Huoli omaishoitajan jaksamisesta

jan5

Yli seitsemänkymppinen anoppini on appiukkoni omaishoitaja. Jaksaminen on äärirajoilla huonosti nukkumisten ja kovan työn kanssa. Nyt joulunaikaan anoppini nukahti rattiin asiollla käydessään. Onneksi tie oli hiljainen ja mitään ei käynyt mutta kyllä se säikäytti ainakin meidät läheiset. Anoppi tosin vähättelee tapahtunutta ja väittää jaksavansa päivän kerrallaan. Hän ei huoli apua, vaikka näemme hänen uupuvan. Hän ei myöskään kerro hoitajille tai sosiaalityöntekijöille totuutta jaksamisestaan. Mitä voimme läheisinä tehdä?? Asumme kauempana joten auttaminen arjessa on mahdotonta. Huoli on kova sillä olihan anoppini jo vähällä tappaa itsensä nukahtaessaan rattiin.

35

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommat hoitoon

      Ottakaa vaan reippasti yhteyttä sosiaalityöntekijöille ja kotikäynnille,jos nukahtaa rattiin on jo vaaraksi muille,läheiset lyö nyt nyrkin pöytään ja sanoo tämä peli ei vetele!

    • Kova sana

      Joo, asiaan kannattaa ehdottomasti puuttua. Jos anoppi nimittäin kuukahtaa, niin se ukko kärrätään luultavasti teidän ovellenne (kun ei hoitopaikkoja ole).

    • :P :X

      Olin myös ajoittain hyvin väsynyt, kerran ajoin 25km ohi kotiin menevän tien risteyksestä. Havahduin ihmettelemään missä olen. En kai nukkunut ajoin rutiinilla katsomatta ympärilleni.
      Säikähdin niin että aloin vaatimaan lisää vapaata, nyt on kaksi viikkoa vapaata, kaksi viikkoa omainen on kotona.
      Anoppisi tarvitsee apua vaikka ei sitä myönnä, hän on vaarallinen muille tiellää liikkujille.

    • Huostaanotto?

      Vastaavissa tilanteissa, jos joku hoitaa vauvaa ja nukahtelee rattiin, järjestetään kyllä apua sos.viranomaisten toimesta, esim. huostaanoton muodossa. Vanhuksille ja muille hoidettaville pitäisi soveltaa samaa eli ottaa heidät yhteiskunnan huostaan tarvittaessa. Ongelmana on liiallinen itsemääräämisoikeus, kun jäärät eivät suostu menemään kotoaan mihinkään vapaaehtoisesti, vaan näännyttävät hoitajansa taakan alle.

      • ei saa väsyttää

        Aivan kuin ukkoni, kun valitan väsymystä hän ihmettelee mitä vaivaa hänestä voisi olla.
        On liikuntakyvytön, välillä myös henkisesti jossain muualla, on kirkkaita hetkiäkin.
        Jos vähänkään on tolkuissaan, vie oven karmit mukanaan jos yritetään viedä jonnekin kotoa.


      • Tarkkana kuin
        ei saa väsyttää kirjoitti:

        Aivan kuin ukkoni, kun valitan väsymystä hän ihmettelee mitä vaivaa hänestä voisi olla.
        On liikuntakyvytön, välillä myös henkisesti jossain muualla, on kirkkaita hetkiäkin.
        Jos vähänkään on tolkuissaan, vie oven karmit mukanaan jos yritetään viedä jonnekin kotoa.

        Pieni kysymys miten hän liikuntakyvytön voi viedä niitä ovenkarmeja mennessään
        jos johonkin viedään?


      • ei saa väsyttää.
        Tarkkana kuin kirjoitti:

        Pieni kysymys miten hän liikuntakyvytön voi viedä niitä ovenkarmeja mennessään
        jos johonkin viedään?

        Etkö ymmärrä kuvaannollisesti. Vaikka kädet eivät toimi edes sen vertaa että voisi syödä itse, tarttuu kiinni vaikka oven pieleen jos yritän väkisin viedä, siis pyörätuolilla. Ei hän pysty pitelemään kun viedään, mutta tuntuu pahalta viejästä.


    • Karseeta touhua

      Jos on tolkuissaan potilas, hänelle voi selittää mitä kaikkea vaivaa hänestä on ;). Ensin aamulla nostan sinut pyörätuoliin ja vien vessaan tai vaihdan vaipan. Sitten puen päivävaatteet ja hoidan välttämättömimmät aamupesut jne, ad infinitum. Samalla panet hanttiin kaikkiin toimenpiteisiin.Huolehdin lukuisat lääkkeesi, vien sinut ulkoilemaan pyörätuolissa, puhdistan makuuhaavasi yms. SAA VÄSYTTÄÄ!!!!!!!!!

      • välillä uupuu.

        Ihan kuin olisit käynyt meillä, niin tarkkaan osasit kuvata päivittäisiä touhujamme :)
        Samantyyppistä tämä työ näyttää olevan, pienin poikkeuksin. Unohtamatta lastensa hoitajia, heillä on mielestäni vaikeampaa monessa suhteessa. Ei vähiten taloudellisesti, tulot jäävät pieniksi, ei ole eläkettä lisänä. Hoitajuus tulee taas esiin eläke iässä, eläke jää pieneksi, vaikka on tehnyt rankan päivätyön.


    • Hurlumhei

      Ei tää oikein ole. Kun on eläkkeellä, sen pitäis tarkoittaa ettei enää tarvii tehdä työtä ja että omassa kodissa saisi levätä :(. Sen sijaan joutuu tekemään henkisesti ja fyysisesti raskaampaa työtä kuin koskaan elämänsä aikana 24/7, ja vain siksi, että on tyhmänä seissyt jonkun kanssa papin edessä. Pikkuvauvan hoitaminen ei ole mitään tähän verrattuna, ei edes kaksosten. Dementikot eivät edes nuku koskaan ilman vahvaa lääkitystä, ja liikuntakyvyttömien nostelussa katkeaa sitten taas oma selkä.

      • 9+2

        Kyllä ihminen eläke-iässä on kypsä lepäämään omassa kodissaan. Pitäisi olla viimeinkin aikaa puuailla mitä itse haluaa, ajattelematta toisia.
        Moni eläkeläinen hoitaj uupuu taakkansa alle, ei edes jaksa hakea apua, raahautuu vain päivästä toiseen.
        Mikään rakkaus ei velvoita tähän.
        Mutta, sen voin sanoa, irroitautuminen vaatii hirveitä ponnistuksia henkisesti. Siinä on riittämättömyyden ja syyllistymisen koko kirjo kestettävänä. Siksi jatkan ja jatkan......


      • juurikas-porkkana

        Eiköhän edellinen kirjoittaja tarkoittanut niitä lasten hoitajia, kenellä on vammainen lapsi?? Joten kyllä siinä sitä työmaata on vuosikymmeniä ja vuosikymmeniä ja siinä jää oma elämä ja nuoren aikuisen tavallinen elämä kokonaan elämättä.. päivästä toiseen hoidat ja hoidat lasta.. ja välillä sairaalajaksot..

        Hurlumhei kirjottaa vaan omaa tilannetta, huomaamatta että erittäin vaikeasti vammantuinen lasten omaishoitajia tulee joka vuosi.. sellaiset lapset eivät ennen pysyneet hengissä tai 60 luvun tyyliin laitettiin laitokseen.. Tämä päivänä erittäin vammautuneita lapsia hoidetaan kotona ja se koko vastuu on vanhemilla..


      • ++++++++
        juurikas-porkkana kirjoitti:

        Eiköhän edellinen kirjoittaja tarkoittanut niitä lasten hoitajia, kenellä on vammainen lapsi?? Joten kyllä siinä sitä työmaata on vuosikymmeniä ja vuosikymmeniä ja siinä jää oma elämä ja nuoren aikuisen tavallinen elämä kokonaan elämättä.. päivästä toiseen hoidat ja hoidat lasta.. ja välillä sairaalajaksot..

        Hurlumhei kirjottaa vaan omaa tilannetta, huomaamatta että erittäin vaikeasti vammantuinen lasten omaishoitajia tulee joka vuosi.. sellaiset lapset eivät ennen pysyneet hengissä tai 60 luvun tyyliin laitettiin laitokseen.. Tämä päivänä erittäin vammautuneita lapsia hoidetaan kotona ja se koko vastuu on vanhemilla..

        Se on vanhemmille jopa loppuelämän pituinen projekti, vammaisen lapsen syntymä.
        Vahoilla ihmisillä on sentään ollut terveitäkin aikoja. Tällä lapsella ei niitä ole koskaan, on valtava, mutta rakas taakka kannettavana.


      • Pirre*
        ++++++++ kirjoitti:

        Se on vanhemmille jopa loppuelämän pituinen projekti, vammaisen lapsen syntymä.
        Vahoilla ihmisillä on sentään ollut terveitäkin aikoja. Tällä lapsella ei niitä ole koskaan, on valtava, mutta rakas taakka kannettavana.

        Terve lapsi lähtee kotoa aikuistuttuaan, mutta kun saa vammaisen lapsen hän on ikkuinen lapsi ja vaatii huolenpitoa loppuelämänsä, - tietysti onhan niitä hoitopaikkoja heillekin mutta ei kaikki raahi lapsestaan luopua...ennenkuin viime tipassa, ja toisaalta se on huono asia, vammaisenkin lapsen pitäisi mahdollisimman aikaisin ruveta totuttaumaan eroon vanhemmista, ettei tule sitä shokkia sitten kun vanhemmat vanhenee ja eivätkä jaksa enää hoitaa lastaan kotona.

        Olen toiminut perhehoitajana vammaisille, joten pikkuisen miulla on kokemuspohjaa asiaan, tai ainakin luulen niin :)


    • Avioerot kasvussa

      Toi on vanhempien sukupolvien ongelma, että ei voi puolisosta päästää irti... nykyään erotaan jo muutenkin niin paljon, että tuskin tulevaisuuttta voi omaishoidon varaan laskea. En mä ainakaan tule siihen suostumaan, enkä varsinkaan suostu hoitamaan ex-miestäni. Miksi mä ottaisin hänet takaisin kotiini asumaan, kun on jo muutenkin erottu. Enkä suostu itse kenenkään omaishoidettavaksi, vaan menen laitokseen kun tarvis on. Eikö nää hoidokit (täyspäiset) tajua ollenkaan sitä työn raskautta?

      • puuhapirkko'''

        Ainakaan moni mies ei tajua, on tottuneet siihen että vaimo passaa, ei siinä heidän mielestään ole mitään eroa. Nuoremmissa sukupolvissa onneksi on jo miehiä joilta myös kotityöt käy.
        Minä en haluasi jäädä hoidettavaksi, kunpa kuolema korjaisi ajoissa.


      • Pirre*

        Kukas se haluaisi lähteä kotoaan, ei se niin helppoa ole laittaa eikä lähteäkään, laitoshoitoon.

        Kyllä mie ymmärrän hoidettavaakin...


    • Siiri-Ellen

      >Minä en haluasi jäädä hoidettavaksi, kunpa kuolema korjaisi ajoissa.<

      Täsmälleen samoin ajattelen minäkin. Kuulun suuriin ikäluokkiin ja vielä toistaiseksi terve. Siitä olen syvästi kiitollinen mutta kauhulla ajattelen tulevia aikoja, kun en enää omin avuin pärjää.

      Toivottavasti kuolema korjaa sitä ennen.

      Tuntuu vähintäänkin kornilta, kun jokapaikassa toitotetaan että "tee sitä tai tätä, niin elät pidempään". Miksi ihmeessä pitäisi elää pitempään, kun realistisesti ajatellen jo nyt ihmiset elävät liian pitkään.

      Huonokuntoiset, monisairaat vanhukset ovat jo nyt suorastaan heitteillä omassa kodissaan, kun ei hoivapaikkoja ole. Oma äitini on 89-vuotias alzheimerikko, joka onnellisesti pääsi hoivakotiin muutama kuukausi sitten. Meillä suurilla ikäluokilla ei sitä onnea ole odotettavissa, hoivapaikkoja kun on nytkin liian vähän vaikka nyt hoivaa vailla oleva sukupolvi on sotien ja katovuosien harventama.

      Olin mieheni omaishoitaja ilman ainuttakaan vapaapäivää 24/7, joten kokemusperäisesti tiedän hyvin, millaista on omaishoitajan arki. Aikuisen ihmisen pyöritteleminen on fyysisestikin raskasta ja käy etenkin vanhemmiten yli voimien. En todellakaan suosittele kenellekään.

      • En osaa auttaa

        Miksi olit ilman vapaita.... kun ne kuuluvat jokaiselle omaishoitajalle. Jatkossahan homma menee niin, että rikkaat ostavat itselleen tarvitsemansa palvelut ja muut ovat omaishoidossa tai jäävät omilleen. Olen lehdistä lukenut, että nykyään jo vanhusten itsemurhat yleisiä, yleistyy vaan sitten paljon. Osa omaishoitajista myös tilttaa ja tämä voi johtaa monenlaisiin rikoksiinkin.


    • puuhapirkko*

      Teit arvokkaan palveluksen miehellesi siiri-ellen. Hyvä että jaksoit loppuun asti ja olet itsekin vielä terve.

      Muistui mieleen joku vuosi sitten lukemani uutinen. Vanha mies oli surmannut vaimonsa ja itsensä, ei osannut pyytää ajoissa apua, eikä sitä kukaan tullut tarjoamaan.
      Näin voi käydä kenelle vain jos yrittää enemmän mihin voimat riittää.

    • Liika on liikaa

      Onhan näitä silloin tällöin ollut, juuri tuomittiin 80-v. omaishoitajamies vankilaan dementoituneen vaimonsa taposta.

    • turha yleistää

      surmaahan ne nuoremmatkin,ilman sairauksia!

    • Kyllä kuitenkin

      Kyllä, mutta näissä on ihan selvänä motiivina tuo omaishoidon rankkuus ja raakuus. Nuoremmat miehet tappavat lähes aina mustasukkaisuuden/erouhan vuoksi.

    • pikku-iita.

      Umpikujassa tuntee olevansa. On jaksettava vaikka ei jaksaisi. Hoitopaikkaa ei saa, rahakaan ei ratkaise kun voimat loppuu.
      Niin paljon ein voi "tienata " omaishoidolla että se auttaisi jaksamaan. Tietysti jos saisi niin paljon että voisi palkata avustajan. Kuinkahan joillekin annetaan henkilökohtainen avustaja, yhteiskunta vielä maksaa. Täysin liikuntakyvyttömälle hoidettavalleni anoin avustajaakin, hyvä että eivät nauraneet pellolle. Että ihan avustaja!
      En jaksa taistella enkä kerjätä, mielestäni olosuhteiden ja sanani pitäisi riittää.

      • Lääkäristä apua

        Mene lääkäriin ja hanki yksiselitteinen todistus siitä, että tarvitset sairauslomaa etkä voi tehdä työtäsi omaishoitajana, piste. Muistakin töistä saa vapaata, jos iskee masennus tai loppuunpalaminen. Lääkäri voi olla myös suoraan yhteydessä vanhussossuihin, jotta hoitavat sen avun teille kotiin tai sitten kärräävät potilaan muualle sieltä. Lääkäri voi sanoa, että et jaksa syöttää potilasta etkä vaihtaa vaippoja. Masentunut omaishoitaja on vaaraksi potilaalle(kin), ja jotkuthan tekevät umpikujassa hyvinkin arvaamattomia päätöksiä. Itse voisin kuvitella, että pakkaisin kamani ja muuttaisin pois, tietysti ilmoittaisin ensin sossuille. Puolisoon on elatusvastuu, ei hoitovastuuta.


    • tytär-mummi

      Olen 70-vuotias, äitini yli yhdeksänkymmentä. Hänen tilanteesa huononi hirveän nopeasti vuoden alusta.
      Olen hoitanut jonkin aikaa, hoitopaikka on tiedossa.
      mutta en taida jaksaa enää edes ensi yötä, viime viikolla pisin yöuni oli viisi tuntia, jokin yö meni lähes kokonaan valvoessa. Muuten sain nukkua vähän noin tunnin pätkissä.
      Olen kävelevä ruumis heti itsekin. Terkkarille eivät ota kun ei ole sellaista sairautta joka vaatisi vuodeosasto hoitoa.
      Äiti on aina ollut yökukkuja, saattoi keitellä perunoita aamuyöstä. Nyt on pahentunut niin että nukahtaa aamulla 7-8 maissa. Edes unilääke ei tunnu tehoavan, eiköhän imeydy, näyttä että piristyy vain lääkkeen saatuaan.
      Ainakin sen tiedän että omaishoitajaksi ei minusta ole enää, vaikka mummo säälittääkin, tiedän että on kauhun paikka joutua laitokseen.
      Peloittaa vanhuus omallakin kohdallani.

    • Siiri-Ellen

      Elimistö tottuu unilääkkeisiin, siksi niitä pitää vaihtaa tai muuttaa annostusta. Juttele lääkärin kanssa tilanteesta, joka tuntuu tosi vaikealta. Ei tilanne voi tuollaisenaan jatkua, tai kohta teitä on kaksi hoidettavaa.

      Äläkä turhaan pode syyllisyyttä siitä, ettet jaksaa äitiäsi hoivata. Ei ketään voi pakottaa omaishoitajaksi, eikä kaikista siihen edes ole.

      Suosittelen ottamaan yhteyttä kotikuntasi vanhustenpalvelusta vastaavaan, se selviää soittamalla kotikuntasi sosiaalitoimen vaihteeseen. Kerro tilanne ja sano että et jaksa enää valvoa yhtään yötä. Kunnan on pakko järjestää äidillesi hänen kuntonsa mukainen paikka, siihen velvoittaa kuntalakikin.

      Voimia ja päättäväisyyttä sinulle, että jaksat hoitaa asian uuvuttamatta itseäsi totaalisesti.

      • tytär-mummi.

        Sitä ihmettelinkin, itse olen ottanut samaa unilääkettä joskus ½ tablettia, olisin nukkunut vaikka kuinka kauan.
        Viime yönä nukuin paljon, äiti nukahti klo 23, taisi olla vähän ylikin. Heräsi noin neljältä. Sain ensi yöksi apua, alan nukkumaan heti kun tuuraaja tulee.
        Minulle on luvattu että paikka järjestyy lähiaikoina, milloin, en osaa sanoa, kai odottavat sitä että joku kuolee. Menen huomis-aamuna puhumaan asiasta, en todellakaan jaksa.
        Sääliksi käy, pieneksi kuihtunutta äitiäni. Sisua on kyllä vaikka muille jakaa. Monesti olen kuullut kunnianai kun en kuulemma osaa hoitaa.


    • mek

      tämän takia olen naiselleni sanonut että minua et sitten jää hoitamaan jos tulee sama tauti kuin isääni tuli ja sitä kattelin montavuotta miten äitini jaksoi mutta onneksi mukkui pois ajoissa ja itsekkään en halua ketään hoitamaan ja sen ole myös naiselleni sanonut että jos ei itse pärjää niin laitoksee niin hyvä tulee. Itseä ei kannata uhrata että silleen.

    • hoitakoon itse

      ikinä en ala omaishoitajaksi, kun luen täällä näitä juttuja..huh..miten ilkeitä voi olla sukulaiset..

      • tasapuolisesti

        Muista myös itse mennä suoraan laitokseen etkä kotiväen hoidettavaksi eis niin?


    • Ookkaq

      Tietysti menen laitokseen. Suorastaan vastuutonta heittäytyä taakaksi toiselle vanhalle ihmiselle. Eläkkeellä pitäis olla eläkkeellä eikä raskaassa työssä 24/7.

      • ymmärrätkös

        Toisen koneen seuraus ei sallittua sut tiedetään.


      • ymmärrätkös
        ymmärrätkös kirjoitti:

        Toisen koneen seuraus ei sallittua sut tiedetään.

        Että mitä? Toisen koneen.... häh.


    • JKKLL

      NIINKKÖ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe