kuinka paljon äidinmaitokorviketta?

kullan nuppu

kysyisin mielipiteitä siitä, että paljonko 3 kuisen vauvan tulisi juoda äidinmaitokorviketta vuorokaudessa?

12

1988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minni

      Jos vauva siis on pelkällä korvikkeella, niin ohje on että syödään n. 1/6 painosta. Jos vauva painaa esim. 5kg (5000g) niin 1/6 on n. 830g. Kuitenkin normaalia tuossa iässä on kaikki 700ml ja 1000ml välillä.

    • tiitus

      voit laskea tarpeen itse. jaat vauvasi painon 6, ja näin saat vuorokausimäärän, eli 4500g : 6 = 750ml/vrk, tämän taas voit jakaa syöttämäärillä vuokrokaudessa, jolloin saat kerta-annoksen määrän. Näin olen ohjannut työssäni vauvojen vanhempia, myös näin olen laskenut oman pojan korvikemääriä alussa.

      • Toukka

        Lasketteko itse kuinka paljon kulloinkin syötte?

        Minä imetän, mutta lisäksi annan korviketta. Annan niin paljon, kun vauva ei enää huoli. Vauva osaa itse säädellä, kuinka paljon syö. Välillä yhdellä syöttökerralla vauva syö 1,6dl, joskus enemmän, joskus vähemmän.

        Kuulostaa aika öööö miten sanois pilkun ...

        Tottakai silti saa ruveta mittaamaan jos se tuntuu tarpeelliselta...aika hullua silti!

        Niin ja minulla poika pian 3kk!


      • Iines
        Toukka kirjoitti:

        Lasketteko itse kuinka paljon kulloinkin syötte?

        Minä imetän, mutta lisäksi annan korviketta. Annan niin paljon, kun vauva ei enää huoli. Vauva osaa itse säädellä, kuinka paljon syö. Välillä yhdellä syöttökerralla vauva syö 1,6dl, joskus enemmän, joskus vähemmän.

        Kuulostaa aika öööö miten sanois pilkun ...

        Tottakai silti saa ruveta mittaamaan jos se tuntuu tarpeelliselta...aika hullua silti!

        Niin ja minulla poika pian 3kk!

        Ei ole pilkun... kuten asian ilmaisit, jos tarkkailee lapsensa ruokamääriä silloin kun ei imetä. Jos lapsi juo maitoa paljon yli suositusten, niin voi päätellä että tarvitsee jo mahdollisesti jotain kiinteää. Jos lapsi syö reilusti alle suositusten, niin voi miettiä ruokahaluttomuutta neuvolatädin kanssa. Meinaan tuo 700-1000ml on aika suuri haitari, ja jos siitä mennään yli tai alle niin yleensä on jotain korjaamisen varaa. Silloin kun imettää niin painontarkkailu on ainoa tapa varmistua riittävästä ravinnonsaannista. Sen takia vauvoja punnitaan kerran kuussa.


      • Toukka
        Iines kirjoitti:

        Ei ole pilkun... kuten asian ilmaisit, jos tarkkailee lapsensa ruokamääriä silloin kun ei imetä. Jos lapsi juo maitoa paljon yli suositusten, niin voi päätellä että tarvitsee jo mahdollisesti jotain kiinteää. Jos lapsi syö reilusti alle suositusten, niin voi miettiä ruokahaluttomuutta neuvolatädin kanssa. Meinaan tuo 700-1000ml on aika suuri haitari, ja jos siitä mennään yli tai alle niin yleensä on jotain korjaamisen varaa. Silloin kun imettää niin painontarkkailu on ainoa tapa varmistua riittävästä ravinnonsaannista. Sen takia vauvoja punnitaan kerran kuussa.

        sitten kertoa, että paljonko annan melkein 3kk:n ikäiselle korviketta kun imetän ja joudun lähes joka kerta antamaan korviketta heti perään.

        Kerran kokeilin neuvolan ohjetta(kork.50ml), ei siitä mitään tullut. Poika syö vuorokaudessa korviketta n.4-6dl. En voi säännöstellä, että annetaanpas nyt vaikka 1,2dl eikä sitten enempää...pojalla kun usein jää nälkä. Yhdellä syöttövälillä kun poika saa pelkkää korviketta, syö sitä n.1,7dl.

        Sitä tarkoitin, että meillä on todettu paremmaks antaa niin paljon kun mahtuu ja ollaan luotettu vauvan kylläisyysviesteihin.


      • Iines
        Toukka kirjoitti:

        sitten kertoa, että paljonko annan melkein 3kk:n ikäiselle korviketta kun imetän ja joudun lähes joka kerta antamaan korviketta heti perään.

        Kerran kokeilin neuvolan ohjetta(kork.50ml), ei siitä mitään tullut. Poika syö vuorokaudessa korviketta n.4-6dl. En voi säännöstellä, että annetaanpas nyt vaikka 1,2dl eikä sitten enempää...pojalla kun usein jää nälkä. Yhdellä syöttövälillä kun poika saa pelkkää korviketta, syö sitä n.1,7dl.

        Sitä tarkoitin, että meillä on todettu paremmaks antaa niin paljon kun mahtuu ja ollaan luotettu vauvan kylläisyysviesteihin.

        että voit mennä ihan normaalien ohjeiden mukaan, eli 700-1000ml/vrk, ja mitä imetyksestä tulee päälle niin ei ole varmaan liikaa. Punnituksissahan sen sitten näkee, jos vauva on kasvanut huomattavasti isommaksi kuin suurin osa muista vauvoista. Ei minunkaan mielestä kannata säännöstellä, vaan nälkä on saatava pois. Jos maito ei vie nälkää, normaaleilla määrillä, niin täytyy antaa velliä tai kiinteätä.


      • kullan nuppu
        Iines kirjoitti:

        että voit mennä ihan normaalien ohjeiden mukaan, eli 700-1000ml/vrk, ja mitä imetyksestä tulee päälle niin ei ole varmaan liikaa. Punnituksissahan sen sitten näkee, jos vauva on kasvanut huomattavasti isommaksi kuin suurin osa muista vauvoista. Ei minunkaan mielestä kannata säännöstellä, vaan nälkä on saatava pois. Jos maito ei vie nälkää, normaaleilla määrillä, niin täytyy antaa velliä tai kiinteätä.

        ..noista vihjeistä, unohdin mainita sen myös, että imetän vieläkin osittain. Täys imetin 2 kuukautta, mutta jossain vaiheessa totesin, että vauvallahan on koko ajan nälkä, se ei saanut nukutettua, ja mä luulin sen syyks mahavaivoja, mutta sillä olikin nälkä. Nyt sen olen huomannut, kun olen antanut myös korviketta. Tyttäreni on nytte 3kk. Painaa 5900 ja on 60.3cm pitkä. Se on kuulemma siinä keskikäyrällä. Normaalin kokoinen kaikin puolin. Mutta mua on ärsyttänyt se, että ihmiset huomauttelee koko ajan, että miten mun kaverilla, jolla on 5 päivää vanhempi poika, on niin paljon isomman tuntuinen, ja mulla sitten pienempi. Jossain vaiheessa aloin huolestumaan, että saakohan tarpeeksi maitoa sittenkään...sen takia kysyin tota, että kuinka paljon pitäisi juoda päivässä...mutta kai ne vauvat kasvaa jokainen vähän eri tahtiin...


      • näin meillä
        kullan nuppu kirjoitti:

        ..noista vihjeistä, unohdin mainita sen myös, että imetän vieläkin osittain. Täys imetin 2 kuukautta, mutta jossain vaiheessa totesin, että vauvallahan on koko ajan nälkä, se ei saanut nukutettua, ja mä luulin sen syyks mahavaivoja, mutta sillä olikin nälkä. Nyt sen olen huomannut, kun olen antanut myös korviketta. Tyttäreni on nytte 3kk. Painaa 5900 ja on 60.3cm pitkä. Se on kuulemma siinä keskikäyrällä. Normaalin kokoinen kaikin puolin. Mutta mua on ärsyttänyt se, että ihmiset huomauttelee koko ajan, että miten mun kaverilla, jolla on 5 päivää vanhempi poika, on niin paljon isomman tuntuinen, ja mulla sitten pienempi. Jossain vaiheessa aloin huolestumaan, että saakohan tarpeeksi maitoa sittenkään...sen takia kysyin tota, että kuinka paljon pitäisi juoda päivässä...mutta kai ne vauvat kasvaa jokainen vähän eri tahtiin...

        Moikka!

        Meillä tyttö oli 3kk-neuvolassa 5300g ja 59cm. Syntyessään 50cm ja 3600g, eli mun mielestä ei ihan kauheaa paniikkia kannata sunkaan ottaa tuosta kasvamisesta. Siis jos tasaisesti kasvaa omalla käyrällään - ja sitähän neuvolassakin seurataan. Ja hei, meillä tuttu poikavauva (9päivää nuorempi) meni reilulla kilolla jo tuossa vaiheessa ohi, nyt kun on 7kk mittarissa, on jo melkein kolme kiloa suurempi. Pojat kasvaa nopeammin ja kaikki tosiaan omilla urillaan. :)

        Ja kun imetät, on vielä vaikeampi tosiaan kenenkään sanoa paljonko korviketta pitäisi antaa. Minä osittaisimetän (no, nyt menee jo paljon kiinteitäkin), korvikkeen määrä vuorokaudessa vaihteli 2-3dl kieppeillä. Mutta koska tisseissä ei ole mitta-asteikkoa, niin painonnousu, pissan määrä ja vauvan tyytyväisyys ovat ainoita mittareita. Juttele neuvolassa, onko sellainen täti, että pystyy hyvin keskustelemaan näistä?


      • näin meillä
        näin meillä kirjoitti:

        Moikka!

        Meillä tyttö oli 3kk-neuvolassa 5300g ja 59cm. Syntyessään 50cm ja 3600g, eli mun mielestä ei ihan kauheaa paniikkia kannata sunkaan ottaa tuosta kasvamisesta. Siis jos tasaisesti kasvaa omalla käyrällään - ja sitähän neuvolassakin seurataan. Ja hei, meillä tuttu poikavauva (9päivää nuorempi) meni reilulla kilolla jo tuossa vaiheessa ohi, nyt kun on 7kk mittarissa, on jo melkein kolme kiloa suurempi. Pojat kasvaa nopeammin ja kaikki tosiaan omilla urillaan. :)

        Ja kun imetät, on vielä vaikeampi tosiaan kenenkään sanoa paljonko korviketta pitäisi antaa. Minä osittaisimetän (no, nyt menee jo paljon kiinteitäkin), korvikkeen määrä vuorokaudessa vaihteli 2-3dl kieppeillä. Mutta koska tisseissä ei ole mitta-asteikkoa, niin painonnousu, pissan määrä ja vauvan tyytyväisyys ovat ainoita mittareita. Juttele neuvolassa, onko sellainen täti, että pystyy hyvin keskustelemaan näistä?

        Oho, olipa vanha ketju, unohtakaa... ;)


    • mirkkuli1

      Meillä neiti 11 vkoa saa korviketta enemmän kuin rintamaitoa. Koko ajan pyritään lisääämään oman maidon tuloa, mutta se on tosi hankalaa kun rintakumikin on käytössä ollut alusta asti. Välillä saa otteen paljaasta rinnasta mutta se ei oikein tuota tulosta. Harjoitellaan kyllä kovasti! Tavoitteena olisi täysimetys, mutta sinne on vielä hirveästi matkaa! Meidän perheen arjesta voit lukea osoitteessa http://keeponlearningmy.blogspot.fi/

    • Pilkunviilajavissiin

      Tämä turhan huolestunu ja pilkun tarkka äitsy merkkasi kaiken paperille kun vastiketta antoi, eli paljon meni, kelloajan ja paljon yhteensä vuorokaudessa :D

      Eli katsotaas papruista miten meillä noin 3kk ikäsenä vastiketta kulu..
      Syöttöjä 6kertaa vuorokaudessa. Lapsi oli 1kk iästä eteenpäin vastikkeella joten meillä ei syöty enää yöllä, noin klo 22-07 välillä.

      Päivän kokonaismäärät pyöri 970ml-1020ml (neuvola sanoi että ihan ok kunhan kerta-annos ei ylitä 200ml)
      Aamulla herättyä meni aina 180ml
      10-11 välissä meni 160-170ml
      13 pinnoissa 160-180ml
      16-17pinnoissa 180ml
      19-20pinnoissa 180
      klo22 160-180ml

      Joitain yksittäisiä poikkeuksia oli kun lapsi söi vähemmän tai enemmän, 3vk ajalla niitä oli 4:llä syötöllä.

      Paino/ pituus
      3kk 6,73kg/62cm

    • masa7

      Briteissä ekan lapsen kanssa pääsi vaimo kotiin ensimmäisen yön jälkeen, mutta mukaan tuli kellonajat milloin syötetään. Vaimo lopetti kuukauden kohdalla imettämisen rintatulehduksen takia. Nyt tää Suomalainen pikkuneiti vetää ensimmäistä korvikepulloa kolmen ja puolen viikon ikäisenä. Hienoa nähdä ettei tänään enää tarvi kävellä 20 km kauppaan, kun ostin 600 ml tuota maitoa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe