Paljon nettiä kuukaudessa?

heidi____

Oon muuttamassa ulkomaille ja joudun ostamaan mokkulan nettiä varten. Paikallinen operaattori myy diiliä 7,5GB/kk, mut riittääkö toi määrä mihin? Katson leffoja netflixistä melkein päivittäin, skypetän viikoittain, muuten ihan perus sähköostit ja facebookit. Paljonko tarvisin nettiä?

42

5026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuostahan sen näkee, ettei Netfixiä käytettäessä 7,5 gigaa riitä juuri mihinkään.

http://support.netflix.com/en/node/87#gsc.tab=0

Susirumalla kuvanlaadulla saisit siis noin 25 tuntia kuukaudessa, eli leffan joka toinen päivä, HD:nä kaksi leffaa kuussa. Tuohon 2,3 GB/h tuskin mobiilidatan todellinen nopeus edes tulisi riittämään, vaan pätkisi toistossa.

• hdfh

Tuskin riittää, sillä jo yksi elokuva on normilaadulla sen 1 GB. Luultavasti operaattori on hinnoitellut ylimenevän liikenteen kalliisti ja tienaa juuri sillä. Kannattaa etsiä rajoitukseton laajakaista, jos vaan rahkeet riittää.

• heidii___

Siinä se ongelma onkin kun tuolla ei rajoittamatonta nettiä saa kun 2 vuoden sopimuksella ja en halua sitoutua niin pitkäksi aikaa... Mulla on kämpässä WiFi mutta se ei toimi mun uuden windows 8 koneen kanssa (yliopiston verkko, kone pitää rekisteröidä verkkoon ja eivät tee sitä windows 8:lle...) joten pitää löytää joku muu vaihtoehto... Ellei tota windows 8 voi jotenkin muuttaa seiskaks...

• heidii___ kirjoitti:

Siinä se ongelma onkin kun tuolla ei rajoittamatonta nettiä saa kun 2 vuoden sopimuksella ja en halua sitoutua niin pitkäksi aikaa... Mulla on kämpässä WiFi mutta se ei toimi mun uuden windows 8 koneen kanssa (yliopiston verkko, kone pitää rekisteröidä verkkoon ja eivät tee sitä windows 8:lle...) joten pitää löytää joku muu vaihtoehto... Ellei tota windows 8 voi jotenkin muuttaa seiskaks...

Mitä kone siis ilmoittaa, jos yrität yhdistää siihen wlan verkkoon?

• zam2
        heidii___ kirjoitti:

Kokeile josko se wifi toimis linux- ubuntun tai -mintin (ilmaisia käyttixiä) kautta. Useimmiten toimii jopa paremmin, vaikka eivät asiasta ilmoittele ; tietty pitää laitaa koneeseen kakkoskäyttixexi asetuxineen. (saa laitettua windows-koneisiin tai macceihin kakkoskäyttixexi [tai vaikka ykkösexi haluttaessa]) tietty pikkusen vaivaa laittamisen kaa, mut ohjeitakin löytyy paljo netistä; voi laittaa vaikka unetbootin- ohjelmalla muistitikun asennuslevykkeeksi; ohjeita löytyy ja niitä jotka on ubuntua käyttäny/laittanu sieltä täältä. Tai sitten vielä helpompi tapa asentaa: wubi (windowsin oheen, voi googlata)..

• TimoTT
        heidii___ kirjoitti:

Jos koneesta vain poweria (ja mielellään useita ytimiä) löytyy, virtuaalikoneilla (esmes VMware) koneen voi muuttaa lähes miksi vain!
        (nojoo ... Toisaalta virtuaalikoneitten video/näyttö-systeemi on sitten senverta kökkö, ettei sillä kovin kummoisia flixejä katella! :/ )

Hmmmm? Toisaalta? Onkos kukaan koskaan kokeillut, että voisikohan virtuaalikoneen WLANia (jos sinne nyt esim pääsisi tuolla?) jakaa ISÄNNÄLLE?!? :P

• Tuo määrä riittää netinselailuun mutta ei videoiden katseluun. ( Tai silloin kannattaa asentaa jokin reaaliaikainen datamittari joka kertoo että miten paljon dataa olet kuluttanut.

• liikenteenseuraaja

mm. NetWorx. Helppo asiallinen apuohjelma.

• Hmm.

Ei riitä missään tapauksessa. Minulla normaali surffailu, radion kuuntelu ja videoiden katselu kuluttaa kuukaudessa helposti 600 GB.

Huom en lataile koneelle mitään talteen.

Tarvitset minimissään 200 BG:n edullisen sopimuksen, mieluiten paljon suuremman.

• heidii___

Apua, isoin mitä oon noiden operaattorien sivuilla nähnyt on 15GB... :O nyt vituttaa että ostin windows 8 koneen.... :s oon ilmeisesti ilman nettiä sitten... :/

• Wlan käyttöön
        heidii___ kirjoitti:

Apua, isoin mitä oon noiden operaattorien sivuilla nähnyt on 15GB... :O nyt vituttaa että ostin windows 8 koneen.... :s oon ilmeisesti ilman nettiä sitten... :/

Asenna siihen viimeisin järkevä Windows, eli Windows 7.

• ei sen
        heidii___ kirjoitti:

w8:n pitäisi olla mikään este. Tosin yliopisto ei tue w8:a eli asetusten tekeminen jää omalle vastuullesi. Ja mitään ei kannata kysyä helpparista.

• laksjd

600 GB kuukaudessa, olet kova poika käyttämään nettiä.

• dataa pukkaa

Aika paljon sulla! Päivässä olen katsellut, että menee viikolla tyypillisesti 1.7..2.4GB, vähän riippuu paljon tulee katsottua videoita. Viikonloppusin sitten enemmän. Eli n. 90GB/kk vois olla realistinen arvio?

• W8 --> W7

Tuskinpa käyttöliittymän ohittaminen Windows-versiota muuttaa. Luulisin, että jos koneella on win 8, niin startnappulan lisääminen ei tee siitä win7:aa.

• W8 --> W7 kirjoitti:

Tuskinpa käyttöliittymän ohittaminen Windows-versiota muuttaa. Luulisin, että jos koneella on win 8, niin startnappulan lisääminen ei tee siitä win7:aa.

Aika hyvin se muuttuu mutta osa "Metrosta" jää jokatapauksessa näkyville.

• W8 --> W7
        vapunen kirjoitti:

Aika hyvin se muuttuu mutta osa "Metrosta" jää jokatapauksessa näkyville.

Heidii kirjoitti: " Mulla on kämpässä WiFi mutta se ei toimi mun uuden windows 8 koneen kanssa (yliopiston verkko, kone pitää rekisteröidä verkkoon ja eivät tee sitä windows 8:lle...)"
        Tuo startnapin lisäys ei taida olla ratkaisu tähän ongelmaan, vai onko käyttis sen jälkeen win7, jonka voi yhdistää yliopiston verkkoon????????

• 30_30

Asenteleppa joku Linux (Ubuntu) siihen rinnalle tai sitten käytät Linuxia tikulta.

ps. fiksua väkeä siellä yliopistolla.

• audimies112

No se riippu vähän henkilöstä, mutta itse käytän paljon nettiä tietokoneella ja kännykällä eli suosittelisin melkein jopa ottamaan 3G netin, jos vähänkin mahdollista...

• jajjajja

"Mulla on kämpässä WiFi mutta se ei toimi mun uuden windows 8 koneen kanssa (yliopiston verkko, kone pitää rekisteröidä verkkoon ja eivät tee sitä windows 8:lle"

Outoa, eihän Windows versiolla pitäisi olla vaikutusta tässä asiassa. Sillä ihan samalla tavalla se toimii Vista ja 7. Ellei sitten ole jotenkin kikkailtu ja rekisteröinti vaatii koneelle jonkun ohjelman mikä ei toimi Windows 8. Olethan kysynyt asiasta IT-tuelta, etkä katsonut vain nettisivuilta jossa voisi olla vanhentunutta tietoa?

Hanki jostain vanha käytetty kone jonka kautta jaat netin, tulee paljon halvemmaksi kuin noi mokkulat.

• Ainoa rajaton SaunaL

Minulla menee jo 22-40gb päivässäkin.Katson tvtä ja kuuntelen radiota kun selailen ja olen eläkkeellä ole aikaa on.Saunalahti 7megaa rajaton tuplasimillä 19€.Tuplasimit on kuulemma lopunut nyt.

• TimoTT

TUPLA?!?
        Joku rahastaa suo nyt MELKO huolella, jos on myyny sulle mokkula (3G) liittymän 7 megasena TUPLASTI, koska jo pelkästä YHDESTÄ irtoaa kyllä (teoreettinen) huippunopeus 21?!?

• Jdjsc

Dataraja -> automaattinen EI KIITOS. Datarajoitus on pelkkää kiusaamista.

• Rajattomat diilit ovat parhaita jos olet aktiivinen netin käyttäjä :)

• killoö

Ite käytän ehkä 500 gigaa

• Arvioitsija

Kiinteällä netillä tulee käytettyä helpostikkin 300-700GT, nettitikkuun ei mitenkään sanoakseni riitä 7-10gt katto. Suosittelen kuukausittain maksettavaa prepaidia

• jaah?!

Et taida olla mikään aloittelija, vaikka Suomi24:n "Apua Aloittelijalle"-palstalle kirjoitat, koska normaali aloittelija ei käytä mitään Facebookia, eikä edes tiedä, mikä on nettitikku. Esimerkiksi minä olen akateeminen, nuori noin vähän päälle kolmikymppinen ja en tiedä mitä tarkoittaa nettitikku. ATK- ajokortin suoritin 2000-luvun alussa yliopistossa rimaa hipoen, ja meinasin varmaan vetää ATK- opettajan hermot kireälle siinä uusintatentissäkin, eikä sen jälkeen ATK ole minua kiinnostanut. Tai kiinnostaisi kyllä, mutta en tosiaan osaa sanoa mitään vertailuihin, että millaisia nettiyhteyksiä joku esimerkiksi ulkomailla tarvitsee. Itse pidän hulluina niitä, jotka kyhköttää tietokoneella katsomassa pienestä ruudusta leffojakin, ja skypetys kuulostaa sairaalta ( en koskaan ole kokeillut). Itseäni ällöttää jo ajatuskin ihmisistä, jotka voisivat itse tavata rakkaitaan tai soittaa näille puhelimella, että niinkuin netin kautta kaiken maailman ulkopuolisille pitäisi muka omat asiansa selittää - netissä on aina myös rikollisia.

Uskon, että jos ei käytä sosiaalista mediaa, ihan tavistaidoilla pärjää. Itse en käytä kannettavaani kuin kotona, ja minulla on laillinen oikeus kirjoittaa verkkoyhteydestä josta (käsitykseni mukaan) kirjoitan.

Mikä muuten on Mokkula? Itse en koskaan lue tekniikkalehtien mainoksia, enkä tiedä, mitä tuolla tarkoitetaan.

• 9+8

jaah?!
        Oot sitten hieman tyhmempi kuin 70-vuotiaat mummot.
        Aikas erikoinen olet jos et ole edes SOME asioissa mukana, olet vaarassa syrjäytyä.
        Et varmaan omista kameraa? Et omista televisiota? (ne netin leffatkin katotaan isosta 52" TVstä).
        Taidat asua sillan alla.

Heidi. Tossa ohjeita wifin kytkemiseen 8:ssa.
        http://www.youtube.com/watch?v=4eG6BS3Dkms
        Oothan hakenut ne tunnarit, senkun kirjaudut sisään. Eiköhän se onnistu vaikkei sulle päivitettyjä ohjeita yliopistolla ollutkaan antaa.

• TimoTT

• TimoTT kirjoitti:

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mokkula

"Google on ystävä! :) ... Ja wiki on ihan mukava hyvänpäiväntuttu!"

Ei kannata nostaa 3 kk vanhaa ketjua esiin jos ei ole siihen pätevää syytä.

• kilunen1

liian vähän

• Minä vaan :D

Ihan vitusti liikaa ;)

• meni jo

opettele sinä kirjoittamaan

• ssssssssssssssssssss

Niin minäkin.

• 7,5gb tulee jo täyteen kun lataa yhden 1080p leffan netistä, ite lataan välillä 20-30gb leffoja muutaman tunnin sisällä, mutta kaikki tosiaan riippuu ihan siitä jos ja kun tulee musiikkia ja leffoja nettiin niin silloin niitä tulee ladatua useampi giga kerralla, kuukaudessa varmaan jotain 300-400gb tulee ladattua yhteensä.

Sitten myös mukaan pitää laskea kaikkien tietokone ohjelmien päivityksiä, esim. virusturvan jokapäiväiset päivitykset jotka saattaa olla joskus isoja, ja sitten Windows Updaten kautta tulevat päivitykset jotka on aina isoja kooltansa.

Mun neuvo on että älä ota mitään 7,5gb/kk nettiä, nee on haistanpaskoja, mitään et voi ladata enää vaikka on kuukautta puolet vielä jäljellä.

Suosittelen että otta DNA 4G mokkulan XL sopimuksella, maksaa 24e/kk ja saat ladata rajattomasti netistä tavaraa 24/7, tuosta 24e/kk jää tuo 4e/kk pois 2 vuoden jälkeen jolloin netti maksaa enää 20e/kk.

• TimoTT

4G ottaminen on toistaiseksi täyttä kusetusta, kunnes maahan saadaan kunnon LTE-4G verkko!

Nykyiset "4G" myytävät on lähinnä 4G-DC;tä, joka ei ole sen kummosempi asia kuin 2 kpl 3G verkkoja yhdessä (vähän yksinkertaistaen). Joten samaan tulokseen pääset, jos otat 2 kpl 3G verkkoja maksiminopeudella, ja siltaat yhteydet! (jos ei pelkkä 1 3G sitten jo riitä?)

• spaddu

Päivässä käytän nettiä varmaan 3-6 tuntia eli ihan liikaa. Voisin käyttää aikani paremminkin.

• just näin

Ei hitto siis mäkin haluun duuniin. Mulla kun ei työttömänä ole aikaa netflixeille tai muillekaan leffoille tai sarjoille. Ehkä se duuni olisi ratkaisu mun elämään. Kenties ne työnantajat arvostaisivat mua enemmän jos laittaisin CV:hen niistä elokuvista mitä katon.

• TimoTT

Juu!

Ja SITTEN, kun olet TÖISSÄ, sulla ei ole enää aikaa KATSOA niitä flixejä! :P :D

• Step by Step

Lataan aika vähän nykyisin tavaraa netistä. Lähinnä vain Linux-asennuksiin tarvittavia imageja. Multimediakaan ei hirveästi kiinnosta. Keskityn kirjoitettuihin artikkeleihin. Ajallisesti käytän nettiä keskimäärin 3-4 tuntia päivässä.

• teostomafia

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      91
      8358
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6455
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6304
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4951
    5. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      45
      3341
    6. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      59
      3310
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3285
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2879
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2826
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      53
      2817
    Aihe