Gerontologia ja kansanterveys

Jeini

Haen ensimmäistä kertaa Jyväskylään gerontologiaa.. opiskelemaan. Onko muita hakijoita? Onko kellään kokemusta ko. pääsykokeista? Itse oon etsiskellyt myös aikaisempien vuosien pääsykoekirjoja, tuloksetta. Mahtaakohan löytyä?

53

5033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katja9

Hei!
      Minä meinasin myös hakea. Ensimmäistä kertaa olen hakemassa, joten en pääsykokeista myöskään tiedä mitään... Ajattelin, että olisi varmaan hyvä aloittaa jo tässä vaiheessa lukemaan, mutta se onkin toinen juttu, että mitä... En ainakaan sitä gerontologia-kirjaa löytänyt mistään nettikaupasta :/

• Hei!

Jyväskylän yliopistoon gerontologiaa ja kansanterveyttä on suhteellisen helppo päästä opiskelemaan pääaineena liikuntatieteellisen tiedekunnan muihin oppiaineisiin verrattuna, sisäänpääsyprosentti on huomattavasti korkeampi kyseisessä aineessa johtuen pienemmästä hakijamäärästä. Olen itse toisen vuoden gerontologian ja kansanterveyden pääaineopiskelija sekä viime syksynä aloittaneiden opiskelijoiden tutor, joten voin sanoa kyseessä olevan todella tulevaisuuden ala jonka asiantuntemusta tullaan tarvitsemaan :) Pääsykoekirja pitäisi olla kyllä suhteellisen helposti saatavilla, sillä se on tietääkseni ollut yksi ja sama pääsykoekirja joitakin vuosia.

Toivottavasti pääsette sisään, siellä nähdään :)

• aloittiii

Kiva kuulla hyviä ja motivoivia ajatuksia :). Jos olet vielä palstalla "Makkukoo", muistatko minkälaiset pääsykoekysymykset olivat, kun itse hait? Entä oliko aineistokoe vaikea(mpi)?

terv. "ketjun eka"

• Keväällä 2011 valintakokeissa oli pääsykoekirjaan pohjautuvia esseekysymyksiä pari kappaletta, sekä tilaisuudessa erikseen jaettavaan englanninkieliseen aineistoon pohjautuvia kysymyksiä. Monivalintakysymyksistä on pääsykokeessa aika lailla turha uneksia, mutta kannattaa vielä tutustua kuitenkin pääsykoeinfoon yliopiston sivuilla tarkemmin, sillä asiat voivat muuttua. Täällä on esimerkiksi uusi työryhmä hieman pohtimassa, pitäisikö valintakoeaineistoa hieman uudistaa...

Mielestäni tilaisuudessa erikseen jaettava aineisto tuo hyvin pisteitä osaavalle vastaajalle, kunhan ymmärtää englantia ja osaa kirjoittaa tiiviistäen ja selkeästi. Tasapainoinen valintakoe on kyseessä, jonka läpäisemiseen ei mielestäni kikkailua tarvita.

• alikup.

Kiitän vastauksesta :)

• Katja9

Heippa!
        Onko täällä eilen pääsykokeisiin osallistuneita? Mikä fiilis jäi? :) Itse odotin niitä laajempia kysymyksiä... En ole tarkastanut,mitkä meni oikein kokeessa ja mitkä ei. Heinäkuuta siis odotellessa!

• jeinitt

Olin kans pääsykokeis. Samoin olin odottanut laajempia kysymyksiä, monivalinta oli täys ylläri. Vaikein oli monivalinnoista se missä piti ruksata onko vahva vai heikko näyttö, tiesin tarkalleen vain muutaman, loppu meni arvaukseks. Mitä referaattiin tulee, tein itse aika emämokan suomentaessani sen mobility... toiminnan rajoitteeksi, enkä liikkumisvaikeudeksi/rajoitteeksi... saa nähä miten tuosta rankasevat. Luulen, että vähimmäispisterajat on tänä vuonna alhasemmatkun edellisvuosina. Mut heinäkuut odotellessain, samaten :)

• kokeessaollut

Milloin julkaisevat tulokset ja miten, siis netissä vai postitse?

• khkh

Heinäkuun puoles välis viimeistään, ja postitse. Nimiä ei julkaista netissä

• Katja9

Onko tullut vielä tuloksia? Tänne ei...

• Mini2
        Katja9 kirjoitti:

Onko tullut vielä tuloksia? Tänne ei...

..täälläkin yksi joka odottaa kuumeisesti tuloksia, toivottavasti tieto tulee jo tämän viikon aikana :)

• Katja9
        Mini2 kirjoitti:

..täälläkin yksi joka odottaa kuumeisesti tuloksia, toivottavasti tieto tulee jo tämän viikon aikana :)

Toivottavasti tulisi pian tulokset :)

• kokeessaollut

Kääks, ai ne voi tulla jo näin aikaisin? Tulispa pian.. :)

• Katja9

Mies sai eilen kirjeen, tosin haki psykalle.

• ketjun alottajatar

Tuli tulos.Pääsin amk-pohjalta!! Taisin mennä alimmilla p.määrillä sisään ko. kiintiössä.

• Katja9

Hei onnea! :D tänne ei ole vielä posti tullut...nyt jännittää!

• Katja9
        Katja9 kirjoitti:

Hei onnea! :D tänne ei ole vielä posti tullut...nyt jännittää!

Ei tullut vielä kirjettä :/ Yliopiston sivuilla lukee,että tulokset on postitettu 3.7 siis eilen.

• Mini2
        Katja9 kirjoitti:

Ei tullut vielä kirjettä :/ Yliopiston sivuilla lukee,että tulokset on postitettu 3.7 siis eilen.

Yliopistohaku.fi -sivulla omissa tiedoissa "varalla"...

• madde2

Hei,

vanha ketju, mutta minulle ajakohtainen tulevana keväänä. Etsin pääsykokeista tietoa, mutta en löytänyt kirjallisuutta. Yllä olevissa viesteissä mainitaan Gerontologia-kirja. Onko Heikkinen - Rantanen Gerontologia siis ollut pääsykoekirja tai yksi niistä? Onko muita?

• fsjdlfkj

Gerontologia -kirjaa ei kande pääsykokeisiin lukea enää, ei ollut viime (tai siis tänä) vuonna pääsykoekirjalistalla. Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi suomessa 2011-teos, fyysiseen aktiivisuuteen liittyvä engl.kielinen materiaali sekä terveysalan interventioiden vaikuttavuuteen ja kustannusvaikuttavuuteen liittyvä suomenkielinen materiaali, olivat kevään aineistona. Etukäteen luettavien materiaalien pohjalta tehty koehan oli aiempiin vuosiin poiketen monivalintakoe (nippelitiedon hallinta palkittiin pääsykokeissa siis). Toisaalta osa monivalinnoista oli ns. helppoja päättelytehtäviä, joissa testattiin pikemmin sitten keskittymiskykyä ja hermojen hallintaa.

Koska tuleva pääsykoematsu on aina arvoitus, en suosittelisi liikaa haalimaan aiempia materiaaleja tai ottamaan niistä paineita. Mielestäni parhaiten valmistaudut kokeisiin lukemalla engl. ja suomenkielisiä tieteellisiä (jollain lailla fyysiseen aktiivisuuteen) liittyviä) tieteellisiä artikkeleita, harjoittelemalla tiivistelmien tekemistä ko. materiaaleista sekä tulkitsemaan kvantitatiiviseen tutkimukseen liittyvää tilastoterminologiaa (ja taulukoiden tulkintaa). Kevään pääsykokeissa monivalintojen lisäksi piti kirjoittaa siis myös (vain) yksisivuinen suomenkielinen tiivistelmä koetilanteessa jaetusta englanninkielisestä artikkelista. Omalla kohdallani "homman" teki haastavaksi hiven heikko engl.kielen taito, mutta ennen kaikkea osaamattomuus laatia tiivistelmää oikeaoppisesti. (Pääsin kuitenkin opiskelemaan, kiitos monivalintahoksottimieni :)

Toivottavasti oli jelppii :)

• jojo1

Hei
      Osaatteko antaa enemmän vinkkejä pääsykokeeseen?
      Muistatteko esim. millaisia väittämiä oli viime vuonna? Pitikö ikäryhmien prosentteja muistaa ulkoa (terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa kirjasta) vai ikävakioituja vai ei ollenkaan? Kamala stressi siitä mihin kannattaa panostaa.

• yism

Kyllä (valitettavasti) piti prosentteja osata, mutta tärkeämpää kuin varsinaisten lukujen muistaminen, on olla perillä prosenttien suuruusluokasta (eli vaihtoehtona esim. 10, 40, 80 prossaa). Oma lukutekniikkani oli se, että tein kaikista kappaleista omat mahdollisimman napakat pikkulaput, joihin piirsin prosenttiosuuksien ympyräkuvioita (ja sitten opettelin melkeinpä ulkoa). Mutta liitetaulukoista ei ymmärtääkseni/muistaakseni kysytty mitään. Yks vinkki tuleviin monivalintoihin: peitä kysytyn kyssän kaikki vastausvaihtoehdot, ja päättele ensin intuitiolla/tiedolla, mihin oikea vastaus suunnilleen asemoituu. Monesti intuitio oikeassa :)

• Charlin

Millaisiin työtehtäviin odotatte päätyvänne tulevaisuudessa? Aine kiinnostaisi, mutta entäpä työllisyys?

• Äh123

Jännittäa, miten hyvin kaikki pitäis muistaa!! Ja samalla on kuitenkin tän kevään kouluhommat tehtävänä.
      Oliko se tiivistelmä niin, että artikkeli kerättiin ensin pois vai saiko se olla samalla kun kirjoitti? Mitenhän toi Liikuntasuositukset amerikkalaisille -matsku??

• jojo1

Millaset fiilikset jäi pääsykokeesta porukalle?

• ....

tehtävä numero 15 (? taulukkotehtävä) meni mulla ihan arvailuksi. Toivon etten jää siitä miinukselle. Muuten luulen että meni ok, en vain tajua miksi kokeesta tehdään noin pikkutarkka, eikä kysytä laajempia kokonaisuuksia.

• alalllaalalaaaaa

Kyseinen taulukkotehtävä meni kyllä täysin ohi täälläkin. Mites teidän aineisto-osio meni? Mikähän siihen viimeiseen kysymykseen olis ollu vastaus?

• aappa2

Moikka! Siis se taulukko, mistä kohti se edes oli?? Siinä kohtaa tuli sellainen olo, että onko jotain lukematta... Ja se aineiston viimeinen kysymys oli kanssa paha..

• mummotieteilijä

Täytyy vielä tännekin kirjoitella vaikka toiselle palstalle jo vastailin. Ihmettelikö kukaan muu miten kokeeseen osallistujia oli niin vähän!? Ottaakohan ne silti sisään sen 20, mitä myös aikaisempina vuosina? Aineiston vikaan kysymykseen löytyi mielestäni vastaus vain yhdessä lyhyessä lauseessa, voin toki olla aivan väärässäkin! Täytyy toivoa parasta :)

• mantine

Taulukkotehtävä oli ihan mahdoton, tekstistä siitä oli vain noin 10 rivin kappale. Lisänä vielä englanninkielisestä aineistosta kysymykset oli suomeksi, mikä hämmensi jonkin verran. Ja eikö se aineiston viimeinen vastaus ollut jotakin että ne asiat huomioon ottaen vähemmän mutta kuitenkin merkittävästi?

• mantine

Niin siis _korreloi_ vähemmän, mutta kuitenkin merkittävästi.

• jokupoku

Hei!

Mietin, että pitääkö englanninkielisen aineiston kysymyksiin vastata englanniksi, kun kysymykset oli suomeksi?

• Hakija

Apua!! Siis pitikö niihin kysymyksiin vastata englanniksi? Luin kyllä sitten ohjeen tosi huonosti, jos näin on. Meniköhän multa nyt koko koe ihan penkin alle.

Gerontologiaan hakijoita saattoi olla myös muualla, sillä jokainenhan oli siinä salissa, johon oli ensimmäisen hakukohteen mukaisesti merkitty.

• Toinen hakija
        Hakija kirjoitti:

Apua!! Siis pitikö niihin kysymyksiin vastata englanniksi? Luin kyllä sitten ohjeen tosi huonosti, jos näin on. Meniköhän multa nyt koko koe ihan penkin alle.

Gerontologiaan hakijoita saattoi olla myös muualla, sillä jokainenhan oli siinä salissa, johon oli ensimmäisen hakukohteen mukaisesti merkitty.

Minä ainakin vastasin Suomeksi kysymyksiin. Miten te muut?

• Myös kokeissa ollut
        Toinen hakija kirjoitti:

Minä ainakin vastasin Suomeksi kysymyksiin. Miten te muut?

Ihan suomenkielellä sai vastata. Pistelasku niissä monivalinnoissa ihmetyttää, max siis 12, osassa vääristä vastauksista meni miinuksia..

• jojo1
        Myös kokeissa ollut kirjoitti:

Ihan suomenkielellä sai vastata. Pistelasku niissä monivalinnoissa ihmetyttää, max siis 12, osassa vääristä vastauksista meni miinuksia..

Itseäni ihmetytti myös se, että joissain kohdissa vastaamatta jättäminenkin toi miinuksia!? Ja minä myös vastasin suomeksi. Muutenhan se olisi ollut täysin tekstin kopiointia... Mitenhän se aineistokoe pisteytetään? Tuleeko vain oikeista vastauksista pisteitä vai tuleekohan myös väärästä miinuksia?

• Jojoo
        jojo1 kirjoitti:

Itseäni ihmetytti myös se, että joissain kohdissa vastaamatta jättäminenkin toi miinuksia!? Ja minä myös vastasin suomeksi. Muutenhan se olisi ollut täysin tekstin kopiointia... Mitenhän se aineistokoe pisteytetään? Tuleeko vain oikeista vastauksista pisteitä vai tuleekohan myös väärästä miinuksia?

Miten luulette että koe meni teillä yleisesti ? Kuinka paljon uskotte että pääsette sisään? Ja paljon luitte? Itse olin tekemässä koetta toisaalla niin paljon teitä oli sitä sitten tekemässä liikunnalla? Jännittää....

• MiniM

Täällä kanssa yks jännittäjä... Pääsykoe meni mielestäni kohtalaisesti, olin viime vuonna myös hakijana, ja siihen verrattuna tämä koe oli mielestäni helpompi, eli voi olla, että pääsykoerajat nousevat? Jäin v.13 ekalle varasijalle, toivotaan, ettei toistu myös nyt.. Luin toki enemmän kuin edellisvuonna, mutta kysymykset oli osin kinkkisiä. Tuloksia odotellen :-)

• Hakija

Itsestä tuntui myös, että koe meni ihan hyvin. Nyt kun selvisi, että kysymyksiin piti vastata suomeksi miten olin tehnytkin. Millaisilla alkupisteillä haette? Itselläni alkupisteitä tulee "huonon" todistuksen vuoksi vain 6,5. Haen ammattikorkeakoulupohjalta, miten muut?

• Tuleva koululainen?

Miulla tulee alkupisteitä 8,5. Jännittää kovasti tulokset...milloinkohan niitä voisi odottaa saapuvaksi?

• Yrittäjä
        Tuleva koululainen? kirjoitti:

Miulla tulee alkupisteitä 8,5. Jännittää kovasti tulokset...milloinkohan niitä voisi odottaa saapuvaksi?

Amk-pohjalta myös minä ja alkupisteet 8,5..
        Voisikohan tulokset tulla jo loppuviikosta, ensi viikolla viimeistään...

• Minä
        Yrittäjä kirjoitti:

Amk-pohjalta myös minä ja alkupisteet 8,5..
        Voisikohan tulokset tulla jo loppuviikosta, ensi viikolla viimeistään...

Itse ymmärsin että tulokset julkistetaan vasta 15.7

• iii4

Tulokset julkastaan siis viimeistään 15.7 ja yleensä tulee aikasemmin!
      Itsekkin hain AMK-pohjalta ja luin ihan ok hyvin mutta alkupisteitä vähän... jännittää
      Ajattelin, että paljon enemmän hakee yo-pohjalta mutta täällä ainaki pari AMK-pohjalta myös :)

• Jännittäjä

Täälläpä onkin kyllä moni näköjään amk pohjalta itse olen yo pohjalta ja alkupisteet vain jotain 5.. Eli ei kovin hyvät! Paljon pääsykokeissa oli ihmisiä?? itse olin tekemässä kokeen toisaalla.. Oletteko hakeneet aikaisempina vuosina? Itse hain nyt ekaa kertaa! Uskotteko että pääsette sisään?

• Jännittäjä
        Jännittäjä kirjoitti:

Täälläpä onkin kyllä moni näköjään amk pohjalta itse olen yo pohjalta ja alkupisteet vain jotain 5.. Eli ei kovin hyvät! Paljon pääsykokeissa oli ihmisiä?? itse olin tekemässä kokeen toisaalla.. Oletteko hakeneet aikaisempina vuosina? Itse hain nyt ekaa kertaa! Uskotteko että pääsette sisään?

Ainiin ja itse luin alueen vain kerran läpi ja selasin sen uudestaan..

• iii4

Jos oikein laskin niin noin 60 henkeä oli siinä salissa, ketkä haki ensisijaisesti gerontologiaa ja kansanterveyttä. Mullakin eka haku kerta. Vaikka tosiaan luin ihan hyvin mutta siellä näytti olevan niin fiksua porukkaa etten tiiä sitte mahdollisuuksista :D

• Hakija800

Onpas hakijoita ollut vähän. Tosin moni varmasti hakee toissijaisena tähän, kuten itsekin teen. Aikamoisia piste-eroja tulee näköjään jo alkupisteiden perusteella. Minulle jäi se fiilis kokeesta, että aineistokoe oli helppo. Katsoin juuri tarkemmin hakuperusteista, että valintakokeen toinen koe on kuitenkin ratkaiseva mikäli pisteet menevät tasan hakijoiden kesken. Ei jaksa enää jännittää..tulisipa tulokset pian.

• Huii

Onko kukaan soittanut yliopistolle ja kysynyt milloin tulokset tulevat? Mitä enemmän ite mietin koetta että mitä siihen vastasin sitä epävarmemmaksi vaan tulen koko ajan:/ ärsyttävää tälläinen epätietoisuus

• Hakija800
        Huii kirjoitti:

Onko kukaan soittanut yliopistolle ja kysynyt milloin tulokset tulevat? Mitä enemmän ite mietin koetta että mitä siihen vastasin sitä epävarmemmaksi vaan tulen koko ajan:/ ärsyttävää tälläinen epätietoisuus

NYT oli yliopistohaku.fi -sivuille tullut tulokset. Mä pääsin

• huii

En ole vielä käynyt itse tuloksia kattomassa! Pääsitkö amk vai yo pohjalta sisään?

• Läpimeni

Täällä myös yksi onnellinen amk-pohjalta opiskelemaan päässyt.. Jipii!

• hakija14

mä pääsin yo-pohjalta! jee! :)

• mantine

Täälläkin yksi YO-puolelta sisään päässyt! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3098
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1045
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      791
    Aihe