Sampo... voihan taivutus..

kiire j

Ollaan mietitty toiselle pojallemme nimeä Sampo, mutta aloin miettiä taivutusta... oikeastaanhan se on helpompi kuin esim Satu-nimi, sillä Sampoa (etunimi) voi virallisestikin taivuttaa kahdella tavalla (asia tarkistettu). itse käyttäisin muotoa Sampolle, ei Sammolle. mutta aiheuttaako tuo pojalle tulevaisuudessa turhaa selittelyä ja ihmetystä.... itselle särähtäisi korvaan jos joku sanoisi Sammolle, sillä nimi jotenki vääristyy korvissa että se olisi tuolloin "Sammo". tajusin asian ihan viime päivinä ja ristiäisiin on enää kovin vähän aikaa... paniikki paniikki...annanko tuommoisen asian häiritä... muuten niin kovin kiva ja perinsuomalainen nimi. pontta pitää nimessä olla sillä isoveljelläkin on ponteva, suomalainen ja yhtä yleinen/harvinainen nimi. kertokaas Sampojen vanhemmat jos teitä täällä on, että mitenkä muut ovat nimeen suhtautuneet ja miten se on taipunut muiden suussa. onko aiheuttanut kysymyksiä taivutuksen suhteen?

5

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sampon

      Sampo on tosi kiva nimi, ja itselle ei ole tullut edes mieleen, etteikö se sanoittaisi SAMPOLLE ja SAMPOLTA jne. Itse tunnen yhden Sampon, ja vanhempansakin käyttävät tuota Sampon, Sampolta-kaavaa.

      Minusta tuo tavutus ja se, että joku saattaa sen tavuttaa toisin, ei ole ongelma. Tuskin kukaan luulee Sammo-nimiseksi. Monet nimet tuottavat tälläsiä ongelmia, vaikkei uskoisikaan! Tässä muutama tosielämän esimerkki:
      Riikalle sanotaan usein RIIKKALLE, ja Reetta ja Riitta myös (RIITTALLE, REETTALLE).
      Satu (Sadun, Satun).
      Luukas (Luukaksen ja Luukkaan).

      Se on ihan makuasia, jokainen lausuu kuinka haluaa. Aina voi oikaista, jos ei tykkää itseään sanottavan Sammoksi. Älä turhaan murehdi, ihan tyhjänpäiväistä. Ja eiköhän tuo P-kirjaimen sisältä taivutus ole yleisempi, Sammo-taivutus vähän vanhempaa perua (samoin kuin esim. Tuomaan).

    • kiire j

      Voi kiitos rohkaisusta!! Kyllä tämä meidän vauveli taitaa pysyä Sampona... :) ei enää näin loppuvaiheessa viitsi vaihtaa.

      Ja se on totta että itsekin sortuu sanomaan "Satun" eikä "Sadun" kuten vissiin oikeasti kuuluisi... Sampon kohdalla tosin molemmat ovat oikein, mutta tuo uudempi tapa mielestani parempi P:n kera :)

    • dgf dfgdf dfsg

      Kun Sampo on yleisnimi, sanotaan se Sammon kun Erisnimi niin Sampon

      Sama juttu esim sanojen Onni ja Tuuli

      Yleisniminä taipuu onnen ja tuulen ja erisniminä Onnin ja Tuulin

    • vii.

      Luulen myös, ettei kovin moni oikeasti erehtyisi taivutuksessa. Jotkut vanhat ihmiset saattavat taivuttaa Sammon, mutta joka tapauksessa nimen perusmuoto "Sampo" on kaikille selkeä. Sampo on tosi kiva nimi. Itsekin voisin harkita :)

    • Ann-Sofie

      Takavuosina oli nimi ARMAS melko yleinen vielä .Alkoulun opettaja päivitteli, miten hän taivuttaa lapsen nimen, ei kai hän nyt voi sanoa "Armaan"!

      Kyllä nimeä miettiessä on syytä ajatella, miten sitä tullaan käyttämään, ja ulkomaan nimiselle miettiä, miten nimi lausutaan.

      Samaisella alakoulun opettajalla oli oppilas nimeltä Jean, ja opettaja lausui sen hätäpäissään ranskaksi soinnillesti "Saan", jolloin vanhemmat kimpaantuivat ja ilmoittivat, että lapsi on JEEAN. Jannena hän sitten kulki ikänsä, no sama kutsumanimi oli Jean Sibeliuksellakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe