Voisiko joku valaista, mitkä ovat biologisen isän todelliset oikeudet lapseen. Tulin raskaaksi yhden yön jutun seurauksena. Päätin, että pidän lapsen sen synnyttyä. En aikonut kertoa isälle mitään, koska kyse oli vain yhdestä yöstä, enkä halua hänen osallistuvan elämääni enää millään tapaa. Mutta nyt isä on saanut selville, että olen raskaana hänelle ja vaatii, että saisi osallistua lapsen elämään. En ole kiinnostunut hänen rahoistaan, enkä todellakaan halua jakaa lastani hänen kanssaan. Enkä nyt kysele, että mikä on eettisesti oikein, että kuuluisiko lapsella olla oikeus myös isään. Haluan tietää, voiko isä vaatia lakiteitse itselleen oikeuden lapsen elämään. Minulla ja isällä ei ole yhteistä tulevaisuutta, en halua pitää yhteyttä häneen ja mutkistaa asioita. Lapsi saa isän, jos joskus löydän miehen itselleni, mutta ennen sitä hän ei voi kaivata ihmistä, jota ei edes ole ikinä tavannut. Jos hän vanhempana haluaa ottaa yhteyttä isään niin en estele, mutta en haluaisi pienen lapsuutta sekoittaa vuoroviikoilla jne.
Biologisen isän oikeudet
21
3950
Vastaukset
- sossupaholainen
Hänellä on oikeus tulla virallisesti isäksi. Eli sinä voit kieltäytyä isyyden selvittämisestä lastenvalvojan luona, mutta mies voi viedä asian käräjäoikueteen, jossa hänet "tuomitaan" isäksi. Kun isyys on vahvistettu (oikeuden päätös), isällä on elatusvelvollisuus,mutta hän ei ole automaattisesti lapsen huoltaja. Jos hän haluaa yhteishuollon, mutta jos sinä kieltäydyt, asia menee taas oikeuteen, missä hän todennäköisesti saa yhteishuoltajuuden. Mutta ei yhteishuolto mitään vuoroviikkoasumista tarkoita. Kun isyys on vahvistettu, pitää tehdä sopimus tapaamisista, ihan riippumatta siitä onko yhteis-vai yksinhuolto. Jos tapaamissopimusta tai tuomiota ei ole, ei sinun tarvitse antaa lasta isälle. Tapaamissopimuksessa sovitaan ajat jolloin lapsi tapaa isäänsä. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen tapaamisista, niistäkin päättää käräjäoikeus.
- 5+10
Raskausaika kasvattaa ihmisenä ja todennäköisesti ajattelet asioista jo heti lapsen synnyttyä toisellatapaa, mutta viimeistään siinävaiheessa kun naapurin kakarat alkavat ilkkua lastasi äpäräksi. Ylipäätään lapsia ei pitäisi hankkia ennenkuin on edes jonkinlaisia valmiuksia vanhemmuuteen.
- Ymmyrkäinen
Nykyajan kakarat eivät edes tiedä mikä äpärä on, suurin osa lapsista kun syntyy avoliiton ulkopuolella!
- Ymmyrkäinen
Ymmyrkäinen kirjoitti:
Nykyajan kakarat eivät edes tiedä mikä äpärä on, suurin osa lapsista kun syntyy avoliiton ulkopuolella!
Siis avioliiton ulkopuolella.
- 5+10
Ymmyrkäinen kirjoitti:
Siis avioliiton ulkopuolella.
Ongelma on siinä, että suurimmalla osalla näistä lapsi kuitenkin tuntee ja tietää isänsä. Tilannehan on kokonaan toinen, jos lapsi ei saa tietää edes isänsä nimeä, vaikka lapsen äiti voisi sen kertoa, mutta pitää omana tietonaan itsekkäistä syistä. Se on vääryys lasta kohtaan ja loukkaa räikeästi lapsen oikeuksia. Sen asian käsittäminen, että lapsella on itsenäiset, huoltajasta riippumattomat perusoikeudet, on kynnyskysymys kelvolliseen vanhemmuuteen
- ÄLÄ tunnusta isää
Ainakin ennen oli niin ETTEI äitiä voinut pakottaa tunnustamaan isää eli siis pakottaa DNA testeihin, ainoastaan isän oli pakko suostua tai poliisit tulivat ottamaan sen väkisin.
Muutenkaan sinun EI kannata suostua myöntämään kyseistä miestä isäksi, koska silloin olet hänen elatusapunsa varassa.
Jollei lapsellasi ole tunnustettua isää, (joka ei siis voi maksaa elareita) sossu maksaa ne sinulle.
Sekin hyvä puoli siinä on ettei isä voi viedä lastasi sinulta pois halutessaan.
Lapsi voi kuitenkin joskus aikanaan periä isänsä, jos täysi-ikäisenä vaatii DNS-testiä.- Sossupaholainen
Kuten edellä kirjoitin, isä voi vaatia isyytensä vahvistamista oikeudesta vastoin äidin tahtoa.
- sfcdcseg
Sinun lapsesi? Eikös se nyt ole hänenkin lapsensa? Sinällään kunnioitettavaa että hän haluaa olla lapsen elämässä mukana, ja hänellä on myös laillinen oikeus siihen, aivan kuten sinullakin. Helpointa olisi jos saisit sovittua asiat hänen kanssaan, hän ei varmasti ole kuitenkaan haluamassa lapsen huoltajuutta?
- jddkslf
Kaksi juttua haluan kertoa sinulle. Nämä eivät ole eettisiä moitteita vaan käytännön asioita.
Käytännössä tiedän työni puolesta, että lapsi ryhtyy viimeistään 9 tai 10 vuotiaana kaipaamaan isäänsä, vaikka ei olisi kuullut tästä koskaan mitään. En tiedä, miksi juuri tässä iässä lapset heräävät asiaan, mutta niin erittäin usein tapahtuu.
Toinen asia on sitten se, jos joskus todella löydät hyvän miehen rinnallesi, hän saattaa miettiä, miksi et ole pitänyt mitään yhteyttä lapsen isään, vaan olet siis käytännössä estänyt lasta tuntemasta isäänsä. Se vaikuttaa uuteen suhteeseen miehen kanssa. - Lakiapua tarvitseva
Kiitos vastauksista! Jos hänellä todellakin on mahdollisuus vetää juttu oikeuteen, siitä vasta murheita syntyykin. Minun täytyy vielä harkita asioita. Kaikki olisi ollut niin hyvin, jos hänellä ei olisi ollut oikeutta puuttua elämäämme mitenkään. Olen kuitenkin jo 29-vuotias. Minulla on hyväpalkkainen vakityö, säästöjä ja lähes maksettu asunto. En kaipaa miehen elatusmaksuja tai hänen apuaan. Asuisin mielelläni lapsen kanssa kahden ilman ylimääräisiä riitoja ja stressaamista.
Mies on sen verran itsepäinen (kyseessä siis tutun tutun tuttu, joten tiesin hänestä entuudestaan jotain), että en usko, että hän luovuttaa. En myöskään pidä miehen historiasta, kun näin myöhemmin olen hänestä udellut. En halua sellaista miestä lapseni lähelle. Tarkemmin en selittele, etten vielä lisäksi saa kunnianloukkaussyytettä tänne haukkumisesta.
Mitä mahdollisuuksia minulla on? Pakko suostua olemaan lapseni silmissä se pahis, joka ei anna tavata isäänsä kuin kerran kuussa tai mitä oikeus sitten määräisikään tai pilaamaan elämäni/mme retuuttamalla lasta edestakaisin? Ja kyllä, tiedän, että itse tämän sopan itselleni keitin, että siitä on turha tulla vinoilemaan. Ei pitäisi luottaa pelkkiin pillereihin.- sossupaholainen
Mistä tiedät että tulossa on stressiä ja riitoja? Jopa rikolliset voivat olla hyviä isiä. Et voi tietää millainen isä hänestä tulee. Ja joka toinen viikonloppu (se "normaali" tapausoikeus) ei ole mitään retuuttamista. Jos teette tapaamisista tarkan sopimuksen kellonaikoineen, ja noudatatte sitä molemmat, ei tapaamisista tule stressiä kenellekään. Enemmän stressiä (lapsellekin) aiheutat jos jatkat riitelyä kaikesta ja joku juttu on koko ajan oikeudessa. Jos isä siis on sellainen, että hän vie asiat oikeuteen tarvittaessa.
Mutta jos nyt välttämättä haluat pitää hänet ulkopuolella, niin kieltäydyt isyydenselvityksestä lastenvalvojan luona ja odotat isän reaktiota. Jos hän ilmoittaa haluavansa tunnustaa isyytensä, suostut siihen ennen kuin asia menee oikeuteen, koska oikeus joka tapauksessa vahvistaisi isyyden. Jos isä haluaa yhteishuoltajuuden, voit tietysti kieltäytyä. Hyvä asianajaja saattaisi jopa saada yksinhuoltajuuden pysymään oikeudessakin, mutta vähän epäilen sitä. Joka tapauksessa riita todella sressaa ja vastapuoli yrittää kaivaa esiin kaikki virheesi ja puutteesi. Tapaamiset isä saa riippumatta siiä onko yhteis-tai yksinhuolto. Siinäkin kannattaa miettiä, lähteekö oikeuteen. Se tulee kalliiksi ja jos stressiä pelkäät, niin oikeudenkäynnit sitä ainakin aiheuttaa. sossupaholainen kirjoitti:
Mistä tiedät että tulossa on stressiä ja riitoja? Jopa rikolliset voivat olla hyviä isiä. Et voi tietää millainen isä hänestä tulee. Ja joka toinen viikonloppu (se "normaali" tapausoikeus) ei ole mitään retuuttamista. Jos teette tapaamisista tarkan sopimuksen kellonaikoineen, ja noudatatte sitä molemmat, ei tapaamisista tule stressiä kenellekään. Enemmän stressiä (lapsellekin) aiheutat jos jatkat riitelyä kaikesta ja joku juttu on koko ajan oikeudessa. Jos isä siis on sellainen, että hän vie asiat oikeuteen tarvittaessa.
Mutta jos nyt välttämättä haluat pitää hänet ulkopuolella, niin kieltäydyt isyydenselvityksestä lastenvalvojan luona ja odotat isän reaktiota. Jos hän ilmoittaa haluavansa tunnustaa isyytensä, suostut siihen ennen kuin asia menee oikeuteen, koska oikeus joka tapauksessa vahvistaisi isyyden. Jos isä haluaa yhteishuoltajuuden, voit tietysti kieltäytyä. Hyvä asianajaja saattaisi jopa saada yksinhuoltajuuden pysymään oikeudessakin, mutta vähän epäilen sitä. Joka tapauksessa riita todella sressaa ja vastapuoli yrittää kaivaa esiin kaikki virheesi ja puutteesi. Tapaamiset isä saa riippumatta siiä onko yhteis-tai yksinhuolto. Siinäkin kannattaa miettiä, lähteekö oikeuteen. Se tulee kalliiksi ja jos stressiä pelkäät, niin oikeudenkäynnit sitä ainakin aiheuttaa.>>Jos isä haluaa yhteishuoltajuuden, voit tietysti kieltäytyä. Hyvä asianajaja saattaisi jopa saada yksinhuoltajuuden pysymään oikeudessakin, mutta vähän epäilen sitä. Joka tapauksessa riita todella sressaa ja vastapuoli yrittää kaivaa esiin kaikki virheesi ja puutteesi.
- Laki ja oikeus
Mielestäni aiheen viestien perusteella näen yhden vaihtoehdon, mikä ei ole tullut vielä esille:
Abortti. Vallitsevassa tilanteessa kaikkien osapuolten kannalta kokonaisvaltaisesti paras ratkaisu, etenkin lapsen. Mikäli raskaus ei ole edennyt 12. raskausviikolle. Myöhemminkin sen voi vielä tehdä, mutta silloin syiden pitää olla painavia.
Pidempään eri skenaarioita läpikäyvään analyysiin lienee tuskin tarvetta.- Rajat011
Näin taitaa valitettavasti asia olla.
" Kaikki olisi ollut niin hyvin, jos hänellä ei olisi ollut oikeutta puuttua elämäämme mitenkään."
Tällainen ajattelu vielä 2000-luvulla on järkyttävää, koska nyt on kaikki oikeudet myös luuseri-isiilä. Pitää ymmärtää, miten tärkeää on etukäteen ehkäistä. Ei niitä lapsia mennä itselle tekemään, usein isistä voi paljastua vaativa luonne syntymän jälkeen. Miksi joku alkaa moiseen aivan omin kehnoin aivoituksin?
Aloituskin kertoo miten hutera on naisen käsitys lapsen jatkosta, oikeuksista. Ollaan suomessa, ei missään Romaniassa, yksin päätettyä synnytyksiä ei vaan tehdä täällä. Lapsen kohtalo surkea, tukeakaan molemmilta olemassaololle.
- Lakiapua tarvitseva
Haluan saada lapsen, joten aborttia en nähnyt vaihtoehtona.
Juttelin uudelleen vielä yhteisen tuttavamme kanssa ja päätin yrittää selvittää puhumalla asiat miehen kanssa. Ehkä hän ei ole niin mahdoton kuin millaisen vaikutelman olen puheiden perusteella saanut. Inhoan riitelyä ja siksi yrittänyt vältellä tilannetta. Asenne aiemmin minua kohtaan oli niin hyökkäävä, mutta ehkä se johtui juuri siitä, etten ollut itse kertonut lapsen tulosta vaan saanut kuulla monen mutkan kautta. Jos puhuminen menee hänen osaltaan huutamiseksi niin poistun paikalta ja teen kuten sossupaholainen ehdotti. Kieltäydyn isyydenselvityksestä ja katsotaan sitten riittääkö miehellä vielä kiinnostusta asiaan sen jälkeen.
Olen kuitenkin niin onnellinen kasvavasta masustani ja vauvan tuloon valmistautumisesta, että ei mikään murhe voi olla niin suuri, että pilaisi tätä. Kyllä kaikki varmasti järjestyy. Mutta saa silti pitää peukkuja :)Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1983/19830361
Laki lapsen elatuksesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704nix_nax kirjoitti:
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1983/19830361
Laki lapsen elatuksesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704Isyyslaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750700- izvtc
"Haluan saada lapsen, joten aborttia en nähnyt vaihtoehtona. "
Onpas luulot. Jos nyt munasarjat omistaa, ei se vielä riitä molempien vanhempien malliksi. Inhottava naisihminen juuuri tällainen tapaus, kuvittelee voivansa olla jumala. Varmaan joku moraali "veltto" muslimit niitä lykkii täällä alaikäisinä? - Sutki.akka
"Haluan saada lapsen, joten aborttia en nähnyt vaihtoehtona. "
Et sinä voi näitä asioita yksin päättää. Olet tyhmä ja alkeellinen olento.
Hommaa lapsesi sellaisen kanssa, joka sopii isäksi ja hoitaa sun lastas.
Järkyttävää toisen ihmisen siittiöpankkina pitämistä, josta seuraa myöhemmin perimysoikeus.
"Asenne aiemmin minua kohtaan oli niin hyökkäävä, mutta ehkä se johtui juuri siitä, etten ollut itse kertonut lapsen tulosta vaan saanut kuulla monen mutkan kautta. Jos puhuminen menee hänen osaltaan huutamiseksi niin poistun paikalta ja teen kuten sossupaholainen ehdotti. Kieltäydyn isyydenselvityksestä ja katsotaan sitten riittääkö miehellä vielä kiinnostusta asiaan sen jälkeen.
Olen kuitenkin niin onnellinen kasvavasta masustani ja vauvan tuloon valmistautumisesta"
Varsinainen "ahne piru", ottaa kirsikat kakusta ja potkaisee toisen ulos. Kyllä väärin teit. Olet hyväksikäyttänyt vain toista ILMAISENA SIITTIÖPANKKINA. Ei ollut itse kertonut, kuuli kyliltä , häh? Siis niin sivistymätön ja vielä käytti poikaa hyväkseen, itse on vanha ämmä 30 ja toinen teini?
- turkinhihaan
aikonaan vuonna 94 henkailin tuupovaaran pimun kanssa
tuli tiineksi josta en tienny. vuonna 2017 tyttö etsii isää
joka oli annettu syntymän jälkeen lapsettomille vanhemmille
että tälleen - Siittiöpnkin.asiakas
Aloittajalle, jos olet käyttänyt toista ihmistä ILMAISENA SIITTIÖPANKKINA LUVATTA, KERTOMATTA EDES ASOISTA. Olen maallikkona sitä mieltä, että sun "siittiöpankin" käytön ei pitäisi edellyttää lain suomaa perintöä tai yhteydenpitoakaan biologiselta isältä.
Sittiöpankin lahjoittajat eivät yleensä edes anna nimiään julki, niinpä sen asiakkeille ei voi olla mitään velvollisuuksiakaan. Suomen laissa on puute, koska julkinen haluaa maksattaa muille kuin valtiolle tällaiset kulut.
Pyytäisin typerystä käyttämään ihan laillista siittiöpankkia jatkossa omaan siittämiseensä. Siitä menee menee, mutta eipä tainnut olla rahaa siihen, vai miksi kaapata "perintöjä itselleen" yms. näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942