Oudot määritelmät

Budhismi

Minulle on kaikkein vaikeinta näissä uskonasioissa käsittää oudot määritelmät. Kuten esimerkiksi "oletko valaistunut?" Öööö... uskoisin, koska ajattelen nykyään asioista eri tavalla kuin ennen. Mutta miten mitataan valaistunut henkilö?

Entäs sitten "Ole läsnä", no tässähän minä olen. Kesti 29 vuotta, ennenkuin ensimmäinen henkilö osasi kertoa minulle mitä tarkoittaa "olla läsnä". Se tarkoittaa iha yksinkertaisesti sitä, että tarkkaillaan omia automaattisia toimintoja. Esim, jos ei tehdä mitään, tunnustellaan vaikka hengitystä. jos juodaan kahvita niin tunnustellaan kupun muotoa, painoa, lämpöä, seinän sileyttä jne.. Juoman lämpöä, makua, hajua jne. Ei tehdä autoamattisesti asioita, keskitytään niihin ja nautitaan niistä.

No entäs sitten "virittäytyy uudelle taajuudelle". Joo-o, minä olen sähköinsinööri, jotan taajuus ja virittäytyminen on tuttua, mutta miten se tehdään. Sitä ei vielä kukaan ole kolmessa vuosikymmenessä osannut kertoa.

Tämä nyt vaikuttaa DNA:n mainokselta, mutta olen matkani varrella huomannut että suurin osa puhujista ei tiedä mistä puhuu. Ja tässä kohtaa olenkin Brad Warnerin kanssa samaa mieltä:"Jos kaveri pyytää rahaa tai ei ymmärrä mistä puhuu, dissaa se". Menköön nyt vaikka Zeniläisyyden puolelle. Mutta että moni matkasaarnaajista puhuu taajuuksista, frekvensseistä tai muista, muttei itse osaa kertoa mistä on kyse. Vähän sama kuin sanoisin:"Kitapurien ulosvetäjä". Mikä se on, no se on kitapurien ulosvetäjä, sillä tehdään töitä.

Saisikos näihin asioihin oikaisua/selvennystä hengen ihmisiltä. hengen messut on taas tulossa ja sielä on seuraavan kerran poikkeuksellisen suuri jouko ihmisiä etsimässä totuutta. Ja se joukko menetetään, jos selitykset ovat entisen laista abstraktia käsitettä. Suomalainen sanoisi liirum-laarumia.

3

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkärimyyjä

      itsekkin sähköalalla ja psykologiakin kiinnostaa...tämä taajuus lienee jokin mielikuva, että hyväksyy tulevan tiedon. Sitten puppulauseista se on kaksiteräinen miekka ja oon tehnyt myyntihommia ja noita hienolta kuulostavat lauseet saa esittäjän kuulostamaan viisaalta (ei kysymyksiä toiveena) tai sit sut tulkitaan juuri ei tiedä mistään mitään, jolloin siirryt vääräl taajuudel =D

    • Liirum Laarum

      Hengen asiat voidaan pukea moniin eri sanoihin. Voisin kuvitella että jos menee kysymään joltakin asioista hyökkäävällä asenteella niin hän ei edes yritä lähteä moista kertomaan. Tuo mitä aloittaja kertoi läsnä olemisesta, ei minulle luo vastaavaa kuvaa siitä miten itse asian ymmärrän. Minusta asia ei ole lainkaan yksinkertainen selittää, asia itsessään on yksinkertainen. Niinkuin on moni asia sen jälkeen kun näkee mitä se on. Hengen asioissa on silti parempi pysyttäytyä skeptisenä, mutta ilman ennakkoasenteita. Ei ensimmäisenä niinkään sen puolesta mitä joku on kertonut vaan sen puolesta mikä on oman ymmärrykseni laita. Moni voi itsevarmuudella selittää asioita hyvin jämerästi, mutta mistä tunnistaa se totuus niissä? Joku viisas on joskus sanonut että jokaisen pitää olla valona itselleen. Kuunnellako toista vai kokeilla katsoa itse?

      Eikö tämäkin ole "viisaasti puhumista" kun kirjoittaa kirjakielellä? Minäkin vierastan hienoja vieraita sanoja varsinkin jos google ei ole käsillä.

    • liirumoitsija

      En muista kuka sanoi, oliko Einstein vai kuka, mutta että "ongelmia ei koskaan ratkaista samalla tietoisuuden tasolla kuin millä ne on luotu". Siksipä juuri henkisyydessä yleensä pyritäänkin sille tasolle, jolle levoton egomieli mikä on vallassa 24/7, ei kertakaikkiaan pysty pääsemään. Mielen ja ajatusten tuolle puolen.

      Mieli ajattelee konkreettisesti ja luottaa vahvasti aistien antamiin havaintoihin eikä missään nimessä kyseenalaista niitä saatikka sitten omaa olemassaoloaan. Ja siksi on erittäin haasteellista yrittää laittaa sanoiksi asioita, joille ei ole sanoja. Selittää mielelle asioita, joita se ei kestä kuulla. Voi ainoastaan viitata niihin ja sekään ei kuitenkaan täsmää. Eli ei aina ole kyse siitä etteikö "selittäjä" halua kertoa asioita suoraan ja insinöörimäisesti ;) vaan yksinkertaisesti siitä ettei kyseinen henkinen kokemus ole niin vain selitettävissä sellaiselle joka ei ole sitä omakohtaisesti kokenut. No toivottavasti tätä nyt ei käsitetä väärin.

      Mihinkään ei tietenkään pidä sokeasti uskoa, mutta kun itse kokeilee ja tuntee jonkin toimivaksi, auttavaksi tai todeksi niin silloin siihen omaan aitoon kokemukseen voi kyllä luottaa.

      Läsnäolon opettelussa minua auttoi suuresti kun luin Eckhart Tollen kirjaa Läsnäolon voima useaan kertaan ja alleviivailin sieltä ydinasioita joita kertailin, koska muuten mielen on vaikea tarttua niihin ydinasioihin. Toinen kirja jota luin tästä aiheesta, mutta joka ei minua yhtä paljon auttanut oli Jon Kabat-Zinnin Olet jo perillä. Hän on tietoisen läsnäolon (mindfulness) asiantuntija ja akateemikko, joten vetoaa varmaan helpommin tieteellisempään mieleen.

      Ymmärrän kuitenkin nykyään läsnäolon toisesta näkökulmasta kuin tuolloin kun yritin opetella läsnäoloa. Ei siitä sen enempää.

      Ja itseään valaistuneeksi henkilöksi tituleeraavaa henkilöä voi mitata kuten ketä tahansa henkilöä (?), mutta pointtihan onkin siinä ettei enää ole mitään henkilöä, joka olisi valaistunut. Mitkään mittaukset ei päde henkisissä ja hengellisissä asioissa. Sen takia ne ovatkin henkisiä eivätkä esim. filosofisia tai psykologisia tai muita mitattavissa olevia ilmiöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe