Kugaan suurempi akku?

kokemusta?

Minulla on neljättä talvea käytössä Kuga ja joka talvi olen onnistunut käyttämään eberin kanssa akun tyhjäksi pätkäajossa. Mutta tänä talvena akku tyhjentynyt jo kahdesti, eikä sitä ole edes mitenkään erityisesti rasitettu, vaan olen yrittänyt pitää sähkölaitteita pois päältä ja välillä ladannut akkua akkulaturillakin. Voiko alkku alkaa kuolemaan jo reilun kolmen vuoden ikäisenä (ajettu 120tkm)? Viikonloppuna oli jopa lataamisen jälkeen vähän nihkeä startti.

Jos akun joutuu vaihtamaan, niin samalla voisi vaihtaa suurempaan, mutta siihen akun muoivikaukaloon ei suurempaa mahdu, mutta onko joku ehkä purkanut kaukalon pois ja minkälaisen akun voisi saada mahtumaan jos vähän sovittelee?

17

5551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisä latausta

Eipä se suurempi akku paljoa auta, jos se ei ehdi latautua!
      Kannattaa laitattaa lisälaturi akkuun, niin sen saa johtoon lataukseen pari kertaa kuussa!! Meillä auttoi V70 akku ongelmaan, nyt pitää laitattaa Mondeoon samanlainen!

• kokemusta?

Nyt on Kugan akku vaihdettu. Hain uuden samanlaisen Fordin huollosta. Akku ei mahtunut kaukalostaan pois, muuten kuin että akkukotelon etuseinä piti irrottaa, lähti tosin helposti irti. Etulevyn irroittamisen jälkeen akku mahtui kolostaan pois, mutta yhtään isompaa akkua tuohon ei heittämällä saa. Jos etulevyn jättäisi pois ja purkaisi ilmanputsarin irti akkun asennuksen ajaksi, niin tuohon saisi muutaman sentin pidemmän akun, mutta eipä siitä tolkutonta hyötyä tulisi.

• Kugalla mennään

Jonkin verran tuohon akkuasiaan auttaa jos lämmitin ei ole käytössä ajon aikana pl. kovimmat pakkaset (asetus löytyy setup-valikosta). Vähentää nyös karstan muodostumista.

• autosähkömies
        Kugalla mennään kirjoitti:

Jonkin verran tuohon akkuasiaan auttaa jos lämmitin ei ole käytössä ajon aikana pl. kovimmat pakkaset (asetus löytyy setup-valikosta). Vähentää nyös karstan muodostumista.

Moottorin käydessä lämmitin saa olla rauhassa käytössä kuten kaikki sähkökojeet koska generaattori tuottaa niille virtaa ja lataa samalla akkua, akkuun ne eivät vaikuta kuin moottorin ollessa pysäytettynä.

• tajusin hiljattain
        autosähkömies kirjoitti:

Moottorin käydessä lämmitin saa olla rauhassa käytössä kuten kaikki sähkökojeet koska generaattori tuottaa niille virtaa ja lataa samalla akkua, akkuun ne eivät vaikuta kuin moottorin ollessa pysäytettynä.

Itsekkin olen aikaisemmin vältellyt sähkölaitteiden käyttöä kylmäkäynnistysten jälkeen jotta akulle riittäisi latausvirtaa. Nyt olen tajunnut että virtaa kyllä riittää, ongelmana on kylmän akun huono virran vastaanottokyky. Eli on täysin turhaa jättää tuulilasin lämmitin tai istuinlämmitin käyttämättä, sillä se virta ei ole akulta pois.

• Mokateko

Jos aijot pitää autoasi vielä useita vuosia niin suosittelen ylläpitolaturia lisälämppärin yhteyteen. Lataa akun aina kun laitat lämmitysjohdon.
      Muuten akut ei kestä kuin 2-3 vuotta.
      Eberi ottaa niin paljon virtaa että akut eivät sitä kauan kestä.
      Siksi niitä pitäisi auttaa lisälaturilla.

• en laita...

Akunvaihtamisesta kolmen vuoden välein on vähemmän vaivaa kuin siitä että laittaa autoa roikkaan joka päivä kun on pakkasta.

• mikä kellekkin sopii
        en laita... kirjoitti:

Akunvaihtamisesta kolmen vuoden välein on vähemmän vaivaa kuin siitä että laittaa autoa roikkaan joka päivä kun on pakkasta.

Minulle ei ole suuri vaiva laittaa pariksi-kolmeksi tunniksi lauantai aamuisin latinkiin..Ja akku on toiminut Mondeossa loistavasti 2vuotta, vaikka ajan lyhyttä pätkää!
        Kertaakaan ei ole virta loppunut!

• Peku1111

Juu, kyllä 2-3 vuoden välein sadan euron 75 kWh akun vaihtaminen on pienempi paha kuin kaikki edellä mainitut toimet. T: Kugan omistaja vv 2008

• Väge

Voiko Kugan Park Heateria ohjelmoida muuta kuin auton käydessä?
      Avaimeton, diesel, 2010 Kuga.

• kugatäälläkin

Voi ohjelmoida, kun laittaa virrat päälle. Autoa ei tarvitse käynnistää. Huom. kun auton käynnistää, niin eberi sammuu, jos setup valikon auxheater kohtaa ei ole ruksittu.

• Sösss

Kuga on ruma tötterö.

• Rumalle-tötterölle

Ja näköjään täälläkin palstalla vajakki vaikuttaa ja viljelee samaa "ruma tötterö" jargoniaan kuin muidenkin merkkien palstoilla.
        Mikähän pojua riivaa?

• UusMondeoTulossa

Itse ssennutin omaan mondeoon lisälaturin ja lohkolämmittimen. Samalla ostin boschin s5 geeli akun. Loppui ongelmat. Tuo lohkolämmitin auttaa siinä tilanteessa kun eber on kuluttanut akun ja on kiire. Pistät lämpöön auton niin 15min päästä daat auton käyntiin.

• tdcikuski

Onkos se niin, että nämä akkupelailut koskevat vain dieselautoja? Bensa-autoissa ei taida lisälämmittimiä tarvita.

• wempasto

No sama ongelma koskee bensamalleja jos sinulla on lisälämmitin(Eber/Webasto)!

Minulla on bensa Kugassa, mutta ei ole vielä ainakaan ollut ikinä akku tyhjä vaikka aika lyhyttä ajoa ajetaan. Taidan silti ostaa ylläpito laturin varmuuden vuoksi lapin reissuun..

• skodapaku

Kuga mun housuni vei? Foordi se vaan rämpii pohja mudissa! Skoda puhaltaa ohi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe