Tippaamisen säännöt

matkailija__

Vietimme viimeistä lomapäiväämme eräässä Euroopan maassa, jossa on käytössä 1 ja 2 snt:n kolikot.

Eräässä ravintolassa päätin varsinaisen tipin (n. 10 % aterian hinnasta) lisäksi tyhjentää lompakkoni noista suomessa kelpaamattomista turhista kolikoista ja jättää myös ne tipiksi. Noita pikkukolikoita oli joku 6-7 kpl. Kaverini kertoi että käytökseni oli melko tökeröä ja noloa.

Ymmärrän kyllä, että pelkästään 1 ja 2 senttisillä tippaaminen on tökeröä, koska summa on niin naurettavan pieni että tarjoilija saattaa ottaa sen jopa loukkauksena. Tai jos noista pikkuhiluista saakin kaavittua kasaan suuremman summan, on sellaisen pikkuhiluista koostuvan kolikkokasan keräileminen tarjoilijalle työlästä.

Mutta itse tosiaan jätin varsinaisen tipin _lisäksi_ nuo 6-7 kpl lompakostani löytämiäni 1 ja 2 snt kolikoita.

Eli täyttäkää sivistyksessäni ammottava aukko, saako noin pieniä kolikoita käyttää ollenkaan tippaamisessa vai täytyykö ne ihan suosiolla vain heittää roskapönttöön ennen suomeen palaamista?

88

5410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelpo valuuttaa

      Kuinka itse suhtautuisit tarjoilijana tuohon?

      Laita vaikka metallinkeräykseen, jos et halua niitä Suomessa käyttää.

      • palvelua voi ostaa

        ne on suomessa käypää rahaa.bensahan maksaa 1.56 senttiä ja senteilläkin maksetaan.myyjä ei voi pyöristellä rahaa isommaksi jos on sopiva raha.itse jätän kyllä paikasta riippuen,20 euro tai neljäkymmentä.joskus 50 euroa.kerran jätin tarjoilijalle venäjällä 100 euroa.ja seuraavalla kerralla meitä jo ovella odotettiin vieraiksi.palvelua saa kun on kohtelias.suomessa sillä ei ole mitään merkitystä kun täällä työssäkävijä saa kunnon palkan.vaikka 5 senttiä tipiä


      • Väärin meni
        palvelua voi ostaa kirjoitti:

        ne on suomessa käypää rahaa.bensahan maksaa 1.56 senttiä ja senteilläkin maksetaan.myyjä ei voi pyöristellä rahaa isommaksi jos on sopiva raha.itse jätän kyllä paikasta riippuen,20 euro tai neljäkymmentä.joskus 50 euroa.kerran jätin tarjoilijalle venäjällä 100 euroa.ja seuraavalla kerralla meitä jo ovella odotettiin vieraiksi.palvelua saa kun on kohtelias.suomessa sillä ei ole mitään merkitystä kun täällä työssäkävijä saa kunnon palkan.vaikka 5 senttiä tipiä

        1 ja 2 sentin kolikot kelpaavat maksuvälineeksi Suomessa (ellei kauppias ilmoita jo ulko-ovella näkyvällä tiedotteella niiden kelpaamattomuudesta, mihin hänellä on oikeus), mutta lakiin kirjatun virallisen pyöristyssäännön takia kassa pyöristää aina lähimpään viiteen senttiin. Eli et voi maksaa esim. 1,49 euron ostosta tasarahalla muuten kuin korttimaksuna. Rahalla ostettaessa se pyöristyy 1,50 euroon, vaikka sinulla olisikin sopivia kolikoita.


      • Pena.
        palvelua voi ostaa kirjoitti:

        ne on suomessa käypää rahaa.bensahan maksaa 1.56 senttiä ja senteilläkin maksetaan.myyjä ei voi pyöristellä rahaa isommaksi jos on sopiva raha.itse jätän kyllä paikasta riippuen,20 euro tai neljäkymmentä.joskus 50 euroa.kerran jätin tarjoilijalle venäjällä 100 euroa.ja seuraavalla kerralla meitä jo ovella odotettiin vieraiksi.palvelua saa kun on kohtelias.suomessa sillä ei ole mitään merkitystä kun täällä työssäkävijä saa kunnon palkan.vaikka 5 senttiä tipiä

        Älä valehtele. Et heittele tipiksi viiskymppisiä ja satasia.


      • öojgöå
        palvelua voi ostaa kirjoitti:

        ne on suomessa käypää rahaa.bensahan maksaa 1.56 senttiä ja senteilläkin maksetaan.myyjä ei voi pyöristellä rahaa isommaksi jos on sopiva raha.itse jätän kyllä paikasta riippuen,20 euro tai neljäkymmentä.joskus 50 euroa.kerran jätin tarjoilijalle venäjällä 100 euroa.ja seuraavalla kerralla meitä jo ovella odotettiin vieraiksi.palvelua saa kun on kohtelias.suomessa sillä ei ole mitään merkitystä kun täällä työssäkävijä saa kunnon palkan.vaikka 5 senttiä tipiä

        eli leveilit tuolla ympäriinsä siis. moukka.


      • mouk kkkkkaaaaaa
        öojgöå kirjoitti:

        eli leveilit tuolla ympäriinsä siis. moukka.

        moukka kuin moukka


    • matkailija__

      Jos pöydällä olisi se yksi 2 snt:n kolikko, pitäisin sitä vattuiluna.

      Mutta jollei nuo pienet kolikot ole ainoa jätetty summa tai jos niitä ei ole suurta määrää, en suhtautuisi mitenkään erityisesti siihen että kolikkokasassa on muutama pienempikin lantti.

      Mielestäni on ihan ymmärrettävää että jos olen kotoisin maasta, jossa noin pienet rahat eivät ole käytössä, en raahaa niitä kotiin. Ja enhän _korvaa_tippiä noilla pikkukolikoilla, vaan pistän ne siihen _lisäksi_.

      No, kai sitten olen vihoviimeinen juntti :D Tiedän jatkossa tosiaan laittaa sinne metallinkierrätykseen, etten loukkaa ketään...

      • 20 rublaa

        suomessa voi antaa rublia tipiksi,koska venäjällä käy eurot.esimerkiksi 20 rublaa on jo sopiva summa


      • 15+15
        20 rublaa kirjoitti:

        suomessa voi antaa rublia tipiksi,koska venäjällä käy eurot.esimerkiksi 20 rublaa on jo sopiva summa

        Höblää ja hublaa. Se on rupla eikä mikään rubla tai bubblebobble.


    • Rauha, rauha

      Kuinka itse suhtautuisit, kysyin. Et loukkaantuisi jos ne eivät olisi ainoa tippi. Niin todennäköisesti tarjoilijakin suhtautuisi. Niin minä ainakin tein, kun niissä hommissa olin.
      Jos kuitenkin nolottaa, voi pikkurahat unohtaa johonkin. Kyllä ne jollekin kelpaavat. Ymmärräthän kuitenkin, että ne ovat käypää valuuttaa Suomessakin.

    • Loukkaus on

      Loukkaus tama selvasti on, hyva jos ei tarjoilija teita turpiin lyo!
      taas kerran esimerkki saituri suomalaisista, joilla muutenkin ulkomailla huono maine.

      • Perdone

        Eipähän ole loukkaus jos summa ylittää 5%! Ihan sama mitä siinä on lisäksi jos perustippi löytyy yhdestä tai parista isommasta rahasta. Eikä Euroopassa tarvitse tipata varsinkaan jos ei ole erikoisen hyvää palvelua.
        Mutta vaikken suosi turhaa ja suomalaisittain outoa rahankeruuta, vakiopaikassa ruokaillessani Etelä-euroopassa jätin sen noin 5% tippiä, jolla sitten ravintolan pitäjä jotain ylimääräistä järjesti meille.


      • Perdone

        Tuli tuossa vaan mieleen, että jos maine on rahalla ostettu, ei sillä ole pitävää pohjaa. Heiluu kuin sijoitusten arvo; kun raha on loppu, häipyy kaverit ja arvostus!
        Oikea arvostus haetaan muuten kuin rehentelevällä käytöksellä ja tippaamisella.


      • 20%
        Perdone kirjoitti:

        Eipähän ole loukkaus jos summa ylittää 5%! Ihan sama mitä siinä on lisäksi jos perustippi löytyy yhdestä tai parista isommasta rahasta. Eikä Euroopassa tarvitse tipata varsinkaan jos ei ole erikoisen hyvää palvelua.
        Mutta vaikken suosi turhaa ja suomalaisittain outoa rahankeruuta, vakiopaikassa ruokaillessani Etelä-euroopassa jätin sen noin 5% tippiä, jolla sitten ravintolan pitäjä jotain ylimääräistä järjesti meille.

        Ole hyva ja pysy siella Euroopassa. USAssa 10% tippi katsotaan loukkaukseksi. Tippi on maksu saadusta palvelusta, jos sita ei jata se on sama kuin varastaisi tarjoilijalta.


      • Tippitap
        20% kirjoitti:

        Ole hyva ja pysy siella Euroopassa. USAssa 10% tippi katsotaan loukkaukseksi. Tippi on maksu saadusta palvelusta, jos sita ei jata se on sama kuin varastaisi tarjoilijalta.

        Niin siis se on USA:ssa, jossa tarjoilijan palkka pitkälti koostuu tipistä. Aivan eri asia. Itse tykkään enemmän siitä, että ravintola maksaa palkat niin kokille kuin tarjoilijoillekin.

        Tippaamisesta, esim. Espanjassa tuo 5 % on hyvä, pakollista tippiä ei sielläkään ole. 10 % on jo paljon. Minusta on ihan ok jättää nuo pikkukolikot. Koko tipin kokoaminen niistä olisi tökeröä. Kyllä kai normaalille työssäkäyvälle ihmiselle raha kelpaa. Suomalaisille tuo tippikulttuuri on vähän vieras, niin on ihan ok, ettei se tule luonnostaan vaan vähän sekoilee/joutuu miettimään. Ei se niin vaarallista tai vakavaa ole. :)

        Mainittakoon vielä että olen asunut sekä Yhdysvalloissa, että Etelä-Euroopassa.


      • sfda
        Perdone kirjoitti:

        Tuli tuossa vaan mieleen, että jos maine on rahalla ostettu, ei sillä ole pitävää pohjaa. Heiluu kuin sijoitusten arvo; kun raha on loppu, häipyy kaverit ja arvostus!
        Oikea arvostus haetaan muuten kuin rehentelevällä käytöksellä ja tippaamisella.

        ei tipeillä mainetta osteta

        son vaan sitä kulttuuria, johon ovat oppineet


      • JakakaaRahaa

        Miten tuo on loukkaus,jos annetaan,maantavan mukaisen tipin ns.ylimääräisenä?
        En kyllä käsitä?


      • 13+3
        sfda kirjoitti:

        ei tipeillä mainetta osteta

        son vaan sitä kulttuuria, johon ovat oppineet

        Sitä kutsutaan myös harmaaksi taloudeksi. Eli "kulttuuri johon ovat oppineet siellä" kehitysmaissa kuten espanja, italia ja yhdysvallat. Sivistymättömät kehitysmaat voi ja tulisikin kirjoittaa alentavasti pienillä kirjaimilla.


    • Palkka ansaitsevalle

      Olipas nimimerkki Perdonella harvinaisen älyvapaa kommentti. Mitä rehentelyä tippaaminen on? Monissa maissa se on yksinkertaisesti tarjoilijan palkka, ja osa kenen tahansa sivistyneen ihmisen hallitsemaa tapakulttuuria. Se, että tipataan, on siis normi, ei rehentelyä, ja se jos ei tippaa, on tahallinen loukkaus.

      Mitä ihmeen "oikeaa arvostusta" minä turistikohteiden henkilökunnalta edes hakisin? Työmies on palkkansa ansainnut, ei sen kummempaa.

      Pysy vain sinäkin itara juntti Suomessa äläkä mene maailmalle suomalaisten ennestäänkin huonoa mainetta pilaamaan.

      • Perdone

        No niin juntti "Palkka ansaitsevalle", missä sanoin ettei tipata missään?
        Palkka on ihan muuta kuin tippi nykyään useimmissa valtioissa, joihin tehdään n.s.
        junttilan turistimatkoja. Ei liene tarpeen luetella, missä näin ei ole? Juuri sinä "Palkka ansaitsevalle" olet niitä rehentelijöitä, joidenka arvaan pilaavan suomalaisten "ennestäänkin huonoa mainetta", koska varmaan käytät samaa mentaliteettia ilmaisuissasi myös matkaillessasi kuin nyt kirjoittaessasi!
        Ja tippaaminen ja rehentely on kaksi eri asiaa.
        Eipä kovin sivistyneeltä kommenttisi vaikuttanut.


      • pysy kotona

        Höpöhöpö! Muka "sivistyneen ihmisen hallitsemaa tapakulttuuria"???
        Sinunlaisten tapakulttuurilla hinnat nimenomaan nousevat ja tarjoilijoiden palkat laskevat.
        Kauhistus, jos tommonen "asiakkaan velvollisuus maksaa työntekijän palkka" leviäis joka alalle. Kusessa oltais.


      • nuuka mikä nuuka

        mä ainaki oon erittäin pahoillani kovasti , sanon, ei ole enempää käteistä kaivelen taskujani, mutta jos kortti kelpaa...(.vaikka rahaa on...!) XD


    • rahaa ne on sentitki

      Kyllä niillä sentin kolikoilla sopii täällä armaassa kotimaassakin maksella, ihan käypää valuuttaa ovat.

    • Krroisos

      Ha, ha, mulle kelpaa kaikki raha, jopa sentin löytö lattialta. Löysin takavuosina miljoona liiraa ja vähänks oli naama höttösellä ;)

      Ilmankos olen keskitasoista varakkaampi.

    • Anna Sentti

      Käypää valuuttaa myös Suomessa. En ole nähnyt yhtäkään liikettä missä ulko-ovella mainittaisiin etteivät 1 ja 2 snt:n kolikot kelpaisi maksuvälineenä, kuten kuluttajasuojalaki vaatii, siitä on ilmoitettava selkeästi ja näkyvästi...

    • centmilj.

      monessa kaupassa sanottu ei kelpaa Suomessa 1 ja 2 centin kolikot, niitä ovat Prisma,K-kaupat ja erikoisliikkeet

      • ollut töissä kassall

        Kyllä Suomessa nuo 1 ja 2 sentin kolikot kelpaavat, mutta niitä täytyy olla sen verran, että niistä saa sen pyöristetyn summan. Eli jos ostoksesi maksavat 17,53 € täytyy sinun antaa rahaa 17,55, sillä siihen se pyöristyisi, sen johdosta, että Suomessa nuo sentit eivät ole käytössä. Kassan tehtävänä on sitten huolehtia, etteivät nämä rahat lähde vahingossa 5 senttisinä kiertoon.


      • Ihme ja kumma
        ollut töissä kassall kirjoitti:

        Kyllä Suomessa nuo 1 ja 2 sentin kolikot kelpaavat, mutta niitä täytyy olla sen verran, että niistä saa sen pyöristetyn summan. Eli jos ostoksesi maksavat 17,53 € täytyy sinun antaa rahaa 17,55, sillä siihen se pyöristyisi, sen johdosta, että Suomessa nuo sentit eivät ole käytössä. Kassan tehtävänä on sitten huolehtia, etteivät nämä rahat lähde vahingossa 5 senttisinä kiertoon.

        Miksikäs sitten kortilla maksetaan 17,53 eikä 17,55?


      • öasldnflön
        Ihme ja kumma kirjoitti:

        Miksikäs sitten kortilla maksetaan 17,53 eikä 17,55?

        Koska se on asetuksella niin päätetty. Käteismaksuissa ja korttimaksuissa on muutenkin eri säännöt.


      • ikikikik

        No ei muuten pidä paikkaansa! Ainakin S-ryhmällä on selkeät ohjeet ottaa vastaan myös 1:n ja 2:n sentin kolikot, MUTTA oltava tasasumma! Ei siis 1.48€ kuten jo pyöristyssääntökin sanoo, vaan se 1.50€. Kolikoiden koolla ei tosiaankaan ole väliä, kaiken kokoiset eurot ovat suomen valuuttaa!


    • -mievaa

      ainakin teneriffalla opas kertoi meille, että 1 ja 2 senttisiä ei saa tippinä jättää, koska se tarkoittaa tarjoilijoille, että palvelu tai laatu on ollut huonoa..
      Kai se on maasta kiinni kuitenkin

      • PekkoPeikko

        No siinä tapauksessa että palvelu on oikeasti ollut huonoa, niin tottakai saa! Monella tuntuu olevan niin kova huoli 'suomalaisten huonosta maineesta' että tippaisivat ilmeisesti älyttömiä summia mistä tahansa paskapalvelusta.

        Vähän asennetta kehiin. Ensinnäkin, Suomesta tuskin tiedetään mitään monessa paikassa (poislukien tyypillisimmät lomakohteemme) joten 'huonosta maineesta' on turha kantaa huolta. Toiseksi juomaraha ei ole mikään pakkopulla missään, jos palvelu viipyy ja on täysin surkeaa, ei ole mitään järkeä maksaa tippiä. Sen saa jopa poistettua tarvittaessa laskuun valmiiksi lisätystä tipistä useassa maassa. Sen kun palauttaa laskun kassaan ja ilmoittaa ettei tippiä tule.


      • yhden sana ei o laki

        Ahaa ja mielessäsi ei käväissyt, että se saattaisi olla vain yhden ihmisen näkemys (tuossa tapauksessa yhden matkaoppaan).


    • Alalla muutaman vuoden olleena voin sanoa että se riippuu miten asiaa katsoo, osa voi suhtautua siihen nyrpeästi ja osa kohauttaa hartioitaan.
      Ymmärrän suhtautumisen jos tipiksi jää pelkästään ne pikku sentit niinkuin aikaisemminkin on jo sanottu.
      Mutta tosiaan ihmisillä on tapana katsoa asioita eri tavalla, joku suhtautuu siihen elvistelynä, "Ota nää pikkuhilut kun mulla moisille tarvetta ja sähän näitä rippeitä keräilet" Usein kyseisillä ihmisillä on muitakin huolia kuten keväiset koirankakat puistossa ja kielien puhuminen kun suomella ei pärjää maailman joka kolkassa jne.. Toiset taas eivät tee asiasta sen suurempaa numeroa, eiköhän sitä isompiakin asioita ole huolehdittavana saati miksi edes huolehtia.
      Tippaamiseen ulkomailla liittyy tietty säännöstö, vaihdellen valtion mukaan.
      Suomessa kyseinen käytäntö on niin ja näin. Koska usein oletetaan että ruuan hinta sisältää tipin tavalla tai toisella. Tottakai työmme on tehdä omaa hommaamme parhaalla mahdollisella tavalla ilman tippiäkin. Ja tuskin alan ammattilaiset tähtäävät tippiin palvelemalla mahdollisimman hyvin. Tippi on Suomessa enemmänkin arvostuksen osoitus eri palvelualoilla työskentelevien ihmisten työpanosta kohtaan. Jos siis palvelu oli hyvää niin jätä jotain tai kiitä edes, sekin tuntuu olevan harvinaista nykyään

      Oma asenteeni on se että kaikki mikä annetaan on plussaa. Tietty ison seurueen usean tunnin hoitamisen ja jokaisen toiveen täyttämisen ja usean sadan euron laskun jälkeen se että maksaja kerää jopa 5 sentin kolikot mukaansa tai jättää pelkästään sentin pari, saa aikaan sen että arvostus on huipussaan...
      Jos se rahan antaminen tuntuu pahalta niin jos joku ansaitsee kiitosta työstään niin antakaa nyt edes kirjallinen kiitos palaute, se ei maksa mitään ja varmasti lämmittää. Yleensä ainoa asia mistä kirjoitetaan on se että jokin meni vikaan, oli ala mikä tahansa.

    • ravintola-alan työ

      Nykyään ei missään ravintoloissa, olutbaareissa, yökerhoissa , discoissa, ym ravintoloissa ei enää anneta rahaa ravintolan työntekijälle kun maksaa juomansa, jokainen työntekijä saa palkan työnantajalta, ei kuulu hyviin tapoihin jättää mitään kolikoita ym, myöskään ravintolan portsareille, eikä kannata antaakkaan koska he eivät tarvitse muuta kuin palkan !

      • Antelias1

        Miksei kannata? Onko sinulta pois vai oletko kateellinen että jollekkin annetaan tippiä hyvin hoidetusta työstä? Itse annan aina tippiä kun on aihetta; eli palvelu on ollut hyvää tai on ollut hauska ilta! Sinua ei ilmeisesti ole koskaan palkittu mistään hyvin tehdystä asiasta, vai? On tainnut jäädä työpaikan pikkujoulupaketti saamatta, tee työsi paremmin niin ehkä joku voi kiitoksen lisäksi antaa sulle vaikka tikkarin!


    • Tästä tuli mieleeni

      että Virossa kerran strippibaarissa, Viron rahaa jotain.. aivan naurettavan vähän.
      Sekös siitä hermostu ja paiskas rahat takaisin. :D

      • Tämäj

        oli siis baarin tassija. Se oli euroissa jotain 20sent. Tajusin vasta jälkeen mistä se hermostu.


    • nuuka mikä nuuka

      ihan tyhmä koko tippi ! en oo ikänä jättäny tippiä enkä jätä ja sen kyllä varmaan huomaa. jos joku ihmettelee, sanon, olen pahoillani, ei ollut jättää käteistä, on vain kortti...

      • alhusse

        kyl näkee et nuuka mikä nuuka ei oo kyläbaaristaan ulos päässyt ja hyvä niin! ei kortti tippiä estä vaan toi tyhmyys/nuukuus


      • SuomiVeikko

        Hai Jouluna Ja juhannuksena minä tippaan potulista,mutta muina aikoina minä tippaan pullaa kahvikupista.


    • fakta.

      En tuohon "tippaamiseen" ota kantaa, mutta lain mukaan ne 1snt 2snt kolikot käyvät myös Suomessa maksuvälineenä. Vaikka vaihtorahana ei kaupassa annetakaan näitä kolikoita, on kauppiailla velvollisuus ottaa niitä vastaan.

      Maksussa noudatetaan kuitenkin Suomessa käytössä olevaa hinnan pyöristys sääntöä, eli hinta pyöristetään käteisellä maksettaessa lähimpään 5senttiin.

      Eli jo ostat vaikkapa 18snt tai 19snt maksavan tuotteen, tulee siitä antaa maksuksi 20kpl 1snt kolikoita. Tai ostaessasi 21snt tai 22snt maksavaa tuotetta tulee myös maksaa 20snt, vaikka maksaisi sen 1snt tai 2snt kolikoilla.

      Pankkiinkin voi tallettaa vaikkapa muiden kolikoiden yhteydessä myös 1snt ja 2snt kolikoita, jos ei niitä sinne erikseen viitsi viedä. (vähäisen arvon vuoksi vaikka)

    • Vaihtakoot alaa

      En pidä tapanani jaella ylimääräistä. Jos henkilökunta ei ole osannut sopia palkka-asioitaan, se ei ole minun ongelmani.

      • no joo

        seuraavalla käynnilläsi tarjoilijat voivat olla sinulle varsin ynseitä, tai saat odotella palvelua tunnin pari ... :D


      • You wish
        no joo kirjoitti:

        seuraavalla käynnilläsi tarjoilijat voivat olla sinulle varsin ynseitä, tai saat odotella palvelua tunnin pari ... :D

        No ei kai se nyt ainoa ravintola ole.. Jaloilla äänestämme.


    • Tipit maailmalla

      Maissa missä on tippi kulttuuri esim.Espanjassa on kohteliasta jättää 10-15% ravintolalaskusta lisää,mutta kaikki tietenkin toimii sillä tavoin kuin asiakas katsoo palvelun tason olleen jos/kun tarjoilija myöhästelee ruuan(juoman tilauksessa tai sen/niiden toimituksessa ei ole syytä jättää suuria tippejä...,mutta jos asiakas on tyytyväinen palveluun ja jättää hyvän tipin lähtiessään niin se tavataan muistaa paikassa ja monasti itselleni on käynyt niin,että minulle on talon takaa tarjottu seuraavalla kerralla tullessani paikkaan sisään loppulaskun aikaan ilmaiseksi esim. juomat tai jälkiruoka jota ei missään nimessä voi tehdä Suomessa...Mitä tulee 1,2senttien jättöön on se loukkaus..

    • kjcfghsdirughseuynqa

      Kolikot voi käyttää kahviloissa.

    • Angeliq_

      Hyvästä palvelusta tippaan 10-15%, huonosta en.
      Suomessa en tippaa koska Suomessa ei ole tippikulttuuria ja ravintoloiden hinnat ovat jo valmiiksi pilvissä, toisin kuin niissä maissa joissa tipataan.

    • tietoa tyhmille

      Tippaaminen tarkottaa veikkaamista. Veikkaus - tips on sitä kun laitetaan kuponkiin yksi risti kaksi, ihan sen mukaan miten sä ajattelet että arsenaali ja aston villa pelaa. Unohtamati tietenkään livöpuulia tai selseaa tai leiton orienttia.
      Se pulju kun hoitaa tään homman on nimeltää Tippaustoimisto.

    • Kotimaan matkailija

      Miten niin Suomessa kelpaamattomat? Kyllä ne Suomessakin ovat ihan kelvollisia maksuvälineitä.

    • Mistä näitä riittää

      HAH, siinähän teille pelleille on kunnon kysymys asetettu...kyllä on kysymyksellä heitetty. Alkaa ilmeisesti kännykkäsäteily tekemään tehtävänsä.

    • Militantti Antti

      Älyttömiä tuollaiset tipit ! Minä lasken aina, että kun olen aterian hinnan maksanut, se on siinä eikä mitään tippejä. En ole missään maassa maksanut enkä maksa!
      Hotelleissa kannan itse matkalaukkuni enkä maksa sielläkään mitään tippejä. välillä tarjoilijat mulkoilevat, mutta se on heidän murheensa!

    • mooses2

      Onpa hölmö kysymys!!!!
      Raha on rahaa. Pikkukolikot voi antaa tippinä. Asun talvet Espanjassa ja aina ennen Suomeen lähtöäni annan pikkikolikot tarjoilijalle jolleka ne kelpaavat. Olen kysynyt, että sopiiko näin. Kyllä sopii, koska tippikippoon mahtuu myös pikkurahat.

    • möö-möö

      Jos et halua olla Suomeen ja maksa niillä täällä, missävain, jos on vähintään 5 cent, niin myyjän on otettava ne 5centin suorituksena! Tässä kohden HYVÄ EU! -vaikka pikkukolikot eivät ole sinällään täällä käytössä, niin EU-lainsäädännön mukaan, myyjän on otettava niitä vastaa, kun ovat yhteisvaluuttamme virallista rahaa!

    • matkailija1

      Ulkomailla ravintolassa käydessä en koskaan anna tippiä. Koska nykyisin palveluraha, on sisällytetty jo laskun yhteyteen. ja kylläme ollaan tippimme maksettu eu- tukiaisissa.

    • 30.

      mikä siinä tippaamisessa on muka niin hienoa, että väkisin pitää jopa Suomeen mokoma tuoda? minusta olisi kiusallista esim Usassa tietää ettei siellä makseta kunnolla tarjoilijoille ,kun se raha joka tapauksessa menee jonnekkin,täs tapauksessa varmaan yllätys yllätys herroille .
      vähän idioottimaista yrittää tuoda tommosta kulttuuria suomeen,minusta ainakin
      ei pitäis ensinnäkään mennä semmoiseen paikkaan missä työtätekeville ,esim tarjoilijoille ei voida maksaa kunnon palkkaa,elämä on kallista joka tapauksessa :-)

      • EnTippaaTäällä

        Suomen hintatasolla 0,001 euron tippikin on liikaa. Ravintoloiden hinnat ovat täysin järjettömiä, väljähtynyt 0,4l hanaolut ja ruoka-annos, jota maukkaamman osaa kokata joka toinen äidin luona asuva tissiposkikin, maksaa tyypillisesti yli 20 euroa. Ei helvata!


    • asiaa5

      Japanissa ja Soulissa ei sitten tippailla! Se on törkeä loukkaus tarjoilijaa kohtaan ja he jopa saattavat juosta sinun perääsi tuoden unohtamasi rahat pöydälle.
      I like it! :D

    • Kodin Neuvokki

      Tiedoksi sinulle, pienet kolikot kyllä kelpaavat Suomessakin jos niitä on tasaluku, esim. viisi sentin kolikkoa tai 2 2 1.

    • tippaus veronkiertoa

      Koto tippaus on itseasiassa veronkiertoa. Tämä on siis pimeätä maksua työntekijälle ja monissa maissa suuri osa palkasta koostuu juuri tästä. Eli tavallaan on maan tapa maksaa osa palkasta pimeänä jotta päästään kiertämään veroja. Arveluttavaa. Itse pidän itseäni sivistyneenä ja siksi en anna mitään tippiä ulkomaillakaan. Kertaakaan asiasta ei ole valitettu.

    • maailmanmatkaaja.

      Et todellakaan ole sivistynyt vaan typerä moukka joka ei tiedä käytöstavoista mitään.

    • Älä tippaa

      Tippaat sellaisella rahalla mitä itsehaluaisit saada raskaasta työstä.
      En ole edes suomessa tipannut alle 2 € kolikon tai 20 € setelin,
      mieluiten seteliä kun tipataan ja kun tipataan niin tipataan niin,
      että tuntuu pimpissä asti. Jos koen saaneeni hyvään palvelua
      jätän 15-25 €, jos huonoa soitan hyypiön pomolle jos normaalia
      en jätä mitään. Ja jos loistavaa niin 50-150 € on vielä ihan ok tippi.

      Riippuu ketä tippaa ja missä tippaa ja miksi tippaa.
      Täällä pohjolassa tuo kultivoitunut tapa ei ole pahemmin valitettavasti
      päässyt kasvamaan, kerran yks likka juoksi mun perään,
      et hei herra teiltä jäi rahat tonne pöydälle, oli aika onneton ottaa ne
      rahat takasin.
      1-2 Snt kolikoilla mitkä ei ole maassa käytössä ,niin niillä kanattaa ostaa kondoomeja, ettei noin köyhä suku pääse jatkumaan.

      Kysymys ei ole siitä, että minulla olis liikaa tai paljon rahaa
      kyse on siitä, että käyn harvoin ja siksi pystyn tippaamaan
      reilusti. Jos kävisin joka päivä saattaisin jättää vain 5 € vaikka se tuntuukin loukkaukselta. Parhaat tipit mitä on porukassa jätetty on olleet
      1800 € mikä teki nuppia kohden 200 € plus Portinvartijalle 550 €.(yhteensä).

      Mielumin on tippaamatta jos ei osaa.

      • :))

        varsinkin jos tippaa firman rahoilla, se se vasta on helppoa.


    • 1 riittää?

      Oliko ateriasi maksanut yhteensä max. 1,40 €?

      Silloin ei kuulu eikä tarviste maksaa mitään tippiä.

      Muuren, millainen ateria oli, kun maksoi vain max. 1,4

      • saivarteluako?

        Jos ap:lle vastasit, niin hän kertoi jättäneensä noita hiluja _varsinaisen tipin (10%) lisäksi_. Ole hyvä lue jatkossa kommentit vähän tarkemmin.


    • Mummo34

      Ei ehkä ihan oikeaa käytöstä, mutta kyllä 1 ja 2 sentin kolikot kelpaavat maksuna kunhan ovat viiden erissä. Voit ihan missä tahansa maksaa 50 sentin ostoksen 50 sentin kolikolla. Se on kelvattava.

      • Mummo34

        Niin siis Suomessa, muualla kyllä ovat käypää rahaa yksitellenkin tai lasten säästöpossurahana jossei muuten


    • Pppeee0

      Tippaaminen osoittaa arvostusta työntekijää kohtaan, joka tekee aika raskasta työtä - etenkin henkisesti, varsinkin ravintoloissa, joissa pääasiallisesti myydään alkoholia. Tippi kun tippi, oli sitten senttejä tai isompia euroja. Eri asia on, jos olet ollut niin sanotusti hankala asiakas ja sen jälkeen tippaat sentillä, se on vittuilua. Jos taas olet todella tyytyväinen palveluun, on työntekijä ansainnut siitä kiitoksen suuremman tipin muodossa kuin sentin kolikkona.

      Itse jätän aina tippiä. Yökerhossa yleensä illan päätteeksi minua palvelleelle baarimikolle, ruokaravintolassa palvelun mukaan.

      • fghfg2

        Miksi vain ravintolatyö muka olisi raskasta ja tippaamisen arvoista?
        Pitäisikö tippiä alkaa maksaa myös kaupan kassoille, roskakuskeille, poliiseille, vartijoille, putkimiehelle, siivoojille, kirjastotäteille, työvoimatoimiston virkailijalle jne.


      • niamu1
        fghfg2 kirjoitti:

        Miksi vain ravintolatyö muka olisi raskasta ja tippaamisen arvoista?
        Pitäisikö tippiä alkaa maksaa myös kaupan kassoille, roskakuskeille, poliiseille, vartijoille, putkimiehelle, siivoojille, kirjastotäteille, työvoimatoimiston virkailijalle jne.

        Yleensä taas raksa, metalli, putkari ja sähkömiehet saavat taas pulon viinaa,konjakkia tai likööriä.


      • Voi voi
        fghfg2 kirjoitti:

        Miksi vain ravintolatyö muka olisi raskasta ja tippaamisen arvoista?
        Pitäisikö tippiä alkaa maksaa myös kaupan kassoille, roskakuskeille, poliiseille, vartijoille, putkimiehelle, siivoojille, kirjastotäteille, työvoimatoimiston virkailijalle jne.

        Siinäpä annat kenelle haluat, tai jos et uskalla niin kysy äidiltä lupa.


    • ,,,

      pienet kolikot annetaan yleensä lapsille karkkirahaksi, ei aikuisille poislukien ruokakaupan kassat ...

    • tippaustoimistosta

      Veikaten voitat!

      • Muru

        Aina olen palvelurahaa antanut niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, taksissa, ravintolassa tarjoilijalle ja portsarille, siistijälle hotellissa, joskus myös kampaajalla. Jos maksaa ravintolalaskun debit- tai luottokortilla, voi laskuun myös lisätä haluamansa tipin. 5 - 20 euroa on ollu ihan hyvä summa. Kolikoita ei kyllä Suomessa ilkee antaa kellekään. Olis kyl aika mautonta jos joku antais palvelurahaa vaikka pari euron kolikkoa.


    • Jätän tippiä noin 15 % laskun hinnasta silloin, kun kyse on tasokkaasta ruokapaikasta (siis ei Memphis tai Amarillo tai muu ketjupaikka). Jos summa pyöristyy mukavasti vähän alemmaksi niin silti aina vähintään 10 %. En koskaan alle 50 snt kolikkoina.

    • ...

      1, 2 ja 5 cnt kolikoita ei tule käyttää tippaamiseen, ne lähinnä loukkaavat, se tarjoilija ei kuitenkaan ole aivan rakkikoiran arvoinen. Nuo pikkusentit kannattaa suosiolla heittää roskiin/lentokenttien rahankeräyslaareihin.

      Suomalaiset maanmieheni, älkööt kulkeko pitkin maailmaa, jollette osaa käyttäytyä ja etukäteen selvittää vaikkapatippaustapaa. Me huudamme somaleille (ja niin kuuluu huutakin), kuinka maassa täytyy olla maan tavalla. Olkaamme mekin.

    • jeesus tein kanssa

      Joku jättää vaikka kusiset stringit tipiksi, jos sille päälle sattuu. Onko moraalisesti väärin?

    • tarjoilijatar 4444

      Vanhemmat ihmiset Suomessa antaa tippiä, nuoretkin välillä, jos heille tapaa vähän opettaa. Parempi ja nopeempi palvelu on taattu, jos annat edes 5 senttiä / kaljatuoppi tippiä. Isot tipit takaa sen, että palvelu oikeesti pelaa ja hyvin...

      • MrNoDips

        Ei vaan tippaus on verenkiertoa. Yrität vain kaunistella asiaa.


    • . sdf.

      Itse katson, että pikkukolikot voi jättää taskun pohjalta tipin lisäksi estämään sen varsinaisen setelitipin lähtemistä tuulen mukaan. Jos tippaa vain kolikoilla, niin parempi jättää pienimmät rahat oman taskun pohjalle. Näin siksi, että siististi pinoon tai riviin aseteltu tippi, esim. 2€ ja 50snt, näyttää siltä, että asiakas on harkinnut sen ja jättänyt rahan tietoisen miettimisprosessin seurauksena. Kasa pikkukolikoita taas näyttää juuri siltä kuin joku olisi vain tyhjentänyt taskunsa pöydälle almuja alaluokalle -tyyliin, ettei tarvitse itse raahata lelurahaa mukanaan.

      • vcxvcxvcxvcx

        Ei se mitään "almuja alaluokalle" ole jos ei halua pitää rahapussiaan täynnä rahaa, jota ei tule kuitenkaan koskaan käyttämään. Itse pelaan nämä rahat yleensä pelikoneeseen ja ennen laiton keräyksiin, mutta nykyään tiedän paremmin enkä laita niihin enää senttiäkään. Ulkomailla voisin hyvinkin jättää nuo rahat tipiksi ja mielestäni naurettavaa jos tarjoilija siitä loukkaantuu. Mielestäni koko tippaus on työntekijää alentavaa ja on melkoinen muinaisjäänne, joka pitäisi poistaa ja laittaa työntekijöiden palkka hintoihin. Naurettavaa laittaa asiakas maksamaan työntekijän palkan ja näin ollen saamaan myös työntekijöiden vihat minimi tippauksesta.


    • rehellinen mies

      Muille kuin strippareille ei kuulu antaa dippejä. Niin ja onhan se pimeänä palkanmaksua. Sori en tee rikoksia.

    • en tippikultturille

      Minusta tipin antaminen on arvonegatiivinen ilmiö ja kertoo siitä, että on olemassa ammattikunta, joka ei saa kunnollista elantoa edes työtä tekemällä, vaan on riippuvainen siitä mitä hänen asiakkaansa hänelle päättävät maksaa. minusta tuo tuntuu toisen orjuuttamiselta ja on siksi hyvin vastenmielistä maksaa tippiä. Muutenkin - mielestäni - ravintola voi varmasti maksaa kunnon palkan ammattilaisilleen, kyse on vain siitä miksi tarjoilijat suostuvat noin ala-arvoiseen kohteluun.

      Maissa, joissa on tippauskulttuuri, käyn ruokailemassa jossain muualla kuin tippipaikoissa. Suomessakin kartan ravintoloita, jotka ovat tavalla tai toisella ilmaisseet, että tippaaminen on ok. en vain osaa sitä ja aina tulee nolouden tunne itselle vaikka tippaisi keskimääriästä enemmän tai vähemmän, tai keskimäärin. Sitä tunnetta en halua yhdistettävän ruokailuun.

      Mieluummin kannustaisin ravintola-alaakin siirtymään varmempaan palkkausmuotoon kuin tippien varassa elämiseen.

    • viisaaampiiii

      Tippi- tai muutakaan kulttuuria ei sillä muuteta miksikään, että kirjoitellaan Suomi24-palstalle. Eikä edes sillä, että ei maksa tippiä tai käy syömässä muussa paikassa. Kysyn vaan missä, sillä siellä missä tippikulttuuri on, se koskee kaikkia ravintoloita.
      Maailmassa nyt vaan on erilaisia paikkoja ja tapoja.
      Ja miettikää vähän: jos ravintolassa ruoka viipyy tai on liian suolaista tms., syyhän on keittiössä eikä siinä tarjoilijassa, joka sitä ruokaa kantaa.
      Edellä kysytään miksi tarjoilijat suostuvat ala-arvoiseen kohteluun, niinä- vaihtoehto voi olla vaikka ollakokonaan vailla työtä ja toimeentuloa.

    • palvelijattar

      No itse ajattelen näin. Olen suomalainen ja käyttäydyn sen mukaan. Meillä tippaaminen ei ole välttämätöntä ja varsinkin turistipaikkojen tulisi se ymmärtää. Olen ollut monessakin baarissa tarjoilijana ja tipit on olleet vaan ekstraa, ylimääräistä. jos joku loukkaantuu siitä että saa rahaa, vikka vähäsenkin, niin omapa on asiansa. On kyllä huomattu jossain. Opetelkoot itse meidän tapoja jos erityisesti meitä tahtovat asiakkaikseen. Itse ottaisin kaikki tipit vastaan, en väheksy asiakkaita.

    • Perdone

      Kylläpäs noita n "tippaajia" harmittaa! Harmittaa, harmittaa, koska pitää koko ajan yrittää perustella tippaamisen tärkeyttä! Euroopassa yhteisön alueella ei edes tarkkaan ottaen lain mukaan saisi tipata! Kyllä ne on nuo ylempänä tippiensä määrällä kehuneet pelkkiä rehentelijöitä!
      Ja vaikuttaneet monen oikeasti köyhän perheen talouteen pahentaen tilannetta, koska hyvässä taloudellisessa asemassa oleva tippaaja antaa rahaa sellaiselle, joka jo saa kohtuullista palkkaa, ja näin vaikuttaa alueen hintojen yleiseen kohoamiseen. Mutta se ei taida auttaa sitä oikeasti köyhää???
      Tyypillisiä amerikkalais-mallisia turisteja ovat. Eipä niillä näy oikein olevan arvostusta muuten kuin sen mahdollisen ryöstön kohteena olemiseen!
      Se ryöstö nimittäin on se köyhimmän kansanosan vastine teidän tipeillenne, antakaa suosiolla kun olette saaneet sinne mennä tippaamaan, se on palvelua se!

    • Tyhmätitaratjuntit

      Miten niin EU:ssa on tippaaminen kielletty? Sellaista lakia ei ole.

      Kyse on siitä, että osassa maailmaa ravintoloiden hinnat ja esim. hotellihenkilökunnan peruspalkat on laskettu niin, että niihin pitää päälle vielä tulla tippejä, jotta palkalla voi elää. Ts. peruspalkka on hyvin pieni. Suomessa näin ei ole, mutta monessa muussa maassa on. Voi olla että se on huono käytäntö, mutta mehän emme siihen voi vaikuttaa.

      Eli niissä maissa joissa tippaamista odotetaan, pitää fiksun ihmisen tipata.

    • Perdone

      Katsoppas mitä sanotaan "pimeästä maksamisesta"! Se koskee koskee kaikkia rahansiirtoja määrään katsomatta. Tämän pykälän perusteella juuri on ravintolakuitissakin nykyään se % summa ruuan hinnan ja siitä suoritettavan veron lisäksi! Eri maissa vain on vielä hiukan eri hinnoittelu veroissa, kuten tarjoilijan %= prosenttipalkassakin. Kuitissa se näkyy, jos osaa lukea kirjaimia ja numeroita! Kaikilla työntekijöillä on EU:ssa lain mukaan sopimuspohjainen aikapalkka peruspalkkana, jonka työnantaja maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe