Ford 4110 vaikea vaihteen vaihto ?

ford helvetissä

Aivan olen ajotaidoton mutta miksi menee vaihteet heikosti päälle ja siis alaspäin . Yhtä vaihteen sorvausta eikä auta vaikka hiukan koettaa väkisin on ns ratas vastassa ei mene kele. Välikaasu ja kytkimen käyttö samalla ja erikseen ihan miten vaan kaikkea koetettu joka hiton kerta niin ei vaan mene kuin oikeastaan vauhti pysähdyksiin ja sitten menee uusi vaihde mutta silloinj on siis vauhti poissa ja KIINNI. Kytkin vaikuttaisi ihan toimivalta muuten joten onko säätö millainen ja miten sen voi hoksata että väärä säätö ( Paitsi tuo ettei mene vaihteet päälle alaspäin) Ono se 0frdin kaatikko vaan nin huono? vaihteiston siis rattivaihde 4x2 nopea ja hidas puoli tommoine traktori
http://www.konedata.net/Traktorit/ford2910mkII.htm
Ajetu alta 3000h tekee mieli vaihtaa 4x4 maaliseen valtra hmm 405 kohan se oli. Toimiiko ne ja tehotarve ei todellaakaan ole kummoinen tuon fordin 54hv riittä yllinkyllin kaikken mitä tartten kunhan vaan olisi päälle menevät vaihteet!
Ntkin syksyllä tuntikärryllä maata ajon likihubikseen ja mäkeen piti vaihtaa pienemmälle (tosimärkää ja hiukan liikaa oli ja se teho on toiseksen rajallinen mutta ajaisin vaikka 40hv koneella) niin eikä perrrkeke pitänyt pysähtyä ja aaivan pikkuvaihteilla jyryyttää mänepäälle kyllä' vituttti okien kunnolla kun yhden vaihteen olsis saanut sen vain yhden pienemmän olsisi saanut päälle niin olisi matka tauittunut upeasti mutta ei tuo ssstanana fordin vaihteisto petti jälleen.
Olisi se mennyt junnaten luultavasti mäelle pitkälläkin mutta vaihto olisi ollut se oieka tai mäen alla jo pienempi sisään ja pysäyttäen menekin kokonaan vauhdin ja sittten kräääk kräääk kräääk eikö perkele mene ja loks ja tasas keräämään vauhtia.
tarktori on muuten iahn ok iso hytti ja näppärä . Kiinni vaan jää kun takaveto enkä opi! tai joutuu heijailemaan että pääsee irti. Kaiva en enää itseäni kiinni.nimimerkillä kannon nokassa yöllä.

Onko vaihteistyo öljyn laadulla suuri merkitys?

21

5748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Foortin tallissa

      Se on vaan juttu sellainen, että synkronoimattomalla vaihteistolla vaihteiden vaihtaminen pienemmälle onnistuu välikaasulla ja joskus taas ei. Yleensä onnistuu, kun on vuosia ajanut. Se on vaan tämän päivän ihmiselle aika vaikeaa, kun on synkrovehkeillä ajanut...

      Takaveto toimii kyllä ihan hyvin tiettyyn rajaan asti ja on oikeastaan parempikin, kuin neliveto. Itselläni on käytössä neljä takavetoa ja kolme nelivetoa traktoreina. Olisin jopa ostanut uuden takavetoisen traktorin näiden vanhojen tilalle, mutta eipä sellaista enään niin vain myydä. Valtra valmisti vielä jokunen vuosi sitten takavetoisia, mutta lopettivat valmistuksen. Harmittaa, kun en ehtinyt ostamaan. Nyt on kyllä ulkomailta hieman ollut kauppaa, jos ostan Englannista.

      Tietty vaihteistoöljylläkin on merkitystä, jos liian jäykkää tervaa on vaihteistossa, voi olla vaihtaminenkin tuskaa. Foorti kyllä pelittää ihan tavallisilla yleisöljyillä mm Agro-oil 10W30 joka on tarkoitettu öljykylpyisiinkin jarruille. Sitä olen omissa Foorteissa (3000, 3910, 4000 ja 5000) käyttänyt viimeiset 30 vuotta

    • Pierre Koreasti

      Foorttin rattivaihde on perseestä, siinä pitää olla takana koulutus jotta kykenöö ajamahan sitä. Krannilla oli sellaanen hetkuusen (5-tuhatta sarjan), mutta kun kukaan muu taloosta ei menny sen rattihin, niin vaihtoo Valamettihin. Kehuu jotta: Se on jumalan mieliharmi koko rattivaihde. "Piika ei oo ihiminen ja Voortti ei oo traktori",meilläpäin pruukatahan sanua. Mutta juuri noissa esim. -05 sarjan karvalakki Valluissa menöö vaihteet ylähä- ja alahappäin hyvin päälle, niinkuin kuuma veitti voihin. Mullakin kohta 10000t ajettu 405:nen, ja vaihteet pelaa, kytkin vaihdettu vain kerran, 9000tunnin kieppeillä. On ollu maukia peli kepittää tarvittaessa.

      • Anonyymi

        Valmet,jo merkkinä kalskahtaa sosialistin valtion ykspiippusen haulikon valmistajalta,ja ulina voimansiirrossa,foordissa sentäs planeettapyörät,ei valumötin vinhasti kuivana pyöriviä akseleeita,käyttäkää 502sta tyhjäkäynnnillä monta tuntia ettei ole ulosotto päällä,ja koittakaa se n jälkeen saada ulosotto päälle,onnistuuko


      • Anonyymi

        Valmetti=meluwatti,millanen oli suomitraktori,v.1903 kun fordsonit tuli,missä vaiheessa suomalainen meni jenkistä älykkyydessä ohi,vinkuvonku voimansiirto vielä tänäkin päivänä,NH on traktori,valmetin valumötti on nurkka-ajoon,tiellä vaihteiston ääni kuin kenttäsirkkelissä


    • uyfrfiyu

      Aluevaihteenkin saa vaihdettua vauhdissa, kun panee päävaihdevivun vapaalle. Ja suuntaa vaihtaessa ei päästä aluevipua vapaalle, vaan reilusti yli vapaa-asennon.Liikkeelle lähtiessä ensin aluevaihde päälle, ja sitten päävaihde.

      • trahata

        laitappa tonne "youtuubiin" sana ,katkeamatontasavua ,niin näät miten kaveri vaihtaa synkronoimattomalla ,isolle ja pienelle päin miten vaan haluaa jopa painamatta ollenkaan kytkintä ja ilman välikaasua tai käsikaasu kokoajan pohjassa


      • uigfd7
        trahata kirjoitti:

        laitappa tonne "youtuubiin" sana ,katkeamatontasavua ,niin näät miten kaveri vaihtaa synkronoimattomalla ,isolle ja pienelle päin miten vaan haluaa jopa painamatta ollenkaan kytkintä ja ilman välikaasua tai käsikaasu kokoajan pohjassa

        Eihän tuossa vaihettu aluetta, minulta onnistuu sekin.


      • Anonyymi
        trahata kirjoitti:

        laitappa tonne "youtuubiin" sana ,katkeamatontasavua ,niin näät miten kaveri vaihtaa synkronoimattomalla ,isolle ja pienelle päin miten vaan haluaa jopa painamatta ollenkaan kytkintä ja ilman välikaasua tai käsikaasu kokoajan pohjassa

        Mitä te puhutte välikaasusta,kaksoispoljenta on tärkein,no ammattimies ei käytä kytkintä ollenkaan kun lähdöissä vain kun ajetaan maailman lujimmalla laatikolla joka on fuller synkronoimaton,kun sillä on ajanu,on fordin vaiheisto helppoa.


      • Anonyymi
        trahata kirjoitti:

        laitappa tonne "youtuubiin" sana ,katkeamatontasavua ,niin näät miten kaveri vaihtaa synkronoimattomalla ,isolle ja pienelle päin miten vaan haluaa jopa painamatta ollenkaan kytkintä ja ilman välikaasua tai käsikaasu kokoajan pohjassa

        Tuo on totta,fullerilla ajetaan noin,se on amerikkalainen maailman kestävin laatikko


    • ford 391o

      itsellä on ford 3910,jossa on rattivaihde.8 4. suunnanvaihtaja vasemmalla ratin vieressä.traktori on vm 84. mielestäni on tosi hyvä,on toiminut,ei mitään vikaa.vaihteet menee päälle hyvin,kun on synkroroidut. suunnanvaihtaja on synkronoimaton,ei vauhdissa voi vaihtaa suuntaa. on hyvä keksintö ollut jo 80 luvun traktorissa. on tilaa hytissä kun kepit ei ole jaloissa tiellä ja on näppärä käyttää. ei mitään vikaa ollut,fordilla ajettu n 3800 tuntia.öljyt laatikkoon vaihdettu 4 kertaa,10-30 yleisöljy.

    • Pierre Koreasti

      Jaa, eihän tuon ikäisellä ja tuolla tuntimäärällä ole edes tehty mitään. Ajeltu hiukan juhlina ja jussin päivinä, sekä kirkonkylillä asioilla. Meilläpäin vanhat paapatkin saa tuntimittariin enemmän tuossa ajassa. Ei voida puhua mitään kestävyydestä, eihän tuo ole kuin sisäänajo vaiheessa vasta.

      • Foortin tallissa

        Foortin tuntimittari ei kulje realiajassa, kuten Valmetin/Valtran tuntimittari. Tuon 3800 tuntia voi kertoa käytännössä kahdella, eli 7600 tuntia lienee verrattavissa jonkun vanhan Valmetin tunteihin tuossa tapauksessa.

        Meillä on molempia merkkejä täällä tilalla käytössä ja aika hyvin se käytännössä tuolla kaavalla menee.

        Vaan tosi on, että paljon on vähän ajettuja koneita maakunnissa, jotka on käytännössä vasta sisään ajettuja.


      • Pierre Koreasti
        Foortin tallissa kirjoitti:

        Foortin tuntimittari ei kulje realiajassa, kuten Valmetin/Valtran tuntimittari. Tuon 3800 tuntia voi kertoa käytännössä kahdella, eli 7600 tuntia lienee verrattavissa jonkun vanhan Valmetin tunteihin tuossa tapauksessa.

        Meillä on molempia merkkejä täällä tilalla käytössä ja aika hyvin se käytännössä tuolla kaavalla menee.

        Vaan tosi on, että paljon on vähän ajettuja koneita maakunnissa, jotka on käytännössä vasta sisään ajettuja.

        No kyllä nyt 28:ssa vuodessa hiukka enempi tosi töissä tulee. Mutta jos on ollu vanha kaatumatautinen papparaanen omistajana,joka käyny kirkolla asioolla kun mopo tai fillari on ollu hutera, niin kyllä sitten ymmärrän. Kyllä nyt totta helkatissa karjatilalla tuntia tulee tuossa ajassa enempi jos karjana muutakin kuin kissa ja koira. Ja noissahan sai sen tuntimittarin vaijerinkin irti, eli siinä olikin ajateltu jo seuraavaakin vaihtoa.


    • kokemusta on

      opetelkaa käyttään niitä rattivaihteita ennen kuin haukutte "ne kehuu ketkä on ajanu ja ne haukkuu ketä on siirtäny" Se kytkin kuuluu vain painaa pohjaan ja vaihtaa vain yksi pykälä kerrallaan pienempää. Helppo kun osaa ja iha helvetin vaikea kun ei osaa.

      • Ford helvetissä

        Kokemusta on nimimerkki on hiukan jäässä nyt. Kyllä rattivaihteella muuten pärjää mutta kun se kytkin pohjaan ja vaihto ei vaan toimi. Pitää etsiskellä ohjekirja josko siinä on ohjetta josko se kytkin ei tarpeeksi irrotakkaan eli jää kantamaan eikä veto katkea täysin ja pakat pyörii tai mitkä lie rattaat . Olisipa se noin yksinkertaista . Ei muuten rattivaihteella taida noin pysytä vaihtamaan kuin tuo ratti kädessä synytnyt ajaa katkeamattontaavetoa youtubessa ,ukko osaa! Minusta kyllä osaan vaihdot mutta vaihdelaatikko kytkin kokonaisuus ei ole kunnossa. Ei sillä mutkaan osaa vaihtaa ja vanhin kuski on ollut liki nimeltäänkin ford ja puolet.elämästään fordin kopeissa n70 v.perkelekku lopettaas tuon pommien paukutelun kun ei saa nukuttua.ei huvittaa vaihtaa raktoria kun on vasta alkutaipaleella tunneiltansa.


    • Vanhapiaru

      Missäpäin se vehje on? Vaari vois tulla näyttämään kuinka Voortia kepitetään.

      • Anonyymi

        vNäin pienemmälle
        vastaa :Vehkeenl 0n jalk0jen välissä ja 23cm pltkä


    • Näin pienemmälle

      Mäkeen ryytyessä pidä kaasu koko ajan pohjassa, vaihda vapaalle, käytä kytkin ylhäällä ja takas alas, pienempi vaihde sisään. Niksi on siinä, että kytkintä ylhäällä käytettäessä moottorissa pitää olla sama kierrosluku, kuin sillä pienemmällä vaihteella siinä vauhdissa.

      • Anonyymi

        Oikein sanottu,meille aikoinaan opetettiin teoriatunneilla miten suorahampaisella fullerin laatikolla vaihdetaan,esim.sisuissa 13vaihdetta ei synkroja,pöllimiehet esim.eivät käytä kytkintä kun lähdöissä vaan,en aina ymmärrä kun puhutaan välikaasusta,mutta kaksoispoljennan ymmärtän,ja se pitää käyttää myös suuremmalle vaihtaessa,muuten tuuttaa varattua.


    • Anonyymi

      Joku sanoi Fordin rattipylväs mallista...arvotaampa seuraava numero...

    • Anonyymi

      Joskus ajelin naapurin rattivaihteisella 4110 Fordilla , ainakin äkkiseltään
      pykälien vaihtelu tuntui hankalalta.
      Tottumus tähän rattivaihteeseen toisi varmaan jouheutta.
      Ensimmäiseksi tulee mieleen rattivaihdesysteemin välykset,
      kuluneet nivelet . (väljät holkit ??)
      Toiseksi, kytkin ei irroita kunnolla.
      Voi korjaantua säädöllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe