SEN:n pääsihteeri

15

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nopeasti lukien Heikki Huttunen toisaalta puhuu kyllä vallan rakenteista vapautumisesta, mutta paljon muustakin. Hän puhuu alemmuuskompleksista. Hän haluaa meidän ottavan eli tuovan esille ne positiiviset asiat, joita luterilaisuus on tuonut maahamme ja tuo maahamme. Näin minä tuon jutun keskiosaa ja loppupuolta ymmärsin. Eli ei katsota asioita aina negaation kautta, vaan nähdään hyvät asiat.

Tuula -pappi

• alipaineoktaavi

Ai ihminen vai? ai hyvän kautta? huu, aika mullistavaa. Kykeneeköhän aivot sellaiseen!

Taidan olla kyynisellä päällä...

• Niin, jostain syystä se, että ennen kirkko oli vahvasti, nyt jo osittain päässyt tuosta ”luterilaisesta alemmuudestaan” eteenpäin.

”Luterilaista kirkkoa on syyllistetty niin vääränlaisesta työetiikasta kuin synnin ylikorostamisesta.”

Sitten Huttunen kertoo sen, mikä luterilaisuudessa on hyvää;

”- Luterilainen kirkko on kansanvalistuksen kirkko, lukutaidon kirkko, sen että ihminen ottaa omaan käteensä Raamatun ja Jumalan ilmoitus tulee ihmisen omaan älylliseen ja hengelliseen elämään. Luterilainen kirkko on Jumalan Sanan ja sen julistamisen kirkko, ei pelkästään synnin vaan se on armon julistamisen kirkko. Armon sana saisi tulla enemmän oikeuksiinsa.”

”Huttunen muistuttaa myös, että luterilaiseen identiteettiin kuuluvat myös työn ja rehellisyyden arvostaminen.
      - Minulle ne merkitsevät Jumalan kuvaan ihmisessä kuuluvaa luovuutta ja lähimmäisenrakkaudesta nousevaa yhteisvastuuta.”

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10015-senn-paasihteeri-toivoo-suomalaisten-vapautuvan-qluterilaisuuskompleksistaanq

Ehkä juuri se, että kirkko vapautuisi tuosta kahleestaan valtioon, toisi paljon juuri sitä hyvää että kirkko voisi vapaammin julistaa evankeliumia?

• En minä siteerannut kuin otsikkoa. Mitä itse jutussa pääsihteeri puhui, niin se puhe oli sellaisen miehen jolla on oma lehmä ojassa.

• Ehkä ensi kerralla maltat lukea koko artikkelin? Ettei tule ihan sokkona lainattua…

• mummomuori kirjoitti:

Ehkä ensi kerralla maltat lukea koko artikkelin? Ettei tule ihan sokkona lainattua…

Minä lainasin otsikkoa pelkästään. Ja kerroin olevani sen otsikon kanssa samaa mieltä. Otsikon voi ymmärtää kahdella tapaa. Ymmärrän sinulle tuon olevan vaikea juttu ymmärtää, enkä pyydä sinua edes yrittämään.

• alipaineoktaavi
        mave kirjoitti:

Minä lainasin otsikkoa pelkästään. Ja kerroin olevani sen otsikon kanssa samaa mieltä. Otsikon voi ymmärtää kahdella tapaa. Ymmärrän sinulle tuon olevan vaikea juttu ymmärtää, enkä pyydä sinua edes yrittämään.

Kehoitan tässä lööppimaailmassa ihan vilpittömästi kertomaan, jos olet vain otsikon kanssa samaa mieltä.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288527487471.html

Kuten huomaat, ei kaikkia yhden koulun opettajia aseisteta. Yksi tai kaksi vain. Huoh, mikä helpotus!

• alipaineoktaavi kirjoitti:

Kehoitan tässä lööppimaailmassa ihan vilpittömästi kertomaan, jos olet vain otsikon kanssa samaa mieltä.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288527487471.html

Kuten huomaat, ei kaikkia yhden koulun opettajia aseisteta. Yksi tai kaksi vain. Huoh, mikä helpotus!

"Ei se ekumenian hakeminen aivan turhaa ole. Minäkin olen tuota mieltä, että suomalaisten on aika vapautua luterilaisuuskomplekisista. "

Kuinka paljon selkeämmin sen pitää kertoa?

• alipaineoktaavi
        mave kirjoitti:

"Ei se ekumenian hakeminen aivan turhaa ole. Minäkin olen tuota mieltä, että suomalaisten on aika vapautua luterilaisuuskomplekisista. "

Kuinka paljon selkeämmin sen pitää kertoa?

"Minä lainasin otsikkoa pelkästään. Ja kerroin olevani sen otsikon kanssa samaa mieltä. Otsikon voi ymmärtää kahdella tapaa."

No keskustelu ei kyllä etene nätisti jos yhtäkkiä muutat mielipiteitäsi päinvastaiseen.

"Minä lainasin otsikkoa pelkästään. Ja kerroin olevani sen otsikon kanssa samaa mieltä. Otsikon voi ymmärtää kahdella tapaa."

No keskustelu ei kyllä etene nätisti jos yhtäkkiä muutat mielipiteitäsi päinvastaiseen.

Ja missäköhän kohtaa muutin? Kerro. Aloituksessa oli ihan sama juttu ja tuossa kohtaa väänsin sen rautalangasta mummonmuorille. Hän kun vaatii sitä.

• alipaineoktaavi
        mave kirjoitti:

Ja missäköhän kohtaa muutin? Kerro. Aloituksessa oli ihan sama juttu ja tuossa kohtaa väänsin sen rautalangasta mummonmuorille. Hän kun vaatii sitä.

Ensin sanoit, että lainaat pelkästään otsikkoa. ""Ei se ekumenian hakeminen aivan turhaa ole. Minäkin olen tuota mieltä, että suomalaisten on aika vapautua luterilaisuuskomplekisista. "" Taas ei ole suoran otsikosta. Menee vähän turhaksi selkkaamiseksi nyt tämä homma.

Ensin sanoit, että lainaat pelkästään otsikkoa. ""Ei se ekumenian hakeminen aivan turhaa ole. Minäkin olen tuota mieltä, että suomalaisten on aika vapautua luterilaisuuskomplekisista. "" Taas ei ole suoran otsikosta. Menee vähän turhaksi selkkaamiseksi nyt tämä homma.

Unohtui siitä siteerauksesta lainausmerkit. Se siteeraus oli kuitenkin omassa kappaleessa ylempänä, joten olisi luullut ymmärtävän asian. Lisäksi laitoin linkin ylemmäksi, jospa jotakin kiinnostaisi asia mistä se on irrotettuna. Tuo olisi ollut kielletty aloitus, jos en olisi sitä kommentoinut. Lisäksi halusin täsmentää asiaa.

Alussa kerroin " Ei se ekumenian hakeminen aivan turhaa ole". Minä olen kritisoinut sitä, että kirkko haaskaa rahaa ekumenian hakemiseen. Siiinä kun on lopputuloksena suunnilleen "Jeesus on Jumalan poika". Ihan turhanpäiväisistä asioista ne käytännössä pääsee sopuun. Ainoastaan piispoja ja pappeja voi hiertää nuo asiat. Sitten ne vielä röyhistelee ekumenian olemattomilla saavutuksilla. Saavutuksilla mistä kansa ei ole edes tiennyt olevan erimielisyyttä tai miten se edes vaikuttaa asioihin.Rahaa palaa perkeleesti, mutta kirkkohan se priorisoi rahojensa käytön. Eihän he ikinä tulekkaan olemaan hyväntekijöitä, kun rahat haaskataan turhuuteen. Tuolla ylempänä siteeratulla lauseella viittasin minun ja kirkkojen väliseen ekumeniaan..ihan vain sarkastisesti. Heille kun on niin tärkeää ME vs muut.

Toisessa lauseessa sitten täsmensin olevani asiasta samaa mieltä . Sivulauseessa kerroin mistä olen samaa mieltä..

Nyt loppuu jo rautalanka, joten paremmin en enää osaa purkaa tuota.

• alipaineoktaavi
        mave kirjoitti:

Unohtui siitä siteerauksesta lainausmerkit. Se siteeraus oli kuitenkin omassa kappaleessa ylempänä, joten olisi luullut ymmärtävän asian. Lisäksi laitoin linkin ylemmäksi, jospa jotakin kiinnostaisi asia mistä se on irrotettuna. Tuo olisi ollut kielletty aloitus, jos en olisi sitä kommentoinut. Lisäksi halusin täsmentää asiaa.

Alussa kerroin " Ei se ekumenian hakeminen aivan turhaa ole". Minä olen kritisoinut sitä, että kirkko haaskaa rahaa ekumenian hakemiseen. Siiinä kun on lopputuloksena suunnilleen "Jeesus on Jumalan poika". Ihan turhanpäiväisistä asioista ne käytännössä pääsee sopuun. Ainoastaan piispoja ja pappeja voi hiertää nuo asiat. Sitten ne vielä röyhistelee ekumenian olemattomilla saavutuksilla. Saavutuksilla mistä kansa ei ole edes tiennyt olevan erimielisyyttä tai miten se edes vaikuttaa asioihin.Rahaa palaa perkeleesti, mutta kirkkohan se priorisoi rahojensa käytön. Eihän he ikinä tulekkaan olemaan hyväntekijöitä, kun rahat haaskataan turhuuteen. Tuolla ylempänä siteeratulla lauseella viittasin minun ja kirkkojen väliseen ekumeniaan..ihan vain sarkastisesti. Heille kun on niin tärkeää ME vs muut.

Toisessa lauseessa sitten täsmensin olevani asiasta samaa mieltä . Sivulauseessa kerroin mistä olen samaa mieltä..

Nyt loppuu jo rautalanka, joten paremmin en enää osaa purkaa tuota.

Se on valitettavan helppoa aina sanoa mikä menee pieleen tai mihin ei ole tyytyväinen. Ja varsinkin kun on kyseessä raha, niin johan alkaa ihmisten tunteet kuumentua. No, siitä on helppo kinastella, kun ei varmaan enaa kauheasti jaksa tapella siitä, pitääkö kaste ottaa missä vaiheessa. Se on kai jo ratkaistu jollain tasolla.
        Joitain konsteja ja joitain tekoja on kuitenkin pakko kokeilla ja testata. Ja aiheuttaahan se tuloksiakin, vaikka sitten tyytymättömyyttä:) Isot instituutiot kuitenkin käänytvät hitaasti.. missä taas on omat hyvät ja huonot puolensa.
        Kirkolla on paljon pieniä seurakuntia, ne voisi kokeilla kaikennäköisiä asioita niissä pienissä piireissä ja sitten ottaa käyttöön toimivimmat. Vähän niinkuin Suomi Euroopassa voisi olla Pitäjänmäen seurakunta Suomessa.

• älä yritä

Sinä olet vähän liian heppoisin asein tässä liikenteessä. Pelkästä otsikostako pitäisi tässä keskustella?

Ajattele jos koulussa opettaja pyytäisi sinua pitämään esitelmän jostain aiheesta ja sinä olisit ymmärtänyt vain otsikon, niin minkä arvosanan esitelmästä saisit?

Kyllä se olisi hylätty suoritus.

• Mietippä miten paljon on keskustelu saatu aikaan yhdestä lauseesta "Jeesus on Jumalan poika"...

Minkä laitoin aloitukseen oli minun löytämä porkkana artikkelista. Mitään muuta siinä ei sitten ollutkaan. Se on aika hyvin, jos minulla ja SEN:n pääsihteerillä on joku yhteinen kanta. Linkitin tuo uutisen, josko joku muu löytäisi siiten enemmän yhteistä asiaa..

Mitä tulee tuohon otsikkoon. Otsikon pitäisi kertoa mitä teksti sisältää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1672
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      908
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      872
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      872
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      849
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      793
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      789
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      745
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      730
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      730
    Aihe