Olen viimeaikoina miettinyt, voidaanko suurperheissä voida hyvin henkisesti. Ihminen tarvitsee yksilöllistä huomiota ja tiivistä vuorovaikutusta, kuuntelua ja kannustusta, jotta itsetunto kehittyy myönteisesti. Vaikka isoissa perheissä vanhempien ja lasten välinen aika olisikin vähäisempää verrattuna perheisiin, joissa on vähän lapsia, mielestäni vähäisempikin aika voi olla aivan riittävää. Edellytyksenä on tietenkin se, että vanhemmat kohtaavat AIDOSTI, läheisesti lapsensa.
Olen itse suurperheestä, ja olen kokenut etten saanut juuri ollenkaan positiivista palautetta. Positiivisen palautteen puute on saanut itsetuntoni todella huonoksi. Uskon kuitenkin, että riittävän hyvä vuorovaikutus ja tunteista puhuminen, avoin kohtaaminen saa aikaan sen, että suurperheiden lapset kehittyvät henkisesti aivan normaalisti ja tasapainoisesti. Mitä mieltä olette?
Suurperheessä voidaan voida hyvin!
3
242
Vastaukset
- piip piip
Meillä on neljä lasta ja pyrimme aina järjestämään heille yksilöllistä aikaa, monesti se onnistuu ihan arjen askareissa. Otan yhden lapsen kauppa asioille mukaan ja siinä ohessa saamme jutella koulusta,kavereista jne. Huomaan myös lasten nauttivan kun saavat auttaa kaupassa vaikka hakemalla jotain pieniä asioita ostoskärryyn ja aina muistan kehua kuinka hyvin osasit oikean tuoda ja kuinka reipas lapsi on kun halu auttaa asioissa on niin aitoa. Teemme lasten läksyt aina isän ja äidin kanssa yhdessä, lisäksi kaksi nuorimmaista menee aikaisemmin nukkumaan kun isoimmat joten saamme illalla vain olla yhdessä sohvalla ja katsella elokuvaa. Pienimmät saavat huomionsa kun isoimmat ovat koulussa, lisäksi tuollainen taapero muutenkin vaatii osakseen paljon huomiota ihan vain perustarpeillaan. onhan se haasta pitää jokainen lapsi yksilönä ja antaa sitä omaa aikaansa sekä muistaa aina myös positiivinen palaute. En usko että perheen koolla on asiaan merkitystä vaan vanhempien omilla tavoilla ja antaumuksella. Yhden lapsen kanssa voi elämä olla ihan yhtä lapsenkeskeistä elämää kun useamman lapsen taloudessa. Pyrin itse kasvattamaan lapseni niin että heillä olisi terve itseluottamus ja uskallus luottaa omaan arvostelukykyynsä :)
- tions
Kuulostaa ihailtavalta, nostan kyllä hattua!:) Jos minulla on joskus omia lapsia, haluaisin, että voin viettää aikaa heidän kanssaan samalla tavalla kuin sinä piip piip. Ja nimenomaan tuo positiivinen palaute on erittäin tärkeää! Jos sitä saa edes jonkin verran, se on aina plussaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17622339Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant759542Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.317523Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va826355SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1836010Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot445029HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084656Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1014406Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo902113Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k821399