Olen ymmärtäny, että ennenvanhaan (vielä 50-l.) uunit sepitettiin kasaan kalkkilaastilla. Se ol joustavaa, tosin kuin nykyinen simentilaasti. Ja sitä myöden uunin sisä-ja ulkokuoren saattoi muurata toisiinsa tavallaan kiinni (= paljon yksinkertaisempaa, ei villoja ei mitään) ilman pelkoa lämpöhalkeamista. Sanokaas miksi nykyisin ei käytetä kalkkilaastia?
Toinen kysymys: mitä oli entivanhanen tulilaasti tulipesän saumoissa. Kestänyt sekin hyvin. Mistä ne silloin teki? Voiko tehä ite?
Unnin muuraus kalkkilaastilla?
5
650
Vastaukset
- 17+17
Se oli savilaastia, ei kalkkilaastia. Käytetään edelleen vesikaton alaisessa muuraamisessa.
- entivanhanen
Väitän edelleen, että omat uunini, 50-luvun rintsikassa, on muurattu kalkkilaastilla. Ei niissä savea ole kuin tiilissä.
- ihan hyvä aines
Tulipesä savilaastilla, muuten kalkkipohjainen.
Oli joustavanpaa kuin nykyiset kamat mutta piti ne laanjentumisvarat jättää silti.
Kalkki oli muistaakseni -60 luvun aikoihin vielä yleisin laastintekoaines.Joissakin tapauksissa terästettiin ripauksella sementii sekaa - muurari
Nykyisin kaupoissa myydään saviuunilaastia, mutta sen voi korvata lisäämällä normaaliin 100/600 laastiin kalkkia ja hiekkaa sopivalla suhteella..
- hhhii
Uunin sisä ja ulkokuoren väliin on jätettävä rako, siis ei voi millään laastilla muurata kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663432Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463262Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1423137- 522688
- 311993
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271890- 481656
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä881559Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401515- 391360