Kugaan suurempi akku?

kokemusta?

Minulla on neljättä talvea käytössä Kuga ja joka talvi olen onnistunut käyttämään eberin kanssa akun tyhjäksi pätkäajossa. Mutta tänä talvena akku tyhjentynyt jo kahdesti, eikä sitä ole edes mitenkään erityisesti rasitettu, vaan olen yrittänyt pitää sähkölaitteita pois päältä ja välillä ladannut akkua akkulaturillakin. Voiko alkku alkaa kuolemaan jo reilun kolmen vuoden ikäisenä (ajettu 120tkm)? Viikonloppuna oli jopa lataamisen jälkeen vähän nihkeä startti.

Jos akun joutuu vaihtamaan, niin samalla voisi vaihtaa suurempaan, mutta siihen akun muoivikaukaloon ei suurempaa mahdu, mutta onko joku ehkä purkanut kaukalon pois ja minkälaisen akun voisi saada mahtumaan jos vähän sovittelee?

17

4783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisä latausta

      Eipä se suurempi akku paljoa auta, jos se ei ehdi latautua!
      Kannattaa laitattaa lisälaturi akkuun, niin sen saa johtoon lataukseen pari kertaa kuussa!! Meillä auttoi V70 akku ongelmaan, nyt pitää laitattaa Mondeoon samanlainen!

    • kokemusta?

      Nyt on Kugan akku vaihdettu. Hain uuden samanlaisen Fordin huollosta. Akku ei mahtunut kaukalostaan pois, muuten kuin että akkukotelon etuseinä piti irrottaa, lähti tosin helposti irti. Etulevyn irroittamisen jälkeen akku mahtui kolostaan pois, mutta yhtään isompaa akkua tuohon ei heittämällä saa. Jos etulevyn jättäisi pois ja purkaisi ilmanputsarin irti akkun asennuksen ajaksi, niin tuohon saisi muutaman sentin pidemmän akun, mutta eipä siitä tolkutonta hyötyä tulisi.

      • Kugalla mennään

        Jonkin verran tuohon akkuasiaan auttaa jos lämmitin ei ole käytössä ajon aikana pl. kovimmat pakkaset (asetus löytyy setup-valikosta). Vähentää nyös karstan muodostumista.


      • autosähkömies
        Kugalla mennään kirjoitti:

        Jonkin verran tuohon akkuasiaan auttaa jos lämmitin ei ole käytössä ajon aikana pl. kovimmat pakkaset (asetus löytyy setup-valikosta). Vähentää nyös karstan muodostumista.

        Moottorin käydessä lämmitin saa olla rauhassa käytössä kuten kaikki sähkökojeet koska generaattori tuottaa niille virtaa ja lataa samalla akkua, akkuun ne eivät vaikuta kuin moottorin ollessa pysäytettynä.


      • tajusin hiljattain
        autosähkömies kirjoitti:

        Moottorin käydessä lämmitin saa olla rauhassa käytössä kuten kaikki sähkökojeet koska generaattori tuottaa niille virtaa ja lataa samalla akkua, akkuun ne eivät vaikuta kuin moottorin ollessa pysäytettynä.

        Itsekkin olen aikaisemmin vältellyt sähkölaitteiden käyttöä kylmäkäynnistysten jälkeen jotta akulle riittäisi latausvirtaa. Nyt olen tajunnut että virtaa kyllä riittää, ongelmana on kylmän akun huono virran vastaanottokyky. Eli on täysin turhaa jättää tuulilasin lämmitin tai istuinlämmitin käyttämättä, sillä se virta ei ole akulta pois.


    • Mokateko

      Jos aijot pitää autoasi vielä useita vuosia niin suosittelen ylläpitolaturia lisälämppärin yhteyteen. Lataa akun aina kun laitat lämmitysjohdon.
      Muuten akut ei kestä kuin 2-3 vuotta.
      Eberi ottaa niin paljon virtaa että akut eivät sitä kauan kestä.
      Siksi niitä pitäisi auttaa lisälaturilla.

      • en laita...

        Akunvaihtamisesta kolmen vuoden välein on vähemmän vaivaa kuin siitä että laittaa autoa roikkaan joka päivä kun on pakkasta.


      • mikä kellekkin sopii
        en laita... kirjoitti:

        Akunvaihtamisesta kolmen vuoden välein on vähemmän vaivaa kuin siitä että laittaa autoa roikkaan joka päivä kun on pakkasta.

        Minulle ei ole suuri vaiva laittaa pariksi-kolmeksi tunniksi lauantai aamuisin latinkiin..Ja akku on toiminut Mondeossa loistavasti 2vuotta, vaikka ajan lyhyttä pätkää!
        Kertaakaan ei ole virta loppunut!


    • Peku1111

      Juu, kyllä 2-3 vuoden välein sadan euron 75 kWh akun vaihtaminen on pienempi paha kuin kaikki edellä mainitut toimet. T: Kugan omistaja vv 2008

    • Väge

      Voiko Kugan Park Heateria ohjelmoida muuta kuin auton käydessä?
      Avaimeton, diesel, 2010 Kuga.

      • kugatäälläkin

        Voi ohjelmoida, kun laittaa virrat päälle. Autoa ei tarvitse käynnistää. Huom. kun auton käynnistää, niin eberi sammuu, jos setup valikon auxheater kohtaa ei ole ruksittu.


    • Sösss

      Kuga on ruma tötterö.

      • Rumalle-tötterölle

        Ja näköjään täälläkin palstalla vajakki vaikuttaa ja viljelee samaa "ruma tötterö" jargoniaan kuin muidenkin merkkien palstoilla.
        Mikähän pojua riivaa?


    • UusMondeoTulossa

      Itse ssennutin omaan mondeoon lisälaturin ja lohkolämmittimen. Samalla ostin boschin s5 geeli akun. Loppui ongelmat. Tuo lohkolämmitin auttaa siinä tilanteessa kun eber on kuluttanut akun ja on kiire. Pistät lämpöön auton niin 15min päästä daat auton käyntiin.

      • tdcikuski

        Onkos se niin, että nämä akkupelailut koskevat vain dieselautoja? Bensa-autoissa ei taida lisälämmittimiä tarvita.


      • wempasto

        No sama ongelma koskee bensamalleja jos sinulla on lisälämmitin(Eber/Webasto)!

        Minulla on bensa Kugassa, mutta ei ole vielä ainakaan ollut ikinä akku tyhjä vaikka aika lyhyttä ajoa ajetaan. Taidan silti ostaa ylläpito laturin varmuuden vuoksi lapin reissuun..


    • skodapaku

      Kuga mun housuni vei? Foordi se vaan rämpii pohja mudissa! Skoda puhaltaa ohi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe