... ja rakenne
Jotain tolkkua pitäisi olla myös käytettävin materiaalien kokonaismäärässä, tarvitaanko (puu)ulkoseinärakenteessa todella yhteensä sen SEITSEMÄNTOISTA (17-, jopa 19) kerrosta/käsittelyä?
P. S. Jos joku inttää vastaan voin ne vielä luetella....
Miksi rakentaa kotimaisesta polttoaineesta?
Ei ihme, että rakentaminen maksaa.....
Tolkuton hinta
6
502
Vastaukset
- Lasku virhe
Mitäköhän olet laskenut kerroksiksi?
- Se Avarakatseinen
Ulkoseinän rakenteet/kerrokset/käsittelyt
• tapetointi
• öljymaalaus
• tasoitus
• Gyproc-levy EK 13
• runko 45
• eriste 50
• höyrysulku
• runko 195
• eriste 200
• ts-levy 45
• vanerisuik. 10
• naulauslauta 25
• paneeli 28
• kylläste
• oksalakka
• pohjustus
• öljymaali
• lateksimaali
- tapetointi pitää sisällään vielä yhden käsittelyn = liisteröinti ja Gyprpc- levyssäkin on kolme rakennekerrosta, sekä ainakin tuulensuojavillassa niitä on kaksi.
-menipä alun kolmellekymmenelle.
Kyseinen ulkoseinätyyppi on perusrakentamista, (laadukkaamminkin saa rakentaa)
- aika vaikea on tuosta listauksesta jättää mitään perustellusti pois.
- Finnfoam mainostaa yksinkertaisempaa rakennetta:
- http://www.finnfoam.fi/index.php?page=f4e67199fdaedb08869b2c00c13a4a3
- levyulkoverhous ei varmaan riitä laadukkaaseen rakentamiseen.
- dfgsfdg
Hyvä aihe keskusteluun. On todellakin "nykyaikaisen" puutalon (puutahan siellä ei juuri edes ole) rakenne monimutkainen.
Monta paikkaa tehdä asiat väärin tai huolimattomasti,
Paljon parjattu Siporex/Aeroc on kyllä hyvin käsitettävä seinä yksiaineisena. Harmi vaan ettei eristä kummoisesti. Eristeharkot (a'la Lammi) ovat myös helposti käsitettäviä. Mutta kivitaloissa taas rakenteiden massiivisuus tuntuu jotenkin hassulta, kun tarve on vain suojata muutamaa asukasta.
Esim. alapohja ontelolaatasta (200mm tai 265mm), sitten 200-300mm EPS:sää ja vielä 100mm betonia. Melko jytky jööti. - Se Avarakatseinen
Kaupallisista paras?
Tai ainakin etevä ja ilmeisen sopivasti yhdisteltynä eri eristysmateriaaleja niin että rakenteen tiiveys harvenee ulospäin siirryttäessä:
http://www.kultakelo.com/Matalaenergiasein%E4.jpg
"Sami" seinässä tekisin kuitenkin ilmaraon 25 mm:n naulauspuusta ja 10 mm:n vanreisuikaleista niin, että naulauspuu on tietysti aina vasten js.paneelin takapintaa.
Selvitään 9:llä materiaalilla. Mutta kun lisätään pintakäsittelyt , niin saadaan toinen mokoma lisää = 18.
Verrattuna EPS-seinään, tässä esimerkissä runkotolppa on hyvin levyrakenteen sisässä ja kylmäsilta tuplasti poikki.
Mainitsemasi SIPOREX/AEROC seinä muistuttaa rapattuna kerrospukeutumista (lie oikeaoppinen) aluspaita, villapusero pikkutakki, tuulitakki. Kravatti? : )
Mokomalle kun tulee vaan hintaa viimeistelytöistä, (mitä eivät kovin mainosta); rappaus, tasoitekäsittely ja maalaus maksavat samanverran kuin tuo etevä? seinärunko.
Masssiivinen kivitalo kannattaa tulevia sukupolvia varten mitoittaa hieman reiluksi kaikin puolin.
Pääsevät sitten toteuttamaan itseään uusilla huonejärjestelyillä, laitteilla ja muilla teknisillä innovatioillaan.- jokke
Tein hirrestä ja säästin.. ;)
Puu ei ole pelkästään polttoaine - energiapuu taitaa olla suomalaisen puuaineksen halvin osio - sahatavaraan käytettävä tukkipuu arvokkain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569