Hormonihoidon lopettaminen?

Musta kissa

Miten olette lopetelleet hormonihoitoja? Onko aloite tullut itseltä vai lääkäriltä? Voiko olosta päätellä mitään, vai onko ihan hakuammuntaa, koska viimeinen pilleri pitäisi nielaista. Entä onko teille tullut sivuoireita estrogeenista ja siksi lopettaneet (en tarkoita 1-3 kk kuluessa lopettavia, vaan pidempään käyttäneitä).

Olen syönyt vasta runsaan vuoden. Tosin v. 2010 oli kolmet menkat, v. 2011 yhdet (siitä on nyt n. 1 v 8 kk). Mietin, että syönkö turhaan, jospa pärjäisin jo ilman.

Tällä laskusysteemillä mun vaihdevuoteni olisivat kestäneet 4 vuotta...:-O. Pahat oireet alkoivat 2009 keväällä...

22

10699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

      Käytin hormonikorvaushoitoa kolme vuotta, jonka jälkeen päätin kokeilla, pärjäisinkö ilman, koska olin lopen kyllästynyt tyhjennysvuotoihin. Varmistin kuitenkin ensin gynekologilta, että voin pitää taukoa pillereissä tai lopettaa ne koska tahansa. Ajoitin lopettamisen niin, että söin laatallisen pillereitä loppuun ja sen jälkeen en vain jatkanut niiden syömistä.

      Ainoa sivuvaikutus oli painonnousu, ensimmäisen puolen vuoden aikana tuli kuusi kiloa lisää ja sen jälkeen vielä pari. En ole korvaushoidon lopettamisen jälkeen laihtunut, mutta enpä ole lihonutkaan enempää.

      Gynekologini varoitti, että hormonikorvaushoito ei ole sellaista, mitä voisi käyttää muutaman kuukauden ja sitten taas olla muutaman kuukauden ilman. Taukoa voi pitää, mutta sitten kun aloittaa uudestaan, pitäisi käyttää vähintään vuosi ennen kuin yrittää uudestaan lopettaa. Syy tähän ei oikein selvinnyt.

      Gynekologini muuten epäili myös, etten vielä pärjäisi ilman korvaushoitoa. Huvitti, kun hän sanoi 58-vuotiaalle: "Olet niin nuori vielä."

      Omat vaihdevuosioireeni kestivät esivaihdevuosineen 6-7 vuotta, Nyt olen jo voiton puolella, harvoin tulee jokin yksittäinen kuuma aalto, mutta hyvin lievänä. Heti korvaushoidon lopettamisen jälkeen aaltoja oli päivittäin, mutta paljon lievempinä ja harvemmin kuin silloin, kun hoidon aloitin.

      Kokeilematta et voi tietää, tarvitsetko hormoneja vielä. Oireiden kesto on niin yksilöllistä, joku selviää muutamalla kuukaudella, toinen oireilee 20 vuotta.

    • Musta kissa

      Kiitos sinulle. Mun ongelmani on se, että muiden terveysongelmieni takia (liittyvät lisäkilpirauhaseen), olen alkanut epäillä, sekoittaako hormonihoito lisää pakkaa. On niin kummallisia oireita, joiden taustaa en tiedä. Tänä talvena on ollut myös ongelmia jalkojen verenkierron kanssa. Suvussa on kuoltu perinteisesti sydän- ja verisuonitauteihin, joten en viitsisi ns. leikkiä hormoneilla, vaikka totisesti olen tarvinnutkin - ainakin tämän runsaan vuoden jakson.

      Mulla on täysin sama käsitys, että hormonihoitoa ei saa pätkiä, miten tahansa. On vaan karmea tilanne, pitäisi päättää, mitä tehdä.

      Mulla ei olleet pahimmat oireet kuumat aallot, vaan niiden tilalla ankara pahoinvointi. En oksentanut, mutta muuten olo oli tukala. Lisäksi lihassäryt pahenivat ja yöunia häiritsivät nuo aallot myös.

      Marraskuussa gyne sanoi, että limakalvot on jo aika huonossa kunnossa, minkä tiesinkin.

      FSH:ta hän ei suostunut ottamaan.

      Ensi viikolla loppuu "laatta", saa nähdä, mitä päätän. Helppoa ei ole.

    • paikallinen ota

      Käytä kuitenkin emätintabletteina hormonia, niin limakalvot ei oireile. Niitähän pidetään riskittöminä. Itselläni minimaalinen estrogeeni käytössä ja nuo paikallistabletit ja aion jättää suun kautta otettavat pois, kunhan päätän (sama juttu kuin sinulla, että ei voi jojotella hormoneille, siksi en ole vielä lopettanut).

    • Helka-64

      Olen käyttänyt hormoneja 15 vuotta. Nyt olen ollut kuukauden ilman. Oireita on vaikka minkälaisia - silmiä kirvelee, hikoilua enemmän, huimauksen tunnetta - kerran jo pyörtynytkin - lihaskipuja. Verenpaine ollut aika alhainen, nyt kohonnut jonkin verran. Olo on kaiken kaikkiaan aika tukala. Onko nämä nyt siis vieroitusoireita?

      • abrakadabra

        Luulenpa, että on. Olin aika pöyristynyt, kun tajusin, että noinkin voi käydä.


    • ryppyeukkko

      Käytin hormoonia 8 vuotta ja lopetin viime kesänä. Aika helppoa oli nyt, ennen yritin pari kertaa lopettaa onnistumatta. Hikoiua tulee joskus, mutta vain sellainen lämpö, ei märäksi asti. Uni on ajoittain huonoa mutta pystyn nukahtelemaan monessa paikassa. Vanhentunut kyllä olen kasvoista ja kaulasta sen huomaa eniten. Rakastelussa käytän liukastetta, muuten en pystyisi, mutta ihan hyvin meillä on. Tuossa joku kertoi pahoinvoinnista, huimauksesta ja lihaskivuista. Niitä kyllä joskus on, mutta pärjään ilman lääkkeitä. Lisäksi on jäsenten lievää puutumista. Hyvä ravinto ja avantouinti auttavat tosi paljon. Sorrun joskus lipittämään punaviiniä liikaa, silloin tulee enemmän lämpöaaltoja ja uni ei meinaa tulla. En aio alkaa uudestaan, näillä mennään.

    • Musta kissa

      Helka-64: lopetin tammikuun alussa, kuten tuossa ekassa viestissäni suunnittelin. Jotain vikaa oli kyllä estrogeenimäärässä, sillä jalkakrampit loppuivat heti, samoin tolkuton pahoinvointi ja runsas valkovuoto. Mitään noita ei ole enää ollut n. 2 kuukauteen.

      Eka kuukausi meni loistavasti. Toisen kuun lopulla on tullut kuumat aallot takaisin. Olen aina ollut huono hikoilemaan, joten ne ei muuten haittaa paitsi yöllä, kun herään niihin. Aalto etenee: ahdistuneisuus hetken, pahoinvointi hetken ja aalto päälle.

      Huimausta ja päänsärkyä on tullut. En tiedä, johtuuko niskoista vai iästä / vieroitusoireista...

    • Pertsatar

      Kesällä tulee 2 vuotta lopettamisesta, käytin Femostonia n. 5 vuotta. Itse päätin lopettaa pillerilevyn jälkeen. Aika tuskaa on ollut aina välillä, kuumia aaltoja ja ahdistusta lähinnä. Nyt ehkä alkaa jo helpottamaan, ikää on kohta 54. Painon kanssa pirun vaikeeta, tuppaa nousemaan jo ruoan ajattelemisesta. Vaikeeta saada pysymään aisoissa. En halua amatsooniksi, kuten monet monet ikäiseni naisihmiset - valitettavasti.

    • oikea ikä lopettaa?

      Samaa lopetusta mietin minäkin. Ikää 51 v. Minkä ikäisiä olette te, jotka olette lopettaneet/lopettamassa hormonit ja menkat ovat jääneet jo pois kokonaan?

    • mietinnässä

      Minäkin mietin, jos lopettaisin hormonit, kun vv-oireita on vain vähän. Olen 52 ja melko hyvässä kunnossa. Lihomisra on ollut, mutta ei aivan mahdottomasti. Miten olette tehneet lopettamispäätöksiä ja minkä ikäisinä?

      • Hormoonihurmio

        Olin 55-vuotias aloittaessani hormonikorvaushoidon, 58 kun lopetin. Tai siis tarkasti ottaen, siitä lähtien olen käyttänyt paikallishoitoa (Vagifem), joka vaikuttaa vain limakalvoihin. Nyt olen 61-vuotias.

        Joku epäili, että korvaushoidon lopettamisesta tulee vieroitusoireita. Eivät ne ole mitään (riippuvuudesta kertovia) vieroitusoireita, ne ovat vaihdevuosioireita ja osoittavat, etteivät vaihdevuodet vielä ole menneet ohi.


      • Aloittelija52
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Olin 55-vuotias aloittaessani hormonikorvaushoidon, 58 kun lopetin. Tai siis tarkasti ottaen, siitä lähtien olen käyttänyt paikallishoitoa (Vagifem), joka vaikuttaa vain limakalvoihin. Nyt olen 61-vuotias.

        Joku epäili, että korvaushoidon lopettamisesta tulee vieroitusoireita. Eivät ne ole mitään (riippuvuudesta kertovia) vieroitusoireita, ne ovat vaihdevuosioireita ja osoittavat, etteivät vaihdevuodet vielä ole menneet ohi.

        Itse aloitin korvaushoidot 3 kk sitten tuolla Vagifemillä. FSH-arvot saatuani labrasta gynis päättikin, että lopetetaan Vagifem ja aloitetaan Activellella, joita olen syönyt nyt 1 kk. Viikko sitten oli kovaa vuotoa 5-6 vrk, vaikka tämä on vuodoton hormonihoito. :O
        Laitoin sen piikkiin, että keho on vielä vähän sekaisin... olen kohta 53-vuotias.


      • Durasel-mummi

        olen syönyt Proganova merkkistä hormoonikorvauslääkettä 23 vuotta, täytän 70v. Lääkäri kyllä mutisee, että pitäis lopettaa. Aika ajoin yrittelen lopettaa, mutta hikoilut ja matalapaine mielialassa palaavat voimakkaana. Pari vuotta olen ottanut pillerin joka toinen päivä. Käyn kerran vuodessa kaikissa kokeissa terkkarissa ja olen terve, painoindeksi 25. Liikun paljon ja kaikki sanoo, että ei uskois, että on 70 mittarissa, olen miettinyt olisiko sillä estrogeenillä jotain nuorekkuusvaikutusta. Mietityttää rintasyöpäriski, mutta luustoonhan estrogeenillä on suotuisia vaikutuksia, jos olen oikein ymmärtänyt .


      • Hyötyäkin_on
        Durasel-mummi kirjoitti:

        olen syönyt Proganova merkkistä hormoonikorvauslääkettä 23 vuotta, täytän 70v. Lääkäri kyllä mutisee, että pitäis lopettaa. Aika ajoin yrittelen lopettaa, mutta hikoilut ja matalapaine mielialassa palaavat voimakkaana. Pari vuotta olen ottanut pillerin joka toinen päivä. Käyn kerran vuodessa kaikissa kokeissa terkkarissa ja olen terve, painoindeksi 25. Liikun paljon ja kaikki sanoo, että ei uskois, että on 70 mittarissa, olen miettinyt olisiko sillä estrogeenillä jotain nuorekkuusvaikutusta. Mietityttää rintasyöpäriski, mutta luustoonhan estrogeenillä on suotuisia vaikutuksia, jos olen oikein ymmärtänyt .

        Progynova on pelkkää estrogeenia joten se ei nosta rintasyöpäriskiä mainittavammin. Jos menopaussioireet palaa kun yrittää lopettaa, mitä sitä itseään kiusaamaan. Mitä vahvuutta pillerisi on (1 vai 2 mg)? Itse käytän 2 mg pillereitä ja gynekologini ohjeisti paloittelemaan pillerit ja ottamaan pitkin päivää koska estrogeeni häviää melko nopeasti verenkierrosta. Joka toinen päivä otettuna välipäivä lienee nollilla.
        Estrogeeni todellakin pitää hieman nuorekkaampana ja samalla myös suojaa luustoa osteoporoosilta.


      • Durasel-mummi
        Hyötyäkin_on kirjoitti:

        Progynova on pelkkää estrogeenia joten se ei nosta rintasyöpäriskiä mainittavammin. Jos menopaussioireet palaa kun yrittää lopettaa, mitä sitä itseään kiusaamaan. Mitä vahvuutta pillerisi on (1 vai 2 mg)? Itse käytän 2 mg pillereitä ja gynekologini ohjeisti paloittelemaan pillerit ja ottamaan pitkin päivää koska estrogeeni häviää melko nopeasti verenkierrosta. Joka toinen päivä otettuna välipäivä lienee nollilla.
        Estrogeeni todellakin pitää hieman nuorekkaampana ja samalla myös suojaa luustoa osteoporoosilta.

        2 mg. Tulipa hyvää tietoa, kiitos paljon. Mitäpä jos alkaiskin ottaa puolikkaita.


      • Progynovafani
        Durasel-mummi kirjoitti:

        2 mg. Tulipa hyvää tietoa, kiitos paljon. Mitäpä jos alkaiskin ottaa puolikkaita.

        Voit pyytää reseptin 1mg. Sitä olen syönyt pian 5v. Kun lopetan (jos lopetan), sydäririski on paha 5v. Sitä tietoa ei gyne kertonut, ei sitäkään ennen kohdunpoistoa, ett vaihtarit iskee niskaan k-poiston jälkeen! Nyt uhkaa kolesterolilääkkeet. Niistä on sentään sanonut, ett niitä pitää sitten syödä loppuelämä. Suvussa on kyllä veritulppia. Mutt eikö se kuulu hyviin tapoihin kuollakin ennenkuin 100v tulee täyteen?
        Kiva tietää, ett joku on syönyt 20v Progynovaa! Kiitän hyvästä ketjusta.


    • Musta kissa

      Aloitin tämän ketjun tossa 3.1. Lopetin tosiaan silloin Femostonin käytön. Aika hyvin olen pärjäillyt. Käytän tosin Menohop "vahvaa" 1 kapselin päivässä sekä Vagifemia 2 krt viikossa.

      Joskus tulee kuumia aaltoja, ei edes joka päivä - joskus useampi päivässä. Lihassäryt ovat pahin vaivani. Ja paino meinaa väkisin nousta. Olen painanut saman n. 62 kg melkein 30 vuotta, nyt 54-vuotiaana meinaa väkisin nousta. Ruokahalua olisi, mutta syödä ei saisi.

      Kasvot ovat vanhentuneet aika lailla ja ennen niin upeat hiukset ovat ohentuneet ja laiskistuneet - tosin on ollut valtavan raskas vuosikin takana...

      D-vitamiiniarvoni olivat ihan pielessä talvella. Oloa helpotti paljon, kun aloin syömään D-vitamiinia reumalääkärin ohjeen mukaan aika isoa annosta - 70-100 mikrogrammaa päivässä. Nyt arvo tarkistettiin. Ei ole vieläkään suositusten alarajalla...

      Tsemppiä kaikille!

    • Millamummi

      Hei, täällä 60:n isoäiti. Itse aloin käyttää estr.geeliä( tyhjennyspillerit) 54:na, hikityksen ja huonojen yöunien takia. Lopetin geelin n. vuosi sitten. (Lääkärin suosituksesta, muiden tautien takia.) Aluksi minulla oli n. puoli vuotta tosi kovat kuumat aallot jokaöisenä vaivana. Kuumat aallot tulivat enimmäkseen yöllä,mutta myös päivisin.
      Nyt vasta huomaan,että kuumat aallot eivät tule enää säännöllisesti päivittäin. Saattaa jäädä jopa päivä-kaksi kokonaan väliin.
      Itse siis uskon,että minulla meni lähes kokonainen vuosi, ennen kuin oireet helpottivat.
      En pidä enää ollenkaan pahana, jos aalto pukkaa muutaman kerran viikossa. Se alku ilman hormonigeeliä oli niin liti,läti, lorinaa...lakanat piti vaihtaa lähes päivittäin.

      Kaikesta me naiset selviämme. Tsemppiä kohtalotovereille.

    • Alavatsaparkani

      Onko joku teistä lopettanut, aloittanut uudestaan ja saanut sitten samasta valmisteesta ikäviä sivuoireita, esimerkiksi kipua alavatsaan ja verenvuotoa, kuten minä?

      • Anonyymi

        Ei vuotoja, mutta kipuja ja selässä myös. Pohkeita pakottaa, mieliala on ihan maassa, päänsäryt ovat kovia. Säryt ja masennus ovat vaikeita. Ilm kivut kuuluvat vieroitus oireisiin ns mutta toiv olet lääkärillä jo käynyt


    • Anonyymi

      Lopetin hormoonihoidon vasta 72-vuotiaana.Lopetettuani rupesin lihomaan,ja naama rupesi kurtistumaan.

      • Anonyymi

        Kyllä se naama kurtistuu muutenkin iän myötä. Harva meistä vanhuksista on enää siloposkimen. Rypyt ei mua niinkään haittaa, vaan se on tuo naaman roikkuminen alaspäin. Toisaalta, pääasia että oon terve, muisti vielä pelaa loistavasti ja jaksan harrastaa vielä hikiliikuntaakin ryhmäliikuntatunneilla.
        T. mummo vm- 50


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe