Niin olen tämän vuoden abi, mies, ja olen kiinostunut opettamisesta. Nyt mietin kumpi olisi järkevämpi työllisyyden yms kannalta luokanopettajan vai matemaattisten aineiden opettajan ammatti
Miksi?
3
64
Vastaukset
- jotakin neuvoa
Nyt pistit pahan - kummankaan opettajan työtilanne kun ei ole opettajien huonoimmasta päästä. Matemaattisten aineiden opettajalla lienee aineenopettajista paras työtilanne, mutta ns. suosituissa yliopistokaupungeissa matikan opettajistakin on paljon ylitarjontaa. Sama juttu luokanopettajilla, mutta luokanopettajien työtilanne on yleisesti ottaen parempi kuin aineenopettajien.
Matemaattisten aineiden opettajilla on paljon parempi palkka kuin luokanopettajilla. Matematikkaa opetetaan myös esim. ammattiopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Matematiikan opettajaksi jos ryhtyy, niin sivuaineena kemia ja/tai fysiikka - mieluummin tietysti molemmat - on välttämätön.
Matemaattisten aineiden opiskelu yliopistossa on varmasti aika paljon haastavampaa kuin kasvatustieteiden ja POM-opintojen (POM-opinnot sisältävät vähän kaikkia perusopetuksessa opetettavia aineita) opiskelu. Toisaalta uskoisin, että esim. matematiikkaa on kuitenkin helpompi päästä lukemaan - tietysti vain jos aine on hallussa - kuin luokanopettajaksi, johon pyrkii todella paljon porukkaa.
Tsemppiä sisäänpääsypähkäilyihin ja tulevaisuuteen!- ???
kiitos vastauksesta, juuri noita asioita itsekkin pohtinut.
- nopeopesata
Jos ajatellaan, että valmistuisit opettajaksi 6 vuoden päästä, tilanne on varmasti silloin karumpi kuin nyt. Fakta on, että meillä koulutetaan oppilasmääriin ja ikäjakaumaan nähden aivan liikaa opettajia. Valmistut työttömäksi. Valitettavasti. Jos olet seurannut lainkaan uutisia, niin yksinomaan määräaikaisista työsuhteista siirtyy tuhatkunta opettajaa kesäksi aina työkkärin listoille. Tälläkin hetkellä on reipas tuhannen opettajan reservi etsimässä itselleen vakituista työtä. Ja tuo käsitti vain sen luvun, jotka ovat viransijaisina lukuvuoden ajan. Tuo voidaan kertoa luvulla "n" kun tarkastellaan koko työreserviä. Hyvänä esimerkkinä on se, että kun virka julistetaan auki esim. matemaattisten aineiden opettajalla, virkaa hakee 40-70 henkilöä, joilla on vuosien työkokemukset takana. Ja matematiikan opettajista piti olla pulaa?
Jos olisin nyt itse sinun tilanteessasi, miettisin tarkkaan muista kiinnostavia työtehtäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708