Mikä olisi paras eräpuukko?

poopoppoo

Tarvitsisin sellaisen näppärän puukon eräkäyttöön, eli käyttö olisi jotain kalan perkuuta, sytykkeiden vuolemista ja muuta sellaista mukavaa. Mieluusti sellanen joka kans kestää. Ehdotuksia valinnaksi?

10 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

• olla montaa mieltä, mutta googlaa Marttiinin iso Silver Carbinox. Hinta/laatusuhde hyvä.
    Kannattaa tsekata myös Skinner Martef.

Onhan noita sitten myös Peltosen lyhyempi sissipuukko. Hyvä sekin, ja kestävä mutta painavana vuolussa häviää Silverille.

Nämä on minun näkemykseni, muut saa jatkaa!

- Jorma Pikku-Erä-Jorma -

• Sama minulla. Vaikka väitetään ruostumattomaksi, niin se ei ole sitä, vaikka onkin huoleton. Pikkuisen on liian pehmeä kun hirven nylkee verrattuna hiiliteräksiseen, mutta normaali erätouhussa hyvä. Kahva erinomainen kun on kumiseosta. Terotus helppoa.

Kerran se putosi hirvimetsältä tullessa lumen sekaan. Keväällä löysin ja oli ihan kunnossa ja terävänä paitsi siitä lähtien kahvan pään helaa ei ole ollut kiinni. Se on vain koristeena joten ei haitta.

• Eti jostain Iisakki Järvenpään peruspuukko. Toimii. 25v. kokemuksella. Pari kertaa vasta teroittanu.... :)

• Hommaa tommipuukko joltain sepältä. googleta puukkoseuran sivut sieltä löytyy monenmoista tekijää. Ei noita Marttiineja ole tarkoitettu kuin turisteille kirjahyllyyn.
    Hyviä seppiä on vaikka Pekka Tuominen, Pasi Jaakonaho, Jukka Hankala.

• ainakaan nylkypuukko ole :-)

• Voi äiti taivaassa näitä neuvoa. Paras tollero tyrkyttää vesuria kannettavaksi mukana metsälle. Oletteko te ikänä metsässä edes käyneet?

Metsäpuukolla leikataan leipä, perataan kala, vuolastaan keitistanko ja mitä tarvista nyt tuleekaan. Sitä kanniskellaan aina, se ui ja kastuu, unohtuu kannon päähän ja rantakivelle. Työkalu se on. Rosellin kun pudotat metsään, saat itkeskellä sadan euron tappiota.

Itse teen omat puukkoni, mutta reissussa on aina se sama puukko, kolhittu ja kolhuinen, nahkatuppi jo enemmän musta kuin nahan värinen. Mutta puukkoa aina hyvässä terässä, kun teroitan sen ennen reissua. Näyttelukapineet ovat sitten muita kuin käyttöpuukkoja.

Metsäpuukoksi suosittelen muuten Moraa. Se on kymppi, jos puukko reissussa katoaa.

• Mora on ominaisuuksiltaan kuin lada. Ihan käyttökelpoinen, muttei sovellu hyvin oikein mihinkään. Kaikesta huolimatta mora on kunnon työkalu. Parasta perusmorassa on punainen kahva, sillä se löytyy näin helpommin siitä kannon nokasta.
      Itse käytän sepän takomaa hiiliteräspuukkoa lyhyellä terällä. Vuolu- ja leikkuuominaisuudet ovat aivan toiselta planeetalta kuin moralla. Vaatii kylläkin enemmän huolenpitoa ja maksaa moninverroin.

• Iso Ilves, siinä on hinta ja laatu kohdanneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.