnut sinne. Halusi yli 9 ka:n lukioon.


      • Anonyymi

        ei nyt kyllä välttämättä, ite asun aikalailla 40km kilsan päästä kahesta mua lähimmästä lukiosta, molempien keskiarvorajat alle 7, ni en kyllä ite kumpaankaan 9.9 keskiarvolla ajatellut hakea :)


    • Ressu:)

      Heippa!
      Oon ite ykkönen Ressussa, joten multa voi kysyy jos jotain juolahtaa mieleen. Nyt yritän vaan kirjottaa yleisesti jotain juttuja, joten tarkempia kysymyksiä saa lähettää!
      Keskiarvoa on vaikea lähteä sanomaan, sillä se on hieman vaihdellut. Yli ysin kumminkin, viime vuonna alin jolla pääsi sisään oli 9,42. Joten sanoisin, että jotain 9,5 luokkaa (vähintään) niin pitäisi olla sisällä. Mutta, kuten jo mainitsin, ei sitä voi tietää etukäteen, riippuu ihan siitä kuinka paljon sinne on hakijoita. Joka tapauksessa kannattaa aina yrittää, mikäli omaa yli 9 keskiarvon (sen alle en usko rajan menevän..) ! :)
      Muuten sanoisin, että Ressu on aika normaali lukio. Muistakaa tämä! Ei siellä kaikilla ole merkkilaukkuja ja kaikenlaista porukkaa löytyy, joten näin sinne myös sopeutunee hyvin. Minä ainakin olen :) Tietysti oppilaat ovat melko motivoituneita, ja opetus sen mukaista (tämän itsekin muistan lukeneeni jostain palstalta silloin 9. luokkalaisena :D).
      Kilpailusta on vaikeaa lähteä sanomaan mitään. Numerot ovat kuitenkin jokaisen oma asia eikä niitä tarvitse muille lähteä kertomaan ellei halua. Mikäli haluaa tähän jonkin yleisen vastauksen, sanoisin, että ei, ei ole. Kilpailua ei ole paljoa, mikäli pitää numerot omana tietonaan eikä vertaile niitä muihin. Täällä koulussa on niin paljon hyviä oppilaita, että järkihän siinä menisi jos joka kokeen jälkeen alkaisi selvittämään kuinka hyvän numeron sai suhteutettuna muihin! Ei tarvitse kilpailla muiden kanssa ellei halua. Toki jotkut kertovat numeronsa kaikille, jolloin sitä tulee pakostakin vertailtua hieman, mutta ei mitenkään pahasti.
      Ressu on normaali lukio, vaikka oppilaat ovatkin todella hyviä. Sanoisin, että ilmapiiri on hyvä, kunhan ottaa tarpeeksi rennon asenteen eikä yritä olla joka aineessa paras, mikä onkin melko mahdotonta. Ressussa ollaan suvaitsevaisia, kaikenlaista porukkaa löytyy eikä ihmisiä syrjitä tai katsota nenän vartta pitkin.

      Teksti oli yleistystä tietenkin, ja tietysti toisenlaisiakin ihmisiä löytyy joukosta. Pääsääntöisesti sanoisin Ressun kuitenkin olevan hyvä paikka opiskella, ja itse olen nauttinut tästä puolesta vuodestani, saanut paljon ihania ystäviä ja kokemuksia sekä oppinut paljon uutta. Kysykää jos tuli jotain mieleen!! :)

    • RessunWanha

      Oon 2. vuoden opiskelija, en millään haluaisi kirjoittaa ulos koulusta jo vuoden päästä... Tunnen niin kuuluvani Ressuun. Yhteishenki on niin ihana, heti löytyy ystäviä. Ruokalassakin voi vain mennä tuntemattomille juttelemaan. Ja jos vaikka kaupungilla tai baarissa törmää toiseen ressuun niin heti moikkaillaan, vaikka koulussa onkin paljon oppilaita.

      Opettajat huippuja, ei tarvii lukeekaan enää niinkuin joskus yläasteella, kun tunneilla seuraan niin paljon! Eikä ressussa olla hikkejä, oon itsekin "rentoressu", mulla on lyhyt matikka, panostan vaan pariin mulle tärkeeseen aineeseen. :)

    • Porukkabongari

      Itse harkitsen nyt myös hyvin vakavasti Ressun lukioon hakemista. Tulen kuitenkin hieman kauempaa (tarkoitan tällä n. 90-100km) ja meinaan asua tätini luona Helsingissä. Kysymys kuuluukin, että onko Ressuun tullessa jo joitain isompia porukoita tietyistä kouluista? Millaisia mahdollisuuksia näin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulevalla on sopeutumiseen ja niihin porukoihin pääsemiseen? Onko kenties monikin tällaisessa tilanteessa vai meneekö kouluun vaan ne ydinkeskustalaiset, jotka kaikki tuntevat toisensa?
      Olisi kiva, jos joku jaksaisi vastata :)

    • 4+4+

      Lukioihin pääsee keskiarvon perusteella, eli ei mistään koulusta tule mitään isompia porukoita, vaan kaikki tulevat "yksin". Kavereita saa, ihan turha huoli.

      • nepsunipsu

        Ainakin norssissa, jossa keskiarvo myös oli yli ysin silloin kun sinne hain, laskettiin, että kolmasosa oppilaista oli vanhoja norsseja, eli norssin yläasteelta aka joko latinisteja tai koulun lähellä asuvia. Kyllähän me toisemme tunnettiin, minä muut vaan yläasteelta, osa toisensa hiekkalaatikolta :D Mutta ei me missään omassa porukassa oltu, vaan kaikki sekasin.
        Tosin norssin lukion vuosikurssit on n 70 henkee, ku ressuun tulee satoja ihmisiä vuosittain sisään.
        Molemmat koulut on hyviä ja kivoja, eikä mitään elitistejä. :)


    • Abi ressusta

      Jos haluaa opiskella Helsingin keskustassa mukavassa koulussa ja kauniissa rakennuksessa, kannattaa Ressun lukio laittaa listalle. Se on vain harhaluulo, että ressussa opiskelijat kilpailevat keskenään ja taistelevat parhaimmista arvosanoista. Ressussa opiskelu on aivan tavallista, joskin tunnit ovat hiljaisempia kuin yläasteella ainakin omasta mielestäni. Ressussa opettajat ovat mukavia, ja koulun käytävät ovat tilavia.. Edellä mainittu kuulostaa ehkä hieman epäolennaiselta lukiohaun yhteydessä, mutta on se pieni plussa, joka voi helpottaa asian päättämisessä.

      Mitä kavereiden saamiseen tulee, suurin osa ressuun ja muihinkin lukioihin hakeneista saapuu 'yksin', kuten 4 4 jo sanoi. Olihan ressussa hakiessani toki jonkin sortin ryhmiä valmiiksi, mutta ne eivät ole estäneet ihmisiä ystävystymästä muidenkin kanssa. Itse muistan ensimmäisenä päivänä olleeni aivan kauhuissani, mutta heti siirryttyämme omiin kotiluokkiimme, löysin jonkun, jonka kanssa puhua ja ystävystyä. Lukion ensimmäisen lukuvuoden läpi meillä kaikilla oli pieni ylisosiaalinen tarve tutustua ja ystävystyä heti melkein kaikkien tapaamiensa ihmisten kanssa. Ihmiset eivät tietenkään tunkeneet toistensa kimppuun eli jos halusi olla rauhassa, ihmiset myös antoivat sinun olla.

      Aivan lopuksi voin sanoa, että vessajonot ovat pitkiä. Se on ehkä ainoa huono puoli ressussa :) Myös ruokailuvuorojen noudattamisessa ihmisillä on pieniä ongelmia, mutta ei se opiskelua haittaa. Opettajat ovat mukavia, ja heiltä uskaltaa kysyä, jos on ongelmia. Kysymyksiä ei tarvitse aina esittää tunnin aikana, sillä opettajien kanssa voi jäädä juttelemaan välitunnin aluksi.
      Toivottavasti tämä auttaa sinua päättämään minne haet...

      • Ressua harkitseva

        Onks siellä vaikeeta löytää joitain luokkia tai muuta? Meinaan kun se on aika ISO koulu :D Ittelläni suuntavaisto meinas pettää jo yläasteelle tullessa! =)


      • pieru-perhana
        Ressua harkitseva kirjoitti:

        Onks siellä vaikeeta löytää joitain luokkia tai muuta? Meinaan kun se on aika ISO koulu :D Ittelläni suuntavaisto meinas pettää jo yläasteelle tullessa! =)

        ota mukaan navigaattori/kartta/kompassi yms. :) (toivottavasti autoin)


      • ressulainen1
        Ressua harkitseva kirjoitti:

        Onks siellä vaikeeta löytää joitain luokkia tai muuta? Meinaan kun se on aika ISO koulu :D Ittelläni suuntavaisto meinas pettää jo yläasteelle tullessa! =)

        Ei ole vaikeaa, itse opin suunnistamaan viikossa. Luokkanumerot ovat loogisia, ekassa kerroksessa luokkanumerot on sarjassa 100, kakkosessa 200, ja kolmosessa 300. Eli jos et tiiä missä kerroksessa oot, kato vaan huoneiden numeroita. Päärappuset on tärkein väline kerroksesta toiseen, niissä ei voi eksyä. Jos halua lähtee fiilistelemään niin onhan siellä juhlasalin päädyssä yhet rappuset ja liikkakäytävää ja semmosta, mut nykyään tunnen nekin kuin omat taskuni ja viihdyn siellä, kun ei oo aina niin kauheeta ruuhkaa.


    • Opiskelija

      Itse suosittelen Ressua! Kun itse mietin mihin lukioon menisin sain kuulla aika lailla kauhukertomuksia Ressun lukiosta; tunnit tylsiä, opettajat ankaria ja vaativia, koulu täynnä hikkejä jne... Mutta asia ei ole näin ainakaan omasta näkökulmasta.

      Ressus on paljon oppilaita joten joukkoon mahtuu erilaisia ihmisiä ja ystäviä löytyy varmasti. Kouluun tullaan eri puolilta Helsinkiä ja Suomea, joten samasta koulusta ei hirveen montaa oppilasta tule, eli kun koulu alkaa kaikki on samalla lähtöviivalla.

      Alussa ykkösille on tehty kahden jakson lukkarit valmiiksi. Koulu tekee ne ykkösten puolesta, joten kesällä ei tarvitse miettiä kouluasioita :). Kaks ekaa jaksoa opiskellaan suurimmaksi osaksi oman ryhmän kanssa ja näin tutustuu helposti ihmisiin. Tokassa jaksossa oppilaat saavat suunnitella oman lukkarin loppu lukuvuodeksi.

      Wanhat on myös hyvin suunniteltu, sillä ei tarvinnut stressata parista. Jokainen sai oman sisääntuloparin. Ehk miinuksena on se että paria ei saa ottaa koulun ulkopuolelta.

      Nasut on myös kivat. Siellä ei sotketa ykkösiä (kuten esim Norssissa) vaan vietetään kiva päivä. Ykkösillä on joku teema johon pukeudutaan ja sit on erilaisi kilpailuja ja tehtäviä. Nasuis tutustuu todella hyvin ihmisiin, niin ykkösiin, kakkosiin kuin abeihinkin.

      Opettajasta riippuen tunnit ovat hyvin erilaiset. Osa tunneista on todella rentoja ja hauskoja! Vaikka useat opettajat vaativat paljon, mutta he myös ymmärtävät että oppilailla on muutakin elämää kuin koulu.

      Koulussa järjestetään paljon erilaisia teemapäiviä ja bileitä. Jokaiselle on jotakin Muutenkin ilmapiiri on hyvä ja omasta mielestäni ei kilpailua ole. Jokainen opiskelee niin paljon kun haluaa. Jokaisen Ressun todistuksessa ei ole vain kymppejä eikä sitä katsota pahalla. Joissakin aineissa voi olla asenteena että kunhan pääsee läpi.

      Ressus on myös paljon erilaisia kursseja, joka on iso plussa! Kaikenlaista löytyy. Pakolliset 75 kurssia tulee helposti kasaan;).

      Koulun sijainti on myös aivan mahtava. Keskellä kaikke. Hypärillä voi mennä shoppailemaan tai pidemmällä hypärillä jopa leffaan. Kavereitten kans voi mennä kahville ja kun on Hullut Päivät on siellä helppo käydä ennen/jälkeen tai kesken koulun :) Hyvät kulkuyhteudet takaa sen että voi tulla kauempaakin kouluu.

      Ehkä miinuksena on se, että ruokala on pieni. Välillä sielä on vähän ahdasta, mutta siihenkin tottuu. Myöskään ei ole kaappeja oppilaille, mutta muo se ei ainakaan haittaa. Naulakoita löytyy ympäri koulua ja jos on jotain arvokasta esim. joku soitin niin sen voi viedä vaik kouluisännän koppiin säilöön.

      Kokemuksena voin sanoa, että kaikkia huhuja ei kannata uskoa. Itse olen todella tyytyväinen Ressun lukioon. Vaikka Ressus ehk vaaditaan oppilailta enemmän kuin muissa kouluissa, palkitaan se sitten ylioppilaskirjoituksissa.

      • ---

        Syömishäiriöitä on surullisen paljon eliittilukioissa. Jos epäilet olevasi riskiryhmää, kierrä eliittikoulut kaukaa.


      • nemo
        --- kirjoitti:

        Syömishäiriöitä on surullisen paljon eliittilukioissa. Jos epäilet olevasi riskiryhmää, kierrä eliittikoulut kaukaa.

        Ööö...just joo. Sairastan itse syömishäiriötä ja kyllä, opiskelen ressussa. Sairauteni kuitenkin alkoi yläasteella, jossa minua kiusattiin. Ressussa sain heti ystäviä, vaikka ensin jännittikin, sillä olin ollut koko yläasteen ja ala-asteen lopun ilman kavereita. Nyt voin kuitenkin sanoa, että ressussa todellakin hyväksytään kaikki sellaisina kuin he ovat. En ole koskaan tavannut ihanampia ihmisiä. Jos kenelläkään on minkäänlaisia ongelmia, niissä autetaan kyllä.


    • Just juu ja joo

      Sehän on vaan hyvä että on kannustusta (=pinetä kilpailua), pysyy motivaatio kunnossa.
      Ei ole häiriköitä, se porukka on valikoitunet opiskelemaan. Parhaat opet menevät tietysti tämmöisiin kouluihin, jos pääsevät.
      Tietysti voi myös mennä ns. tavalaliseen lukioon jossa on ns. sekalainen seurakunta.

    • Tätätä

      No, onhan se Suomen paras lukio. Että jos haluaa Suomen parhaaseen ja numerot riittää niin tietysti sitten sinne. Miksi tyytyä huonoon jos saa parasta? Tä?

      • ylppärit

        Suomen paras = korkein sisäänpääsyraja? I don't think so. Millon viimeksi ressusta on kirjoitettu ulos maan parhaiten? Onko koskaan?

        Sillähän on opiskelijan kannalta väliä; opetuksen tasolla.

        Ei se oma lähtötaso sillä parane, että muilla on myös hyvä taso.


      • justsayin
        ylppärit kirjoitti:

        Suomen paras = korkein sisäänpääsyraja? I don't think so. Millon viimeksi ressusta on kirjoitettu ulos maan parhaiten? Onko koskaan?

        Sillähän on opiskelijan kannalta väliä; opetuksen tasolla.

        Ei se oma lähtötaso sillä parane, että muilla on myös hyvä taso.

        kyllä vaan paranee! Sehän se juttu just on: kun on motivoitunutta porukkaa ympärillä, se motivaatio tarttuu.


      • kateellisethuutelee
        ylppärit kirjoitti:

        Suomen paras = korkein sisäänpääsyraja? I don't think so. Millon viimeksi ressusta on kirjoitettu ulos maan parhaiten? Onko koskaan?

        Sillähän on opiskelijan kannalta väliä; opetuksen tasolla.

        Ei se oma lähtötaso sillä parane, että muilla on myös hyvä taso.

        Esimerkiksi viime vuonna? Ja ei kai sen lähtötason tarvitse parantua, jos itsekin on hyvällä keskiarvolla sisään päässyt?


    • Ressuun hakenut

      Moi,

      muita ressuun haenneita? ja onks muita kauempaa tulijoita? (:

    • joo18

      No et kyl Ressuun pääse jos sanot "haenneita" sanan "hakeneita" tilalla.

    • Ressulainen

      Ressussa on paljon tyyppejä ihan pohjoisesta asti! Moni asuu yksin keskustassa kun muut perheenjäsenet sitten asuvat hieman kauempana. Itse yllätyin Ressu-ennakkoluuloista joita joku tässä palstalla luetteli. Ressussa ilmapiiri on mitä mahtavin ja bileitäkin riittää. Ressulaiset ovat ylpeitä koulustaan. Tänä vuonna keskiarvoraja oli tosiaan hyvin korkea, mutta esim. 6 vuotta sitten se oli 9,18, joten raja vaihtelee mutta aina kannattaa hakea. Meillä on myös todella aktiivinen OPKH, joka järjestää todella paljon kivoja juttuja, joita ei varmanakaan järjestetä muissa kouluissa. Menin Ressuun tuntematta ketään, mutta kavereita saa ja nopeasti! Voin helposti sanoa, että Ressu on ollut paras valintani elämässäni tähän mennessä. Ainiin, Maijariina-opon kommenttia kommentoidakseni, monet opettajat kannustavat oppilaita eikä kukaan odota oppilailta kymppiä enempää kuin opettajat muissa kouluissa. Hyvin asiaton kommentti!! Tuollaisesta ei muuta seuraa kuin Ressu-raivoa. Jos tuolla asenteella Ressuun hakee, ei sinne kyllä ole tulemista.

    • Ressun lopettanut

      Yllättävän paljon ressulaisia tässä aiheessa provosoimassa viattomia porukoita... :-)

    • JUUHANEIHÄN

      www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

    • papaa1

      onks resussa hyvänäkösiä mujia, joilla on isot rinnat ja joil ei oo rillei tai selasii joil ei on rautoi hampaas

      • Seksiressu

        Kenelläkään ei ole tissejä, silmälasit löytyy jokaisen päästä ja raudat on ihan must! Mitä hittoa kuvittelit? Taitaa olla vuosisadan neropatti ja kielioppijumala siellä ruudun toisella puolella.


    • ressulainen

      Oon nyt ressussa kakkosena ja suosittelen kyllä tätä lukiota. Saat väkisin ystäviä, sillä täältä koulusta löytyy kaikenlaisia ihmisiä, eikä tuomita yhtä helposti kuin muissa lukioissa. Jos pelkäätte, että täällä olisi vain hikkejä niin väärässä olette. Pääsin itse sisään vain valokuvamuistini avulla ja nyt kun en jaksa panostaa enää niin keskiarvo tippunut aika paljon mutta ei vois vähempää kiinnostaa :D Uudet ykköset pääsee alkoholin makuun väkisin nasuissa, ellei sitten kieltäydy bissevesipyssystä...

    • LukioEiKäyPäinsä

      Menkää amiksee lukioo menee vaa ne joilla ei oo elämää.

      • fsffdfff

        Amikseen menee ne joilla ei riitä kunnianhimo!


    • snoopy5

      Ilmapiiri on avoin. Opiskelu helppoo sinänsä et ilmapiiri tukee sitä. Opettajat osaa asiansa ja useesti muut ihmiset ympäril motivoituneita nii ainaki saa neuvoo, jos ei ite osaa. Kaikenlaiset ihmiset hyväksytään. Yleisesti ihmiset on Ressussa semi kunnianhimosia ja musta sinne sopiiki jos on itekki kunnianhimonen ja ura on tärkee. Sillon varsinki löytää samanhenkistä porukkaa. Ressu on mielettömän hyvällä paikalla ja sillä on vähän niinku pieni oma alakulttuuri mottoineen ja kamppailupäivineen. Ite olin kympin oppilas ylä-asteella mut nyt tunnen itteni usein tyhmäks ku oon ressussa, kun kaikki muutki on niin hyviä. Mutta muillakin on ollu samoja tuntemuksia, eikä se sinänsä oo huono asia :) että ressuun vaan!

    • Kakkonen Ressusta

      Itse olen nyt toista vuotta Ressussa ja olen todella tyytyväinen valintaani.

      Kun olin ysillä ja yhteishakuvalinnat odottivat, vannoin etten menisi Ressuun. "En mä haluu semmoseen hikkekouluun." Päätinpä kuitenkin huvikseen ja yläasteen tunneiltä päästäkseni käydä Ressun avoimissa ovissa: jo juhlasaliin suunnistaessa olin ällikällä lyöty. Luokkien ovet oli auki, luokissa vallitsi työrauha, opettajat opettivat asiantuntevasti mutta helposti ja usein humoristisestikin ja vaikka osa oppilaista ei tuntia seurannut vaan näpytteli kännykkää, eivät he häirinneet tuntia millään lailla. Nyt omien kokemuksieni jälkeen osaan sanoa, että useimmat opettajat eivät välitä mitä teet tunnilla: luottamus oppilaita kohtaan on vahva. He luottavat, että tiedät mitä teet ja mikä opiskelukeino on sulle hyvä. Opettajat eivät ole koulussa sinua holhoamassa, vaan opettamassa. Jos teet valinnan, ettet tästä aineesta välitä niinkään, se on ok, niin kauan kun et häiritse tuntia. Jos takanani jotkut supattaa, voin ystävällisesti pyytää heitä olemaan hiljaa ja he ymmärtävät. Yläasteella tästä tulisi vuolas "no mitä vittuu sä voit meitä komennella?!"
      Itse olin myös ensimmäisenä vuonna ymmälläni, kun tunnilta sai poistua lupaa pyytämättä esim. vessaan tai vesipulloa täyttämään. Eihän se olisi tullut kuuloonkaan yläasteella!

      No, vakuuttuneena hainpa sitten Ressuun. Kaksi ensimmäistä jaksoa on lähes samanlainen lukujärjestys oman ryhmän kanssa, jolloin on helppo ryhmäytyä ja vaikken enää nää ryhmäläisiäni päivittäin, tiedän että voin kaikille mennä keskustelemaan tarvittaessa ja olemme... no, ryhmä. Heidän kanssa on aina kiva vaihtaa kuulumisia. Niin kauan kun et vain vetäydy itseesi, Ressussa on helppo saada kavereita tai vähintäänkin hyvän päivän tuttuja. Itse en ole Ressussa kohdannut vielä ketään, josta en jostain syystä pitäisi. Ja koska ressulaisia tulee ympäri Suomea ja Helsinkiä, ei valmiita porukoita juurikaan ole, vaan kaikki ovat avoimia juttelemaan muille.

      Mielipiteet kilpailusta vaihtelevat, mutta minusta kilpailua on vain jos itse sitä teet. "Huonompia" arvosanoja ei katsota pahalla, se on jokaisen oma asia. Me ymmärretään, ettei kaikki saa kymppejä. Emme tuomitse.

      Erilaista toimintaakin on ihan mukavasti, tälläkin hetkellä meneillään on musikaaliprojekti, kuoroja (suurkuoro ja pienempi kamarikuoro), kerhoja on shakkikerho ja matikkakerho ja juuri perustettu lukupiiri. Juhlina OPKH panee parastaan, toiminta on mukavaa. Mutta toisaalta, jos bileet ynnä muu kiinnosta, ei haittaa! Sisäänpäinkääntyneitäkin löytyy Ressusta aika paljon, jos haluat viettää illan kotona leffaa katsoen sekin on OK. Ne menevimmät voivat ihmetellä, mutteivat tuomitse. Itse en tule tanssimaan wanhoja, eikä kukaan ole arvostellut mua sen vuoksi.

      Opinto-ohjaus on mahtavaa: kun olen verrannut kokemuksiani isosiskoon, joka kävi Kallion lukion, voin todeta saaneeni huolellista ohjausta. En ole lainkaan pihalla yo-kirjoituksista, kursseista, tai jatko-opinnoista. Jatko-opintojenkin suhteen muuten ollaan hyvin avoimia: osalla ei ole vielä hajuakaan mitä haluaa, osalla on aavistus, osa on selvittänyt viime aikoina mitä haluaa ja osa on tiennyt mitä haluaa jo lapsesta asti. Aiheesta keskustellessa päättäneitä onnitellaan päätöksestä ja kysellään muutamia kysymyksiä, mutta vaikka oma valintani voi olal joidenkin mielestä omituinen, ei valintaani ole koskaan kyseenalaistettu. Ressut kunnioittavat toisiaan. (Tai sitten vaan hengaan liikaa humanistien kanssa, jotka eivät valintaani tuomitse...)

      Sijainti on myös mahtava. Kaikki on lähellä: Kamppi, rauttis, Forum, Stockmann, mäkkäri, subi, kolme eri teehuonetta, pari kahvilaa, kiinalaiset, pizzeriat, uimahalli, Jamera... On ollut tosi mukavaa, kun kerkee ruokkiksellakin Jameraan!

      Jotta viesti olisi realistinen, mainitsen vielä Ressun negatiivisia puolia. Kaikki ei tietenkään ole mahtavaa, mutta täytyy sanoa että plussat voittavat miinukset mennentullen. Huonoja puolia Ressusta on ensinnäki ruokala, joka aiheuttaa päänvaivaa joka vuosi. Käytävillä voi olla aika ahdasta ja meteli saattaa olla suuriakin desibelejä. Kaikki opettajat eivät ole upeita ja mahtavia, mutta kaikille löytyvät omat suosikkinsa. Ja ehkä hiukkasen sitä, että Ressu on kovin luonnontiedepainottunut lukio, eli pitkää matikkaa luetaan paljon ja luonnontieteet ovat suosittuja, minkä vuoksi kaltaiseni humanistit saattavat jäädä hiukan vähemmälle. Esim. lyhyen matikan kursseja on alkupäässä vain yks tai kaks per kurssi, mikä voi tehdä lukujärjestyksen teosta hankalaa. Kerran olen joutunut myös puolustamaan humanistisia aineita, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin. Osikos vielä jotain... no, johonkin Kallioon verrattuna Ressussa ei ole taiteellista toimintaa niin paljon, mutta ei ihmekään ja itse olen ollut tyytyväinen.

      Ainiin ja pst, tulevat ykköset: tänä vuonna ykköset sai kaapit. Tekin varmaan saatte ensi vuonna ;)

      • Suklaatuutti

        Saako Ressuunkin ilmaisen bussilipun jos koulumatkaa tulee yli 5km?


      • Minääääääääää

        Miten valitaan ne oppilaat jotka saavat lähteä ulkomaille vierailemaan ystävyyskouluihin?


      • justsayin
        Suklaatuutti kirjoitti:

        Saako Ressuunkin ilmaisen bussilipun jos koulumatkaa tulee yli 5km?

        ei saa, ylä- ja ala-asteelle saa, koska sehän on pakollinen peruskoulutus. Tukea voi saada!


      • 1+9
        Minääääääääää kirjoitti:

        Miten valitaan ne oppilaat jotka saavat lähteä ulkomaille vierailemaan ystävyyskouluihin?

        Maan kieltä on pitänyt lukea. Yleensä projektit eivät tule täyteen. Painotus voi olla IB tai kansallisen oppilaissa, jotka otetaan mukaan. Itse olen ollut Saksassa ja Ranskassa ja voin kertoa, että kannattaa lähteä!


      • entinenkakkonen-nytabi
        1+9 kirjoitti:

        Maan kieltä on pitänyt lukea. Yleensä projektit eivät tule täyteen. Painotus voi olla IB tai kansallisen oppilaissa, jotka otetaan mukaan. Itse olen ollut Saksassa ja Ranskassa ja voin kertoa, että kannattaa lähteä!

        Nääh, kielen lukeminen ei ole välttämätöntä, mutta lukijat on toki etusijalla, kuten abitkin. Olin just Kiina-projektissa mukana, viikon reissu tehtiin eikä kukaan osannu Kiinaa enempää ku sen ni hao ja xiexie.


    • HarkitsenRessua

      Morjesta! Voisiko joku Ressussa opiskeleva kertoa jotakin IB-linjasta ja sen pääsykokeesta? Millaisia kysymyksiä pääsykokeessa tulee vastaan? Kuinka korkean KA:n pitää olla jotta IB:lle pääsisi? (Itselläni tällä hetkellä 8.5, mutta toivon sekä uskon sen nousevan joulutodistuksessa ysin pintaan.) Kertoisitteko myös, että millaiset tilat ovat yleisesti ottaen ja missä kunnossa ne ovat? Ja sitten vielä onko Ressussa semmosia lepohuoneita, joihin voisi mennä vaikka hypärillä lukemaan tai tekemään omia juttujaan rauhassa?

      • Ressuminäkin

        No meil on pieni kirjasto jonne voi mennä opiskelemaan. Ja sit itsenäisen työn tilassa on tietokoneet vapaasti käytettävissä... Ja käytävilläkin monet opiskelee hypäreillä. Et kyllä aina jostain rauhallinen nurkka löytyy.
        En oo ite IBllä mut oon kuullut et siellä pääsykokeesta tulee puolet pisteistä. Eli ei oo keskiarvorajaa mut kyllä sen varmaan aika hyvä pitäis olla.


    • ressutääl

      Ei kannata tulla, ite oon ressussa kakkosella, enkä jaksais yhtään..
      kauheet suorituspaineet ja tyypit on muutenki iha outoja
      mut omapahan on valintas, mene ja kato

      • Abiressu

        Vaihda kaveriporukkaa, jos on noin kamalaa.


    • siirunpiiru

      Lapseni on Ressussa ja ottaa tosi lunkisti. Silti vetelee kokeista erinomaista ja kiitettävää. Ei todellakaa n oo hikipinko.

    • pablo1

      Menkää juttelemaan koulun opettajien kanssa ni näkisitte millasta siellä oikeasti on. Teidän ÄO:t eroaa varmaan sen verran ettei kukaan oikeasti nettiä tuijottamalla näe kuinka fiksuja tunteja siellä pidetään, vai oletteko selvänäkijöitä? Voitte ehkä jopa vaihtaa koulua jos tarpeeksi kiinnostaa.

    • pablo1

      Suomi muutenkin p*llystä jos menette kouluun miettien miten parhaiten saisin kutosen ??? Älkää menkö kouluun ollenkaan, menkää suoraan töihin.

    • pablo1

      Ja miksi suomalaiset pelkää kilpailua? Senhän on tarkoitettu pitämään mielen raikkaana? Vau, muitakin fiksuja täällä..

      • Ressumies..

        Pidetäänkö siellä anaalibileitä?


      • ressunainen....
        Ressumies.. kirjoitti:

        Pidetäänkö siellä anaalibileitä?

        Täällä puhuu ressu, eikä sellainen jonka kaveri tai joku muu tuttu opiskelee siellä!

        Itse säälittävästi luin tällaisia typeriä keskusteluja, kun itselläni oli edessä yhteishaku. Voin vaan sanoa ettei kannata :) Täällä puhuu niin monet ihmiset, joilla ei ole mitään tietoa koko koulusta. Jos harkitset tulemista ressuun, niin vältä typeriä kuulopuheita.

        On totta, että ressussa melkein kaikilla on aika suuri motivaatio opiskeluun, mutta todellisuudessa oman tavoitteet tekee jokainen itse. Ei ole kilpailua, jos et itse tee sitä. Itse näen joka tapauksessa korkean tason hyvänä asiana, sillä silloin ainakin ymmärtää todelliset vaatimukset miettien jatko-opiskelua jne.

        Ressusta löytyy paljon erilaisia ihmisiä, sillä onhan se iso koulu. Jokainen löytää omat kaverinsa aivan varmasti. Itse pelkäsin ihan turhaan sitä, etten löytäisi samanhenkistä porukkaa :) Ainoana miinuksena ressussa on se, että poikia on tosi vähän...


    • Kierrä_kaukaa

      Ressun lukion kuten monen muunkin eliittilukioiden vaiettu ja varjeltu salaisuus on anoreksia.

    • exabi

      Taas näitä... Huippulukioiden salaisuus on loistava yhteishenki ja hyvät opettajat, jotka rohkaisevat opiskeluun ja keskusteluun. Noissa kouluissa ei tarvitse olla joka aineessa huippua, epäonnistua saa ja silti kannustetaan. Niissä mennään periaatteella "jakinen on jossakin aineessa hyvä". Jengi opiskelee ja bilettää yhdessä, kaikki nörteistä transseksuaaleihin hyväksytään, se on kaiken perusta.

      • Vuoluun

        "jakinen on jossain aineessa hyvä".

        Ei noin huonoilla äidinkielen taidoilla Ressuun pääse. Vuosaaren lukioon ehkä.


    • Tyitii

      Ressuun vaa! Ite meen lahen yhteiskouluun lukioon :) pitää pitää vaa huoli ettei koulusta tuu koko elämää ja ettei just tuu liikaa ressii ja mtn ongelmii :/

    • ressulainen

      Itse pääsin kevään yhteishaussa sisään Ressuun. Vaikka tuttu ja turvallinen lähilukio oli kavereineen houkutteleva, päätin hakea Ressuun koska halusin kokea jotain uutta ja olin kuullut koulusta paljon hyvää. Lisäksi luulen että itseäni kaduttaisi tulevaisuudessa enemmän se ,että en olisi hakenut Ressuun kuin että en olisi hakenut lähilukiooni.

      kohta ressu, aina ressu

    • Anonyymi

      Moi! Tälläisen nopean kysymyksen tänne kirjoitan siinä toivossa että joku kerkeäisi ennen yhteishakujen loppua vastaamaan.. Onko ressussa kuinka paljon musiikkia valinnaisten/bändien muodossa tai pääseekö koulun sisällä musiikkia missä määrin harrastamaan? Olen itse pitkälti musiikkihihhuli, mutta myös kovasti tieteistä kiinnostut ja kovat valinnat on käynnissä että missähän koulussa saisin nämä hyvin tasapainoon.

      • Anonyymi

        En kerennyt ennen yhteishakuja vastaamaan. ;( Vastaan nyt kuitenkin. Ressussa on hyvin paljon erilaisia mahdollisuuksia. Jos kiinnostusta vain löytyy, uskon että mikä tahansa on mahdollista. Ressussa on niin avoin ilmapiiri, että uudet ideat otetaan varmasti ilolla vastaan. Ressussa on paljon esimerkiksi liikunnasta kiinnostuneille. Musiikkia ressussa on paljon myös :). Ressusta on syntynyt nykyään joku kuvitelma, että nörtit on nenä kirjassa 24/7, ja kaikesta pitää saada 10. Tämä EI pidä paikkaansa. Ressussa on ammattitaitoista opetusta ja jokaisen tavoitteet ja toiveet ovat yksilöllisiä. Ressussa on rento ilmapiiri ja mielestäni hyvä yhteishenki! Kannattaa tulla Ressuun :) -Ens vuonna Ressulainen abi


    • Anonyymi

      Olen kuullut, että Ressun Lukiossa kukaan ei ole ikinä saanut huonompi arvosana kun E yo-kirjoituksissa. Joka vuosi puolet oppilaasta saa vähintään 15 L:ää.

      • Anonyymi

        eihä yo-kirjotuksis ees voi saada 15 L:ää... :D


    • Anonyymi

      Noniin tässä uutta tietoa ykköseltä. Eli tosiaankin pääsin Ressuun just tänä vuona, ja siellä on ollut ihan hemo kivaa! Tottakai on vähän ujompaa sakkia, jotka ei esim. käy nasuissa tai kemuissa, mutta ei oo hikkejä kuiteskaan niin paljoo. Kyllähän niitä meidänkin luokalta pari löytyy, mutta sitten on kaksyt muuta hyvää tyyppii. Tottkakai siitä tulee outo ja jännä fiilis, kun on tottunut että käy jossain spurgukoulus roadmanejen kaa, ja sit yhtäkkiä porukka osaakin eikä perseile, mutta tottuu siihen. Toinen pelkoni oli, että Ressussa ois ollu sairaasti rikkaita diplomaattien poitsuja(ja olenkin kuullut että IB-puolella niitä onkin), mutta tavallista sakkia siellä siis on. Päinvastoin moni tulee spurgukouluist! Meilläkin on pari hyvää äijää Kontulasta. Että kyllä kannattaa hakea:)

    • Anonyymi

      Onko ressussa yhtään bileitä tai tuleeko bileisiin mentyä? Tarkoitan siis järjestääkö ihmiset, jotka käyvät ressussa mitää bileitä. Haluaisin ehkä ressuun, mutta haluisin myös elää ”lukio elämää” (bilettämistä kavereiden kanssa ja yk) ja monet tutut ovat sanoneet, että ressussa tulee enemmän opiskeltua ja vai kotona chillaamista. Ja vaikuttaako se, että siellä on vähän poikia mitenkään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe