Olen ymmärtäny, että ennenvanhaan (vielä 50-l.) uunit sepitettiin kasaan kalkkilaastilla. Se ol joustavaa, tosin kuin nykyinen simentilaasti. Ja sitä myöden uunin sisä-ja ulkokuoren saattoi muurata toisiinsa tavallaan kiinni (= paljon yksinkertaisempaa, ei villoja ei mitään) ilman pelkoa lämpöhalkeamista. Sanokaas miksi nykyisin ei käytetä kalkkilaastia?
Toinen kysymys: mitä oli entivanhanen tulilaasti tulipesän saumoissa. Kestänyt sekin hyvin. Mistä ne silloin teki? Voiko tehä ite?
Unnin muuraus kalkkilaastilla?
5
735
Vastaukset
- 17+17
Se oli savilaastia, ei kalkkilaastia. Käytetään edelleen vesikaton alaisessa muuraamisessa.
- entivanhanen
Väitän edelleen, että omat uunini, 50-luvun rintsikassa, on muurattu kalkkilaastilla. Ei niissä savea ole kuin tiilissä.
- ihan hyvä aines
Tulipesä savilaastilla, muuten kalkkipohjainen.
Oli joustavanpaa kuin nykyiset kamat mutta piti ne laanjentumisvarat jättää silti.
Kalkki oli muistaakseni -60 luvun aikoihin vielä yleisin laastintekoaines.Joissakin tapauksissa terästettiin ripauksella sementii sekaa - muurari
Nykyisin kaupoissa myydään saviuunilaastia, mutta sen voi korvata lisäämällä normaaliin 100/600 laastiin kalkkia ja hiekkaa sopivalla suhteella..
- hhhii
Uunin sisä ja ulkokuoren väliin on jätettävä rako, siis ei voi millään laastilla muurata kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986128KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495587Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522639Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042046Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071768- 1211667
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191603Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801267- 731177
Nuoret hakevat eläkkeelle, vaikka eivät ole olleet vielä töissäkään
hyvin menee. Pieni vastoinkäyminen elämässä, ja heti masennutaan. Monet alle 30-vuotiaat hakevat työkyvyttömyyseläkettä188998