Suurperheessä voidaan voida hyvin!

tions

Olen viimeaikoina miettinyt, voidaanko suurperheissä voida hyvin henkisesti. Ihminen tarvitsee yksilöllistä huomiota ja tiivistä vuorovaikutusta, kuuntelua ja kannustusta, jotta itsetunto kehittyy myönteisesti. Vaikka isoissa perheissä vanhempien ja lasten välinen aika olisikin vähäisempää verrattuna perheisiin, joissa on vähän lapsia, mielestäni vähäisempikin aika voi olla aivan riittävää. Edellytyksenä on tietenkin se, että vanhemmat kohtaavat AIDOSTI, läheisesti lapsensa.

Olen itse suurperheestä, ja olen kokenut etten saanut juuri ollenkaan positiivista palautetta. Positiivisen palautteen puute on saanut itsetuntoni todella huonoksi. Uskon kuitenkin, että riittävän hyvä vuorovaikutus ja tunteista puhuminen, avoin kohtaaminen saa aikaan sen, että suurperheiden lapset kehittyvät henkisesti aivan normaalisti ja tasapainoisesti. Mitä mieltä olette?

3

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piip piip

Meillä on neljä lasta ja pyrimme aina järjestämään heille yksilöllistä aikaa, monesti se onnistuu ihan arjen askareissa. Otan yhden lapsen kauppa asioille mukaan ja siinä ohessa saamme jutella koulusta,kavereista jne. Huomaan myös lasten nauttivan kun saavat auttaa kaupassa vaikka hakemalla jotain pieniä asioita ostoskärryyn ja aina muistan kehua kuinka hyvin osasit oikean tuoda ja kuinka reipas lapsi on kun halu auttaa asioissa on niin aitoa. Teemme lasten läksyt aina isän ja äidin kanssa yhdessä, lisäksi kaksi nuorimmaista menee aikaisemmin nukkumaan kun isoimmat joten saamme illalla vain olla yhdessä sohvalla ja katsella elokuvaa. Pienimmät saavat huomionsa kun isoimmat ovat koulussa, lisäksi tuollainen taapero muutenkin vaatii osakseen paljon huomiota ihan vain perustarpeillaan. onhan se haasta pitää jokainen lapsi yksilönä ja antaa sitä omaa aikaansa sekä muistaa aina myös positiivinen palaute. En usko että perheen koolla on asiaan merkitystä vaan vanhempien omilla tavoilla ja antaumuksella. Yhden lapsen kanssa voi elämä olla ihan yhtä lapsenkeskeistä elämää kun useamman lapsen taloudessa. Pyrin itse kasvattamaan lapseni niin että heillä olisi terve itseluottamus ja uskallus luottaa omaan arvostelukykyynsä :)

• tions

Kuulostaa ihailtavalta, nostan kyllä hattua!:) Jos minulla on joskus omia lapsia, haluaisin, että voin viettää aikaa heidän kanssaan samalla tavalla kuin sinä piip piip. Ja nimenomaan tuo positiivinen palaute on erittäin tärkeää! Jos sitä saa edes jonkin verran, se on aina plussaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      38
      2426
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      48
      2030
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      9
      1966
    4. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      48
      1695
    5. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      139
      1428
    6. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      24
      1096
    7. Lamppu syttyi

Tiedätkö mitä mies, olen aivan yhtä rakastunut suhun. Kyllä. Koita jaksaa eiköhän me kohta nähdä ❤️
      Ikävä
      68
      905
    8. Välillä kyllä naurattaakin tämä kahden aikuisen meininki

Se nyt on aivan selvä asia että kumpikin on päälakeensa myöten rakastunut, ja sinä se olet koko ajan ollutkin. 😘
      Ikävä
      62
      893
    9. Talk Show isäntä Jimmy Kimmel sai kenkää

Vasurina heitti sopimatonta läppää murhatusta Charlie Kirkistä tai oikeammin murhaajan poliittisesta taustasta ja kuinka
      Maailman menoa
      119
      888
    10. Jos voisit palata yhteen risteykseen

..mikä se elämässäsi olisi?
      Ikävä
      67
      886
    Aihe